Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 64.
1
Nr 64.
Kungl. Maj:ts nådiga proposition till Riksdagen angående drift¬
kostnader under år 1914 för statens domäner; given
Stockholms slott den 14 januari 1913.
Under åberopande av bilagda utdrag av statsrådsprotokollet över
jordbrnksärenden för denna dag vill Kungl. Maj:t härmed föreslå Riks¬
dagen att
dels från och med år 1914 i den för domänstyrelsen gällande
avlöningsstat, med uteslutande av en kvinnlig biträdesbefattning i den
lägre lönegraden, uppföra ytterligare två dylika befattningar i den högre
lönegraden samt tillika höja ej mindre anslagsposten till avlöning åt
fast anställda kvinnliga biträden med 2,000 kronor eller från 11,200
kronor till 13,200 kronor än även den i berörda stat »till arvoden åt
amanuenser och biträden samt för byggnadsplaners granskning, flit¬
penningar åt extra tjänstemän och extra vaktmästare, vikariatsersätt-
ning samt tryckningskostnader» uppförda anslagspost med 1,200 kronor
eller från 42,500 kronor till 43,700 kronor;
dels i fråga om innehavarna av de nya biträdesbefattningarna
föreskriva, att för åtnjutande av de därmed förenade avlöningsförmåner
skola gälla de för övriga hos domänstyrelsen anställda kvinnliga
biträden fastställda allmänna grunder, ävensom medgiva, att därest
ifrågavarande biträden eller någotdera av dem är vid ingången av år
1914 anställt hos domänstyrelsen, sådant biträde skall äga att för åt¬
njutande av ålderstillägg räkna sig till godo den tid, varunder biträdet
därförinnan haft stadig anställning hos styrelsen;
Bihang till Riksdagens protokoll 1913. 1 samt. 34 käft. (Nr 64.)
1
2
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 64.
dels notarien hos domänstyrelsen Ludvig Jens Henrik Arnold
Mailing må berättigas att för åtnjutande av ålderstillägg å den honom
i hans nuvarande tjänst tillkommande lön räkna sig tillgodo den tid,
varunder han, på sätt i statsrådsprotokollet angivits, haft förordnande
att uppehålla tjänst å extra stat inom domänstyrelsen;
dels godkänna följande tillägg till de genom kungl. kungörelsen
den 17 juni 1908 fastställda villkor och bestämmelser för åtnjutande av
de från och med år 1909 gällande nya avlöningsförmånerna för statens
skogsskolor, nämligen att skogsrättare vid statens skogsskola må i fråga
om rätt till löneförhöjning efter viss tids fortsatt innehavande av
samma tjänst räkna sig tillgodo den tid, varunder han varit krono-
jägare, vare sig befattningen innehafts på grund av ordinarie anställ¬
ning eller i följd av frågan om reglering av löneförhållandena m. m.
vid skogsstaten, allenast på förordnande;
dels ock, med godkännande av i statsrådsprotokollet gjorda beräk¬
ningar, såsom driftkostnader under år 1914 för statens domäner för¬
slagsvis uppföra ett belopp av 6,457,000 kronor att utgå från domän¬
fondens avkastning.
De till ärendet hörande handlingar skola Riksdagens vederbörande
utskott tillhandahållas; och Kungl. Maj:t förbliver Riksdagen med all
kungl. nåd och ynnest städse välbevågen.
GUSTAF.
Alfred Petersson.
Kungl. Maj:ts Nåd, Proposition Nr 64.
3
Utdrag av protokollet över jordbruksfonden, hållet inför Hans
Maj:t Konungen i statsrådet å Stoekliolms slott den 14
januari 1913.
Närvarande:
Hans excellens herr statsministern Staaff,
Hans excellens herr ministern för utrikes ärendena greve EhrensväRD,
Statsråden: Petersson,
Schotte,
Berg,
Bergström,
friherre ADELSWÄRD,
Petrén,
Stenström,
Larsson,
Sandström.
Departementschefen, statsrådet Petersson, anförde vidare.
Med godkännande av Kungl. Maj:ts därom framställda förslag
har sistlidna års Riksdag såsom driftkostnader under år 1913 för
statens domäner förslagsvis uppfört ett belopp av 5,938,000 kronor att
utgå från domänfondens avkastning.
Till grund för detta beslut hava lagts följande beräkningar rörande
driftkostnaderna under sistberörda år, nämligen
4
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 64.
I. Kostnader för dotnänstyrelsen:
avlöningsstat för styrelsen ... kronor
anställande av extra amanuens
hos styrelsen och för ren¬
skrivning m. in. ................. »
domänstyrelsens expenser...... »
rese- och traktamentsersätt-
ning åt styrelsens personal »
159,000:
6,000: —
18,000: —
6,000: — kronor 189,000:
II. Kostnader för statens skogsdomäner;
skogsstatens ordinarie per¬
sonal ....................................... kronor 1,199,000: —
egentliga förvaltningskostna¬
der, därav minst 150,000
kronor till avdikningar å
kronans skogar i de norr¬
ländska länen och i Koppar¬
bergs län .............................. » 4,300,000: — » 5,499,000: —
III. Kostnader för ålderstillägg;
ålderstillägg för domänstyrelsens och skogsstatens
personal......................................................................... » 110,000: —
IV. Kostnader för statens jordbruksdomäner:
avlöning åt domänintendenter... kronor 35,500: —
resekostnader vid domänförvalt¬
ningen ....................................... » 45,000: —
övriga med förvaltningen av
jordbruksdomänerna förenade
kostnader ................................. » 59,500: — » 140,000: —
Summa kronor 5,938,000: —
I underdånig skrivelse den 30 september 1912 har nu domän¬
styrelsen framställt förslag rörande driftkostnaderna för statens domäner
under år 1914.
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 64.
5
I. Kostnader för domänstyrelsen.
Bland dessa kostnader, vilka för år 1913 upptagits till 189,000 DomänstyrsS-
kronor, ingår domänstyrelsens avlöningsstat med 159,000 kronor. I mningsstat
denna stat finnes en post å 11,200 kronor till avlöning åt nio fast Inrättande av
anställda kvinnliga biträden. Av dessa biträden hava åtta 700 kronor nya biträdes-
i lön, 350 kronor i tjänstgöringspenningar och 150 kronor i ortstillägg, 6 ^tn^gar
tillhopa 1,200 kronor, jämte två ålderstillägg till lönen, vartdera å 200
kronor, efter fem och tio år samt det nionde biträdet 900 kronor i lön,
550 kronor i tjänstgöringspenningar och 150 kronor i ortstillägg, till¬
hopa 1,600 kronor, jämte likaledes två ålderstillägg till lönen, vartdera
å 200 kronor, efter fem och tio år.
