Bankoutskottets utlåtande Nr 31.
1
Nr 31.
Ankom till Riksdagens kansli den 15 april 1913 kl. 4 e. m.
Utlåtande, i anledning av framställning från fullmäktige i riks¬
banken angående inrättande av nya tjänster i riksban¬
ken m. m.
I eu till bankoutskottet avlåten, den 20 februari 1913 dagtecknad
framställning hava fullmäktige i riksbanken anfört:
»Såsom i fullmäktiges berättelse till bankoutskottet angående riksban¬
kens tillstånd, rörelse ocli förvaltning under nästlidna år § 38 tinnes om-
förmält, hava till fullmäktige överlämnats följande till bankoutskottet ställda
framställningar från:
l:o) tjänstemän och vaktmästare vid huvudkontoret angående dyrorts-
tillägg;
2:o) tjänstinnehavare vid avdelningskontoren i Göteborg och Malmö
angående tillfälligt dyrtidstillägg;
3:o) verkställande styrelseledamöter, tjänstemän och vaktmästare vid
avdelningskontoren utom dem i Göteborg och Malmö angående förbättrade
avlöningsförmåner, samt
4:o) extra ordinarie tjänstemän vid huvudkontoret angående begräns¬
ning av extra-ordinarietiden eller om inrättande av tolv nya tjänster i
första graden.
Dessa framställningar överlämnas härjämte, och få fullmäktige med
anledning därav samt under åberopande av innehållet i det- vid framställ-
Bihang till lliksdagms protokoll 1913. 8 samt. 26 käft. (Nr 31.) 1
2
Bankoutskottets utlåtande Nr 31.
ningarnas behandling hos fullmäktige förda protokoll, som bilägges, hem¬
ställa, att utskottet ville hos Eiksdagen förorda:
a) beviljandet åt riksbankens ordinarie tjänstinnehavare av ett till¬
fälligt lönetillskott med karaktären av tjänstgöringspenningar att från och
med år 1913 tills vidare utgå med följande årliga belopp för varje, nämligen
till tjänstemän i fjärde graden vid huvudkontoret............... 400 kronor
» tjänstemän i tredje graden vid huvudkontoret samt avdel¬
ningskontoren i Göteborg och Malmö ..................... 400 »
» tjänstemännen i andra graden vid huvudkontoret samt
avdelningskontoren i Göteborg och Malmö............... 300 »
» tjänstemännen i första graden vid huvudkontoret samt
avdelningskontoren i Göteborg och Malmö............... 200 »
» verkställande styrelseledamöterna vid avdelningskontoren i
Göteborg och Malrnö ............................................. 500 »
» verkställande styrelseledamöterna vid de mindre avdel¬
ningskontoren ......................................................... 300 »
» kamrerarna vid sistnämnda kontor .............................. 600 »
» kassörerna vid d:o d:o .............................. 400 »
» tjänstemännen i registrator- och bokhåll argraden vid
samma kontor ...................................................... 200 »
» övervaktmästaren vid huvudkontoret.............................. 300 »
» maskinisten vid d:o .............................. 300 »
» vice brandmästaren vid d:o .............................. 300 »
» vaktmästarna vid bankens samtliga kontor .................. 100 # »
» husdrängarna vid avdelningskontoren i Göteborg och Malmö 100 »
b) inrättandet i den mån fullmäktige pröva skäligt av följande nya
ordinarie tjänstebefattningar:
vid huvudkontoret i första graden....................................... 9 stycken
» avdelningskontoret i Göteborg i första graden............... 1 >
» d:o i Malmö i » » 2 »
» de mindre avdelningskontoren i registrator- och bokhål-
largraden ............................................................... 17 »
med rätt för fullmäktige beträffande sistnämnda 17 tjänster att fördela
desamma mellan kontoren såsom fullmäktige finna lämpligt och i avseende
å samtliga ovan angivna 29 nya tjänstebefattningar med skyldighet för de
Bankoutskottets utlåtande Nr 31.
3
personer, som därtill förordnas, att tjänstgöra vid vilket som helst av
riksbankens kontor.
c) bemyndigande för fullmäktige att från och med ingången av år
1914 indraga ombudsmansbefattningarna vid de av riksbankens mindre
avdelningskontor, där fullmäktige pröva sådant lämpligen kunna ske, och
att överflytta vid dessa kontor förekommande juridiska göromål på om-
budsmansexpeditionen vid huvudkontoret, samt
under förutsättning av att beslut fattas om inrättandet av de i punkt
b) angivna nya tjänster
d) att förslagsanslaget till extra ordinarie tjänstemän samt för extra
arbeten och semestervikariat sänkes från nuvarande 230,000 kronor till
170,000 kronor.»
Det i ovanintagna framställning omförmälda protokollsutdrag är av
följande lydelse:
»Utdrag av protokollet, hållet hos
fullmäktige i riksbanken den 20
februari 1913.
§ 12. Deputeraden Norberg anförde:
På fullmäktiges bord vila sedan den 14 november och den
5 december 1912 följande till bankoutskottet från tjänstinnehavare i
riksbanken gjorda framställningar om förbättrade avlöningsvillkor, näm¬
ligen :
l:o) Från tjänstinnehavarna vid huvudkontoret med undantag av
tjänstemännen i fjärde graden med begäran att utskottet behagade finna
för gott hos nu församlade Riksdag utverka ett dyrortstillägg för perso¬
nalen vid riksbankens huvudkontor att — oberoende av eventuell löneregle¬
ring — utgå från innevarande års ingång.
2:o) Från tjänstinnehavarna vid avdelningskontoren i Göteborg och
Malmö med hemställan att utskottet ville hos 1913 års Riksdag föreslå, att,
4
Bankoutskottets utlåtande Nr 31.
till dess en ny lönestat bliver för riksbanken antagen, ett tillfälligt dyr-
tidstillägg tilldelas samtliga tjänstinnehavare vid riksbankens avdelnings¬
kontor i Göteborg och Malmö från och med ingången av år 1913.
3:o) Från tjänstinnehavare vid de mindre avdelningskontoren med
begäran att utskottet ville hos 1913 års Riksdag göra framställning om
en sådan förbättring i petitionärernas löneförmåner, som uti ett i petitionen
antaget förslag till reglering av lönestaten för de mindre avdelningskonto¬
ren tinnes angivet, samt
4:o) Från de extra ordinarie tjänstemännen vid riksbankens huvud¬
kontor om begränsning av extra-ordinarietiden till en bestämt fastställd
och rimlig tid eller, om detta icke nu låter sig göra, att tolv nya tjänster
i första graden inrättas.
