Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 127.
1
Nr 127.
Kung!.. Maj:ts nådiga proposition till Riksdagen angående
elektriska anläggningar för marinens behov i Karlskrona;
given Stockholms slott den 7 mars 1913.
Under åberopande av bilagda utdrag av statsrådsprotokollet över
sjöförsvarsärenden för denna dag vill Kung! Maj:t härmed föreslå
Riksdagen
att för elektriska anläggningar för marinens behov i Karlskrona
bevilja på extra stat för år 1914 ett anslag av 162,200 kronor, med
rätt för Kung! Maj:t att låta förskottsvis utanordna hälften av detta
belopp, eller 81,100 kronor, redan under innevarande år.
De till ärendet hörande handlingar skola Riksdagens vederbörande
utskott tillhandahållas; och Kung! Maj:t förbliver Riksdagen med all
kung!, nåd och ynnest städse välbevågen.
Under Hans Maj:ts
Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro,
enligt Dess nådiga beslut:
GUSTAF ADOLF.
Jacob Larsson.
Bihang till Riksdagens protokoll 1913. 1 samt. 91 höft. (Nr 127.)
1
2
Kungl. May.ts Nåd. Preposition Nr 127.
Ang. elek¬
triska anlägg¬
ningar för ma¬
rinens behov
i Karlskrona.
Utdrag av protokollet över sjöförsvarsärenden, hållet inför
Hans Maj:t. Konungen i statsrådet å Stockholms slott
den 7 mars 1913.
Närvarande:
Hans excellens herr statsministern Staaff,
Hans excellens herr ministern för utrikes ärendena greve Ehrensvård,
Statsråden: Petersson,
Schotte,
Berg,
Bergström,
friherre Adelswård,
Petrén,
Stenström,
. Larsson,
Sandström.
Departementschefen, statsrådet Larsson anförde härefter:
På sätt framgår av statsrådsprotokollet (punkt 25) över sjöförsvars¬
ärenden för den 14 januari 1913, bilagt innevarande års statsverks-
proposition, meddelade jag då, att marinförvaltningen i sin skrivelse den
3 oktober 1912, angående utgifterna under riksstatens femte huvudtitel
för år 1914, framlagt förslag till utförande av anordningar, avsedda att
tillgodose marinens behov av elektrisk kraft till belysning och andra
ändamål i Karlskrona.
Marinförvaltningen hade därvid överlämnat såväl två särskilda för¬
slag till självständigt elektricitetsverk för marinens räkning som erbju¬
dande från Karlskrona stad att efter vissa angivna pris leverera erfor¬
derlig elektrisk energi.
Av marinförvaltningen verkställda beräkningar rörande anläggnings¬
kostnaderna dels beträffande den enligt ämbetsverkets mening bästa lös¬
ningen i den förra riktningen, nämligen genom utvidgning av ingenjör¬
Kungl. Maj.ts Nåd. Proposition Nr 127.
3
departementets redan befintliga elektriska central enligt ett av varvs-
cliefen upprättat förslag, dels ock för utnyttjande av stadens erbjudande
utvisade, såsom jag jämväl upplyste, att dessa kostnader för det egna
elektricitetsverket inklusive installationer skulle uppgå till i allt 334,000
kronor samt att erforderliga anordningar vid godtagande av stadens
anbud beräknades kosta 90,500 kronor.
Av anförda skäl hade marinförvaltningen i sin nämnda skrivelse
den 3 oktober 1912 tillstyrkt antagande av varvschefens berörda förslag
och hemställt om äskande hos Riksdagen för detta ändamål av ett extra
anslag å 314,500 kronor.
Emellertid hade, såsom jag vidare anmälde, i en till chefen för sjö¬
försvarsdepartementet ställd, den 2 november 1912 dagtecknad skrift
drätselkammaren i Karlskrona å stadens vägnar erbjudit kronan nya
villkor för den ifrågavarande leveransen av elektrisk energi, och hade
marinförvaltningen anmodats att inkomma med utlåtande i anledning av
detta stadens erbjudande. Dylikt utlåtande hade berörda den 14 januari
ännu icke avgivits, varför ärendet icke var i det skick, att det då kunde
föreläggas Kungl. Maj:t till prövning.
