Riksdagens skrivelse Nr 53.
1
Nr 53.
Uppläst och godkänd i Första kammaren den 9 april 1913.
» > » i Andra kammaren den 9 april 1913.
Riksdagens skrivelse till Konungen i anledning av Kungl. Maj:ts
i statsverkspropositionen gjorda framställning om anvisande
av anslag till byggande av fiskehamnar.
(Jordbruksutskottets utlåtande nr 1.)
Till Konungen.
I punkt 60 under nionde huvudtiteln av årets statsverksproposition
har Eders Kungl. Maj:t föreslagit Riksdagen dels att av det utav 1911
års Riksdag beviljade anslaget å 2,788,000 kronor till bestridande av
kostnaderna för utförande av vissa utav fiskehamnsko in missionen före¬
slagna hamnar å extra stat för år 1914 anvisa ett belopp av 464,000
kronor att enligt de närmare föreskrifter, Kungl. Maj:t må finna gott
meddela, för ifrågavarande ändamål användas under villkor om kostnadsfri
upplåtelse ej mindre av själva området för hamnarna än även av det
område i land, som med hänsyn till den rörelse, som är avsedd att i
hamnarna bedrivas, bör för det gemensamma behovet avsöndras, dels
ock att medgiva, att kostnaden för anordnande under byggnadstiden, på
sätt i statsrådsprotokollet angivits, av en särskild hamnavdelning inom
väg- och vattenbyggnadsstyrelsen må utgå från de för byggande av
omförmälda hamnar anslagna medel.
År 1905 beviljade Riksdagen anslag för verkställande av under¬
sökning av de lokala förhållandena å Sveriges kuster med hänsyn till
behovet av och betingelserna för anläggning av nya och förbättring av
redan befintliga fiske- och mindre hamnar. På grund härav förordnade
Kungl. Maj:t, att en kommission skulle tillsättas med uppdrag att före¬
taga en sådan undersökning samt till väg- och vattenbyggnadsstyrelsen och
lantbruksstyrelsen avgiva en på de gjorda iakttagelserna grundad utredning
Bihang till Riksdagens protokoll 1913. 14 sand. 21 käft. (Nr 53.) 1
2
Riksdagens skrivelse Nr 53.
l:o) om de behov, som kunde förefinnas av anläggning av fiske-
eller nödhamnar utöver redan befintliga anläggningar av sådant slag,
2:o) om de särskilda platser, som kunde erbjuda de bästa betin¬
gelserna för sådana nya anläggningar såväl med hänsyn till anlägg¬
ningskostnadernas begränsning som hamnarnas framtida bestånd och
möjligheterna för deras utveckling,
3:o) om redan befintliga hamnars behov av fördjupning och förbätt¬
ring samt arten och omfattningen av de härför erforderliga åtgärderna,
4:o) om arten och omfattningen av den rörelse, som ägde rum i
de nu befintliga hamnarna, och om de utvecklingsmöjligheter, som
dessa erbjöde,
5:o) om storleken av de årliga underhållskostnader, som de be¬
fintliga mindre hamnarna och fiskehamnarna hittills krävt, samt om
sannolika storleken av den årliga underhållskostnad, som kunde förväntas
bliva erforderlig efter hamnens fördjupning och förbättring efter av
kommissionen angivna allmänna grunder, samt
6:o) om storleken av de årliga hamnavgifter och fisketionden, som
utan att verka oskäligt betungande för fiskerinäringens idkare kunde
bestämmas att vid respektive hamnar och fiskelägen utgå såsom avgifter
till en för underhållet av fiske- och nödhamnar samt mindre hamnar
avsedd allmän hamnfond.
Vidare meddelade Kungl. Maj:t föreskrifter om kommissionens sam¬
mansättning samt uppdrog åt väg- och vattenbyggnadsstyrelsen samt
lantbruksstyrelsen att fastställa plan för kommissionens arbeten och
meddela de närmare bestämmelser i avseende å kommissionens verk¬
samhet, som kunde finnas erforderliga.
Med anledning av detta bemyndigande tillsatte styrelserna den 21
november 1905 den beslutade kommissionen och meddelade närmare
bestämmelser för dess verksamhet. Jämlikt dessa bestämmelser borde
kommissionen verkställa en ingående utredning om i Sverige behövliga
hamnarbeten, i vad dylika arbeten avsåge nödhamnar, fiskehamnar och
mindre hamnar, och därvid på de särskilda platserna söka att, med
ledning av förhandlingar med fiskeribefolkningen och distriktets lotsar
eller andra med fiskerinäringens speciella betingelser samt de lokala
vind- och strömförhållandena m. m. förtrogna personer, till huvuddragen
bestämma planläggningen för respektive nyanläggningar eller utvidg¬
nings- och förbättringsarbeten samt därefter utarbeta utkast till de
hamnarbeten, som kommissionen funne sig böra förorda till utförande,
så att kommissionens utredning med betänkande och förberedande
hamnförslag kunde bilda en allmän plan, som så vitt möjligt kunde
3
Riksdagens skrivelse Nr 53.
sedermera följas vid verkställande av de erforderliga detaljundersök¬
ningarna och upprättande genom väg- och vattenbyggnadsstyrelsens för¬
sorg av fullständigt utarbetade arbetsplaner för de hamnarbeten, som
av kommissionen förordats såsom behövliga. Det skulle vidare jämväl
ingå i kommissionens uppdrag att avgiva yttrande och utredning be¬
träffande de åtgärder, som från statens sida kunde anses erforderliga,
för att vårt lands hamnväsen, i vad det avsåge fiskehamnar, nödhamnar
och mindre hamnar, kunde för framtiden så ordnas, att
dels nyanläggnings- och förbättringsarbeten kunde under väg-
och vattenbyggnadsstyrelsens ledning på det för staten och fiskeri¬
näringen förmånligaste sättet komma till utförande,
dels ock dessa hamnars underhåll kunde av staten övertagas och
genom väg- och vattenbyggnadsstyrelsen för statens räkning handhavas
och ombesörjas.
