Statsutskottets utlåtande Nr 129.
1
Nr 129.
Ankom till Riksdagens kansli den 17 maj 1913 kl. 12 m.
Utlåtande, i anledning av Kungl. Maj ds propositioner till
Riksdagen angående ändringar i avlöning sreglementet för
statens järnvägar m. m. samt i ämnet väckta motioner.
(4:e Avd.)
1:°)
I en den 21 februari 1913 till Riksdagen avlåten, till statsutskottets
förberedande behandling överlämnad proposition, nr 5, har Kungl. Maj:t,
under åberopande av bifogat utdrag av statsrådsprotokollet över civil¬
ärenden för samma dag, föreslagit Riksdagen att dels besluta sådan
ändring av gällande avlöningsreglemente för tjänstemän vid statens
järnvägar, som framgår av propositionen bifogat förslag till kungörelse
i ärendet, dels medgiva, att övergångsbestämmelse rörande tillämpningen
av de nya avlöningsbestämmelserna må, i enlighet med vad i statsråds¬
protokollet närmare omförmäles, av Kungl. Maj:t utfärdas; dels ock an¬
taga i statsrådsprotokollet närmare omförmäld ändring av 1 och 2 §§
i lagen den 4 juli 1910 angående rätt till pension för tjänstemän vid
statens järnvägar.
Nämnda förslag till kungörelse angående vissa ändringar i avlö-
ningsreglementet för statens järnvägar är av följande lydelse:
§ 1-
Mom. 1. Till generaldirektören och chefen för statens järnvägar ut¬
går i årligt arvode 20,000 kronor.
Till en var av de två överdirektörerna och souscheferna utgå ar¬
voden med 12,000 kronor.
Mom. 2. Generaldirektör är berättigad att från och med månaden
näst efter den, under vilken han uppnätt 65 levnadsår, under sin åter¬
stående livstid av trafikmedel uppbära en årlig pension av 6,000 kronor.
Generaldirektör, som, innan han uppnått 65 levnadsår, antingen på
grund av sjukom eller därigenom, att han efter utgången av den tid,
Bihang till Riksdagens protokoll 1913. 6 samt. 70 höft. (Nr 129). 1
Angående
ändringar i
§§ 1, 2, 3, 7
samt 9 mom.
l:o) och 2:o)
i avlönings-
reglementet
m. m.
2
Statsutskottets utlåtande Nr 129.
för vilken lian förordnats, icke erhåller förnyat förordnande, eller ock
eljest utan egen begäran nödgats avgå från sin befattning utan att på
grund av tjänstefel hava förverkat densamma, är berättigad att i pension
uppbära ett årligt belopp av 6,000 kronor för tiden, intill dess han
uppnått 65 års ålder. Skulle generaldirektör före utgången av den tid,
erhållet förordnande avser, befinnas vara av sjukdom oförmögen till
vidare nöjaktig tjänstgöring, skall han vara underkastad skyldighet att
avgå mot åtnjutande av pension enligt nu angivna bestämmelser. Såsom
pensionsavgift skall å det för generaldirektör bestämda arvodet eller den
honom under tiden, intill dess han uppnått 65 år, tillkommande pension
avdragas ett årligt belopp av 360 kronor, som skall inbetalas till den i
19 § av lagen angående rätt till pension för tjänstemän vid statens
järnvägar omförmälda fond; skolande ovannämnda pensionsbelopp gäldas
efter de i 20 § av samma lag angivna grunder.
Vad sålunda är stadgat om generaldirektör, gäller jämväl om över¬
direktör.
Mom. 3. Övriga vid statens järnvägar anställda tjänstemän till¬
kommer arvode enligt bestämmelserna i § 2 av detta avlöningsregle-
mente.
Mom. 4. Till en var av två järnvägs full mäktige må utgå arvode
efter 5,000 kronor för år.
Mom. 5. Till en var av tre överrevisorer må utgå ett årligt arvode
av 2,500 kronor.
Mom. 6. Arvode, med undantag av det till generaldirektören, till
överdirektör, till järnvägsfullmäktig och till överrevisor utgående, som
överstiger 3,900 kronor, fördelas till två tredjedelar i lön och en tredje¬
del i tjänstgöringspenningar. Av arvode till belopp av 3,900 kronor
och därunder intill 2,100 kronor utgöra tre fjärdedelar lön och en fjärde¬
del tjänstgöringspenningar samt av arvode å 2,100 kronor och därunder
fyra femtedelar lön och en femtedel tjänstgöringspenningar.
§ 2-
l:o) Till annan tjänsteman i styrelsen än generaldirektör och över¬
direktör utgår avlöning dels såsom arvode och dels, där bostad in natura
icke åtnjutes, i form av ersättning för bostad och bränsle, allt enligt
följande stat med däri i förekommande fall angivna högsta och lägsta
belopp för år räknat. Där ersättning för bostad och bränsle icke är i
staten med visst oföränderligt belopp angiven, utgår samma ersättning
med 40 procent av arvodet med den i staten bestämda begränsning.
Nämnda ersättning anses tillhöra lönen.
Statsutskottets utlåtande Nr 129.
3
Tjänstemän av högre grad:
Byråchef.................................
Overkontrollör ........................
Arkitekt .................................
Matematiker ...........................
Ombudsman ...........................
Sekreterare................................
Kamrerare och föreståndare för
kammarkontoret .....................
Förste aktuarie och föreståndare
för statistiska kontoret............
Milkontrollör och föreståndare för
milkontoret..............................
Revisor och föreståndare för revi-
sionskontoret...........................
Förste kontrollör......................
Byråingenjör av l:a klass............
Kassör.......................................
Registrator.................................
N otarie.....................................
Byråingenjör av 2:dra klass.........
Förrådsförvaltare........................
Kontrollör .................................
Förste bokhållare.......................
Underingenjör ..........................
Manlig bokhållare .....................
Ritare .......................................
Manlig kontorsskrivare ...............
Kvinnlig bokhållare.....................
» kontorsskrivare ............
Tjänstemän av lägre grad:
Vaktmästare ..............................
Arvode.
Lägst
kr.
Högst
kr.
6,000
4,800
6,900
5,700
Ersättning
för bostad
och bränsle.
4.200
Lägst
kr.
Högst
kr.
1,800
1,800
5,100
Manligt kontorsbiträde
3,300
2,400
2,100
1,500
1,500
1,080
840
840
Summa
avlöning.
Lägst
kr.
1,500
7,800
6,600 j
Högst
kr.
8,700)
7,500
Byråchef kan i stäl¬
let för ersättning för
hostad och bränsle
erhålla bostad in
natura om 6 rum
och kök.
4.200
3,600
3,300
2,700
2,100
1,800
1.200
1,200
1,320
960
840
600
600
400
1,500
1,100
1,100
850
650
5,700
336
480
1,176 I 1,680
Vaktmästare er¬
håller bostad ir
natura. Förste vakt¬
mästare erhåller ett
tilläggsarvode av
200 kr. om året.
Kontorsbiträde, som
tjänstgör som för¬
man å biljettrycke¬
riet, kan erhålla ett
tilläggsarvode av
högst 18 0 kr. omåret,
Anm. Tilläggsarvode anses som extra inkomst och må förty icke ens till någon del uppbäras
av tjänsteman, då han ej tjänstgör.
