Statsutskottets utlåtande Nr 131.
1
Nr 131.
Ankom till Riksdagens kansli den 19 maj 1913 kl. 5 e. m.
Utlåtande, i anledning av Kungl. Maj:ts förslag angående
anslag till bestridande av kostnader dels för viss
materielanskaffning för marinen, dels för anskaffning av
mobilisering sförråd av stenkol för marinen, dels för
penningbidrag åt värnpliktige och dels för fartygs-
e.vpeditioner och beredskapsåtgårder vid marinen jämte i
dessa ämnen väckta motioner. (l:a Avd.)
I punkt 58 under femte huvudtiteln av den till innevarande Riks¬
dag avlåtna statsverkspropositionen har Kungl. Maj:t under åberopande
av propositionen bilagt utdrag av statsrådsprotokollet över sjöförsvars-
äxenden den 14 januari 1913 föreslagit Riksdagen att till täckande av
de belopp, som jämlikt kungl. brev den 6 december 1912 komma att
av de medel, vilka enligt stadgandet i § 63 regeringsformen skola för
oförutsedda händelser vara tillgängliga, användas till bestridande av
viss materielanskaffning med mera för marinens räkning, bevilja ett
anslag av 626,500 kronor och därav på extra stat för år 1914 anvisa
208,834 kronor.
Till åberopade statsrådsprotokollet har chefen för sjöförsvarsdeparte¬
mentet i ämnet anfört följande:
»Genom beslut den 15 november 1912 har Kungl. Maj:t anbefallt
marin förvaltningen att snarast möjligt gå i befattning med vissa åt¬
gärder och anskaffningar för marinens räkning samt tillika förordnat,
att härav uppkommande kostnader ävensom det belopp, vilket kunde
komma att utgå såsom hyra för upplagsplats för stenkol, skulle av
marinförvaltningen med omhänderhavande medel bestridas, varjämte
Kungl. Maj:t genom beslut den 6 december 1912 föreskrivit, att ifråga-
Bihang till Riksdagens protokoll 1913. 6 samt. 72 häjt. {Nr 131.) 1
Förslag i
punkt 58 av
femte huvud¬
titeln.
2
Statsutskottets utlåtande Nr 131.
Förslag utom
huvudtitlarna.
varande kostnader skulle täckas från de medel, vilka enligt stadgandet
i § 63 regeringsformen vore för oförutsedda händelser tillgängliga.
Bland ovan nämnda anskaffningar ingå delvis sådana, vilka varit
av beskaffenhet att fylla behov, som under normala förhållanden bort
tillgodoses genom äskande av extra anslag under femte huvudtiteln.
Anskaffningar av denna art hava för nedan nämnda ändamål anbefallts
till kostnad av efteråt utförda belopp:
dels, såsom jag redan under punkten
50 här ovan omförmält, av viss
materiel för minväsendet till sam¬
manlagt belopp av .............................. kronor 126,600: —
ävensom viss annanminspärrningsmateriel » 30,600:— 157 900-_
dels för artilleribehov........................................................................ 317,300: —
dels ock av intendenturmateriel....................................................... 122,000: —
tillhopa kronor 596,500: —
Härtill kommer ovan omförmälda kostnaden för hyra av
upplagsplats för stenkol under tre år efter 10,000 kro¬
nor per år.................................................................................... 30,000: —
Summa kronor 626,500
Till täckande av dessa kostnader torde av ovan angivna skäl erfor¬
derligt belopp böra beräknas bland extra anslag under femte huvud¬
titeln, men med hänsyn till kostnadsbeloppets storlek finner jag mig
böra föreslå, att detsamma fördelas på tre år och att för år .1914 alltså
beräknas 208,834 kronor.»
I årets statsverksproposition har Kung].. Maj:t vidare utom huvud¬
titlarna under åberopande av statsrådsprotokollet över finansärenden den
14 januari 1913 föreslagit Riksdagen att till täckande av de belopp,
som jämlikt kungl. brev den 6 december 1912 komma att användas
av de medel, som enligt stadgandet i § 63 regeringsformen skola för
oförutsedda händelser vara tillgängliga, i riksstaten för år 1914 avsätta
ett belopp av 500,000 kronor.
Beträffande sistnämnda förslag har chefen för finansdepartementet
till statsrådsprotokollet anfört följande:
»På grund av rådande oroliga politiska förhållanden i Europa under
de senare månaderna av år 1912 hava i vårt land extraordinära åtgärder
för stärkande av landets försvarsberedskap ansetts böra vidtagas. Jag
Statsutskottets utlåtande Nr 131.
3
tillåter mig i sådant hänseende erinra, hurusom Kung!. Maj:t på före¬
dragning av cheferna för lantförsvars- och sjöförsvarsdepartementen
genom särskilda nådiga beslut förordnat om vidtagande av vissa an¬
ordningar och anskaffningar för arméns och flottans räkning ävensom
om företagande av vissa expeditioner med flottans fartyg samt vidtagande
av beredskapsåtgärder i övrigt för försvaret.
Beträffande kostnaderna för de sålunda beslutade åtgärderna har
Kungl. Maj:t förordnat, att, såvitt lantförsvaret anginge, arméförvalt¬
ningen skulle förskottsvis bestrida desamma samt att, vad sjöförsvaret
beträffade, statskontoret skulle av tillgängliga medel i mån av behov
tillhandahålla marinförvaltningen vederbörliga belopp för ifrågavarande
ändamål, ävensom slutligen att av de medel, vilka enligt stadgandet i
§ 63 regeringsformen skola för oförutsedda händelser vara tillgängliga,
skulle av fullmäktige i riksgäldskontoret utbetalas vad av arméförvalt¬
ningen och statskontoret sålunda blivit utanordna!.
Av de ändamål, för vilka Kungl. Maj:t i nu angivna ordning för¬
ordnat om utbetalning, är en del av beskaffenhet att böra tillgodoses
genom anslag å vederbörande huvudtitel eller eljest genom anvisande
av för vederbörande förvaltnings behov tillgängliga medel. Härutinnan
hava cheferna för lånt- och sjöförsvarsdepartementen förut i dag ut¬
talat sig.
I fråga om andra av berörda ändamål, som äro uteslutande be¬
tingade av den extraordinära politiska situationen, såsom vissa sjöexpedi¬
tioner, böra däremot kostnaderna bestridas i annan ordning. De av mig
i förevarande hänseende åsyftade åtgärder skulle icke behövt vidtagas
under normala politiska förhållanden.
Med avseende å sättet för anvisande av de för ändamålet erfor¬
derliga medlen torde hit böra hänföras även anskaffande av förråd,
vilka behöva tagas i anspråk allenast under mobilisering, men dock
lämpligen böra finnas i förlag. Så är förhållandet med kol för flottans
behov. Ett för eventuellt inträffande mobilisering tillräckligt förlag av
kol utöver vad under normala förhållanden erfordras för flottans räk¬
ning bör under alla omständigheter ständigt finnas. Betydelsen härav
för flottans krigsberedskap är påtaglig, vartill kommer, att såväl kom¬
munikationerna som näringslivet i händelse av krig äro i högsta grad
beroende av storleken av de kolupplag, som då finnas i landet, de må
tillhöra staten eller enskilda. I samma mån statens kolförråd äro mera
betydande, varder dess anspråk på tilläventyrs förekommande enskilda
kolförråd mindre.
4
Statsutskottets utlåtande Nr 131.
Motioner.
Utgifterna för nu ifrågavarande ändamål, såvitt de hittills kunnat
beräknas, skulle uppgå till omkr. 2,000,000 kronor. Beloppet avser
flottans behov och är anvisat å det s. k. lilla kreditivet enligt nådigt
brev den 6 december 1912.
Till täckande av detta belopp kunna uppenbarligen icke användas
lånemedel. Att anvisa hela beloppet från anslagsmedel å ett års budget
synes mig icke lämpligen böra förekomma, utan torde detsamma böra
fördelas på några år. Jag anser emellertid, att någon del bör anvisas
redan på 1914 års riksstat, och torde för ändamålet 500,000 kronor
böra beräknas.»
I två likalydande motioner, väckta, den ena (nr 40) i Första kam¬
maren av herr E. Trygger in. fl, och den andra (nr 118) i Andra kam¬
maren av herr A. Lindman m. fl. har hemställts, att Riksdagen ville
vid uppgörande av riksstaten för år 1914 uppföra under femte huvud¬
titelns extra stat samtliga de belopp, som visas hava för marinens sät¬
tande i stridsberedskap förskottsvis utgått från det s. k. mindre kre¬
ditivet.
Till stöd för detta förslag hava motionärerna anfört följande:
»I det förslag till inkomststat för år 1914, som bifogats Kung!. Majrts
proposition nr 1, sid. 309, finnes bland verkliga utgifter under »XIII
Täckande av anvisning å det s. k. mindre kreditivet» upptaget ett be¬
lopp av 500,000 kronor.
Härom inhämtas av det uti motsvarande bilaga meddelade utdrag
av protokollet över finansärenden den 14 januari 1913, att, på grund
av rådande oroliga politiska förhållanden i Europa under de senare
månaderna av år 1912, extraordinära åtgärder för stärkande av landets
försvarsberedskap ansetts böra i vårt land vidtagas. I sådant hänseende
erinrar finansministern, hurusom Kungl. Maj:t på föredragning av cheferna
för lantförsvars- och sjöförsvarsdepartementen genom särskilda nådiga
beslut förordnat om vidtagande av vissa anordningar och anskaffningar
för arméns och flottans räkning ävensom om företagande av vissa expe¬
ditioner med flottans fartyg samt vidtagande av beredskapsåtgärder i
övrigt för försvaret.
Beträffande kostnaderna för de sålunda beslutade åtgärderna har
Kungl. Maj:t förordnat, att, så vitt lantförsvaret anginge, arméförvalt¬
ningen skulle förskottsvis bestrida desamma samt att, vad sjöförsvaret
beträffade, statskontoret skulle av tillgängliga medel i mån av behov
tillhandahålla marinförvaltningen vederbörliga belopp för ifrågavarande
ändamål, ävensom slutligen att av de medel, vilka enligt stadgandet i
Statsutskottets utlåtande Nr 131.
