Andra hammarens första tillfälliga utskotts utlåtande Nr 3. 1
Nr 3.
Ankom till Riksdagens kansli den 15 februari 1913 kl. 3 e. m.
Andra kammarens första tillfälliga utskotts utlåtande, nr 3, i
anledning av herrar Cederborgs och Tengdahls motion,
nr 235, om skrivelse till Kungl. Maj:t angående in¬
förande av stenograf i såsom läroämne vid offentliga
undervisningsanstalter.
Till utskottets behandling har överlämnats en av herrar Cederborg
och Tengdahl väckt motion, nr 235, i vilken hemställes, att Riksdagen
ville i skrivelse till Kungl. Maj:t anhålla, det täcktes Kungl. Maj:t låta
utreda, huruvida och i vilken utsträckning stenografi må kunna införas
såsom läroämne vid offentliga undervisningsanstalter i riket.
Vid förlidet års riksdag väcktes motioner i båda kamrarne med
samma yrkande, som göres i den nu föreliggande motionen. Den i Andra
kammaren avgivna motionen hänvisades till behandling av kammarens
första tillfälliga utskott, som förordade bifall till densamma, och kammaren
beslöt för sin del i överensstämmelse med vad utskottet sålunda hemställt.
I Första kammaren däremot yrkade det utskott, som haft att yttra sig
om motionen, avslag, vilket yrkande av Första kammaren bifölls. Frågan
hade sålunda för denna gång förfallit.
Motionärerna i Andra kammaren ha emellertid i år funnit sig föran-
låtna att återupptaga frågan, och deras motion har även i år remitterats
till första tillfälliga utskottet. Då frågan alltså nyligen behandlats och
förra årets utskott ägnat den eu grundlig utredning, tillåter sig utskottet
att nu hänvisa till den motivering, som då avgavs och som var av följande
lydelse:
Bihang till liiksdagens protokoll 1913. 13 samt. 1 avd. 3 käft. (Nr 3.) 1
Utskottets
yttrande.
2
Ändra kammarens första tillfälliga utskotts utlåtande Nr 3.
»I likhet med motionärerna anser utskottet, att färdighet i stenografi
är av stor betydelse icke allenast för vrkesstenografer och för personer
i en mängd andra yrken, utan även för envar, som önskar göra anteck¬
ningar under bedrivande av självstudier, vid åhörande av föreläsningar
samt i föreningslivet o. s. v. Ur dessa synpunkter torde det vara synner¬
ligen lämpligt, att vår ungdom redan i skolan finge lära sig stenografi,
så att den även i detta hänseende bleve rustad för sina blivande upp¬
gifter ute i livet.
Förslag om införande av stenografi i skolan mötas emellertid i all¬
mänhet med den invändningen, att skolans arbetsordning redan förut
är belastad med så många olika läroämnen, att man icke gärna kan
tänka på att införa nya sådana utan att samtidigt inskränka nuvarande
antalet ämnen. Utskottet vill för sin del icke frånkänna denna upp¬
fattning berättigande, men anser sig dock med avseende å frågan om
införande av stenografi i våra skolor kunna i någon mån härpå anlägga
en annan synvinkel. De på området sakkunniga försäkra nämligen en¬
stämmigt, att inlärande av stenografi ej tarvar särdeles lång tid samt att
de timmar, som offras på detta ämne, lätt nog skulle återvinnas redan
i skolan genom den tidsbesparing, som lärjungarne därigenom skulle
vinna vid inhämtande av undervisning i flera andra ämnen. År detta
påstående riktigt, måste ju den anmärkningen, som ovan berörts, angå¬
ende införande av ett nytt läroämne förfalla. I stället skulle då lär¬
jungarna kunna vinna en färdighet, som vore dem till gagn såväl under
skoltiden som i deras framtida verksamhet. Det har sålunda för ut¬
skottet gällt att bilda sig en föreställning om, i vad mån denna de sak¬
kunnigas uppfattning kan anses riktig. Åven om den uppgiften, att
inlärandet av ett stenografisystems teori skulle kräva endast omkring
tio undervisningstim mar, icke kan anses till fullo styrkt, torde det dock
vara med verkliga förhållandet överensstämmande, att dettas inlärande
ej kan taga synnerligen lång tid i anspråk. Det är naturligen den där¬
efter nödvändiga övningen i skrivtecknens användande, som är det
väsentliga och som kräver det mesta arbetet för lärjungarna, men an¬
gående längden av härför erforderlig tid torde det nu vara synnerligen
svårt att yttra sig, då därmed sammanhänga många omständigheter, såsom
lärarnas förmåga att meddela undervisning, lärjungarnas ålder och upp¬
fattningsförmåga samt individuella anlag o. s. v. I första hand måste
man emellertid göra klart för sig, att det blott kan bliva tal om att
lärjungarna skola förvärva så pass stor färdighet, att de äro fullt hemma
i systemets användande samt kunna avfatta skrift fortare medelst stenografi
3
Andra hammarens första tillfälliga utskotts utlåtande Nr 3.
