Statsutskottets utlåtande Nr 135.
1
Nr 135.
Ankom till Riksdagens kansli den 20 maj 1913 kl. 2 e. m.
Utlåtande, i anledning av Kungl. Maj:ts proposition till Riks¬
dagen angående utvidgning av den mellan Maren och
Saltsjön belägna delen av Södertälje kanal.
(4:e Avd.)
I en den 11 april 1913 till Riksdagen avlåten, till statsutskottets
förberedande behandling överlämnad proposition, nr 250, har Kungl. Maj:t,
under åberopande av bilagt utdrag av statsrådsprotokollet över civilärenden
för samma dag, föreslagit Riksdagen besluta, att Södertälje kanal i sträckan
från Maren till Saltsjön må för en kostnad, icke överstigande 600,000
kronor, utgrävas för 5,5 meter djupgående fartyg jämte särskild fördjup¬
ning för pansarbåt.
Beträffande utredningen i ärendet får utskottet hänvisa till åberopade
statsrådsprotokollet.
Vid bedömandet av frågan om utgrävning i samband med järn¬
vägsanläggningen Rönninge—Ström av en viss del av Södertälje kanal lärer
man hava att i första hand taga i beaktande Riksdagens vid hithörande
frågors föregående behandling gjorda uttalanden i ämnet.
I sådant avseende får utskottet erinra, hurusom Riksdagen i skri¬
velse den 30 maj 1912, i fråga om framdragandet av nämnda järnvägs¬
spår, uttalat önskvärdheten av att vid järnvägsanläggningen erforderliga
sidoschakt måtte kunna på föreslaget sätt uttagas vid södra delen av ka¬
nalen samt i samma skrivelse, beträffande inköp av Södertälje kanal, fram¬
hållit, att ifrågasatt ombyggnad av kanalen sto de i intimt samband med
frågan om järnvägens framdragande å sträckan Rönninge—Saltskog, i det
Bihang till Riksdagens protokoll 1913. 6 samt. 75 käft. (Nr 135.) 1
Utskottets
yttrande.
2
Statsutskottets utlåtande Nr 135.
att möjlighet erbjödes att utan någon ersättning kunna för järnvägsanlägg¬
ningen uttaga erforderliga sidotag i de nuvarande kanalslänterna och så¬
lunda utan särskild kostnad få en del av kanalutvidgningen utförd i sam¬
manhang med järnvägsanläggningen.
Vid den utfästelse i fråga om markupplåtelse in. in., som låg till
grund för Riksdagens beslut i fråga om denna järnvägsanläggning, var
också, bland andra, fogat det villkor, att för banvallens och stationspla-
nens bildande å sträckan Igelsta—-Ström erforderlig fyllnadsmassa skulle
tagas utefter södra kanalen, i enlighet med visst av Södertälje kanal- och
slussverksaktiebolag gjort medgivande.
Vad nu anförts synes utskottet tydligt giva vid handen, att Riks¬
dagen avsett, att den erforderliga fyllnadsmassan skola tagas i den södra
delen av kanalen (Maren—Saltsjön) ävensom att man för nedbringande av
kostnaderna skall i största möjliga mån begagna sig av förefintlig möjlig¬
het att kombinera järnvägsanläggningen med kanalens utgrävning, vilken
möjlighet naturligtvis ej längre kommer att förefinnas, sedan järnvägs¬
anläggningen fullbordats.
Vad då vidkommer storleken av de för denna anläggning erforder¬
liga sidoschakt, framgår till en början av den kung!, propositionen, att ut¬
över de bankfyllnader till planet 5.8 meter över Stockholms slusströskel,
vilken entreprenören enligt upprättat entreprenadkontrakt är skyldig ut¬
taga, och vilka beräknats uppgå till 445,000 kubikmeter, uppstått behov
av ytterligare massor, uppgående enligt byggnadskommissionens uppgift
till 205,000 ä 235,000 kubikmeter.
Emellertid kommer härtill, att av Kungl. Maj:t den 2 innevarande
maj fastställd förändrad sträckning av statsbanelinjen Rönninge—Ström
vid Näset, enligt en utskottet från byggnadskontoret för ifrågavarande
anläggning tillhandakommen promemoria, föranleder uttagning av ytterligare
56,000 resp. 37,000 kubikmeter, beroende på vilketdera av två ifrågasatta
system för spåranordningen, som kommer till utförande, varför alltså den
ytterligare fyllnadsmassa, som erfordras, uppgår till 291,000 resp. 272,000
kubikmeter. För den händelse, såsom ifrågasatts, vid ombyggnad av
Rönninge station längre utdragsspår kommer att anläggas på yttre sidan
av banken vid sjön Flaten, erfordras, enligt nämnda promemoria, ytter-
ligare massor, förslagsvis beräknade till 25,000 kubikmeter, vartill kommer
vid eventuell sidoförskjritning av banken erforderlig fyllnadsmassa.
Sålunda uppgår behovet av sidotagsmassa under planet 5's meter till
tillhopa 291,000 resp. 272,000 kubikmeter jämte eventuellt tillägg för
förenämnda utdragsspår och sid oförskjutning.
Statsutskottets utlåtande Nr 135.
