Kungl. May.ts Nåd. Proposition Nr 143.
1
Nr 143.
Kungl. Maj:ts nådiga proposition till riksdagen angående ändringar
i reglementet för dövstumlärarnas pensionsanstalt; given
Stockholms slott den 29 maj 1914.
Under åberopande av bilagda utdrag av protokollet över ecklesiastik¬
ärenden för denna dag vill Kungl. Maj:t härigenom föreslå riksdagen
medgiva, att i nytt reglemente för dövstumlärarnas pensionsanstalt,
upptagande de föreskrifter, som genom särskilda nådiga kungörelser med¬
delats beträffande vissa pensionsanstaltens delägare, må införas bestäm¬
melser av innehåll,
att, sedan rätt till delaktighet i pensionsanstalten
erhållits för viss tjänst, delaktigheten för densamma icke
må upphöra, så länge tjänsten äger bestånd;
att de lindringar i fråga om villkoren för pen¬
sions erhållande, som genom särskilda övergångsstad-
ganden i §§ 8 och 9 av gällande reglemente för
pensionsanstalten äro medgivna vissa i anstalten del¬
aktiga lärare vid dövstum skolorna, skola beträffande
lärargrupp, som senare upptagits i pensionsanstalten, äga
motsvarande tillämpning sålunda, att de gälla de tjänst¬
innehavare, vilka före den tid, då pensionsanstalten
börjat omfatta lärare av ifrågavarande grupp, voro an¬
ställda å tjänster, för vilka delaktighet vunnits i pen¬
sionsanstalten; samt
att som tjänstår för rätt till pension må, med de
inskränkningar gällande föreskrifter innehålla, få räknas
Bihang till senare riksdagens protokoll 1914. 1 sand. 100 höft. (Nr 143.) 1
2
Kunrjl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 143.
icke blott tjänstgöring vid läroanstalt av det slag, pen-
sionssökande tillhör vid avgång från tjänsten, utan ock
tjänstgöring vid annan läroanstalt å tjänst med delak¬
tighet i pensionsanstalten.
De till ärendet hörande handlingarna skola tillhandahållas riksdagens
vederbörande utskott; och Kungl. Maj:t förbliver riksdagen med all kungl.
nåd och ynnest städse välbevågen.
Under Hans Maj:ts
Min Allernådigste Konungs och Herres frånvaro:
GUSTAF ADOLF.
K. G. Westman.
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 143.
3
Utdrag av protokollet över ecklesiastikärenden, hållet inför Hans
Knngl. Höghet Kronprinsen-Regenten i statsrådet å Stock¬
holms slott den 29 maj 1914.
N ärvarande:
Hans excellens herr statsministern Hammarskjöld,
Hans excellens herr ministern för utrikes ärendena Wallenberg,
Statsråden: Hasselrot,
von Sydow,
friherre Beck-Friis,
Stenberg,
Linnér,
Mörcke,
Vennersten,
Westman,
Broström.
Departementschefen, statsrådet Westman anförde härefter:
I särskild proposition (nr 96 den 21 februari 1913) till 1913 års riks¬
dag, varigenom föreslogs förbättring av dövstumlärarnas pensioneringsvillkor
m. m., hemställde Kungl. Maj:t till riksdagen att medgiva, att i samband
med utfärdandet av nytt reglemente för dövstumlärarnas pensionsanstalt,
i vilket finge upptagas de föreskrifter, som genom särskilda kungl. kun¬
görelser meddelats beträffande vissa pensionsanstaltens delägare, måtte få
vidtagas sådana förändringar i avfattningen av de utav riksdagen god¬
kända grunderna för anstaltens inrättande och för nämnda delägares rätt
till inträde däri, vilka för sådant ändamål kunde vara erforderliga.
I det vid ifrågavarande proposition fogade utdraget av statsrådsproto¬
kollet över ecklesiastikärenden för nämnda dag erinrade föredragande de¬
partementschefen till en början därom, att dövstumlärarnas pensionsanstalt
Ändringar i
reglementet
för dörstum-
lärarnae
pensions¬
anstalt.
4
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 143.
enligt riksdagens vid olika tillfällen fattade beslut kommit att omfatta
jämte lärarna vid dövstumskolorna även lärarpersonalen vid flera andra
läroanstalter; de lärargrupper, som sålunda tillhörde dömstumlärarnas pen-
sionsanstalt, vore för närvarande följande:
manliga eller kvinnliga föreståndare och lärare vid dövstumskolorna,
föreståndarinna och lärarinnor vid skolhemmet i Vänersborg för blinda
dövstumma,
manliga föreståndare och lärare vid de av staten understödda folk¬
högskolorna och därmed förenade lantmannaskolor,
manliga föreståndare och lärare vid fristående statsunderstödda lant¬
mannaskolor,
manliga eller kvinnliga föreståndare och lärare vid de med statsmedel
understödda sinnesslöanstalterna,
föreståndarinnor samt manliga eller kvinnliga lärare vid de med stats¬
medel understödda undervisningsanstalterna för vanföra.
Härefter anförde departementschefen:
Då nu gällande reglemente utfärdades för pensionsanstalten, omfattade densamma
allenast dövstumlärarna. Vid de nyssnämnda senare tillkomna lärargruppernas upp¬
tagande i anstalten har emellertid någon ändring i reglementet icke vidtagits, utan
genom särskild kungörelse har för varje sådan grupp medgivits dess delaktighet i an¬
stalten »under iakttagande i tillämpliga delar» av föreskrifterna i pensionsanstaltens
reglemente och med fastställande av de särskilda villkor och bestämmelser, som i varje
fall ansetts erforderliga. Vad som stadgas i reglementet, exempelvis angående del-
aktighetsbeloppens storlek för dövstumlärare, gäller sålunda för andra lärargrupper,
vilka icke äro nämnda i reglementet. Vidtages nu en ändring i reglementet, vilken
vore avsedd att gälla allenast dövstumlärarna, komme densamma därför likväl att gälla
även andra lärargrupper, därest icke uttryckligt förbehåll intoges därom, att med av¬
seende på andra anstalten tillhörande lärare än dövstumlärarna reglementets ursprung¬
liga bestämmelser fortfarande skulle äga tillämplighet. Det är lätt att inse, att på
sådant sätt bestämmelserna skulle bliva i högsta grad invecklade och svårhanterliga
och för den med deras tillkomst obekante nästan obegripliga.
Av dessa skäl har jag funnit det oundgängligt, att därest, på sätt jag nyss för¬
ordat, förändringar i dövstumlärarnas pensioneringsvillkor genomföras, samtidigt därmed
även eu omarbetning av reglementet kommer till stånd. En sådan omarbetning borde
avse att införa alla de för de olika delägargrupperna gällande bestämmelserna i regle¬
mentet, och det på sådant sätt, att den avhängighet mellan föreskrifterna för de olika
delägargrupperna, som nu är rådande, försvunne. Ett förslag till nytt reglemente,
byggt på nu angivna grunder, har också utarbetats inom ecklesiastikdepartementet
med biträde av tillkallad sakkunnig person, verkställande direktören i folkskollärarnas
pensionsinrättning C. Widström. Nämnda förslag är för närvarande föremål för ytter¬
ligare granskning och bearbetning.
Emellertid torde för genomförande av en sådan omarbetning av reglementet, som
nu angivits, riksdagens medgivande böra utverkas. Då riksdagen år 1905 fattade
beslut om pensionsanstaltens inrättande, godkände nämligen riksdagen enligt Kungl.
5
KungL Maj:ts Nåd. Proposition Nr 143.
Maj:ts förslag såsom grunder för anstaltens inrättande till deras ordalydelse flera av de
bestämmelser i reglementet, vilka skulle komma att beröras av den föreslagna om¬
arbetningen därav.
Riksdagen, som med en oväsentlig jämkning av formell natur biföll
samtliga Kungl. Maj:ts i förevarande proposition framställda förslag, bar i
skrivelse den 24 maj 1913 angående regleringen av utgifterna under riks-
statens tionde huvudtitel rörande det ämne, varom nu är fråga, anfört:
På sätt departementschefen erinrat, har 1905 års riksdag, i sammanhang med
beslutet om pensionsanstaltens inrättande, i enlighet med Kungl. Maj:ts förslag godkänt
ordalydelsen av de för anstalten gällande grunderna.
Kungl. Maj:t har nu ansett nödigt, att nytt reglemente utfärdas för pen-
sionsanstalten, i vilket böra införas dels de nu föreslagna förändringarna, dels ock alla
de för de olika delägargrupperna gällande bestämmelserna, och har Kungl. Maj:t
begärt riksdagens medgivande att i det nya reglementet få vidtaga erforderliga än¬
dringar i de av riksdagen godkända grunderna för pensionsanstaltens inrättande m. m.