än med vanliga skrivtecken. På grund av de erfarenheter angående
undervisning i stenografi, som framlagts för utskottet, synes den tid.
som skulle vara erforderlig för ernåendet av ovannämnda resultat, ej
behöva överskrida två timmar i veckan under ett läsår. Nu framställer
sig emellertid den frågan, huruvida det är möjligt att för skolundervis¬
ningen återvinna denna tid. Det vill synas utskottet, som om detta ej
vore otänkbart.
Om utskottet sålunda ansett sig kunna följa motionärerna i deras
tankegång ända hittills, så är ju, i enlighet med vad nyss framhållits,
ej därmed sagt, att utskottet kan vilja gå med på ett förslag om att
införa stenografi såsom läroämne i våra undervisningsanstalter i allmänhet.
1 enlighet med ovan angivna tankegång skulle detta vara önskvärt endast
vid vissa undervisningsanstalter. Att närmare angiva dessa skolor tilltror
sig utskottet emellertid icke. Utskottet vill dock beträffande folkskolorna
framhålla, att det synes utskottet hart när omöjligt att i dessa skolor
införa en så pass fullständig undervisning och övning i stenografi, att
lärjungarna härav skulle erhålla någon nämnvärd nytta vare sig i skolan
eller ute i livet; detta med hänsyn till såväl lärjungarnas ålder och
mindre mognad som till den i de högre klasserna redan förekommande
anhopningen av många olikartade läroämnen. De jämförelsevis goda
resultat, som uppnåtts vid hittills företagna försök i dessa skolor, torde
nog uteslutande få tillskrivas vederbörande lärares stora intresse och
entusiasm för saken och berättiga icke till några slutsatser i allmänhet.
I de skolor däremot, som mottaga elever i mognare ålder och hava
mera omfattande lärokurser, exempelvis folkskoleseminarierna och de
allmänna läroverken, torde, enligt vad ovan sagts, stenografi kunna in¬
föras såsom läroämne.
1 såväl motionen som därvid fogade bilagor förekomma uttalanden
till förmån för ett visst stenografisystena, nämligen det arendska. Ut¬
skottet har emellertid mottagit fördelaktiga intyg även om det melinska
systemet. Vilket system, som bör införas vid den föreslagna undervis¬
ningen i stenografi, kommer givetvis att framgå av den åsyftade utred¬
ningen, vadan utskottet saknar anledning att uttala sig för något be¬
stämt system.
I enlighet med vad ovan anförts, har utskottet ansett, att den av
motionärerna begärda utredningen borde verkställas. Riktigheten av den
tankegång, som legat till grund för utskottets utlåtande i föreliggande
fråga, torde böra grundligare undersökas, än det för utskottet varit
möjligt, och skulle sådan prövning därtill giva anledning, torde utred¬
4
Andra kammarens första tillfälliga utskotts utlåtande Nr 3.
ningen höra fortsättas med omfattande och under en längre tid utförda
praktiska försök under sakkunnig ledning vid olika slag av läroanstalter.
Endast på detta sätt torde full visshet om stenogratiens betydelse för
skolan kunna vinnas.»
Då utskottets ställning till denna fråga överensstämmer med den,
som första tillfälliga utskottet intog 1912, och då utskottet anser, att
i den anförda motiveringen allt väsentligt är framhållet, som talar för ett
bifall till motionärernas hemställan, får utskottet alltså med åberopande
av nämnda motivering hemställa,
att Andra kammaren för sin del ville besluta,
att Riksdagen i skrivelse till Kungl. Maj:t anhåller,
det Kungl. Maj:t täcktes låta utreda, huruvida och i
vilken utsträckning stenografi må kunna införas såsom
läroämne vid offentliga undervisningsanstalter i riket.
Stockholm den 19 februari 1913.
På utskottets vägnar:
OSKAR LUNDGREN.
STOCKHOLM, SVENSKA TRYCKERIAKTIEBOLAGET, 1913.