6,600 |
4,620
3,360
2,940
2,100
2,100
1,480
840
5,700!
4,700
4,400 |
3,550
2,750!
2,200
1,200
4
Statsutskottets utlåtande Nr 129.
2:o) Då Kungl. Maj:t finner sådant lämpligt, må kontorsskrivare
avlönas efter beting på det sätt, att kan erhåller betalning i den mån
han verkställer arbete, varå styrelsen utsatt visst pris. Så avlönad kon¬
torsskrivare skall för utförandet av sådana arbeten, vilka icke lämpligen
kunna på nämnda sätt gottgöras, erhålla betalning för timme enligt
pris, som styrelsen fastställer.
3:o) Tjänsteman vid distrikten och centralverkstaden åtnjuter arvode
enligt följande stat med däri angivna lägsta och högsta belopp för år
räknat.
Tjänstemän av högre grad.
Distriktschef..............................
Bandirektör ...............................
Maskindirektör...........................
Trafikdirektör.............................
Baningenjör av l;a klass ............
Maskiningenjör av l:a klass.......
Trafikinspektör av l:a klass........
Överinspektör............................
Distriktssekreterare....................
Baningenjör av 2:a klass ........................
Telegrafingenjör ...................................
Maskiningenjör av 2:a klass.....................
Trafikinspektör av 2:a klass.....................
Distriktskamrerare .................................
Eörrådsförvaltare....................................
Stationsinspektor å l:a klassens station ...
Stationsinspektor å 2:a klassens station
j Distriktskassör ......................................
Maskininspektor ....................................
Byråassistent..........................................
Telegrafinspektor....................................
Stationsinspektor å 3:e klassens station ...
Underinspektör.......................................
I Expeditionsföreståndare...........................
Arvode
lägst
|
högst
|
Er.
|
Kr.
|
8,
|
100
|
6,000
|
6,900
|
4,800
|
5,700
|
4,500
|
5,400
|
4,200
|
5,100
|
3,900
|
4,800
|
3,600
|
4,500
|
3,300
|
4,200
|
3,000
|
3,900
|
Statsutskottets utlåtande Nr 129. 5
|
Arvode
|
|
|
lägst
|
högst
|
|
|
Kr.
|
Kr.
|
|
Und eringenjör........................................
Förste bokhållare....................................
|
| 2,400
|
3,600
|
|
Förste telegrafi^....................................
Stationsinspektor å 4:e klassens station A
|
2,400
|
3,300
|
|
Bokhållare ........................................
1 Förste stationsskrivare ...........................
|
to
V*
o
o
|
3,300
|
|
j Telegrafist .................................
|
1,800
|
3,000
|
|
Stationsinspektor å 4:e klassens station B
|
2,100
|
2,700
|
|
Bitare ................................................
Manlig kontorsskrivare ...........................
Stationsskrivare......................................
|
| 1,500
|
2,700
|
|
Kvinnlig kontorsskrivare ........................
|
1,080
|
1,800
|
|
Tjänstemän av lägre grad.
|
|
|
|
Lokomotivmästare................................
|
1,800
|
3,000
|
|
Vagnmästare.....................
|
1,500
!
|
2,700
|
|
Overbanmästare ..............................
|
|
I Lokomotivförare .....................................
|
1 1,200
|
2,100
|
|
Maskinist.................................
....
Banmästare av l:a klass ........................
Trädgårdsmästare....................................
Förrådsmästare.......................................
Stationsmästare å 5:e klassens station......
Bangårdsmästare ....................................
Tågmästare ..........................................
Banmästare av 2:a klass ........................
|
i
, 1,200
|
1,800
|
|
Vagnförman ..........................................
Stallförman ..........................................
Stationsmästare å 6:e klassens station......
Konduktör.............................................
|
, 1,020
|
1,500
|
fNattbanmästare erhåller etfc högsta
[ arvode av 1,260 kronor.
|
Manligt kontorsbiträde ..........................
Stationsförman .......................................
|
. 900
|
1,500
|
(Portvakt vid verkstad erhåller ett
[ högsta arvode av 1,260 kronor.
|
Portvakt å l:a klassens station eller vid
verkstad ..........................................
|
1
|
|
|
6
Statsutskottets utlåtande Nr 129.
|
Arvode
|
|
|
lägst
|
högst
|
|
|
Kr.
|
Kr.
|
|
Lokomotiveldare ....................................
Vagnskötare .........................................
Förr&dsförman .......................................
Maskin- och. pannskötare ........................
|
800
|
1,380
|
|
Stationsmästare å 7:e klassens station......
|
|
|
|
K villigt kontorsbiträde...........................
Vaktmästare ..........................................
Banvakt ................................................
Vagn- och. stallkarlar............................
Förrådsvakt ..........................................
Stationskarl ..........................................
|
CO
O
|
1,140
|
I Banvakt, vilken tjänstgör såsom
vakt vid rörlig bro, kan under
\ seglationstiden erhålla ett tilläggs¬
arvode efter högst 120 kronor
\ för år.
|
Anm. 1. Stationsinspektor, som tillika är tågdirigent, kan Erhålla ett tilläggsarvode efter högst 300
kronor om året.
Anm. 2. Tilläggsarvode anses såsom extra inkomst och må förty icke ens till någon del uppbä¬
ras av tjänsteman, då han icke tjänsten förrättar.
§ 3.
Antalet af nedanstående befattningar utgör
i
byråchefer .......................................
överkontrollör.................................
arkitekt.............................................
matematiker....................................
ombudsman ....................................
sekreterare.......................................
kamrerare och föreståndare för
kammarkontoret .....................
förste aktuarie och föreståndare
för statistiska kontoret.........
milkontrollör och föreståndare
för milkontoret........................
styrelsen:
15 revisor och föreståndare för revi-
1 sionskontoret ...........................
1 förste kontrollörer ........................
1 byråingenjörer av l:a klass......
1 kassör................................................
6 registrator ......................................
notarier.........................................
1 byråingenjörer av 2:dra klass...
förrådsförvaltare ...........................
1 kontrollörer ....................................
1
1
3
10
1
1
5
6
1
5
vid distrikten
distriktschefer..............................
bandirektörer .................................
maskindirektörer ...........................
trafikdirektörer ..............................
baningenjörer av l:a klass.........
och centralverkstaden:
5 maskiningenjörer av l:a klass
5 trafikinspektörer av l:a klass
6 överinspektörer..........................
5 distriktssekreterare......................
5 baningenjörer av 2:dra klass
27
oi w ce eu
Statsutskottets utlåtande Nr 129.
7
telegrafingenj örer
5 distriktskassörer .
4 maskininspektorer
5
18
15
maskiningenjörer av 2:dra klass 14
trafikinspektörer av 2: dra klass 7
7 bjråassistenter .....
5 telegrafinspektorer
distriktskamrerare
förrådsförvaltare
5 stationsinspektorer å 3:dje klas-
stationsinspektorer å l:a klas¬
sens stationer
37
5
17
sens stationer
2 underinspektörer.........
expeditiosföreståndare
stationsinspektorer å 2: dra klas¬
sens stationer
33
Antalet övriga i § 2 omförmälda befattningar bestämmas för varje
år av Kungl. Maj:t.