De motiv, på vilka framställningarna grundas, äro i huvudsak följande:
för framställningen under punkt 1,
att i den år 1907 antagna lönestaten intet avseende blev fästat vid
det förhållandet att levnadsomkostnaderna i Stockholm väsentligt överstiga
dem i Göteborg och Malmö; den fortsatta stegringen i levnadsomkost¬
naderna ävensom mörkare befordringsutsikter för de lägre graderna;
för framställningen under punkt 2,
att de omständigheter, som föranledde fullmäktige att till bankout¬
skottet vid 1912 års Riksdag överlämna förslag till ny, förbättrad av-
löningsstat, fortfarande och i ännu högre grad nu än då torde vara för
handen;
för framställningen under punkt 3,
den fortgående stegringen i prisen å livsförnödenheter; den långa
extra-ordinarietiden, som tenderar att väsentligt förlängas; det stora an¬
talet extra ordinarie tjänstemän; önskan att vid 30-års-åldern bilda eget
hem; de låga inkomsterna i de lägre graderna samt ojämnhet i löne¬
staten ;
Bankoutskottets utlåtande Nr 31.
5
för framställningen under punkt 4,
de så ytterst betungande och otidsenliga förhållanden, som för när¬
varande vidlåder det så kallade extra-ordinarie systemet; att ingen skill¬
nad blivit gjord mellan extra-ordinarier i Stockholm och landsorten, trots
den utomordentligt stora skillnaden i levnadsomkostnader; de ytterst mörka
befordringsutsikterna till ordinarie grad, ställda mot bakgrunden av de än
mörkare utsikterna att någonsin hinna upp till de högre graderna; att
extra-ordinariekåren vid huvudkontoret är alltför stor i förhållande till de
ordinarie tjänsterna; att extra-ordinarie systemet bör omläggas på en helt
annan, mera tidsenlig och framför allt mera rättvis basis; att tjänsterna i
första graden ej böra vara bestämda till antalet; att efter viss bestämd
extra-ordinarietid den extra ordinarie tjänstemannen bör förflyttas på ordi¬
narie stat, om han gjort sig därav förtjänt (i avseende härpå hänvisas till
doktor von Friesens uttalande till fullmäktiges protokoll den 6 april 1907)
samt att gränserna mellan ordinarie och extra-ordinarie tjänster äro hår¬
fina, i en del fall nästan obefintliga.
Beträffande tjänstinnehavarnas vid huvudkontoret framställning om
dyrortstillägg, så torde denna ha goda skäl för sig, då Stockholm är en
mycket dyr ort. Enligt en av kommerskollegii avdelning för arbetsstati-
stik år 1909 på hemställan av generalpoststyrelsen gjord beräkning av
levnadsomkostnaderna å olika orter i riket visar sig att Stockholm med
40 procent överskjuter den beräknade medelkostnaden för orterna till¬
sammantagna och blott överträffas av en enda ort, Kiruna.
Men även på andra orter än Stockholm, varest riksbanken driver sin
verksamhet, överstiga levnadskostnaderna det beräknade medeltalet för
riket, och det torde därför vid en eventuell omläggning av riksbankens
avlöningsstat böra tagas under övervägande, huruvida icke även för riks¬
bankens tjänstemän, såsom det sker för stora grupper tjänstinnehavare i
post-, tull- och telegrafverken, en utjämning av dyrketsförhållandena de olika
platserna emellan böra äga rum medelst ortstillägg och att riksbankskon-
toren för sådant ändamål indelas i vissa grupper.
I post- och telegrafverken utgå dyrortstillägg med 10 å 15 procent
av den fasta avlöningen och med visst fixerat maximum (450 kronor).
För tullverket, varest för närvarande dyrortstillägg blott utgår till den i
Stockholm, Haparanda och Riksgränsen stationerade personalen, är förslag
lönetillskott.
6
Bankoutskottets utlåtande Nr 31.
uppgjort till liknande indelning av orterna efter deras dyrhet som i post-
och telegrafverken. Förslag till vidgad och likformig ortsindelning för
post- och telegrafverken, omfattande även statens järnvägar, föreligger
också.
Inom många av ämbetsverken i Stockholm ingå ortstillägg bland löne¬
förmånerna för personalen. Tjänstinnehavarna vid huvudkontoret hava så¬
lunda för sin framställning fullt stöd uti redan inom statsförvaltningen
erkända avlöningsprinciper.
Emellertid och då det av fullmäktige förlidet år framlagda förslag till
ny avlöningsstat för riksbanken blivit för granskning och utlåtande hän¬
visat till löneregleringskommittén och denna ännu ej prövat förslaget, torde
knappast vara lämpligt att genom införandet av en ny form för avlönin¬
gen föregripa kommitténs behandling av avlöningsfrågan. Av denna an¬
ledning kan jag för min del icke förorda tjänstinnehavarnas vid huvud¬
kontoret framställning i den form de tänkt sig. Deras önskan torde dock
på annat sätt kunna tillgodoses. Jag tänker mig därvid, såsom skedde
med dyrtidstilläggen år 1901, ett tillfälligt lönetillskott till beloppet lika
stort med den meravlöning, som fullmäktige i sitt förslag till ny avlö¬
ningsstat angivit. Detta lönetillskott torde, då fullmäktige föreslagit löne¬
ökningen lagd på tjänstgöringspenningarna, givas karaktären av tjänst
göringspenningar.
Om nu angivet slag av tillfälligt lönetillskott hemställer jag att full¬
mäktige ville göra framställning hos bankoutskottet. Till kostnaden för ett
sådant lönetillskott skall jag senare återkomma.
Tjänstinnehavarnas vid kontoren i Göteborg och Malmö framställning
avser, som nämnts, tillfälligt tO/rbrfetillägg till dess ny lönestat bliver för
riksbanken antagen. Yilka belopp vederbörande tänka sig såsom dylika
tillägg angivas dock icke i framställningen. I motsats härtill lägga tjänst¬
innehavarna vid de mindre kontoren i sin petition om löneförbättring fram
fullständigt förslag till ny avlöningstat vid dessa kontor. Enligt detta
förslag skulle höjningen i avlöningen för personalen i procent beräk¬
nad efter lägsta lönen i varje grad utgöra: för verkställande styrelse¬
ledamot 10,3 procent, för kamrerare 17,02 procent, för kassör 20 procent
(exklusive missräkningspenningar 31,25 procent), registratorer och bok¬
hållare 26,92 procent samt för vaktmästare 50 procent. I medeltal för
elva år räknat komme den av tjänstinnehavarna vid de mindre kontoren
Bankoutskottets utlåtande Nr 31.