Den sålunda tillsatta s. k. fiskehamnskommissionen — vilken i februari
1909 avslutade sina arbeten — framlade i sitt betänkande förslag därom,
att staten skulle bygga och för framtiden underhålla hamnanläggningar,
huvudsakligen för fiskets behov, vid 44 nämnare angivna platser utmed
rikets kuster ävensom att staten därjämte skulle lämna ett anslag en
gång för alla till hamnarbeten å 35 andra platser, varest hamnarna
skulle under väg- och vattenbyggnadsstyrelsens kontroll byggas och för
framtiden underhållas av intressenterna själva.
Av kommissionens beräkningar framgår, att samt¬
liga kostnader för de hamnarbeten, som skulle
utföras av staten, upptagits — med 15 procent
förhöjning för täckande av utgifter för kontroll
under arbetets utförande in. m. — till .............. kronor 4,650,300: —
Det belopp, varmed staten skulle bidraga eu gång
för alla till hamnarbeten, som skulle utföras
och underhållas av intressenterna själva har
beräknats till............................................................ » 434,800: —
Summa kronor 5,085,100: —
Av omförmälda 79 hamnar vore, enligt kommissionens åsikt, 31
av beskaffenhet att böra i första hand komma till utförande. Återstå¬
ende 48 hamnar skulle däremot kunna anstå och utföras först i andra
hand. Samtliga arbetena beräknades kunna fullbordas inom en tid av
5 år. Av nämnda 31 hamnar skulle 24 anläggas och underhållas av
staten, men de 7 övriga av intressenterna själva med statsbidrag. Den
ordningsföljd, vari berörda 31 hamnar enligt kommissionens uppfattning
4
Riksdagens skrivelse Nr 53.
borde komma i fråga att byggas och de av kommissionen härför be¬
räknade kostnaderna framgå av följande förteckning, i vilken namnen
på hamnar, som skulle erhålla statsbidrag allenast en gång för alla,
kursiverats:
|
Kronor.
|
Kronor.
|
1. Träslöv, Hallands län ........................................................
|
315,000
|
—
|
2. Glommen » » ...........................................................
|
292,000
|
—
|
3. Grundsund, Göteborgs och Bohus län ......................................
|
224,000
|
—
|
4. Kivik, Kristianstads län ......................................................
|
67,000
|
—
|
5. Hönö-Klåva, Göteborgs och Bohus län.......................................
|
99,000
|
—
|
6. Gislöv, Malmöhus län ..................,.........................................
|
174,000
|
—
|
7. Grönhögen, Kalmar län........................................................
|
136,000
|
—
|
8. Hellevik, Blekinge län............................................................
|
259,000
|
— .
|
9. Nogersund » » ...........................................................
|
58,700
|
—
|
10. Herrevik, Gottland..................................................................
|
155,000
|
—
|
11. Smögenholmarna, Göteborgs och Bohus län ..............................
|
170,000
|
—
|
12. Barsebäck, Malmöhus län......................................................
|
—
|
30,000
|
13. Råå » » ..................................................
|
—
|
100,000
|
14. Värskär, Kalmar län...............................................................
|
45,000
|
—
|
15. Byxelkrok » » ...............................................................
|
217,000
|
—
|
16. Prästgrundet, Gävleborgs län...............................................
|
—
|
10,500
|
17. Gäddbäcksund, Västernorrlands län.........................................
|
80,000
|
—
|
18. Stenshamn, Blekinge län........................................................
|
70,000
|
—
|
19. Bergö, Gävleborgs län............................................................
|
30,000
|
—
|
20. Fågelsund, Uppsala län .........................................................
|
87,000
|
—
|
21. Utvalnäs, Gävleborgs län......................................................
|
—
|
20,000
|
22. Sanna å Bremön, Västernorrlands län.......................................
|
160,000
|
—
|
23. Lutterhorn, Gottland.............................................................
|
37,000
|
—
|
24. Kapelludden » ...............................................................
|
60,000
|
—
|
25. Vändborg » ...............................................................
|
—
|
15,000
|
26. Faludden > ..............................................................
|
—
|
11,000
|
27. Agö, Gävleborgs län.............................................................
|
—
|
15,000
|
28. Grisslan, Västernorrlands län...................................................
|
10,000
|
—
|
29. Stendörren, Södermanlands län..........................................
|
5,800
|
—
|
30. Långö, Sävsundet » » ..........................................
|
5,200
|
—
|
31. Bokö » » ........................................
|
3,600
|
—
|
Summa
|
2,760,300
|
201,500
|
5
Riksdagens skrivelse Nr 53-
Uti väg- och vattenbyggnadsstyrelsens samt lantbruksstyrelsens
gemensamma utlåtande, varmed ämbetsverken till Eders Rungl. Maj:t
överlämnade fiskebamnskommissionens förenämnda betänkande och för¬
slag, framhöllo ämbetsverken till en början, att då de av kommissionen
utarbetade hamnplanerna vore att anse allenast såsom utkast, så måste
fullständigt detaljerade arbetsplaner upprättas för varje särskilt arbete,
när detta skulle bringas till utförande.
De för arbetena beräknade kostnaderna torde därför enligt väg-
och vattenbyggnadsstyrelsens beräkning säkerligen komma att ställa sig
högre, än av kommissionen endast ungefärligt angivits. Tydligt vore
nämligen, att kommissionen icke kunnat ingå i så detaljerade under¬
sökningar, som måste ske, då fråga bleve om utarbetande av de definitiva
arbetsplanerna. Först vid verkställande av kostnadsberäkningarna med
ledning av definitiva, på i möjligaste mån detaljerade undersökningar
grundade arbetsplaner bleve det möjligt att med större säkerhet bedöma,
i vad mån det av kommissionen nu överslagsvis beräknade beloppet,
cirka 5,885,100 kronor, för utförande av de arbeten, som skulle erfordras
för fiskehamnsväsendets i Sverige rationella ordnande, kunde komma
att erfordra höjning.
I fråga om underhållskostnaden för hamnarbetena ansåge ämbets¬
verken ett belopp av 2 procent av den totala anläggningskostnaden vara
tillräckligt.
Ämbetsverken erinrade vidare, att kommissionen förslagsvis antagit,
att samtliga de till en byggnadskostnad av cirka 5,085,100 kronor
beräknade hamnarbetena skulle kunna bringas till utförande under en
byggnadstid av 5 år.