I sin förenämnda skrivelse har domänstyrelsen ifrågasatt vissa s^^ggn.
mindre förändringar i berörda avlöningsstat, avseende de kvinnliga
biträdena inom styrelsen.
Till en början har styrelsen sålunda föreslagit inrättandet av en
ny kvinnlig biträdesbefattuing i den högre lönegraden och till stöd
härför anfört följande. En biträdesbefattning för handläggande av själv¬
ständiga och ganska krävande göromål å registratorskontoret, vilken
befattning förut och en tid fram på år 1911 uppehållits av en manlig
amanuens, hade därefter på ett förtjänstfullt sätt skötts av ett kvinnligt
biträde, ett förhållande som syntes kunna komma att bestå även för
framtiden. Styrelsen hade varit omedveten om möjligheten att så skulle
kunna ske, ännu när styrelsen den 23 september 1910 avlämnade sitt
underdåniga förslag till fasta kvinnliga biträdesbefattningars inrättande
hos styrelsen, varför också detta styrelsens förslag om nio dylika tjän¬
ster tillkommit utan förutsättning att indraga förenämnda amanuens¬
tjänst. Men då det syntes styrelsen synnerligen lämpligt, att denna
amanuenstjänst ersattes med en kvalificerad kvinnlig biträdesbefattning,
således förenad med löneförmåner, som, oavsett ålderstillägg, uppginge
till sammanlagt 1,600 kronor, ausåge sig styrelsen böra föreslå inrät¬
tandet av en ny sådan tjänst från och med år 1914. Då inrättandet av
denna biträdesbefattning endast innebure ett utbyte mot en förutvarande
amanuenstjänst samt avlöningen för den förra skulle bliva ungefär lika
som begynnelsearvodet för den senare, krävdes för ifrågavarande an¬
ordning ingen höjning i anslaget till styrelsen, utan endast eu omföring
6
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 64.
av 1,600 kronor från anslaget till amanuenser, skrivbiträden m. in. till
den fasta lönestaten.
Domänstjrelsen bär vidare föreslagit, att ett av omförmälda åtta
kvinnliga biträden i lägre lönegrad skulle uppflyttas i den högre löne¬
graden samt att till följd därav den post, som avsåge avlöning-
åt fasta kvinnliga biträden, skulle höjas med 400 kronor. Till stöd
härför har styrelsen anfört följande. Då styrelsen i sitt ovan omför¬
mälda förslag till anställande av fasta kvinnliga biträden framhållit, beho¬
vet av allenast ett kvalificerat kvinnligt biträde med anställning såsom
kartograf, saknade styrelsen erfarenhet därom, att räkenskapsgöromålen
och övriga därmed sammanhängande arbeten å kameralbyrån skulle, på
grund av styrelsens inordnande från och med år 1912 bland statens
affärsdrivande verk, komma att få den omfattning, att särskilt biträde
skulle erfordras för styrelsens checkrörelse jämte tillhörande rapport-
system in. m. Till eu sådan befattning vore ett kvalificerat kvinnligt
biträde synnerligen lämpligt, enär styrelsen kunde påräkna att få behålla
en därtill ägnad person på samma befattning under längre tid, så att
kontinuitet i arbetet vunnes. Med minsta utgift skulle detta mål vinnas
på det sätt, att arvodet åt ett av styrelsens kvinnliga biträden i den
lägre lönegraden ökades, sa att därmed kunde avlönas ett kvalificerat
kvinnligt biträde. Detta kunde emellertid ej ske på bekostnad av medel
från det i styrelsens stat uppförda anslaget »till arvoden åt amanuenser
och biträden samt för byggnadsplaners granskning, flitpenningar åt extra
tjänstemän och extra vaktmästare, vikariatsersättning samt trycknings¬
kostnader»,. vilket anslag, utgörande 42,500 kronor, torde komma att
fullt tagas i anspråk för sitt ändamål.
Slutligen har styrelsen ifrågasatt ytterligare höjning i anslaget till
kostnader för styrelsen och såsom skäl därtill anfört följande. Allt sedan
ämbetsverket bildades, hade hos styrelsen varit anställd en kvinnlig kar¬
tograf, vilkens arvode till och med år 1911 utgått av reservationsanslaget
till kronoskogarnas förvaltning samt under år 1912 bestritts av anslaget
till oförutsedda och diverse utgifter för skogsdomänernas förvaltning,
emedan arbetena avsett huvudsaklig-en kopiering av kartor till hus-
hållningsplaner för statens skogsdomäner, vilka arbeten, om de utförts
av tjänstemän efter förordnande, skulle ersatts med dylika medel. Det
hade emellertid blivit betydligt billigare att utföra dessa arbeten hos
styrelsen. Efter hand hade de ökats, så att det blivit nödigt anställa
även ett kvinnligt kartografbiträde, vars arvode utgått på samma sätt.
h rån och med år 1913 måste emellertid avlöningen till dem båda utgå av
anslaget till domänstyrelsen med tillsammans 2,800 kronor, eller åt
7
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 64.
kartografen såsom kvalificerat kvinnligt biträde 1,600 kronor och åt
kartografbiträdet 1,200 kronor. Då sålunda anslaget till styrelsen komme
att användas för ändamål, varför det förut varit främmande, bleve det
för sitt ändamål otillräckligt och behövde ökas med det belopp, som
komme att därifrån utgå till kartograf och kartografbiträde.
Den ökning i avlöningsstaten för domänstyrelsen, varom styrelsen
gjort framställning, utgör sålunda
för uppflyttning från den lägre till den högre löne¬
graden av ett kvinnligt biträde ................................... kronor 400: —
till ersättning för arvode åt en kvinnlig kartograf...... » 1,600: —
» ersättning för arvode åt ett kvinnligt kartograf¬
biträde .......................................................................... » 1,200: —
Summa kronor 3,200: —
Såsom domänstyrelsen anfört har en befattning såsom biträde å
styrelsens registratorskontor, vilken befattning förut innehafts av en
manlig amanuens, under en del av år 1911 och under år 1912 uppe¬
hållits av ett kvinnligt biträde med ett arvode av 1,200 kronor för år.
Detta arvode utgick från anslaget till amanuenser och biträden m. m.
Från och med 1913 års ingång har detta biträde blivit fast anställt
och är nu ett av de i domänstyrelsens lönestat upptagna åtta kvinnliga
biträdena i lägre lönegrad. Domänstyrelsen anmärker emellertid, att
styrelsen ej förutsett möjligheten av att befattningen såsom registrators-
biträde skulle komma att uppehållas av ett kvinnligt biträde. Då detta
nu visat sig med fördel låta sig göra och då med avseende å göromålens
mera krävande beskaffenhet den kvinnliga befattningshavaren ansetts
böra åtnjuta avlöning i högre lönegraden, har styrelsen föreslagit in¬
rättandet av en ny sådan befattning i högre lönegrad från och med
år 1914.