5
§ 63 regeringsformen skola för oförutsedda händelser vara tillgängliga,
skulle av fullmäktige i riksgäldskontoret utbetalas vad av arméförvalt¬
ningen och statskontoret sålunda blivit utanordnat.
Av de ändamål, för vilka Kung! Maj:t i nu angivna ordning för¬
ordnat om utbetalning, vore emellertid en del av beskaffenhet att böra
tillgodosesyenom anslag å vederbörande huvudtitel eller .eljest genom
anvisande av för vederbörande förvaltningsbehov tillgängliga medel, i
vilket hänseende finansministern hänvisade till vad cheferna för lant-
och sjöfcrsvarsdepartementen förut anfört.
I fråga om andra av berörda ändamål, som uteslutande vore be¬
tingade av den extra ordinära politiska situationen, såsom vissa sjö¬
expeditioner, borde däremot kostnaderna bestridas i annan ordning. De
åsyftade åtgärderna skulle nämligen icke behövt vidtagas under normala
politiska förhållanden.
Härav framgår, att finansministern anser, att därest extra ordinära
politiska förhållanden betinga utgifter inom det område av statsförvalt¬
ningen, som hänhör under fjärde och femte huvudtitlarna; så skola dessa
utgifter bestridas i annan ordning än övriga utgifter och icke alls från
anslag under dessa huvudtitlar, vilka, enligt hans mening, äro i bud¬
geten öppnade enbart för utgifter, vilka påkallas av åtgärder, vilka vid¬
tagas under normala politiska förhållanden.
Men finansministern går ännu längre, i det han yttrar, att med
avseende å sättet för anvisande av de för ändamålet erforderliga medlen
torde till nyssnämnda kategori (nämligen dem, som höra utgå från annat
håll än fjärde, resp. femte huvudtiteln) böra hänföras även anskaffande
av förråd, vilka behöva tagas i anspråk allenast under mobilisering, men
dock lämpligen böra finnas i förlag, exempelvis kol för flottans behov.
Hela den åskådning beträffande budgetens formella uppställning och
de olika huvudtitlarnas roll vid statsregleringen, som sålunda kommit
till uttryck i finansministerns anförande, strider till alla delar mot hit¬
tillsvarande praxis och förvisso även mot vad finansministern själv i
denna samma statsverksproposition i andra hänseenden föreslår. Hela
den extra ordinarie staten, exempelvis, är fördelad på de särskilda
huvudtitlarna. Och vad s. k. mobiliseringsförråd beträffar, ha väl aldrig
tillförene sådana ansetts böra bekostas i annan ordning än övriga ut¬
gifter under fjärde och femte huvudtitlarna.
Fullt kan man instämma i finansministerns uttalande, att ett för
eventuellt inträffande mobilisering tillräckligt förlag av kol utöver vad
under normala förhållanden erfordras för flottans räkning bör under alla
förhållanden ständigt finnas samt att betydelsen härav är för flottans
6
Statsutskottets utlåtande Nr 131.
krigsberedskap påtaglig. Men härav kan dock ej rimligtvis dragas den
slutsatsen, att kostnaden därför bör eller ens kan bestridas i annan
ordning än andra extra utgifter för flottans behov. Ej heller synes
den omständigheten, att, som finansministern riktigt anmärker, såväl
kommunikationerna som näringslivet i händelse av krig äro i högsta
grad beroende av storleken av de kolupplag, som då finna^ i landet, i
någon mån stödja den uppfattningen, att utgifterna för mobiliserings-
förråds anskaffande icke äro att hänföra under vederbörande försvars-
huvudtitel.
Val hava utgifterna i nu förevarande fall anvisats att utgå i första
hand förskottsvis från statskontoret och därefter, enligt nåd. brev den 6
december 1912, från det s. k. lilla kreditivet. Men detta förhållande, att
medlen förskotterats av kreditivet, betingar ingalunda, att ersättningen
för förskottet skall å budgeten anvisas i annan ordning än andra för¬
skott utgivna för försvarets behov. Hela riksstaten skulle eljes bliva
missvisande, och vad man vunnit genom 1911 års budgetsreform i det
hänseendet, att utgifter utom huvudtitlarna icke vidare skulle få före¬
komma och förrycka översikten av budgeten, skulle gå förlorat.
Om man tager i betraktande riksstatens iitgiftssida, sådan den for¬
mellt utgick ur 1911 års budgetsreform, finner man först huvudgrup¬
perna: »verkliga utgifter» och »utgifter för kapitalökning». Samtliga
»verkliga utgifter» skola bestridas av andra statsinkomster än låne¬
medel. De till denna utgiftsgrupp hörande underavdelningarna äro de
tio huvudtitlarna, vilka förvaltas av de olika statsdepartementen, samt
de båda avdelningar av utgiftsbudgeten, som man med skäl skulle
kunna benämna elvte och tolvte huvudtitlarna och vilka förvaltas av
riksgäldskontoret.
Den av finansministern nu införda trettonde huvudtiteln har icke
annat gemensamt med riksgäldskontoret än att medlen skola utgå till
ersättning av ett av riksgäldskontoret gjort förskott, men medlen för¬
valtas ingalunda av riksgäldskontoret, såsom fallet är med de under
elvte och tolvte huvudtitlarne anslagna medel, utan de förvaltas av Kungl.
Maj:t under femte huvudtiteln.
Av nu anförda skäl anse vi oss böra påyrka, att anslag till det
ändamål, som i riksstatsförslaget för år 1914 avses för täckande av
anvisning å det s. k. mindre kreditivet, uppföres å extra stat under
vederbörlig huvudtitel och icke såsom självständig huvudtitel.
Vad därefter angår det belopp, som för sådant ändamål bör i riks¬
staten för år 1914 uppföras, har finansministern i sitt åberopade anförande
till statsrådsprotokollet funnit det icke lämpligen böra förekomma att anvisa
Statsutskottets utlåtande Nr 131.
7
hela beloppet från anslagsmedel å ett års budget. Finansministern har ut¬
talat, att detsamma torde böra fördelas på några år. Han »anser emeller¬
tid, att någon del bör anvisas redan på 1914 års riksstat», och tillägger,
att 500,000 kronor »torde för ändamålet böra beräknas».
I detta hänseende tillåta vi oss vara av en mot finansministern full¬
komligt motsatt åsikt. Det är så långt ifrån, att den omständigheten,
att dessa utgifter äro av alldeles extra ordinär natur, giver stöd åt
tanken på dess fördelning på flere års' budget, att tvärtom detta för¬
hållande påkallar en reglering snarast möjligt. Och om någon del därav
av tvingande skäl måste överflyttas på ett kommande års budget, bör,
enligt vårt förmenande, detta endast ske med stor försiktighet och efter
en ingående undersökning samt icke sträcka sig längre än till de be¬
lopp, som utgivits för sådana ändamål, vilka under normala förhållan¬
den skulle komma att tynga följande års budget, men genom nu gjorda
utgifter från krediti vet blivit i så väsentlig mån tillgodosedda, att sist¬
nämnda budget verkligen blir lättad i motsvarande grad. Härom saknar
emellertid statsverkspropositionen varje spår av utredning. Visserligen
meddelas, att en del av dessa utgifter hänföra sig till anskaffande av
förråd, speciellt av kol, men uppgift saknas om det belopp, som där¬
till åtgått. Och även om dessa utgifter icke i extra ordinär utsträck¬
ning skulle återkomma ett följande år, följer därav ingalunda, att
nästa års budgets normala omfång kommer att till följd av befintlig¬
heten av dessa förråd inskränkas. Fn sund ekonomi kräver emellertid,
att varje år får bära sina utgifter, och endast under den nyss angivna,
bestämda förutsättningen, att det följande årets normala budget kommer
att genom de under ett föregående år gjorda utgifter minskas, skulle
det kunna under trängande förhållanden försvaras, att någon del av ut¬
gifterna överfördes på det efterföljande årets riksstat.
Ännu mera farlig anse vi en fördelning på en följd av år vara.
Och vi förmoda, att Riksdagen icke är böjd att i detta hänseende följa
finansministerns anvisning.
De utgifter, vilka finansministern avsett till fördelning på en följd
av år under den särskilt tillskapade huvudtiteln: »Till täckande av an¬
visning å det s. k. mindre kreditivet», uppgiver han »så vitt de hittills
kunnat» beräknas till omkring 2,000,000 kronor, därav 500,000 kronor
skulle uppföras i 1914 års riksstat och övriga 1,500,000 kronor komma
att belasta de följande årens budgeter.
Emellertid förekommer dessutom under femte huvudtiteln (punkt 58),
att Kungl. Maj:t äskar ett anslag av 626,500 kronor till täckande av de
belopp, som jämlikt kungl. brevet den 6 december 1912 komma att av
Statsutskottets utlåtande Nr 131.
Proposition
nr 302.
de medel, vilka enligt stadgandet i § 63 regeringsformen skola för oför¬
utsedda händelser vara tillgängliga, användas för bestridande av viss
materie 1 anskaffnihg m. m. för marinens räkning. Av dessa 626,500
kronor är o 208,834 kronor uppförda på femte huvudtitelns extra stat
för år 1914, under det att statsrådet och chefen för sjöförsvarsdeparte¬
mentet uttalat, att återstoden skall fördelas på 1915 och 1916 årens
budgeter.
Så länge utredning saknas därom, att dess utgifter verkligen äro
av beskaffenhet att minska anskaffningsbehovet och därmed den nor¬
mala budgetsbelastningen åren 1915 och 1916, saknas jämväl här
anledning att överföra dessa redan bestridda utgifter på de senare
årens budgeter.»