Efter en jämförelse med förhållandena, sådana de utvecklat sig
i Norge, framhöilo ämbetsverken, att det icke syntes antagligt att man
här i Sverige lämpligen skulle kunna genomföra samtliga de av kom¬
missionen förordade hamnarbetena på den av kommissionen föreslagna
byggnadstiden av 5 år. Kunde man antaga — fortsatte ämbetsverken —
att samtliga de av kommissionen förordade hamnarbetena jämte anskaf¬
fande av arbetsmateriel och upprättande av arbetsplaner kunde komma
att slutföras på en tid av 15 år, borde man, med hänsyn bland annat
därtill att vissa av de i kommissionens ungefärliga beräkningar använda
prisen under förhandenvarande förhållanden vore låga, jämväl taga hänsyn
till en möjlig stegring i arbetslöner och pris å materialier av i genomsnitt
för byggnadsperioden ända till 20 å 25 procent. Den av kommis¬
sionen beräknade anläggningskostnaden 5,085,100 kronor skulle sålunda
av denna anledning kunna komma att ökas till cirka 6,356,400 kronor.
6
Riksdagens skrivelse Nr 53.
Kunde man vidare förutsätta, att vid de definitiva arbetsplanernas utar¬
betande arbetskvantiteternas kubikmassor komme att visa sig vara av
delvis annorlunda och mera svårarbetad beskaffenhet än av kommissionen
angivits, ävensom få, i följd av detaljundersökningarna och av be¬
hövliga ändringar av de av kommissionen framlagda, endast ungefärliga
utkasten och ungefärliga beräkningarna, väsentligen förhöjas, så att av
dessa båda orsaker arbetskostnaden måste ökas med måhända 25 procent
utöver vad i dessa utkast och beräkningar upptagits, så skulle det
förenämnda beloppet av denna anledning kunna komma att ökas till
cirka 7,945,500 kronor.
De ovan gjorda antagandena och approximativa beräkningarna
kunde — tilläde ämbetsverken — såsom delvis beroende av sådana
faktorer, som icke vore eller kunde vara kända, endast giva en antydan
om, vartill kostnaderna möjligen kunde tendera att uppgå för såväl
anläggningen som framtida underhållet av de utav kommissionen för¬
ordade hamnarbetena.
I sitt anförande till statsrådsprotokollet vid avlåtandet av statsverks¬
propositionen till 1911 års Riksdag erinrade departementschefen i före¬
varande ärenden därom, att de av kommissionen verkställda kostnadsberäk¬
ningarna utförts under förutsättning, att hela det ifrågavarande hamn-
byggnadsarbetet skulle komma att slutföras på en jämförelsevis kort tid.
På sätt av ämbetsverken framhållits, syntes dock icke kunna dragas i
tvivelsmål, att utförandet av samtliga de utav kommissionen förordade
hamnarbetena i själva verket skulle komma att draga en högst väsentligt
längre tid. Vid sådant förhållande ansåge departementschefen det svår¬
ligen låta sig göra att redan i frågans dåvarande läge överblicka för¬
hållandena, sådana de under hela byggnadstiden skulle komma att
gestalta sig, eller att med anspråk på någon tillförlitlighet beräkna de
kostnader, vartill arbetenas utförande enligt den framlagda planen i
verkligheten skulle komma att uppgå. Redan på grund härav syntes
en klok omtanke mana till att icke genast fatta beslut om utförande
av ett större antal hamnbyggnader, än som kunde med säkerhet fullbor¬
das under en någorlunda kort tid.
Departementschefen framhöll vidare, att i den av kommissionen
föreslagna hamnanläggningskostnaden, 4,650,300 kronor, inginge 15 pro¬
cent förhöjning å de ursprungligen beräknade kostnaderna, vilken för¬
höjning vore avsedd att täcka bland annat utgifter, som för staten
erfordrades för kontroll under arbetenas utförande. Ehuru vid bestäm¬
mande av slutsumman 4,650,300 kronor hänsyn säkerligen tagits jämväl
till kostnaderna för vissa förberedande arbeten, såsom uppgörande av
7
Riksdagens skrivelse Nr 53.
■* detaljerade ritningar och arbetsplaner m. m., syntes likväl försiktigheten
bjuda att för sådana kostnader öka slutsumman med 1 procent av an¬
läggningskostnaden, till vilket procenttal dylika förberedande arbeten
kunde uppskattas.
Beträffande de hamnar, som först skulle kunna komma i fråga att
utföras, anförde departementschefen, att anledning icke syntes föreligga
att frångå den ordningsföljd, vari hamnarna av kommissionen upptagits,
och hemställde departementschefen om framställning till Riksdagen om
beviljande av anslag till utförande av de hamnanläggningar, som i ovan
intagna förteckning utmärkts med nr 1—6, nämligen hamnarna vid
Träslöv och Glommen i Hallands län, Grundsund och Hönö-Klåva i
Göteborgs och Bohus län, Kivik i Kristianstads län samt Gislöv i Malmö¬
hus län.
Kostnaden för dessa sex hamnbyggnader hade av kommissionen
beräknats till följande belopp, nämligen för:
Träslöv........
Glommen ...
Grundsund
Kivik...........
Hönö-Klåva
Gislöv..........
.............. kronor 315,000: —
............. )) 292,000: —
............. » 224,000: —
............. » 67,000: —
.............. » 99,000: —
.............. » 174,000: —
Summa kronor 1,171,000: —
Med 1 procent förhöjning skulle sammanlagda kostnaden för dessa
sex hamnar således uppgå till i runt tal 1,183,000 kronor, vilket belopp
departementschefen ansåge böra fördelas på en tid av sex år med början
år 1912, vadan för vart och ett av byggnadsåren skulle erfordras i av¬
rundat tal 198,000 kronor.
Eders Kungl. Maj:t föreslog därefter i statsverkspropositionen, att
Riksdagen måtte, till bestridande av kostnader för utförande i huvud¬
saklig överensstämmelse med de av fiskehamnskommissionen uppgjorda
planer av hamnbyggnader vid Träslöv • och Glommen i Hallands län,
Grundsund och Hönö-Klåva i Göteborgs och Bohus län, Kivik i Kristian¬
stads län samt Gislöv i Malmöhus län, bevilja ett anslag av 1,183,000
kronor samt därav på extra stat för år 1912 anvisa ett belopp av
198,000 kronor att enligt de närmare föreskrifter, Kungl. Maj:t funne
gott meddela, för ifrågavarande ändamål användas under villkor om
kostnadsfri upplåtelse ej mindre av själva området för hamnarna än
8
Riksdagens skrivelse Nr 53.
