Statsutskottets utlåtande Nr 115
3
Nr 115.
Ankom till Riksdagens kansli den 9 maj 1913 kl. 5 c. m.
Tj flätande, i anledning av Kung!. Maj:ts i statsverkspropositionen
under utgifter för kapitalökning i vad angår civildeparte-
mentsärenden gjorda framställning angående anslag för vissa
anläggningar vid i rösunda driftbangård samt en i ämnet
väckt motion.
(4:e Avd.)
1 den till Riksdagen avlåtna propositionen angående statsverkets till¬
stånd och behov har Kungl. Maj:t bland utgifter för kapitalökning, i vad
avser statens affärsverksamhet, nti punkt 6 föreslagit Riksdagen att till
utförande av nya byggnader och anläggningar vid statens redan trafikerade
järnvägar anvisa för år 1914 ett belopp av 3,003,000 kronor, med rätt
för Kungl. Maj:t att förskottsvis redan under 1913 av tillgängliga medel
utanordna ett belopp av 600,000 kronor.
Bland de under denna punkt begärda anslag förekommer under rubri¬
ken »större arbeten» en post å 250,000 kronor för vissa anläggningar vid
Frösunda driftbangård, av vilket belopp 100,000 kronor avsetts till an¬
vändning redan under innevarande år. Beträffande denna del av Kungl.
Maj:ts framställning har utskottet uti sitt utlåtande nr 48, däri utskottet
i övrigt förordat de under nämnda punkt framställda förslag, förklarat sig
komma att framdeles under Riksdagen avgiva utlåtande.
Utredningen beträffande nämnda anslagspost å 250,000 kronor åter¬
finnes å sid. <0 72 samt 89 i det vid statsverkspropositionen under
rubrik »utgifter för kapitalökning» fogade statsrådsprotokollet över civil¬
ärenden för den 14 januari 1913, till vilket utskottet tillåter sig hänvisa;
4
Statsutskottets utlåtande Nr Ilo.
och utvisar statsrådsprotokollet att berörda 250,000 kronor äro avsedda
till anläggning vid Frösunda driftbangård av lokomotivstation med plats
för 18 lokomotiv, expeditions- och förrådslokaler, ångcentral för uppvärm¬
ning, oljekällare med cisterner, vattentorn med reningsanordning samt vat¬
tenledning med pumpverk. I sammanhang med detta ärende har utskottet
till behandling förehaft en inom Andra kammaren av herr E. Åkerlund m. fl.,
väckt motion, nr 109, däri hemställts, att Riksdagen vid beviljandet av
det för lokomotivstationsanläggningen vid Frösunda begärda anslaget måtte
till beslutet foga det uttalandet, att lokomotivstallarna med tillhörande
anläggningar måtte placeras i sådant höjd- eller planläge, att väsentligt
hinder för genomförande av kanalföretaget Bällstaviken—Brunnsviken —
med en fri höjd av förslagsvis 5 meter under de fasta järnvägsbroarna —
icke måtte på grund av dessa anläggningar uppstå.
Till stöd för denna framställning hava motionärerna anfört följande:
Enligt innevarande års statsverksprop o sition föreslås anläggandet av
lokomotivstallar, förrådshus m. m. i samband med den av 1909 års Riks¬
dag beslutade driftbangården norr om Hagalund, vid Frösunda. Anlägg¬
ningarna skulle i det hela komma att kosta 475,000 kronor och härav
begäres 250,000 kronor för år 1914.
Redan vid 1909 års riksdag gjordes från ortsbefolkningens sida inom
Stockholms norra förstadsområde gällande, att de med driftbangården sam¬
manhängande spåranläggningarna skulle komma att lägga betänkliga hinder
i vägen gentemot det ur sanitär synpunkt synnerligen betydelsefulla kanal-
företaget Bällstaviken—Brunnsviken. Meningarna angående detta företag
hade emellertid då ännu icke hunnit att brytas tillräckligt mot varandra,
varför Riksdagen, utan att uppehålla sig vid närmare detaljer, lät sig nöja
med avgivna förklaringar och framställd uppfattning, att det väsentliga
huvudsyftet i fråga om kanalföretaget skulle kunna ernås även om den
ifrågavarande driftbangården beslutades.