Kungl. Maj:t har därefter i en den 25 april 1913 till Riksdagen
avlåten proposition (nr 302) under åberopande av bilagt utdrag av
statsrådsprotokollet över sjöförsvarsärenden för samma dag föreslagit
Riksdagen,
dels medgiva, att till värnpliktiga, vilka på grund av kungl. brev
den 6 december 1912 blivit enligt 28 § värnpliktslagen kvarhållna i
tjänst utöver den vanliga övningstiden, må utbetalas penningbidrag för
den överskjutande tjänstgöringstiden, beräknat i ett för allt till en krona
per man och dag;
dels ock för bestridande av härför erforderliga utgifter, högst
26,625 kronor, ävensom för täckande av kostnader till belopp av 655,000
kronor för vissa fartygsexpeditioner och beredskapsåtgärder vid marinen,
eller tillhopa i avrundat tal 682,000 kronor, ej mindre medgiva användande
av 552,000 kronor av reservationer, som uppstått å anslaget till flottans
övningar, än även å extra stat för år 1914 under femte huvudtiteln be¬
vilja härutöver erforderligt anslag, högst 130,000 kronor, med rätt för
Kungl. Maj:t att i mån av behov disponera sistnämnda belopp redan
under innevarande år.
Till åberopade statsrådsprotokollet har departementschefen i frå¬
gan yttrat följande:
»Genom beslut den 15 november 1912 anbefallde Kungl. Maj:t marin¬
förvaltningen att snarast möjligt gå i befattning med anskaffning för
marinens räkning av åtskillig min-, artilleri- och intendenturmateriel
samt viss kvantitet stenkol ävensom med förhyrande av upplagsplats
för stenkol och med vidtagande av andra åtgärder för förvarandet av
dylik vara; varjämte föreskrevs, att marinförvaltningen skulle med om-
händerhavande medel förskjuta och framdeles till ersättande anmäla de
Statsutskottets utlåtande Nr 131.
9
av ifrågavarande anskaffningar och åtgärder uppkommande kostnader,
beräknade till sammanlagt 1,787,500 kronor, förutom det belopp, vilket
kunde komma att utgå såsom hyra för upplagsplats för stenkol, vilket
belopp, enligt sedermera vunnen upplysning, uppginge till 10,000 kronor
om året under tre år.
Genom beslut den 6 december 1912 förordnadet Kungl. Maj:t
vidare, att de kostnader, som blivit eller kunde komma att bliva en
följd av de genom vissa generalorder anbefallda fartygsexpeditioner
och beredskapsåtgärder, skulle av marinförvaltningen intill ett beräknat
belopp av 950,500 kronor — därav dock ett belopp av 205,300 kronor
antagits motsvara den kostnad, som, därest tidigare anbefallda övningar
fått fortgå enligt fastställd övningsplan, skulle kommit att belasta veder¬
börliga ordinarie anslag — med omhänderhavande medel bestridas och
särskilt för sig bokföras samt efter expeditionernas och beredskapens
upphörande snarast möjligt hos Kungl. Maj:t anmälas, i sammanhang-
varmed förvaltningen jämväl skulle inkomma med utredning och förslag
angående beloppet och fördelningen av den del av ifrågavarande, kost¬
nader, som kunde anses böra täckas av vederbörliga ordinarie anslag.
Samma den 6 december 1912 har Kungl. Maj:t jämväl, i samband med
förordnande att vissa till sjötjänst vid flottan inskrivna, då i tjänst
varande värnpliktiga skulle fortfarande, intill dess annorlunda förord¬
nades, kvarbliva i tjänst, föreskrivit, att därav uppkommande kostnader,
beräknade till högst 20,000 kronor, skulle, i den mån de icke inginge i
utgifterna för de genom förberörda generalorder anbefallda fartygsexpe¬
ditioner, av marinförvaltningen likaledes med omhänderhavande medel
bestridas och särskilt för sig bokföras. För beredande av erforderliga
tillgångar för marinförvaltningen till bestridande av omförmälda utgifter
[1,787,500 + 10,000 = 1,797,500 + (950,500—205,300 =) 745,200 + 20,000
= 2,562,700] förordnade Kungl. Magt slutligen sistnämnda dag, att stats¬
kontoret skulle av tillgängliga medel i mån av behov tillhandahålla ma¬
rinförvaltningen ett belopp av högst 2,562,700 kronor samt att av de
medel, vilka enligt stadgandet i § 63 regeringsformen skulle för oför¬
utsedda händelser vara tillgängliga, skulle av fullmäktige i riksgälds-
kontoret på rekvisition till statskontoret utbetalas vad av statskontoret
sålunda blivit till marinförvaltningen utanordna!.
Under femte huvudtiteln (punkt 58) i statsverkspropositionen till
innevarande års riksdag föreslog .Kungl. Maj:t Riksdagen att till täc¬
kande av de belopp, som komme att användas till bestridande av om-
förmälda anskaffning av min-, artilleri- och intendenturmateriel samt
till hyra under tre år av förenämnda upplagsplats för stenkol, bevilja
Bihang till Riksdagens 'protokoll 1913. 6 samt. 72 höft. (Nr 131). 2
10
Statsutskottets utledande Nr 131.
ett anslag av 626,500 kronor och därav på extra stat för år 1914
anvisa 208,834 kronor.
Chefen för finansdepartementet erinrade i innevarande års stats-
verksproposition under den särskilda rubriken: »täckande av anvisning’
å det s. k. mindre kreditivet», att utöver nyssberörda utgifter, som
upptagits under femte huvudtiteln, för marinens del återstode att
täcka kostnaderna för omförmälda expeditioner och anskaffning av kol.
Dessa kostnader, då beräknade till sammanlagt omkring 2,000,000 kro¬
nor, syntes nämnde departementschef böra bestridas i annan ordning
" än genom anslag å vederbörande huvudtitel eller eljest genom anvisande
av för vederbörande förvaltnings behov tillgängliga medel. Till täc¬
kande av det erforderliga beloppet kunde uppenbarligen icke användas
lånemedel. Att anvisa hela beloppet från anslagsmedel å ett års bud¬
get syntes icke lämpligen böra förekomma, utan borde detsamma för¬
delas på några år. I enlighet med hemställan av chefen för finansdepar¬
tementet föreslog Kung!. Maj:t därefter Riksdagen att till täckande av
samma kostnader i riksstaden för år 1914 avsätta ett belopp av 500,000
kronor.
I gemensam skrivelse den 23 april 1913 hava marinförvaltningen och
chefen för marinstaben avgivit uppgifter angående samtliga hithörande kost¬
nader.
Till eu början meddelas däri, att dessa kostnader icke ännu kunde
exakt angivas, då dels de anbefallda anskaffningarna icke slutförts och
kostnader för kontroll och besiktning, frakter och dylikt tillkomme ut¬
över de kontraherade ersättningsbeloppen till vederbörande leverantörer,
dels expeditionerna och övrig beredskap ännu icke helt och hållet upp¬
hört, dels samtliga ut- och avrustningskostnader för de fartyg, som
tillhörde redan avslutade expeditioner, ännu icke kunnat av vederbörande
till siffran bestämmas, dels ock de av beredskapen föranledda utgifter
för kustsignalväsendet, vilka lotsstyrelsen i första hand bestrede, endast
approximativt kunnat under hand av vederbörande uppgivas.
I en i skrivelsen intagen tablå hava därefter upptagits dels huru de
i förenämnda kungl. brev den 15 november 1912 avsedda kostnaderna
ursprungligen beräknats, dels ock de belopp, vartill kostnaderna i
verkligheten uppgått eller numera kunde beräknas uppgå.
Denna tablå är av följande lydelse:
Statsutskottets utlåtande Nr 131.
11
Ä n d a m å 1.
|
Ursprungligen
beräknad
kostnad.
Krön or.
|
Verklig kostnad,
respektive det
belopp, vartill
kostnaden
beräknas nu skola
högst uppgå.
Kronor.
|
Anskaffning av lanternor.........................................................
|
84,000
|
_
|
31,000
|
_
|
» » handminmateriel..............................................
|
75,600
|
—
|
70,000
|
—
|
Komplettering av minkablar ...................................................
|
20,500
|
—
|
18,000
|
—
|
Anskaffning av kontraminmateriel.............................................
|
17,000
|
—
|
17,000
|
—
|
Bäckbunga!: för vedettbåtar......................................................
|
2,300
|
—
|
2,300
|
—
|
Anskaffning av minspärrningsmateriel........................................
|
10,100
|
—
|
10,100
|
—
|
» » stenkol m. m..................................................
|
1,191,000
|
—
|
1,191,000
|
—
|
» » artillerimateriel................................................
|
315,000
|
—
|
300,000
|
—
|
» » beklädnad ......................................................
|
122,000
|
—
|
122,000
|
—
|
Hyra för tre år av upplagsplats för stenkol å kr. 10,000 för år ...
|
30,000
|
-
|
30,000
|
—
|
Summa kronor
|
1,817,500
|
|
1,791,400
|
—
|
Till denna tablå hava i skrivelsen den 23 april 1913 fogats föl¬
jande erinringar:
Kostnaden för komplettering av minkablar vore beräknad till an¬
givna belopp, 18,000 kronor, under förutsättning, att tullfrihet för in¬
förseln av desamma, vilka icke vore föremål för tillverkning inom lan¬
det, bleve av Kung]. Maj:t beviljad.
I avseende å kostnaden för anskaffning av artillerimateriel vore att
märka, att däri ingående projektiler ställt sig 15,000 kronor billigare
än som ursprungligen beräknats.
I den angivna kostnaden för anskaffning av stenkol vore inberäk¬
nad kostnad för erforderlig vakthållning å den förhyrda upplagsplatsen
under tre år med omkring 6,000 kronor.
Av denna tablå framgår således, att kostnaden för anskaffning av
stenkol m. in. antages att utgå med samma belopp, som därför från
början beräknats, eller 1,191,000 kronor, samt att utgifterna för anskaff¬
ning av min-, artilleri- och intendenturmateriel samt för hyra under tre
år av upplagsplats för stenkol, vilka utgifter ursprungligen beräknats
till sammanlagt 626,500 kronor, numera antoges komma att uppgå till
högst 600,400 kronor.
Vad angår kostnaderna för de i kungl. breven den 6 december
1912 avsedda fartygsexpeditioner och beredskapsåtgärder, åberopade
marinförvaltningen och chefen för marinstaben en vid deras skrivelse
12
Statsutskottets utlåtande Nr 131.
fogad, av bemälde chef upprättad promemoria med till densamma hö¬
rande bilagor.