även av det område i land, som med hänsyn till den rörelse, som vore
avsedd att i hamnarna bedrivas, borde för det gemensamma behovet
avsöndras. Under det att Eders Kung!. Maj:t sålunda ifrågasatt, att till
en början beslut skulle fattas om utförande allenast av de sex fiske¬
hamnar, som kommissionen ansett vara mest av behovet påkallade, före¬
slogs emellertid av enskilda motionärer, att redan vid 1911 års riksdag
beslut skulle fattas om utförandet av samtliga de av kommissionen till
utförande i första hand förordade hamnarna, som skulle helt och hållet
bekostas av staten. Beräknat på sätt av Eders Kungl. Maj:t ifrågasatts,
d. v. s. de av kommissionen beräknade kostnaderna med tillägg av eu
procent därav för täckande av vissa utgifter för förberedande arbeten,
skulle enligt motionärernas förslag erfordras ett anslag av i runt tal
2,788,000 kronor, varav för år 1912 skulle, vid antagande av den av
motionärerna förslagsvis beräknade tid för arbetenas utförande av 12 år,
erfordras ett belopp, likaledes i avrundat tal, av 232,000 kronor. Riks¬
dagen ansåg sig böra bifalla motionärernas framställning och beviljade
sålunda, till bestridande av kostnader för utförande i huvudsaklig över¬
ensstämmelse med de av fiskehamnskommissionen uppgjorda planer av
hamnbyggnader vid Träslöv, Glommen, Grundsund, Kivik, Hönö-Klåva,
Gislöv, Grönhögen, Hellevik, Nogersund, Herrevik, Smögenholmarna,
Yärskär, Byxelkrok, Gäddbäcksund, Stenshamn, Bergö, Fågelsund, Sanna
(å Bremön), Lutterhorn, Kapelludden, Grisslan, Stendörren, Långö (vid
Sävsundet) och Bokö ett anslag av 2,788,000 kronor samt anvisade
därav på extra stat för år 1912 ett belopp av 232,000 kronor, att enligt
de närmare föreskrifter, Kungl. Maj:t funne gott meddela, för ifråga¬
varande ändamål användas under villkor om kostnadsfri upplåtelse ej
mindre av själva området för hamnarna än även av det område i land,
som med hänsyn till den rörelse, som vore avsedd att i hamnarna
bedrivas, borde för det gemensamma behovet avsöndras.
I sammanhang härmed anhöll Riksdagen, i anledning av i ämnet
väckta motioner, hos Eders Kungl. Maj:t dels om framläggande, i mån
som förhållandena det medgåve och den av fiskehamnskommissionen
föreslagna ordning för hamnföretagens utförande ej rubbades, av förslag
till utförande av de sju återstående utav fiskehamnskommissionen till
utförande i första hand förordade hamnföretag, till vilkas utförande
medel ej redan beviljats.
Uti statsverkspropositionen till 1912 års Riksdag föreslog därefter
Eders Kungl. Maj:t Riksdagen att av det utav 1911 års Riksdag enligt
det föregående beviljade hamnbyggnadsanslaget å 2,788,000 kronor på
extra stat för år 1913 anvisa ett belopp av 232,000 kronor, att enligt
9
Riksdagens skrivelse Nr 53.
de närmare bestämmelser, Kungl. Maj:t funne gott meddela, för ifråga¬
varande ändamål användas under enahanda villkor, som av 1911 års
Riksdag beslutats.
Denna framställning bifölls av Riksdagen.
Beträffande användningen av de för ifrågavarande ändamål sålunda
beviljade medel hava väg- och vattenbyggnadstyrelsen samt lantbruks-
styrelsen uti skrivelse den 24 september 1912 till Eders Kungl. Magt an¬
mält, att förstnämnda styrelse redan hösten 1911 gått i författning om
påbörjande och bedrivande av de noggranna och detaljerade undersök¬
ningsarbeten med plan- och djupmätningar samt grundborrningar m. in.,
vilka å samtliga beslutade hamnbyggnadsplatser måste föregå utarbe¬
tandet av definitiva arbetsplaner. Sådana undersökningar voro nu av¬
slutade för hamnanläggningarna vid Träslöv, Glommen, Grundsund,
Hönö-Klåva, Gislöv, Smögen, Långö och Stendörren samt påginge vid
Hellevik, Stenshamn, Grönhögen, Byxelkrok, Bokö, Värskär och Sanna.
Vidare bär väg- och vattenbyggnadsstyrelsen i samma skrivelse anfört,
att styrelsen funne nödvändigt, för att staten skulle kunna genom
styrelsen övertaga underhållet av de beslutade hamnanläggningarna, att,
på sätt fiskehamnskommissionen jämväl föreslagit, i väg- och vatten-
byggnadsstyrelsen anordnades en särskild avdelning, som kunde från
början omhändertaga det omfattande och krävande bestyret med arbets¬
planers upprättande och hamnanläggningarnas utförande. A denna av¬
delning skulle utarbetas definitiva byggnadsritningar, byggnadskostnads-
beräkningar, arbetsbeskrivningar, specifikationer samt förslagskontrakt i
så fullständigt skick, att de kunde utgöra tillförlig grund för entreprenad¬
anbuds infordrande. Hela det tekniska omhänderhavandet av hamn¬
byggnadsarbetena komme sålunda att åligga denna avdelning i väg- och
vattenbyggnadsstyrelsen. Avdelningar med underlydande vid byggnads¬
arbetena placerade ingenjörer och biträden borde enligt väg- och vatten¬
byggnadsstyrelsens åsikt under byggnadsperioden anordnas endast på
extra stat samt kostnaderna för avdelningen under samma period på¬
läggas byggnadsarbetena och utgå från de årligen anslagna byggnads-
medlen och därför uppföras i de förslag till användande av dessa medel,
som årligen komme att till Kungl. Maj: t ingivas. Först med stöd av
den sålunda under byggnadsperioden vunna erfarenheten, vore det, enligt
väg- och vattenbyggnadsstyrelsens åsikt, möjligt att bestämma det antal
befattningar, vartill personalen kunde efter underhållsperiodens inträdande
inskränkas, och vilka befattningar då borde uppföras å väg- och vatten¬
byggnadsstyrelsens ordinarie stat.
