Motioner i Andra kammaren, År 152.
1
Nr 152.
Av herrar E. A. Nilson i Örebro och Thorsson, om
upphävande av riksdagens år 1907 fattade beslut om
tillsättande av en kasernbyggnadskommission m. m.
I punkt 42 under fjärde huvudtiteln har Kungl. Maj:t föreslagit riks¬
dagen att utav det av 1906 års riksdag till uppförande av kasernetablis¬
semang för femton infanteriregementen beviljade anslaget 21,744,000 kro¬
nor å extra stat för år 1915 anvisa 1,400,000 kronor.
I samband med prövningen härav synes det oss, att riksdagen lämp¬
ligen bör undersöka, om den institution, som under Kungl. Maj:t närmast
har att ombesörja uppförandet av kasernetablissemangen, bör vid denna sin
funktion bibehållas.
För ett rätt bedömande av detta spörsmål torde en kortfattad återblick
på kasernbyggnadsnämndens tillkomst böra anföras och det hittills vunna
resultatet av nämndens verksamhet i någon mån belysas.
Riksdagens år 1905 församlade revisorer hade uti sin berättelse fram¬
hållit bland annat, att kasernbyggnaderna på Rindön dragit avsevärt högre
kostnader än vad som ursprungligen beräknats. Tvivel hade uppstått, huru¬
vida hittills praktiserat förfaringssätt vid entreprenadernas ordnande kunde
anses tillfredsställande. Skäl syntes föreligga för att enligt tyskt mönster
inrätta en av såväl civila som militära personer sammansatt byggnadsnämnd,
vars uppgift skulle vara att granska förslag till nya eller ändrade kasern-
byggnader ävensom att utöva nödig tillsyn i avseende å arbetenas utförande.
Därigenom skulle mera fullständiga utredningar kunna erhållas samt avvi¬
kelser från ursprungligen uppgjorda planer undvikas. Mera tillförlitliga
kostnadsberäkningar ävensom önskvärd begränsning i kostnaderna skulle
jämväl sålunda kunna åstadkommas. Riksdagen framhöll ock, vad den i
Bihang till senare riksdagens protokoll 1914. 4 samt. 55 käft. {Nr 152—153.) 1
2
Motioner i Andra kammaren, Nr 1S2.
likhet med revisorerna funnit, hurusom det vore av vikt, att kasernbygg¬
nadsverksamheten planerades och ordnades på ett mera tillfredsställande sätt
och att åtgärder vidtoges för åstadkommande av en mera verksam kontroll.
Riksdagen anhöll sålunda i skrivelse den 27 april 1906, att Kungl.
Maj:t täcktes taga i övervägande, vilka åtgärder borde vidtagas, på det att
vid förestående kasernbyggnadsarbeten fullt tillförlitliga kostnadsberäkningar
måtte vara att tillgå och tillfyllestgörande kontroll över arbetenas utförande
måtte kunna åstadkommas.
Behovet av särskilda åtgärder i berörda avseende hade framhävts med
anledning av statsrevisorernas anmärkningar rörande särskilt de kasernbygg¬
nadsarbeten, som utförts vid Vaxholm och Oscar-Fredriksborg.
I riksdagsskrivelsen den 25 maj 1906, föranledd av en motion i fråga
om mera betryggande garantier för utförande på ett tillfredsställande sätt
av byggnader för arméns behov, anföres bland annat, att dylika byggnader
kunna uppdelas i två skilda grupper, fästningsarbeten och kasernbyggnads¬
arbeten. För utförandet av de förra kan speciell fortifikatorisk och militär
kunskap icke undvaras, då däremot för kåsera byggnadsarbeten dylik special¬
kunskap ingalunda är av nöden.
I samma skrivelse anföres vidare: »Riksdagen anser därjämte, att det
näppeligen skulle vara lämpligt att anförtro kasernbyggnadsarbetena åt en
uteslutande militärbyggnadskår, enär för dessa arbeten den militära utbild¬
ningen har föga att betyda. Civila sakkunniga i samråd med militära och
medicinska myndigheter äro nämligen förvisso mera skickade att i fråga
om dessa byggnadsarbeten åstadkomma såväl bättre plananordningar, ej
minst i hygieniskt avseende, som framför allt att utföra arbetena på ett
mera ekonomiskt sätt.
Riksdagen anhöll, att Kungl. Maj:t ville låta utreda, om genom för¬
ändring av fortifikationens organisation eller genom andra anordningar mera
betryggande garantier för utförande på ett tihfredsställande sätt av bygg¬
nader för arméns räkning kunde vinnas.
I hithörande frågor hava på sin tid sålunda yttranden avgivits av armé-
fördelningscheferna, chefen för fortifikationen och arméförvaltningens for-
tifikationsdepartement, varvid emellertid icke äro framställda några förslag
till genomgripande förändringar uti de dåvarande anordningarna. I fråga
om enskildheterna uttalade arméfördelningscheferna åtskilliga önskemål be¬
träffande ökad sakkunskap och kontroll vid handläggande av de militära
byggnadsärendena.
För yttrande och utredning i berörda frågor tillsattes den s. k. kasern¬
Motioner i Andra kammaren, Nr 152.
