Motioner i Andra hammaren, Nr 101.
1
Nr 101.
Av herr Liljedahl, om skrivelse till Kungl. Maj:t angående ut¬
redning och förslag i fråga om uppförande a fast stat av
viss vid armén anställd civil personal.
Yid arméns olika intendenturverkstäder finnes en del såväl i fred
som krig erforderliga befattningar, vilka icke äro upptagna å fast stat,
utan upprätthållas genom legd civil personal, anskaffad med eller utan
skriftliga kontrakt. . Denna personal utgöres dels av en ständig del, som
alltid behöves inom ramen av gällande härorganisation, dels av en till¬
fällig del, som växlar allt efter arbetets mängd och antalet disponibla
yrkeskunniga bland de icke vapenföra värnpliktige. Såväl statens in¬
tresse som hänsynen till dess arbetares bästa synes mig kräva, att perso¬
nal av den förra kategorien uppföres å fast stat i likhet med de hant¬
verkare, vilka finnas vid regementena samt vid trängens och artilleriets
tygverkstäder.
Yid truppförbanden finnas intendenturverkstäder, som lyda under
truppförbandets chef med regementsintendenten som föredragande och
förrådsförvaltaren som gemensam verkstadsföreståndare, biträdd av en
Underofficer (forrådsunderofficer). Verkstäderna omfatta en skomakeri- och
en skvädderiverkstad, varjämte i mån av behov anordnas en sadelmakeri-,
snickeri-, målar- och smides- m. fl. verkstäder, beroende dessa sistnämndas
tillsättande delvis även om tillgång på yrkeskunnigt icke vapenfört man¬
skap finnes.
Yid ett regementes verkstäder anställas två förmän, officiellt benämnda
»tillskärare», en för skomakeri- och en för skrädderiarbeten, jämte civila
arbetare i den utsträckning, som erfordras. Dessa förmän, som lyda direkt
under förrådsförvaltaren och förrådsunderofficeren, äro alltid behövliga året
om i såväl fred som krig. De böra då uppföras å fast stat, så att de stän-
Bihang till senare riksdagens protokoll 1914. 4 samt. 38 höft. (Nr 101 103). 1
- Motioner i Andra kammaren, Nr 101.
digt stå till förfogande för regementets räkning, helst som de vid en mo¬
bilisering, då verkstäderna betydligt utvidgas, få en särdeles viktig upp¬
gift. Hänsynen till dessa tillskärares eget bästa kräver också i rättvisans
namn en sådan anordning. Efter många års plikttroget arbete i statens
tjänst erhålla de i motsats till de på fast stat uppförda hantverkarne
ingen pension.^ Dessa senare äga samma löneförmåner som sergeant av 1
klass jämte 2 ålderstillägg samt äro berättigade till pension med 1,000 kr.
vid fyllda 60 levnadsår.
I tillämpliga delar gäller ovanstående även om en del befattningar
vid arméns centrala intendenturförråds verkstäder samt vid truppförband
anställda maskinister.
Den enda invändning, som torde vara att på sina håll förvänta mot
uppförande på fast stat av ovannämnda personal, söker hävda, att en
dylik anordning skulle beröva de militära myndigheterna möjlighet att,
därest exempelvis en tillskärare eller en maskinist visade sig olämplig för
sin befattning, skilja honom från densamma. Med införande av konsti¬
tutorial, innan fullmakt erhålles, för exempelvis fem år skulle dock en god
garanti vinnas för erhållande av dugliga och skötsamma personer å dessa
platser. Då all klasslagstiftning bör undvikas, kvarstår intet skäl, varför
den här omnämnda personalen i motsats till officerare och underofficerare
aldrig skulle kunna bliva uppförd på fast stat och få sin existens skyddad
mot ett eventuellt godtyckligt förfarande samt ålderdomen tryggad.
På grund av vad jag sålunda anfört hemställes,
att riksdagen måtte i skrivelse till Kungl. Maj:t
anhålla, det Kungl. Maj:t täcktes låta verkställa utred¬
ning i sådant syfte, att den vid arméns verkstäder
eller annorstädes vid armén anställda civila personal,
som ständigt behöves i fred som krig, blir uppförd
på fast stat, samt för riksdagen framlägga de förslag,
vartill en sådan utredning kan föranleda.
Stockholm den 29 maj 1914.
Ernst Liljedahl.