Motioner i Första kammaren, Nr 102.
1
Nr 102.
Av herr Dahl, i anledning av Kungl. Maj:ts förslag till för¬
ordning angående försäljning av alkoholhaltiga drycker.
De förslag till ordnande av handeln med alkoholhaltiga drycker,
som framlagts med Kungl. Maj:ts proposition nr 242, torde vara av
beskaffenhet att i avsevärd omfattning böra godkännas av dem, som
vilja åtgärder emot alkoholmissbruk utan att omöjliggöra eller i onödig
utsträckning hindra det måttliga bruket.
En lagstiftning på förevarande område måste emellertid djupt in¬
gripa gentemot såväl producenter som konsumenter; de förras ekonomiska
intressen och de senares vanor och behov måste röna påverkan av varje
mera djupgående reform. Det gäller för lagstiftningen att tillse, att
kränkningen av de förra och inskränkningen av de senare ej träffar
hårdare än lagstiftningens syfte kräver och att, därest berättigade närings-
intressen måste sättas tillbaka, skälig gottgörelse beredes.
Enligt . föreliggande förslag skola bryggerierna förlora rätt till
minutförsäljning av sin tillverkning, såvitt densamma innehåller större
alkoholvolym än 3.0 procent, d. v. s. av egentligt Öl. Minutförsäljningen
skall besörjas av särskilt, i enlighet med lämnade föreskrifter bildat
bolag, — såvida dylikt kommer till stånd. Därest detta ej blir fallet,
är bryggeriet för avsättning av Öl hänvisat att söka förbindelse med
* bolag å annan ort.
Att genom kommunalt veto emot minutförsäljning å mången ort,
varest bryggeri finnes, dess avsättning och alltså dess tillverkning av
Öl skall bliva omöjliggjord, lär med visshet kunna förutsägas.
Denna påföljd lär ej heller vid förslagets utarbetande hava för-
bisetts, men ägare av dylika bryggerier hänvisas att söka vederlag i
förväntad ökad avsättning av lagrat dricka. Då man betänker, att till¬
verkningen av lagrade drickor för närvarande uppgår till omkring 10
Bihang till senare riksdagens protokoll 1914. 3 saml. 53 käft. (Nr 102—103.) 1
2 Motioner i Första kammaren, Nr 102.
procent av den skattepliktiga maltdryckstillverkningen, och konsumtionen
därav så gott som uteslutande är begränsad till de största städerna, så
torde — även med beaktande av den ökade begärlighet, som den lagrade
drickan vid nu ifrågasatta saluförhållanden torde vinna — det vara till
visshet antagligt, att månget bryggeri skall finna sin avsättning så be¬
skuren, att en fortsatt drift ej skall vara lönande.
Men även om bolag bildas, är därmed ingalunda uteslutet, att
bryggeriets avsättning skall obehörigen hållas nere. Såvitt jag kan
finna° är bolag ej pliktigt att på rekvisition tillhandahålla visst Öl;
bolaget kan alltså alldeles underlåta att försälja Öl eller inskränka salu-
hållandet till visst fabrikat.
Jag kan alltså ej finna annat än att den föreslagna ordningen
innebär äventyr för mången bryggeriägares existens.
Nykterhetskommittén, som förutsatte att ett bifall till dess förslag
om lokalt veto komme att föranleda nedläggande av bryggerier, fann
sig ej kunna underlåta att för dylika fall förorda ersättning åt närings¬
idkare.
Det synes mig förefinnas lika giltiga skäl för ersättning åt de
bryggeriägare, som finna den nu föreslagna ordningen innebära större
fara för deras industri än att den med utsikt till bärighet må kunna
uppehållas.
Jag anser förty, att, om förslaget, såvitt detsamma innefattar ölets
läggande under bolagshantering, skulle vinna godkännande, detsamma
borde kompletteras med bestämmelser om gottgörelse åt bryggeriidkare.
Emellertid förutser jag, att utarbetande i denna ordning av ett
förslag i dylik riktning svårligen skall kunna ske.
Jag tillåter mig därför att närmast ifrågasätta, huruvida ej för
närvarande ölminuteringens förläggande till kommunalbolag må kunna
lämnas åsido. De berättigade kraven å ordning och begränsning i för¬
säljningen lära utan svårighet kunna vinnas vid försäljning direkt av
bryggerierna därigenom, att dessa underkastas kontrollföreskrifter i an¬
slutning till dem, som komma att stadgas för bolagen.