3
byggnadskommittén, vilken uti ett den 7 februari 1907 avgivet betänkande
framlagt ett särskilt förslag beträffande planläggning och utförande av de
nya kasernetablissemang, som då återstodo att uppföra. Kommittén ansåg
sig böra föreslå, att för detta ändamål en särskild kasernbyggnadskommission
tillsattes med uppdrag att såväl tekniskt som ekonomiskt omhänderkava
samtliga arbeten i och för planläggning och utförande av nya kasernetablis¬
semang för armén. Byggnadskommissionens ledning skulle handhavas utav
en av ledamöterna såsom verkställande chef, vilken skulle vara förpliktad
att uteslutande ägna sig åt denna befattning. Under kommissionen skulle
upprättas ett rit-, byggnads- och kassakontor med nödig sakkunnig perso¬
nal. Enligt förslaget skulle fortifikationen och arméförvaltningen å forti-
fikationsdepartementet frikallas från all befattning med uppförandet av nya
kasernetablissemang.
För utarbetande av slutgiltigt förslag i detta ämne överlämnades upp¬
giften till de enligt nådigt brev den 26 december 1906 för omorganise¬
rande av arméns centrala förvaltningsmyndighet tillsatta särskilda sakkun¬
niga, vilka i skrivelse den 21 februari 1907 avgivit särskilt yttrande över
kasembyggnadskommitténs förslag i fråga om handhavandet av byggnads-
ärenden för armén.
Sakkunniga ansågo sig i allt väsentligt kunna ansluta sig till det av
kommittén för arméns byggnader framlagda förslaget och framhöllo oland
annat, vad även kasernbyggnadskommittén tillagt särskild vikt, det näm¬
ligen att det skulle tillhöra kommissionen att föreslå sådana förenklingar i
avseende å byggnadsplaner och byggnadssätt, att i varje fall den kostnads-
summa, som i de av riksdagen beviljade anslag blivit beräknad för ett
byggnadsföretag, icke måtte överskridas.
I de kostnadsberäkningar, som förelädes 1906 års riksdag vid äskande
av anslag å 21,744,000 kr. till uppförande av kasernetablissemang för fem¬
ton infanteriregementen, upptogs såsom utgift för arbetsledning och rit¬
ningar ett belopp av 25,000 kr. för varje etablissemang eller för samt¬
liga femton etablissemang 375,000 kronor.
I propositionen till 1907 års riksdag angående inrättande av en ka¬
sernbyggnadskommission för handhavande av uppförandet av berörda fem¬
ton etablissemang framhöll emellertid chefen för ^^försvarsdepartementet,
att ovan angivna belopp, 375,000 kr., icke torde bliva tillräckligt att
bestrida samtliga omkostnader för kommissionens verksamhet. Åtskilliga
omständigheter, vilka inverkade på storleken av nämnda kostnader, läte sig
icke på förhand med säkerhet bestämmas. Man torde dock knappast kunna
4
Motioner i Andra kammaren, Nr 152.
förutsätta, att arbetsledningen i den form, som med kommissionens inrät¬
tande avsåges, med allt vad till densamma hörde kunde komma att under¬
stiga 1 å 5 procent å det anslagsbelopp, som beräknats för uppförandet
av berörda femton etablissemang. Huvudsynpunkten vore att genom en
dugande och kraftigt verkande kommission vinna trygghet för att bygg¬
nadsarbetena komme att planläggas, ledas och utföras på ett fullt betryg¬
gande och tillfredsställande sätt. Detta vore helt visst en anordning och
en hushållning, som i längden och i verkligheten medförde besparing. Kost¬
naden för kommissionen skulle bestridas av de för kasernbyggnadsarbetena
beviljade medlen. Riksdagen biträdde förslaget om inrättande av en ka-
sernbyggnadskommission, men framhöll samtidigt önskvärdheten av att all
omsorg nedlades därpå, att de beviljade anslagen för uppförandet av de
femton etablissemangen icke utan verkligt tvingande skäl överskredes.
I detta sammanhang må jämväl erinras därom, att den kasernbygg¬
nadskommitté, vilken framlade förslaget om inrättande av en kasernbygg-
nadskommission, beräknade årskostnaden för en dylik kommission sålunda:
en chef lägst 15,000 kronor, övriga ledamöter 1,500—2,000 kronor var¬
dera, ett rit-, byggnads- och kassakontor med personal för arkitekt- och
ingenjörsarbeten, ävensom för sekreterar- och expeditionsgöromål samt kassa¬
vård och en vaktmästare 33,000 kronor samt hyra för lokal med värme
och belysning och medel till expenser.
I samband med äskande av anslag för kasernbyggnader vid 1 008 års
riksdag tillkiinnagav Kungl. Maj:t, att i enlighet med föregående års riks¬
dags medgivande en kasernbyggnadskommission, under benämning arméns
kasernbyggnadsnämnd samt bestående av ordförande och byggnadschef samt
två ordinarie ledamöter och en extra ledamot, blivit av Kungl. Maj:t utsedd.