Dessa handlingar gåvo, på sätt i skrivelsen framhölls, vid handen,
att sistnämnda grupp av kostnader, i den mån de kunde angivas, upp-
ginge till i runt tal 967,000 kronor, samt att expeditionskostnaderna
för de fartyg, som, därest fastställd övningsplan fått fortgå, eljest skulle
varit rustade, beräknats uppgå till 103,800 kronor för december 1912
och till 208,140 kronor för januari—februari 1913, eller sammanlagt
311,940 kronor. Sistnämnda belopp angåve sålunda de kostnader, vilka,
därest inga extra rustningar ägt rum, skulle påförts reservationsanslaget
till flottans övningar. Därvid vore att märka, att dbtta anslag redan av
marinförvaltningen tillgodoförts den ersättning för de värnpliktigas va¬
penövning, som enligt gällande föreskrifter skulle tillkomma anslaget
från anslaget till sjöbeväringens vapenövningar samt beklädnad och er¬
sättning därför.
För täckande av återstoden av de förskottsvis bestridda utgifterna
för fartygsexpeditionerna och beredskapsåtgärderna, i runt tal 655,000
kronor, ansågo marinförvaltningen och chefen för marinstaben, att sär¬
skilda medel måste anvisas.
Chefen för marinstaben har i förenämnda promemoria meddelat, att
enligt utredning inom marinstaben skulle, därest berörda kostnadsbelopp
å 655,000 kronor fördelades å ordinarie anslag enligt för fördelningen
av expeditionskostnaderna för fartyg å övnings expedition i allmänhet
gällande grunder, 346,000 kronor bestridas av anslaget till flottans öv¬
ningar, 256,000 kronor av anslaget till sjöbeväringens vapenövningar
m. m. samt 53,000 kronor av anslaget till flottans nybyggnad och un¬
derhåll.
Under erinran, att å reservationsanslaget till flottans övningar fun¬
nes en avsevärd reservation från föregående år, har stabschefen vidare
i samma promemoria upptagit till behandling frågan, huruvida dessa
besparingar borde anlitas för gäldande av nämnda belopp å 655,000
kronor, samt därvid på anförda grunder, till vilka jag anhåller att
sedermera få återkomma, uttalat såsom sin uppfattning, att besparin¬
garna icke till någon del borde tagas i anspråk för sådant ändamål.
På sätt förut berörts, förordnade Kuugl. Maj:t den 6 december
1912 med stöd av 28 § värnpliktslagen, att av till sjötjänst vid flottan
inskrivna värnpliktiga de, vilka tillhörde 1911 års klass och då full¬
gjorde dem enligt 27 § samma lag åliggande tjänstgöring, skulle efter
utgången av den för nämnda tjänstgöring bestämda tid fortfarande,
intill dess annorlunda förordnades, kvarbliva i tjänst. Därefter över¬
Statsutskottets utlåtande Nr 181.
13
lämnade den 6 februari 1913 stationsbefälhavaren vid flottans station i Stock¬
holm en från värnpliktiga, tillhörande denna kategori, gjord underdånig
framställning, att penningbidrag måtte till dem utbetalas med en krona per
man och dag. Vidare inkom avdelningschefen för flottans Göteborgs-
avdelning med anmälan den 11 i sistnämnda månad, att samtliga de
ombord å avdelningens fartyg kommenderade värnpliktiga av nämnda
klass anfört klagomål över att ersättning för den överskjutande tjänste¬
tiden icke till dem utbetalts med en krona utan allenast med 50 öre
om dagen.
Efter erhållna remisser å dessa framställningar har marinförvalt-
ningen i särskilda utlåtanden den 15 och den 21 februari 1913 hem¬
ställt, att framställningarna icke måtte föranleda till någon Kungl.
Maj:ts vidare åtgärd.
Till stöd härför anförde ämbetsverket följande: Enligt § 27 mom.
3 värnpliktslagen vore värnpliktig, som, till följd därav att fartyg, vara
han för sin utbildning tjänstgjort, blivit hindrat att återkomma till
vederbörande station och bliva avmönstrat, innan den stadgade tiden
för den värnpliktiges tjänstgöring gått till ända, fått tjänstgöra ombord
utöver denna tid, berättigad till ersättning för den överskjutande tjänst¬
göringstiden enligt särskilda bestämmelser. Ersättningsbeloppet utginge
enligt § 11 mom. 3 i förordningen angående avlöning för sjörullförings-
områdesbefäl och för flottans värnpliktiga under fredstid den 12 sep¬
tember 1910 med en krona om dagen.
Då den överskjutande tjänstgöring, som i nu nämnda stadganden
avsåges, vore tjänstgöring för lagstadgad utbildning, men den utsträckta
tjänstgöring, varom i berörda framställningar vore fråga, blivit av
Kungl. Maj:t anbefalld med stöd av § 28 värnpliktslagen, kunde någon
särskild ersättning därför icke komma ifråga. Detta överensstämde även
med den uppfattning, som utvecklades i den till andra urtima riksdagen
år 1905 avlåtna propositionen nr 4 angående understöd till de hushåll,
vilkas värnpliktiga familjeförsörjare varit i tjänst kvarhållna för extra
tjänstgöring utöver lagstadgad övningstid, vilken uppfattning finge på
grund av det beslut, som i anledning av propositionen fattades av
Riksdagen, anses hava vunnit dess godkännande. De värnpliktigas
eventuella rätt till familjeunderstöd för sina familjer enligt förordningen
den 1 juni 1912 voro naturligen därmed ingalunda förkränkt.
På sätt framgår av det föregående, föreligga nu uppgifter angå¬
ende bestridda kostnader för de anskaffningar, fartygsrustningar och
beredskapsåtgärder, som i enlighet med Kung]. Maj:ts ovan omförmälda
14
Statsutskottets utlåtande Nr 131.
beslut under senaste kvartalet av sistlidet år vidtagits för marinens
del. Visserligen torde, såsom marinförvaltningen framhållit, återstå en
del till siffran ännu icke kända kostnadsbelopp, men tydligt är, att
dessa sammanlagt endast kunna utgöra en relativt ringa procent av det
kela.
Ifrågavarande kostnader låta fördela sig i tre huvudgrupper med
därunder ingående belopp enligt nu tillgängliga uppgifter på följande sätt:
Anskaffning av min-, artilleri- och intendentur-
materiel samt hyra av upplagsplats för stenkol kronor 600,400: —
Anskaffning av mobiliseringsförråd av stenkol :» 1,191,000: —
Fartygsexpeditioner och därmed samband ägande
andra beredskapsåtgärder, i den mån kostna¬
den därför icke bör utgå från ordinarie anslag >>_655,000: —
Summa kronor 2,446,400: —
Vad beträffar den första gruppen av dessa kostnader hava medel
till bestridande därav redan av Riksdagen äskats att utgå under lop¬
pet av mera än ett år. Vidkommande övriga utgifter bär Kungl. Maj:t
hittills begärt medel till täckande av sådana endast till belopp av
500,000 kronor. Sedan numera tillförlitligare kännedom än som förelåg
vid statsverkspropositionens avgivande vunnits angående utgifternas slut¬
liga belopp, synes mig påkallat att upptaga frågan, om medel redan nu
kunna beredas till täckande i större omfattning av dessa kostnader.
Ett snabbare ersättande därav, än i statsverkspropositionen förutsatts,
skulle nämligen av lätt insedda skäl från flera synpunkter vara syn¬
nerligen önskvärt. Till sådant täckande torde i främsta rummet böra
ifrågakomma de under tredje huvudgruppen upptagna utgifterna för
vissa fartygsexpeditioner och beredskapsåtgärder. Innan jag närmare
ingår på sättet för beredande av härtill erforderliga medel, anser jag
mig böra upptaga den med dessa utgifter nära sammanhängande, förut
berörda frågan om särskild ersättning till vissa i tjänst kvarhållna
värnpliktiga.
De ifrågavarande värnpliktiga vid flottan, vilka genom Kungl.
Maj:ts beslut den 6 december 1912 på grund av 28 § värnpliktslagen
kvarhållits i tjänst, torde författningsenligt icke vara berättigade till
erhållande av pänningbidrag, men då dessa värnpliktiga genom sålunda
överskjutande tjänstgöringstid få anses hava gått förlustiga påräknelig
arbetsförtjänst, synes mig billigheten kräva, att dem beredes någon er¬
sättning härför; och torde sådan ersättning skäligen böra bestämmas till
Statsutskottets utlåtande Nr 131.
15
en krona per man och dag under den överskjutande tjänstetiden. En¬
ligt inhämtade upplysningar hava åtskilliga av dessa värnpliktiga redan
under tjänstgöringen erhållit ett dylikt bidrag efter 50 öre per dag, men full¬
ständig utredning i detta avseende har nu icke hunnit erhållas. Skulle det
förslag om bidrag med en krona per man och dag, som jag avser att
framlägga, vinna Kung! Maj:ts och Riksdagens bifall, får sålunda iakttagas,
att de värnpliktiga, som redan bekommit något penningbidrag av detta
slag, allenast erhålla erforderlig fyllnad för bidragets höjande till en
krona per dag. Enligt uppgifter från myndigheterna å flottans statio¬
ner hade sammanlagda antalet överskjutande övningsdagar för dessa
värnpliktiga vid deras hemförlovning under förra hälften av februari
månad 1913 utgjort 6,615 under december 1912 och 20,010 under
januari—februari 1913 eller tillhopa 26,625; och skulle således, enligt
det ovan anförda, 26,625 kronor vara det högsta belopp, som kunde
erfordras för ersättning till dem enligt av mig angiven grund.
Ila, pa sätt förut nämnts, marinförvaltningen och chefen för ma¬
rinstaben till belopp av 655,000 kronor beräknat den del av utgifterna
för ovan omförmälda särskilda fartygsexpeditioner och beredskapsåt-
gärder, vilken icke borde bestridas av ordinarie anslagsbelopp, skulle
sålunda summan av sistberörda två belopp, eller i avrundat tal 682,000
kronor, beteckna vad som nu kan beräknas av denna kostnadsgrupp
kräva anvisande av särskilda medel.