7
begärda höjningen av deras avlöning att i procent av nu gällande avlö-
ningsstat utgöra respektive 9,85, 16, 27,46, (missräkningspenningar ej
mediäknade), 23,06 och 53,88 mot av fullmäktige i deras förlidet år fram¬
ända avlöningsstat föreslagna respektive 4,22, 12,02, 10,98 (missräknings¬
penningar ej medräknade), *8,74 och 15,89 procent, alltså en mycket be¬
tydande skillnad mellan vad fullmäktige föreslagit och sistnämnda tjänst¬
innehavare begära. Något skäl för tullmäktige att med anledning av
denna framställning inkomma med något nytt förslag till avlöningsstat sy¬
nes mig dock icke vara för handen, utan bör väl löneregleringskommittén
i saken först pröva.
För att emellertid så långt det för närvarande torde vara möjligt gå
petitionärernas önskningar tillmötes vill jag hemställa, att fullmäktige på
samma sätt, som jag tillåtit mig förorda för de ordinarie tjänstinnehavarna
vid huvudkontoret, ville hos bankoutskottet göra framställning om tillfälligt
lönetillskott även åt de ordinarie tjänstinnehavarna vid samtliga avdel¬
ningskontor.
Enligt uppgjord beräkning skulle kostnaden för tillfälligt lönetillskott,
utgöiande skillnaden mellan grundavlöningen enligt nuvarande stat samt
den av fullmäktige föreslagna nya avlöningsstaten för riksbankens tjänst-
innehavare, utgöra 74,300 kronor, varav för huvudkontoret 28,500 kronor,
kontoren i Göteborg och Malmö 8,700 kronor samt övriga kontor 37,100
kronor. Då är emellertid intet lönetillskott beräknat för övervaktmästaren
och maskinisten vid huvudkontoret och ej heller för vaktmästarna vid de
mindre avdelningskontoren eller för husdrängarna vid kontoren i Göte¬
borg och Malmö, emedan grundavlöningen enligt båda staterna samman¬
falla. Enär likvisst (med undantag för vaktmästarna vid kontoren i Kristi¬
anstad, Luleå och Norrköping) samtliga nu ifrågavarande befattningshavare
hava så lång ordinarie tjänstetid i riksbanken, att även de, om den av
fullmäktige föreslagna nya avlöningsstaten blivit antagen, genom ålders-
tillägg skulle kommit i förbättrade avlöningsvillkor, synes mig billigt att
också dessa bankens funktionärer fä tillfälligt lönetillskott. Den ökade
kostnaden härför belöper sig till blott 3,200 kronor, varav för huvudkon¬
toret 600 kronor, kontoren i Göteborg och Malmö 300 kronor samt små-
kontoren 2,300 kronor. Jag har härvid icke tagit de nämnda tre undan¬
tagen i betraktande, då dessa obetydligt inverka på resultatet. Avdrag i
lönetillskottet för dem bör emellertid göras i proportion till felande tjänste¬
tid. Totalkostnaden för de tillfälliga lönetillskotten skulle alltså bliva
77,500 kronor.
8
Bankoutskottets utlåtande Nr 31.
E. o. tjänste¬
männen.
Kommer jag så slutligen till frågan om de extra-ordinarie tjänste¬
männen.
Kiksbankens hela tjänstemannapersonal (däri då för överensstämmelse
med årsbokens tabeller medräknade de extra tjänstemännen å ornbuds-
mansexpeditionerna i Stockholm, Göteborg och Malmö) utgjorde vid slutet
av år 1901 287 personer, varav 124 stycken eller 43,21 procent voro
extra-ordinarie. Vid utgången av år 1912 hade personalen (exklusive de
8 kvinnliga biträdena) stigit till 377 personer, varav 115 eller 30,5 pro¬
cent extra ordinarie tjänstemän. Den extra personalen har alltså i för¬
hållande till personalen i dess helhet under de sista tolv åren nedgått med
cirka 13 procent. Ser man på de olika grupperna av bankens kontor var
för sig, är förhållandet ungefär lika. De extra ordinarie tjänstemännen
utgjorde i procent av hela antalet tjänstemän vid slutet av åren 1901
och 1912:
vid huvudkontoret........................ 45,45 procent respektive 30,15 procent
» kontoren i Göteborg och Malmö 37,14 » » 29,55
» de övriga avdelningskontoren... 42,96 » » 30,96
År 1901 antogos 26 extra-ordinarie tjänstemän (2 vid huvudkontoret
och 24 vid avdelningskontoren) och 1912 blott 3 stycken (alla vid avdel¬
ningskontor). Högsta antalet extra-ordinarie tjänstemän mtogos aien 1902
och” 1903 (31 stycken vartdera året). Jag medräknar alltjämt icke de 8
kvinnliga biträdena vid huvudkontoret, varav 4 antogos 1907 och 5 år
1912. Ett kvinnligt biträde har avgått.
Under perioden 1901 — 1912 hava åtta nya avdelningskontor av riks¬
banken öppnats.
De anförda siffrorna visa att proportionen mellan ordinarie och extra
personal under den nämnda tolvårsperioden förbättrats och torde kunna
ytterligare förbättras genom att, såsom på senare tid skett, endast med
yttersta sparsamhet intaga nya extra arbetskrafter ävensom därigenom, att
de extra ordinarie tjänstemännen numera kunna placeras till tjänstgöring
vid vilket som helst av riksbankens kontor, vilken sistnämnda bestämmelse
gör en utjämning av personal i förhållande till arbetet kontoren emellan
möjlig.
Förbättring av proportionen mellan ordinarie och extra personal kan
dock på nyss angivet sätt, då riksbankens tjänstemannakår i stort sett är
ung, åvägabringas endast ytterligt långsamt och blir icke med det antal
Bankoutskottets utlåtande Nr 31.
9
tjänster i lägsta graden, som för närvarande är bestämt, tillfredsställande
för varken banken eller den extra personalen. Proportionen mellan ordi¬
narie och extra arbetskraft fortfar, så vitt man nu kan se, att under eu
mycket lång framtid vara orimligt stor och aspiranternas extra-ordinarietid
alldeles för lång. Här torde några siffror rörande de senare årens be¬
fordringar till de lägsta graderna inom banken vara belysande.