Vid sistnämnda riksdag framlade Kungl. Maj:t jämväl nya beräkningar
av kostnaden för uppförande av ifrågavarande femton etablissemang. Enligt
dessa beräkningar, vilka grundade sig på av kasernbyggnadsnämnden läm¬
nade uppgifter, skulle den totala kostnaden uppgå till 33,165,000 kronor,
således 11,421,000 kronor mera än 1906 års riksdag beviljat. De huvud¬
sakliga orsakerna till denna stora stegring av kostnaderna vore följande.
Enligt de av fortifikationen upprättade, vid 1906 års riksdag framlagda
beräkningarna uppginge kostnaden för ett etablissemang i genomsnitt till
1,450,000 kronor. Kasernbyggnadsnämnden hade emellertid funnit de av
fortifikationen för olika byggnader m. m. upptagna pris i väsentliga delar
alltför låga. Nämnden hade i anledning härav införskaffat detaljerade
uppgifter å arbetslöner och materialpris från ett flertal av de platser, där
Motioner i Andra kammaren, Nr 152.
5
nämnden skulle ombesörja byggnadsanläggningar, samt därefter verkställt
fullständiga kontrollberäkningar å byggnadsmassor och tillhörande kostna¬
der; och hade nämnden därvid funnit, att uppförande i Uppsala av ett
etablissemang enligt fortifikationens förslag skulle draga en kostnad av
1,800,000 kronor, därav på arbetsledning och ritningar belöpts 40,000
kronor. Kostnaderna för en del etablissemang komme möjligen att ställa
sig lägre än i Uppsala. — Den i december 1906 sammankallade generals¬
kommissionen, som jämväl erhöll uppdrag att granska fortifikationens för¬
slag till normaltyp för infanterietablissemang, förordade vissa ändringar och
förbättringar däri, vilkas utförande kasernbyggnadsnämnden hade beräknat
skola kosta 300,000 kronor. Slutligen hade nämnden själv föreslagit för¬
ändringar, som droge en kostnad av 70,000 kronor, varjämte för uppfö¬
rande av bostadshus för gifta sergeanter m. m. åtginge ett belopp av 66,000
kronor. Den sammanlagda kostnaden för ett etablissemang enligt nämn¬
dens beräkningar uppginge alltså till 2,236,000 kronor. — I den pre¬
position, vari dessa beräkningar framlades, framhölls emellertid, att nämnda
slutsumma kunde minskas med 25,000 kronor, därav 19,000 kronor av-
såge kostnad för sjukpaviljong, med vars uppförande kunde anstå vid vissa
regementen, till dess sig visat, om oundgängligt behov därav förefunnes,
samt 6,000 kronor beräknats för utvidgning av stallet, så att däri kunde
inhysas hästar jämväl för alla kompanicheferna. Enligt Kungl. Maj:ts vid
1908 års riksdag framlagda beräkningar skulle alltså ettvart av de ifråga¬
varande etablissemangen kosta 2,211,000 kronor. Beträffande tiden för
arbetenas utförande uppgavs i berörda proposition, att kasernbyggnadsnämn¬
den beräknat den till sju år. ^ Tre etablissemang skulle påbörjas under vart¬
dera av åren 1908—1912. År 1914 skulle arbetena avslutas.
Riksdagen uttalade sig för flertalet av de föreslagna förändringarna
uti den dittills använda kaserntypen, men sade sig icke kunna utan vidare
godkänna den i utsikt ställda störa kostnadsökningen. Riksdagen ville icke
bestrida, att någon ökning av kostnaderna vore nödvändig; det angivna
beloppet 11,421,000 kronor, syntes dock alltför rundligt tilltaget. Såsom
ett stöd för denna åsikt ville riksdagen anföra, att kasernbyggnadsnämnden
beräknat vissa kostnader för ett etablissemang i Uppsala till ett avsevärt
högre belopp än det, vartill dylika kostnader uppgått vid de under år 1907
kontraherade norrländska etablissemangen. Riksdagen hyste den bestämda
åsikten, att genom en sakkunnig arbetsledning och förståndiga anordningar
kostnadsökningen kunde avsevärt inskränkas; och ville riksdagen särskilt
framhålla, att kasernbyggnadsarbetena borde vara fullbordade inom den
6 Motioner i Andra kammaren, Nr i52,
beräknade tiden, så att åtminstone icke ytterligare administrationskostnader
måtte uppkomma.
Kasernbyggnadsnämnden organiserades sålunda, att nämnden skulle
utgöras av en byggnadschef, som tillika vore ordförande i nämnden, samt
två ordinarie och en extra ledamot. Nämnden biträddes av en sekreterare.
Den under nämnden lydande ritbyrån förestås av en arkitekt, byggnads-
byrån av eu förste byråingenjör. I övrigt tillsättes av nämnden en byrå¬
ingenjör och en kassaförvaltare samt vid de båda byråerna annan erforderlig
personal. Längre fram har även blivit tillsatt en maskiningenjör för hand¬
läggande av värmetekniska och maskinella anordningar. Dessutom äger
nämnden att, när så påfordras, anlita sakkunniga för utredning av special¬
frågor, såsom angående belysning, uppvärmning m. m. Byggnadschef, leda¬
möter av nämnden och sekreterare förordnades av Kungl. Maj:t, övrig
personal tillsattes av nämnden.