Då det, såsom förut blivit nämnt, torde från flera synpunkter be¬
finnas synnerligen önskvärt, att ifrågavarande, av särskilda förhållanden
betingade kostnader bleve, såvitt möjligt, redan nu betäckta, men då å
andra sidan det icke lär vara tillrådligt att för sådant ändamål belasta
statsregleringen för nästkommande år med så högt belopp, vilket icke
vant eller kunnat vara i statsverkspropositionen beräknat, framställer
sig till övervägande, huruvida icke åtminstone eu mera avsevärd del
av dessa kostnader kunde, i likhet med vad som tidigare i vissa fall
ägt rum, täckas genom anlitande av förefintlig tillgång å femte huvud¬
titeln av beskaffenhet att kunna lämpligen för sådant ändamål tagas i
anspråk.
Enligt uppgjort sammandrag av de från marinförvaltningen inkomna
kassarapporterna för år 1912 förefanns vid samma års slut å reserva¬
tionsanslaget till flottans övningar en besparing av 979,117 kronor 10
öre. Kungl. Maj:t har förut denna dag beslutat, att i marinförvaltnin¬
gens huvudbok för år 1912 skola från nämnda anslag tillgodoföra^ dels
den särskilda för skottstiteln: »vissa expeditioner med flottans fartyg m. m.»
det belopp, 103,800 kronor, varmed enligt förut omnämnd beräkning kost¬
16
Statsutskottets utlåtande Nr 131.
naderna för flottans övningar under december 1912 bort, därest tidigare
fastställd övningsplan fullföljts, belasta vederbörliga ordinarie anslag,
och dels anslaget till siöbeväringens vapenövningar m. m. ett belopp
av 12,303 kronor 90 öre, motsvarande den på antalet överskjutande
övningsdagar under december 1912 för i tjänst kvarhållna värnpliktiga
belöpande ersättning, som från sistnämnda anslag förut tillgodoförts
anslaget till flottans övningar. Efter dessa omföringar å tillhopa
116,103 kronor 90 öre skulle av besparingarna å anslaget till flottans
övningar återstå 863,013 kronor 20 öre.
Beträffande uppkomsten av ifrågavarande reservation tillåter jag
mig erinra därom, att för täckande av uppkommen överbetalning å
reservationsanslaget till flottans övningar Kungl. Maj:t efter Riksdagens
därtill erhållna medgivande den 9 juni 1911 anbefallt överföring till
nämnda anslag av dels 452,000 kronor av uppkomna reservationer å
anslaget till 'beklädnad åt sjömans- och skeppsgossekårerna och dels
100,000 kronor av femte huvudtitelns allmänna besparingar, eller till¬
hopa 552,000 kronor. Efter vad jag inhämtat, har i marinförvaltnin¬
gens huvudbok för år 1911 anslaget till flottans övningar tillgodoförts
ett belopp av 693,701 kronor 54 öre från anslaget till sjöbeväringens
vapenövningar m. m. Den å anslaget till flottans övningar vid 1911
års slut förefintliga reservationen, vilken enligt marinförvaltningens
huvudbok uppgick till 704,624 kronor 27 öre, utgjordes sålunda till
väsentlig del av förutnämnda, med Riksdagens medgivande från andra
tillgångar till anslaget överförda 552,000 kronor.
I sin vid marinförvaltningens och chefens för marinstaben förut
nämnda skrivelse den 23 april 1913 fogade promemoria har bemälde
chef, såsom redan är anfört, uttalat såsom sin uppfattning, att ifråga¬
varande besparingar till ingen del borde tagas i anspråk för täckande
av kostnaderna för ovan omförmälda särskilda fartyg sexpeditioner och
beredskapsåtgärder. De skäl, varå en sådan uppfattning grundats, äro
huvudsakligen två, dels att övningsanslaget med i riksstaten nu upp¬
taget belopp visat sig vara alltför knappt och på grund därav reserva¬
tionerna vore väl behövliga för att, intill dess begärd anslagsökning
erhölles, bibringa personalen erforderlig ordinarie utbildning och vid¬
makthålla flottans krigsberedskap, dels ock att de utgifter, som bestredes
av övningsanslaget, delvis vore av den natur, att de icke kunde pa
förhand exakt beräknas, varför till förekommande av att för övningarna
tillgängliga medel överskredes ett belopp ständigt borde finnas lesei-
verat för att kunna täcka de utgifter, varmed de verkliga övnings-
kostnaderna möjligen kunde komma att visa sig överstiga de beräk¬
Statsutskottets utlåtande Nr 131.
17
nade. Vidkommande det först angivna skälet tillåter jag mig erinra
ej mindre därom, att Kungl. Maj:t den 9 juni 1911 anbefallt chefen
för marinstaben att efter samråd med inspektören av flottans övningar
till sjöss till Kungl. Maj:t inkomma med förslag till beräknande av
medeisbehoven för anslaget till flottans övningar och anslaget till sjö-
beväringens vapenövningar m. m., vid vilket förslags uppgörande, bland
annat, ett noggrannt övervägande skulle ägnas frågan om vidtagande
av åtgärder, som kunde bidraga därtill, att övningarna, utan att deras
effektivitet bleve lidande, ordnades så, att de medförde mindre kost¬
nad, än den nu i allmänhet tillämpade övningsplanen föranledde, än
även att Riksdagen i skrivelse den 30 maj 1912 uttalat, bland annat,
att huvuddragen av den reviderade övningsplanen borde, innan planen
vunne tillämpning, föreläggas Riksdagen i samband med beräkning över
de kostnader, som av densamma komme att föranledas. Det kan där¬
för efter min mening icke vara riktigt att, såsom marinstabschefen synes
vilja ifrågasätta, innan den sålunda anbefallda utredningen föreligger och
innan frågan om övningsanslagets erforderliga storlek blivit av Riks¬
dagen prövad, med anlitande av befintliga reservationer giva övningarna
större omfattning än som under normala förhållanden det av Riksdagen
för ändamålet anvisade årsanslaget medgiver. Däremot anser jag lika
med chefen för marinstaben det vara synnerligen välbetänkt, att en re¬
servation hålles å anslaget för mötande av oberäknade kostnadsstegringar.
Men att för sådant ändamål hålla en reserv till så högt belopp som den,
varom här är fråga, synes mig dock icke vara av behovet påkallat.
Jag kan således icke finna, att några grundade betänkligheter böra möta
mot att en rätt avsevärd del av denna reservation å anslaget till flottans
övningar tages i anspråk för täckandet av kostnaderna för ifrågavarande
lärtygsexpeditioner och beredskapsåtgärder, desto hellre som dessa far-
tygsexpeditioner ingalunda varit främmande för, utan snarare till icke
ringa del sammanfallit med detta anslags ändamål.
Såsom förut erinrats, överfördes år 1911 till anslaget till flottans
övningar från andra tillgångar sammanlagt 552,000 kronor. Därest nu ett
motsvarande belopp av reservationen å samma anslag finge tagas i
anspråk såsom bidrag till täckande av ovan omförmälda utgifter, komme
ändock att å anslaget kvarstå en reservation av omkring 311,000
kronor.
Utöver det belopp av 552,000 kronor, som jag sålunda anser kunna
tagas i anspråk av reservationen å anslaget till flottans övningar, skulle
till fullständigt täckande av ifrågavarande kostnader erfordras 130,000
kronor. Då någon svårighet för uppgörandet av statsregleringen icke
Bihang till Riksdagens protokoll 1913. 6 samt. 72 höft. (Nr 131). 3
18
Statsutskottets utlåtande Nr 131.
Motion.
torde uppstå genom anvisande av detta belopp såsom extra anslag å
femte huvudtiteln för nästkommande år, anser jag mig alltså kunna
tillstyrka, att dylikt extra anslag av Riksdagen äskas.»
I en inom Första kammaren väckt motion (nr 176) har herr H.
Ericson hemställt, att Riksdagen ville besluta, att för bestridande av de
i Kungl. Maj:ts proposition nr 302 till innevarande års Riksdag upp¬
tagna kostnader och utgifter, tillhopa i avrundat tal 682,000 kronor,
ej mindre medgiva användande av 346,000 kronor av reservationer,
som uppstått i anslaget till flottans övningar, än även å extra stat för
år 1914 under femte huvudtiteln bevilja härutöver erforderligt anslag,
högst 336,000 kronor, med rätt för Kungl. Maj:t att i mån av behov
disponera sistnämnda belopp redan under innevarande år.
Till stöd för detta förslag har i motionen anförts följande:
»I proposition nr 302 till innevarande års Riksdag har Kungl. Maj:t
hemställt, att för bestridande av visst penningbidrag till värnpliktiga,
högst 26,625 kronor, ävensom för täckande av kostnader till belopp av
655,000 kronor för vissa fartygsexpeditioner och beredskapsåtgärder
vid marinen, eller tillhopa i avrundat tal 682,000 kronor, Riksdagen
måtte ej mindre medgiva användande av 552,000 kronor av reservatio¬
ner, som uppstått å anslaget till flottans övningar, att även å extra stat
för år 1914 under femte huvudtiteln bevilja härutöver erforderligt an¬
slag, högst 130,000 kronor, med rätt för Kungl. Maj:t att i mån av
behov disponera sistnämnda belopp redan under innevarande år.
Beträffande kostnaderna för ovan avsedda fartygsexpeditioner och
beredskapsåtgärder framgår av den kungl. propositionen att de i runt
tal uppgått till 967,000 kronor, av vilket belopp dock 311,940 kronor
utgjorde sådana kostnader, som, därest inga extra rustningar ägt rum,
skulle påförts reservationsanslaget till flottans övningar och vilka där¬
för ansåges böra täckas av nämnda anslag. För återstoden, i runt tal
655,000 kronor, hava marinförvaltningen och chefen för marinstaben
ansett, att särskilda medel, d. v. s. andra än övningsanslaget, måste
anvisas.
