Motioner i Andra kammaren, Nr 115.
3
Nr 115.
Av herr Erlansson, med förslag till vissa bestämmelser att vid
antagande av ny förordning om försäljning av rus¬
drycker införas i förordningen.
Sedan det blivit känt, att nykterhetskommitténs förslag till för¬
ordning angående försäljning av rusdrycker m. m. med vissa ändringar
motions vis kommer att föreläggas riksdagen, anser jag mig böra — under
förutsättning att den lagstiftning, som kan komma att fastställas, fram¬
deles ej får förhindra eller omöjliggöra genomförandet av allmänt rus-
drycksförbud — framställa här nedan upptagna förslag.
Enligt min uppfattning skulle det helt säkert vara gagneligt, i fall
antingen kommunerna, häraderna, landstingsområdena eller länen, eu var
för sitt område, finge befogenhet att för ett visst antal år avgöra, huru¬
vida inom området det skulle få meddelas sådana rättigheter till detalj¬
handel med rusdrycker, som avses i det av nykterhetskommittén upp¬
gjorda förslaget med undantag av de i §§ 21 och 22 av förslaget om-
förmälda rättigheterna till utskärning å passagerarfartyg och järnvägs¬
tåg. Ju större de områden bleve, som finge en sådan befogenhet, och
ju längre den tid vore, varunder förbudet skulle gälla, desto bättre vore
det. På samma gång jag hyser denna uppfattning, kan jag dock icke
dela deras mening, som anse, att en lagstiftning i denna del bör upp¬
taga jämväl särskilda rösträttsbestämmelser och stadganden om kvalificerad
majoritet. Ej heller är det för mig tilltalande, att omröstningsnämnderna
skulle, såsom kommittén föreslagit, tvingas att vid ifrågavarande om¬
röstningar begagna sön- eller helgdagar såsom kommunala arbetsdagar.
Därjämte synes det mig vara uppenbart, att, om man vill så långt ske
kan giva kraft och giltighet åt de ifrågasatta föreskrifterna, så bör man
tillse, att de bliva förenade med förbud för säljarne att med järnvägarne
och övriga allmänna kommunikationsanstalter översända rusdrycker till
4 Motioner i Andra kammaren, Nr Ilo.
enskilda kunder. Dessutom är jag icke övertygad om nödvändigheten
av kontrollnämnderna, genom vilka landet skulle erhålla en ny grupp
av ett slags tjänstemän, som till följd av den avlöning, som iedamot-
skapet i dessa nämnder skulle medföra, kunde få ett visst intresse av
rusdryckstrafikens bibehållande.
Därest det område, varigenom rusdrycksförbud skulle kunna göras
gällande, utsträcktes från de vanliga kommunerna till häraderna, landstings¬
områdena eller länen, skulle, så snart ett visst antal (t. ex. etthundra) av om-
lådets invånare väckt förslag därom hos Kungl. Majrts befallningshavande,
denna myndighet förelägga magistraterna i städerna och kommunalstämmo-
ordföranderna i landskommunerna att inom viss tid över förslaget höra,
i städerna samtliga å allmän rådstuga röstberättigade och på landsbygden
samtliga å kommunalstämma röstberättigade. De såhinda av de kommunalt
löstberättigade avgivna röstsedlarne skulle därefter översändas till och
sammanräknas av Kungl. Maj:ts befallningshavande efter röstvärdet be-
läknat enligt vanlig kommunal röstskala. Om förslaget därvid befunnes
vara antaget med enkel röstövervikt, skulle, som sagt, under en viss tid,
helst under fem eller flera år, sådana rättigheter till detaljhandel med
lusdrycker, som förut angivits, icke få meddelas inom området i fråga.
Med åberopande av vad sålunda blivit anfört tillåter jag mig vörd¬
samt hemställa,
att riksdagen ville vid antagandet av ny för¬
ordning om försäljning av rusdrycker besluta, att däri
skola införas bestämmelser om kommun-, härads- eller
länsveto på sätt här förut angivits ävensom att de nya
lagbestämmelserna i övrigt skola avfattas i överens¬
stämmelse med vad här ovan uttalats.
Formuleringen av de särskilda bestämmelser, som härför erfordras,
anhåller jag att få överlämna åt vederbörande utskott.
Stockholm den 29 maj 1914.
John Erlansson.