Konstitutionsutskottets utlåtande Nr 7.
I
Nr 7.
Ankom til! Riksdagens kansli den 21 februari 1913 kl. 12 m.
Konstitutionsutskottets utlåtande, i anledning av väckt motion
om skrivelse till Kungl. Maj:t angående tillägg i visst
syfte till de i förordningen om kommunalstyrelse på lan¬
det upptagna bestämmelser rörande upprättande av utgifts-
och inkomstförslag.
-jjn Närvarande: herrar Edén, Hellberg, Clason, Bellinder, Mannheimer* K. J
Ekman', Sehlin, Wavrinsky, greve A. Hamilton, C. Fr. Beckman*, v. Bahr, Larsson
^ Byström, Larsson i Västerås, Jansson i Bråten*, Räf, Waldén, Karlsson i
hjal, Liundstrom i Göteborg och Wallin.
*) Ej närvarande vid utlåtandets justering.
. ^ 011 *nom Andra kammaren väckt, till konstitutionsutskottet hänvisad
motion, nr 61, har herr Sundström hemställt, att Riksdagen i skrivelse till
Kungl Maj:t ville anhålla, det Kungl. Maj:t täcktes låta snarast möjligt
utarbeta och för Riksdagen framlägga förslag till sådant tillägg till kungl.
förordningen den 21 mars 1862 om kommunalstyrelse på landet, att av
motionären i motiveringen till motionen anmärkt missförhållande avhjälpes.
Till stöd för sitt förslag har motionären anfört följande:
»I kungl. förordningen den 21 mars 1862 om kommunalstyrelse på
landet stadgas i 65 paragrafen, att såväl debiterings- som uppbördslängd
som den i 14 paragrafen i samma förordning omförmälda röstlängden skall —
på i paragrafen föreskrifvet sätt - hållas tillgänglig 14 dagar före ordi¬
narie kommunalstämma.
Bihang till Riksdagens protokoll 1913. 5 samt. 7 käft. (Nr 7—S.)
1
Utskottets
yttrande.
2 Konstitutionsutskottets utlåtande Nr 7.
Något sådant stadgande finnes ej angående förslag till kommuneis
inkomst- och utgiftsstat. Förslag till denna stat, som bör uppgöras av
kommunalnämnden före den första oktober och därefter överlämnas till
kommunalstämmans ordförande, kan i de flesta fall ej av kommunens med¬
lemmar granskas före årets andra ordinarie kommunalstämma, som har att
fastställa detsamma. Först vid stämman blir det möjligt att verkställa
granskning. Men den tid, som då står till förfogande, är icke tillräcklig
för någon egentlig granskning, utan staten måste fastställas i stort sett
enligt kommunalnämndens förslag.
Visserligen föreskriver 53 paragrafen i nämnda förordning, att en vai
äger rätt att taga avskrift av kommunalnämndens protokoll, men det ar
icke alltid fallet, att inkomst- och utgiftsförslagen intagas uti protokollet,. Det
är heller icke alltid så, att förslagen äro uppgjorda till den i författningen
föreskrivna tiden, utan tvärtom händer det, att förslagen överlämnas ti
kommunalstämmans ordförande strax före stämmans hållande. I 63 para¬
grafen i samma förordning står det också, att förslagen höra uppgöras före
den första oktober, vadan således icke något absolut förpliktigande här före¬
ligger för kommunalnämnden att ha förslagen uppgjorda till den första
oktober.» . ..
På grund av det anförda anser motionären, att dessa förslag e] aro
så tillgängliga för granskning, som önskligt vore, och han uttalar som sin
övertygelse, att det är av granska stor vikt, att alla kommunens medlem¬
mar, “ som det önska, sättas i tillfälle att på ett fullt effektivt sätt gorå
sig gällande, då det gäller inkomster och utgifter inom kommunen.
Förslag i liknande syfte som nu föreliggande motions har förut vid
1898 års riksdag varit föremål för Riksdagens prövning, dock utan att
vinna dess bifall.
Uti § 63 i förordningen om kommunalstyrelse på landet stadgas, att
de kommunala utgifts- och inkomstförslagen höra uppgöras före den 1 okto¬
ber varje år för att till överläggning och avgörande företagas vid den ordi¬
narie kommunalstämma, som enligt § 17 i samma förordning årligen skall
hållas i oktober månad för bestämmande av kommunens utgifts- och in¬
komststat. Då nyssnämnda förslag sålunda icke behöva föreligga färdiga
förrän den sista september, men stämman väl kan kallas att sammanträda
redan den första eller någon av de första dagarna i oktober, är det tyd¬
ligt, att, även om författningens föreskrifter noggrant iakttagas, sådana svå¬
righeter, som av motionären antytts, kunna komma att inträda. Möjlig¬
heten för dem av kommunens medlemmar, som det önska, att före stäm-
Konstitutionsutskottets utlåtande Nr 7.
6
man hinna taga del av kommunens utgifts- och inkomstförslag blir helt
visst i dylikt fall ringa. Men härtill kommer, att även i andra fall, då
stämman hålles längre fram i oktober och förslagen sålunda borde föreligga
färdiga i god tid före densamma, det dock kan bliva svårt för kommu¬
nens medlemmar att få tillfälle att granska förslagen, enär ingen skyldig¬
het linnes för de kommunala myndigheterna att träffa anstalter för för¬
slagens tillgänglighållande på lämpligt sätt. Motionären anför, att man.
visserligen äger rätt att taga avskrift av kommunalnalnämndens protokoll,
men att detta icke alltid utgör någon garanti för att få del av utgifts-
och inkomstförslagen, enär dessa icke i varje fall intagas i protokollen.