Emot detta förslag har jag icke något att erinra och bör ett
bifall till detta förslag, såsom ock domänstyi'elsen framhållit, endast
medföra en omföring av 1,600 kronor från anslaget till amanuenser och
biträden m. m. till den fasta lönestaten.
Domänstyrelsens förslag att uppflytta det kvinnliga räkenskaps-
biträdet från den lägre till den högre lönegraden finner jag väl moti¬
verat. Då därigenom en befattning i lägre lönegraden skulle försvinna,
erfordras endast en höjning av 400 kronor i anslagsposten till avlöning
åt fast anställda kvinnliga biträden.
Det i domänstyrelsens stat för år 1912 uppförda anslaget till
Departements¬
chefen.
8
Extra ama¬
nuens hos c!e-
mänstyreisen,
renskrivning
ro. m.
Kungl. Majds Nåd. Proposition Nr 64.
amanuenser och biträden m. m., 53,700 kronor, har i 1913 års stat
minskats med 11,200 kronor eller det belopp, varmed i sistnämnda års
stat anslagsposten till fast anställda kvinnliga biti’äden uppförts. Av
dessa fast anställda biträden är ett kartograf med avlöning av 1,600
kronor och ett kartografbiträde med avlöning av 1,200 kronor. Då
emellertid medel till avlöning av dessa två biträden förut icke utgått
från amanuensanslaget, utan, såsom domänstyrelsen anmärkt, till och
med 1911 av reservationsanslaget till kronoskogarnas förvaltning samt
under 1912 av anslaget till oförutsedda och diverse utgifter för skogs-
domänernas förvaltning, finner jag fullt fog föreligga för styrelsens
förslag att anvisa motsvarande belopp, tillhopa 2,800 kronor, till fyllnad
i amanuensanslaget. Då jag i det föregående ifrågasatt en minskning
av samma anslag med 1,600 kronor, skulle i själva verket höjningen
inskränka sig till ett belopp av 1,200 kronor.
Yad jag sålunda föreslagit innebär alltså, dels att antalet fast
anställda kvinnliga biträden hos domänstyrelsen i den högre lönegraden
ökas från 1 till 3 och i den lägre lönegraden minskas från 8 till 7,
dels att i anledning därav anslagsposten till avlöning åt dessa biträden
höjes med 2,000 kronor eller från 11,200 kronor till 13,200 kronor,
dels ock att anslaget till amanuenser och biträden m. in. ökas med
1,200 kronor eller från 42,500 kronor till 43,700 kronor. Detta innebär
en höjning i anslaget till kostnader för domänstyrelsen av 3,200 kronor.
De föreslagna nya kvinnliga befattningshavarna böra givetvis vara
underkastade de villkor och bestämmelser, som fastställts för åtnjutande
av de fast anställda kvinnliga biträdena hos domänstyrelsen tillkommande
avlöningsförmåner, och torde dem jämväl böra tillerkännas rätt att för
ålderstillägg räkna sig till godo den tid, de före den 1 januari 1914
innehaft stadig anställning hos styrelsen.
Jag finner mig alltså böra biträda domänstyrelsens hemställan, att
dess avlöningsstat måtte höjas med 3,200 kronor eller från 159,000 kronor
till 162,200 kronor.
Beträffande det för vart och ett av åren 1911, 1912 och 1913
anvisade beloppet 6,000 kronor till anställande av eu extra amanuens
hos domänstyrelsen och för renskrivning m. m. har styrelsen i sin ovan¬
nämnda skrivelse den 30 september 1912 anfört, att enligt vad erfaren¬
heten givit vid handen berörda belopp varit synnerligen välbehövligt
och således fortfarande borde utgå samt att en tydlig tendens till göro-
målens stadiga ökning hos styrelsen gjorde anslagets bibehållande dess
mera berättigat.
i
9
Kungl. Majds Nåd. Proposition Nr 64.
Då ingen anledning synes mig föreligga att beträffande nu ifråga¬
varande post för år 1914 göra ändring i vad som beräknats för när¬
mast föregående år, tillstyrker jag, att för anställande av en extra
amanuens hos styrelsen och för renskrivning m. m. måtte bland drift¬
kostnaderna för år 1914 upptagas enahanda belopp som för inneva¬
rande år.
Någon ändring för år 1914 har icke ifrågasatts i de under rubri¬
ken kostnader för domänstyrelsen upptagna beloppen 18,000 kronor till
domänstyrelsens expenser och 6,000 kronor till rese- och traktaments-
ersättning åt styrelsens personal. Dessa kostnader torde därför böra för
år 1914 beräknas till samma belopp som för innevarande år.
I det för år 1913 beräknade beloppet till kostnader för ålderstillägg åt
domänstyrelsens och skogsstatens personal har styrelsen föreslagit en höj¬
ning för år 1914 med 15,000 kronor eller från 110,000 kronor till 125,000
kronor samt till stöd därför anfört följande. Styrelsens huvudbok för år
1911 utvisade, att ålderstillägg under sistnämnda år utgått med tillsam¬
mans 117,681 kronor 21 öre. Det kunde förutses, att redan under år
1913 till de hos styrelsen anställda kvinnliga biträdena jämlikt bestäm¬
melser vid de fasta biträdenas uppförande på ordinarie stat komme att
utgå ålderstillägg å lönen med sammanlagt omkring 2,600 kronor, vilket
torde få anses bliva fallet även för år 1914. Såvitt styrelsen nu vore
i tillfälle bedöma, kunde avgången av pensionerad personal knappast
förväntas komma att neutralisera andra tjänstinnehavares uppflyttning
i högre lönegrad. Den föreslagna höjningen av ifrågavarande utgifts¬
post vore därför enligt styrelsens mening av behovet påkallad.
I detta sammanhang får jag anmäla en av domänstyrelsen i under¬
dånig skrivelse den 13 november 1912 gjord framställning om beredande
av ålderstillägg åt notarien hos styrelsen Ludvig Jens Henrik Arnold
Mailing.
Uti nådig proposition till 1905 års Riksdag föreslog Kungl. Maj:t
Riksdagen medgiva, att i den för domänstyrelsen då gällande stat finge
under skogsavdelningen uppföras avlöningar till ytterligare tre tjänste¬
män i första graden (notarier) med 3,000 kronor för dem var.