För åtnjutande av de med befattning förenade avlöningsförmåner
gälla följande allmänna bestämmelser:
l:o) Tjänsteman skall vara underkastad icke allenast de i gällande
instruktion givna bestämmelser utan ock den utvidgade eller förändrade
tjänstgöring eller den förflyttning till annan tjänstgöringsort eller annan
befattning vid statens järnvägar, som kan varda honom i behörig ord¬
ning ålagd, dock utan minskning i det honom vid förflyttningen enligt
stat tillkommande arvode: ägande den, som i följd av befattnings in¬
dragning eller förändring förflyttas till annan befattning med ringare
avlöningsförmåner, erhålla, förutom vid förflyttningen innehavande arvode,
jämväl från den tid, han i sin förra befattning skulle hava kommit i
åtnjutande av förhöjning i arvode, dylik arvodesförhöjning.
Likaledes skall tjänsteman vara skyldig underkasta sig dels, efter
vederbörande överordnade myndighets bestämmande, upphörande av eller
minskning i extra inkomster, som kunna åtfölja befattning eller utgå
för bestyr i sammanhang därmed, dels ock de förändrade bestämmelser
i fråga om pension, som kunna varda stadgade.
2:o) Med befattning vid statens järnvägar må icke förenas annan
tjänst å rikets, riksdagens eller kommuns stat.
Ej heller må med befattning vid statens järnvägar förenas vare
sig uppdrag såsom ordförande eller ledamot i styrelse för verk eller
bolag, som är med Kungl. Maj:ts oktroj försett eller blivit såsom aktiebolag
registrerat, eller befattning såsom tjänsteman i sådant verk eller bolag
*) Minskas i den mån telegrafingenjörstjänster tillsättas.
§ 7.
Statsutskottets utlåtande Nr 129.
eller annan tjänstebefattning av vad slag som helst, så framt ej, vad
angår verkets chef, överdirektör, distriktschef eller byråchef Knngl. Maj:t
och, vad angår innehavare av annan befattning, järnvägsstyrelsen uppå
därom gjord framställning och efter prövning, att ifrågavarande upp¬
drag eller tjänstebefattning ej må anses hinderlig för fullgörande av
tjänstgöringen vid statens järnvägar, finner uppdraget eller befattningen
kunna få tillsvidare mottagas och bibehållas.
Över alla av styrelsen i ovannämnda hänseenden meddelade beslut
skall förteckning föras hos styrelsen.
3:o) Avlöning må ej utgå till tjänsteman för tid, varunder han av¬
hållit sig från tjänstgöring utan att hava i vederbörlig ordning erhållit
tjänstledighet eller kunnat styrka giltigt förfall.
Därest tjänsteman varder avstängd från tjänstgöring eller tagen i
häkte skall den del av hans avlöning, som icke av styrelsen prövas
böra användas till befattningens uppehållande, under tiden innehållas,
såvida ej styrelsen finner skäligt låta honom uppbära något därav.
§ 9.
l:o) Förmånen av fri bostad uti järnvägens egna eller förhyrda
lägenheter må, där styrelsen finner sådant vara för järnvägstrafiken
behövligt, tillkomma dels byråchef, förste vaktmästare och vaktmästare
i styrelsen, dels följande tjänstemän av högre grad vid distrikten,
nämligen: distriktschef, ban-, maskin- och trafikdirektör, ban-, maskin-
och telegrafingenjör, trafikinspektör, överinspektör, maskininspektor,
byråassistent, stationsinspektor, underinspektör, expeditionsföreståndare
för biljettexpedition, förste stationsskrivare å station av 2:dra eller 3:dje
klass ävensom dylik tjänsteman å station av högre klass, som tjänstgör
antingen å statioesinspektors expedition och regelbundet användes i
yttre tjänstgöring eller å biljettexpedition, dels samtliga tjänstemän av
lägre grad vid distrikten med undantag av lokomotivförare, tågmästare,
ogift manligt kontorsbiträde samt gift manligt kontorsbiträde, som icke
regelbundet användes i yttre tjänstgöring, konduktör, eldare, vagnskö¬
tare och kvinnligt kontorsbiträde.
Där lokala förhållanden göra sådant nödigt eller lämpligt, må fri
bostad i järnvägens egna eller förhyrda hus tillkomma jämväl nu ej
nämnda tjänstemän vid distrikten ävensom de tjänstemän, i fråga om
vilka, på sätt ovan angivits, undantag stadgats beträffande förmånen
att erhålla inkvartering in natura.
2:6) Med fri bostad är förenad förmånen av fritt bränsle enligt stat,
som av styrelsen fastställes.
Statsutskottets utlåtande Nr 129.
9
3:o) Tjänstemän vid distrikten, vilka ej åtnjuta fri bostad, äga upp¬
bära ersättning för bostad och bränsle med 20, 25, 30, 35 eller 40 pro¬
cent av arvodet allt efter den ort, där vederbörande är placerad, i en¬
lighet med de grunder, som av Kungl. Maj:t bestämmas; dock med iakt¬
tagande därav, att beloppet av nämnda ersättning ej må överstiga:
a) å station, där ersättningen utgår med 40 procent:
för
|
tjänsteman,
|
som kan
|
erhålla
|
7
|
rum
|
och kök,
|
kr.
|
2,000
|
»
|
b
|
b
|
B
|
B
|
6
|
B
|
B
|
B
|
B
|
1,800
|
»
|
»
|
b
|
B
|
B
|
5
|
B
|
B •
|
B
|
B
|
1,500
|
»
|
b
|
B
|
B
|
B
|
4
|
»
|
B
|
B
|
B
|
1,100
|
)>
|
b
|
B
|
B
|
B
|
3
|
B
|
B
|
B
|
B
|
850
|
b
|
»
|
B
|
B
|
B
|
2
|
B
|
B
|
B
|
B
|
650
|
»
|
)>
|
B
|
B
|
B
|
1
|
B
|
B
|
B
|
))
|
400
|
|
|
|
b) ä
|
Övriga stationer
|
|
|
|
|
för
|
tjänsteman,
|
som kan
|
erhålla
|
7
|
rum
|
och kök,
|
kr.
|
1,700
|
|
b
|
))
|
B
|
B
|
6
|
B
|
B
|
B
|
B
|
1,500
|
|
»
|
D
|
B
|
B
|
5
|
B
|
B
|
B
|
B
|
1,200
|
B
|
»
|
|
B
|
B
|
4
|
B
|
B
|
B
|
B
|
900
|
»
|
b
|
))
|
B
|
B
|
O
O
|
B
|
B
|
B
|
B
|
700
|
B
|
»
|
D
|
B
|
B
|
2
|
B
|
B
|
B
|
B
|
550
|
))
|
|
))
|
B
|
B
|
1
|
B
|
B
|
B
|
B
|
350
|
4:o)
|
Ersättning för bostad
|
och bränsle anses
|
tillhöra lönen.
|
Beträffande utredningen i detta ärende tillåter sig utskottet hänvisa
till åberopade statsrådsprotokollet.
I sammanhang härmed har utskottet till behandling förehaft en
inom Andra kammaren av herrar E. Hage och C. Winberg väckt motion,
nr 278, däri hemställts, att Kungl. Maj:ts ifrågavarande proposition, nr
5, icke måtte vinna Riksdagens bifall.