Härefter har väg- och vattenbyggnadsstyrelsen i skrivelse den 6
Bihang till Riksdagens protokoll 1913. 14 samt. 21 höft. (Nr 53.) 2
10
Riksdagens skrivelse Nr 53.
november 1912 till Eders Kungl. Maj:t avgivit förslag till organisation
för en sådan särskild avdelning inom styrelsen, som nyss nämnts, även¬
som till den för avdelningen behövliga personalens avlöning. I fråga om
hamnavdelningens organisation har styrelsen föreslagit, att chefen för
väg- och vattenbyggnadsstyrelsens tekniska byrå skulle med föredrag-
ningsskyldighet inför st}^relsens chef och med bibehållande av sin ställ¬
ning såsom ledamot av styrelsen anställas som avdelningschef för hamn¬
avdelningen med åliggande
att ansvara för avdelningens arbete och att sålunda under styrelsen
låta utföra erforderliga undersökningar, upprätta arbetsplaner med kost¬
nadsförslag och arbetsförslag och arbetsbeskrivningar samt specifikationer
till de olika fiskehamnsanläggningarna ävensom uppgöra förslag till
kontrakts- och övriga bestämmelser till grund för arbetenas utbjudande
på entreprenad,
att utöva överkontrollen över de fiskehamns anläggningar, som vore
under utförande, att meddela instruktioner för de vid de skilda arbetena
anställda kontrollanterna och posthavande ingenjörerna samt att övervaka,
att dessa utövade sina åligganden på föreskrivet sätt,
att granska från kontrollanter och posthavande inkommande rap¬
porter samt vidtaga alla åtgärder, som kunde föranledas av dessa,
att granska från entreprenörerna inkommande likvidationslistor
m. m. samt att pröva och attestera därav beroende utanordningar, samt
att genom inspektionsresor till arbetsplatserna personligen följa
och övervaka byggnadsarbetenas utförande,
chefen för väg- och vattenbyggnadsstyrelsen dock obetaget att, för
särskilt ärendes behandling, ålägga hamnavdelningens chef att handlägga
sådant ärende.
Såsom biträden å hamnavdelningen skulle erfordras:
en hamningenjör, som skulle biträda chefen i hans åligganden och
särskilt vid utarbetandet av arbetsplaner och arbetsbeskrivningar samt
kostnadsberäkningar, handlägga arbetsrapporterna samt bereda de ärenden,
som tillhörde hamnavdelningen;
två biträdande ingenjörer för alla de med upprättande av arbets¬
planerna förenade rit- och konstruktionsgöromålen;
samt, åtminstone tidtals, ett kvinnligt biträde för maskinskrivning.
Från avdelningen skulle vidare utgå kostnaden för bestridande å
administrativa avdelningen av arbetet med fiskehamnarnas entreprenad¬
kontrakt, räkenskaper och medelsförvaltning, utanordningar till entre¬
prenörerna m. m.
För varje fiskehamnsanläggning skulle under väg- och vattenbygg¬
11
Riksdagens skrivelse Nr 53.
nadsstyrelsen den närmaste kontrollen utövas av distriktstjänsteman, var¬
jämte den dagliga tillsynen skulle tillkomma en på arbetsplatsen statio¬
nerad posthavande ingenjör, vilken det skulle åligga att med noggrannhet
och efter givna instruktioner följa och övervaka arbetena samt däröver
avgiva rapporter till väg- och vattenbyggnadsstyrelsen.
I fråga om personalens avlöning har styrelsen vidare anfört följande.
Uppdraget att planlägga fiskehamnsanläggningarna på sådant sätt,
att lugna och trygga hamnar av tillräcklig rymlighet och tillräcklig
styrka och motståndskraft erhölles, vore synnerligen maktpåliggande och
ansvarsfullt samt förutsatte särskild sakkunskap och erfarenhet rörande
byggnader i havet. Det finge då ock anses skäligt, att det arvode för
uppdraget i fråga, som skulle utgå under den tid byggnadsarbetena
fortginge och, liksom övriga arvoden åt hamnavdelningens personal,
bestridas av den i kostnadsberäkningarna för varje hamnanläggning
redan inberäknade tilläggsprocenten för oförutsedda utgifter, storm¬
skador, entreprenörens arbetsledning och entreprenörsvinst, undersök¬
ningar och utarbetande av arbetsplaner samt arbetenas övervakande
m. m., bestämdes uteslutande med avseende fästat å uppdragets särskilda
vikt och betydelse.
På grund härav och då uppdraget endast vore av tillfällig natur
och icke att jämföra med ordinarie lön på stat och därmed förenade
förmåner, funne väg- och vattenbyggnadsstyrelsen, att såsom arvode
åt chefen för hamnavdelningen ett mindre belopp än 12,000 kronor
för år icke skäligen borde ifrågakomma.
Såsom arvode åt hamningenjören å avdelningen ville styrelsen
föreslå ett belopp av 6,000 kronor för år, varjämte föresloges åt de
tvenne tillsvidare å hamnavdelningen behövliga biträdande ingenjörerna
ett sammanlagt arvodesbelopp av 7,200 kronor, för år räknat, samt
åt ett kvinnligt biträde för maskinskrivning att arvode av 1,200 kronor,
likaledes för år räknat, vilka sistnämnda arvoden icke skulle utgå annat
än under den tid, som åtginge för utarbetande av arbetsplaner m. m.
till fiskehamnsanläggningarna.
Slutligen erfordrades ett belopp av 1,200 kronor för år räknat till
bestridande å administrativa avdelningen av arbetet med entreprenad¬
kontrakt, räkenskaper, medelsförvaltning, utanordningar till entreprenö¬
rerna m. m.
Till distriktstjänsteman såsom kontrollant samt till posthavande
ingenjör för det dagliga övervakandet av arbetet å byggnadsplatsen
ansåge styrelsen böra utgå ersättning till belopp av, sammanlagt för
12
Riksdagens skrivelse Nr 53.
båda, 600 å 700 kronor per månad, på sätt hittills skett vid enstaka
tillfällen, då armerade betonbroar varit under utförande.