Då härmed icke torde avses annat än förändringar av rent redaktionell natur, har
riksdagen ansett sig böra lämna Kungl. Maj:t ett dylikt medgivande.
Såsom nämndes i föredragande departementschefens nyss återgivna
yttrande till statsrådsprotokollet den 21 februari 1913, förelåg vid tiden
för här berörda propositions avlåtande till riksdagen ett förslag till nytt
reglemente för pensionsanstalten, utarbetat inom ecklesiastikdepartementet
med biträde av tillkallad sakkunnig person och byggt på de i samma
anförande angivna grunderna. Sedan riksdagen, på sätt jag nu angivit,
lämnat sitt medgivande till utfärdande av nytt reglemente, företogs nämnda
förslag till ytterligare granskning och bearbetning. Det visade sig då, att
ett genomförande av likformiga regler för samtliga pensionsanstaltens del¬
ägare icke på alla punkter var möjligt blott genom rent redaktionella
ändringar av det hittillsvarande reglementets bestämmelser, utan skulle
påkalla jämväl en eller annan förändring av saklig innebörd. I något fall
syntes också olika meningar kunna uppstå om den rätta innebörden i de
bestämmelser, som utfärdats vid de senare tillkomna delägargruppernas
upptagande i pensionsanstalten. Skulle i dessa punkter nya bestämmelser
kunna utfärdas, erfordrades följaktligen riksdagens medverkan.
Då det således var tydligt, att ärendet ånyo måste underställas riks¬
dagens prövning, utfärdades för tillfället allenast kungliga kungörelser,
varigenom de av riksdagen beslutade ändringarna i dövstumlärarnas pen-
sioneringsvillkor samt beträffande folkhögskollärares m. fl. pensionsålder
fastställdes. I övrigt överlämnades ärendet till pensionsanstaltens direktion
för förnyad prövning, varvid direktionen anbefalldes att särskilt taga i
övervägande, i vad mån riksdagens medverkan kunde vara erforderlig för
6 Kungl. Ma.j:ts Nåd. Proposition Nr 143.
genomförande i görligaste mån av likformiga regler för samtliga pensions-
anstaltens delägare.
Direktionen har den 22 november 1913 avgivit det infordrade ytt¬
randet.
Det förutberörda förslaget till nytt reglemente torde såsom vägledande
för uppfattningen av ärendet böra i avtryck som bilaga fogas till detta
protokoll.
I det följande skall jag närmare redogöra för de bestämmelser i sagda
förslag, vilka synas böra underställas riksdagens prövning, meddela vad
direktionen därom anfört samt angiva den uppfattning, till vilken jag i
varje särskild punkt kommit. De bestämmelser, som sålunda komma i
betraktande, innehållas i § 5 mom. 3 samt §§ 11,12 och 15 av förslaget.
§ 5 mom. 3.
§ 5 mom. 3. Åsyftade stadgande i § 5 mom. 3 av reglementsförslaget har följande
lydelse:
Sedan rätt till delaktighet i pensionsanstalten erhållits för viss tjänst, må, så
länge tjänsten fortfarande äger bestånd, delaktigheten för densamma ej upphöra eller
det för tjänsten fastställda delaktighetsbeloppet nedsättas, utom i det fall att tjänst,
som förut haft manlig innehavare, erhåller kvinnlig sådan och de i mom. 2 här ovan
meddelade stadgandena för sådant fall föranleda lägre delaktighetsbelopp.
Stadgandet är avsett att motsvara första delen i den av riksdagen
till sin ordalydelse fastställda § 3 mom. 2 av gällande reglemente, som
lyder sålunda:
Sedan rätt till delaktighet i pensionsanstalten för viss tjänst erhållits, må det för
tjänsten fastställda delaktighetsbeloppet sedermera icke kunna nedsättas, utom i det fall
att tjänst, som förut haft manlig innehavare, erhåller kvinnlig sådan.
Genom de i förslaget tillagda orden: »delaktigheten för densamma
ej upphöra», har man avsett att förebygga, att sedan delaktighet för
viss tjänst erhållits, vederbörande godtyckligt skulle kunna upphöra
med delaktigheten. Visserligen har man invänt, att en dylik eventualitet
borde vara förebyggd redan genom nu gällande föreskrift, att det för viss
tjänst fastställda delaktighetsbeloppet icke, utom i särskilt angivet fall,
må kunna nedsättas; upphörande med delaktigheten kunde anses innebära
detsamma som en nedsättning av delaktighetsbeloppet till 0. Att nuvarande
bestämmelse icke i nämnda hänseende gör till fyllest framgår emellertid
av vad den tillkallade sakkunnige därom anfört i sin motivering för för¬
slaget:
7
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 143.
Vad sistnämnda omständighet angår, har pensionsanstaltens direktion hyst den
uppfattning, att grunderna för stadgandet i § 3 mom. 2 i det ursprungliga regle¬
mentet föranledde därtill, att dylikt godtyckligt upphörande med delaktighet3 ej borde
medgivas. Att sådant ej heller kan vara avsett, torde kunna med säkerhet antagas,
liksom det tydligen kan bliva ödesdigert för pensionsanstaltens ekonomi, om det skall
sta vederbörande skolstyrelser fritt att efter behag förvärva och avsäga sig delaktighet
för viss tjänst. I brist på uttryckligt stadgande i förevarande avseende kan dock” så¬
dant ej förhindras, vilket numera är konstaterat, sedan regeringsrätten i ett särskilt
fall upphävt ett beslut, som direktionen med stöd av sin ovan angivna tolkning
meddelat. ° ö
Direktionen har i sitt berörda yttrande den 22 november 1913 för¬
klarat, att direktionen av skäl, som angivits i den sakkunniges nyss an¬
förda motivering, ansåge nödigt, att en föreskrift av ifrågavarande innebörd
meddelades samt att för sådant ändamål riksdagens medverkan torde
erfordras.
Det synes mig tydligt, att den föreslagna bestämmelsen skulle komma
att i någon mån begränsa den vederbörande skolstyrelser nu tillkommande
rätt och förty icke kan införas i reglementet utan riksdagens medgivande.
A andra sidan torde vara klart, att synnerligen starka skäl tala för
förslagets genomförande. Frånsett att det sannolikt aldrig varit avsett,
att skolstyrelserna skulle äga rätt att efter behag förvärva och avsäga sig
delaktighet i pensionsanstalten för viss tjänst, skulle tydligen en sådan rätt
kunna i betänklig grad förrycka dennas ekonomiska ställning och försätta
densamma i ett osäkerhetstillstånd, som näppeligen kan vara lämpligt för
dess utveckling och ej heller anses överensstämmande med god ordning.
Jag vill således förorda, att § 5 i reglementet erhåller ett tillägg av här
angivna innebörd.
Den begränsning i skolstyrelsernas rörelsefrihet, som skulle följa härav,
synes mig icke ägnad att väcka några betänkligheter, då ju styrelserna
i allt fall skulle bibehålla full frihet att indraga lärartjänster, som icke
längre funnes behövliga.
§§ 11 och 12.
Vidare torde någon tveksamhet kunna uppstå beträffande avfattningen
av de övergångsstadganden, som äro fogade till §§11 och 12 i reglements-
fö rslaget. Nämnda stadganden motsvara övergångsstadgandena i §§ 8 och 9
av gällande reglemente, vilka stadganden avse att tillförsäkra sådan per¬
sonal vid dövstumskolorna, som var anställd vid dövstumundervisning
före skolornas omorganisation i enlighet med lagen om dövstumundervis-
Departe-
mentschefen.
§§ 11 och 12
8
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 143.
ningen den 31 maj 1889, vissa lindringar i fråga om antalet erforderliga
tjänstår för erhållande av respektive hel eller avkortad pension.
I reglementsförslaget hava berörda övergångsstadganden upptagits
i det väsentliga oförändrade, men till desamma har i båda de §§, varom
fråga är, fogats ett så lydande tillägg:
Vad i detta övergångsstadgande föreskrivits angående dövstumlärare skall äga
motsvarande tillämpning å varje annan innehavare av i detta reglemente avsedd tjänst,
som, innan pensionsanstalten börjat omfatta sådan tjänst, varit å densamma anställd.