Beträffande vad till stöd för denna framställning anförts, hänvisas
till motionen.
Kungl. Maj:ts förevarande förslag avser att undanröja vissa med
arbetet inom järnvägsstyrelsen förenade olägenheter, och har det i sådant
avseende framhållits, dels att styrelsens chef för närvarande icke vore
i tillräcklig grad befriad från detaljfrågors handläggning, varför möjlighet
för honom ej förefunnes att mera odelat ägna sig åt de stora frågorna,
Bihang till Riksdagens protokoll 1913. 6 samt. 70 Käft. (Nr 129.) 2
Utskottets
yttrande.
10
Statsutskottets utlåtande Nr 129.
dels ock att den alltför låga avlöningen till byrådirektörerna hos styrelsen
medfört svårighet att för dessa befattningar erhålla lämpliga personer och
att hos styrelsen kvarhålla de för arbetet mest passande bästa krafterna.
Såsom övriga svagheter med avseende på de nuvarande förhållandena
har vidare framhållits, att tillgången på fullt kvalificerad arbetskraft
inom vissa kategorier av tjänstemän i styrelsen vore alltför knapp samt
att i allo tillfredsställande enhetlighet i ärendenas behandling inom sty¬
relsen visat sig i viss mån svår att uppnå.
Beträffande sättet för avhjälpande av dessa olägenheter hava olika
meningar rått inom järnvägsstyrelsen.
Det förslag, som framlagts av styrelsen, innebär att i stället för
nuvarande å järnvägsstyrelsens stat uppförda 15 föredragande byrå¬
direktörer inrätta
dels 6 sektionschefer med föredragningsskyldighet i viktigare eller
mera principiella ärenden samt med rätt att i generaldirektörens ställe
avgöra vissa ärenden efter föredragning av byrådirektör,
dels ock 13 byrådirektörer, varjämte föreslagits löneförbättring åt
byrådirektörer samt vissa andra tjänstemän. Detta förslag skulle med¬
föra en ökad årlig kostnad av 58,500 kronor.
Emellertid hava sex reservanter inom järnvägsstyrelsen framlagt
ett annat förslag, enligt vilket skulle anställas en ytterligare överdirek¬
tör och souschef samt viss löneförbättring beredas byrådirektörer och
vissa andra tjänstemän. Detta förslag skulle medföra en ökad årlig
kostnad av 40,800 kronor.
Det är reservanternas förslag, som i huvudsakliga delar blivit upp¬
taget av departementschefen och av Kungl. Maj:t framlagts för Riks¬
dagen. Enligt Kungl. Maj:ts förslag uppgår kostnadsökningen till
36,300 kronor.
Då utskottet gått till behandling av föreliggande fråga, har det i
första hand gällt för utskottet att söka bedöma, huruvida omförmälda
olägenheter verkligen äro av beskaffenhet att påkalla åtgärder för deras
avhjälpande.
Vad då till en början beträffar angelägenheten att lätta den gene¬
raldirektören påvilande arbetsbördan och befria honom från handlägg¬
ning i detalj av åtskilliga smärre ärenden, synes det utskottet givetvis
vara av nöden, att generaldirektören beredes den friare ställning och
möjlighet att mera odelat ägna sig åt de stora frågorna samt vinna
den överblick över alla ärenden i alla avdelningar, som måste vara av
stor vikt för chefen för detta vårt lands största affärsdrivande verk;
och vill utskottet i detta sammanhang erinra, hurusom generaldirektö¬
Statsutskottets utlåtande Nr 129.
11
rens arbetsbörda sedan 1907 års omorganisation i synnerligen avsevärd
grad vuxit med det alltjämt växande trafikarbetet.
Jämväl beträffande byrådirektörernas avlöningsförmåner finner ut¬
skottet förhållandena vara av beskaffenhet att påkalla ändring. Det
torde nämligen icke låta sig förneka, att dessa avlöningsförmåner år
1907 blevo väl snävt tillmätta. Erfarenheten synes också hava givit
vid handen, att så varit förhållandet, i det att dels ett flertal dugande
krafter inom byrådirektörsgraden vid uppstående ledighet sökt sig till
direktörsbefattningar å linjen, dels ock, till följd av denna konkurrens
med linjen ävensom den rådande konkurrensen med befattningar i den
enskilda företagsamhetens tjänst, avsevärd svårighet uppstått att få de
krävande befattningarna såsom föredragande hos styrelsen besatta med
de lämpligaste personerna.
Jämväl synes fog förefinnas för de anmärkningar, som framställts
i avseende å svårigheterna att få tillräckligt kvalificerade tjänstemän
även till vissa av de viktigare notariebefattningarna i styrelsen, även¬
som i avseende å svårigheten att i allo uppnå enhetlighet i ärendenas
behandling.
I sistnämnda hänseende liksom givetvis ock i främsta rummet ur
synpunkten att lätta generaldirektörens arbetsbörda synes Kungl. Maj:ts
förslag, i vad avser tillsättande på förordnande av ytterligare en sous¬
chef synnerligen välbetänkt. Genom fördelande mellan denne och den
förutvarande souschefen av avgörande i ärenden av relativt mindre om¬
fattning och betydelse, sålunda att den ene handlägger ärenden av i
huvudsak mera teknisk art, under det att den andre behandlar frågor
inom de administrativa och driftsområdena, synes det bliva möjlighet
dels för generaldirektören att själv mera odelat ägna sig åt de inom
järnvägsförvaltningen förekommande större ärendena, dels ock för sous¬
cheferna att vardera inom sitt område sörja för gott samarbete mellan
de olika byråerna ävensom genom samråd sinsemellan bidraga till upp¬
rätthållande av större enhetlighet vid ärendenas handläggning såväl i sty¬
relsen som med avseende å distriktsförvaltningens arbete med driftens
skötsel ute å linjerna.
Såsom ovan nämnts, har järnvägsstyrelsen föreslagit en annan väg
för ernående av förbättring i nu berörda hänseende, nämligen uppde¬
lande inom styrelsen av arbetet på vissa sektioner med var sin sek¬
tionschef, som då under sig skulle hava byrådirektörer och övriga tjän¬
stemän.
Detta förslag innebär emellertid ingalunda oväsentliga förändringar
i styrelsens organisation, och torde redan av denna anledning däremot
möta vissa betänkligheter.
12
Statsutskottets utlåtande Nr 129.
Då man, såsom av departementschefen erinrats, har att inom en
snar framtid vänta förslag till departementalreform, i samband varmed
helt visst åtskilliga frågor rörande järnvägsstyrelsens verksamhetsområde
samt formerna för denna verksamhet böra upptagas till utredning, synes
ej tidpunkten nu vara inne att till behandling upptaga frågan om en
mera genomgående omorganisation av järn vägsförvaltningen, utan lära,
enligt utskottets mening, de rubbningar beträffande formerna för sty¬
relsens verksamhet, som kunna erfordras för att avhjälpa de därmed
förknippade olägenheter, böra begränsas till att bliva de minsta möjliga,
på det att därigenom en eventuell, mera genomgripande reform ej
må föregripas. I sådant avseende synes Kung! Maj:ts förslag ej
giva anledning till någon erinran. Då den nye souschefen liksom den
nuvarande allenast kan komma att tillsättas på förordnande under vissa
år, synes anställandet av en sådan icke vara ägnat att förhindra en
framtida förändring av styrelsens organisation, även om souschefssystemet
skulle befinnas böra övergivas. Utskottet vill emellertid i detta avse¬
ende understryka vad av departementschefen anförts om att Kungl.