Vid huvudkontoret utgjorde befordringarna till första graden perioden
1901—-1912 i medeltal per år 5 stycken med ett medeltal för de be¬
fordrade av 30 levnadsår och 8 1/i tjänstgöringsår såsom extra ordinarie.
Yid kontoren i Göteborg och Malmö utgjorde befordringarna till första
graden perioden 1901 —1912 i medeltal per år 1 l/2 stycken med ett medel¬
tal för de befordrade av 28 1/z levnadsår och 7 1/-i tjänstår såsom extra-
ordinarier.
Yid småkontoren blir medeltalet befordringar per år till registrators-
och bokhållargraden under perioden 1901 —1912 6 stycken med ett medel¬
tal för de befordrade av 27 l/-> levnadsår och 7 tjänstår såsom extra ordi-
narier. Yid betraktandet av dessa siffror är dock att bemärka, att under
sistnämnda period, såväl genom öppnandet av de förut omtalade 8 nya
kontoren som genom den starka utveckling på det hela, vari riksbanken
under perioden varit stadd, ett stort antal nya tjänster i lägsta och när¬
mast högre tjänstegrad inrättats och detta har givetvis haft en högst be¬
tydlig inverkan på de angivna talen. Yid huvudkontoret hava sålunda
åren 1901 —1912 inrättats 33 tjänster (9 i andra och 24 i första graden),
vid kontoren i Göteborg och Malmö 9 stycken (4 i andra och 5 i första
graden) och vid småkontoren 47 stycken (8 i kassörsgraden och 39 i bok-
hållar- och registratorsgraden).
Personer, vilka året om behövas för att banken på ett för den all¬
männa rörelsen tillfredsställande sätt skall kunna fullgöra sina funktioner,
lära icke få betraktas såsom tillfälliga arbetskrafter, och stadigvarande
arbete torde böra skötas av ordinarie personal. Dylikt arbete handlägges
emellertid för närvarande i stor utsträckning av extra-ordinarie tjänstemän,
vilket onekligen är ett missförhållande. Pör att minska detta torde där¬
för vara nödvändigt att åter inrätta ett antal nya tjänster i lägsta graden.
Men denna åtgärd innebär dock ingen för framtiden tillfredsställande lös¬
ning av frågan, ty, blir antalet nya tjänster icke satt så högt, att alla de
extra-ordinarie tjänstemän, som genom långvarig tjänstetid och duglig¬
het äro förtjänta av att komma på ordinarie stat, vinna sådan be¬
fordran, dröjer det icke länge, innan missnöjet inom extra-ordinariekåren
Bihang till Riksdagens protokoll 1913. 8 samt. 26 käft. (Nr 31 .) 2
10
BankoutsJiottets utlåtande Nr 31.
tager sig uttryck i eu ny framställning av liknande art som den nu
föreliggande.
Att helt undvika extra ordinarie!’ är självfallet icke möjligt, då man
dels måste ha nödig tid att pröva aspiranters lämplighet för anställning i
riksbankens tjänst och dels måste ha någon liten reserv av arbetskraft vid
tillfällig ansvällning av göromålen samt för ordnande av erforderliga vika¬
riat, men härtill torde också den extra personalen böra vara inskränkt.
Extra-ordinariesystem et i sin gamla form torde vara utdömt, vilket ock
bekräftas av att åtgärder överallt inom statsförvaltningen vidtagas för att
minska den extra personalen och ersätta densamma med ordinarie tjänst¬
innehavare. Så bör även enligt mitt förmenande ske inom riksbanken.
Bankens extra personal synes mig böra nedbringas till 10 högst 12
procent av personalen i det hela.
Yilket är då sättet för att vinna en slutgiltig lösning av extra-
ordinariefrågan? Jag har mycket tänkt däröver och icke kunnat finna
någon annan utväg ur svårigheten än den av ordföranden, doktor von
Friesen, till fullmäktiges protokoll den 6 april 1907 angivna, eller att
efter viss tids väl vitsordad tjänstgöring extra-ordinarie må kunna av full¬
mäktige befordras till ordinarie tjänsteman i lägsta graden och detta då
icke inskränkt till den extra personalen vid huvudkontoret samt kontoren
i Göteborg och Malmö utan omfattande bankens alla kontor. Mot doktor
von Friesens förslag har jag tidigare ställt mig tveksam och avböjande
men ansluter mig numera av övertygelse om dess riktighet fullt därtill i
vad detsamma avser lägsta tjänstegraden och med extra-ordinarietidens ut¬
sträckning till 7 år. (Doktor von Friesens förslag angiver 5 år). Och
jag vill för min del förorda, att det av fullmäktige förra året framlagda
förslaget till avlöningsstat för riksbanken modifieras i denna riktning.
Enligt av mig från några av de största enskilda bankerna inhämtade upp¬
lysningar får personalen därstädes, efter en ganska kort prövningstid så¬
som extra-ordinarier, fast anställning. Med sådan ordning kunna naturligtvis
tjänsterna i lägsta graden icke vara fixerade till antalet, men lära full¬
mäktige förvisso låta sig angeläget vara att noga tillse, att banken icke
belastas med onödig tjänstemannapersonal. Yad jag nu anfört i avseende
på de extra-ordinarie tjänstemännens befordran till ordinarie beställning
efter viss tids väl vitsordad tjänstgöring, vill jag emellertid ha utsträckt
att tillämpas även på bankens kvinnliga extra biträden. Kvinnor, som
då de i regeln icke, liksom manliga tjänstemän, äro familjeförsörjare kunna
avlönas lägre, användas numera i stor utsträckning såväl inom andra statens
Bankoutskottets utlåtande Nr 31.