Ifrågasättas kan nu, huruvida eller på vad sätt den föreskrift, som
lämnats vid de nya delägargruppernas upptagande i anstalten, nämligen
att sådant skulle ske »under iakttagande i tillämpliga delar av föreskrif¬
terna i reglementet för dövstumlärarnas pensionsanstalt», skall anses äga
tillämplighet i avseende på ifrågavarande övergångsstadganden. Då rätten
att mot ett ringare antal tjänstår erhålla pension beträffande dövstumlä¬
rare, vilka voro i tjänst vid anstaltens upprättande år 1905, begränsats
till dem bland nämnda lärare, som voro anställda redan före dövstum-
undervisningens omorganisation genom 1889 års lagstiftning, alltså åtskil¬
liga år före pensionsanstaltens tillkomst, synes det ej utan vidare klart,
att liknande förmån är medgiven alla de lärare bland de i anstalten senare
upptagna lärargrupperna, vilka voro i tjänst vid de tidpunkter, då anstalten
började omfatta dessa grupper. Skulle full likformighet beträffande döv-
stumlärarna och de senare tillkomna lärargrupperna åvägabringas, borde
ju ifrågavarande rätt begränsas till dem bland sistnämnda lärare, vilka
voro i tjänst 16 år före de tidpunkter, då desamma upptogos i pensions¬
anstalten. Slutligen synes jämväl den tolkningen vara möjlig, att för de
senare i pensionsanstalten upptagna lärargrupperna överhuvud inga dylika
gynnsammare övergångsbestämmelser skulle ifrågakomma.
Vid de utredningar och förhandlingar, som föregingo nämnda grup¬
pers upptagande i pensionsanstalten, har ifrågavarande spörsmål icke be¬
rörts. Härifrån kan således icke hämtas stöd för ett omdöme i vare sig
ena eller andra riktningen.
Pensionsanstaltens direktion har i sitt förutnämnda yttrande uttalat
sig sålunda:
Beträffande härefter §§11 och 12 i förslaget till nytt reglemente, vilka mot¬
svaras av §§ 8 och 9 i det gällande reglementet, innebär förslaget i denna del en
nyhet så till vida, att det uttryckligen däri utsagts, att övergångsstadgandena under
§§ 8 och 9 i reglementet skola äga analog tillämplighet på senare tillkomna delägar¬
grupper. Då emellertid i de särskilda författningar, varigenom nämnda delägargrupper
upptagits i pensionsanstalten, föreskrivits, att med avseende å dem skola i tillämpliga
delar iakttagas föreskrifterna i reglementet för anstalten, och då nämnda övergångs-
9
Kungi. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 143.
stadgande!], enligt direktionens förmenande, äro att hänföra till dylika »tillämpliga
delar», lär den föreslagna nya föreskriften få anses, ej såsom någon nyhet i sak,
utan endast såsom ett förtydligande av hittills gällande bestämmelser.
Till närmare utveckling härav får direktionen anföra följande:
Övergångsstadgandena under §§ 8 och 9 i pensionsreglementet hava enligt sin
ordalydelse avseende endast å den vid tiden för pensionsanstaltens trädande i verksamhet
tjänstgörande ordinarie dövstumlärarpersonal, som varit före dövstuinskolornas omorga¬
nisation i enlighet med lagen den 31 maj 1889 anställd vid dövstumundervisning
i sådan befattning, att för densamma får enligt reglementet räknas tjänstår. Denna
begränsning torde finna sin förklaring i det förhållande, att pensionsrätt enligt regle¬
mentet över huvud taget tillförsäkrats endast den enligt nyssnämnda lag anställda
dövstumlärarpersonal, vilken lag infört ordnade förhållanden med avseende å ifråga¬
varande personals utbildning och antagande m. m. För personal, som tidigare anställts,
erfordrades alltså särskilda undantagsbestämmelser.
Vad åter angår övriga i pensionsanstalten upptagna delägargrupper, är pensions-
rätten beroende endast av vunnen anställning å tjänst med delaktighet i pensions¬
anstalten. Några allmänna regler för anställning, motsvarande dem för dövstumlärare
fällande, äro ej här meddelade. Över huvud taget torde några mera ordnade för-
ållanden i avseende å ifrågavarande lärarpersonals anställning ej hava inträtt förr
än efter utfärdandet av de respektive författningar, genom vilka delaktighet i pensions¬
anstalten medgivits.
Det föreligger alltså, enligt direktionens åsikt, ingen anledning till annat an¬
tagande, än att dessa övergångsstadganden få analogt tillämpas även på andra del¬
ägare än dövstumlärare. Direktionen har också i ett par fall tilldelat pension i enlighet
med en sådan tolkning av hithörande bestämmelser. Att en dylik analog tillämplighet
är av behovet påkallad, i ty att delaktigheten eljest skulle för mången för närvarande
anställd äldre tjänstinnehavare bliva värdelös, torde knappast behöva omnämnas.
Under de första åren, läroanstalter av en ny typ äro i verksamhet, och
innan desamma hunnit att i ekonomiskt och andra hänseenden vinna full
stadga, kunna i allmänhet icke så stränga fordringar uppställas beträffande
lärarpersonalens kompetens, ålder vid anställningen in. m. Först småningom,
i den mån anstalterna bliva mera utvecklade, kan ställningen härutinnan för¬
bättras. Ett fullständigt ordnande av nämnda förhållanden plägar dock van¬
ligen ej kunna komma till stånd, förrän anstalterna vunnit den utveckling och
betydelse, att desamma bliva föremål för statens omvårdnad, och särskilt i och
med det, att staten finner anledning omhändertaga lärarpersonalens pensione¬
ring. Då detta sker, skulle det tydligen innebära en stor obillighet, om man
på den lärarpersonal, som blivit anställd under anstalternas första skede och
som fått tjänstgöra under då rådande ogynnsammare förhållanden, ville till-
lämpa lika stränga villkor för pensions erhållande, som man anser sig kunna
uppställa för den personal, vilken vinner anställning under ett senare för an¬
stalterna gynnsammare skede. Till förmån för den tidigare anställda perso¬
nalen pläga därför stadgas övergångsbestämmelser, vilka i ena eller andra
Bihang till senare riksdagens protokoll 1914. 1 sand. 100 höft. (Nr 143.) 2
Departe-
mentschefe
g 15-
10 Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 143.
hänseendet innebära eu lindring i de villkor, man för framtiden anser lämp¬
liga och rättvisa. Nu förhåller det sig så, att beträffande dövstumlärar-
personalen mera ordnade förhållanden inträdde i och med 1889 års döv-
stumlagstiftning. Det var därför naturligt, att man år 1905 vid ordnandet
av dövstumlärarpersonalens pensionering genom pensionsanstaltens upp¬
rättande inskränkte övergångsbestämmelsernas giltighet till den personal,
som var anställd före nämnda lagstiftnings genomförande. Vad åter an¬
går de sedermera i pensionsanstalten upptagna lärargrupperna, hava i fråga
om dem några regler och bestämmelser icke av staten fastställts förrän i
och med deras inträde i pensionsanstalten. Det synes då rimligt, att över¬
gångsbestämmelserna beträffande dessa grupper komma att omfatta den
personal, som vunnit anställning före nämnda tidpunkt. Kommer härtill,
att denna uppfattning av bestämmelsernas innebörd redan vid ett par till¬
fällen vunnit tillämpning samt att de personer, saken närmast gäller, helt
visst haft trygg förvissning om att få tillgodonjuta de förmåner, över¬
gångsbestämmelserna ansetts innefatta, finner jag i likhet med direktionen
fullgoda skäl tala för den meningen, att den i reglementsförslaget an¬
givna och av direktionen redan tillämpade tolkningen är den, som bör
komma till uttryck i det nya reglementet. Ehuru näppeligen något av¬
görande hinder härför torde innefattas i de riksdagens beslut, som avse
detta spörsmål, synes mig dock, då nämnda beslut onekligen måste sägas
vara behäftade med en viss otydlighet och då i allt fall framställning nu
måste göras till riksdagen, hemställan böra ske om riksdagens bifall till
förslaget även i denna del.
§ 15.
Övergår jag så till § 15 av reglementsförslaget, är därvid att taga i
betraktande den avfattning, som i mom. 1 givits åt föreskrifterna om be¬
räkningen av tjänstår. De bestämmelser, som nu gälla för tjänstårsbe-
räkning, äro i fråga om de olika delägargrupperna i pensionsanstalten
följande:
Döv stumlär are får enligt § 12 i gällande reglemente räkna dels ordi¬
narie tjänstgöring i lärarbefattning vid dövstumskola, med undantag för
lärarbefattning i övningsämnen eller slöjd, dels ock tjänstgöring efter av¬
lagd dövstumlärarexamen såsom extra ordinarie lärare vid dövstumskola
med avdrag dock för de första fem åren.
Lärarpersonalen vid skolhemmet i Vänersborg för blinda dövstumma
får räkna blott tjänstgöring vid nämnda anstalt med liknande inskränkning
i fråga om extra ordinarie tjänstgöring som den nyss angivna.
11
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 143.