Maj:t framdeles torde böra taga under övervägande, om ej den nya sous¬
chefen möjligen bör tillsättas för kortare tid, än som nu gäller för sous¬
chef, eller 6 år.
I förenämnda motion har i fråga om den föreslagna nya överdirek-
törsbefattningen gjorts gällande, att järnvägsstyrelsen ansett behov därav
ej föreligga. Denna uppfattning kan utskottet ej biträda, då det synes
utskottet uppenbart, att järnvägsstyrelsen i detta avseende gått väsent¬
ligt längre än Kungl. Maj:t, i det styrelsens förslag i den nye över¬
direktörens ställe upptager sex sektionschefer utan att därför stryka
mer än tre byrådirektörsbefattningar. Ej heller delar utskottet motio¬
närernas farhågor, att tillskapandet av en ny överdirektörsbefattning vid
en blivande omorganisation kunde medföra ett upprepande av nuvarande
förhållandet, att en överdirektör enligt ändrad organisationsform under
flera år såsom övertalig tjänsteman uppburit sin lön utan att tjänstgöra.
I sådant avseende hänvisar utskottet till departementschefens nyssbe-
rörda uttalande angående eventuellt tillsättande av den nye överdirek¬
tören på förordnande under kortare tid ävensom därtill, att hinder icke
torde förefinnas för att i förordnandet för den nye överdirektören intaga
föreskrift om skyldighet för honom att vid eventuell omorganisation
tjänstgöra i annan lämplig befattning.
Beträffande den för överdirektören föreslagna lönen, 12,000 kronor,
finner utskottet intet att däremot erinra.
Vad därefter vidkommer den föreslagna förbättringen i byrådirek¬
törernas aflöningsförmåner, är utskottet, såsom ovan nämnts, av den
Statsutskottets utlåtande Nr 129.
13
mening-, att förhållandena verkligen påkalla en sådan förhöjning. Det
vill synas utskottet erforderligt och lämpligt, att de högre tjänsterna å
linjen och i styrelsen äro i aflöningshänseende så avvägda sinsemellan,
att ett för förvaltningen i dess helhet nyttigt och ömsesidigt utbyte
av tjänstemän kan ske mellan dessa avdelningar. Då, såsom nu är
fallet, byrådirektörernas aflöningsförmåner varit satta avsevärt lägre än
direktörernas å linjen, har, såsom också redan nämnts, detta utbyte
blivit i det hela ensidigt, i det goda krafter ur byrådirektörernas tjänste¬
mannagrupp dragits till linjen, men ej tvärtom. Den förhöjning av
byrådirektörernas löner till enahanda belopp, som tillkommer ban-,
maskin- och trafikdirektörerna, som av Kungl. Maj:t föreslagits, synes
lämpligt avvägd och väl ägnad att underlätta besättandet av byrå-
direktörstjänsterna med verkligt dugande krafter ävensom åstadkomma
erforderlig växelverkan uti förevarande avseende mellan styrelsen och
linjen.
I fråga om byrådirektörerna vid järnvägsstyrelsen hava herrar
Hage och ^Vinberg i sin förenämnda motion vidare anfört, att antalet
byråer är för stort och att vissa byråer borde sammanslås under ledning
av en person, och hava motionärerna framhållit, att denna uppfattning-
delats av såväl överrevisorerna vid järnvägen som Riksdagens Andra
kammare. Denna tanke har ej heller varit utskottet främmande, ehuru
utskottet icke tilltror sig att i fråga om någon eller några av styrelsens
byråer nu framställa ett sådant förslag. Emellertid är utskottet av den
uppfattning, att genom tillsättandet på föreslaget sätt av ytterligare en
souschef skall beredas möjlighet till att framdeles någon eller några
nu självständiga byråer må kunna inrangeras som avdelningar i andra
dem närstående byråer, så att en minskning så småningom skall kunna
ernås i byråernas antal.
Vad därefter vidkommer vissa förändi-ingar i fråga om åtskilliga
av styrelsens övriga personal, har utskottet, på de skäl, som av departe¬
mentschefen i sådant avseende anförts, funnit sig böra biträda vad som
föreslagits.
Beträffande slutligen vad av motionärerna anförts därom, att före¬
varande fråga icke blivit — i enlighet med vad av Andra kammaren
år 1912 uttalats såsom önskvärt i avseende å förslag till omorganisa¬
tion inom järnvägsstyrelsen — före dess överlämnande till Riksdagen
prövad av utom järnvägsstyrelsen stående sakkunniga, vill utskottet
betona, att Kixngl. Majits föreliggande förslag ej kan sägas innebära en
omorganisation, utan allenast en löneförbättring för vissa av styrelsens
personal jämte ett tillsättande endast på förordnande av en ytterligare
tjänsteman hos styrelsen.
14
Statsutskottets utlåtande Nr 129.
Angående
ändringar i
9 mom. 3:o)
och § 12 i
avlönings-
reglementet.
Då utskottet, såsom av det anförda framgår, finner förhållandena
inom järnvägsstyrelsen påkalla åtgärder för avhjälpande av de över¬
klagade olägenheterna och vidare anser Kung! Maj:ts förslag väl ägnat
att avhjälpa dessa olägenheter samt dessutom ej vara av beskaffenhet att
kunna verka föregripande på eventuellt kommande reformer inom järn-
vägsförvaltningen, anser sig utskottet alltså böra förorda detta förslag,
därvid utskottet dock ur den föreslagna kungörelsen till vissa ändringar i
avlöningsreglementet utbryter dels § 9 mom. 3, beträffande vilket ut¬
skottet i nästa punkt kommer att avgiva yttrande och förslag, dels
ock mom. 4 i samma §, vilket mom. ej innehåller någon förändring i
dess föregående lydelse.
Utskottet biträder likaledes Kungl. Maj:ts förslag om ändringar i
1 och 2 §§ av lagen den 4 juli 1910 angående rätt till pension för
tjänstemän vid statens järnvägar, vilka ändringar, som endast äro for¬
mella, betingas av den föreslagna ändringen i avlöningsreglementet.
Utskottets hemställer alltså,
att Riksdagen, med bifall till Kungl. Maj:ts fram¬
ställning och med avslag å herrar Hages och Winbergs
förevarande motion, må
Do) besluta den ändring i §§ 1, 2, 3, 7 samt
9 mom. Do) och 2:o) av gällande avlöningsreglemente
för tjänstemän vid statens järnvägar, som framgår av
det till statsrådsprotokollet över civilärenden den 21
februari 1913 fogade förslag till kungörelse i ämnet;
2:o) medgiva, att övergångsbestämmelser rörande
tillämpningen av de nya avlöningsförmånerna må, i
enlighet med vad i statsrådsprotokollet närmare om-
förmäles, av Kungl. Maj:t utfärdas; samt
3:o) antaga i statsrådsprotokollet närmare omför¬
mäld ändring av 1 och 2 §§ i lagen den 4 juli 1910
angående rätt till pension för tjänstemän vid statens
järnvägar.