11
yerk som av de enskilda bankerna, och det försök med användning av
kvinnliga biträden inom riksbanken, som under de senare åren blivit gjort,
har, enligt min mening, väl motsvarat förväntningarna. Jag anser därför
att man bör gå vidare på den inslagna vägen, men tillsvidare inskränka
antagandet av kvinnliga tjänstemän till huvudkontoret. Beträffande huvud¬
kontoret tänker jag mig delning av första tjänstegraden i två klasser, en
manlig och eu kvinnlig. Den senare i avlöningshänseende niirmast lik¬
ställd med kvinnliga postexpeditörer. Lämplig avlöning synes mig vara
lön 1,200 kronor, med tre ålderstillägg till lönen å vardera 200 kronor
efter respektive 3, 6 och 9 års tjänstgöring, samt tjänstgöringspenningar
G00 kronor, alltså eu begynnelse- och slutavlöning av 1,800 kronor, respek¬
tive 2,400 kronor mot för manliga tjänstemän 2,800 kronor respektive 3,800
kronor enligt nu gällande avlöningsstat och 3,000 kronor respektive 4,200
kronor enligt den föreslagna nya staten. Följaktligen en betydande be¬
sparing i avlöningskostnaden genom att på platser, där så lämpligen kan ske,
använda kvinnlig i stället för manlig arbetskraft. Jag har gjort en beräk¬
ning över huru många tjänster i lägsta graden som vid huvudkontoret ytter¬
ligare behövas för att i denna grad inrymma de för närvarande extra bi¬
träden, vilka ständigt måste tagas i bruk, och därvid kommit till siffran
23. Alltså för första graden i det hela 44 gamla-[-23 nya tjänster,
summa 67 tjänster. Av de nuvarande 44 tjänsterna kunna emellertid,
enligt min åsikt, 14 stycken förvandlas till kvinnliga befattningar och
blott 6 behöva tillkomma såsom nya manliga tjänster. Således 36 manliga
befattningshavare. Antal kvinnor i graden skulle bli 31, varav nyssnämnda
14 överflyttade tjänster och 17 nyinrättade. De 14 av nuvarande ordi¬
narie tjänster i första graden, som enligt min övertygelse lämpligen kunna
övertagas av kvinnor, äro: i låneavdelningen 4 kontorsskrivare, i giroavdel-
ningen 5 kontorsskrivare, på sedelkontoret minst 4 kontorsskrivare och i
depositaavdelningen 1 kontorsskrivare = summa 14 stycken. De nyinrät¬
tade kvinnliga tjänsterna skulle sålunda fördelas: På fullmäktiges- och
ombudsmansexpeditionerna 2, i sedelkontoret 6, i sedelräkningen 6, i
statistiken 2 och i låneavdelningen 1 = summa 17 stycken.
De nya sex manliga tjänsterna i första graden skulle tilldelas solidi-
tetsavdelningen 1, utrikesexpeditionen 1 samt växlingskassorna 4, summa
6 stycken.
Emellertid och då riksbanken vid sig har bunden en stor extra tjän¬
stemannapersonal och då man ju ej gärna utan begångna fel vill avskeda
personer, som sedan flera år tillbaka arbetat i riksbankens tjänst, kan en
12
Bankoutskottets utlåtande Nr 31.
Nya ordinarie
tjänster.
sådan omläggning av första-gradstjänsterna, som jag i det föregående
angivit, helt naturligt försiggå endast så småningom vid uppkommande
ledigheter och i den mån det nu befintliga antalet manliga extra-ordinarier
hinner nedbringas.
Eu åtgärd, som jag i detta sammanhang vill understryka såsom nöd¬
vändig för att kunna hålla personalen inom de gränser, som betingas av
arbetet inom banken såsom helhet sedd, är att alla tjänstemännen, med
undantag för avdelningscheferna vid huvudkontoret (4:de gradens tjänstemän)
tillförbindas skyldighet att enligt fullmäktiges bestämmelse tjänstgöra vid
vilket som helst av riksbankens kontor, naturligtvis utan minskning i
avlöningsförmåner och mot full ersättning för flyttningskostnader.
Innan löncregleringskommittén haft den föreslagna nya avlöningsstaten
under behandling, torde likvisst ej vara lämpligt att ifrågasätta vidtagandet
av den uppdelning av första tjänstegraden vid huvudkontoret, som jag för
ordar.
Något torde dock, synes mig, omedelbart böra göras för att minska
den orimliga proportionen mellan ordinarie och extra tjänstemän, och jag
beder att i sådant syfte få föreslå fullmäktige att ingå till bankoutskottet
med framställning om utverkande hos Riksdagen av rätt för fullmäktige
att innevarande år få till tjänstemän på ordinarie stat befordra de av ban¬
kens extra tjänstemän, som åtta år och däröver tjänstgjort i banken och
gjort sig väl förtjänta av att vinna befordran, samtliga givetvis med skyl¬
dighet att såsom ordinarie tjänstgöra vid vilket som helst av riksbankens
kontor.
Extra tjänstemän, som under år 1913 komma att hava tjänat åtta år
och däröver äro (extra tjänstemän å ombudsmansexpeditioner icke medräk¬
nade):
vid huvudkontoret........................ 9 stycken
» avdelningskontoren i Göteborg och
Malmö .............................. 3 »
vid övriga avdelningskontor ............ 17 » summa 29 stycken
Årsarvodet för dessa tjänstemän såsom extra ordinarie
uppgår ä 2,400 kronor för varje till ........................ 69,600 kronor
Om de befordras till ordinarie tjänstemän skulle
kostnaden (ålderstillägg oräknade) bliva:
Banlcoutskottets utlåtande Nr 31.
13
för 12 tjänstemän i första graden a 2,800 kronor 33,600
» 17 tjänstemän i registrators- och bokhållargra-
den ä 2,600 kronor........................... 44,200 77,800 kronor
alltså merkostnad ................................................... 8,200 kronor
Emellertid vill jag begagna tillfället att giva anvisning på en möjlig¬
het till besparing, som väl kompenserar den ökning i utgifter som över¬
flyttandet på ordinarie stat av nyssnämnda 29 extra tjänstemän skulle
medföra, och denna är indragning av överflödiga ombudsmansbefattningar
vid vissa av de mindre avdelningskontoren.