I stort sett har det sedermera också visat sig, att beslutet om drift¬
bangårdens förläggande på nämnda plats icke skulle behöva utgöra något
avgörande hinder gentemot kanalföretaget. Det är nämligen endast jäm¬
förelsevis obeydliga jämkningar i fråga om den av järnvägsstyrelsen förut
uppgjorda detaljplanen, som behövt ifrågasättas, och hava förslag om så¬
dana jämkningar framställts, dels av Sundbybergs kanalkommitterade, dels
av Stockholms stads byggnadschef med instämmande av Stockholms stads
hamnstyrelse.
Enligt föreliggande redogörelser för ärendets behandling inom kungl.
järnvägsstyrelsen framgår emellertid, att järnvägsstyrelsen icke ansett sig
Statsutskottets utlåtande Nr 115.
5
kunna sträcka sitt tillmötesgående i avseende på driftbangårdens detalj an¬
ordning längre än till en synnerligen snäv tolkning av 1909 års riksdags¬
beslut, Redan häruti skulle en anledning nu kunna förefinnas att från
Riksdagens sida förklara, att beslutet av 1909 ingalunda bör anses inne¬
bära ett avvisande av varje rimligt krav på tillmötesgående gentemot ka¬
nalföretaget.
Men härtill kommer, att vikten och betydelsen av det ifrågavarande
kanalföretaget så småningom kommit alltmera till synes utöver vad som
år 1909 förelåg. Härvid må erinras om Andra kammarens beslut vid
1912 års riksdag om underdånig skrivelse till Konungen angående utred¬
ning om kanalföretagets inverkan på Mälarens regleringsfråga, en utredning
vars aktuella betydelse genom det höga vattenståndet i Mälaren under
innevarande vinter ytterligare trätt i dagen och om vars företagande ny
motion ingivits till innevarande års Riksdag. I övrigt hänvisas till den
motivering, som framlagts i en av Sundbybergs kanalkommitterade utgiven
broschyr i kanalfrågan, i vilken bland annat behovet av en broöppning
genom bangården och en fri höjd för de fasta järnvägsbroarna av cirka
5 meter närmare påvisats.»
Utskottet väll till en början meddela, att utskottet icke funnit något
att erinra mot det af Kungl. Maj:t för ifrågavarande anläggningar vid
Frösunda driftbangård äskade beloppet.
Beträffande därefter herr Åkerlunds m. fl. framställning har utskottet
av ett vid Andra kammarens tredje tillfälliga utskotts utlåtande, nr 9, i
anledning av en annan av herr Åkerlund m. fl. väckt motion, nr 101,
om skrivelse till Kungl. Maj:t angående undersökning rörande reglering-
av Mälarens vattenstånd genom en kanal Bällstaviken—Brunnsviken,
fogat, av väg- och vattenbyggnadsstyrelsen den 29 mars 1913 avgivet
yttrande i sistnämnda ämne, inhämtat, att styrelsen av anförda skäl för
sin del vore av den bestämda åsikten, att en dylik lösning av reglerings-
problemet icke kunde ifrågakomma.
Häremot finge det anses vara ställt utom allt tvivel, att en mindre
kanal för torrläggning av de sänka markerna kring Råstasjön och Lötsjön
samt för avledning av avloppsvattnet från de tätt bebvgda orterna kring
Bällstaviken och de nämnda sjöarna vore ur sanitär synpunkt ovillkorligen
nödvändig, varjämte det ansåges med fog kunna ifrågaställas att utföra denna
kanal med sådana ökade mått, att den bleve användbar för även pråm¬
trafik.