I anledning härav anförde Riksdagen uti skrivelse den 19 maj
1905, att då omreglering av löneförhållandena in. m. vid domänsty¬
relsen innefattades i det uppdrag, som lämnats åt den för avgivande av
förslag rörande reglering av statens ämbetsverk och myndigheters löne-
Bihang till Riksdagens protokoll 1913. 1 samt. 34 höft. (Nr 64.) 2
D jmän-
styrelsens
expenser
samt rese-
och trakta-
mentsersätt-
ning åt
styrelsens
personal.
Ålderstillägg.
Domän-
styrelsen.
Ålderstillägg
åt notarien
hos domän-
styrelsen
L. J. H. A.
Mailing.
10
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 64.
förhållanden tillsatta kommitté, samt uppförande å ordinarie stat av
tre nya tjänster inom nämnda styrelse möjligen skulle kunna försvåra
genomförandet av den anordning av befattningarna inom ämbetsverket,
som kunde komma att med anledning av kommitténs förslag beslutas,
hade Riksdagen icke ansett sig kunna bifalla, vad Kungl. Maj:t i be¬
rörda hänseende föreslagit. Då Riksdagen emellertid funnit den i ären¬
det förebragta utredningen giva vid handen, att en förstärkning av
arbetskrafterna å domänstyrelsens skogsavdelning vore av behovet på¬
kallad, anvisade Riksdagen till arvoden åt tre tjänstemän i första gra¬
den å nämnda avdelning på extra stat för år 1906 3,000 kronor för
dem var eller sålunda tillhopa 9,000 kronor. För ifrågavarande ändamål
har anslag till enahanda belopp beviljats jämväl för åren 1907 och 1908.
Genom Kungl. Maj:ts den 16 oktober 1908 givna instruktion för
domänstyrelsen har detta ämbetsverks nuvarande organisation blivit
bestämd.
Uti Kungl. Maj:ts nådiga kungörelse sistnämnda dag angående
villkor och bestämmelser för åtnjutande av de från och med 1909 års
början fastställda nya avlöningsförmåner för doinänstyrelsen stadgas,
bland annat, att, därest förhöjning av lönen efter viss tids fortsatt inne¬
havande av befattning i samma lönegrad är i staten medgiven, lön¬
tagare bör för åtnjutande av sådan förhöjning tillgodoräknas den tid,
som före den nya avlöningsstatens trädande i kraft förflutit från hans
tillträde till befattningen, vare sig på grund av fullmakt eller konsti¬
tutorial eller på grund av förordnande i följd av frågan om domän¬
styrelsens omorganisation.
I sin förberörda skrivelse den 13 november 1912 har domänsty¬
relsen meddelat, att Mailing den 22 februari 1907 av styrelsen förord¬
nats att vara tjänsteman i första graden hos styrelsen (notarie) på extra
stat, vilken befattning han sedermera oavbrutet innehaft till den 1
januari 1909, att Mailing den 5 februari 1909 utnämnts till sin nu¬
varande befattning såsom första gradens tjänsteman med anställning
såsom notarie å tredje skogsbyrån, efter att under tiden den 1 januari—
4 februari 1909 hava på förordnande uppehållit tjänsten, att Mailing således
den 1 april 1912 under fem år haft tjänst såsom första gradens tjänste¬
man hos styrelsen, därav 1 år 10 månader och 7 dagar på extra stat,
samt att han under mer än fyra femtedelar av denna tjänstetid av 5
år med gott vitsord bestritt sin egen eller på grund av förordnande
annan statens tjänst.
Den befattning å extra stat hos domänstyrelsen, som Mailing så¬
lunda innehaft under viss del av år 1907 och under hela år 1908, val*
11
Kung!,. Maj:t$ Nåd. Proposition Nr 64.
en av de tjänster i första graden, till vilkas uppehållande Riksdagen,
på sätt ovan anförts, å extra stat beviljat anslag för vart och ett av
åren 1906, 1907 och 1908. Enligt domänstyrelsens mening skulle
Mailing vara berättigad att erhålla ett första ålderstillägg å lönen av
500 kronor från och med ingången av år 1913.
En fråga, i alla delar liknande den föreliggande, har redan förut varit Departement*-
föremål för Kungl. Maj:ts och Riksdagens behandling. I nådig propo- chefen-
sition till 1911 års Riksdag (nr 192) hemställde nämligen Kungl. Maj:t,
att en var av revisorn hos domänstyrelsen Erik Gustaf Fahlcrantz och
dåvarande jägmästaren i Arjeplogs revir Gunnar Viktor Schotte, vilka
båda under särskilda tider före den 1 januari 1909 bestritt enahanda på
extra stat uppförda befattningar hos domänstyrelsen som Mailing, måtte
berättigas att för åtnjutande av ålderstillägg å den honom i hans då
innehavda tjänst tillkommande lön räkna sig tillgodo den tid, varunder
han, på sätt nyss nämnts, haft förordnande att uppehålla tjänst å extra
stat inom domänstyrelsen. Denna hemställan bifölls av Riksdagen.
Enahanda skäl, som åberopats för att Fahlcrantz och Schotte borde
tillerkännas rätt till ålderstillägg, förefinnas jämväl i fråga om Mailing.
Jag anser mig således böra tillstyrka domänstyrelsens förslag i denna del.
Ej heller har jag något att erinra mot den av domänstyrelsen
föreslagna höjningen av det nuvarande till ålderstillägg avsedda beloppet.
I detsamma ingå ålderstillägg för såväl domänstyrelsens som skogsstatens
personal, beräknade för år 1914, enligt vad jag under hand inhämtat, för
domänstyrelsens personal till 11,000 kronor och för skogsstatens personal
till 114,000 kronor. Emellertid synes det mig lämpligare att uppdela
denna anslagspost så, att ålderstillägg för domänstyrelsens personal upp¬
tagas bland »kostnader för domänstyrelsen» och ålderstillägg för skogs¬
statens personal bland »kostnader för statens skogsdomäner». En post
å 11,000 kronor till ålderstillägg för domänstyrelsens personal bör så¬
ledes uppföras under kostnader för domänstyrelsen. För år 1913 har
till ålderstillägg för styrelsens personal beräknats allenast ett belopp av
5,800 kronor, vadan för detta ändamål skulle erfordras en höjning med
5,200 kronor.
Tillika vill jag föreslå, att under rubriken »kostnader för domän-
styrelsen» uppföres jämväl en till 2,500 kronor förslagsvis beräknad °sens /rs_
post till bestridande av kostnad för tryckning av domänstyrelsens års- berättelse.
berättelse. Denna kostnad har förut utgått av det under kostnader för
Skogsstatens
ordinarie
personal.
Åiders-
tillägg.