2:o).
Vidare har i en den 21 februari 1913 till Riksdagen avlåten, till
statsutskottets förberedande behandling överlämnad proposition, nr 99,
Kungl. Maj:t, under åberopande av bifogat utdrag av statsrådsprotokollet
över civilärenden för samma dag, föreslagit Riksdagen medgiva
Statsutskottets utlåtande Nr 129.
15
I. att § 9 3:o) i avlöningsreglementet för tjänstemän vid statens
järnvägar den 15 november 1907 må erhålla följande ändrade lydelse:
3:o) Tjänstemän vid distrikten, vilka ej åtnjuta fri bostad, äga
uppbära ersättning för bostad och bränsle med 20, 25, 30, 35 eller 40
procent av arvodet allt efter den ort, där vederbörande är placerad, i
enlighet med de grunder, som av Kungl. Maj:t bestämmas; dock med
iakttagande därav, att beloppet av nämnda ersättning ej må överstiga:
a) å station, där ersättningen utgår med 40 'procent:
för tjänsteman, som kan erhålla 7 rum och kök
» » d d )) 6 » » :»
)) » » » » 5 » »
)) » » i) » 4 » » )i
» » » )) )> 3 » j> ))
)) » » )) )> 2 » ii »
kr. 2,000
ii 1,800
» 1,500
)) 1,100
» 850
)) 650,
skolande dock för kvinnlig kontorsskrivare, eldare, portvakt vid verkstad,
maskin- och pannskötare, vagnskötare samt tjänsteman av lägre grad
än dessa med undantag av vaktmästare högsta ersättningen utgöra 400
kronor.
b) å övriga stationer:
för tjänsteman, som kan erhålla 7
» » » » » 6
» » » » »5
» )> d » » 4
» » )) » )> 3
)) i) )) i) y> 2
rum och kök
)) )> ii
■i » »
» )> »
3) )) )'
)> ).' »
kr. 1,700
» 1,500
ii 1,200
)) 900
» 700
)> 550,
skolande dock för kvinnlig kontorsskrivare, eldare, portvakt vid verk¬
stad, maskin- och pannskötare, vagnskötare samt tjänsteman av lägre
grad än dessa med undantag av vaktmästare högsta ersättningen utgöra
350 kronor.
II. dels att § 12 i samma avlöningsreglemente må erhålla följande
ändrade lydelse:
Dyrortstillägg utgår med 60 kronor om året till tjänstemän av lägre
grad, vilkas arvode icke överstiger 1,500 kronor och som äro placerade
i städer med minst 15,000 invånare samt, vad Stockholmstrakten
16
Statsutskottets utlåtande Nr 129.
angår, å stationer och bansträckor utom Stockholm till och med Ålvsjö,
Järva och Värtan.
Kcillortstillägg utgår:
för samtliga tjänstemän å bandelarna från Bräcke till och med Jörn
jämte bilinjerna Långsele—Sollefteå, Mellansel—Örnsköldsvik och Vän¬
näs—Umeå, samt från Järpen till och med Duved, bandelen från Lit till och
med Volgsjön med bilinjerna Jämtlands Sikås—Hammerdal och Ulriks-
fors—Strömsund samt bandelen Bastuträsk—Skellefteå—Kallholmen med
fem kronor i månaden;
för samtliga tjänstemän å bandelarna från Duved till riksgränsen
bortom Storlien, från Jörn till och med Polcirkeln jämte bilinjerna
Boden—Luleå och Boden—Morjärv ävensom bandelarna Morjärv—Lapp¬
träsk—Veittijärvi—Karungi—Matarengi och Ålvsby—Piteå med tio kro¬
nor i månaden;
för samtliga tjänstemän å bandelen från Polcirkeln till och med
Gällivare jämte bilinjerna Gällivare—Malmberget och Gällivare—Koskulls-
kulle med femton kronor i månaden;
för samtliga tjänstemän å bandelen från Gällivare till och med Riks¬
gränsen, med undantag av tjänstemän tillhörande banavdelningen å
banlinjen Abisko—Riksgränsen, med tjugu kronor i månaden; samt
för nyssnämnda tjänstemän vid banavdelningen med trettio kronor
i månaden.
Dyrortstillägg och kallortstillägg skola anses tillhöra lönen.
och dels att kallortstillägget för de bandelar, för vilka sådan för¬
mån förut ej varit i avlöningsreglementet fastställd, skall utgå från
respektive bandelars öppnande för trafik.
Beträffande utredningen i ärendet tillåter sig utskottet hänvisa till
åberopade statsrådsprotokollet.
I sammanhang härmed har utskottet förehaft följande inom Riks¬
dagen väckta, till utskottet remitterade motioner, nämligen
dels en av herr O. Bogren inom Andra kammaren väckt motion,
nr 277, däri hemställts, att i avlöningsreglementet för tjänstemän vid
statens järnvägar eldarna må bliva placerade i den grupp, som är be¬
rättigad att utfå ersättning för husrum och vedbrand, beräknad efter
två rum och kök,
dels en likaledes inom Andra kammaren av herrar A. Molin och
J. Pettersson väckt motion, nr 279, däri föreslagits, att Riksdagen måtte
bifalla Knngl. Maj:ts proposition nr 99 i vad den avser ändring av § 12
i avlöningsreglementet för tjänstemän vid statens järnvägar under för¬
utsättning att samma § erhåller följande lydelse:
Statsutskottets utlåtande Nr 129.
17
Dyrortstillägg utgår med 60 kronor om året till tjänstemän av lägre
grad, vilkas arvode icke överstiger 1,500 kronor och som äro placerade
i städer med minst 15,000 invånare samt, vad Stockholmstrakten an¬
går, å stationer och bansträckor utom Stockholm till och med Söder¬
tälje, Väsby och Värtan.
Källortstillägg etc. (lika med den k. propositionen),
dels och en av C. I. Asplund, med instämmande av herrar O. Berg-
qvist och E. Berggren inom Första kammaren väckt motion, nr 110,
däri hemställts, att Riksdagen ville med anledning av Kungl. Maj:ts
proposition nr 99 beträffande den av Kungl. Maj:t föreslagna ändringen
i avlöningsreglementet för tjänstemän vid statens järnvägar den 15
november 1907 i dess § 12 angående kallortstillägg för sin del med¬
giva följande ändrade lydelse:
Kallortstillägg utgår:
— — -— — — -— med femton kronor i månaden; %
för samtliga tjänstemän å bandelen från Gällivare till och med
Riksgränsen, med undantag av tjänstemän, tillhörande banavdelningen
å linjen Abisko—Riksgränsen, med trettiofem kronor i månaden; samt
för nyssnämnda tjänstemän vid banavdelningen med femtiofem
kronor i månaden.
Beträffande vad till stöd för dessa framställningar anförts, hänvi¬
sas till motionerna.