Instruktion för nämnden utfärdades av Kungl. Maj:t den 14 juni 1907
(Sv. F. F. S. Bihang nr 28), vilken i vissa delar ändrades genom kungö¬
relse den 11 december 1908 (Sv. F. F. S. Bihang nr 101). Ändringen
föranleddes därav, att den under nämnden lydande rit- och byggnadsbyrån
med kassakontor uppdelades på två byråer.
Årskostnaden för nämnden framgår av följande av Kungl. Maj:t fast¬
ställda stat för nämnden för år 1913:
byggnadschefen — ordföranden............................................. 25,000
två ordinarie ledamöter............................................................ 6,000
en extra ledamot ..................................................................... 8,000
resor av nämnden..................................................................... 4,000
sekreterare ................................................................................. 4,000
arkitekt....................................................................................... 7,500
förste byråingenjör ................................................................. 7,500
byråingenjör ............................................................................ 6,000
maskiningenjör........................................................................... 6,600
kassaförvaltare ........................................................................... 4,000
ritbiträden samt specialutredningar m. m. å byråerna...... 32,000
hyra av lokal jämte städning, eldning och belysning...... 8,000
renskrivning, budskickning...................... 3,000
inventarier ................................................................................. 700
r ^materiel.................................................................................... 1,000
Transport 118,300
Motioner i Andra kammaren, Kr 152. 7
Transport 118,300
diverse expenser (telefoner, brevporton, annonser, skriv¬
materiel, tryckalster in. m.)................................................ 5,000
resor av byråingenjör, maskiningenjör m. fl...................... 7,700
S:ma Kr. 131,000
Kasernbyggnadsnämnden hade beräknat tiden för uppförande av ifråga¬
varande femton etablissemang till sju år, räknat från och med 1908, och
att arbetena alltså skulle vara färdiga vid utgången av 1914.
För närvarande äro åtta etablissemang under utförande. Icke ens de
tidigast påbörjade äro fullt avslutade, i det marketenteribyggnad och stängsel
återstå ävensom vid flertalet även sjukhusbyggnad. Övriga sju etablisse¬
mang äro ännu icke påbörjade. Den tid, som ytterligare erfordras för upp¬
förande av de återstående kasernetablissemangen, har beräknats till sju år
och skulle alltså ifrågavarande byggnadsverksamhet vara slutförd först vid
år 1920 eller tidigast med utgången av 1919.
I det föregående har erinrats, hurusom dels i de vid 1906 års riksdag
framlagda kostnadsberäkningarna upptagits såsom utgift för arbetsledning
och ritningar ett belopp av 25,000 kronor för ettvart av ifrågavarande
femton etablissemang, dels i propositionen till 1907 års riksdag angående
inrättande av en kasernbyggnadskommission framhållits, att kostnaden för
arbetsledning i den form, som avsåges med inrättande av en kommission
med allt vad därtill hörde, icke kunde komma att understiga 4 å 5 procent
å det för uppförande av ifrågavarande etablissemang beräknade anslags-
beloppet och dels kasernbyggnadsnämnden själv i de beräkningar, som före¬
lädes 1908 års riksdag, angav kostnaden för arbetsledning och ritningar till
40.000 kronor för ett etablissemang.
Det ålåg nämnden enligt dess instruktion att, innan uppförandet av
ett etablissemang påbörjades, underställa Kungl. Maj:ts prövning den för
etablissemanget uppgjorda kostnadsberäkningen. I de kostnadsförslag, som
av Kungl. Maj:t fastställts för de under uppförande varande åtta etablisseman¬
gen, hade nämnden för varje etablissemang upptagit, förutom själva bygg-
nadskostnaden, dels till bestridande av kostnad för nämndens expedition
44.000 kronor och dels för gäldande av kontrollantomkostnader och ritnin¬
gar 40,000 kronor. Med dessa medel 84,000 kronor för ett etablissemang
eller tillhopa 1,260,000 kronor för femton etablissemang torde hava avsetts
att bestrida alla kostnader för nämndens verksamhet under den tid, som åtgår
för uppförandet av alla femton etablissemangen.
Av de utredningar, som genom tredje försvarsberedningens försorg
8
Motioner i Andra kammaren, Nr 152.
förlidet år blivit verkställda beträffande dåvarande kasernbyggnadsnämndens
kandhavande av sitt uppdrag, framgår emellertid, att nämnden redan vid
utgången av 1912, då ännu sju etablissemang icke voro ens påbörjade, för
sin verksamhet hade förbrukat icke mindre än 927,987 kronor. Då total¬
summan av de utav nämnden under samma tid förbrukade medlen utgjorde
9,825,658 kronor, hade alltså kostnaderna för nämndens verksamhet uppgått
till cirka 10 procent av samtliga förekommande utgifter eller dubbelt mot
vad som angavs i ovanberörda proposition till 1908 års riksdag.
Tredje försvarsberedningen hade ansett sig böra förlidet år verkställa
utredning beträffande den dittills bedrivna kasernbyggnadsverksamheten
ävensom att framkomma med förslag till besparingar, som kunde vinnas i
avseende å kasernbyggnadsnämndens fortsatta verksamhet.
