Konstitutionsutskottets utlåtande Nr 6.
1
Nr 6.
Ankom till Riksdagens kansli den 18 februari 1913 kl. 6 e. m.
Konstitutionsutskottets utlåtande, i anledning av väckt motion om
ändrad lydelse av § 32 mom. 2 av förordningen om
landsting.
Närvarande: Herrar Eden, Trygger, Hellberg, Clason*, Bellinder, Mannheimer, Sehlin,
Wavrinsky*, von Mentzer*, Hallberg*, Bergqvist*, Larsson i Säby, Nyström,
Larsson i Västerås, Karlsson i Fjöl, Jönsson i Slätåker*, Kropp, Andersson i
Stärte*, Lundström i Göteborg och Wallin.
*) Ej närvarande vid utlåtandets justering.
I eu inom Andra kammaren väckt motion, nr 32, kar herr Sterne
hemställt:
»att Riksdagen måtte besluta sådan ändring av 32 § 2 mom. i
kungl. förordningen för landsting, att momentet må få följande lydelse:
§ 32.
Nytt förslag bör, för att kunna komma under behandling, inne¬
fatta ett ärende inom landstingets befogenhet, vara skriftligen uppsatt
och senast tjugu dagar före landstingets början avlämnat till sekre¬
teraren, vilken det åligger att inom åtta dagar därefter över de avgivna
förslagen upprätta eu lista och den till ordföranden överlämna.»
Till stöd för sitt förslag har motionären anfört följande:
»Landstingens arbete har under årens lopp stegrats alltmera och i
regel kan sägas, att den arbetstid, som står landstingen till buds, är
Bihang till Riksdagens protokoll 1913. 5 samt. 6 käft. (Nr 6.) 1
2 Konstitutionsutskottets utlåtande Nr 6.
ytterst knapp i förhållande till det arbete, som av dem måste utföras.
Vid sådant förhållande ligger det en viss vikt uti, att ledamöterna i
respektive landsting i någon mån få tillfälle att före landstingets samman¬
träde taga del av de ärenden, som bliva föremål för dess prövning och
beslut. Men härför resa sig för närvarande vissa svårigheter på grund
av den i gällande landstingsförordning allt för knappt tillmätta tiden
för förslags inlämnande till landstingens sekreterare. I 32 § 2 mom.
av kungl. förordningen för landsting bestämmes nämligen, angående
tiden för förslags inlämnande till landsting, en tidrymd av fjorton
dagar. Men innan samtliga förslag hunnit ordnas, tryckas och till
landstingsledamöterna utdistribueras har en väsentlig del av de fjorton
dagarna förrunnit och först någon av de närmaste dagarna före lands-
tingssammanträdet kunna ledamöterna bliva i tillfälle att taga del av
vederbörande landstingsärenden.
I Östergötlands läns landsting har den tanken framförts, att det
vore till fördel för landstingsarbetet, om ledamöterna tidigare än för
närvarande kan ske kunde erhålla del av dessa ärenden. Detta kan
dock näppeligen ske på annat sätt än genom en mindre ändring i ovan
åberopade förordning, vilken ändring skulle avse en framskjutning av
tiden för landstingsförslagens inlämnande till minst tre veckor eller tjugu
dagar i stället för nu bestämda fjorton dagar. Därigenom vunnes
en veckas tid, vilket skulle möjliggöra landstingstryckets utsändande
ungefär en vecka tidigare än vad nu är fallet.»
Motionären kan för sin del ej finna en sådan förändring i gällan e
förordning vara av den natur, att några betänkligheter mot densamma
kunna resas, men att däremot en given fördel till fromma för landstings-
arbetets bedrivande därigenom kan vinnas.
Utskottets I likhet med motionären finner utskottet det vara till synnerligt
yttrande. gagn för larLdstmgens arbete, att landstingsmannen redan före lands¬
tingets början taga kännedom om de frågor, som skola behandlas. Med
hänsyn till den knappa tid, inom vilken ett landstingsmötes förhand¬
lingar måste vara avslutade, blir detta allt mer av behovet påkallat,
ju mer landstingens arbetsbörda växer.