Beträffande tjänstårsberäkningen för övriga i pensionsanstalten del¬
aktiga lärargrupper, nämligen lärarpersonalen vid folkhögskolorna, lärarna
vid fristående, statsunderstödda lantmannaskolor, lärarpersonalen vid stats¬
understödda sinnesslöanstalter samt lärarpersonalen vid statsunderstödda un¬
dervisningsanstalter för vanföra, innehålla gällande kungörelser följande
föreskrifter:
dels en till innebörden för dem alla gemensam, till ordalagen något
växlande bestämmelse av innehåll, att för den tid, som infaller efter det
dövstumlärarnas pensionsanstalt börjat att omfatta även den lärargrupp,
varom i varje fall är fråga, en lärare tillhörande nämnda grupp icke må
räkna sig ett tjänstår till godo såsom ordinarie, med mindre han under
detsamma varit i sådan egenskap anställd å tjänst med delaktighet i pen¬
sionsanstalten;
dels ock beträffande folkhögskollärare och lärare vid fristående stats¬
understödda lantmannaskolor en bestämmelse, så lydande:
att pensionssökande må räkna sig till godo även den tid, han tjänst¬
gjort, innan vederbörande kungörelse om lärargruppens delaktighet i pen¬
sionsanstalten trätt i kraft, dock med iakttagande av den i § 12 mom. 1 av
reglementet för anstalten omförmälda inskränkning (avdrag för de första
fem årens tjänstgöring såsom extra lärare efter avlagd vederbörlig examen);
samt beträffande lärarpersonalen vid sinnesslöanstalter och vanföran¬
stalter ett stadgande av innehåll:
att pensionssökande må räkna sig till godo även den tid, han eller
hon tjänstgjort vid anstalten, innan vederbörande kungörelse om lärar¬
gruppens delaktighet i anstalten trätt i kraft; skolande med avseende å
rätt till pension tjänstår beräknas icke blott för tjänstgöring i ordinarie
befattning vid vederbörande anstalt utan även för den tid utöver fem år,
under vilken den pensionssökande varit anställd såsom extra lärare eller
lärarinna vid sådan anstalt.
Nu återgivna föreskrifter synas lämna utrymme för olika tolkningar.
Möjligen äro bestämmelserna så att förstå, att jämväl för här ifråga¬
varande lärargrupper liksom för dövstumlärare och lärarpersonalen vid
skolhemmet i Vänersborg tjänstår får räknas blott för tjänstgöring vid
läroanstalt av samma slag som den, vilken den pensionssökande tillhör
vid avgången från tjänsten.
Bestämmelserna synas dock även kunna tolkas så, att skillnad göres
mellan tjänstgöring, som fullgjorts, innan vederbörande lärargrupp upp¬
tagits i pensionsanstalten, och tjänstgöring, som fullgjorts efter nämnda
tidpunkt. Beträffande det förra slaget av tjänstgöring skulle då bestäm¬
melsernas innebörd vara den, att allenast sådan tjänstgöring får räknas,
12
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 143.
vilken fullgjorts å den befattning, läraren vid inträdet i pensionsanstalten
innehar, eller, vad angår tjänstgöring såsom extra lärare, å befattning vid
läroanstalt av samma slag. I fråga om den tjänstgöring, som fullgjorts
efter det vederbörande lärargrupp upptagits i pensionsanstalten, skulle ge¬
nom ordalagen i den nyss återgivna, för samtliga här ifrågavarande lärar¬
grupper gemensamma föreskriften rätt anses vara tillförsäkrad lärare till¬
hörande någon bland här berörda lärargrupper att tillgodoräkna sig icke
blott tjänstgöring vid läroanstalt av samma slag som den, där han vid
avskedstagandet är anställd, utan ock tjänstgöring såsom ordinarie vid
läroanstalt av annat slag, som äger delaktighet i pensionsanstalten.
Enligt sist angivna tolkning av bestämmelserna skulle alltså en folk-
högskollärare få räkna icke blott tjänstgöring vid folkhögskola utan även
exempelvis tidigare fullgjord tjänstgöring som ordinarie lärare vid fristå¬
ende, statsunderstödd lantmannaskola och tvärt om. Likaså skulle en döv-
stumlärare, som överginge till tjänst vid sinnesslöanstalt, få tillgodoräkna
sig sin tjänstgöring vid dövstumskola.
De förut angivna bestämmelserna angående dövstumlärare och lärar¬
personalen vid skolhemmet för blinda dövstumma lämna däremot icke
rum för annan tolkning än den, att en dövstumlärare, som tidigare varit
anställd vid skolhemmet för blinda dövstumma, icke skulle få räkna sist¬
nämnda tjänstgöring och att förhållandet skulle bliva liknande med en
lärare vid dövstumskola eller sinnesslöanstalt, som toge anställning vid
skolhemmet för blinda dövstumma.
Att en olikformighet i villkor för de i pensionsanstalten delaktiga
lärargrupperna icke varit avsedd synes sannolikt, och att den i varje fall
icke bör bibehållas i ett nytt för samtliga delaktiga lärargrupper gemen¬
samt reglemente är uppenbart.
I det föreliggande reglementsförslaget har olikformigheten undanröjts
på det sätt, att all tjänstgöring vid läroanstalt, som tillhör pensionsan¬
stalten, skulle få räknas för rätt till pension. Stadgandet har följande
avfattning:
Tjänstår skall, med avseende å rätt till pension, beräknas icke blott för ordinarie
tjänstgöring i sådan befattning, som i § 1 avses, utan även för den tid utöver fem år,
under vilken den pensionssökande varit anställd vid undervisningsanstalt av ifrågava¬
rande slag såsom vikarierande eller extra lärare.
Pensionsanstaltens direktion har i sitt förutberörda yttrande uttalat
sig sålunda rörande ifrågavarande bestämmelse:
Angående slutligen § 15 i förslaget föranleda däri meddelade stadganden därtill,
att rätt till tjänstårsberäkning för pension äger rum, även om den pensionssökande
under olika perioder av sin tjänstgöring tillhört olika i pensionsanstalten upptagna del-
13
Kung!,. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 143.
ägargrupper. Då en sådan rätt till tjänstårsberäkning synes böra medgivas meD svår¬
ligen lär kunna härledas ur hittills meddelade stadganden, torde förslaget i denna del
böra hänskjutas till riksdagen.
Jag delar direktionens mening, att avfattningen av nu ifrågavarande
bestämmelse bör underställas riksdagens prövning.
Vad sakfrågan angår, kan den likformighet, som uppenbarligen bör i
förevarande avseende genomföras, tydligen åstadkommas på två sätt: an¬
tingen därigenom, att falkhögskollärarna in. fl. berövas den rätt till tjänst-
årberäkning, som enligt ordalagen i vederbörande författningar synes till¬
komma dem, och härutinnan likställas med dövstumlärare m. fl., eller däri¬
genom, att de sistnämnda få sin rätt till tjänstårsberäkning utsträckt i
överensstämmelse med vad som enligt det nyss sagda skulle tillkomma de
förra. Det synes mig uppenbart, att det senare av nämnda alternativ är
att föredraga. Dels torde det vara förenat med starka betänkligheter att
fråntaga vissa av pensionsanstaltens delägare en rätt, som möjligen blivit
dem tillförsäkrad vid deras inträde i densamma, dels är det tydligt, att
en begränsning av tjänstårsberäkningen enligt första alternativet skulle i
åtskilliga fall kunna bliva hinderlig för ett behövligt och lämpligt utbyte
av lärarkrafter, exempelvis mellan folkhögskola och fristående lantmanna¬
skola eller mellan dövstumskola och arbetshemmet för blinda dövstumma.
Jag vill alltså förorda, att reglementet i denna punkt får en avfattning
av det innehåll, som angives i det föreliggande förslaget.
På grund av vad nu anförts hemställer jag, att Eders Kungl. Maj:t
täcktes föreslå riksdagen
medgiva, att i nytt reglemente för dövstumlärarnas
pensionsanstalt, upptagande de föreskrifter, som genom
särskilda nådiga kungörelser meddelats beträffande vissa
pensionsanstaltens delägare, må införas bestämmelser av
innehåll,
att, sedan rätt till delaktighet i pensionsanstalten
erhållits för viss tjänst, delaktigheten för densamma
icke må upphöra, så länge tjänsten äger bestånd;
att de lindringar i fråga om villkoren för pensions
erhållande, som genom särskilda övergångsstadganden i
§§ 8 och 9 av gällande reglemente för pensionsanstalten
äro medgivna vissa i anstalten delaktiga lärare vid döv-
stumskolorna, skola beträffande lärargrupp, som senare
upptagits i pensionsanstalten, äga motsvarande tillämp¬
ning sålunda, att de gälla de tjänstinnehavare, vilka före
Departe¬
mentschefen.
