Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 88.
1
Nr 88.
Kungl. Maj:ts nådiga proposition till riksdagen med förslag till lag
angående ändring i vissa delar av förordningen om kyrko¬
stämma samt kyrkoråd och skolråd i Stockholm den 20
november 1863; given Stockholms slott den 29 maj 1914.
Under åberopande av bilagda utdrag av statsrådsprotokollet över
ecklesiastikärenden för denna dag vill Kungl. Maj:t härmed föreslå riks¬
dagen
att antaga härvid fogade förslag till lag angående ändrad lydelse av
§§ 20, 21, 37 mom. 3, 41, 42 mom. 1, 43 mom. 1 och 44 i förordningen
om kyrkostämma samt kyrkoråd och skolråd i Stockholm den 20 novem¬
ber 1863.
De till ärendet hörande handlingarna skola tillhandahållas riksdagens
Ö# O
vederbörande utskott; och Kungl. Maj:t förbliver riksdagen med all kungl.
nåd och ynnest städse välbevågen.
Under Hans Maj:ts
Min Allernådigste Konungs och Herres frånvaro:
GUSTAF ADOLF.
K. G. Westman.
i — Bihang Ull senare riksdagens protokoll 1914. 1 samt. 56 höft. (Nr 88.)
2
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 88.
Förslag
till
Lag
angående ändrad lydelse av §§ 20, 21, 37 mom. 3, 41, 42 mom. 1, 43
mom. 1 och 44 i förordningen om kyrkostämma samt kyrkoråd och skol¬
råd i Stockholm den 20 november 1863.
Härigenom förordnas, att §§ 20, 21, 37 mom. 3, 41, 42 mom. 1, 43
mom. 1 och 44 i förordningen om kyrkostämma samt kyrkoråd och skolråd
i Stockholm den 20 november 1863 skola hava följande ändrade lydelse:
§ 20.
Mom. 1. Fråga, som hör till kyrkostämmas handläggning och är av
den allmänna beskaffenhet, att den angår hela huvudstaden samfällt, så
att för dess avgörande erfordras församlingarnas gemensamma beslut, skall,
sedan ärendet blivit av överståthållarämbetet eller stadens konsistorium
överlämnat till församlingarnas handläggning, i stadens alla territoriella
församlingar på en och samma dag, som av konsistorium bestämmes, be¬
handlas vid kyrkostämmor med de särskilda församlingarna. Om de så¬
lunda fattade besluten skall konsistorium underrättas. Hava olika beslut
fattats, skall den fråga, i vilken skiljaktighet förekommit, avgöras av dele¬
gerade, utsedda på sätt och till antal här nedan sägs. Delegerade utses
å kyrkostämma med varje församling bland dess å kyrkostämma röst¬
berättigade ledamöter till ett antal av en delegerad för varje församling
och därutöver ytterligare en för varje vid nästföregående års utgång på¬
börjat tiotusental invånare i församlingen. Suppleanter utses till lika
antal som delegerade.
Val av delegerade och suppleanter sker å dag, som konsistorium be¬
stämmer. Så snart ske kan efter valet skola delegerade på kallelse av
ordföranden i konsistorium sammanträda å plats, som av denne bestämmes,
för att utöva församlingarnas beslutanderätt i den fråga, för vars av¬
3
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 88.
görande de blivit utsedda. Delegerade utse inom sig ordförande. Proto¬
kollet föres av notarien hos konsistorium. I övrigt galle i avseende å
sammanträdet och därvid fattade beslut med nedan angivna undantag i
tillämpliga delar vad i fråga om kyrkostämma finnes i denna förordning
föreskrivet.
Mom. 2. Delegerad eller för delegerad behövlig suppleant, som blivit
kallad till sammanträde men avhåller sig därifrån utan anmält förfall, som
av delegerade godkännes, skall till stadens kassa bota två kronor samt
dubbelt så mycket, om sammanträdet måste, i anseende till de närvarandes
fåtalighet, inställas eller upplösas.