Av eu vid nämnda utlåtande jämväl fogad skrivelse från järnvägs¬
6
Statsutskottets utlåtande Nr Hd.
styrelsen av den 31 mars 1913 liar utskottet vidare inhämtat, att för
beredande av en fri höjd för kanalen av 5,o meter kräves eu ökning i de
beräknade kostnaderna för bangårdsanläggningarna vid Frösunda med icke
mindre än 337,000 kronor. Vidare har styrelsen anfört, att med bibe¬
hållande av utav styrelsen avsett höj dläge för spårsystemet vid Frösunda
samt för vagn- och lokomotivstallar, en fri höjd av 3,o meter över hög¬
vattenytan kan erhållas för kanalen, samt att om förbindelsespåren till
anläggningarna i fråga förläggas i stigningar 1:400, kan vinnas en fri höjd
för kanalen av 3,6 meter, vilken höjd vore den största, som kunde ernås
med bibehållande av den verkställda plan- och grundläggningen för vagn-
och lokomotivstallsanläggningarna. Beträffande den fria höjden av 3,o
meter har styrelsen därjämte erinrat, hurusom denna icke oväsentligt över¬
stege den höjd av 1,5 ä 2,o meter som av styrelsen i ett annat samman¬
hang angivits såsom tillräcklig för eu pråmtrafik, motsvarande den, som
framgår i Mölndalsån vid Göteborg.
Vid nu anförda förhållanden har utskottet givetvis funnit den kost¬
nadsökning av 337,000 kronor, som skulle erfordras för att åt kanalen
giva den fria höjd av 5 meter, som motionärerna förslagsvis tänkt sig,
allt för stor, för att utskottet skulle anse sig böra tillråda Riksdagen att
uttala sig för anläggningarnas placerande i en trafikhöjd, som skulle kräva
en sådan ökning.
Kostnaderna för ernående av en fri höjd för kanalen av 3,6 meter
skulle däremot ställa sig mindre och torde, enligt vad utskottet inhämtat,
kunna beräknas uppgå till omkring 170,000 kronor. Emellertid medför
en höjning till detta läge den olägenheten, att förbindelsespåren komma
att ligga i eu lutning av 1: 400. Då nu i varje fall ingen som helst
säkerhet finnes för att den ifrågasatta kanalen Bällstaviken—Brunns¬
viken kommer att kräva större fri höjd än den höjd av 3,o meter, vilken
betecknats såsom tillräcklig för erhållande av en pråmkanal, och då, enligt
vad utskottet inhämtat, kostnaden för ernående av 3,6 meter fri höjd kom¬
mer att ställa sig i det hela lika, vare sig arbetet för förhöjning av spå¬
ren redan nu igångsättes eller åtgärder därför vidtagas i framtiden, hal¬
het synts utskottet lämpligast, att ifrågavarande anläggningar utföras med
bibehållande av avsett höj dläge av 3,o meter samt att, därest i framtiden bleve
erforderligt, åtgärder då vidtagas för ernående av en fri höjd av 3,6 meter.
Utskottet hemställer,
a) att Riksdagen må till utförande av ifrågavarande
anläggningar vid Frösunda driftbangård anvisa för år 1914
StatsutsJcottets utlåtande Nr 115.
ett belopp av 250,000 kronor, med rätt för Kung!. Maj:t
att förskottsvis redan under år 1913 av tillgängliga medel
utanordna 100,000o kronor, samt
b) att herr Åkerlunds m. fl. förevarande motion må
anses genom vad här ovan anförts besvarad.
Stockholm den 9 maj 1913.
På statsutskottets vägnar:
F. CL:SON WACHTMEISTER.
Vid förestående ärendes slutbehandling inom utskottet hava närvarit
från Första kammaren: herrar greve F. Cl:son Wachtmeister, S. H. Kvarn-
zelius, O. Jonsson, friherre J. T. Gripenstedt, A. N. Halm, friherre J. G. Bech-
Friis, O. M. Strömberg, C. G. Ehman, A. Åström, F. Berglund, H. H. K. Eric¬
son och C. I. Asplund samt
från Andra kammaren: herrar A. Ehman, A. Wihlund, F. W. Thorsson,
C. Persson, K. Starbäch, N. E. Lindberg, J. Ström, G. Odqvist, E. A. Nilson, A.
P. Gustafsson, A. Anderson i Råstock och H. Lemhe.