Angående rätt
Tor skogsråt¬
ta^ att för
löneförhöj¬
ning räknasig
till godo den
tid han varit
kronojägare.
Domän-
styrelsen.
12 Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 64.
statens skogsdomäner beräknade anslaget till oförutsedda och diverse
ändamål, men har givetvis sin rätta plats bland kostnader för domän¬
styrelsen.
Vid bifall till vad jag hittills föreslagit skulle kostnaderna för
domänstyrelsen ökas med tillhopa 16,700 kronor eller från 189,000 kro¬
nor till 205,700 kronor. Av det föregående framgår emellertid, att
denna ökning till största delen är skenbar. Den verkliga ökningen
^PPSar till allenast 5,600 kronor eller 400 kronor för uppflyttning av
ett kvinnligt biträde i högre lönegrad och 5,200 kronor till ålderstillägg
för domänstyrelsens personal.
II. Kostnader för statens skogsdomäner.
I fråga om skogsstatens ordinarie personal har domänstyrelsen i
sin berörda skrivelse den 30 september 1912 uttalat, att, ehuru styrelsen
ansåge det nuvarande antalet ordinarie jägmästar- och kronojägartjänster
fortfarande vara för ringa, styrelsen likväl icke ville för år 1914 ifråga¬
sätta någon ändring i skogspersonalens stat.
Ej heller jag anser någon ändring uti ifrågavarande utgiftspost
böra för närvarande ifrågakomma och får därför tillstyrka, att kost¬
naderna för skogsstatens ordinarie personal för år 1914 upptagas till
samma belopp som för innevarande år eller till 1,199,000 kronor.
Under hänvisning till vad jag förut anfört beträffande ålderstillägg,
får jag föreslå, att kostnaderna för ålderstillägg åt skogsstatens personal
upptagas under rubriken »kostnader för statens skogsdomäner» och ut¬
föras med ett belopp av 114,000 kronor. Motsvarande utgifter för
år 1913 beräknades till 104,200 kronor.
I detta sammanhang anser jag mig böra underställa Kungl. Maj:ts
prövning en av domänstyrelsen i skrivelse den 25 september 1912 gjord
framställning angående rätt för skogsrättare att för löneförhöjning räkna
sig tillgodo den tid han varit kronojägare.
Genom nådig kungörelse den 17 juni 1908 angående villkor och
bestämmelser för åtnjutande av de från och med år 1909 fastställda
nya Iavlöningsförmåner»a för skogsstaten har i överensstämmelse med
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 6 i.
13
Riksdagens därom fattade beslut stadgats, bland annat, att i fråga om
rätt till förhöjning av lönen efter viss tids fortsatt innehavande av
tjänst i samma tjänstegrad krono]ägare må räkna sig tillgodo den tid,
varunder han varit skogsrättare vid statens skogsskola, vare sig befatt¬
ningen innehafts på grund av fullmakt eller konstitutorial eller på grund
av förordnande i följd av frågan om förnyad organisation av den all¬
männa skogsundervisningen m. in.
Domänstyrelsen har nu framhållit, att en motsvarande rätt icke
vore tillförsäkrad skogsrättare, som, förrän han erhållit sin befattning
vid statens skogsskola, innehaft anställning såsom kronojägare; och har
styrelsen därom vidare anfört följande. Dylika fall hade endast undan¬
tagsvis förekommit före år 1909, enär skogsrättares avlöning varit synner¬
ligen svag trots hans bundna ställning och ganska krävande arbete.
Sedan genom 1908 års lönereglering för lärarpersonalen vid statens
skogsskolor skogsrättares avlöningsförmåner blivit väsentligt förbättrade,
hade emellertid ordinarie kronoj ägare oftare än förr skett anmält sig
såsom sökande till ledigförklarade skogsrättarbefattningar. Men det
hade visat sig, att eu till skogsrättare antagen kronoj ägare även under
nuvarande förhållanden kunde finna det förmånligt att återgå till an¬
ställning såsom kronojägare. Sålunda hade exempelvis eu person vid
namn Oskar Fredrik Carlsson den 1 januari 1901 av styrelsen an¬
tagits till kronojägare och sedermera förordnats att från och med den
1 oktober 1905 vara skogsrättare vid Hällnäs skogsskola. Sedan eu
underdånig ansökning från Carlsson att tillerkännas rätt att i sin då
innehavda tjänst i lönetursavseende få tillgodoräkna sig de år, han
innehaft ordinarie befattning såsom kronojägare, av Kungl. Maj:t den
30 december 1910 avslagits, hade Carlsson efter därom gjord ansökan
antagits till kronojägare i Krämaremarkens bevakningstrakt i Asker-
sunds revir.
Domänstyrelsen, som ansåge frågan om skogsrättares rätt till
ålderstillägg på grund av tjänstgöring såsom kronojägare vara av avse¬
värd praktisk betydelse, enär den stode i intimt samband med möjlig¬
heten att till skogsrättare erhålla därtill fullt kompetenta och lämpliga
personer, har nu ifrågasatt, huruvida ej bestämmelse uti förevarande
hänseende skulle kunna intagas uti nådiga kungörelsen den 17 juni
1908 angående villkor och bestämmelser för åtnjutande av de från
och med år 1909 fastställda nya avlöningsförmånerna för statens
skogsskolor, samt att därvid stadgades, att i fråga om rätt till löneför¬
höjning skogsrättare vid statens skogsskola skulle äga räkna sig till¬
godo den tid, varunder han varit kronojägare i statens tjänst, antingen
Departements -
chefen.
Egentliga
förvaltnings¬
kostnader.
Domän-
styrelsen.
14 Kungl. Maj ds Nåd. Proposition Nr 64.
befattningen innehafts såsom ordinarie eller på grund av förordnande
i följd av frågan om reglering av löneförhållandena m. in. vid skogs-
staten.
Då det synes både rättvist och lämpligt, att de vid statens skogs-
skolor anställda skogsrättarna i fråga om rätt till löneförhöjning lik¬
ställas med kronojägarna, får jag ansluta mig till detta domänstyrelsens
förslag. Någon höjning av utgiftsposten till ålderstillägg för skogs-
statens personal torde vid bifall härtill icke vara erforderlig.