Ur beredningens förslag och utredningar må utom vad som i det
föregående blivit nämnt även följande anföras. »Det synes beredningen som
hava 1908 års riksdags uttalanden, att den då beräknade kostnadsökningen
för ifrågavarande etablissemangs uppförande borde kunna avsevärt inskränkas
genom en sakkunnig arbetsledning och förståndiga anordningar samt att
för undvikande av ytterligare administrationskostnader arbetena borde full¬
bordas inom den beräknade tiden, icke blivit, i den mån möjligt och önsk-
ligt varit, tagna till efterrättelse.
Såvitt framgår av tillgängliga uppgifter (tablå vid statsutskottets ut¬
låtande nr 57 år 1911 samt nämndens förslag till etablissemang för Krono¬
bergs regemente), lära kostnaderna för de etablissemang, vilkas uppförande
ombesörjes av nämnden, komma att högst väsentligt överskrida de av 1906
års riksdag för ändamålet beviljade medlen samt med all sannolikhet
uppgå till minst de belopp, som angivas i den här förut berörda, vid 1908
års riksdag framlagda kostnadsberäkningen. Denna omständighet torde
särskilt mana till att eftersträva de besparingar i fråga om den egentliga
byggnads- och anläggningskostnaden, vilka beredningens sakkunniga före¬
slagit, och vilka beredningen i sitt den 26 april 1913 avgivna yttrande i
huvudsak tillstyrkt.
Vidkommande utgifterna för nämndens verksamhet eller nämndens
administrationskostnader torde det av vad de sakkunniga utrett som av vad
här ovan anförts framgå, dels att utgifterna för »nämndens expedition»
hittills högst betydligt överstigit och även framdeles med säkerhet komma
att överstiga den därutinnan för varje etablissemang beräknade kostnaden
och dels att nämndens administrationsutgifter i övrigt icke kunnat hållas inom
den härför beräknade kostnadssumman. Vid sådant förhållande och då 1908
års riksdag särskilt framhållit önskvärdheten av en begränsning av admi¬
Motioner i Andra kammaren, Nr 152.
9
nistrationskostnaderna, torde det vara angeläget tillse, huruvida icke möj¬
lighet förefinnes att för den följande byggnadstiden nedbringa dessa kost¬
nader under det belopp, som härutinnan för närvarande tages i anspråk.»
I beredningens förslag anföres vidare;
»Sedan det program, enligt vilket nämnden fullgör sitt uppdrag, blivit
bestämt, eller med andra ord sedan den typ, enligt vilken ifrågavarande
etablissemang uppföras, fastslagits, samt arbetet numera fortskridit så långt,
att åtta etablissemang äro under uppförande och vissa av dessa blivit i det
närmaste färdigställda, synes det beredningen som borde behov icke längre
förefinnas att i nämnden hava tillgång till de särskilda ledamöternas fack¬
kunskap.» »Nämndens uppgift kan anses hava varit att uppgöra plan för ett
etablissemang, vilket sedan med i stort sett obetydliga variationer kommer
till utförande på femton olika platser, och att för sistnämnda verksamhet
hålla i gång en så vidlyftig apparat som den nuvarande nämnden med en
stor stab af tjänstemän lär ej kunna anses ekonomiskt förtänksamt.»
Med en omorganisation av kasernbyggnadsnämnden ville beredningen
nå två mål, besparingar och ökad effektivitet i arbetet. Efter det de för
kasernbyggnadsverksamheten grundläggande, vidlyftiga utredningsarbetena
blivit avslutade, de huvudsakliga arbetena vid en del kasern anläggningar
blivit slutförda och härunder systemet för arbetenas bedrivande på ett
naturligt sätt framtvingat sig självt, gällde det att med iakttagande av ett
sparsammare handhavande av byggnadsverksamheten utnyttja de vunna er¬
farenheterna. Fördenskull föreslogs den förenkling i administrationen, som
innebars i nämndens förflyttande så att säga in i själva ämbetsverket, var¬
igenom föranleddes en årlig besparing i administrationen å 35,000 kronor.
Ledningen skulle anförtros direkt åt sakkunniga tjänstemän och eu onödig,
tidsödande, ofta arbetets gång hämmande administrativ påbyggnad bort¬
tagas. Härigenom skulle stora fördelar för det framtida arbetet vinnas.
Beredningens förslag till omorganisation, ny instruktion och ny stat för
nämnden inlämnades till statsrådet och chefen för lantförsvarsdepartementet
i skrivelse den 25 maj 1913.
Sedan förslaget remitterats dels till kasernbyggnadsnämnden, dels till
överintendentsämbetet för yttrande och dessa häda myndigheter härvid
framkommit med vardera sitt förslag till omändring av kasernbyggnads¬
nämnden, det förra av den 9 juli 1913, det senare av den 12 augusti 1913,
erhöll beredningen tillfälle taga del av nämnda yttranden och inkom till
statsrådet och chefen för lantförsvarsdepartementet med sina slutpåminnelser
i frågan den 18 september 1913.
Bihang till senare riksdagens protokoll 1914. 4 saml. 55 käft. (Nr 152—153). 2
10
Motionär i Andra kammaren, Nr 152.