Chefen för marinstaben bär därjämte i en promemoria, fogad till
en gemensam skrivelse den 23 april 1913 från marinförvaltningen och
nämnde chef, meddelat, att enligt utredning inom marinstaben skulle,
därest berörda kostnadsbelopp å 655,000 kronor fördelades å ordinarie
anslag enligt för fördelningen av expeditionskostnaderna för fartyg å
övningsexpedition i allmänhet gällande grunder, 346,000 kronor bestri¬
das av anslaget till flottans övningar, 256,000 kronor av anslaget till
Statsutskottets utlåtande Nr 131.
19
sjöbeväringens vapenövningar m. m. samt 53,000 kronor av anslaget
till flottans nybyggnad och underhåll.
Å reservationsanslaget till flottans övningar finnas för närvarande,
enligt uppgift i statsrådsprotokollet bifogat nämnda proposition, be¬
sparingar å tillsammans 863,013 kronor 20 öre; chefen lör marinstaben
har emellertid i sin förenämnda promemoria uttalat, att han anser att
under inga förhållanden ovannämnda belopp å respektive 256,000
kronor och 53,000 kronor kunde ifrågasättas att bestridas av flottans
övningsanslag eller därå befintliga reservationer. 1 denna fråga yttrar
chefen för marinstaben i samma promemoria vidare:
»Särskilt betänklig vore en sådan åtgärd med hänsyn till att
övningsanslaget med i riksstaten nu upptaget belopp visat sig alltför
knappt och på grund därav reservationerna äro väl behövliga för att,
intill dess begärd anslagsökning erhålles, bibringa personalen erforderlig
ordinarie utbildning och vidmakthålla flottans krigsberedskap, för vilka
ändamål sistlidet års Riksdag i skrivelse den 30 maj 1912 förklarat det
vara av stor vikt att tillräckliga medel avsågs. Enligt vad som anföres
i statsrådsprotokollet över sjöförsvarsärenden den 28 april 1911 (prop.
nr 223 till 1911 års Riksdag) beräknades den 1 januari 1910 å flottans
övningsanslag förefinnas en brist av 952,150 kronor. Denna över¬
betalning täcktes delvis genom att i överensstämmelse med 1911 års
Riksdags beslut överfördes dels från besparingar å reservationsanslaget
till beklädnad för sjömans- och skeppsgossekårerna 452,000 kronor
dels från femte huvudtitelns allmänna besparingar 100,000 kronor
Den återstående bristen har täckts genom indragningar i övningarna
under åren 1910 och 1911.
Sålunda hava genom dessa indragningar enligt av marinlörvalt-
ningen upprättade likvidsammandrag å resp. års övningsanslag inbe¬
sparats :
Den nu befintliga reservationen å anslaget till flottans övningar
bär sålunda uppkommit genom de inskränkningar i övningarna,
som vidtogos åren 1910 och 1911. Personalens tjänstduglighet kom
därigenom under nämnda år helt naturligt att nedgå. Det är
därför av största vikt att densamma åter höjes. Erfarenheten har
emellertid givit vid handen, att övningsanslagets nuvarande belopp är
alltför knappt för att på ett för såväl utbildningen som krigsberedskapen
år 1910
» 1911
446,000 kronor, och
572,296 »
20
Statsutskottets utlåtande Nr 131.
tillfredsställande sätt kunna anordna flottans övningar, varför såväl
chefen för marinstaben som marinförvaltningen årligen från och med
1910 gjort framställning om ökning av flottans övningsanslag. Såsom
av utdrag ur det förutnämnde statsverksproposition vidfogade statsråds¬
protokollet av den 14 januari 1913 (sid. 124 och 125) framgår, gjorde
ovannämnda myndigheter jämväl på hösten 1912 framställning om höj¬
ning av sagda anslag. Såsom ett skäl emot att till innevarande Riks¬
dag äska förhöjning av övningsanslaget anför emellertid chefen för
sjöförsvarsdepartementet bland annat, att vid 1912 års ingång förefanns
å övningsanslaget en reservation av 704,624 kronor 27 öre, vadan till¬
gången å anslaget vid 1912 års början utgjorde 2,504,624 kronor 27
öre samt att anledning syntes föreligga att antaga, att en reservation
till ungefärligen samma belopp, som vid 1912 års början, fortfarande
skall finnas.
Av de uttalanden chefen för sjöförsvarsdepartementet sålunda gjort
till statsrådsprotokollet synes framgå, att departementschefen anser de
å reservationsanslaget till flottans övningar uppkomna besparingarna, i
den mån det visar sig, att det årliga anslaget till flottans övningar icke
är för sitt ändamål tillräckligt, böra tagas i anspråk för bestridande av
kostnaderna för dessa övningar.
Särskilt med hänsyn till att nuvarande reservation å flottans öv¬
ningsanslag uppkommit genom att under åren 1910 och 1911 inskränk¬
ningar i flottans övningar blivit gjorda i sådan utsträckning, att per¬
sonalens utbildning därigenom blivit avsevärt lidande, synes det chefen
för marinstaben av synnerlig vikt, att dessa besparade medel måtte
komma flottans övningar till godo och icke anvisas för bestridande av
den ökning i expeditionskostnader, som uppstått av annan anledning än
beredande av övning åt personalen.»
Såväl marinförvaltningen som chefen för marinstaben hava också,
såsom förut nämnts, i sin ovannämnda skrivelse den 23 april 1913 ut¬
talat, att de anse att för täckande av det förut angivna beloppet, i
runt tal 655,000 kronor, särskilda medel måste anvisas.
_ Genom generalorder den 3 februari 1912 anbefalldes chefen för
marinstaben och inspektören av flottans övningar till sjöss att avgiva
gemensamt förslag till plan jämte kostnadsberäkningar för flottans
övningar under år 1912, upptagande de övningar, som för personalens
utbildning och vidmakthållande i tjänstduglighet med nödvändighet
erfordrades; och skulle vid planens uppgörande hänsyn även tagas till
att materielen bibehölles i erforderlig krigsberedskap. Det begärda för¬
slaget avgavs samma månad och beräknades kostnaderna för dess genom¬
Statsutskottets utlåtande Nr 131.
21
förande till 431,640 kronor mera än de anslagsmedel, som vore dispo¬
nibla för år 1912, varför hemställdes om erforderliga medel. Övnings-
planen återremitterades emellertid till myndigheterna med anmodan att
avgiva förslag i syfte att nedbringa övningskostnaderna. Så skedde,
under framhållande likväl bl. a. att krigsberedskapen från 18 september
till 30 oktober komme att bliva avsevärt förminskad.
Då förenämnda myndigheter avgåvo förslag till övningsplan för år
1913 framhöllo de, att planen upptog »endast de övningar, som anses
erforderliga för krigsberedskapens upprätthållande under vanliga för¬
hållanden samt för personalens utbildning och vidmakthållande av dess
tjänstduglighet». Med hänsyn till rådande vakanser vid sjömanskåren
samt därtill att antalet i tjänst varande värnpliktige understege vad
som beräknats vara det normala, hade likvisst vid planens uppgörande
vissa inskränkningar måst göras i vad eljest måste anses erforderligt
beträffande materielens hållande i krigsberedskap. Genomförandet av
övningsplanen skulle ändock kräva, att ett belopp av 282,634 kronor
toges i anspråk av å anslaget befintliga reservationer. Åven denna
gång blevo myndigheterna anbefallda att avgiva nytt förslag till plan
för flottans personals övningar ombord med iakttagande, att kostnaden
för dessa övningar, i den mån de borde bestridas av reservationsan¬
slaget till flottans övningar, begränsades inom det i riksstaten för
nämnda anslag upptagna beloppet.
Jag har med denna redogörelse velat visa, hurusom icke heller
under åren 1912 och 1913 flottans övningar och krigsberedskap erhållit
den omfattning, som de sakkunniga myndigheterna ansett vara erfor¬
derlig. Riksdagen har likväl år 1912 tydligt uttalat sin mening, att
det är av stor vikt, att tillräckliga medel avses för flottans övningar,
på det att personalens utbildning och flottans krigsberedskap må kunna
som sig bör vidmakthållas.
Nu har i statsverkspropositionen erinrats om att en av Kungl.
Maj:t den 9 juni 1911 anbefalld utredning beträffande en reviderad
övningsplan för flottan ännu icke föreligger, och att det därför, efter
departementschefens mening, icke kunde vara riktigt, att innan frågan
om övningsanslagets erforderliga storlek blivit av Riksdagen prövad,
med anlitande av befintliga reservationer giva övningarna större om¬
fattning än som under normala förhållanden det av Riksdagen för ända¬
målet anvisade årsanslaget medgiver.
Häremot må dock invändas, att då anslaget är ett reservations¬
anslag intet som helst hinder bör möta att använda besparingar från
ett år till att täcka merkostnader under ett annat. Då nu flottans öv¬
22
Statsutskottets utlåtande Nr 131.
Utskottets
yttrande.
ningar och krigsberedskap, intill dess den reviderade övningsplanen
bliver godkänd och medel för dess genomförande beviljade, icke synas
kunna på ett tillfredsställande sätt tillgodoses med mindre än att be¬
sparingarna å reservationsanslaget tagas i anspråk, torde det vara all¬
deles nödvändigt att reservera dessa besparingar i så stor utsträckning
som möjligt för att därigenom säkerställa de årliga övningarnas ända¬
målsenliga bedrivande.
Det torde icke kunna bestridas, att de övningar, som under den
gångna vinterns särskilt anbefallda fartygsexpeditioner företagits, varit
till nytta för stampersonalens utbildning, och det synes därför vara be¬
fogat om de expeditionskostnader, som enligt för fördelning av dylika
kostnader i allmänhet gällande grunder skulle påföras anslaget till
flottans övningar, eller i detta fall enligt chefens för marinstaben ut¬
redning 346,000 kronor, komme att bestridas av förefintliga besparingar
å nämnda anslag. Däremot lärer det väl knappast kunna anses vara
riktigt, att den del av expeditionskostnaderna, som enligt samma grun¬
der bort påföras förslagsanslaget till sjöbeväringens vapenövningar
m. in., här 256,000 kronor, eller reservationsanslaget till flottans ny-
byggnad och underhåll, här 53,000 kronor, bestridas av besparingar å
det för stammanskapets utbildning avsedda reservationsanslaget till
flottans övningar.