14
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 143.
den tid, då pensionsanstalten börjat omfatta lärare av
ifrågavarande grupp, voro anställda å tjänster, för vilka
delaktighet vunnits i pensionsanstalten; samt
att som tjänstår för rätt till pension må, med de
inskränkningar gällande föreskrifter innehålla, få räknas
icke blott tjänstgöring vid läroanstalt av det slag, pen-
sionssökande tillhör vid avgång från tjänsten, utan ock
tjänstgöring vid annan läroanstalt å tjänst med delaktig¬
het i pensionsanstalten.
Till denna av statsrådets övriga ledamöter biträdda
hemställan behagade Hans Kungl. Höghet Kronprinsen-
Regenten i nåder lämna bifall; och skulle proposition i
ämnet av den lydelse, bilaga vid detta protokoll utvisar,
avlåtas till riksdagen.
Ur protokollet:
Gunnar Holmström.
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 143.
15
Bilaga.
Förslag
till
Kungl. Maj:ts förnyade nådiga reglemente för dövstumlärarnas pensionsansta.lt;
givet etc.
Yi Gustaf etc., göre veterligt: Sedan för beredande av pension åt dovstum-
lärare upprättats en särskild pensionsinrättning, benämnd dövstumlärarnas peusionsau-
stalt, vilken enligt för densamma utfärdat nådigt reglemente den 30 augusti 1905 trätt
i verksamhet med år 1906; sedan därefter genom nådiga kungörelser nedannämuda
dagar medgivits delaktighet i berörda pensionsanstalt för vissa andra tjäustinnehavare,
nämligen den 28 juni 1907 för lärarpersonal vid skolhemmet i Vänersborg för blinda
dövstumma och samma dag för lärarpersonal vid av staten understödda folkhögskolor och
med dem förenade lantmannaskolor, allt från och med år 1908, den 11 juni 1909 för
lärarpersonal vid fristående, statsunderstödda lantmannaskolor, räknat från och med år
1910, den 22 juni 1911 för lärarpersonal vid statsunderstödda sinnesslöanstalter, räknat
från och med år 1912, samt slutligen den 10 juni 1912 för lärarpersonal vid statsun¬
derstödda undervisningsanstalter för vanföra, räknat från och med år 1913; sedan vidare
ändringar i vissa delar av ovannämnda pensionsreglemente av den 30 augusti 1905 vid¬
tagits nämligen dels beträffande § 5 mom. 1 genom nådig kungörelse den 11 septem¬
ber 1909 och dels rörande § 29 genom nådig kungörelse den 22 december 1911; samt
sedan slutligen riksdagen bifallit Vår framställning om viss förbättring av dövstum¬
lärarnas pensioner samt om sänkning av den för lärarpersonal vid folkhögskolor och
lantmannaskolor hittills stadgade pensionsålder av 65 levnadsår till 60 år, hava Vi, som
ansett lämpligt att låta i ett gemensamt pensionsreglemente sammanföra i ovan angivna
reglemente och kungörelser meddelade särskilda föreskrifter med nödiga befunna änd¬
ringar och tillägg, funnit gott att, med upphävande av vad härutinnan förut stadgats,
fastställa följande förnyade
Reglemente
för
dövstumlärarnas pensionsanstalt.
Om pensionsanstaltens ändamål.
§ 1-
1. Pensionsanstalten avser beredande av pension åt följande ordinarie tjänstin¬
nehavare, nämligen:
a) manliga eller kvinnliga föreståndare och lärare vid de dövstumskolor, som i
enlighet med lagen om dövstumundervisningen den 31 maj 1889 äro eller varda av
16 Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 143.
skoldistrikten inrättade, dock icke åt särskilda lärare eller lärarinnor i övningsämnen
eller slöjd;
b) föreståndarinna . och lärarinnor vid skolhemmet i Vänersborg för blinda döv¬
stumma, slöjdlärarinnor däri inberäknade;
c) manliga föreståndare och lärare vid de av staten understödda folkhögskolorna
— kvinnliga avdelningar däri inberäknade — och därtned förenade lantmannaskolor,
ävensom vid fristående, statsunderstödda landtmanuaskolor, dock icke åt särskilda lärare
i övningsämnen eller slöjd;
d) manliga eller kvinnliga föreståndare och lärare vid de med statsmedel under¬
stödda sinnesslöanstalterna, slöjd- och handarbetslärare däri inberäknade;
e) föreståudarinnor samt manliga eller kvinnliga lärare vid de med statsmedel
understödda undervisningsanstalterna för vanföra, slöjd- och handarbetslärare däri in¬
beräknade.,.
2. Önskar styrelse för sådan enskild undervisningsanstalt, som avses uti nådiga
kungörelsen den 5 juni 1896 angående anslag av allmänna medel till dövstumskoldi-
strikt, vilket till enskild undervisningsanstalt överlämnat sinnesslött dövstumt barn, att
undervisningsanstaltens ordinarie lärarpersonal må beredas delaktighet i pensionsanstal-
ten, äger nämnda styrelse i sådant hänseende göra ansökan hos Kungl. Maj:t, som
därom förordnar.
§ 2.
1 fråga om vad med ordinarie tjänstinnehavare skall förstås, är, beträffande döv-
stumlärare, särskilt stadgat i lagen om dövstumundervisningen. Vad angår en var av
övriga i § 1 omförmälda tjänstinnehavare skall med ordinarie förstås sådan, som av
vederbörande styrelse antagits för visst antal år i sänder eller tills vidare med ömse¬
sidig uppsägningsrätt.
§ 3-
Då i detta reglemente jämte »skoldistrikt» omnämnes »undervisningsanstalt», åsyf¬
tas med detta uttryck i pensionsanstalten delaktig, till distriktsdövstumskola ej hänför-
lig undervisningsanstalt.
Om kostnadernas bestridande.
§ 4.
De för pensionsanstaltens ändamål erforderliga kostnaderna bestridas genom av¬
gifter av dels vederbörande skoldistrikt eller undervisningsanstalter, dels ock vederbö¬
rande tjänstinnehavare samt genom fyllnadsbidrag av staten.
Om delaktighet i pensionsanstalten, skoldistriktens eller undervisningsanstalternas
och lärarpersonalens avgifter samt sättet för dessas utgörande.
§ 5.
1. Skoldistrikt eller undervisningsanstalt må för varje sådan ordinarie tjänst, som
i § 1 avses, vinna delaktighet i pensionsanstalten, därest det belopp, vartill avlöningen
17
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 143.
i högsta lönegraden för tjänsten uppgår, värdet av bostad och bränsle eller ersättning
därför häri icke inberäknat, utgör minst det här nedan i mom. 2 för den tjänst, varom
är fråga, stadgade lägsta delaktighetsbeloppet. Därest avlöningen i högsta lönegraden
överstiger nämnda belopp, må för pensions höjande vinnas delaktighet i pensionsan-
stalten för detta högre lönebelopp, dock ej överstigande det i berörda mom. 2 för ifrå¬
gavarande tjänst stadgade högsta delaktighetsbeloppet.
2. De här ovan i mom. 1 åsyftade delaktighetsbeloppen utgöra:
a) Vid dövstumskolorna:
för manlig föreståndare lägst 3,200 kronor och högst 4,500 kronor
» kvinnlig » » 1,600 » » » 3,000 »
» manlig lärare » 1,600 » » » 3,000 »
» kvinnlig » » 1,200 » » ■» 2,000 »
b) Vid skolhemmet i Vänersborg för blinda dövstumma:
för kvinnlig föreståndare lägst 1,600 kronor och högst 2,000 kronor
» » lärare » 1,200 » » » 1,600 »
c) Vid folkhögskolor och med dem förenade eller fristående lantmannaskolor:
för manlig föreståndare lägst 3,200 kronor och högst 4,000 kronor
» » lärare » 1,600 » » » 2,700 >
d) Vid sinnesslöanstalter :
I. Andra anstalter än arbetshem:
för manlig föreståndare lägst 3,200 kronor och högst 4,000 kronor
» kvinnlig » » 1,600 » » » 2,000 »
» manlig eller kvinnlig
lärare » 1,000 » » » 1,600 »
II. Arbetshem:
för manlig eller kvinnlig föreståndare lägst 1,600 kronor och högst 2,000 kronor
» » » » lärare » 1,000 » » » 1,600 »
e) Vid undervisningsanstalter för vanföra:
för kvinnlig föreståndare lägst 1,600 kronor och högst 2,000 kronor
» manlig eller kvinnlig
lärare » 1,000 » » » 1,600 »
3. Sedan rätt till delaktighet i pensionsanstalten erhållits för viss tjänst, må, så
länge tjänsten fortfarande äger bestånd, delaktigheten för densamma ej upphöra eller
det för tjänsten fastställda delaktighetsbeloppet nedsättas, utom i det fall att tjänst,
som förut haft manlig innehavare, erhåller kvinnlig sådan och de i mom. 2 här ovan
meddelade stadgandena för sådant fall föranleda lägre delaktighetsbelopp.
