Statsutskottets utlåtande Nr 56.
1
Nr 56.
Ankom till Riksdagens kansli den 15 april 1913 kl. 4 e. in.
Utlåtande, i anledning av Kungl. Mgjrts proposition till Riks¬
dagen angående anslag till ombyggnad av Malmö
statsbangård. (4:e Avd.)
I en till Riksdagen den 19 mars 1913 avlåten, till statsutskot¬
tets förberedande behandling överlämnad proposition, nr 142, har
Kungl. Maj:t, under åberopande av bilagt utdrag av statsrådsproto¬
kollet över civilärenden för samma dag, föreslagit Riksdagen att
för ombyggnad av Malmö statsbangård bevilja ett anslag av 6,166,000
kronor samt därav för år 1914 anvisa ett belopp av 200,000 kronor
att utgå av lånemedel, med rätt för Kungl. Maj:t att förskottsvis
redan under år 1913 av tillgängliga medel utanordna 100,000 kronor;
samt att, under förutsättning att denna framställning bifalles, besluta,
att de i 1914 års riksstat bland inkomsterna upptagna lånemedel
skola höjas med 200,000 kronor.
Beträffande den till stöd för framställningen förebragta utred¬
ningen får utskottet hänvisa till åberopade statsrådsprotokollet.
Vidkommande de kostnader för statsverket, som beräknats vara
förenade med den nu föreslagna bangårdsombyggnaden och i proposi¬
tionen omförmälda verkstadsanläggning vid Östervärn i Malmö samt
ombyggnadsarbeten vid Arlövs station meddelas följande, från järn¬
vägsstyrelsen utskottet tillhandakomma
Bihang Ull Riksdagens protokoll 1913. 6 samt. 34 Käft. (Nr 56.)
1
2
Statsutskottets frilåtande Nr 56.
Tablå.
Arbetenas omfattning m. m.
Kostnader, avsedda att bestridas med i
propositionen begärt anslag ävensom
med medel ur förnyelsefonden.
Malmö stad för gjorda åtaganden*)........
Flyttning av Malmö—Simrishamns järn¬
vägs verkstäder och lokomotivstallar ...
Inlösen av enskilda tillhöriga områden ...
Flyttning av nuvarande verkstäder till nya
området vid Östervärn .....................
Utvidgning av person- och godsbangårdarne
incl. förbindelsespår .....................
Utvidgning av drift- och rangerbangårdarne,
inclusive omläggning av huvud- och gods-
tågspår .......................................
Ny lokomotivstation och gasverksanlägg-
ning inclusive spåranordningar ...........
Omläggning av Malmö -Simrishamns järn¬
väg väster om västra Dalgatan**) ......
Omläggning av Kontinentalbanan............
Växel- och signalsäkerhetsanläggningar, be¬
lysning, gatuöverföring
Nybyggnads-
anslag, Kr.
|
Medel ur för¬
nyelsefonden,
Kr.
|
Summa, Kr.
|
1,000,000
|
|
1,000,000
|
206,000
300,000
|
—
|
206,000
300,000
|
—
|
1,400,000
|
1,400,000
|
1,710,000
|
—
|
1,710,000
|
983,000
|
—
|
983,000
|
715,000
|
300,000
|
1,015,000
|
15,500
336,500
|
—
|
15,500
386,500
|
900,000
|
—
|
900,000
|
Summa Kronor
|
6,166,000
|
1,700,000
|
7,866,000
|
Kostnader, avsedda att bestridas med
nybyggnaslsanshäg beroende av äskanden,
som framdeles komma att framställas.
Utökning av verkstadsutrymmet utöver nu¬
varande vid uppförandet av nya verk-
stadsanläggningen vid Östervärn.........
|
1,000,000
|
|
1,000,000
|
Ombyggnad av Årlövs station inclusive om¬
läggning av ingångslinjerna för Västkust-
och Södra stambanorna.....................
|
1,274,000
|
|
1,274,000
|
Summa Kronor 2,274,000
2,274,000
*) Föi utom denna ersättning har staden tillerkänts vissa statens järnvägar nu tillhöriga
områden med därå befintliga bananordningar, omfattande sammanlagt en areal av c:a 17,300
kvm. och med ett värde inclusive bars anordningarna av c:a 163,400 kronor.