Mom. 3. Vid sammanträde föreliggande fråga avgöres genom öppen
omröstning efter huvudtalet. Finnas därförinnan upplysningar av nöden,
må delegerade till sådana upplysningars erhållande anmäla sig efter ären¬
dets beskaffenhet hos överståthållarämbetet eller konsistorium. I frågor
om beviljande av nya och ökade avgifter eller besvär erfordras bifall av
två tredjedelar bland dem, vilka deltaga i beslutet; i annat fall anses dylik
fråga avslagen. I alla andra frågor bestämmes utgången genom enkel röst-
pluralitet. Vid lika röstetal för två olika meningar bliver den gällande,
som av ordföranden biträdes. Medhinnes icke ett för dagen till avgörande
förekommande ärende, må delegerade, innan sammankomsten upplöses, be¬
stämma ny dag för fortsättningen därav utan särskild kallelse till när¬
varande delegerade eller suppleanter, av vilka senare de, som då inträtt
i röstägande delegerades ställe, skola, där ej hinder möter, jämväl fort¬
farande deltaga uti det sålunda uppskjutna ärendets behandling och av¬
görande; dock må dylik sammankomst ej uppskjutas längre än högst fjor¬
ton dagar. Vid sammankomsten frånvarande delegerade och suppleanter
varda om fortsättningen av sammanträdet underrättade för att kunna, i
händelse av behov, inträda såsom röstägande delegerade.
Mom. 4. Ej må vid sammanträde definitivt beslut om nya eller ökade
avgifters beviljande eller besvärs utgörande kunna fattas, utan att minst
fyra femtedelar av delegerades hela antal äro tillstädes.
Mom. 5. Delegerades beslut skall, efter föregången justering, jämte
meddelad besvärshänvisning genom protokollsutdrag och skrivelse, som
ordföranden på delegerades vägnar undertecknar, tillställas församlingarnas
kyrkoherdar med anmodan att ombesörja dess kungörande från prediksto¬
len, vilket bör ske på samma dag i alla stadens kyrkor. Denna dag ut-
sättes av delegerade, som därjämte höra föranstalta om beslutets med¬
delande så skyndsamt, att kungörandet därav i kyrkorna må kunna äga
rum senast andra söndagen efter den dag, då beslutet blivit fattat. Om
4
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 88.
delegerades beslut bör ämbetsmyndighet, som äskat ärendets handläggning
av församlingarna, jämväl erhålla underrättelse.
Mom. 6. Delegerades förhandlingar skola vara offentliga; dock kunna
delegerade för någon särskild fråga besluta, att överläggningen skall hållas
inom lyckta dörrar.
§ 21.
Sådant ärende, som rör icke alla utan endast några av huvudstadens
församlingar gemensamt, skall, därest dessa församlingar vid frågans be¬
handling å kyrkostämma stanna i olika beslut, avgöras vid sammanträde
med delegerade från de församlingar, vilka frågan angår, därvid stadgan-
dena i § 20 skola i tillämpliga delar lända till efterrättelse.
§ 37.
Mom. 3. Ämbets- eller tjänstemän — — — — — — — —--
— — —--—--om vilkas utgörande kyrkostämma beslutar.
§ 41.
Mom. 1. Räkenskaperna — — —
Mom. 2. Revisionsberättelsen--
revisorer.
vidtagas skall.
§ 42.
Mom. 1. För att vinna bindande kraft skola kyrkostämmas beslut un¬
derställas Kungl. Maj:ts nådiga prövning och fastställelse, då besluten angå:
a) försäljning —---— — —-----— — — —
---------------------äger;
b) upptagande — — — — — —----— — — —--
— — — — — —--— — — —--— — uttaxering; samt
c) påläggande--— —---— — —----— —
— — — — — — — — — — — — — — — — — — — fem år.
§ 43.
Mom. 1. Den, som åt kyrkostämmas beslut ej nöjes, äger att — —
kungjordes; och åligger det klaganden därjämte såväl att vid besvären foga
bevis om dagen, då beslutet kungjordes, som ock att inom åtta dagar efter
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 88.
5
besvärstidens utgång till kyrkostämmans ordförande ingiva diarieutdrag
däröver, att han sina besvär inlämnat å ort, som vederbör..
Försummar--— — — — — — — — — — — — — — —
— — — — — — — — — — — — — — — — — verkställighet.
§ 44.
Den, som —---— — — — — — — —--— — —
— — — för överklagande av kyrkostämmas beslut; dock att — — —
— —--— — — — — — — —--— — — — — delgivet.
Utan hinder — — — — — — — — — — — — — — — —
— — — — — — — — — — — — — — — — — — förordnar.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1915. Ärende, som vid
nämnda tidpunkt må vara hänskjutet till kyrkofullmäktige, men ännu ej
blivit av dem behandlat, avgöres av delegerade, på sätt här ovan stadgas.
6
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 88.
Upphävande
av kyrkofull-
mäktiginsti-
tntionen i
Stockholm.
Utdrag av protokollet över ecklesiastikärenden, hållet inför Hans Kungl.
Höghet Kronprinsen-Regenten i statsrådet å Stockholms slott
den 29 maj 1914.