Bihang till senare riksdagens protokoll 1914. 1 samt. 100 höft. (Nr 143.) 3
18
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 143.
För de tjänster vid dövstumskolorna, vilkas innehavare, sedan pensionsanstalten
trätt i verksamhet, vägrat att ingå i pensionsanstalten, äger skoldistriktet ej vinna del¬
aktighet, förr än dessa tjänster blivit besatta med nya innehavare. Sammaledes skall
förhållas med de övriga under § 1 här ovan omförmälda tjänster, vilkas innehavare,
sedan pensionsanstalten börjat omfatta sådana tjänster, vägrat att ingå i pensionsan¬
stalten.
§ 6.
1. Såsom bidrag till bestridande av pensionsanstaltens utgifter erlägges en årlig
avgift för varje i anstalten delaktig tjänst. Denna avgift, för vars betalande vederbö¬
rande skoldistrikt eller undervisningsanstalt skall ansvara, utgår, vare sig tjänsten under
året är besatt eller ledig, med 7 1/2 procent av delaktighetsbeloppet, därav tjänstinne-
bavaren skall erlägga 2 y2 procent av samma delaktighetsbelopp; ägande skolstyrelsen
uttaga tjänstinnehavarens avgift genom avdrag å hans avlöning.
2. Då tjänst är ledig, vidkännes skoldistriktet eller undervisningsanstalten jäm¬
väl den avgift, som det eljest ålegat tjänstinnehavaren att erlägga.
Övergångsstadgande.
Därest tjänstinnehavare vid dövstumskola avgår från sin tjänst med rätt till pen¬
sion inom tio år från det pensionsanstalten trätt i verksamhet, eller innehavare av ,
annan i § 1 avsedd tjänst därifrån avgår inom tio år från det pensionsanstalten börjat
omfatta sådant slag av tjänster, skall såväl skoldistriktet eller undervisningsanstalten
som den pensionerade till pensionsanstalten erlägga en extra avgift, motsvarande skill¬
naden mellan de för tio år å envar av dem belöpande avgifterna för den tjänst, den
pensionerade vid avgången innehade, och de avgifter, som av dem i och för samma
tjänst i verkligheten utgjorts. Denna extra avgift uttages, intill dess densamma blivit
pensionsanstalten till fullo gottgjord, sålunda, att av skoldistriktet eller undervisnings¬
anstalten årligen erlägges ett belopp, motsvarande den avgift, som det eljest ålegat
dem att för tjänsten betala, samt att å den del av pensionen, som under varje år till
betalning först förfaller, avdrages ett belopp, motsvarande den avgift, som tjänstinne¬
havaren senast haft att årligen utgöra till pensionsanstalten. Dessa extra avgifter
skola, därest pensionstagaren under tiden dör eller förlorar sin pensionsrätt, upphöra
med den månad, varunder detta inträffat.
§ 7.
Varder sådan befattning, som i § 1 avses, indragen eller delaktighetsbeloppet för
befattningen nedsatt, må för densamma erlagda pensionsavgifter icke återbetalas, ej
heller upplupna, men oguldna sådana efterskänkas.
§ 8.
1. Före den 1 februari varje år skall pensionsanstaltens direktion översända dels
till statskontoret summariska uppgifter å de pensionsavgifter, som för året skola av
varje skoldistrikt eller undervisningsanstalt erläggas till pensionsanstalten, dels ock till
vederbörande skolstyrelse specificerade förteckningar i nämnda hänseenden.
19
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 143.
Statskontoret skall, efter mottagandet av nådiga breven om statsunderstöd åt skol¬
distrikten och undervisningsanstalterna, till direktionen från vederbörligt anslag utan¬
ordna de pensionsavgifter, som enligt nyssnämnda summariska uppgifter skola till pen¬
sionsanstalten utgöras, samt därefter avdraga motsvarande belopp vid utanordnande av
statsunderstöden åt vederbörande skoldistrikt och undervisningsanstalter.
Därest undervisningsanstalt, för vars lärare pensionsavgift upptagits å nämnda
förteckningar och av direktiouen lyftats hos statskontoret, skulle finnas icke vara för
året berättigad erhålla statsbidrag, skall direktionen på därom gjord anmälan genast
till statskontoret återleverera beloppet och direkt från vederbörande skolstyrelse infordra
samma pensionsavgift.
2. Beträffande sådan undervisningsanstalt, som omförmäles i § 1 mom. 2 av
detta reglemente, ävensom skolhemmet i Vänersborg för blinda dövstumma skall pen-
sionsanstaltens direktion före den 1 februari varje år (direkt) till undervisningsanstal¬
tens styrelse meddela specificerad uppgift å de pensionsavgifter, som för året skola er¬
läggas, varefter styrelsen har att före den 1 därpå följande april till direktionen in¬
sända sammanlagda avgiftsbeloppet för undervisningsanstalten.
Om rätt till pension och pensionens belopp.
§ 9.
Rätt till pension tillkommer under de villkor i övrigt, som detta reglemente be¬
stämmer, var och en, som är ordinarie innehavare av tjänst, för vilken vunnits delak¬
tighet i pensionsanstalten.
§ io.
Pension är hel eller avkortad. Hel pension utgår med 75 procent av delaktig-
hetsbeloppet; dock att, för andra delägare i pensionsanstalten än dövstumlärare, hel
pension i intet fall får utgå med eller beräknas till högre belopp än 75 procent av
vare sig delaktighetsbeloppet eller den lägsta kontanta avlöning, som den pensions-
sökande, utöver värdet av bostad och bränsle eller ersättning därför, åtnjutit under de
före avskedstagandet senast förflutna tio tjänståren.
Avkortad pension bestämmes på sätt, som närmare angives i §§ 12 och 13.
§ U.
För rätt till hel pension vid avgång från tjänst fordras att hava uppnått 60 lev¬
nadsår samt räkna 30 tjänstår, därav för föreståndare minst 10 tjänstår som sådan.
Över gångsstadgande.
Till dem av den vid tiden för pensionsanstaltens trädande i verksamhet tjänst¬
görande ordinarie dövstumlärarpersonalen, vilka varit före skolornas omorganisation i
enlighet med lagen den 31 maj 1889 anställda vid dövstumundervisning i sådan befatt¬
ning, att de för densamma få, enligt detta reglemente, räkna tjänstår, utgår hel pen-
20
Kungl. Maj ds Nåd. Proposition Nr 143.
sion jämväl i det fall, att de uppnått minst 60 levnadsår och räkna minst 20 tjänstår,
varav ^ för föreståndare minst 8 tjänstår såsom sådan, samt summan av levnads- och
tjänstår uppgår till minst 85.
Yad i detta övergångsstadgande föreskrivits angående dövstumlärare skall äga
motsvarande tillämpning å varje annan innehavare av i detta reglemente avsedd tjänst,
som, innan pensionsanstalten börjat omfatta sådan tjänst, varit å densamma anställd.
§ 12.
Anser vederbörande skolstyrelse, att föreståndare eller lärare på grund av för¬
svagad hälsa, bristande syn eller hörsel eller annan liknande, oförvållad anledning icke
vidare är fullt lämplig att sköta sin tjänst, vare efter uppnådda 25 tjänstår — varav
för föreståndare minst 8 såsom sådan — manlig eller kvinnlig föreståndare eller man¬
lig Rarare, som fyllt 55 år, och kvinnlig lärare, som fyllt 50 år, berättigade att efter
avgång från tjänsten erhålla avkortad pension till följande belopp för år, nämligen:
För manlig eller
kvinnlig förestån¬
dare eller manlig
lärare, som fyllt:
|
För kvinnlig lärare,
som fyllt:
|
Med procent av
hel pension:
|
55 år
|
50 år
|
66
|
56 >
|
51 »
|
72
|
57 »
|
52 »
|
78
|
58 >
|
53 »
|
85
|
59 »
|
54 »
|
92
|
Övergångsstadgande.
Till dem av den vid tiden för pensionsanstalsens trädande i verksamhet tjänst¬
görande ordinarie dövstumlärarpersonalen, vilka varit före skolornas omorganisation i
enlighet med lagen den 81 maj 1889 anställda vid dövstumundervisning i sådan befatt¬
ning, att de för densamma få enligt detta reglemente räkna tjänstär, skall i föreva¬
rande händelse utgå avkortad pension, jämväl då de räkna minst 20 tjänstår — varav
för föreståndare minst 8 tjänstår såsom sådan — samt uppnått en levnadsålder, man¬
lig eller kvinnlig föreståndare eller manlig lärare av minst 60 år och kvinnlig lärare
av minst 55 år; skolande denna pension utgå med följande belopp, nämligen:
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 143.