Efter en vidlyftig motivering tillkännagav beredningen här, att den¬
samma vidhölle sitt framlagda förslag till omorganisation av arméns kasern-
byggnadsnämnd;
enär de hörda myndigheterna med beredningen voro ense om, att i
besparingssyfte en omorganisation av nämnden borde äga rum;
enär en nämnd af nuvarande beskaffenhet av skäl som beredningen i
sitt förslag anfört, icke vidare kunde anses erforderlig;
enär en nämnd för det ändamål, öfverintendentsämbetet uppgifvit, i
förevarande fall icke vore av behovet påkallad;
enär erfarenheten visat, att nämnden för fullgörande av sitt uppdrag
har behov av ett visst antal fast anställda, inom nämnden ständigt syssel¬
satta fackmän på husbyggnadskonstens särskilda områden, samt naturligast torde
vara att låta dessa fackmän och icke andra, tillfälligt inkallade, utgöra
nämnden;
enär slutligen, på sätt som beredningen i sitt förslag visat, den av
beredningen föreslagna omorganisationen komme att medföra den minsta
kostnaden för statsverket.»
I december månad förra året fattade Kungl. Maj:t beslut i frågan
rörande omorganisation av arméns kasernbyggnadsnämnd, härvid huvudsak¬
ligen stödjande sig på överintendentsämbetets yttranden av den 12 augusti
och den 30 september 1913 samt på överintendentsämbetets i samband
härmed upprättade förslag till instruktion för nämnden.
Enligt beslutet skulle nämndstyrelsen bibehållas endast så till vida för¬
ändrad, att ordförandeposten och byggnadschefsbefattningen hädanefter inne¬
havas av skilda personer.
I stället för en omorganisation av nämnden inskränktes sålunda änd¬
ringen till ett personutbyte inom densamma.
Ledamöterna i den förutvarande nämnden entledigades helt från'sin
uppgift. . . • •
Vad man sålunda i besparingssyfte velat vinna i avseende å den vid-
lyftiga och dyrbara administrationsapparaten har genom frågans för närva¬
rande föreliggande lösning gått om intet.
På Kungl. Majrts beslut synes oss i väsentlig mån hava inverkat den
beräkning av administrationskostnaderna, som den tilltänkta nya nämnden
ansåg sig kunna föreslå, härvid stödjande sig på den beräkning, som över-
intendentsämbetet ansett sig kunna förutskicka såsom sannolik. Denna
kostnadsstat stannade vid 97,000 kronor. Emellertid synas ledamöterna i
Motioner i Andra kammaren, Nr 152. 11
den nya nämnden icke hava kunnat på förhand rätt sätta sig in uti arbe¬
tenas verkliga omfattning och natur.
Sedan den nya nämnden blivit genom Kungl. Maj:ts beslut till sin
sammansättning bestämd, inlämnade densamma definitivt förslag till stat
den 16 januari 1914.
Det synes oss ganska märkligt, att detta statförslag väsentligt över¬
stiger vad den nya nämnden kort förut ansett erforderligt för administra¬
tionen, i det kostnadsstaten, i stället för att sluta på högst 97,000 kronor
nu upptogs till 122,000 kronor.
Den omedelbara följden härav blev en återremiss och i nytt förslag
till stat av den 26 mars 1914 bar å posten för inspektionsresor avdragits
2,000 kronor, så att staten för 1914 kunde fastslås till 120,000 kronor.
Härtill kommer enligt nämndens skrifvelse den 8 april 1914 en tillfällig
ökning av 1,350 kronor för innevarande år.
Den slutliga staten uppgår sålunda enligt av Kungl. Maj:t den 18
april 1914 fastställt beslut till 121,350 kronor för år 1914.
Enligt nämndens skrivelse till Konungen av den 16 januari 1914
bar staten följande fördelning:
nämndens ordförande ............................................................ 4,500
byggnadschefen....................................................................... 15,000
två ledamöter........................................................................... 5,000
sekreteraren .............................................................................. 4,000
kassaförvaltaren........................................................................ 4,000
arkitekten ................................................................................. 7,500
byråingenjören ........................................................................ 7*500
Speciella sakkunniga för utredningar i frågor rörande
värmetekniska, sanitära, elektrotekniska och maskinella
anordningar m. m............................................................. 18,600
ritbiträden m. m................................................................... 28,000
byra af lokal jämte städning, eldning och belysning ... 8,000
skrivbiträden, vaktmästare och budskickning..................... 4,000
inventarier................................................................................. 500
ritmateriel................................................................................ 1,000
diverse expenser (telefoner, brevporton, skrivmateriel,
tryckalster m. m.) ....................................................... 4,000
resor av nämnden och dess tjänstemän samt sakkunniga 10,400
Summa kronor 122,000
12
Motioner i Andra kammaren, Nr 152.
Såsom ovan anförts, har enligt nämndens skrifvelse till Konungen den
26 mars 1914 från nämnda kostnadsstat å posten »resor» avdragits kronor
2,000, vadan slutsumman således nedsatts till 120,000 kronor.