Med undantag för kontoren i Göteborg, Linköping och Visby äro alla indragning
ombudsmännen vid kontoren tillsatta blott på förordnande tillsvidare och a{wi^ns0^!'
hava sin anställning i banken såsom en obetydlig bisyssla. Med den verk- fattningar.
samhet, som riksbanken numera har, är vid småkontoren ombudsmännens
befattning med lagsökningsärenden av synnerligen obetydlig omfattning och
de i allmänhet mycket enkla protokoll, som vid styrelsernas sammanträden
för behandling av allmänna ärenden förekomma, torde utan svårighet kunna
uppsättas av verkställande styrelseledamoten eller någon tjänsteman. För
överlämnandet till notarius publieus av växlar till protest torde ej krävas
juridiskt biträde. Jag har inhämtat att inom privata banker så tillgår,
att småkontorens juridiska ärenden såsom lagsökningar, granskning av in¬
teckningar för belåning m. m. ombesörjas vid bankens huvudkontor, och
på samma sätt torde mycket väl kunna förfaras för de flesta av riksban¬
kens mindre kontor. När lagsökning för en förbindelse behöver vidtagas,
insändes handlingen till huvudkontoret, som sedan genom sin ombudsmans-
expedition sköter om saken. Någon annan ökning i personalen vid om-
budsmansexpeditionen härstädes skulle icke behövas än möjligtvis anställan¬
det framdeles av ytterligare ett kvinnligt biträde. Yid kontoren på de
stora platserna Göteborg och Malmö torde ombudsmansbefattningarna icke
kunna undvaras och ej heller, tillfölje orternas avlägsenhet och kommuni¬
kationsförhållandena, vid kontoren i Luleå, Umeå och Yisby. Ombudsman¬
nen i Linköping är på ordinarie stat och måste därför bibehållas. För öv¬
rigt synas mig ombudsmännen, åtminstone flertalet av dem, kunna undvaras.
Indragas alla utom på nyssnämnda sex platser blir det en årlig besparing
för banken av 19,000 kronor.
Som överflyttandet på ordinarie stat av de förut angivna 29 extra Förslagsan-
tjänstemännen har inverkan på förslagsanslaget till extraordinarie tjänste-°-
J i o o j tjänsteman j
m. m.
14
Bankoutskottets utlåtande Nr 31.
män m. m. och medgiver nedsättning därav, torde jag böra något redo¬
göra för beloppet och användningen av detta anslag.
I den skrivelse till bankoutskottet av den 11 april 1912, vari full¬
mäktige framlade sitt förslag till ny avlöningsstat för riksbanken, meddelades,
att fullmäktige voro betänkta på att för vissa åldersgrupper av de extra
tjänstemännen höja månadsarvodet och hemställde för den skull om an¬
slagets till dessa tjänstemäns avlöning in. m. förhöjning från förutvarande
188,000 till 240,000 kronor.
Lika med fullmäktige ansåg utskottet, att någon förbättring i de extra
ordinarie tjänstemännens avlöningsförhållanden borde ske, men fann sig
icke för det dåvarande böra förorda hela den av fullmäktige föreslagna
höjningen i det ifrågavarande anslaget utan blott till 230,000 kronor, vil¬
ket ock blev Kiksdagens beslut. Detta föranledde fullmäktige att modi¬
fiera den tilltänkta arvodesskalan för de extra tjänstemännen.
Den av Riksdagen gjorda nedsättningen i det av fullmäktige begärda
anslaget hade emellertid ej behövt orsaka en avprutning i den tilltänkta
arvodesförhöjningen för de extra ordinarie tjänstemännen. Det har näm¬
ligen visat sig, att för år 1912 av anslaget ifråga endast behövt användas
i runt tal 184,000 kronor. Att utgifterna från anslaget stannat vid denna
summa är beroende av flera orsaker, dels därav att ökade arvoden icke
utgått under hela året 1912, utan blott för sju månader (minskningen av
denna anledning torde kunna beräknas till omkring 8,000 kronor), dels
tillfölje vikariat och dels genom besparingar på grund av befordran, ledig¬
heter, dödsfall m. m.
Flertalet av nämnda förhållanden torde även framgent komma att vara
för handen.
Då ytterligare förbättring i de extra tjänstemännens, särskilt de vid
huvudkontoret placerades, avlöningar synts fullmäktige böra ifrågakomma
och anslaget därtill kan beräknas lämna tillgång, hava fullmäktige förut i
dag beslutat sådan förbättring däri att tillämpas från och med den 1 nästa
april, att dels månadsarvodet från och med 5:te tjänstgöringsåret kan höjas
till 175 kronor (förut 6:te året) samt från och med 7:de tjänstgöringsåret
till 200 kronor (förut 8:de året) och dels att ortstillägg utbetalas till de i
Stockholm placerade extra tjänstemännen med 20 °/o av det eljest till var
och en av dem utgående arvodet, dock med den* begränsning av tillägget,
att extra tjänstemän, som i månadsarvode kommit upp till 200 kronor, ej
i ortstilllägg må äga att uppbära mera än 25 kronor i månaden.
Arvodesskalan för de extra tjänstemännen får då följande uppställning:
Bankoutskottets utlåtande Nr 31.
15
Månatligt arvode vid samtliga kontor. Ortstillägg per månad vid huvud-
* * h/vn.invct
lista året.................. 75 kronor 15 kronor
2:dra » .................. 100 » 20 »
3:dje * .................. 125 > 25 »
4:de » .................. 150 » 30 »
5:te ock 6:te åren...... 175 » 35 »
Från ock med 7:de året 200 > 25 >
Kostnadsökningen för denna förändring jämte köjning i månadsarvodet
till de tre i tjänsten äldsta kvinnliga biträdena belöper sig med beräkning
av alla arvoden för helt år till 21,060 kronor.
För år 1913 torde de arvoden, som skola utgå från förslagsanslaget
till extra ordinarie tjänstemän m. m., kunna beräknas till omkring 225,000
kronor (184,000-|-21,060-[-för oförutsett 20,000). Ett överskott i an¬
slagssumman uppstår då på 5,000 kronor, vilket ökas med 69,600 kro¬
nor; om de föreslagna nya tjänsterna komma att inrättas, till 74,600 kro¬
nor. Att med detta belopp nedsätta anslaget är dock icke tillrådligt. Men
med 60,000 kronor synes vara lämpligt att anslaget minskas, om de ifråga¬
satta nya tjänsterna komma till stånd, ock jag kemställer, att fullmäktige
under denna förutsättning ville föreslå nedsättning av förslagsanslaget till
extra ordinarie tjänstemän m. m. från nuvarande 230,000 kronor till
170,000 kronor.
På grund av vad jag anfört tillåter jag mig föreslå fullmäktige att vid
överlämnandet till bankoutskottet av de ingivna petitionerna hemställa, att
utskottet ville kos Riksdagen förorda:
a) beviljandet åt riksbankens ordinarie tjänstinnehavare av ett till¬
fälligt lönetillskott med karaktären av tjänstgöringspenningar att från ock
med år 1913 utgå med följande årliga belopp för varje, nämligen
till tjänstemännen i fjärde graden vid huvudkontoret............ 400 kronor
» tjänstemännen i tredje graden vid huvudkontoret samt av¬
delningskontoren i Göteborg och Malmö ........................ 400 »
» tjänstemännen i andra graden vid huvudkontoret samt av¬
delningskontoren i Göteborg och Malmö ........................ 300 »
» tjänstemännen i första graden vid huvudkontoret samt av¬
delningskontoren i Göteborg och Malmö ........................ 200 »
» verkställande styrelseledamöterna vid avdelningskontoren i
Göteborg och Malmö...................................................... 500 »
16
Bankoutskottets utlåtande Nr 31.