Närvarande:
Hans excellens herr statsministern Hammarskjöld,
Hans excellens herr ministern för utrikes ärendena Wallenberg,
Statsråden: Hasselrot,
von Sydow,
friherre Beck-Friis,
Stenberg,
Linnér,
Mörcke,
Vennersten,
Westman,
Broström.
Departementschefen, statsrådet Westman, anförde:
Kyrkofullmäktige i Stockholm hava till uppgift att utöva stadens terri¬
toriella församlingars gemensamma avgöranderätt, då desamma stannat i
olika beslut beträffande frågor, som höra till kyrkostämmas handläggning
och äro av den allmänna beskaffenhet, att de angå hela huvudstaden sam¬
fällt, så att för deras avgörande erfordras församlingarnas gemensamma
beslut. Dessutom skall sådant ärende, som rör endast några av huvudstadens
församlingar gemensamt, avgöras vid sammanträde av kyrkofullmäktige
från de församlingar, vilka frågan angår. Intill dess omvårdnaden om
folkskoleväsendet i Stockholm med 1904 års ingång överflyttades å stads¬
fullmäktige, hade kyrkofullmäktige jämväl att besluta angående ansvars¬
frihet för Stockholms folkskolöverstyrelse eller, såsom den numera benäm¬
nes, Stockholms folkskoledirektion, för dess förvaltning.
7
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr SS.
De grundläggande bestämmelserna angående kyrkofullmäktige i Stock¬
holm återfinnas i förordningen om kyrkostämma samt kyrkoråd och skolråd
i Stockholm den 20 november 1863 §§ 20, 21 och 41 mom. 3. Vidare
gäller enligt §§ 42 och 43 av samma förordning, att vad i dessa §§ stadgas
om underställning av vissa kyrkostämmobeslut samt om anförande av be¬
svär över kyrkostämmas beslut äger motsvarande tillämpning å kyrko¬
fullmäktiges beslut. Slutligen omnämnas kyrkofullmäktige även i § 37
mom. 3 och § 44 av ifrågavarande förordning. Jag torde här få åter¬
giva de tre förstnämnda lagrummen:
§ 20.
Frågor, som till kyrkostämmas handläggning höra och äro av den allmänna be¬
skaffenhet, att de angå hela huvudstaden samfällt, så att för deras avgörande erfordras
församlingarnas gemensamma beslut, behandlas på följande sätt:
Mom. 1. Sedan så beskaffat ärende av överståthållarämbetet eller stadens kon¬
sistorium blivit till församlingarnas handläggning överlämnat, skall kyrkostämma på
en och samma dag i stadens alla territoriella församlingar hållas. Efter det försam¬
lingens röstägande ledamöter vid detta tillfälle blivit hörda och sina beslut fattat,
hänskjutes ärendet, genom utdrag av kyrkostämmoprotokollet, innefattande beslutet,
till kyrkofullmäktige, vilka, på sätt uti nästföljande moment säges, för varje år bland
församlingarnas vid kyrkostämma röstägande ledamöter utses. Dessa fullmäktige skola
da ofördröjligen sammanträda för att, om församlingarnas avgivna meningar befinnas
skiljaktiga, utöva församlingarnas gemensamma avgöranderätt och, efter sakens nog¬
granna prövning, beslut i den hänskjutna frågan fatta; men om alla församlingarna
stannat i lika beslut, tillkommer fullmäktige endast att förhållandet anmäla hos den
myndighet, som kyrkostämman äskat, varjämte kyrkofullmäktige, för kungörandet av
detta församlingarnas beslut, böra förfara på sätt i mom. 12 finnes föreskrivet. Kyrko¬
fullmäktige handla i utövning av församlingarnas gemensamma avgöranderätt efter
bästa förstånd och övertygelse och kunna därvid icke bindas av andra föreskrifter eller
beslut än gällande lagar och författningar.
Mom. 2. I varje av stadens territoriella församlingar väljas vid kyrkostämma
fullmäktige och suppleanter för det nästföljande året till det antal, som här nedan
finnes bestämt, nämligen:
i Nikolai församling
|
7 fullmäktige och 4 suppleanter,
|
i Klara
|
d:o
|
7
|
>
|
» 4
|
|
i Jakobs och Johannes
|
d:o
|
7
|
|
» 4
|
>
|
i Maria Magdalena
|
d:o
|
7
|
7>
|
» 4
|
>
|
i Katarina
|
d:o
|
7
|
2>
|
» 4
|
|
i Hedvig Eleonora
|
d:o
|
7
|
|
» 4
|
>
|
i Adolf Fredriks
|
d:o
|
5
|
|
s> 3
|
|
i Ulrika Eleonora
|
d:o
|
3
|
>
|
> 3
|
|
eller tillsammans 50 fullmäktige och 30 suppleanter.