Vad angår Kungl. Maj:ts nu föreliggande förslag i vad avser änd¬
ring i § 9 mom. 3 avlöningsreglementet för tjänstemän vid statens järn¬
vägar, tillåter sig utskottet till en början erinra, hurusom Riksdagen i
sin skrivelse den 30 maj 1912 angående utgifter för kapitalökning i
fråga om av chefen för civildepartementet framlagt och av Riksdagen
gillat förslag, att den lägsta tjänstemannagruppen vid uppförandet av
nybyggnader för statens järnvägar skulle tilldelas två rum och kök i
stället för ett rum och kök, underströk ett av departementschefen gjort
uttalande om, att personalen i fråga icke skulle erhålla ovillkorlig rätt
till tvårumslägenheter och att således några kostnader för ombyggnad
av äldre bostadshus icke skulle framkallas genom att tvårumslägenheter
anordnades i de nya byggnaderna.
Då Kungl. Maj:ts förslag uti nu förevarande del synes stå i full
överensstämmelse med nämnda uttalande, finner sig utskottet böra för¬
orda detsamma.
Vad beträffar herr Bogrens förenämnda motion har däri framhållits,
hurusom arbetstiden för lokomotiveldarna vid statens järnvägar måste
Bihang till Riksdagens protokoll 1913. 6 samt. 70 höft. (Nr 129.) 3
Utskottets
yttrande.
18
Statsutskottets utlåtande Nr 129.
förläggas till olika tider av dygnet samt att huvudparten av deras syn¬
nerligen ansträngande arbete ej sällan måste utföras om natten, i vili¬
ket fall vederbörande vore hänvisad att söka sig vila under dagen,
något som emellertid medförde stora svårigheter för en person som
för sig och sin familj ej hade större lägenhet än ett rum och kök.
Utskottet, som till fullo behjärtar vad anförts i fråga om önskvärd¬
heten, att dessa befattningshavare må sättas i tillfälle att förskaffa sig
tvårumslägenheter, har emellertid funnit starka betänkligheter möta mot
att vidtaga denna ändring, då ej närmare utredning i ärendet förelig¬
ger och man sålunda ej är i tillfälle ett bedöma de konsekvenser av
en eller annan art, som kunna vara förbundna med en dylik rubbning-
av det enhetligt uppgjorda avlöningsreglementet. Då personalen i fråga
icke åtnjuter förmånen av fri bostad, utan i stället uppbär ersättning
härför, bär det dessutom ej synts utskottet förefinnas någon säkerhet
för att den av motionären föreslagna ökningen av denna ersättning
verkligen kommer att av vederbörande användas på sådant sätt, att
det av motionären därmed avsedda syfte skulle ernås.
Den av Kungl. Maj:t föreslagna ändringen av § 12 i reglementet
avser att bereda kallortstillägg åt tjänstemännen vid de statsbanelinjer,
som tillkommit efter utfärdandet år 1907 av detta reglemente eller som
efter denna tidpunkt av Riksdagen beslutats, men ännu ej färdig¬
ställts och vilka äro belägna i trakter, där kallortstillägg bör utgå.
Vad i sådant avseende föreslagits synes utskottet vara med rättvisa och
billighet överensstämmande, varför utskottet finner sig böra förorda, att
kallortstillägg på föreslaget sätt beredes tjänstemännen vid dessa ban¬
linjer.
Vad härefter beträffar herrar Molins och Petterssons samt Asplunds
ovannämnda motioner, så beröra de ämnen, angående vilka förändrin¬
gar icke blivit föreslagna i Kungl. Maj:ts föreliggande proposition, däri
de uti nämnda motioner upptagna bestämmelser i fråga om dyrortstill-
lägg och kallortstillägg torde hava intagits endast på den grund, att
§ 12, i vilken i andra delar föreslås tillägg, måtte framläggas i ostym¬
pat skick. Någon anledning till framkommande av de i dessa motio¬
ner gjorda förslag, kan sålunda icke hämtas från ifrågavarande propo¬
sition och synas dessa motioner icke heller böra till någon Riksdagens
åtgärd föranleda.
På grund av vad sålunda anförts får utskottet hemställa,
I) att Riksdagen må med avslag å herr Bogrens
förevarande motion och med bifall till Kungl. Maj:ts
förslag medgiva,
Statsutskottets utlåtande Nr 129.
19
a) att § 9 3:o) i avlöningsrcglementet för tjänste¬
män vid statens järnvägar den 15 november 1907 må
erhålla följande ändrade lydelse:
3:o) Tjänstemän vid distrikten, vilka ej åtnjuta
fri bostad, äga uppbära ersättning för bostad och
bränsle med 20, 25, 30, 35 eller 40 procent av arvo¬
det allt efter den ort, där vederbörande är placerad,
i enlighet med de grunder, som av Kungl. Maj:t
bestämmas; dock med iakttagande därav, att beloppet
av nämnda ersättning ej må överstiga:
a) å station, där ersättningen utgår med 40 procent:
för tjänsteman, som kan erhålla 7 rum och kök kr. 2,000
))
|
»
|
|
»
|
»
|
6
|
))
|
|
|
|
1,800
|
))
|
»
|
»
|
»
|
|
5
|
|
|
v
|
|
1,500
|
))
|
|
j>
|
»
|
|
4
|
|
»
|
|
»
|
1,100
|
»
|
))
|
»
|
»
|
»
|
3
|
»
|
|
»
|
»
|
850
|
))
|
).)
|
|
»
|
»
|
2
|
|
|
»
|
»
|
650,
|
skolande
|
dock
|
för
|
kvinnlig
|
kontorsskrivare,
|
eldare,
|
portvakt vid verkstad, maskin- och pannskötare, vagn¬
skötare samt tjänsteman av lägre grad än dessa med
undantag av vaktmästare högsta ersättningen utgöra
400 kronor.
b) å övriga stationer:
för tjänsteman, som kan erhålla 7 rum och kök kr. 1,700
» )> » » » 6 » » » » 1,500
)) » » )> » 5 » » » » 1,200
» » » » » 4 » » » » 900
» jj » » » 3 » » » » 700
» » » » » 2 » » )) » 550,
skolande dock för kvinnlig kontorsskrivare, eldare,
portvakt vid verkstad, maskin- och pannskötare,
vagnskötare samt tjänsteman av lägre grad än dessa
med undantag av vaktmästare högsta ersättningen ut¬
göra 350 kronor, samt
20
Statsutskottets utlåtande Nr 129.
b) dels att § 12 i avlöningsreglementet må erhålla
följande ändrade lydelse:
Dyrortstillägg ntgår med 60 kronor om året till
tjänstemän av lägre grad, vilkas arvode icke överstiger
1,500 kronor och som äro placerade i städer med
minst 15,000 invånare samt, vad Stockholmstrakten
angår, å stationer och bansträckor utom Stockholm till
och med Älvsjö, Järva och Värtan.