Ehuru det ej är föreskrivet i landstingsförordningen, torde det
också vara allmänt brukligt, att inkomna förslag tryckas och ut¬
sändas till landstingsmannen före mötets början. Till följd av bestäm¬
melsen i landstingsförordningens § 32, som medgiver nya förslags av-
Konstitutionsutskottets utlåtande Nr 6. g
lämnande så sent som fjorton dagar före landstingets början, bär det
emellertid, såsom motionären framhållit, visat sig förenat med stora
svårigheter att medhinna detta i tillräckligt god tid, för att landstings-
männen skola hinna taga del av de ofta omfångsrika handlingarna.
Utskottet har sig även bekant, att dessa ej sällan först omedelbart före
mötets början komma landstingsmannen till hända.
\ id upprepade tillfällen hava också förslag i samma syfte som den
nu föreliggande motionens varit föremål för Riksdagens prövning, dock
utan att vinna dess bifall. Det har nämligen ansetts, att det redan med
gällande bestämmelser vore möjligt att tillställa landstingsmannen hand¬
lingarna i tillräckligt god tid före mötets början. Även om detta tidi¬
gare varit fallet, då landstingens förhandlingar voro mindre omfattande
än nu, så måste dock, såsom av vad ovan sagts framgår, den stadgade
tiden av fjoiton dagar numera anses för knapp. I likhet med motionä¬
ren finner utskottet därför densamma böra utsträckas.
Uppenbarligen bör emellertid den inskränkning i motionstiden till
landstinget, som måste bliva eu följd härav, ej göras större, än behovet
påkallar. Med hänsyntagande till dessa synpunkter, finner utskottet den
av motionären föreslagna tiden vara lämpligen avvägd.
Emellertid bär det redan nu visat sig förenat med olägenheter, att
ett nytt förslag, som inkommit efter den stadgade tidens utgång, i intet
fall får upptagas till behandling, så framt det ej blivit av Kung! Maj:t
till landstinget hänskjutet eller står i sammanhang med ett förut i be¬
hörig ordning väckt förslag. Trängande omständigheter lära också, efter
vad för utskottet uppgivits, nödsakat landsting att understundom åsido¬
sätta förordningens uttryckliga stadgande härom. Med hänsyn härtill,
och då dessa olagenheter genom den föreslagna inskränkningen i motions¬
tiden torde bliva än mer framträdande, har utskottet ansett sig böra
föreslå ett sådant tillägg till § 32 i förordningen om landsting, att jäm¬
väl ett efter motionstidens utgång väckt nytt förslag må kunna unu-
tagas till behandling.
Det synes dock utskottet tillråaligt, att föreskrift ges därom, att sådana
senare väckta förslag i varje fall måste vara avlämnade till sekreteraren
före landstingets början, varjämte utskottet även ansett nödigt att bereda
särskilda garantier mot missbruk av denna möjlighet att upptaga senare
väckta förslag. I detta syfte föreslår utskottet, dels att landstinget må
kunna medgiva upptagande av dylika förslag endast i sådana särskilda
fall, då synnerligen viktiga skal därtill föranleda, dels ock att för ifrå-
4
Konstitutionsutskottets utlåtande, Nr 6.
gavarande medgivande skall erfordras två tredjedelar av de avgivna rös¬
terna. Sistnämnda nya bestämmelse torde lämpligen kunna intagas så¬
som ett tillägg till § 40 mom. 1 b) av samma förordning.
Då utskottet anser, att Konungens befallningskavandes godkännande
ej bör erfordras för att giva bindande kraft åt beslut rörande sådant
medgivande, föreslås även ett tillägg till § 59 i berörda syfte.
På grund av vad sålunda anförts, får utskottet hemställa,
att Riksdagen för sin del måtte besluta följande
ändringar i förordningen om landsting:
Nuvarande lydelse:
§ 32.