Då under årets lopp ledighet bland fullmäktige eller suppleanter sig yppar, bör
sådan ledighet i mån av behov fyllas genom val å särskild kyrkostämma i den försam¬
ling, som vederbör.
8
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr SS.
Mom. 3. Avgående fullmäktig eller suppleant kan för det följande året åter-
Mom. 4. Den, som till kyrkofullmäktig eller suppleant blivit vald, men vid
valet icke varit närvarande, skall därom skyndsamt av kyrkostämmans ordförande
underrättas. Är lian förhindrad att uppdraget sig åtaga, bör detta inom åtta dagar
efter delfåendet anmälas hos kyrkostämmans ordförande, vilken då förordnar om ny
kyrkostämma till väljande av annan person i den förres ställe. Den välde må kunna
uppdraget sig avsäga, om han icke är i staden eller inom dess område boende; om
han är ätnbets- eller tjänsteman och av sin befattning hindrad att uppdraget fullgöra;
om han uppnått sextio års ålder, tillförene i fyra år eller längre tid såsom, kyrkofull-
mäktig tjänstgjort eller eljest förmår visa hinder, som av flertalet ibland övrige full¬
mäktige 'godkännes. Kvinna, som blivit till kyrkofullmäktig vald, må när som helst
avsäga sig uppdraget.
Mom. 5. Över val till kyrkofullmäktige och suppleanter meddelar kyrkostäm¬
mas ordförande sist inom fjorton dagar därefter behörigt kyrkostämmoprotokoll första
gången till överståthållarämbetet, men sedermera årligen till ordföranden för kyrko¬
fullmäktige.
Mom. 6. Sä snart fullständiga underrättelser oni valen av fullmäktige och supp¬
leanter ingått, sammankallar första gången överståthållaren, men därefter kyrkofull¬
mäktiges dåvarande ordförande, de för nästföljande år invalda ledamöter till samman¬
träde för att inom sig med slutna sedlar välja ordförande och vice ordförande för samma
år. Vid detta tillfälle utses även en tjänlig person för att i egenskap av sekreterare
föra protokollet vid fullmäktiges sammanträden.
Mom. 7. Sedan kyrkofullmäktige för det nästföljande året blivit organiserade,
skall uppgift å deras ordförande, vice ordförande, ledamöter och suppleanter meddelas
ej allenast överståthållaren till kännedom, utau även församlingarnas kyrkoherdar, för
att genom deras försorg uppläsas från predikstolarna i stadens kyrkor. En sådan upp¬
gift skall även allmängöras genom den tidning, i vilken överståthållarämbetets kun¬
görelser vanligen intagas.
Mom. 8. Kyrkofullmäktige sammanträda, på ordföraudens kallelse, så ofta ärende,
som fordrar fullmäktiges behandling, till ordföranden blivit i fullständigt skick över¬
lämnat. Till sammanträde böra ej allenast fullmäktige utan även suppleanter kallas
att sig inställa, på det att, om ledamot från någon församling skulle utebliva, den
suppleant må ingå, som i samma församling blivit vald och enligt vallistan år bland
de närvarande närmast i ordningen att företräda den frånvarandes ställe.
Mom. 9. Fullmäktig eller suppleant, som blivit till sammanträde kallad, men
därifrån utan anmält förfall, som av fullmäktige godkännes, sig avhåller, skall bota
till stadens kassa två riksdaler riksmynt samt dubbelt så mycket, om sammanträdet
måste, i anseende till de närvarandes fåtalighet, inställas eller upplösas.
Mom. 10. Ordföranden skall vid kyrkofullmäktiges sammanträde föredraga ärende,
som till behandling bör företagas, och leda överläggningen; varefter, och sedan den¬
samma förklarats slutad samt ordföranden framställt proposition, så avfattad, att den
må kunna med ja eller nej besvaras, fullmäktige, med iakttagande av vad i mom. 1
finnes föreskrivet, avgöra frågan genom öppen omröstning efter huvudtalet. Finnas
därförinnan upplysningar av nöden, må fullmäktige till sådana upplysningars erhållande
sig hos överståthållarämbetet eller konsistorium anmäla. I frågor om beviljande av
nya och ökade avgifter eller besvär erfordras bifall av två tredjedelar bland dem, vilka
i beslutet deltaga; i annat fall anses en dylik fråga avslagen. I alla andra frågor be¬
9
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 88.
stämmes utgången genom enkel röstpluralitet. Utfalla rösterna till samma belopp för
tvenne olika meningar, kommer den att bliva gällande, som av ordföranden biträdes.