Beträffande de egentliga förvaltningskostnaderna har domänsty¬
relsen i sin skrivelse den 30 september 1912 anfört, bland annat,
följande. Dessa kostnader befunne sig i en oavbruten stegring. Detta
vore en given följd dels av skogshushållningens utveckling med ökade
möjligheter för tillvaratagande av rensnings virke och mindre värdefulla
virkessortiment och därmed följande behov av ytterligare skogsodlings-
och andra markvårdsarbeten, dels av de allt mera omfattande åtgärderna
för skogseffekternas förande ut i marknaden, i vilket avseende kunde
exempelvis erinras därom, att år 1912 försålts 55,000 kubikmeter trä-
massevirke att årligen under fem år genom skogsförvaltningens försorg
utdrivas och nedflottas till kusten inom Norrbottens och Västerbottens
län, dels ock av den ökning i skogsdomänernas omfattning, som vore
en följd av de fortgående förvärven av nya marker för skogsväsendets
räkning, med vilka givetvis följde ökade förvaltningsutgifter för skogs-
domänerna i deras helhet. Särskilt ifråga om dessa nyinköpta egen¬
domar bleve utgifterna i början ofta ganska avsevärda för iståndsättande
av förfallna byggnader och dylikt. Ehuru kostnaderna för behövliga
reparationer och nybyggnader frånräknats värdet av egendomarna vid
deras värdesättande, drabbade de dock i första hand driftkostnaderna.
Dessa synpunkter vore också såväl av Kungl. Maj: t som av Riksdagen
beaktade, vilket framginge bland annat av statsmakternas år 1912 fattade
beslut att höja anslaget till de direkta förvaltningsutgifterna från 3,800,000
kronor till 4,300,000 kronor.
Att redan nu exakt beräkna utgifterna för den egentliga förvalt¬
ningen av statens skogsdomäner tmder år 1914 mötte stora vansklig¬
heter. Konjunkturerna å världsmarknaden för sågat virke och trämassa
kunde icke med någon större grad av visshet förutses så långt i för¬
väg, och på dessa berodde ytterst det större eller mindre behovet av
medel, exempelvis för avverknings- och transportändamål. Det vore
emellertid av vikt att stå rustad för alla eventualiteter, och vore det
15
Kungl. Maj.ts Nåd. Proposition Nr 64.
med hänsyn jämväl härtill som domänstyrelsen sökt pröva förefintligt
behov av förvaltningsmedel. Åtskilliga utgiftstitlar vore mindre eller
alls icke påverkade av konjunkturerna, medan andra alltid visade be¬
nägenhet att stiga, såsom fallet vore med utgifterna för förvaltning
och bevakning, för skatter och onera m. fl., vilka i sin helhet ökades
med de nya markförvärven.
Med stöd av de primäruppgifter, som inkommit till styrelsen från
överjägmästarna beträffande de av jägmästarna föreslagna förvaltnings-
belopp, vilka enligt dessas förmenande borde ställas till deras disposition
under år 1913, hade styrelsen funnit, att för detta år skulle därtill erfor¬
dras tillhopa 4,125,856 kronor. Motsvarande summa för år 1912 ut¬
gjorde 3,268,703 kronor.
Lades till denna beräknade utgiftssumma...... kronor 4,125,856: —
för år 1912 anvisade särskilda utgiftsbelopp,
vilka för år 1913 icke kunde antagas bliva lägre,
utan väl snarare högre, nämligen
dels för skogsindelning, dagarvoden, rese¬
kostnader, vissa byggnadsarbeten m. m................... )) 453,885: —
dels för avlöningar åt extra tjänstemän m. m. » 248,500: —
dels ock till överjägmästarnas expenser m. m. » 47,210: —
så skulle det för år 1913 erforderliga beloppet
utgöra tillhopa minst ................................................... kronor 4,875,451: —
Då styrelsen emellertid vid tiden för skrivelsens avlåtande * ännu
icke varit i tillfälle att granska jägmästarnas omförmälda specialförslag
å förvaltningsutgifter för år 1913, vilka förslag då ännu icke inkommit
till styrelsen, samt det kunde antagas, att en del ifrågasatta anslags-
belopp vid en närmare granskning kunde och borde reduceras, vore
det sannolikt, att denna uppställning och dess slutliga resultat komme
att vid avgivande av styrelsens generalförslag för år 1913 undergå
modifikationer. De senaste fem åren visade emellertid följande stegring
i kostnaderna för skogsprodukters avverkning och transport, vilken
uppställning vore särdeles belysande för det ökade behovet av rörelse¬
kapital :
år 1907 .......................................... kronor 420,951: —
3> 1908 .......................................... » 598,291: —
» 1909 .......................................... » 785,542: —
» 1910 .......................................... )) 880,810: —
» 1911 ......................................... » 1,054,902: —
16
Departements¬
chefen.
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 64.
I betraktande av skogshushållningens utveckling och särskilt be¬
hovet av ökade medel till skogsprodukternas avverkning och fram¬
forsling till goda avsättningsorter före deras försäljning samt med hänsyn
till skogsdomänernas fortsatta och jämväl framdeles påräknade utvidg¬
ning genom markförvärv, ansåge domänstyrelsen, att till egentliga för¬
valtningskostnader för statens skogsdomäner under år 1914 borde anvisas
förslagsvis 4,800,000 kronor, därav fortfarande minst 150,000 kronor
skulle användas till avdikningar å kronans skogar i de norrländska länen
och i Kopparbergs län. Detta innebure en anslagsökning från år 1913
av 500,000 kronor eller samma ökning som från år 1912 till år 1913.
Inom övriga affärsdrivande verk tillhandahölle staten de under¬
lydande tjänstemännen, på ett eller annat sätt, för tjänsten erforderliga
skrivmaterialier, papper och kuvert. Inom skogsstaten hade dock hittills
endast överjägmästarna åtnjutit anslag till expenser, och jägmästarna
hade — utom de tryckta formulär och blanketter, som styrelsen till¬
handahållit dem — för förvaltningsmedel endast ägt att anskaffa de
ytterligare blanketter, som på grund av ortsförhållandena kunnat anses
behövliga. Papper, kuvert och skrivmaterialier i övrigt hade de däremot
måst inköpa av egna medel, vilket även varit förhållandet för krono-
jägarna. Med förvaltningarnas utveckling och arbetenas allt större om¬
fång hade emellertid denna utgift blivit allt mera kännbar, och då det
syntes vara med rättvisa och billighet förenat, att jägmästare och krono-
jägare, likaväl som tjänstemännen i statens övriga affärsdrivande verk,
erhölle för tjänsten behövliga papper, kuvert och skrivmaterialier, hade
styrelsen ansett sig böra väcka förslag därom. Efter övervägande av de
olika sätt, på vilka denna angelägenhet kunde ordnas, hade styrelsen
såsom lämpligast föreslagit, att varje jägmästare, föreståndare för så
kallat skolrevir och biträdande jägmästare måtte berättigas att mot
behörig redovisning inköpa papper, kuvert och skrivmaterialier för
tjänsten till ett belopp av högst 50 kronor årligen och varje krono-
jägare och extra kronojägare med egen bevakningstrakt för högst 5
kronor årligen. Åven dessa senare inköp skulle redovisas i jägmästarnas
kassaredogörelser. För hela riket skulle dessa kostnader uppgå till högst
7,700 kronor, därav ungefär 5,500 kronor för jägmästarna och med dem
jämnställda samt 2,200 kronor för kronojägarna. Nämnda kostnader
inginge i ovan uppförda belopp till egentliga förvaltningskostnader.