Uti skrivelse den 30 september 1912 har vidare väg- och vatten-
byggnadsstyrelsen hos Eders Kungl. Maj:t anmält, att styrelsen komme
att under loppet av år 1913 utarbeta fullständiga planer till så vitt
möjligt samtliga återstående av de utav Riksdagen till utförande beslutade
24 fiskehamnar, som skulle helt och hållet byggas av staten. Så snart
planerna för de hamnar, vilka först borde komma till utförande, blivit av
Eders Kungl. Maj:t prövade och fastställda, komme byggnadsarbetena att
utbjudas på entreprenad, och torde arbetena sålunda kunna taga sin
början redan med ingången av år 1913 samt därefter komma att bedrivas
med den kraft och skyndsamhet, som sakens natur och Riksdagens
härutinnan uttalade önskan krävde.
Under år 1914, då, som nämnts, alla hamnplanerna beräknades
så vitt möjligt föreligga färdiga, såge styrelsen sig även i stånd att
bedriva arbetena i hela den omfattning, det kunde lyckas styrelsen
att erhålla antagbara entreprenadanbud å arbetenas utförande, och i
följd härav erfordrades för år 1914 ett avsevärt större anslag än de
232,000 kronor, vilka blivit anvisade för vart och ett av åren 1912
och 1913.
Slutligen har väg- och vattenbyggnadsstyrelsen med skrivelse den 8
november 1912 till Eders Kungl. Maj:t överlämnat av styrelsen upprättade
arbetsplaner för fiskehamnsanläggningar vid Träslöv och Glommen i
Hallands län samt Grundsund och Hönö-Klåva i Göteborgs och Bohus
län, under hemställan att Eders Kungl. Maj:t måtte fastställa dessa
planer att lända till efterrättelse vid hamnarbetenas utförande, ävensom
bemyndiga väg- och vattenbyggnadsstyrelsen att gå i författning om
dessa arbetens utförande på entreprenad. Av de sålunda ingivna arbets¬
planerna omfattar den för fiskehamnsanläggning vid Grundsund upp¬
rättade planen två alternativ, avseende, det ena, alternativet A, en hamn¬
anläggning av den utav fiskehamnskommissionen föreslagna storlek, och
det andra, alternativet B, en anläggning med väsentligen rymligare
hamnbassäng än uti förstnämnda alternativ angivits. De tre återstående
arbetsplanerna avse anläggningar, som vad de föreslagna hamnarnas
storlek beträffar stå i huvudsaklig överensstämmelse med de av fiske¬
hamnskommissionen för ifrågavarande platser uppgjorda förslag.
De arbetsplanerna åtföljande kostnadsberäkningarna visa, att ut¬
förandet å omförmälda fyra platser av hamnanläggningar enligt de nu
ingivna arbetsplanerna skulle betinga en anläggningskostnad av 1,865,100
kronor, därest för hamnanläggningen vid Grundsund det mindre alterna-
Riksdagens skrivelse, Nr 53. 13
tivet A väljes, men ända till 2,285,300 kronor, därest för sistnämnda
anläggning det större alternativet B skulle komma till utförande.
Ifrågavarande fyra hamnanläggningar, vilka uti den av fiskehamns-
kommissionen föreslagna byggnadsföljd upptagits under nr 1, 2, 3 och 5,
hava emellertid av kommissionen beräknats draga en sammanlagd
byggnadskostnad av allenast 930,000 kronor, en kostnadssumma, som
enligt väg- och vattenbyggnadsstyrelsens beräkningar alltså skulle komma
att stiga till mera än dubbla beloppet, även om endast det mindre alter¬
nativet för hamnanläggningen vid Grundsund komme till utförande. För
utredning om anledningen till denna betydande' kostnadsökning har
departementschefen från chefen för väg- och vattenbyggnadsstyrelsens
byrå för tekniska ärenden, överstelöjtnanten O. Z. Ekdahl, fått mottaga
en av honom författad promemoria angående byggnadssätt och byggnads-
kostnader för nu ifrågavarande fyra fiskehamns anläggningar.
Beträffande den högst väsentliga skillnaden mellan å ena sidan
den av fiskehamnskommissionen beräknade kostnaden för hamnanlägg¬
ningar vid Träslöv, Glammen, Grundsund och Hönö-Klåva, vilken
kostnadsberäkning legat till grund för 1911 års riksdagsbeslut i frågan,
samt å andra sidan den kostnad, som enligt väg- och vattenbyggnads¬
styrelsens nu gjorda beräkningar ifrågavarande fyra hamnanläggningar
skulle betinga, vilken skillnad uppgår till icke mindre än 935,100 kronor
(respektive 1,355,300 kronor, därest i fråga om hamnanläggningen vid
Grundsund det större med B betecknade alternativet skulle komma till
utförande) erinrar nu departementschefen i sitt yttrande till statsråds¬
protokollet, hurusom redan i det av väg- och vattenbyggnadsstyrelsen
och lantbruksstyrelsen gemensamt avgivna utlåtande, varmed ämbetsverken
till Eders Kungl. Maj:t överlämnade fiskehamnskommissionens betänkande
och förslag, dessa ämbetsverk framhöllo, att den av kommissionen för av
densamma föreslagna hamnanläggningar uppgjorda kostnadsberäkning
grundades allenast å de utkast till hamnplaner, som av kommissionen ut¬
arbetats, samt att sedan fullständigt detaljerade arbetsplaner blivit upp¬
rättade för varje särskilt arbete, det torde visa sig, att arbetskvantiteternas
kubikmassor vore större och av mera svårarbetad beskaffenhet än av kommis¬
sionen antagits, i följd varav kostnaderna för arbetena komme att ställa sig
högre än av kommissionen beräknats. Genom de noggranna detaljunder¬
sökningar och grundborrningar, som styrelsen låtit utföra å platserna
för de beslutade hamnanläggningarna vid Träslöv, Glammen, Grundsund
och Hönö-Klåva, har, anför departementschefen vidare, styrelsen också
ansett ådagalagt, att på grund av bottnens beskaffenhet, havsvattnets
14
Riksdagens skrivelse Nr 53.
inverkan å materialet och de övriga omständigheter, som finnas angivna
i ovannämnda av överstelöjnanten Ekdahl upprättade promemoria, såväl
grundläggningen som byggandet av ifrågakomna hamnar måste, därest
desamma skola bliva motståndskraftiga, ske i väsentlig mån annorlunda
än kommissionen förutsatt och att i följd härav kostnaderna komma att
vida överstiga de beräknade.
