Motioner i Andra hammaren, Nr 164.
13
Nr 164.
Av herr Snderstedt m. fl., om inlösen för statens räkning av
järnvägarna Karlskrona—Växjö, Växjö—Alvesta, Alvesta—
Borås och Borås—Göteborg.
Järnvägssträckan Göteborg—Karlskrona äges nu av flera olika
järnvägsbolag.
Det är dock starka skäl, som tala för att denna linje komme på
en hand och bleve statens. Göteborg och Karlskrona äro södra Sve¬
riges viktigaste platser ur försvarssynpunkt, och under ett eventuellt
krig är det sannolikt, att stora förflyttningar av folk och materiel
komme att ske mellan dessa två befästa städer. Det kan därför icke
vara annat än synnerligen önskvärt, att den järnväg, som förbinder dem,
hölles i så förstklassigt stånd, som väl torde vara möjligt för staten
allena. Såsom det nu är, äger staten ingen egen järnväg till landets
främsta och viktigaste flottstation.
Men även ur andra synpunkter än de rent strategiska vore det
högeligen fördelaktigt, om linjen i fråga bleve ställd under en enhetlig
förvaltning, vilken icke kan bli någon annan än statens. Järnvägen
utgör en synnerligen viktig förbindelseled mellan stora delar av västra
och östra Sverige. Trafiken mellan Göteborg och övre delen av vår
västkust å ena sidan och Karlskrona och Kalmar med de härmed sam¬
manhängande järnvägsnäten å den andra går bär fram. Det är den
enda större genomgående tvärbana, vi äga i södra delen av landet.
Genom järnvägens många olika ägare bli likväl priserna för transporter
förhöjda, varjämte genom omlastningar, utskrivning av nya vagnslister
och godsförteckningar m. m. eu massa tid och kraft onödigt förspills.
En statsbana Karlskrona—Växjö—Borås—Göteborg skulle ock med
stor säkerhet väl förränta sig. Banan skäres av ett mycket stort antal
enskilda järnbanor, såsom en blick på kartan visar. 1 Alvesta korsas
den därjämte av södra stambanan. Bleve banan statens, skulle den
draga till sig en väsentlig del av den trafik, som från dessa järnvägar
nu ledes in på andra riktningar.
Bihang till Bi/csdagens protokoll 1914. 4 samt. 79 höft. (Nr 163—164.)
3
14
Motioner i Andra hammaren, Nr 164.
Ur strategisk synpunkt blir banans betydelse än tydligare, om man
betänker, att västkustbanan i händelse av krig genom sitt läge omedel¬
bart intill havet på ett flertal ställen är lätt att göra oanvändbar.
Mellan Almedal och Göteborg använder vederbörande enskilda
bolag redan nu statens bana, och sträckan Växjö—Alvesta skall staten
som bekant till en del trafikera.
Vi anhålla därför vördsamt få hemställa,
att Riksdagen måtte i skrivelse till Kungl. Maj:t
anhålla, att Kungl. Maj:t täcktes låta utreda, huruvida
icke de enskilda järnvägarna Karlskrona—Växjö,
Växjö—Alvesta, Alvesta—Borås och Borås—Göteborg
borde av staten inlösas och för Riksdagen framlägga
det förslag, vartill en sådan utredning kunde giva
anledning.
Stockholm den 26 januari 1914.
M. Enderstedt. Oskar Kloo.
C. Edor Anderson i Knapasjö. J. A. Ingvarson.
I motionens syfte instämmer:
Ulrik Leander.
Stockholm, K. L. Beckmans Boktryckeri, 1914.