För egen del uttalade jag vid samma tillfälle, att jag ansåg före¬
varande spörsmål böra snarast möjligt vinna sin lösning och att, såvitt
jag då var i tillfälle att bedöma, detta lämpligast syntes böra ske ge¬
nom antagande av anbud från stadens sida.
I enlighet med hemställan av mig beslöt Kungl. Maj:t därefter i
statsverkspropositionen föreslå Riksdagen att, i avvaktan på den proposi¬
tion angående beviljande av anslag för elektriska anläggningar för flot¬
tans station och varv i Karlskrona, Kungl. Maj:t kunde komma att till
Riksdagen avlåta, för berörda ändamål bland de extra anslagen å femte
huvudtiteln för år 1914 beräkna ett belopp av 90,500 kronor.
Sedan numera utlåtande av den 11 februari 1913 inkommit från
marinförvaltningen, anhåller jag att få inför Kungl. Maj:t redogöra för
detta ärende i dess helhet.
För närvarande äro åtskilliga av marinens etablissement i Karls¬
krona, vilka äro försedda med elektriska installationer, anknutna till
stadens elektriska ledningsnät, varigenom staden sålunda till dessa
etablissement levererar elektrisk energi till såväl belysning som kraft.
Vidare äger flottan en elektrisk central inom ingenjördepartementet
å varvet, vilken huvudsakligen är avsedd för kraft och belysning i verk¬
städerna vid detta departement och torpeddepartementet.
Nuvarande
förhållanden.
4
Kungl. Mcij:ts Nåd. Proposition Nr 127.
Förslag i
sept. 1911 till
en del av
marinens
behov.
I september 1911 upprättades efter uppdrag av varvschefen i Karls-
ny*tt efektrici- krona å ingenjördepartementet därstädes utredning jämte kostnadsberäk-
t®tnsv®* j°r ningar angående uppförande av ett elektricitetsverk för östra delens av
varvet samt stationens behov. Enligt den plan, som låg till grund bär-
för, skulle för maskineriet användas f. d. amiralitetsproviantmagasinet
och detta nya verk vara fullständigt skilt från den äldre kraftcentralen
å ingenjördepartementet. För anslutning till det 113m verket togos i be¬
räkning dels de kronans byggnader, som voro anslutna till Karlskrona
stads elektricitetsverk, och dels sådana byggnader, som lämpligen fram¬
deles kunde anslutas till ett nytt elektricitetsverk, men vid förslagets
upprättande använde gas eller fotogen för belysning och ånga för kraft¬
ändamål. Slutligen upptogs även den anslutning, som kunde påräknas
från fartyg på expedition, förlagda vid pirarmen (rekrytavdelningen), samt
från det för rekrytavdelningen föreslagna exercishuset och för ytterbe-
tysning å rekiytavdelningens område. Anläggningskostnaderna för detta
elektricitetsverk beräknades vid ett första utbygge till 252,000 kronor,
vartill komrno installationskostnader, upptagna till 60,000 kronor. Ett
vidare utbygge av verket med ytterligare ett dieselmotordynamoaggregat
skulle enligt beräkning draga en ytterligare kostnad av 36,000 kronor.
Detta förslag, som biträddes av varvschefen, överlämnades till ma¬
rinförvaltningen med skrivelse den 19 oktober 1911 från stationsbefäl-
havaren vid flottans station i Karlskrona, vilken myndighet jämväl till¬
styrkte förslaget.
ms^ni8?"4' Då emellertid tvekan uppstått, om nämnda förslag skulle erbjuda
ändring och den mest praktiska lösning för beredande av egna elektriska kraftkällor
utvidgning av f5r l<r0nans behov i Karlskrona, lät varvschefen i september 1912 å
partementets ingenjördepartementet utarbeta plan jämte kostnadsberäkningar till för¬
kraftstation. ändring och utvidgning av nämnda departements elektriska kraftstation
i ändamål att från denna central även kunna leverera ström för belys¬
ning och kraftöverföring i samma utsträckning, som avsetts genom det
i september 1911 upprättade förslaget.