' **) Vid denna omläggning erhåller statens järnvägar ett Malmö—-Simrishamns järnväg
nu tillhörigt område, värt c:a 13,000 kronor.
Statsutskottets utlåtande Nr 56.
3
Utskottet tiar vunnit en bestämd övertygelse om angelägen¬
heten. av att åtgärder med det första vidtagas för avhjälpande av de
beträffande utrymme m. in. vid statsbangården i Malmö nu rådande
missförhållanden; och synes denna angelägenhet så mycket mera
värd att beaktas, som det, med hänsyn till denna stations egenskap
av förmedlingsstation för hela landets kontinentaltrafik ävensom
därtill att den är att betrakta som brännpunkten för den utom¬
ordentligt utvecklade skånska lokaltrafiken, måste vara av synnerlig
vikt, att förhållandena därstädes äro tillfredsställande.
Utskottet vill i detta hänseende erinra, hurusom för närvarande
tre statsbanor och två privatbanor äro indragna till bangården i
fråga; och är det nu föreliggande förslaget beräknat för ett fram¬
tida indragande till stationen av ytterligare 3 privatbanor.
Vidare lärer vid bedömandet av denna fråga ej böra lämnas ur
räkningen sambandet mellan statsbangården i Malmö och den där¬
städes varande stora hamnen med dess utgrenade spårsystem på
kajer och lastgator, vilket samband än mera kommer att krävas
vid den planerade storartade hamnbyggnaden samt de utsikter till
ökad trafik, som denna hamnbyggnad medför.
Med avseende å Malmö stations förberörda egenskap av för¬
medlingsstation för hela vårt lands kontinentaltrafik vill det också
synas utskottet, att de summor, som nedläggas på att bringa ban¬
gården i ett tillfredsställande skick, kommer hela landets trafik
till godo.
Vid sådant förhållande och då utskottet icke funnit något att
erinra mot vad av Kungl. Maj.t föreslagits till avhjälpande av de
överklagade missförhållandena, har utskottet ansett sig böra till¬
styrka Riksdagen att bevilja de härför äskade medlen.
Emellertid har utskottet velat i detta sammanhang uttala, att
utskottet förutsätter, att det framtida framdragandet till statsban¬
gården av vissa privatbanor, vartill, såsom ovan nämnts, det före¬
liggande förslaget lämnar möjlighet, kommer att försiggå utan några
ytterligare kostnader för statsbanorna.
Utskottet hemställer,
Utskottets
yttrande.
att Riksdagen må för ombyggnad av Malmö
statsbangård bevilja ett anslag av 6,166,000 kronor
samt därav för år 1914 anvisa ett belopp av
4
Statsutskottets utlåtande Nr 56.
200,000 kronor, med rätt för Kung! Maj:t att
förskottsvis redan under år 1913 av tillgängliga
medel utanordna 100,000 kronor.
I fråga om sättet för anskaffande av berörda belopp, '200,000
kronor, kommer utskottet att framdeles avgiva yttrande.
Stockholm den 15 april 1913.
På statsutskottets vägnar:
F. CL:SON WACHTMEISTER.
Vid förestående ärendes slutbehandling inom utskottet hava, närvarit
från Första kammaren: herrar greve F. Guson Wachtmeister, O. Jonsson,
friherre J. T. Gripenstedt, A. N. Halm, greve P. O. L. Klingspor, friherre
C. H. Falkenberg, H. F. Lamm, friherre J. G. Beck-Friis, O. M. Strömberg,
F. Berglund, N. O. Bruce och C. I. Asplund samt
från Andra kammaren: herrar A. Ekman, A. Wiklund, C. Persson, K. V.
Rydén, N. E. Lindberg, J. Ström, G. Odqvist, L. J. Carlsson i Frosterud, I.
Olofsson i Digernäs, A. P. Gustafsson, E. F. Hellberg och H. Lemke.
Stockholm, Oskär Eklunds boktryckeri, 1913