Ehuru, vad hamnanläggningen vid Grundsund beträffar, det större
förslaget, alternativet B, av Ekdahl förordats till utförande, särskilt på
den grund, att detsamma skulle medgiva förläggande inom av vågbrytaren
skyddade lägen av ett väsentligt ökat antal fiskefartyg av större dimen¬
sioner och härigenom kunna underlätta en framtida utveckling av ortens
fiske, har departementschefen dock icke ansett sig kunna förorda det¬
samma till utförande. Enligt vad departementschefen säger sig hava
inhämtat lära naturförhållandena vid Grundsund medgiva, att större fiske¬
fartyg kunna utan risk förläggas utanför läget av den i sistnämnda
alternativ ingående vågbrytaren, varjämte han fäster uppmärksamheten
på, att i närheten av Grundsund finnas goda och rymliga hamnar vid
Lysekil, Fiskebäckskil och Gullholmen. Departementschefen finner det
vidare uppenbart, att ett godkännande av detta alternativ — vars ut¬
förande lomme, enligt väg- och vattenbyggnadsstyrelsens beräkningar,
att draga en kostnad, som med mer än 400,000 kronor överstiger kost¬
naden för en hamnanläggning vid Grundsund av den utav fiskehamns-
kommissionen föreslagna omfattning — skulle innebära ett tydligt från¬
gående av Riksdagens beslut i fråga om storleken och planen för denna
hamn.
Departementschefen omnämner även, att, enligt vad överstelöjtnanten
Ekdahl meddelat, kostnaderna för utförande av övriga i kommissionens
betänkande föreslagna och av Riksdagen beslutade hamnbyggnader icke
kunna angivas, förrän fullständiga arbetsplaner för desamma blivit upp¬
gjorda, men att sannolikt vore, att kostnaden för samtliga hamnanlägg¬
ningarna komme att inalles belöpa sig till ungefär dubbelt så stort
belopp som av kommissionen beräknats.
Departementschefen förklarar emellertid, att, oaktat sålunda betydligt
. större kostnader än förut antagits säkerligen krävas för anläggandet av
icke blott de fyra hamnar, beträffande vilka definitiva arbetsplaner nu
föreligga, utan även övriga beslutade hamnar, desamma likväl synas
honom böra komma till utförande i enlighet med av väg- och vatten-
byggnadsstyrelsen efter grundliga undersökningar å ort och ställe upp¬
rättade arbetsplaner, såvitt dessa i avseende å hamnarnas storlek och
omfattning stå i överensstämmelse med kommissionens förslag.
15
Riksdagens skrivelse Nr 53.
Väg- och vattenbyggnad sstyrelsens förslag om inrättande av en
särskild hamnavdelning i styrelsen biträdes av departementschefen. Mot
den för avdelningen av styrelsen föreslagna organisationen har departe¬
mentschefen ej haft annat att erinra än att chefsskapet för avdelningen
icke synts honom böra, på sätt styrelsen föreslagit, vara ovillkorligen
bundet vid befattningen som chef för styrelsens tekniska byrå, utan att
det torde böra bero på Eders Kungl. Maj:t att för vissa år i sänder av
byggnadsperioden till innehavare av denna chefsbefattning utse därtill
kvalificerad person även utom styrelsen. Beträffande kostnaderna för
sagda avdelning har departementschefen icke haft anledning till annan
erinran än att det arvode, som enligt styrelsens förslag skulle tillkomma
avdelningens chef, eller 12,000 kronor för år räknat, synts honom väl
högt, och anser departementschefen samma arvode böra lämpligen be¬
stämmas till 10,000 kronor.
Såsom av det anförda framgår komma kostnaderna för utförandet
av nu ifrågavarande fyra hamnanläggningar enligt de av väg- och
vattenbyggnadsstyrelsen verkställda och på överstelöjtnanten Ekdahls
ovannämnda promemoria grundade beräkningar att högst betydligt över¬
stiga dem, som upptagits i de av fiskehamnskommissionen uppgjorda
överslagsberäkningarna. Åven om man kunde haft anledning förvänta,
att dessa sistnämnda beräkningar skulle visat sig vara grundade på en
omsorgsfullare utredning och en noggrannare kännedom om de på
byggnadskostnaderna inverkande förhållandena vid de olika hamnarna
än vad nu befunnits vara fallet, synes emellertid angivna omständighet,
då Riksdagen redan fattat beslut om byggandet på statens bekostnad
av berörda fiskehamnar, icke böra föranleda till ett frångående av detta
beslut, vilket förestavats av statsmakternas intresse för höjandet och
en fortsatt utveckling av den för vårt land så viktiga näringsgrenen
havsfisket. Riksdagen anser sålunda för sin del, att de redan beslutade
hamnanläggningarna — såväl de, om vilka nu närmast är fråga, som
övriga här ovan omförmälda — böra, därest icke särskilda oberäknade
förhållanden skulle inträffa, komma till stånd och att därvid avvikelse
ej bör ske från den ursprungligen fastställda ordningsföljden. I fråga
om ökningen i kostnaderna torde, även om berättigade anmärkningar
kunna framställas mot de först uppgjorda överslagsberäkningarna, dock,
såsom även av departementschefen framhållits, böra bemärkas, dels att
dessa grundats allenast å utkast till hamnplaner, varför några fullt
tillförlitliga kostnadsberäkningar icke kunnat uppgöras, dels ock att de
ökade kostnaderna jämväl föranletts av ett vida solidare och för ham¬
16 Riksdagens skrivelse Nr 53.
narnas framtida bestånd betryggande byggnadssätt än det ursprungligen
föreslagna.
Vad nu särskilt angår de fyra hamnar, för vilka fullständiga
arbetsplaner föreligga, bär Riksdagen med den ståndpunkt, som Riks¬
dagen intager till lösandet av fiskehamns frågan i dess helhet, ej något
att erinra mot, att de tre hamnanläggningarna vid Träslöv, Glommen
och Hönö-Klåva komma till utförande i enlighet med de av väg- och
vattenbyggnadsstyrelsen numera utarbetade planer och kostnadsförslag.