Enligt mitt förmenande bör sålunda för bestridande av de i pro¬
positionen omnämnda till 682,000 kronor uppgående kostnaderna av
reservationen å anslaget till flottans övningar tagas i anspråk ett belopp
av 346,000 kronor, vårföre till fullständigt täckande av ifrågavarande
kostnader erfordras 336,000 kronor, vilka torde böra särskilt anvisas.»
De under senare delen av förra året vidtagna särskilda åtgärder
och därav föranledda kostnader, för vilka ersättning bliver behövlig,
hava, såvitt marinen angår, av departementschefen i sammanfattning-
angivits sålunda:
anskaffning av min-, artilleri- och intendenturmateriel samt hyra av
upplagsplats för stenkol.......................................... kronor 600,400: —
anskaffning av mobiliseringsförråd av stenkol......... » 1,191,000: —
fartygsexpeditioner och bered-
skapsåtgärder........................ kronor 967,000: —
efter avdrag av beräknade kost¬
nader, därest fastställd öv-
ningsplan fått fortgå......... » 311,940: —
kronor 655,060: —
sistnämnda belopp utföres avrundat till..................... »_655,000: —
Summa kronor 2,446,400: —
Statsutskottets utlåtande Nr 131.
23
vartill ytterligare komma några smärre utgiftsposter, vilkas belopp ännu
icke kunnat beräknas.
För beredande av erforderliga tillgångar till bestridande av dessa
utgifter förordnade Kungl. Maj:t, att statskontoret skulle av tillgängliga
medel i mån av behov tillhandahålla marinförvaltningen ett belopp av
högst 2,562,700 kronor samt att av de medel, som enligt stadgandet i
§ 63 regeringsformen skulle för oförutsedda händelser vara tillgäng¬
liga, skulle av fullmäktige i riksgäldskontoret på rekvisition till stats¬
kontoret utbetalas, vad av statskontoret sålunda blivit till marinförvalt¬
ningen utanordnat.
Chefen för finansdepartementet har i sitt ovan införda yttrande
till statsrådsprotokollet över finansärenden den 14 januari 1913 uttalat,
att av ifrågavarande utgifter en del vore av beskaffenhet att böra till¬
godoses genom anslag å vederbörande huvudtitel eller eljest genom
anvisande av för vederbörande förvaltnings behov tillgängliga medel,
men att en annan del av utgifterna, som vore uteslutande betingad av
den extraordinära politiska situationen, såsom kostnaderna för vissa sjö¬
expeditioner, borde bestridas i annan ordning. Till denna sistnämnda
grupp borde enligt departementschefens mening med avseende på sättet
för anvisande av de för ändamålet erforderliga medlen böra hänföras
även anskaffande av förråd, vilka, såsom förhållandet vore med kol för
flottans behov, behövde tagas i anspråk allenast under mobilisering,
men dock lämpligen borde finnas i förlag. Att till täckande av sist¬
nämnda grupp av kostnader, som då beräknats uppgå till omkring
2,000,000 kronor, anvisa anslag å ett års budget syntes departements¬
chefen emellertid icke lämpligen böra förekomma, utan syntes desamma
böra fördelas på några år; och tillstyrkte departementschefen en anvis¬
ning för ändamålet av 500,000 kronor på 1914 års riksstat.
Under punkt 35 av statsrådsprotokollet över sjöförsvarsärenden den
14 januari 1913 har chefen för sjöförsvarsdepartementet jämväl uttalat,
att kostnaderna för nu ifrågavarande expeditioner av naturliga skäl
icke hade ansetts böra uteslutande drabba ordinarie anslag under femte
huvudtiteln.
I enlighet med finansministerns ovannämnda yttrande samt chefens
för sjöförsvarsdepartementet hemställan i ämnet har Kungl. Maj:t i
statsverkspropositionen föreslagit, dels att den ovan först nämnda posten,
600,400 kronor, i statsverkspropositionen (femte huvudtiteln punkt 58)
angiven till 626,500 kronor, skulle täckas medelst ett av Riksdagen för
ändamålet beviljat anslag å sistnämnda summa, varav å extra stat för
år 1914 borde anvisas 208,834 kronor, dels ock att ett belopp av
24
StatstutsJcottets utlåtande Nr 131.
500.000 kronor skulle utom huvudtitlarna uppföras i riksstaten för år
1914.
Sedermera har emellertid Kungl. Maj:t i sin den 25 sistlidne april
avlåtna proposition (nr 302) i fråga om ersättande av kostnader till
belopp av 655,000 kronor för vissa fartygsexpeditioner och beredskaps-
åtgärder ävensom för bestridande av visst penningbidrag till värnplik¬
tiga, högst 26,625 kronor, föreslagit, att härför skulle dels tagas i
anspråk reservationer å anslaget till flottans övningar till belopp av
552.000 kronor, dels ock anvisas ett extra anslag för år 1914 å högst
130.000 kronor med rätt för Kungl. Maj:t att i mån av behov dispo¬
nera sistnämnda belopp redan under innevarande år.
Vad först beträffar frågan om ersättande av kostnaderna för viss
materielanskaffning samt för hyrande under 3 år av upplagsplats för
stenkol, tillhopa 600,400 kronor, har utskottet intet annat att erinra
emot det härför begärda anslaget, än att det synes böra i sin helhet
anvisas på 1914 års riksstat, varjämte anslaget torde i enlighet med
senaste beräkningar böra begränsas till sistnämnda summa.
I fråga om ersättande av kostnaderna för anskaffande av stenkol,
1.191.000 kronor, innebär det i herr Tryggers m. fl. samt herr Lind¬
mans m. fl. motioner väckta förslaget att härför erforderligt belopp
skulle, i olikhet mot vad chefen för finansdepartementet uttalat, i sin
helhet utgå år 1914 samt i riksstaten uppföras under femte huvud¬
titeln. I denna del anser sig utskottet böra biträda nyssnämnda motio¬
närers förslag.
Vidkommande utgifterna för fartygsexpeditioner och beredskaps-
åtgärder, tillhopa 967,000 kronor, hava marinmyndigheterna ansett, att
ett belopp av 311,940 kronor, motsvarande den kostnad, som beräknats
drabba anslaget till flottans övningar, därest övningarna fortgått efter
fastställd övningsplan, borde av nämnda anslag utgå. Vad beträffar
återstoden av dessa kostnader eller 655,000 kronor har departements¬
chefen, i olikhet med marinförvaltningen och chefen för marinstaben,
ansett, att 552,000 kronor böra ersättas från besparingar å anslaget till
flottans övningar. Förslaget härom innebär sålunda, att av de till
967.000 kronor uppgående kostnaderna för fartygsexpeditioner och be-
redskapsåtgärder övningsanslaget skulle komma att drabbas av 863,940
kronor.
Enligt herr Tryggers m. fl. och herr Lindmans m. fl. motioner
skulle hela beloppet 655,000 kronor anvisas på extra stat för år 1914
under femte huvudtiteln. Ehuru utskottet i princip delar den av dessa
motionärer uttalade uppfattningen i föreliggande ämne, har utskottet
Statsutskottets utlåtande Nr 131.
25
dock ansett sig böra, av skäl, som bär nedan angivas, så till vida till¬
mötesgå Kung!. Maj:ts förslag, att en del av förefintliga reservationer å
anslaget till flottans övningar må avses till täckandet av omkring hälvten
av nämnda belopp.
Därest utgifterna för far tygsexpeditioner och beredskapsåtgärder,
tillhopa 655,000 kronor, skulle fördelas å ordinarie anslag enligt för
fördelningen av expeditionskostnaderna för fartyg å övningsexpedition
i allmänhet gällande grunder skulle, såsom i statsrådsprotollet den 25
april 1913 angives, enligt av chefen för marinstaben lämnad uppgift
346,000 kronor bestridas av anslaget till flottans övningar, 256,000
kronor av anslaget till sjöbeväringens vapenövningar in. m. samt 53,000
kronor av anslaget till flottans nybyggnad och underhåll.
År 1912 uttalade sig Riksdagen i den riktningen, att kostnaderna
för sjöbeväringens vapenövningar, för vilka kostnaders bestridande, så¬
som känd! är, i riksstaten uppförts ett särskilt förslagsanslag, icke
borde till någon del bestridas av det för stammens övningar avsedda
anslaget till »flottans övningar». Kostnaderna för fartygs ut- och av¬
rustningar äro avsedda att bestridas av det likaledes i riksstaten upp¬
tagna reservationsanslaget till flottans nybyggnad och underhåll. Ut¬
skottet anser, att Riksdagen bör vidhålla sin uppfattning, att av anslaget
till flottans övningar icke böra bestridas kostnaderna för sjöbeväringens
övningar, och häller före, att icke heller ut- och avrustningskostnaderna,
vilka på grund av 1912 års Riksdags beslut numera påföras annat an¬
slag, höra drabba övningsanslaget. Utskottet kan på grund härav och
på de i herr Ericsons motion ytterligare anförda skäl icke tillstyrka,
att besparingarna å reservationsanslaget till flottans övningar för nyss¬
nämnda kostnaders ersättande tagas i anspråk i högre grad, än att ett
belopp av 346,000 kronor, motsvarande kostnaden för stampersonalens
övningar, utgår från desamma.
Vad beträffar den av Kung!. Maj:t begärda ersättningen till värn¬
pliktiga med ett penningbidrag av eu krona per man och dag i ett för
allt för den tid de kvarhållits utöver den vanliga övningstiden, anser
sig utskottet av liknande skäl, som av 1912 års Riksdag uttalades i
fråga om beviljandet av särskilt penningbidrag till de vid försöksmobi¬
liseringen särskilt inkallade värnpliktige, nu böra tillstyrka, att dylikt
penningbidrag beviljas; och har utskottet intet att erinra emot det av
Kungl. Maj:t i sådant avseende föreslagna beloppet.