» verkställande styrelseledamöterna vid de mindre avdel¬
ningskontoren ............................................................... 300 »
» kamrerarna vid sistnämnda kontor ................................. 600 »
5 kassörerna vid d:o, d:o................................................... 400 »
» till tjänstemännen i registrators- och bokhållaregraden vid
samma kontor ............................................................... 200 »
» övervaktmästaren vid huvudkontoret................................. 300 »
» till maskinisten vid huvudkontoret ................................. 300 »
» vice brandmästaren vid huvudkontoret ........................... 300 »
» vaktmästarna vid bankens samtliga kontor ..................... 100 »
> husdrängarna vid avdelningskontoren i Göteborg och Malmö 100 »
b) inrättandet i den mån fullmäktige pröva skäligt av följande nya
o rdinarie tj änsteb efattningar:
vid huvudkontoret i första graden................................................ 9 st.
» avdelningskontoret i Göteborg i första graden........................ 1 st.
» d:o i Malmö i d:o d:o ......................... 2 st.
» de mindre avdelningskontoren i registrators- och bokhållare¬
graden ................................................................................. st.
med rätt för fullmäktige beträffande sistnämnda 17 tjänster att fördela
desamma mellan kontoren såsom fullmäktige finna lämpligt och i avseende
å samtliga ovan angivna 29 nya tjänstebefattningar med skyldighet för de
personer, som därtill förordnas, att tjänstgöra vid vilket som helst av riks¬
bankens kontor;
c) bemyndigande för fullmäktige att från och med ingången av år
1914 indraga ombudsmansbefattningarna vid de av riksbankens mindre av¬
delningskontor, där fullmäktige pröva sådant lämpligen kunna ske, och att
överflytta vid dessa kontor förekommande juridiska göromål på ombuds-
mansexpeditionen vid huvudkontoret, samt under förutsättning av att beslut
fattas om inrättandet av de i punkt b) angivna nya tjänster;
d) att förslagsanslaget till extra ordinarie tjänstemän samt för extra
arbeten och semestervikariat sänkes från nuvarande 230,000 kronor till
170,000 kronor.
Med bifall till vad sålunda föreslagits beslöto fullmäktige att till banko¬
utskottet jämte utdrag av detta protokoll avlåta skrivelse enligt registra-
turet. Som ovan
Ur protokollet
E. Langborg.»
Bankoutskottets utlåtande Nr 31.
17
Fullmäktiges förevarande framställning avser till en början förslag utskottet.
om beviljande åt riksbankens ordinarie tjänstinnehavare av ett tillfälligtifrågasatt till-
lönetillskott med karaktären av tjänstgöringspenningar att från och med fylligt löne¬
år 1913 tills vidare årligen utgå med vissa angivna belopp. I avseende hllskotL
härå anser sig utskottet böra erinra, hurusom utskottet i fråga om ett av
fullmäktige vid förlidet års riksdag framlagt förslag till ny avlöningsstat
för riksbanken funnit sig icke böra för det dåvarande tillstyrka de före¬
slagna löneförbättringarna och med anledning därav meddelat fullmäktige
att, därest fullmäktige ansåge sig böra ånyo inkomma med förslag till ny
avlöningsstat för riksbanken, sådant förslag borde, om möjligt, åtföljas av
yttrande från löneregleringskommittén, samt att vid förslagets uppgörande
jämväl borde tagas under övervägande, huruvida ej genom omläggning av
arbetssättet antalet tjänster skulle kunna nedbringas.
Enligt vad som framgår av fullmäktiges nu förevarande skrivelse,
har det förlidet år uppgjorda förslaget, sådant det framlagts för utskottet,
överlämnats till yttrande av löneregleringskommittén. Då något sådant
yttrande från kommitténs sida ännu icke avgivits, har utskottet icke an¬
sett lämpligt, att genom ett bifall till det nu föreliggande förslaget till
löneförbättringar den utredning av hithörande frågor föregripes, som, en¬
ligt vad ovan nämnts, anförtrotts åt omförmälda kommitté. Under sådana
förhållanden har utskottet ansett framställningen i den del, varom nu är
fråga, icke för närvarande böra föranleda någon vidare åtgärd, vilket ut¬
skottet i särskild skrivelse meddelat fullmäktige.
I sin ovannämnda skrivelse hava fullmäktige vidare föreslagit inrät-Nyaordinarie.
tande av 29 nya tjänster, därav 12 i första graden och 17 i registrators- tjånster-
och bokhållargraden. Syftemålet härmed är, enligt vad fullmäktige fram¬
hållit, att extra ordinarie tjänstemän, vilka under år 1913 komma att
hava tjänat i 8 år och därutöver, skulle kunna vinna befordran till or¬
dinarie tjänst.
I detta avseende hava fullmäktige anfört bland annat, att de
arbetskrafter, vilka året om vore erforderliga, för att banken på ett för
den allmänna rörelsen tillfredsställande sätt skulle kunna fullgöra sina
funktioner, icke finge betraktas såsom tillfälliga, samt att stadigvarande
arbete syntes böra skötas av ordinarie personal. Dylikt arbete handhades
emellertid för närvarande i stor utsträckning av extra ordinarie tjänste¬
män, vilket onekligen vore ett missförhållande. Enligt vad fullmäktige
meddelat (sid. 8 här ovan), utgjorde riksbankens hela tjänstemannapersonal
Bihang till Riksdagens protokoll 1913. 8 samt. 36 käft. (Nr 31.) 3
18
Bankoutskottets utlåtande Nr 31.
vid 1912 års utgång 377 personer, av vilka 115 eller 30,5 procent vore
extra ordinarie, en särdeles kög procentsiffra ehuru under de senare åren
ett jämförelsevis ringa antal personer antagits till e. o. tjänstemän.