Enligt nämndens skrivelse den 8 april 1914 till Konungen höjes an¬
slaget till stat för nämnden under innevarande år med kronor 1,350 eller
från kronor 120,000 till kronor 121,350, vilken stat av Kungl. Maj:t
fastställts enligt nådigt brev av den 18 april 1914.
Sistnämnda post 1,850 kronor tillkommer enligt nämndens nyssnämnda
skrivelse den 8 april på grund därav, att Kungl. Maj:t så till vida ändrat
nämndens beslut i avseende å nämndens uppsägning av de hittillsvarande
tjänstemännen, att dessa skola »med avseende å förekomna omständigheter»
(enligt nådigt brev av den 28 mars 1914) bibehållas i sina nu inneha¬
vande befattningar intill den 1 :sta juli 1914 i stället för, såsom nämnden
beslutat, till den lista april resp. lista juni.
I detta sammanhang torde erinras, att tredje försvarsberedningens
förslag slutade på en utgiftssumma av 103,000 kronor. Häri ingingo emel¬
lertid även kostnaderna för en ny värme- och sanitetsteknisk avdelning föl¬
en kostnad av 7,000 kr. För att få full jämförelse med andra framkomna
statförslag bör denna post sålunda fråndragas beredningens statförslag, som
då bör betecknas med siffran 96,000 kronor.
Enligt den för innevarande år fastställda staten blir sålunda bespa¬
ringen i administrationen, med utgångspunkt från föregående nämndens
stat å 131,000 kr., 25,350 kr. mindre än vad besparingen skulle ha blivit
enligt den av tredje försvarsberedningen föreslagna.
Beträffande den nya regimen inom kasernbyggnadsnämnden har ovan
påpekats, hurusom nämnden missräknat sig på den stat, ej överstigande
97,000 kronor, som densamma först ansett sig kunna ansluta sig till, samt huru
förslagen till stat varierat tills densamma slutligen fastställts till 121,350
kronor. I förutnämnda skrivelse till Konungen den 26 mars 1914 har
nämnden intagit en tablå, enligt vilken kostnadsstaten för år 1915 skulle
från 121,350 kronor innevarande år sjunka till kronor 118,000. För år
1916 skulle staten sjunka till 110,000 kronor, för 1917 till 98,000, för
1918 till 84,000 och för 1919 till 70,000 kronor.
I samma skrivelse anser sig nämnden innevarande år kunna igång¬
sätta två etablissemang, under år 1915 ytterligare fyra och under år 1916
påbörja två etablissemang, varefter samtliga femton etablissemang enligt
nämndens beräkning torde kunna fullbordas inom utgången av år 1919.
Motioner i Andra kammaren, Nr 152.
13
Det synes oss som om nämndens kalkyler i berörda avseende icke äro
ägnade att väcka obetingad tilltro.
För närvarande, och sedan mitten av förlidet år, torde inga vidlyf¬
tigare arbeten vara igångsatta och administrationsgöromålen sålunda även
vara inskränkta till ett minimum. Dock hava administrationskostnaderna
för året beräknats till kronor 121,350. Vid nästa års slut böra enligt den
till Kungl. Maj:t lämnade uppgiften sex nya etablissemang vara i gång och
vid slutet av år 1916 skola åtta nya etablissemang vara i arbete. Sist¬
nämnda år skola administrationskostnaderna, i stället för att ökas jämsides
med arbetenas tillväxt, minskas till kronor 110,000 för att därefter raskt
sjunka ^till 70,000 kr. år 1919. Nämnden anser sig sålunda under inne¬
varande år, då endast två etablissemang skola sättas i gång, behöva 121,350
kr. men år 1916, då åtta nya etablissemang äro i arbete, endast 110,000
kronor.
Det förefaller mindre sannolikt, att, samtidigt som arbetsbestyren ökas,
administrationskostnaderna skola minskas.
Beträffande kasernetablissemangen i Vänersborg och Växjö, till vilka
medel finnas att tillgå av de 21,744,000 kr., som utav 1906 års riksdag
beviljats, så hava ritningar inlämnats till Kungl. Maj:t för fastställelse
sedan över två respektive nära 1 l/a är tillbaka. För sistnämnda etablisse¬
mang hava ritningarna återremitterats redan i augusti månad 1913 för
vidtagande av de förändringar, som föranledas av de besparingsförslag,
vilka enligt Kungl. Maj:ts beslut skola lända till efterrättelse. Efter det
grundarbetena vid Vänersborgsetablissemanget av samma anledning av¬
stannats för närmare ett år sedan, ligger arbetet med detta etablissemang
fortfarande nere. Under tiden ersättes dock den för nämnda byggnadsar¬
beten anställde och på platsen bosatte kontrollanten med kronor 6,000 per år.
Det synes oss jämväl i detta sammanhang förtjäna påpekas, att nämn¬
dens åtgärd att uppsäga vissa av de med arbetena väl förtrogna tjänste¬
männen inom verket icke synes ägnad att främja ett snabbt och gott ar¬
betsresultat. För statens ekonomi torde det hava varit mera gagneligt, om
nämnden omedelbart vid sitt övertagande av ledningen sökt samarbeta med
tjänstemännen och med stöd av dessas detaljkännedom och medverkan satt
arbetena i gång. Verkliga besparingar vinnas näppeligen genom bortskaf¬
fande av den tränade, arbetande personalen och dennas ersättande med för
uppgiften främmande arbetskrafter. Besparingar torde säkrare ernås genom
arbetenas raska bedrivande, varigenom ett eller flera års administrationsut-
gifter möjligen kunna inbesparas.