För varje votering tillkännagiver ordföranden sättet för densamma och huru rösterna
komma att beräknas. Medkinnes icke ett för dagen till avgörande förekommande
ärende, må kyrkofullmäktige, innan sammankomsten upplöses, bestämma ny dag för
fortsättningen därav utan särskild kallelse till närvarande fullmäktige eller suppleanter,
av vilka senare de, som då inträtt i röstägande ledamöters ställe, skola, där ej. hinder
möter, jämväl fortfarande deltaga uti det sålunda uppskjutna ärendets behandling och
avgörande; dock må dylik sammankomst ej uppskjutas längre än högst fjorton dagar.
De vid sammankomsten frånvarande fullmäktige och suppleauter varda om fortsättnin¬
gen av sammanträdet underrättade i den ordning, som antagen är, för att kunna, i
händelse av behov, såsom röstägande ledamöter inträda.
Mom. 11. Ej må vid sammanträde definitivt beslut om nya eller ökade avgifters
beviljande eller besvärs utgörande kunna fattas, utan att minst fyratio röstägande äro
tillstädes.
Mom. 12. Fullmäktiges beslut eller anmälan i frågor, vilka från församlingarna
till fullmäktige blivit överlämnade, skall, efter föregången justering, järnte^ meddelad
besvärshänvisning, genom protokollsutdrag och skrivelse, som ordföranden på fullmäk¬
tiges vägnar undertecknar, tillställas församlingarnas kyrkoherdar med anmodan att
besörja om dess kungörande från predikstolen, vilket bör ske pa samma dag i alla
stadens kyrkor. Denna dag utsättes av fullmäktige, som därjämte böra föranstalta om
beslutets meddelande så skyndsamt, att kungörandet därav i kyrkorna ma kunna äga
rum senast andra söndagen efter den dag, da beslutet blivit fattat. Om fullmäktiges
beslut bör den ämbetsmyndighet, som ärendets handläggning äskat, jämväl erhålla
underrättelse. _
Mom. 13. Fullmäktiges förhandlingar skola vara offentliga; dock kunna full¬
mäktige för någon särskild fråga besluta, att överläggningen skall inom lyckta dör¬
rar hållas.
§ 21.
Sådant ärende, som rörer icke alla, utan endast några av huvudstadens försam¬
lingar gemensamt, avgöres vid sammanträde av kyrkofullmäktige från de församlingar,
vilka frågan angår. Ordförande vid sådant sammanträde vare den av ifrågavarande
församlingars kyrkoherdar, som inom Stockholms stads konsistorium äger främsta plat¬
sen, eller, i händelse av förfall för honom, den kyrkoherde, som honom i ordningen
närmast är.
§ 41.
Mom. 3. Den slutliga åtgärd i avseende på folkskoleräkenskaper, som enligt
kungl. stadgan den 27 september 1861 ålegat sockenstämmonämnden, tillkommer hädan¬
efter kyrkofullmäktige.
Beträffande kyrkofullmäktiginstitutionen i Stockholm har riksdagen i
skrivelse den 13 mars 1913 anfört:
Vid 1913 års riksdag hade enskild motionär framställt förslag, att §§ 20 och 21
i förordningen om kyrkostämma samt kyrkoråd och skolråd i Stockholm den 20 novem-
2 — Bihang till riksdagens protokoll 1914. 1 sand.
10
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 88.
ber 1863 matte upphöra att gälla ävensom att orden i § 42 mom. 1 av samma förord¬
ning »och kyrkofullmäktige» samt orden »eller kyrkofullmäktige» i § 43 mom. 1 av
samma förordning måtte utgå.
Riksdagen delade motionärens mening, att kyrkofullmäktiginstitutionen i Stock¬
holm såsom numera överflödig borde upphävas. Då emellertid institutionens upphävande
till äventyrs skulle kunna påkalla förändringar jämväl i andra författningar än förord-
ningen om kyrkostämma samt kyrkoråd och skolråd i Stockholm och riksdagen ansett
det lämpligt, att frågan härom undersöktes samt att de eventuella förändringarna
gjordes samtidigt med att definitivt beslut i ämnet fattades, hemställde riksdagen,
som funne denna prövning lämpligen böra genom Kungl. Maj:ts försorg åvägabringas,
det Kungl. Maj: t täcktes för riksdagen framlägga förslag till sådana ändringar i gäl¬
lande författningar, att kyrkofullmäktiginstitutionen i Stockholm upphörde.
Redan före riksdagens omförmälda framställning hade emellertid kyrko¬
fullmäktige själva i skrivelse den 29 december 1910 hemställt om kyrko-
fullmäktiginstitutionens upphävande och därvid anfört:
.Genom lag den 15 maj 1903, varigenom kyrkostämmornas och därmed även kyrko-
fullmäktiges beslutanderätt beträffande folkskoleväsendet i Stockholm från den 1 januari
1904 överflyttades på stadsfullmäktige, hade kyrkofullmäktige mistat sin ojämförligt
viktigaste uppgift.