Till belysande av statsskogarnas brutto- och nettoavkastning under
den sist förflutna femårsperioden vill jag här till en början framlägga
17
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 64.
några siffror. Bruttoavkastningen för år 1912 liar dock naturligtvis
endast kunnat beräknas approximativt, och netto avkastningen för sist¬
nämnda år kan ej nu ens tillnärmelsevis angivas.
„ Bruttoavkastning Nettoavkastning
^r kronor kronor
1908 ........................ 9,594,482:7 9 6,008,391:02
1909 ........................ 8,899,769:28 4,447,129:86
1910 ........................ 10,965,150:73 6,365,024:06
1911 ........................ 12,744,871:— 7,513,423:01
1912 ...................... 12,853,567: 95
Sedan numera generalförslag angående driftkostnader under år
1913 för statens domäner blivit fastställt, har jag med ledning av detta
förslag ävensom generalförslaget för år 1912 låtit för jämförelse upp¬
göra följande tabell, upptagande de beräknade egentliga förvaltnings¬
kostnaderna för skogsdomänerna under berörda två år.
Utgiftsändamål
|
År 1912
|
År 1913
|
Ökning
|
Minskning
|
Till skogsindelning .................................
|
34,910
|
32,745
|
|
2,165
|
» extra skogsbevakning ........................
|
237,772
|
259,534
|
21,762
|
—
|
» avverkning och virkestransport............
|
1,254,804
|
1,759,964
|
505,160
|
—
|
» skogsodling och beståndsvård ............
|
283,218
|
320,245
|
37,027
|
- 1
|
» vägar .............................................
|
118,356
|
154,698
|
36,342
|
—
|
» hägnad m. m.................................
|
42,734
|
36,447
|
—
|
6,287
|
» dikning.............................................
|
224,169
|
220,819
|
—
|
3,350
|
» byggnader .......................................
|
368,591
|
352,058
|
—
|
16,533
|
> inventarier .....................................
|
24,488
|
29,751
|
5,263
|
—
|
» skatter .............................................
|
506,777
|
526,512
|
19,735
|
—
|
» diverse utgifter .................................
|
167,286
|
180,340
|
13,054
|
—
|
Summa kronor
|
3,263,105
|
3,873,113
|
638,343
|
28,335
|
Av denna tablå framgår, att den ojämförligt största utgiftsökningen
faller på kostnaderna för avverkning och virkestransport. Detta är ock
en given följd av den allt mer intensiva och rationella drift av statens
skogar, som nu tillämpas. Särskilt är att märka, att med varje år allt
Bihang till Riksdagens protokoll 1913. 1 samt. 34 käft. (Nr 64.) 3
18
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 64.
mera virke — och icke minst sådant av smärre dimensioner, som erhålles
såsom utbyte vid de i skogsvårdens intresse företagna avverkningarna
genom hjälpgallring, ljushuggningar och rensningshuggningar efter före¬
gången huvudavverkning — genom skogspersonalens försorg avverkas
och utdrives till kommunikationslederna, där virket avyttras huvudsakligen
till ägare av virkeskonsumerande industriella anläggningar. Att dessa
statens egna avverkningar, i den mån de avse smärre och således minder¬
värdigt virke, äro ägnade att befordra skogens till- och återväxt torde
vara uppenbart. Berörda avverkningar äro dock naturligtvis förenade
med mycket arbete och stora kostnader, och nettobehållningen blir
betydligt mindre än vid avverkningar av grövre och värdefullare virke.
Men åtgärden är nödvändig med hänsyn till beståndsvården och skogens
återväxt. Det ökade arbetet med och den vidgade tillsynen vid denna
avverkningsdrift kräver givetvis ökad extra skogsbevakning. Den härav
betingade kostnaden, som för år 1912 upptagits till 237,772 kronor,
har för år 1913 beräknats till 259,534 kronor, en ökning således av
21,762 kronor. Stegringen i kostnaderna för skogsodling och bestånds-
vård, vilken stegring, på sätt av tablån framgår, för år 1913 beräknats
till omkring 37,000 kronor, har föranletts av statens alltjämt växande
omsorg i fråga om vården av dess värdefulla skogar. Den motsedda
ökningen i kostnaderna för vägar beror till en del därpå, att Kungl.
Maj:t beslutat att för en kostnad av 20,500 kronor anlägga en spårväg
på Gullbergs kronopark i Östergötlands län för framforsling av skogs¬
produkter. Dessutom planeras ett flertal väganläggningar å statens vid¬
sträckta, på kommunikationer av detta slag illa lottade skogar i Norrland.
Såsom jag redan nämnt har domänstyrelsen föreslagit en höjning
i beloppet av de egentliga förvaltningskostnaderna för statens skogs-
domäner under år 1914 med 500,000 kronor. Jag har redan i det före¬
gående framhållit vissa synpunkter, varför en ökning av dessa kostnader
är av behovet påkallad. Det torde för övrigt vara ställt utom allt tvivel,
att för genomförande av en rationell skogsskötsel det är ett ofrånkomligt
villkor att hava tillgång till nödigt rörelsekapital. De medel, som i
sådant syfte hittills stått kronan till buds, hava varit jämförelsevis knappt
tillmätta, och det torde vara en allmänt erkänd sak, att de behöva ökas.
Med säkerhet har man att efter hand emotse en stegring i skogarnas
avkastning, mer än motsvarande de ökade förvaltningskostnaderna, vilket
för övrigt redan visat sig, såsom framgår av den här ovan lämnade
uppgiften om statsskogarnas nettoavkastning under de senare åren. Jag
anser alltså all anledning föreligga att tillstyrka domänstyrelsens förslag
19
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 64.
i nu förevarande hänseende. Ej heller har jag någon anmärkning att
framställa emot domänstyrelsens förslag rörande anskaffande av skriv-
materialier m. m. åt skogsstatens personal.
Såsom jag redan förut hemställt, bör från den under »kostnader
för statens skogsdomäner» beräknade utgiftsposten till oförutsedda och
diverse ändamål överflyttas ett belopp av 2,500 kronor under rubriken
»kostnader för domänstyrelsen». Med iakttagande härav böra alltså
de egentliga förvaltningskostnaderna för statens skogsdomäner för år
1914 beräknas till 4,797,500 kronor och sammanlagda kostnaderna för
samma domäner för år 1914 beräknas till 6,110,500 kronor.