21
För manlig eller kvinnlig
föreståndare eller manlig
lärare, vars sammanlagda
levnads- och tjänstår
utgöra:
|
För kvinnlig lärare,
vars sammanlagda
levnads- och tjänst¬
år utgöra:
|
Med procent
av hel
pension:
|
80 år
|
75 år
|
66
|
81 »
|
76 »
|
72
|
82 »
|
77 »
|
78
|
88 »
|
<1
00
|
85
|
QO
4*
v
|
79 >
|
92
|
Vad i detta övergångsstadgande föreskrivits angående dövstumlärare skall äga
motsvarande tillämpning å varje annan innehavare av i detta reglemente avsedd tjänst,
som, innan pensionsanstalten börjat omfatta sådan tjänst, varit å densamma anställd.
§ 13.
Tjänstinnekavare, som ej uppnått det för erhållande av hel eller sådan avkortad
pension, som omförmäles i § 12, bestämda antalet levnads- och tjänstår, men som
genom obotlig sjukdom blivit urståndsatt att vidare sköta sin tjänst, äger att, därest
han räknar minst 10 tjänstår, varav för föreståndare minst 5 tjänstår såsom sådan, från
pensionsanstalten erhålla årlig sjukpension till belopp av 45 procent av beloppet av
hel pension.
§ 14.
Föreståndare, som vid avgång från tjänsten icke innehar det för erhållande av
föreståndarpension bestämda antal tjänstår, men för övrigt är pensionsberättigad, skall
njuta denna sin rätt till godo.
§ 15.
1. Tjänstår skall, med avseende å rätt till pension, beräknas icke blott för or¬
dinarie tjänstgöring i sådan befattning, som i § 1 avses, utan även för den tid utöver
fem år, under vilken den pensionssökande varit anställd vid undervisningsanstalt av
ifrågavarande slag såsom vikarierande eller extra lärare.
För sådant tillgodoräknande av extra ordinarie anställning fordras i här nedan
nämnda fall före anställningens början avlagd godkänd examen, nämligen för döv¬
stumlärare föreskriven dövstumlärarexamen samt för lärare vid folkhögskolor och fri¬
stående statsunderstödda lantmannaskolor antingen akademisk examen eller ock av¬
gångsexamen från teknisk högskola, skogsinstitut eller Alnarps eller Ultuna lantbruks¬
institut.
22
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 143.
2. För den tid, som infallit, sedan pensionsanstalten börjat omfatta visst slag
av tjänster, må innehavare av sådan befattning ej räkna sig ett tjänstår till godo så¬
som ordinarie, med mindre han under detsamma varit i sådan egenskap anställd å
tjänst med delaktighet i pensionsanstalten.
3. Av tjänstår, som pensionssökande äger beräkna, skola för erhållande av hel
pension eller sådan avkortad pension, som omförmäles i § 12, minst 20 och för erhål¬
lande av sjukpension enligt § 13 minst 5 vara ordinarie tjänstår.
4. Med fullt tjänstår skall förstås:
beträffande lärarpersonal vid folkhögskolor samt lantmannaskolor en undervis¬
ningstid av minst tjugu veckor;
och . beträffande övriga i detta pensionsreglemente avsedda tjänstinnehavare en
undervisningstid av fyrtio veckor eller, därest vederbörande styrelse finner skäl med¬
giva inskränkning i undervisningstiden, minst 38 veckor.
Övergångsstadgande.
1. De av den vid tiden för pensionsanstaltens trädande i verksamhet tjänst¬
görande ordinarie dövstumlärarpersonalen, vilka varit före skolornas omorganisation i
enlighet med lagen den 31 maj 1889 anställda vid dövstumskola, lydande under lands¬
ting, eller vid annan med statsmedel understödd dövstumskola eller vid av staten in¬
rättad undervisningsanstalt för dövstumma, må jämväl för sådan tjänstgöring räkna
ordinarie tjänstår, så framt det ej är uppenbart, att deras anställning vid sådan skola
även efter dåvarande förhållanden varit att anse såsom extra ordinarie.
2. Därest tjänstinnehavare, som ovan i detta övergångsstadgande avses, seder¬
mera vid omorganisationen till en början erhållit extra ordinarie befattning vid distrikts-
skola och först senare, men före pensionsanstaltens trädande i verksamhet, vid sådan
skola erhållit ordinarie anställning, må tjänstår räknas jämväl för den extra ordinarie
tjänstgöringen under mellantiden.
3- Annan tjänstinnehavare än vid dövstumskola anstiilld föreståndare eller lä¬
rare må för pension räkna sig till godo även den tid, han tjänstgjort, innan pensions¬
anstalten börjat omfatta sådan tjänst, som av honom innehaves, dock med iakttagande
av den i § 15 mom. 1 stadgade inskränkning.
§ 16.
1. Från tjänstetid, varå rätt till pension grundas, må avdrag ej ske för den tid,
under vilken tjänstledighet åtnjutits. Dock bör den verkliga tjänstgöringen hava upp¬
gått till mera än fyra femtedelar av den för pensions erhållande i varje fall bestämda
tjänstetiden; skolande härvid icke föras tjänstinnehavaren till last tjänstledighet, som
med behörig tillåtelse begagnats för utvidgande av den tjänstlediges insikter i yrket
eller för att till följd av särskilt förordnande eller val bestrida allmänt uppdrag eller
offentlig befattning.
2.o Den, som för tjänstefel eller brott varit skild från utövandet av sin tjänst,
får ej såsom tjänstetid beräkna den tid, under vilken han icke ägt att ulöva tjänsten.
23
Kungl. Maj:is Nåd. Proposition Nr 143.
§ 17.
Om den, som börjat att uppbära pension från pensionsanstalten, ånyo mottager
sådan ordinarie anställning, som i § 1 avses, skall under den tid, sådan befattning in-
nehaves, pensionen, om den är större än den för befattningen åtnjutna kontanta lönen,
minskas med ett däremot svarande belopp eller, om densamma understiger eller jämnt
motsvarar nämnda lön, helt och hållet indragas. Kvarbliver han minst fem år i så¬
dan tjänst, äge han, vid därefter erhållet avsked, undfå den större pension, vartill
denna tjänst kan berättiga. I annat fall må han åter tillträda den förutvarande pen¬
sionen.
§ 18.
Den, som, innan han är till pension berättigad, erhåller avsked från sin tjänst,
förlorar därigenom den pensionsrätt, som på grund av samma tjänst kunnat honom
tillkomma. Tillträder han ånyo befattning med delaktighet i pensionsanstalten, be¬
räknas den förra tjänstetiden honom till godo vid bestämmandet av pensions¬
beloppet.
§ 19.
1. Tjänstinnehavare, som genom laga kraft ägande beslut dömts till avsättning
eller förklarats till sådan påföljd förfallen, skall hava förverkat pensionsrätt.
2. Tjänstinnehavare, som för annan orsak, än som i mom. 1 avses — nämli¬
gen på grund av oskicklighet eller försumlighet i tjänsten eller ett olämpligt upp¬
förande — varder av vederbörande styrelse efter föregången i dess protokoll intagen
men fruktlös befunnen varning skild från sin tjänst, äge enahanda pensionsrätt, som
tillkommit honom, i händelse han själv sökt att avgå från tjänsten.
3. Pensionstagare, som genom laga kraft ägande beslut dömts förlustig med¬
borgerligt förtroende eller förklarats hava gjort sig till avsättning förfallen, skall hava
förverkat två tredjedelar av pensionen.:
§ 20.
Den, som under fem på varandra följande år ej uttagit sin pension, varde avförd
från förteckningen å pensionstagare. Anmäler han sig sedermera, äge rätt till pen¬
sion från början av månaden näst efter den, under vilken anmälningen skett, men
ankomme det på pensionsanstaltens direktion, om och i vilken mån pension må till
honom utbetalas för den förflutna tiden.
§ 21.
1. Pensionstagare, som bosätter sig å utrikes ort utan att därtill äga Kungl.
Maj:ts tillstånd, förverkar därigenom pension för den tid, han är utrikes.
2. Varder pensionstagare främmande makts undersåte eller träder han utan
Kungl. Maj:ts tillstånd i främmande stats tjänst, upphör rätten till pension.
24
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 143.
§ 22.
1. Pension beräknas för fulla kalendermånader och vidtager med början av må¬
naden näst efter den, med vilken lön upphört att åtnjutas.