J anledning härav hade också kort efter utfärdandet av nämnda lag inom kyrko¬
fullmäktige väckts eu motion, att framställning matte göras hos Kungl. Maj:t om åt¬
gärders vidtagande för avskaffande av kyrkofullmäktiginstitutionen i Stockholm. Denna
motion både dock icke vunnit kyrkofullmäktiges bifall, utan hade desamma i stället,
i anledning av en något senare väckt motion, i december 1905 till Kungl. Maj:t av-
latit en skrivelse, innehållande förslag dels om överflyttande av kyrkostämmas beslu¬
tanderätt a särskilt valda församlingsfullmäktige, dels ock i samband därmed om in¬
förande av förändrade bestämmelser angående kyrkofullmäktiges kompetens och orga¬
nisation. *
0 På emellertid denna framställning icke föranlett någon Kungl. Maj:ts åtgärd och
någon sådan sannolikt ej heller torde vara att förvänta, sedan frågan om införande av
församlingsfullmäktige genom 1910 års kyrkomötes skrivelse därom övergått till att
bliva en hela riket rörande angelägenhet, ansåge kyrkofullmäktige det med fullt skäl
kunna lfragasättas, huruvida kyrkofullmäktiginstitutionen i Stockholm under dessa för¬
hallanden längre borde bibehållas.
•«. -^er den 1 januari 1904 både nämligen kyrkofullmäktige icke haft andra upp-
giftei än att, förutom behandlingen av ovannämnda två motioner, sammanträda en
gång om aret för att välja ordförande, vice ordförande och sekreterare samt besluta
angående vissa med institutionens uppehållande förenade utgifter. Ej heller torde med
nu gällande bestämmelser hädanefter någon uppgift av avsevärd betydelse kunna tänkas
uppstå för kyrkofullmäktige, allrahelst som, i samband med några av de äldre för¬
samlingarnas delning i flera församlingar, andra former bestämts för avgörandet av i
samband med delningarna möjligen uppstående tvister.
På grund härav och då det synts olämpligt att under ytterligare ett antal år
upprätthålla en institution, vars verksamhet icke längre torde komma att tagas i an¬
språk för något viktigare allmänt ändamål, hemställde kyrkofullmäktige om åtgärders
11
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 88.
vidtagande, i syfte att de i förordningen om kyrkostämma samt kyrkoråd ock skolråd
i Stockholm den 20 november 1863 förefintliga stadganden angående kyrkofullmäktige
måtte, såsom numera faktiskt obehövliga, utgå ur denna förordning.
Den i kyrkofullmäktiges skrivelse berörda frågan om införande av
församlingsfullmäktige är alltjämt beroende på Kungl. Maj:ts prövning.
Efter erhållen remiss hörde överståthållarämbetet över kyrkofullmäk¬
tiges skrivelse kyrkostämmorna i Stockholms stads territoriella församlingar
samt inhämtade yttrande i ärendet av Stockholms stads konsistorium, var¬
efter överståthållarämbetet den 7 september 1911 avgav eget utlåtande i
ämnet.
Johannes församling uttalade sig å kyrkostämma sålunda:
På de av kyrkofullmäktige anförda skäl hemställde kyrkostämman, att den^nu
gällande förordningen om kyrkostämma samt kyrkoråd och skolråd i Stockholm måtte
varda sålunda ändrad, att §§ 20 och 21, § 41 mom. 3 samt vad §§ 42, 43 och 44 inne-
hölle i avseende å kyrkofullmäktiges beslut måtte uteslutas ur förordningen. För den
händelse någon ny fråga skulle komma att bliva eu de kyrkliga kommunernas gemen¬
samma angelägenhet, föreställde sig kyrkostämman, att Kungl. Magt vidtoge åtgärder,
varigenom för sådan frågas behandling tillfredsställande former utfunnes. Ln dylik
gemensam angelägenhet syntes den om särskild barnavårdsnämnd kunna bliva.