Det bör kunna antagas, att en dylik ordning, som skulle lämna '
bryggeri idkar eu i besittning av effektiv rättighet att sälja den vara,
som han allt fortfarande äger att tillverka, ej skulle förringa reformens
verkan till stävjande av missbruk.
Härutöver får jag hemställa om följande förändringar i detalj be¬
stämmelser i förordningen angående försäljning av alkoholhaltiga drycker:
I § 4 stadgas, att utskänkning av vin må under de i förordningen
stadgade villkor äga rum i samband med konditorirörelse. Att vid dylikt
3
Motioner i Första kammaren, Nr 102.
förhållande förbjuda tillhandahållandet av det mindre alkoholhaltiga ölet
synes icke vara grundat på bärande skäl. Stadgandet torde därför böra
ändras, så att uttrycket »iskänkning av vin» utbytes mot »utskänkning
av vin och Öl».
§ 5 fastslår minimigränsen för utminutering av alkoholhaltiga
drycker till 3/f0 liter. Denna gräns kan vara motiverad i fråga om sprit¬
drycker, medan något skäl att exempelvis avskära möjligheten att såsom
nu sker försälja porter i buteljer om V6 liter icke lärer föreligga. Orden
»Alkoholhaltiga drycker» torde fördenskull böra ersättas med ordet
»Spritdrycker».
De i §§ 22— 25 innehållna bestämmelserna rörande upplåtelse av
vissa utskänkningsrättigheter synas utan tillräckliga skäl avvika från
förut gällande bestämmelser i ämnet, vilka veterligen icke lett till sådana
missförhållanden att de föreslagna inskränkningarne kunna anses nöd¬
vändiga. Förändring påyrkas i anslutning till gällande bestämmelser i
förordningen angående försäljning av brännvin § 16 samt i förordningen
angående försäljning av vin och Öl §§ 8—10.
Enligt § 32, mom. 1, stycket 3 skall bolag tillhandahålla sådana
varusorter av spritdrycker, som inom riket förekomma i handeln.
För den händelse yrkandet om ölutminuteringens frilämnande ej
bifalles, synes detta stadgande böra utvidgas till att omfatta jämväl
vin och Öl.
§ 38 innehåller det stadgande, att å tider, då handel med alkohol¬
haltiga drycker enligt § 37 ej är tillåten allt utlämnande av sådana
drycker från försäljningsställe är förbjudet.
Avfattningen av detta stadgande skulle exempelvis omöjliggöra
varors utsändande från bryggeri till kunder före den tid, då handel ej
får äga rum. Då detta väl svårligen kan vara lagstiftarens mening,
torde ordet »försäljningsställe» böra utbytas mot »detaljhandelsställe».
I förslaget saknas en generell bestämmelse, som ger allmänheten
skydd mot trakasserier från ett försäljningsbolags sida. § 15 stadgar
att bolag må överenskomma med den som äger rätt till partihandel med
vin och Öl att sådana från bolaget inköpta drycker må, med iakttagande
av de av kontrollstyrelsen för sådant fall meddelade föreskrifter, av parti¬
handlaren försändas direkt till köpare. Mot denna bestämmelse i och
för sig är intet att erinra. Men det saknas i förordningen ett allmänt
rättsmedel, varigenom rättelse kan åvägabringas å bolagets tillväga¬
gångssätt i förevarande fall. Genom att bolaget endast med en parti¬
handlare-tillverkare överenskommer om rätt till direkt hemsändande till
kunder av ifrågavarande varor, kunna övriga tillverkare faktiskt be»)vas
4 Motioner i Första kammaren, Nr 102.
möjlighet att fortfara med sin tillverkning. Ett korrektiv mot partiskt
förfarande från bolagets sida i dylikt fall kan ej undvaras.
Jämväl i andra fall än de, i vilka eljest hänvisning till talan hos
kontrollstyrelsen lämnas, torde det vara erforderligt att äga möjlighet
att av högre myndighet erhålla rättelse i åtgärd vidtagen av försäljnings¬
bolag. Föreskrift i nu berört avseende torde lämpligast böra införas
såsom en särskild paragraf, sist i kapitlet om »ansvarsbestämmelser m. in».