Utskottet erinrar, att förslagen måste antingen införas i nämnda protokoll
eller fogas såsom bilagor till desamma, och att även i sistnämnda fall för¬
slagen uppenbarligen måste hänföras under bestämmelsen i § 53 i för¬
ordningen om kommunalstyrelse på landet, som stadgar rätt för enhvar att
taga avskrift av protokollen. Denna utväg att få del av förslagen är
emellertid icke ensamt tillfredsställande, enär genom densamma icke garan¬
teras vare sig tillräcklig tid för sådant ändamål eller förslagens framläggande
på sådan plats, som därtill är lämpad. På grund av nu anförda skäl anser
sig utskottet böra tillstyrka ett tillägg till § 63 i motionens syfte.
Motionären har i och för de kompletterande bestämmelser, som han
anser erforderliga, hänvisat till formerna för den granskning av debiterings- och
uppbördslängden samt röstlängden, varom stadgas i § 65 i förordningen.
De här nämnda längderna, som vid den i december månad varje år sam¬
manträdande ordinarie kommunalstämman böra till justering företagas,
skola dessförinnan för granskning hållas tillgängliga å lämplig ort, som
vid kungörelse från predikstolen uttryckligen bör angivas, under en tid av
fjorton dagar, räknade från dagen för kungörelsens avkunnande. Utskottet
finner det emellertid av flera skäl mindre lämpligt att i § 65 inrycka en
bestämmelse om tillgänglighållande jämväl av utgifts- och inkomstförslagen.
Dels är det decemberstämman och ej oktoberstämman, som avses i nämnda
paragraf, dels har utskottet ansett, att den här omnämnda proceduren kunde
något förenklas, när det blir fråga om att tillämpa den på utgifts- och in¬
komstförslagen. I § 16 i förordningen är föreskrivet, att kungörelse om
kommunalstämma skall från predikstolen uppläsas fjorton dagar eller minst
en vecka före sammanträdet. Utskottet anser denna tidsfrist tillräcklig och
föreslår, att förslagen skola hållas tillgängliga under nämnda tid före okto¬
berstämman å lämplig ort, som uttryckligen bör i kungörelsen tillkännagivas.
Genom dylika bestämmelsers inryckande i förordningen skulle utan
4
Konstitutionsutskottets utlåtande Nr 7.
tvivel rättsliga garantier givas därför, att utgifts- och inkomstförslagen
komma att föreligga fullt färdiga redan vid tiden för kungörandet av den
stämma, å vilken de skola till avgörande företagas, varefter tid och till¬
fälle finnes för dem av kommunens medlemmar, som det önska, att före
stämman å lämplig ort taga del av förslagen. Men givetvis förutsättes
härvid en sådan samverkan mellan å ena sidan kommunalstämmans ord¬
förande, som enligt § 16 har att utfärda kungörelse om stämman, och å
andra sidan kommunalnämnden, som enligt § 62 har att uppgöra utgifts-
ocn nkomstförslagen, att den förre ej utfärdar kungörelse, förrän han för¬
vissat sig om, att utgifts- och inkomstförslagen föreligga färdiga.
På grund av vad sålunda anförts får utskottet hemställa,
att Riksdagen, i anledning av herr Sundströms
motion nr 61 i Andra kammaren, måtte för sin del
besluta följande ändrade lydelse av § 63 i förordningen
om kommunalstyrelse på landet:
Nuvarande lydelse:
§ 63.
Utgifts- och inkomstförslagen
böra uppgöras före den' |1 i oktober
varje år; skolande på den i nämnda
månad sammanträdande ordinarie
kommunalstämma särskilt de uti ut-
giftsförslaget upptagna utgifter, som
enligt § 62 först då till beviljande
föreslås, jämte de frågor och behov,
av vilka desamma påkallas, till över¬
läggning och avgörande företagas.
Efter fulländad granskning skola
förslagen, jämte de i anledning därav
fattade beslut, återlämnas till kom¬
munalnämnden, som däruti inför de
Föreslagen lydelse:
§ 63.
Utgifts- och inkomstförslagen
böra uppgöras före den 1 oktober
varje år och skola från dagen för
kungörandet av den i nämnda månad
sammanträdande ordinarie kommunal¬
stämma hållas tillgängliga på lämplig
ort, som i kungörelsen tillkännagives;
skolande på nyssnämnda kommunal¬
stämma särskilt de uti utgiftsförslaget
upptagna utgifter, som enligt § 62
först då till beviljande föreslås, jämte
de frågor och behov, av vilka de¬
samma påkallas, till överläggning och
avgörande företagas.
Efter fulländad granskning —
Konstitutionsutskottets utlåtande Nr 7.
Nuvarande lydelse:
av stämman beslutade ändringar och.
tillägg, och därefter oförtövat ombe¬
sörjer upprättande av ordentlig de¬
biterings- och uppbörd slängd.
De bidrag, vilka sålunda blivit
beviljade att under det nästföljande
aret utgå, anses för det löpande årets
kommunalutskylder och skola till ut¬
görande fördelas på dem, som under
det löpande året varit till kommu¬
nen skattskyldige.
Föreslagen lydelse:
----debiterings- och uppbörds-
längd.
De bidrag —---- —---
—- — — till kommunen skattskyl¬
dige.
Stockholm den 21 februari 1913.
På utskottets vägnar:
NILS EDEN.