Av de av Kungl. Maj:t angivna kostnaderna för fartygsexpeditio-
ner och beredskapsåtgärder samt för bestridande av nyssnämnda pen-
Bihang till Riksdagens protokoll 1913. 6 samt. 72 käft. (Nr 131.) 4
26
Statsutskottets utlåtande Nr 131.
ningbidrag till värnpliktiga, tillhopa 682,000 kronor, återstår, sedan
346,000 kronor utgått från besparingarna å anslaget till flottans öv-
öningar, ett belopp av 336,000 kronor. Detta bör enligt utskottets
mening i sin helhet uppföras på extra stat för år 1914.
På extra stat för år 1914 böra sålunda enligt utskottets me¬
ning anvisas dels ett anslag av 600,400 kronor för ersättande av vissa
materielanskaffningar samt hyra för upplagsplats för stenkol, dels ett
anslag av 1,191,000 kronor för bestridande av kostnaderna för anskaffning
av stenkol, dels ock ett anslag av 336,000 kronor för täckande av en del
av kostnaderna för fartygsexpeditioner och beredskapsåtgärder samt för
bestridande av visst penningbidrag till värnpliktiga. Tillhopa utgöra
dessa anslagsbelopp 2,127,400 kronor.
Då Kungl. Maj:t föreslagit, att för ovannämnda ändamål skulle på
extra stat för år 1914 anvisas (208,834 + 500,000 + 130,000 =) 838,834
kronor, överskjuter sålunda summan av de av utskottet angivna an-
slagsbeloppen med 1,288,566 kronor summan av vad Kungl. Maj:t be¬
gärt för år 1914.
På grund av vad sålunda anförts, får utskottet hemställa,
att Riksdagen må
a) i anledning av Kungl. Maj:ts i punkt 58 av
femte huvudtiteln framställda förslag samt herr Tryg¬
gers m. fl. motion nr 40 och herr Lindmans m. fl.
motion nr 118 till bestridande av viss materiel an¬
skaffning m. m. för marinens räkning på extra stat
för år 1914 under femte huvudtiteln anvisa ett anslag
av 600,400 kronor;
b) i anledning av Kungl. Maj:ts i statsverkspro¬
positionen utom huvudtitlarna framställda förslag samt
herr Tryggers m. n. motion nr 40 och herr Lind¬
mans m. fl. motion nr 118 till bestridande av kost¬
nad för anskaffning av mobiliseringsförråd av stenkol
för marinens räkning, på extra stat för år 1914 under
femte huvudtiteln anvisa ett anslag av 1,191,000
kronor;
c) med bifall till Kungl. Maj:ts i propositionen nr
302 därom väckta förslag medgiva, att till värnpliktiga,
vilka på grund av kungl. brev den 6 december 1912
blivit enligt 28 § värnpliktslagen kvarhållna i tjänst
Statsutskottets utlåtande Nr 131.
27
utöver den vanliga övningstiden, må utbetalas penning¬
bidrag för den överskjutande tjänstgöringstiden, be¬
räknat i ett för allt till en krona ner man och dapu
X O '
samt
d) i anledning av Kungl. Maj:ts i propositionen
nr 302 framställda förslag, herr Tryggers in. flis mo¬
tion nr 40 och herr Lindmans in. fl:s motion nr 118
samt herr Ericsons motion nr 176 för bestridande av
i mom. c) omnämnda penningbidrag åt värnpliktiga,
högst 26,625 kronor, ävensom för täckande av kost¬
nader till belopp av 655,000 kronor för vissa fartygs-
expeditioner och beredskapsåtgärder vid marinen, eller
tillhopa i avrundat tal 682,000 kronor, ej mindre med¬
giva användande av 346,000 kronor av reservationer,
som uppstått å anslaget till flottans övningar, än även
å extra stat för år 1914 under femte huvudtiteln be¬
vilja härutöver erforderligt anslag, högst 336,000
kronor, med rätt för Kungl. Maj:t att i mån av be¬
hov disponera sistnämnda belopp redan under inne¬
varande år.
Stockholm den 19 maj 1913.
På statsutskottets vägnar:
F. CL:SON WACHTMEISTER.
Vid förestående ärendes slutbehandling inom utskottet hava närvarit
från Första kammaren: herrar greve F. Cl:son Wachtmeister, Sill. Kvarnzelius,
O. Jonsson, A. N. Halm, greve P. O. L. Kling spor, II. F. Lamm, friherre J. G. Beck-
Friis, A. G. Lindblad, G. G. Ekman, greve N. F. Posse, H. H. K. Ericson och greve
G. B. Uamitton, samt
från Andra kammaren: herrar A. Ekman, F. W. Thorsson, K. Starbäck, K. V.
Rydén, J. Ström, G. Odqvist, E. A. Nilson, A. P. Gustafsson, A. Anderson i Råstock,
E. F. Hellberg, A. II Lundblad och H. Lemke.
28
Statsutskottets utlåtande Nr 131.
Reservation:
vid mom. d (angående penningbidrag åt värnpliktiga samt täckande
av vissa kostnader för fartygsexpeditioner och beredskapsåtgärder vid
marinen.)
av herrar S. H. Kvarnzelius, A. N. Halm, A. C. Lindblad, C. G.
Ekman, F. W. Thorsson, K. Starbäcjc, K. V. Rydén, J. Ström, E. A. Nil¬
son, A. Anderson i Råstock och E. F. Hellberg, vilka ansett, att utskot¬
tets yttrande och förslag bort hava följande lydelse:
»Vidkommande utgifterna för fartygsexpeditioner och beredskaps¬
åtgärder, tillhopa 655,000 kronor, skulle, såsom nyss nämnts, enligt
Kung!. Maj:ts i propositionen nr 302 framställda förslag för dessas be¬
stridande tagas i anspråk förutom särskilt extra anslag ett belopp av
552,000 kronor av reservationer å anslaget till flottans övningar. Sist¬
nämnda belopp motsvarar vad som Kung!. Maj:t efter Riksdagens där¬
till erhållna medgivande genom beslut den 9 juni 1911 till täckande av
uppkommen överbetalning å nyssberörda anslag överförts till detsamma
med 452,000 kronor av besparingar å reservationsanslaget till beklädnad
åt sjömans- och skeppsgossekårerna samt 100,000 kronor av femte
huvudtitelns allmänna besparingar.
I herr Ericsons motion föreslås, att av reservationerna å anslaget
till flottans övningar allenast så stort belopp skall för ifrågavarande
ändamål tagas i anspråk, som motsvarar vad som, vid tillämpning av
i allmänhet gällande regler för fördelning å ordinarie anslag av expe¬
ditionskostnaderna för fartyg å övningsexpedition, skulle hava fallit å
nämnda anslag, nämligen 346,000 kronor. Enligt herr Tryggers m. fl.
och herr Lindmans in. fl. motioner skulle åter hela beloppet 655,000
kronor ersättas genom anslag å extra stat för år 1914.
I denna fråga har utskottet ansett sig böra ansluta sig till det av
Kung]. Maj:t väckta förslaget och får sålunda i denna del avstyrka
nyssnämnda motioner.
Vad beträffar den av Kungl. Maj:t begärda ersättningen till värn¬
pliktiga med ett penningbidrag av en krona per man och dag i ett för
allt för den tid de kvarhållits utöver den vanliga övningstden, anser
sig utskottet av liknande skäl, som av 1912 års Riksdag uttalades i
fråga om beviljandet av särskilt penningbidrag till de vid försöksmobi¬
liseringen särskilt inkallade värnpliktige, nu böra tillstyrka, att dylikt
penningbidrag beviljas; och har utskottet intet att erinra emot det av
Kungl. Maj:t i sådant avseende föreslagna beloppet.
Statsutskottets ■utlåtande Nr 131.
29
Av de av Kung!. Maj:t angivna kostnaderna för fartygsexpeditioner
och beredskapsåtgärder samt för bestridande av nyssnämnda penning¬
bidrag till värnpliktiga, tillhopa 682,000 kronor, återstår, sedan 552,000
kronor utgått från besparingarna å anslaget till flottans övningar, 130,000
kronor, vilket belopp i enligt med Kung]. Maj:ts förslag torde höra
uppföras på extra stat för år 1914.
På extra stat för år 1914 böra sålunda enligt utskottets mening-
anvisas dels ett anslag av 600,400 kronor för ersättande av vissa ma-
terielanskafihingar samt hyra för upplagsplats för stenkol, dels ett an¬
slag av 1,191,000 kronor för bestridande av kostnaderna för anskaffning
av stenkol, dels ock ett anslag av 130,000 kronor för täckande av en
del av kostnaderna för fartygsexpeditioner och beredskapsåtgärder samt
för bestridande av visst penningbidrag till värnpliktiga. Tillhopa utgöra
dessa anslagsbelopp 1,921,400 kronor.
Då Kungl. Maj:t föreslagit, att för ovannämnda ändamål skulle på
extra stat för år 1914 anvisas (208,834 + 500,000 + 130,000=) 838,834
kronor, överskjuter sålunda summan av de av utskottet angivna anslags-
beloppen med 1,082,566 kronor summan av vad Kungl. Makt begärt
för år 1914.
På grund av vad sålunda anförts får utskottet hemställa:
att Riksdagen må
d) med bifall till Kung], Maj:ts i propositionen
nr 302 därom väckta förslag och med avslag å dels
herr Ericsons motion nr 176, dels ock herr Tryggers
in. fl. motion nr 40 och herr Lindmans m. fl.
motion nr 118, såvitt de i detta ämne skilja sig från
Kungl. Maj:ts förslag, för bestridande av de uti mom. c)
omnämnda penningbidrag åt värnpliktiga, högst 26,625
kronor, ävensom för täckande av kostnader till belopp
av 655,000 kronor för vissa fartygsexpeditioner och
beredskapsåtgärder vid marinen, eller tillhopa i av¬
rundat tal 682,000 kronor, ej mindre medgiva an¬
vändande av 552,000 kronor av reservationer, som
uppstått å anslaget till flottans övningar, än även å
extra stat för år 1914 under femte huvudtiteln be¬
vilja härutöver erforderligt anslag, högst 130,000
kronor, med rätt för Kungl. Maj:t att i män av behov
disponera sistnämnda belopp redan under inneva¬
rande år.
Bihang till Riksdagens protokoll 1913. 6 samt. 72 höft. {Nr 131.) 5