På grund av vad sålunda anförts hemställes,
att riksdagen för sin del ville besluta:
dels sådana ändringar i förordningen angående
försäljning av alkoholhaltiga drycker, att utminute-
ringen av Öl må utövas av tillverkare
dels ock att nedannämnda delar av nämnda för¬
ordning må erhålla följande förändrade lydelse:
4 §•
Detaljhandel — — — att utskänkning av vin och öl under de
— — — konditorirörelse.
Vid utminutering — — — på stället.
5 §•
Spritdrycker må ej — — — 3/io liter.
22 §.
Vid hälsobrunn, badort eller annan kurort, där särskild läkare
finnes anställd, må på därom gjord ansökning Konungens befallnings-
havande, sedan stadsfullmäktige eller kommunalstämma lämnats tillfälle
att yttra sig, kunna meddela rättighet till utskänkning av alkoholhaltiga
drycker för kortare tid än år, dock att vid sådan utskänkning egentligt
brännvin må tillhandahållas endast vid måltider åt spisande gäster.
23 §.
1. Rättighet till utskänkning av alkoholhaltiga drycker å passa¬
gerarefartyg må på ansökning kunna tillsvidare för högst ett år av
Konungens befallningshavande i det län, varest fartygets rederi har sitt
5
Motioner i Första kammaren, Nr 102.
säte, tilldelas person, som är behörig att idka utskänkningsrörelse. Sådan
utskänkning må endast äga rum till förtäring ombord å fartyget och
må, under det fartyget ligger i hamn eller vid land, allenast ske till
besättningen och till dem, som i fartygets restaurationslokal intaga måltid.
2. Tillstånd att tills vidare för viss tid, högst ett år, inom om¬
råde för station vid statens järnvägar ävensom vid enskild, till person¬
trafik upplåten järnväg utskänka vin eller Öl må på framställning av
järnvägens styrelse kunna av Konungens befallningshavande i det län,
varest styrelsen har sitt säte, sedan stadsfullmäktige eller kommunal¬
stämma blivit hörda, meddelas person, som är behörig att idka utskänk¬
ningsrörelse.
Ävenledes må på av järnvägens styrelse gjord framställning till¬
stånd till utskänkning av vin eller Öl å sådan järnvägs tåg meddelas av
Konungens befallningshavande i det län, varest styrelsen har sitt säte.
24 §.
Klubb eller annan förening må, sedan stadsfullmäktige eller kom¬
munalstämma lämnats tillfälle att yttra sig, kunna av Konungens befall¬
ningshavande tilldelas rätt under högst ett år i sänder att utskänka
alkoholhaltiga drycker åt sina medlemmar och inbjudna gäster.
25 §.
Där i annat fall än förut i 22, 23 och 24 §§ är sagt, utskänkning
av alkoholhaltiga drycker för någon del av året tillfälligtvis kan vara av
omständigheterna påkallad, må på därom gjord ansökning Konungens
befallningshavande kunna för kortare tid än ett år eller för visst tillfälle
meddela rättighet till dylik utskänkning
32 § ’).
1. Vad angår — — — — må ske.
Det åligger----sådana.
2. Bolag vare på anfordran av köpare, till vilken bolaget finner
utminutering kunna äga rum, pliktigt att, sedan erforderlig säkerhet
nedsatts, söka till skäligt pris anskaffa sådana varusorter av spritdrycker,
Öl eller vin, som inom riket förekomma i handeln.
L) Förändring i denna paragraf påyrkas alternativt, under förutsättning, att yrkandet i
motionens förra stycke lämnas utan bifall.
6 Motioner i Första kammaren, Nr 102.
3. Skulle--— (= kungl. förslaget mom. 2)---före¬
skrift.
4. Vägrar — — — (= kungl. förslaget mom. 3)---föras.
38 §.
1. Å tider--— sådana drycker från detaljliandelsställe för¬
bjudet.
2. Då iskänkning — —* — förtäres.
74 §.
Finner någon åtgärd av bolag, som jämlikt 18 § erhållit rättig¬
het till detaljhandel med alkoholhaltiga drycker, stå i strid med vad i
denna författning stadgas, må han, därest han tilltror sig kunna visa,
att åtgärden kränker hans enskilda rätt eller strider emot förordningens
syfte, hos kontrollstyrelsen göra framställning om åvägabringande av
rättelse i det överklagade förhållandet.
Därest yrkandet i motionens förra stycke vinner
avseende, hemställes tillika, att bevillningsutskottet
måtte vidtaga de jämkningar uti förordningen, som
därav böra föranledas.
Stockholm den 3 augusti 1914.
Per A. Dahl.