I likhet med fullmäktige anser även utskottet det vara nödigt i syfte
att minska ifrågavarande missförhållande att inrätta ett antal nya tjänster
i lägsta graden. På de av fullmäktige sålunda och i övrigt anförda skäl
till stöd för en förbättring av de extra ordinarie tjänstemännens ställning
har utskottet alltså för sin del ansett sig böra tillstyrka bifall till full¬
mäktiges framställning.
Yad beträffar den kostnad, som är förenad med ett bifall till förslaget,
hava fullmäktige erinrat, att de ifrågavarande extra-ordinarie tjänstemännen
för närvarande åtnjuta envar ett årsarvode av 2,400 kronor eller tillhopa
69,600 kronor. Vid eventuell befordran till ordinarie tjänst skulle kost¬
naden bliva för de 12 tjänstemännen i första graden efter en avlöning av
2,800 kronor om året 33,600 kronor samt för de 17 tjänstemännen i
registrators- och bokhållargraden, efter en motsvarande avlöning av 2,600
kronor, 44,200 kronor eller tillhopa för samtliga dessa tjänstemän, oavsett
blivande ålder stillägg, 77,800 kronor. Härigenom skulle alltså uppkomma
en merkostnad av 8,200 kronor.
Indragning J detta sammanhang hava fullmäktige anvisat en utväg till besparing,
aludsman™ vilken skulle komma att väl uppväga berörda ökning i utgifterna, och hava
befattningar, fullmäktige i sådant avseende föreslagit indragning av överflödiga ombuds-
mansbefattningar vid vissa av de mindre avdelningskontoren, en åtgärd,
vars genomförande, enligt vad fullmäktige meddelat, skulle medföra en årlig
besparing för banken av 19,000 kronor. Utskottet anser goda skäl vara
anförda för den sålunda föreslagna åtgärden och finner sig böra förorda
bifall till densamma.
Minskning av Yad härefter angår den inverkan på förslagsanslaget till extra-ordinarie
anslagd till tjänsteman in. m., som överflyttandet på ordinarie stat av nyssnämnda extra-
e.o.ijänste- ordinarie tjänstemän skulle medföra, hava fullmäktige erinrat, hurusom
män m. m, Eikgdagen Glidet år, på bankoutskottets därom gjorda hemställan, i syfte
att något förbättra de extra-ordinarie tjänstemännens avlöningsförhållanden
höjt ifrågavarande anslag från 188,000 kronor till 230,000 kronor. Enligt
vad fullmäktige meddelat, hava av nämnda anslag för år 1912 använts
allenast omkring 184,000 kronor. Såsom orsaker härtill anföres bland
annat, att ifrågavarande arvoden icke utgått under hela året, och hava
fullmäktige tillika framhållit, att flertalet av de av fullmäktige åberopade
förhållandena även framgent syntes komma att fortfara. Fullmäktige hade
Banlioutslcoitets utlåtande Nr 31.
19
därför ansett sig kunna besluta någon ytterligare förbättring i de extra
tjänstemännens avlöningar och hava fullmäktige beräknat den däraf på¬
kallade kostnadsökningen till 21,060 kronor. Enligt en av fullmäktige
verkställd utredning syntes de arvoden, som skulle utgå från anslaget,
kunna för år 1913 beräknas till omkring 225,000 kronor. Härigenom
uppkomme å anslaget ett överskott av 5,000 kronor, vartill, i händelse
förslaget om inrättande av nya tjänster bifölles, borde läggas den därför
beräknade besparingen å ifrågavarande anslag, 69,600 kronor, tillhopa alltså
74,600 kronor. Fullmäktige hade dock icke ansett tillrådligt att med
detta belopp nedsätta ifrågavarande anslag, utan syntes detsamma lämp¬
ligen böra under ovan angivna förutsättningar nedsättas med 60,000 kronor
eller således från 230,000 kronor till 170,000 kronor.
Då såsom redan nämnts förslaget om inrättande av nya tjänster
skulle komma att medföra en besparing av omkring 70,000 kronor, har ut¬
skottet för sin del ansett en nedsättning i anslaget med motsvarande be¬
lopp kunna ske utan olägenhet. I följd härav skulle anslaget upptagas
till 160,000 kronor.
Under åberopande av vad sålunda blivit anfört får utskottet hem¬
ställa, att Riksdagen må
l:o) besluta, att, i den mån fullmäktige i riks¬
banken pröva skäligt, följande nya ordinarie tjänste¬
befattningar må inrättas, nämligen.
nio i första tjänstegraden vid huvudkontoret,
en i d:o vid avdelningskontoret i Göteborg,
två i d:o vid avdelningskontoret i Malmö samt
sjutton i registrator- och bokhållargraden vid de
mindre avdelningskontoren, med rätt för fullmäktige
beträffande sistnämnda sjutton tjänster att fördela de¬
samma mellan kontoren, såsom fullmäktige finna lämp¬
ligt, och i avseende å samtliga ovan angiva tjugunio
nya tjänstebefattningar med skyldighet för de personer,
som därtill förordnas, att tjänstgöra vid vilket som helst
av riksbankens kontor;
2:o) bemyndiga fullmäktige att från och med in¬
gången av år 1914 indraga ombudsmansbefattningarna
vid de av riksbankens mindre avdelningskontor, där
fullmäktige pröva sådant lämpligen kunna ske, och
20
Bankoutskottets utlåtande Nr 31.
att överflytta vid dessa kontor förekommande juridiska
göromål på ombudsmansexpditionen vid huvudkontoret;
samt
3:o) under förutsättning af bifall till utskottets
hemställan under l:o) minska förslagsanslaget till extra
ordinarie tjänstemän samt för extra arbeten och se¬
mestervikariat från dess nuvarande belopp 230,000 kro¬
nor med 70,000 kronor till 160,000 kronor.
Därest nu ifrågavarande förslag vinner Riksdagens bifall, kommer
utskottet att framdeles avgiva förslag till de ändringar i avlöningsstaten
för riksbanken, som härav påkallas.
Stockholm den 15 april 1913.
På bankoutskottets vägnar:
I. von STAPELMOHR.
Vid förestående ärendes slutbehandling inom utskottet hava närvarit:
Av Första kammaren:
herrar von Stapehnohr, Neiglick, Ekman, Holmquist, Hedenstierna, Gustafsson och
Schödén; samt
av Andra kammaren:
herrar Wijk, Söderberg, Kristensson, Leander, Olsson i Tyllered, Jonsson i Gumboda,
Jonsson i Hå och Erlansson.
Victor Pettersons A.-B. Boktr., Sthlm 1913.