ö
Deri av departementschefen förebrakta utredningen utvisar, att till¬
gången av fyllnadsmassa å ifrågavarande sträcka under förenämnda plan
5.8 meter utgör med uttagande av sidoschakten för
kanal med 5.5 m:s seglationsdjup, men med bibehål¬
lande av nuvarande kanaldjupet......... 200,000 kubikmeter
uttagande av sidoschakten för kanal med 5.5 m:s seg¬
lationsdjup och bottenschakten för 4 hus seglations¬
djup .................. . . . 249,000
uttagande av såväl sido- som bottenschakt för 5.5 m:s
seglationsdjup................. 300,000
d:o med s. k. pansarbåtsfördjupning........ 325,000
Av vad sålunda anförts framgår, att behovet av fyllnadsmassor
för järnvägsanläggningen ej kan med någon grad av säkerhet tillfreds¬
ställas med mindre såväl sido- som bottenschakten uttagas för 5.5 meters
seglationsdjup, motsvarande 300,000 kubikmeter, vilket skulle för kanal¬
arbetet medföra en kostnad av 550,000 kronor. Om nu tillika i sam¬
band därmed utfördes den föreslagna fördjupningen för pansarbåt, skulle
detta visserligen medföra en kostnad av ytterligare 50,000 kronor, men å
andra sidan också giva ett övei^skott av 25,000 kubikmeter.
Då sålunda för fyllande av järnvägsanläggningens behov av fyll¬
nadsmassor, vilka i enlighet med Riksdagens här ovanberörda yttranden
böra uttagas vid ifrågavarande del av kanalen, erfordras en utgrävning av
kanalen till 5.5 meters segeldjup, och då vidare, enligt vad departements¬
chefen anfört, därest man i framtiden skulle bestämma sig för att om¬
bygga hela kanalen till detta djup, genom ifrågavarande kombination gö-
res en besparing, uppskattad till icke mindre än 1,300,000 kronor i jäm¬
förelse med de av Södertäljekommissionen beräknade kostnaderna, och då
det slutligen måste vara angeläget för byggnadskommissionen att med det
snaraste äga kännedom om vilka fyllnadsmassor den må hava att påräkna
från kanalen, synes utskottet skäl ej föreligga att avvakta resultatet av
den utav vattenfallsstyrelsen igångsätta utredning i fråga om kanalens ut¬
vidgning, utan håller utskottet före, att kanalen å nu ifrågavarande sträcka
bör fördjupas till 5.5 meters djup.
Vad däremot beträffar den föreslagna ytterligare fördjupningen till
pansarbåtsdjup, utvisar ej den i detta ärende förebragta utredningen med
någon säkerhet, att de genom denna ytterligare utgrävning vunna fyllnads¬
massorna kunna få användning vid järnvägsanläggningen. Enligt vad vi¬
dare framgår av ett den 9 augusti 1911 från marinstaben till Södertälje-
4
Statsutskottets utlåtande Nr 135.
kommissionen avgivit yttrande, lärer det ur sjömilitärsynpunkt vara av
vikt att med fartyg av större dimensioner kunna passera Södertälje kanal
endast under förutsättning att genom en blivande kanalisation av Mälarens
utlopp förbi Stockholm fartyg av dessa dimensioner kunna genom denna
väg inkomma i Mälaren. En sådan möjlighet förefinnes emellertid icke.
Vid nu anförda förhållanden har det synts utskottet, att med den
föreslagna pansarbåtsfördjupningen lämpligen må anstå.
Emellertid vill utskottet i detta sammanhang betona, att ett beslut i
enlighet med utskottets nu uttalade mening icke må anses bindande för
djupet i farleden i övrigt.
Beträffande kostnaden för den av utskottet sålunda förordade ut¬
grävningen, tillåter sig utskottet hänvisa till byggnadskommissionens ut¬
talande om, att det härför behövliga anslaget icke erfordras förr än under
år 1915, enär de till järnvägsanläggningen anvisade medlen torde kunna
tagas i anspråk för arbetets påbörjande.
Utskottet hemställer alltså,
att Riksdagen i anledning av Kungl. Maj:ts före¬
varande framställning må besluta, att Södertälje kanal
å sträckan från Maren till Saltsjön må för en kostnad,
icke överstigande 550,000 kronor, utgrävas för 5.5 meter
djupgående fartyg.
Stockholm den 20 maj 1913.
På statsutskottets vägnar:
O
F. GUSON WACHTMEISTER.
Vid förestående ärendes slutbehandling inom utskottet hava närvarit
från Första Kammaren: herrar greve' F. Chson Wachtmeister, O. Jonsson, friherre
J. T. Gripenstedt, A. N. Halm, greve P. O. L. Klingspor, II. F. Lamm, friherre
,/. G. Beck-Friis, A. C. Lindblad, O. M. Strömberg, C. G. Ekman, A. Aström och
N. O. B ruce samt
från Andra Kammaren: herrar A. Ekman, II. Andersson, F. W. Thorsson, K. V.
Rydén, ./. Ström, G. Odqvist, E. A. Nilson, L. J. Carlsson i Frosterud, A. Ifvarsam,
A, R. .Rundblad, J. Pålsson och II. Lemke.
Statsutskottets utlåtande Nr 135.
5
Reservation
av herrar greve P. 0. L. Kling spor, H. F. Lamm, 0.
berg, A. Aström, A. Ifvarsson och //. Lemke.
M. Ström-