Motioner i Andra kammaren, Nr 161.
1
Nr 161.
Av herr BlickstrÖIll, om anläggning av ytterligare ett järnvägsspår
å statsbanan Norrköping—Mjölby.
För anläggning av dubbelspår mellan Norrköping och Mjölby begäres
i årets statsverksproposition, utgifter för kapitalökning, ett anslag av
7,400,000 kronor, varav 1,000,000 kronor för 1915. Enligt den till pro¬
positionen fogade kostnadsberäkningen avses av detta anslag 295,000 kro¬
nor till jordområdesanskaffning.
I järnvägsstyrelsens motivering framhålles att dubbelspårsanläggning
erfordras för att den växande fj ärrtrafiken skall kunna tillgodoses utan
trafikrubbningar, »men även hänsynen till behövliga lokaltågs förläggande
till lämpliga tider kräver anordnandet av dubbelspår».
Enligt mitt förmenande bör vederbörande landsting tillhandahålla den
mark som erfordras. Fri jordupplåtelse kräves ju alltid beträffande järn¬
vägsbyggnader i Norrland, och samma villkor uppställdes av 1913 års
Riksdag vid beviljande av anslag till enklare vägar. Men även i södra
delarna av landet förekommer det någon gång att samma villkor upp¬
ställes. Så inhämtas av samma proposition att järnvägsstyrelsen anser
vissa förändringar och nybyggnader nödvändiga vid Tranås. Som villkor
för deras utförande krävdes emellertid att Tranås samhälle skulle upplåta
behövlig mark. Detta villkor godkändes, men å andra sidan uppställde
samhället krav på ett par garantier, som styrelsen icke ville lämna. På
denna grund har den såsom nödvändig betecknade nyanläggningen där¬
städes uppskjutits.
Liknande villkor bör av Riksdagen uppställas i fråga om dubbel spårs-
anläggningen Norrköping—Mjölby, vilken är avsedd att även tillgodose
ortens behov av tågförbindelser på lämpliga tider. Företaget kan knappast
sägas vara oundgängligen nödvändigt på grund av trafikens tillväxt. Sna-
Bihang till Riksdagens protokoll 1914. 4 samt. 78 höft. (Nr 161—162).
1
2
Motioner i Andra kammaren, Nr 161.
rare torde kravet på dubbelspår hava påskyndats av den tågsammanstöt¬
ning, som år 1912 inträffade vid Malmslätts station på ifrågavarande han¬
del. De orter, som beröras av anläggningen, få emellertid stora förmåner
av densamma, dels i ökade inkomster, dels genom bekvämare tågförbindelser.
Det invändes måhända att tiden icke medger landstinget att besluta
i saken, alldenstund arbetet är avsett att igångsättas redan under inne¬
varande år med ett för ändamålet anvisat förskott å 500,000 kronor.
Departementschefen har emellertid i propositionen ifrågasatt ett års längre
byggnadstid än järnvägsstyrelsen föreslagit under framhållande av att »allt¬
för stora svårigheter för trafikens skötsel icke därav behöva befaras».
Ett annat skäl, som av departementschefen anföres emot en forcering av
detta banbygge, bör därtill framhållas i detta sammanhang. Det är stats¬
rådets erinran om den samtidigt pågående banbyggnaden Järna—Norr¬
köping. Genom ett påskyndande av dubbelspårsanläggningen till Mjölby
kräves ökad materialanskaffning för arbetet och ökad anställning av befäl
och arbetare, för vilka man sedermera vid en minskad järnvägsbyggnad
saknar sysselsättning. Det har vid föregående banbyggen visat sig att
ojämnheter i detta avseende vållat svårigheter.
Staten har med framdragandet av järnväg genom ifrågavarande bygder
verksamt bidragit till jordvärdets stegring. Den mark, som nu erfordras
för ytterligare förbättring av kommunikationerna, skulle staten i enlighet
med det föreliggande förslaget förvärva, givetvis till det högre pris som
staten genom sina åtgärder åstadkommit. Då jag icke kan finna att detta
är rättvist, och då största möjliga sparsamhet med statens medel är av
nöden, hemställes
att Eiksdagen måtte besluta
att anlägga ytterligare ett järnvägsspår mellan Norr¬
köping och Mjölby för eu beräknad kostnad av samman¬
lagt 7,105,000 kronor, varav för 1915 anvisas ett belopp
av 700,000 kronor, samt
att som villkor för anläggningens utförande kräves att
vederbörande landsting tillhandahåller den jord som för den¬
samma erfordras.
Stockholm 26 januari 1914.
W. Bäckström.