Kättigbet att vid landstinget väc¬
ka nya frågor eller förslag tillkom¬
mer Kungl. Maj:ts befaliningska-
vande, samt varje medlem av lands¬
tinget.
Nytt förslag bör, för att kunna
komma under behandling, innefatta
ett ämne inom landstingets befogen¬
het, vara skriftligen uppsatt och se¬
nast fjorton dagar före landstingets
början avlämnat till sekreteraren,
vilken det åligger att inom åtta da¬
gar därefter över de avgivna för¬
slagen upprätta en lista och den till
ordföranden överlämna.
Föreslagen lydelse:
§ 32.
Rättighet att — — — — —
— av landstinget.
Nytt förslag bör för att kunna
komma under behandling, innefatta
ett ämne inom landstingets befogen¬
het, vara skriftligen uppsatt och
senast tjugu dagar före landstingets
början avlämnat till sekreteraren,
vilken det åligger, att inom åtta
dagar därefter över de avgivna för¬
slagen upprätta eu lista och den till
ordföranden överlämna.
Vacl nu är stadgat angående tiden
jör förslags avlämnande utgör icke
hinder för landstinget att, då synner¬
ligen viktiga skäl därtill föranleda,
genom särskilt beslut medgiva uppta¬
gande till behandling av ny fråga,
som blivit väckt senare, dock före
landstingets början.
5
Konstitutionsutskottets utlåtande Nr 6.
Nuvarande lydelse:
Till det landsting, som efter ut¬
färdandet av denna förordning först
skall hållas, insändas förslagen till
landstingets ordförande.
Ej må annan ny fråga än den,
som blivit på nu föreskrivet sätt
väckt, kunna komma under lands¬
tingets överläggning, såvida frågan
icke blivit av Kungl. Maj:t till
landstinget hänskjuten eller här¬
leder sig från och står i samman¬
hang med ett förut i behörig ord¬
ning väckt förslag.
Föreslagen lydelse:
Till det-------
— landstingets ordförande.
Ej må annan — — — — —
--— — — väckt förslag.
§ 40.
1. För att såsom landstingets be¬
slut gälla, skall i följande ämnen
erfordras, att två tredjedelar av de
avgivna rösterna om beslutet sig för¬
enat:
a) beslut, att domsaga med mindre
folkmängd än 30,000 skall delas i
valkretsar; att av tingslag skall bil¬
das valkrets med mindre folkmängd
än 10,000; eller att stadsvalkrets
med mindre folkmängd än 6,000
skall bildas i fall, då sådant ej
är en ovillkorlig följd av vad i § 2
mom. 3 är stadgat;
b) underkännande av någons be¬
hörighet att såsom ledamot i lands¬
tinget taga inträde;
c) påläggande av avgifter, som
erfordra uttaxering -— — — etc.
Bihang till Riksdagens protokoll 1913.
§ 40.
1. För att — — — — —
— — — —----sjg före.
nät:
a) beslut, att domsaga —---
— — — — är stadgat;
b) underkännande — — -— —
•— — — taga inträde eller medgi¬
vande, varom i § 32 sägs.
c) påläggande av — — — —
— — — etc.
5 "'samt. 6 käft. (Nr 6.)
2
6
Konstitutionsutskottets utlåtande Nr 6.
Nuvarande lydelse:
§ 59.
Kungl. Maj:ts befallningshavandes
godkännande erfordras för att giva
bindande kraft åt landstingets be¬
slut i alla övriga ämnen, med un¬
dantag likväl för följande, som an¬
komma ensamt på landstingets av¬
görande, nämligen:
a) fråga om behörighet att taga
sätt och stämma i landstinget;
b) tillämpning av — — — etc.
Föreslagen lydelse:
§ 59.
Kungl. Maj:ts befallningshavandes
—---nämligen:
a) fråga om---i landstinget
eller om medgivande varom i § 32
b) tillämpning av — — — etc.
Stockholm den 18 februari 1913.
På utskottets vägnar:
NILS EDEN.
Stockholm, Nya Tryckeri-Aktiebolaget 1913.