2. Därest pensionsberättigad först efter avgången från tjänsten gör ansökan om
pension, skall pensionen bestämmas till det belopp, som skolat vid avgången honom
tillkomma. Därest ansökningen ingives till skolstyrelsen senare än ett år, efter det
tjänsten frånträtts, skall pensionen utgå endast från början av månaden näst efter den,
under vilken ansökningen ingivits.
3. Pension upphör att utgå med den kalendermånad, under vilken pensions-
tagare avlidit eller pensionsrätt förlorats.
Om sättet huru pension söhes och tillägges.
§ 23.
Den, som önskar att från pensionsanstalten erhålla pension, skall till skolstyrel¬
sen i det dövstumskoldistrikt eller, vad beträffar annan tjänstiunehavare än dövstum-
lärare, till styrelsen för den undervisningsanstalt, där han tjänstgör eller senast tjänst¬
gjort, inlämna skriftlig, till pensionsanstaltens direktion ställd ansökning därom och
därvid bifoga ålders- och frejdbevis i huvudskrift ävensom fullständig, med behöriga
bilagor och påskrift av styrelsens ordförande styrkt tjänsteförteckning, upptagande så¬
väl sökandens tjänstetid jämte uträkning av tjänståren, enligt bestämmelserna i § 15,
som även under vilka tider han till äventyrs, på grund av sjukdom eller annan an¬
ledning, icke bestritt sin tjänst; åliggande det styrelsen att, efter granskning av hand¬
lingarna, desamma tillika med eget utlåtande till pensionsanstaltens direktion över¬
sända med begäran om dess beslut i fråga om sökandens rätt till pension.
§ 24.
1. Den, som söker pension jämlikt § 12, skall vid ansökningen förete uttryck¬
lig tillstyrkan av skolstyrelsen, att han på grund av i nämnda paragraf uppgiven an¬
ledning må erhålla sådan pension.
2. Den, som söker pension jämlikt § 13, skall vid ansökningen foga dels intyg
av legitimerad läkare om sjukdomens beskaffenhet och dess obotlighet, dels vederbö¬
rande skolstyrelses vitsord, att sökanden är till vidare tjänstgöring oförmögen.
§ 25.
På pensionsanstaltens direktion ankomme att, vid fråga om pensions beviljande,
från vederbörande infordra de upplysningar, som, utöver vad de till direktionen över¬
lämnade handlingar innehålla, anses erforderliga för frågans fullständiga utredning
och bedömande.
§ 26.
Sedan ansökning om pension blivit av direktionen prövad, skall underrättelse
om beslutet genom skolstyrelsen meddelas sökanden och, om ansökningen blivit avsla-
25
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 143,
gen eller icke i sin helhet bifallits, hänvisning därjämte lämnas sökanden att, i hän¬
delse av missnöje med beslutet, hos Kungl. Maj:t söka ändring däruti.
§ 27.
För den, som i behörig ordning blivit förklarad berättigad till pension, utfårde
direktionen pensionsbrev, så snart intyg om avskedet jämte uppgift från skolstyrelsen
om tiden, då lönen frånträdes, blivit förevisat; och varde pensionsbrevet översänt till
skolstyrelsen för att genom dess försorg tillställas pensionstagaren.
§ 28.
I händelse pensionsbrev förkommer eller varder pensionstagare avhänt, bör denne
på egen bekostnad låta i ett nummer av allmänna tidningarna kungöra dödandet av
pensionsbrevet och inför pensionsanstaltens direktion förete detta tidningsnummer,
varefter direktionen har att utfärda nytt pensionsbrev.
Om utbetalning av pension.
§ 29.
Pension utbetalas kvartalsvis i mars, juni, september och december månader.
Därvid företes pensionsbrevet till anteckning a detsamma om utbetalningen, varjämte
avlämnas frejdbevis och intyg, att pensionstagaren vid ingången av sista månaden i
kvartalet ännu levde eller, i fall han dessförinnan avlidit, om dagen, då dödsfallet
inträffade.
§ 30.
1. Utbetalning av pension verkställes av pensionsanstalten till pensionstagaren
själv eller behörigen befullmäktiga! ombud mot kvitto.
2. Är pensionstagare boende i landsorten, vare han berättigad att, efter hos
direktionen gjord anmälan, innefattande uppgift om hans hemvist, få pensionen kost¬
nadsfritt sig tillsänd med allmänna posten i rekommenderat eller assurera! brev; ålig¬
gande det dock pensionstagare, som vill komma i åtnjutande av sådan förmån, att
för varje gång under rekommendation med allmänna posten till direktionen insända
pensionsbrevet för påteckning tillika med de i § 29 omnämnda bevis och intyg jämte
kvitto å pensionsbeloppet enligt av direktionen fastställt formulär.
§ 81.
Pension må ej för pensionstagares gäld tagas i mät.
Om pensionsanstaltens styrelse och förvaltning.
§ 32.
Dövstumlärarnas pensionsanstalt förvaltas av direktionen över folkskollärarnas
pensionsinrättning under namn av direktionen över dövstumlärarnas pensionsansalt;
Bihang till senare riksdagens protokoll 1914. 1 sand. 100 käft. (Nr 143,) 4
26
Kungl. Maj.ds Nåd. Proposition Nr 143.
och galle därvid tills vidare i tillämpliga delar och i avseende å alla de omständig¬
heter, om vilka icke i detta reglemente finnes särskilt stadgat, enahanda föreskrifter,
som enligt reglementet för folkskollärarnas pensionsinrättning äro givna för denna in¬
rättning samt dess förvaltning.
§ 33.
1. Skoldistriktens eller undervisningsanstalternas och lärarpersonalens avgifter
skola, i den mån de ej åtgå till årets utgifter, samlas till en fond, vilken göres ränte¬
bärande mot fullgod säkerhet.
2. Pensionsanstaltens alla utgifter skola bestridas i första rummet av avgifterna
samt denna fonds avkastning och kapital, så att, först sedan fonden till fullo åtgått,
staten skall tillskjuta erforderligt årligt fyllnadsbidrag.
§ 34.
1. Före den 1 oktober varje år skall direktionen till Kungl. Maj:t avgiva för¬
slag å det fyllnadsbidrag av statsmedel, som anses böra i nästföljande statsreglering
upptagas till bestridande av pensionsanstaltens utgifter under det år, samma statsregle¬
ring omfattar.
2. Det anvisade fyllnadsbidraget äger direktionen att i mån av behov lyfta i
statskontoret.
§ 35.
Före den 15 januari varje år upprätte skolstyrelse i två exemplar en enligt av
direktionen fastställt formulär avfattad uppgift å den enligt § 1 hithörande lärarperso¬
nal, som under näst föregående år hos styrelsen varit i tjänst anställd, upptagande
ålder, tjänstetid, undervisningstid under året m. m. samt dessutom för dem, som under
året avgått från tjänst, tidpunkten för och anledningen till avgången. Av dessa exem¬
plar skall det ena före nämnda dag insändas till pensionsanstaltens direktion och det
andra förvaras hos skolstyrelsen. Genom pensionsanstaltens försorg skola dessa upp¬
gifter ordnas och, där sådant på grund av särskilda omständigheter anses erforderligt,
granskas samt därefter inom pensionsanstalten förvaras för att vid prövningen av rätt
till pension vara att tillgå.
§ 36.
Över de av direktionen vidtagna beslut, som angå rättigheten till och villkoren
för pensions åtnjutande, må den missnöjde hos Kungl. Maj:t anföra besvär, vilka skola
vid talans förlust ingivas till ecklesiastikdepartementet sist innan klockan tolv å tret¬
tionde dagen efter erhållen del av beslutet. •
Om redovisning av pensionsanstaltens medel samt om räkenskapernas
granskning.
§ 37.
Hos direktionen skall föras matrikel över samtliga pensionstagare med uppgift
om deras födelseår och -dag samt de åt dem beviljade pensioner jämte hänvisning till
27
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 143.
de beslut, på grund av vilka pension blivit var och en tillerkänd och pensionsbrev
utfärdats. I denna matrikel skall jämväl antecknas tiden, då genom pensionstagares
dödsfall eller av annan anledning pensionen upphört att utgå.
§ 38.
Direktionen åligge att för varje år låta upprätta och avsluta räkenskaper för pen-
sionsanstalten samt desamma med tillhörande verifikationer för granskning till kam¬
marrätten ingiva före utgången av påföljande maj månad.
§ 39.
Efter årsräkenskapernas avslutande skall direktionen ofördröjligen till ecklesia¬
stikdepartementet ingiva underdånig berättelse rörande pensionsanstaltens förvaltning
under det föregående året jämte en tabellarisk översikt över dess tillgångar, inkomster
och utgifter. Denna berättelse skall sedermera genom departementets försorg intagas
uti allmänna tidningarna.