14
Motioner i Andra kammaren, Nr 152.
Med hänsyn till att byggnader för arméns behov de närmaste åren
torde kräva mer än vanligt målmedvetet och energiskt arbete, synes det oss
som skulle den förändring till det bättre, vilken man åsyftat med person¬
ombytet inom själva nämndstyrelsen hos kasernbyggnadsnämnden, ingalunda
arta sig till en för statens kasernbyggnadsverksamhet förmånligare utveckling.
Den tanke, som legat till grund för tredje försvarsberedningens för¬
slag till omorganisation av kasernbyggnadsnämnden, var, såsom förut nämnts,
att på mera praktiskt sätt utnyttja de inom administrationen direkt ledande
arbetskrafterna, varigenom en förenkling av den tungarbetade, vidlyftiga
och dyrbara administrationsapparaten skulle kunna åvägabringas. Att en
bättre form för administrationen kunde framarbetas än den, som ingick i
beredningens förslag, torde vara möjligt. Överintendentsämbetets förslag
att bibehålla själva nämndstyrelsen utesluter, enligt vad som framgår av
den nya nämndens stat, möjlighet till nämnvärd besparing i administra¬
tionen och torde framtvinga samma svårigheter i avseende å arbetenas raska
utveckling som förut.
I ovan omnämnda riksdagsskrivelse av den 25 maj 1906 ansåg riks¬
dagen, att det näppeligen skulle vara lämpligt anförtro kasernbyggnadsar¬
betena åt en uteslutande militär byggnadskår, och uti på riksdagens an¬
hållan av Kungl. Maj:t infordrade yttranden från såväl arméfördelnings-
cheferna som från chefen för fortifikationen och arméförvaltningens forti-
fikationsdepartement framställdes inga förslag till genomgripande förändringar
uti dåvarande anordningar.
Det synes oss emellertid lämpligt taga under omprövning att under
vissa former lägga den institution, som handhar arméns kasernbyggnads¬
verksamhet, under arméförvaltningen, och vilja vi i detta avseende föreslå,
att kasernbyggnadsnämndens byråer och den personal, som hittills tillhört
arméns kasernbyggnadsnämnd, inflyttas så att säga uti arméförvaltningens
fortifikationsdepartement, bland annat av den anledning, att varje avbrott
i de pågående arbetena på så sätt undvikes.
Arméförvaltningens fortifikationsdepartement skulle sålunda erhålla i
uppdrag att fullfölja pågående kasernbyggnadsarbeten samt att ombesörja
uppförandet av resterande infanterikaserner liksom även andra nybyggnads¬
arbeten för armén.
Vi förutsätta härvid, att, för den förstärkning av de tillfälliga arbets¬
krafterna hos arméns fortifikationsdepartement, som de väsentligt ökade
arbetena skulle nödvändiggöra, måtte tagas i anspråk kasernbyggnadsnämn¬
dens nuvarande tjänstemän och personal i den mån de äro för arbetenas
15
Motioner i Andra kammaren, Nr 152.
bedrivande erforderliga och emedan de torde vara väl förtrogna med de
planerade och pågående kasernarbetena.
Arbetena torde lämpligen tänkas fördelade på dels en byggnadsbyrå,
som skulle handlägga arbetena utåt, såsom skötandet av expedition, arbete¬
nas utlämnande på entreprenad, arbetsledning, kontroll, värme-, sanitets- och
belysningstekniska samt maskinella anordningar m. m.; hit bör även höra
kassakontor med kassakontrollant;
dels en arkitektbyrå, som skulle ombesörja alla för byggnadsverksam¬
heten erforderliga ritningar, upprätta förslag till olika byggnadstekniska
anordningar och i allmänhet handlägga de olika byggnadernas rent tekniska
utredning.
Byggnadsbyråns arbeten ledas av en ingenjör såsom byråchef. Arki¬
tektbyråns arbeten ledas av en arkitekt såsom byråchef.
På grund av vad sålunda anförts, få vi vördsamt hemställa,
att riksdagen med upphävande av sitt vid 1907
års riksdag fattade beslut om tillsättande av en kasern-
byggnadskommission med uppdrag att såväl tekniskt som
ekonomiskt omhänderhava de arbeten, som vore förenade
med anläggningen och utförandet av nya kasernetablisse¬
mang för femton särskilt angivna infanteriregementen
m. m. må besluta
l:o att hos Kungl. Maj:t hemställa, att utförandet
av omförmälda arbeten, i den mån de icke redan blivit
fullbordade, måtte anförtros åt arméförvaltningens forti-
fikationsdepartement; samt
2:o besluta, att från de för ifrågavarande arbeten
beviljade medel måtte få utgå avlöning till de erfor¬
derliga tillfälliga arbetskrafterna.
Stockholm den 29 maj 1914.
E. A. Nilson. F. W. Thorsson.