Beträffande däremot hamnanläggningen vid Grundsund, vilken Eders
Kungl. Maj:t föreslagit skola utföras enligt det här ovan angivna, med
A betecknade alternativet, har Riksdagen icke blivit övertygad att med
ett sådant verkställande av anläggningen i fråga fiskläget Grundsunds
berättigade intressen skulle bliva fullt tillgodosedda. På grund av vad
Riksdagen inhämtat av de till ärendet hörande handlingarna och i övrigt
kommit till Riksdagens kännedom lärer det nämligen kunna ifrågasättas,
huruvida genom ett dylikt utförande tillräckligt utrymme i hamnen ens
komme att beredas de för närvarande vid fiskläget befintliga fartyg och
båtar och synes i allt fall, då dessas antal väl kommer att väsentligt
ökas med den utveckling, som fiskläget efter hamnens inrättande med
visshet torde komma att gå till mötes, icke utan skäl kunna betvivlas,
att hamnen, så som den nu blivit föreslagen att inrättas, för framtiden
skulle erbjuda möjlighet att hysa alla fisklägets fartyg och båtar. Därest
emellertid möjlighet förefinnes att genom en mindre kostsam upp¬
muddring av de inre delarna av hamnen utvidga densamma, skulle
måhända med det ökade utrymme, som härigenom vunnes, plats kunna
beredas åt ytterligare ett ej ringa antal båtar och på sådant sätt hamnen,
även om den i övrigt byggdes enligt alternativet A, bliva för fiskläget
fullt tillfredsställande. Skulle det emellertid visa sig, att en tillfyllest¬
görande utvidgning av hamnen, såsom nu blivit ifrågasatt, icke kan
äga ruin, bör frågan om sättet för hamnanläggningens utförande tagas
under förnyat övervägande, därvid avseende särskilt bör fästas å såväl
det nuvarande som framtida behovet av utrymme för de till fiskläget
hörande fartygen och båtarna. Innan ifrågavarande hamnanläggning
bringas till utförande, bör därför ytterligare utredning i ärendet ske
och med det definitiva beslutet om sättet för hamnens byggande anstå
i avbidan på denna utredning, vilken torde kunna ske så snart, att
förslag kan föreläggas nästkommande års riksdag.
Vad Riksdagen sålunda anfört i fråga om den föreslagna hamn¬
anläggningen vid Grundsund bör emellertid icke föranleda någon minsk¬
ning i det av Eders Kungl. Maj:t för fiskehamnars byggande äskade anslag.
17
Riksdagens skrivelse Nr 53.
Riksdagen har haft sin uppmärksamhet fästad därå, att något
förslag nu icke framlagts rörande den i förteckningen över de hamnar,
om vilkas byggande beslut fattats, såsom nr 4 upptagna hamnen vid
Kivik i Kristianstads län. Rörande anledningen härtill har Riksdagen
inhämtat, att vid tiden för avlämnandet av väg- och vattenbyggnads¬
styrelsens förslag i ämnet fullständiga kostnadsberäkningar för denna
hamnanläggning ännu icke hunnit verkställas. I)å emellertid numera
arbetsplan och kostnadsförslag för hamnen lära hava utarbetats, torde
något eftersättande av ortsintresset vid Kivik icke behöva befaras.
Vad härefter angår förslaget om inrättandet av en särskild hamn¬
avdelning inom väg- och vattenbyggnadsstyrelsen, har Riksdagen ansett
behovet av en dylik avdelning genom den i ärendet förebragta utred¬
ningen fullt ådagalagt, varför Riksdagen icke har något att erinra mot
förslaget i denna del. Kostnaderna för denna hamnavdelning hava för¬
liden intill utgången av år 1914, varunder, enligt vad väg- och vatten¬
byggnadsstyrelsen ställt i utsikt, arbetet med arbetsplanerna för samtliga
av Riksdagen beslutade hamnanläggningar skulle slutföras, beräknats
till 25,600 kronor för år, därav 10,000 kronor till avdelningens chef,
6,000 kronor till arvode åt hamningenjören, 1,200 kronor för arbetet
med upprättande av entreprenadkontrakt, 7,200 kronor till arvoden åt
två biträdande ingenjörer samt 1,200 kronor till arvode åt en maskin-
skriverska. Kostnaderna för hamnavdelningen skola enligt förslaget
utgå av de för hamnbyggnaderna anslagna medlen. Mot beloppet av
de sålunda beräknade kostnaderna för hamnavdelningen och sättet för
dessas gäldande har Riksdagen icke något att erinra.
På grund av vad sålunda anförts får Riksdagen härigenom för
Eders Kung!. Maj:t anmäla, att Riksdagen dels av det utav 1911 års
Riksdag beviljade anslaget å 2,788,000 kronor till bestridande av kost¬
naderna för utförande av vissa utav fiskehamnskommissionen föreslagna
hamnar å extra stat för år 1914 anvisat ett belopp av 464,000 kronor
att enligt de närmare föreskrifter, Eders Kungl. Maj:t må finna gott
meddela, för ifrågavarande ändamål användas under villkor om kostnadsfri
upplåtelse ej mindre av själva området för hamnarna än även av det
område i land, som med hänsyn till den rörelse, som är avsedd
att i hamnarna bedrivas, bör för det gemensamma behovet avsöndras,
dels ock medgivit, att kostnaden för anordnande under byggnadstiden,
på sätt i statsrådsprotokollet angivits, av eu särskild hamnavdelning
inom väg- och vattenbyggnadsstyrelsen må utgå från de för byggande
av om förmälda hamnar anslagna medel.
Bihang till Riksdagens protokoll 1913. 14 samt. 21 käft. (Nr 53.)
3
18
Riksdagens skrivelse Nr 53.
Tillika får Riksdagen anhålla, att Eders Knngl. Maj:t måtte låta
verkställa törnyad utredning i fråga om utförandet av fiskehamnsanlägg-
ningen vid Grundsund samt därefter för Riksdagen framlägga det för¬
slag, vartill denna utredning kan föranleda.
Stockholm den 9 april 1913.
Med undersåtlig vördnad.
STOCKHOLM, 1SAAC MABCU8’ BOKTBYCKEBLAKITEBOLAO, 19X8