Kallortstillägg utgår:
för samtliga tjänstemän å bandelarna från Bräcke
till och med Jörn, jämte bilinjerna Långsele—Sollefteå,
Mellansel—Örnsköldsvik och Vännäs—Umeå, samt från
Järpen till och med Duved, bandelen från Lit till och
med Volgsjön med bilinjerna Jämtlands Sikås—Ham-
merdal och Ulriksfors—Strömsund samt bandelen Bastu¬
träsk—Skellefteå—Kallholmen med fem kronor i må¬
naden;
för samtliga tjänstemän å bandelarna från Duved
till riksgränsen bortom Storlien, från Jörn till och
med Polcirkeln jämte bilinjerna Boden—Luleå och
Boden—Morjärv ävensom bandelarna Morjärv—Lapp¬
träsk—Veittijärvi—Karungi—Matarengi och Ålvsby—
Piteå med tio kronor i månaden;
för samtliga tjänstemän å bandelen från Polcir¬
keln till och med Gällivare jämte bilinjerna Gällivare
■—Malmberget och Gällivare—Koskullskulle med fem¬
ton kronor i månaden;
för samtliga tjänstemän å bandelen från Gällivare
till och med Riksgränsen, med undantag av tjänste¬
män tillhörande banavdelningen å banlinjen Abisko—
Riksgränsen, med tjugu kronor i månaden; samt
för nyssnämnda tjänstemän vid banavdelningen
med trettio kronor i månaden.
Dyrortstillägg och kallortstillägg skola anses till¬
höra lönen.
och dels att kallortstillägget för de bandelar, för
vilka sådan förmån förut ej varit i avlöningsreglementet
fastställd, skall utgå från respektive bandelars öppnande
för trafik.
Statsutskottets utlåtande Nr 129.
21
II) att herrar Molins och Petterssons samt Asp¬
lunds förenämnda motioner icke må till någon Riks¬
dagens åtgärd föranleda.
Stockholm den IT maj 1913.
På statsutskottets vägnar:
F. CL:SON WACHTMEISTER.
Vid förestående ärendes slutbehandling inom utskottet hava närvarit
från Första kammaren: herrar greve F. Guson Wachtmeister, S. H. Kvarnzelim,
A. N. Halm, friherre C. H. Falkenberg, H. F. Lamm, friherre J. G. Beck-Friis, 0. M.
Strömberg, A. Åström, F. Berglund, G. M. H. Fkelund, L. J. K. Larsson och G. I. Asp¬
lund samt
från Andra kammaren: herrar A. Ekman, F. W. Thorsson, G. Persson, K. Starbäck,
K. V. Rydén, J. Ström, G. Odqvist, E. A. Nilson, G. J. Carlsson i Frosterud, E. F.
Hellberg, A. R. Lundblad och H. Lemlce.
Reservationer:
Vid punkt 1 (ang. ändringar i §§ 1, 2, 3, 7 samt 9 mom. l:o) och
2:6) i avlöningsreglementet in. m.):
Av herrar C. I. Asplund, F. IF. Thorsson, C. Persson, K. V. Rydén,
J. Ström, G. Odqvist och L. J. Carlsson, som ansett att utskottets ytt¬
rande och förslag bort hava följande lydelse:
»Utskottet har icke kunnat biträda Kungl. Maj:ts förevarande för¬
slag, utan finner i likhet med motionärerna i ämnet, att detta ej nu
bör av Riksdagen bifallas.
Den nuvarande organisationen av statsbaneförvaltningen bär i sin
praktiska tillämpning visat avsevärda brister, vilka synas vidlåda icke
allenast själva järnvägsstyrelsen, utan, såsom av motionärerna anförts,
jämväl linjeförvaltningen.
Vid sådant förhållande synes givetvis, såsom också vid flera till¬
fällen inom Riksdagen framhållits, en ingående undersökning rörande
statsbaneförvaltningen erforderlig, och att genom en partiell löneregle¬
ring samt tillskapande av en ny befattning för någon längre tid undan¬
skjuta en sådan undersökning, synes utskottet ej lämpligt.
Av departementschefens anförande till statsrådsprotokollet i nu
förevarande ämne synes också framgå, att departementschefen ej är
övertygad om lämpligheten av nuvarande organisationsform i dess
22
Statsutskottets utlåtande Nr 129.
helhet, men har departementschefen ännu ej ansett tiden inne att till
prövning upptaga denna fråga, utan föreslagit vissa förändringar, av¬
sedda att råda bot på de med styrelsens organisation förenade olägen¬
heterna. I sådant syfte hade, såsom ovan antytts, föreslagits dels in¬
rättande av en ny överdirektörstjänst, dels ock viss löneförbättring åt
byrådirektörerna och åtskilliga andra av styrelsens tjänstemän.
Detta förslag synes emellertid, enligt utskottets förmenande, ej vara
ägnat att avhjälpa de med styrelsens organisation förenade bristerna,
vilka i första hand hänföra sig till svårigheten att uppnå enhetlighet
vid ärendenas handläggning.
För ernående av den erforderliga enhetligheten och koncentra¬
tionen lärer väl vara nödvändigt att sammanslå vissa byråer inom sty¬
relsen under en chef och på sådant sätt minska byråernas antal. Denna
synpunkt, vilken också biträtts av Andra kammaren vid 1912 års riks¬
dag, har emellertid icke blivit beaktad i Kung!. Maj:ts förslag, utan
innebär detta i stället höjning av byrådirektörernas löner ävensom
själva tjänsternas förändring till byråchefsbefattningar, vilket synes
utskottet innebära ett visst befästande av dessa befattningars fortvaro
i samma antal som förut.
De skäl, som av departementschefen framlagts för denna förhöj¬
ning, hava ej synts utskottet utvisa, att angelägenheten av den före¬
slagna löneförhöjningen är av så brådskande natur, att densamma nu
bör beviljas, så mycket mindre som frågan om de av Kungl. Maj:t
föreslagna förändringarna i sin helhet ej blivit, på sätt av Andra kam¬
maren framhållits såsom önskvärt beträffande av järnvägsstyrelsen
framlagt förslag till organisationsförändring, prövad av utom verket
stående sakkunniga.
Ej heller har utskottet kunnat vinna övertygelse om att den före¬
slagna nya överdirektören skulle kunna i avsedd grad bidraga till
skapande av den erforderliga enhetligheten, liksom utskottet icke anser
verkliga skäl tala för de av Kungl. Maj:t beträffande ombudsmannen
och vissa notarier i järnvägsstyrelsen föreslagna avlöningsförbättringar.
Då utskottet sålunda är av den uppfattning, att de med järnvägs-
förvaltningens organisation förenade olägenheterna ej bliva på ett till¬
fredsställande sätt avhjälpta genom Kungl. Maj:ts förevarande förslag,
vilket i väsentliga delar endast synes innebära en av omständigheterna
icke påkallad förbättring av vissa tjänstemäns löneförmåner, då ut¬
skottet vidare såsom ovan nämnts funnit, att denna fråga ej blivit
vederbörligen prövad även av utom järnvägsstyrelsen stående sak¬
kunniga och då utskottet slutligen har den uppfattning, att de av
Statsutskottets utlåtande Nr 129.
23
Kungl. Maj:t föreslagna förändringarna äro av beskaffenhet att i större
eller mindre grad verka föregripande på den genomgående reform av
statsbaneförvaltningen i dess helhet, som är erforderlig, har utskottet
icke kunnat biträda Kungl. Maj:ts förslag, utan hemställer,
att Riksdagen, med bifall till herrar Hages och
Winbergs förenämnda motion, må avslå Kungl. Maj:ts
förevarande framställning.»
Vid punkt 2 (ang. ändringar i § 9 mom. 3:o) och § 12 i avlönings-
reglementet):
av herr K. Starbäck.
STOCKHOLM, K. L. BECKMANS BOKTRYCKERI, 1913