Katarina församlings kyrkoråd och skolråd yttrade:
Kyrkorådet och skolrådet tillstyrkte kyrkofullmäktiges förslag, likväl med den
erinran, att då ärenden av vikt rörande kyrkans och skolans angelägenheter framdeles
såsom hittills kunde förekomma, vilkas avgörande förut tillkommit kyrkofullmäktige,
det fortfarande borde finnas en korporation, som ägde befogenhet att härvid^ bestämma;
och ville kyrkorådet och skolrådet härutinnan hemställa, att för sådana frågors avgö¬
rande vid varje särskilt tillfälle inom varje församling skulle tillsättas en delegation,
så att för ärenden angående kyrkans angelägenheter församlingens kyrkoråd utsåge
inom sig fem ledamöter och för ärenden rörande skolans angelägenheter skolrådet ut¬
såge inom sig fem ledamöter, varefter alla församlingarnas sålunda utsedda kyrkoråds-
eller skolrådsledamöter hade att sammanträda för det ifrågavarande ärendets behand¬
ling och avgörande.
Katarina församling beslöt på kyrkostämma biträda kyrkofullmäktiges
förslag utan det av kyrko- och skolråden gjorda tillägget.
Oscars församling anförde:
Församlingen hade visserligen ingenting att invända mot de åsyftade stadgan-
denas borttagande ur kyrkostämmoförorduingen, men syntes det böra påpekas, att så¬
dana ärenden fortfarande kunde förekomma, som skulle kräva fullmäktiginstitutionens
ingripande, och syntes det på grund härav, att i händelse av bifall till framställningen
föreskrifter borde inflyta i förordningen om huru i sådana fall skulle förfaras.
Såsom exempel på dylikt ärende tilläte sig församlingen erinra om det av sär¬
skilda sakkunniga uppgjorda förslaget till kyrkobokföring i Stockholm, vilket ärende
12
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 88.
ännu vore beroende på Kungl. Maj:ts prövning. Med avseende å detta förslags eko¬
nomiska sida bördes huvudstadens församlingar, vilka alla utom en hade godtagit för¬
slaget. Skulle efter den omarbetning av ifrågavarande förslag, som för närvarande
pagmge, detsamma anses böra ånyo underställas församlingarnas prövning och enighet då
ej kunde uppnås, syntes ett fall föreligga, där fullmäktiges åtgärder skulle komma att
tagas i anspråk.
o . Emellertid syntes, i händelse stadgandena om kyrkofullmäktige borttoges, nåo-on
svårighet icke möta att genom andra bestämmelser få hithörande frågor avgjorda. Så
till exempel skulle kunna föreskrivas, att avgörandet av dylika frågor, om församlin¬
garna stannade i olika beslut, skulle ankomma på överståthållarämbetet eller Stock¬
holms stads konsistorium, beroende på ärendets art efter den grund, som gällde för
besvärs anförande över kyrkostämmas beslut. Naturligtvis skulle därefter finnas klaeo-
rätt till Kungl. Maj:t. 5
På grund av. vad sålunda anförts förklarade församlingen sig icke hava något
att för sin del erinra mot att stadgandena om kyrkofullmäktige utginge ur kyrko-
stämmoförordningen för Stockholm, under villkor dock att nya bestämmelser infördes
rörande formen för avgörande av församlingarna i huvudstaden samfällt angående
frågor.
De övriga territoriella församlingarna i Stockholm biträdde kyrkofull¬
mäktiges förslag.
Stockholms stads konsistorium yttrade:
Konsistoriet hade visserligen intet att invända mot de åsyftade stadgandenas
borttagande ur kyrkostämmoförordningen men ville påpeka, att sådana ärenden fort¬
farande kunde förekomma, vilka krävde kyrkofullmäktiginstitutionens behandling. I
händelse av bifall till ifrågavarande framställning syntes därför föreskrifter höra in¬
flyta i nämnda förordning om huru i sådant fall skulle förfaras. Något förslag i detta
avseende hade konsistoriet emellertid icke att framställa men ansåge sig dock böra
fästa ^ uppmärksamheten på de olika förslag, som i ämnet framställts av kyrko- och
skolråden i Katarina församling samt av Oscars församling.
Överståthållarämbetet utlät sm:
„ O
Överståthållarämbetet erinrade därom, att ämbetet den 6 augusti 1906 vid av¬
givande av yttrande angående ändring av ifrågavarande förordning anfört: »Sedan
kyrkostämmornas beslutanderätt över folkskolebudgeten överflyttats till stadsfullmäktige,
lärer för övrigt kyrkofullmäktiges åtgärd endast i få och helt sällan förekommande
fall. erfordras. Åtminstone lärer, enligt vad .överståthållarämbetet varit i tillfälle att
inhämta, intet sådant fall under de senaste tjugu åren inträffat. Det synes överståt-
hallarämbetet onödigt att för något så sällan inträffande behov hava en ständig korpo¬
ration, som i sin helhet eller delvis förnyas varje år och som väljer ordförande, utser
och avlönar sekreterare och vaktmästare samt åtminstone för avlönande av dessa be¬
fattningshavare ° samt för bestridande av expensutgifter har medelförvaltning. Avgö¬
randet av en fråga, däri enligt § 20 eller § 21 av ifrågavarande förordning gemensamt
beslut erfordras, torde kunna ske genom personer, som församlingsfullmäktige för till¬
fället utse och vilka sammanträda inför konsistorii ordförande, biträdd av dess sekre¬
terare.»