IH. Kostnader för statens jordbruksdomäner.
Beträffande de för domänintendenternas avlönande hittills beräknade
medel har domänstyrelsen icke föreslagit någon ändring. Det belopp,
som för detta ändamål erfordras, lärer därför böra för år 1914 utföras
med enahanda belopp som för år 1913 eller med 35,500 kronor.
Ej heller i fråga om de till resekostnader åt domänintendenterna
beräknade medel har domänstyrelsen ifrågasatt någon ändring. Med
anledning härav torde jämväl berörda kostnader böra för år 1914 beräknas
till samma belopp som för år 1913 eller till 45,000 kronor.
Rörande övriga med förvaltningen av statens jordbruksdomäner
förenade kostnader har domänstyrelsen anfört, att styrelsen ännu saknade
nödig kännedom om, huruvida det belopp, 59,500 kronor, som för år
1913 anvisats för ändamålet, vore tillräckligt eller icke, samt att styrelsen
av denna anledning icke funnit skäl att framställa förslag om beloppets
höjande. Styrelsen har därför hemställt, att det för dessa kostnader
erforderliga belopp måtte för år 1914 bibehållas vid samma summa som
för år 1913 eller förslagsvis 59,500 kronor.
Mot detta förslag har jag ej något att erinra, men torde för utjäm¬
nande av slutsumman för samtliga för statsdomänerna avsedda drift¬
kostnader ifrågavarande post böra utföras med 60,300 kronor.
Avlöning åt
domäninten¬
denter.
Resekostna¬
der vid do-
mänförvalt-
ningen.
Övriga för¬
valtnings¬
kostnader.
20
Samman¬
fattning.
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 64.
Vid bifall till mina bär ovan gjorda framställningar skulle följ¬
aktligen driftkostnaderna för förvaltningen av statens domäner under år
1914 komma att beräknas på följande sätt:
I. Kostnader för domänstyrelsen:
avlöningsstat för styrelsen ... kronor
ålderstillägg åt styrelsens per¬
sonal .................................. »
anställande av extra amanuens
bos styrelsen och för ren¬
skrivning m. m................... )>
domänstyrelsens expenser...... »
rese- och traktamentsersätt-
ning åt styrelsens personal »
tryckning av styrelsens års¬
berättelse ............................. »
162,200:—
11,000: —
6,000: —
18,000: —
6,000: —
2,500: — kronor 205,700: —.
II. Kostnader för statens skogsdomäner:
skogsstatens ordinarie per¬
sonal ...................................... kronor 1,199,000: —
ålderstillägg åt skogsstatens
personal ................................ » 114,000: —
egentliga förvaltningskost¬
nader, därav minst 150,000
kronor till avdikningar å
kronans skogar i de norr¬
ländska länen och i Kop¬
parbergs län, *...................... » 4,797,500: — » 6,110,500: —
III. Kostnader för statens jordbruksdomäner;
avlöning åt domänintendenter kronor 35,500: —
resekostnader vid domänför-
valtningen.............................. » 45,000: —
övriga med förvaltningen av
jordbruksdomänerna för¬
enade kostnader .................. » 60,300: — » 140,800:
Summa kronor 6,457,000 —.
21
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 64.
På grund av vad jag sålunda anfört hemställer jag alltså, att
Eders Kungl. Maj:t måtte i nådig proposition föreslå Riksdagen att
dels från och med år 1914 i den för domänstyrelsen gällande
avlöningsstat, med uteslutande av en kvinnlig biträdesbefattning i den
lägre lönegraden, uppföra ytterligare två dylika befattningar i den högre
lönegraden samt tillika höja ej mindre anslagsposten till avlöning åt
fast anställda kvinnliga biträden med 2,000 kronor eller från 11,200
kronor till 13,200 kronor än även den i berörda stat »till arvoden åt
amanuenser och biträden samt för byggnadsplaners granskning, flit¬
penningar åt extra tjänstemän och extra vaktmästare, vikariatsersätt-
ning samt tryckningskostnader» uppförda anslagspost med 1,200 kronor
eller från 42,500 kronor till 43,700 kronor;
dels i fråga om innehavarna av de nya biträdesbefattningarna före¬
skriva, att för åtnjutande av de därmed förenade avlöningsförmåner skola
gälla de för övriga hos domänstyrelsen anställda kvinnliga biträden fast¬
ställda allmänna grunder, ävensom medgiva, att, därest ifrågavarande
biträden eller någotdera av dem är vid ingången av år 1914 anställt
hos domänstyrelsen, sådant biträde skall äga att för åtnjutande av
ålderstillägg räkna sig tillgodo den tid, varunder biträdet därförinnan
innehaft stadig anställning hos styrelsen;
dels notarien hos domänstyrelsen Mailing må berättigas att för
åtnjutande av ålderstillägg å den honom i hans nuvarande tjänst till¬
kommande lön räkna sig tillgodo den tid, varunder han, på sätt ovan
nämnts, haft förordnande att uppehålla tjänst å extra stat inom domän¬
styrelsen;
dels godkänna följande tillägg till de genom nådiga kungörelsen
den 17 juni 1908 fastställda villkor och bestämmelser för åtnjutande
av de från och med år 1909 gällande nya avlöningsförmånerna för
statens skogsskolor, nämligen att skogsråtta^ vid statens skogsskola må
i fråga om rätt till löneförhöjning efter viss tids fortsatt innehavande
av samma tjänst tillgodoräkna sig den tid, varunder han varit krono-
j ägare, vare sig befattningen innehafts på grund av ordinarie anställ¬
ning eller i följd av frågan om reglering av löneförhållandena m. m.
vid skogsstaten allenast på förordnande;
dels och, med godkännande av de utav mig i det föregående gjorda
beräkningar, såsom driftkostnader under år 1914 för statens domäner
förslagsvis uppföra ett belopp av 6,457,000 kronor att utgå från domän¬
fondens avkastning.
Departe¬
mentschefens
hemställan.
Bihang till Riksdagens protokoll 1913. 1 saml. 34 käft. (Nr 64.)
4
22
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 64.
Till vad departementschefen sålunda hemställt,
däri statsrådets övriga ledamöter instämde, behagade
Hans Maj:t Konungen lämna bifall samt förordnade,
att proposition i ämnet skulle med den lydelse, bilaga
. . . till detta protokoll utvisar, till Riksdagen avlåtas.
Ur protokollet:
Hj. Almgren,
STOCKHOLM, ISAAC MARCUS’ BOKTRYCKERI-AKTIEBOLAG, 1913.