13
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 88.
På de skäl, som sålunda blivit anförda, tillstyrkte överståthållarämbetet i likhet
med de i ärendet hörda myndigheterna bifall till framställningen. Såsom överståt¬
hållarämbetet i sitt ovan angivna yttrande antagit samt konsistorium, kyrkostämmorna
i Johannes och Oscars församlingar ävensom kyrkorådet i Katarina församling fram¬
hållit, torde det emellertid kunna tänkas, att något ärende kunde förekomma av be¬
skaffenhet att kräva församlingarnas gemensamma beslut. Möjligen kunde även gemen¬
samt beslut av vissa församlingar erfordras. För sådana fall borde lämpligen i §§ 20
och 21 av förordningen intagas stadgande därom, att då församlingarnas kyrkostämmor
i fråga av nyss angivna art stannade i skiljaktiga beslut, ärendet skulle överlämnas
till kyrkostämmornas delegerade, vilka skulle hava att sammanträda inför konsistoriets
ordförande och besluta i ärendet. Sådana delegerade skulle först utses, då behov av
deras sammankallande förelåge. Lämpligen kunde varje församling utse en delegerad
och därutöver en delegerad för varje påbörjat nytt tiotusental invånare.
Av i ärendet gjorda uttalanden framgår, att kyrkofullmäktige i Stock- ^Depart«-^
holm icke sedan många år tillbaka haft någon till dem hänskj uten fråga men 85
att behandla; och anser jag i likhet med vad 1913 års riksdag uttalat,
att denna institution, såsom numera överflödig, bör upphävas.
Emellertid är det tänkbart, att något ärende kan förekomma av be¬
skaffenhet att kräva gemensamt beslut av samtliga territoriella församlingar
i Stockholm eller av några bland dem; och synas bestämmelser för sådant
fall böra meddelas i §§ 20 och 21 av förordningen. I likhet med över¬
ståthållarämbetet anser jag, att dylikt ärende bör, därest församlingarna
stanna i olika beslut, överlämnas till delegerade från vederbörande kyrko¬
stämmor, utsedda först när sådan fråga föreligger, som kräver deras av¬
görande. Vad överståthållarämbetet föreslagit beträffande antalet delege¬
rade för varje församling anser jag mig kunna godtaga. Dock torde även
suppleanter för de delegerade böra utses. Vidare torde vad som för när¬
varande är stadgat om kyrkofullmäktiges sammanträden i huvudsak kunna
tillämpas å de delegerades. Slutligen lärer böra föreskrivas, att vad i
övrigt gäller om kyrkostämma skall i tillämpliga delar gälla även om de¬
legerades sammanträden och därvid fattade beslut. Att besvär över de
delegerades beslut kunna anföras i samma ordning, som gäller beträffande
besvär över kyrkostämmas beslut, torde därmed utan vidare vara tydligt.
Sedan stadsfullmäktige numera övertagit folkskolebudgeten, bör stad¬
gandet i § 41 mom. 3 helt och hållet utgå.
Slutligen bör vad § 37 mom. 3, § 42 mom. 1, § 43 mom. 1 och §
44 innehålla om kyrkofullmäktige borttagas. Dessa ändringar äro endast
av formell natur.
Att i anledning av kyrkofullmäktiginstitutionens upphävande vid¬
taga ändring i annan författning än kyrkostämmoförordningen har ej be¬
funnits erforderligt.
14
Kungi. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 88.
Departementschefen uppläste härefter ett i enlighet med det avgivna
yttrandet inom ecklesiastikdepartementet utarbetat förslag till lag angående
ändrad lydelse av §§ 20, 21, 37 mom. 3, 41, 42 mom. 1, 43 mom. 1 och
44 av förordningen om kyrkostämma samt kyrkoråd och skolråd i Stock¬
holm den 20 november 1863 och hemställde, att förslaget måtte framläggas
för riksdagen till antagande.
Till denna av statsrådets övriga ledamöter biträdda
hemställan täcktes Hans Kungl. Höghet Kronprinsen-
Regenten i nåder lämna bifall; och skulle till riksdagen
avlåtas proposition i ämnet av den lydelse, bilaga vid
detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Gunnar Holmström.
Stockholm, Ivar Haeggströms Boktryckeri A. B., 1914.