I den utredning, som ingick i den nya planen, meddelades, att den
nuvarande centralens största belastning utgjordes av motorer, som dre ve
verktygsmaskiner och pumpar in. m. i ingenjör- och torpeddeparte¬
menten. Därjämte funnes vid Oscarsdockan stora elektriskt drivna läns-
pumpar samt på spridda ställen å varvet ett antal motorer för slipen,
sågen 0. s. v. Därtill komme elektrisk belysning i båda departementens
verkstäder och kontor. Efter utvidgning enligt sistnämnda plan skulle
kraftstationen lämna ström även till belysning och kraft för artilleri-
5
Kungl. Maj:t-s Nåd. Proposition Nr 127.
och. ekipagedepartementen, i kaserner, sjukhus, kanslier, m fl. etablisse¬
ment järnte fartyg, med andra ord i samtliga marinen tillhöriga bygg¬
nader. Kostnaderna för ifrågavarande utvidgning beräknades enligt
upprättad specifikation till sammanlagt 334,000 kronor, därav till in¬
stallationer 60,000 kronor.
Sistberörda i september 1912 uppgjorda förslag överlämnades till
marinförvaltningen av varvschefen med skrivelse den 3 oktober 1912,
och förklarade varvschefen däri, att då genom samma förslag såväl
ekonomiska som tekniska fördelar stode att vinna i jämförelse med det
förra i september 1911 upprättade förslaget, varvschefen dåmera till¬
styrkte förslaget av september 1912.
I sin ovan berörda skrivelse den 3 oktober 1912, varmed dessa förslag
överlämnades till Kungl. Maj:t, anförde marinförvaltningen, att förslaget
till utvidgning av den nuvarande kraftstationen syntes äga så övervä¬
gande fördelar, att något tvivel icke kunde råda därom, att, ifall kronan
skulle leverera ström från eget verk, detta förslag borde antagas.
Sedan emellertid Karlskrona stad i oktober 1911 avslutat kontrakt
med Hemsjö kraftaktiebolag rörande leverans av elektrisk energi, hade
drätselkammaren å stadens vägnar i skrivelser den 22 november 1911,
den 13 och den 30 januari 1912, telegram den 13 februari 1912 samt
skrivelse den 2 mars 1912 till marinförvaltningen erbjudit kronan leve¬
rans av elektrisk energi för det behov, som avsåges i ingenjördeparte¬
mentets förenämnda utredning av september 1911.
Detta erbjudande innefattade leverans av dels trefasig växelström
om 3,000 volts spänning till ett pris av 6 1 /s öre per förbrukad kilowatt¬
timme, dels ock likström om 2 x 220 volts spänning till ett pris av 12,9
öre per kilowatt-timme.
Varvschefen lämnades av marinförvaltningen tillfälle att yttra sig
över ifrågavarande erbjudande; och sedan han inhämtat yttrande från
chefen för ingenjördepartementet, inkom varvschefen i skrivelse den
15 mars 1912 till marinförvaltningen med sådant yttrande och eget
utlåtande. Såväl varvschefen som chefen för nämnda departement
förordade därvid, att kronan hellre än att antaga stadens erbjudande om
leverans av elektrisk energi anlade eget elektricitetsverk i Karlskrona,
och åberopades till stöd härför huvudsakligen följande skäl: Vid en jäm¬
förelse mellan å ena sidan eget verk och å andra sidan leverans från
staden syntes icke endast ekonomiska synpunkter böra tagas i betrak-
Varvschefens
i Karlskrona
skrivelse den
3 oktober
1912.
Marinförvalt¬
ningens
skrivelse
den 3 oktober
1912.
Karlskrona
stads forsta
erbjudande
angående le¬
verans av
elektrisk
energi.
Var vs myndig¬
heterna i
Karlskrona an¬
gående nyss¬
nämnda er¬
bjudande.
6
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 127.
tande. Hänsyn borde även tagas till Karlskronas egenskap av fästning
och den risk, som dennas beroende av en långt avlägsen kraftkälla och
en lätt förstörbar kraftlinje medförde. Ur enbart denna synpunkt måste
en egen fullt självständig kraftstation anses vara att föredraga. Stadens
elektricitetsverk kunde visserligen påräknas såsom reserv jämväl för flot¬
tan vid ett avbrott av energileveransen från Hemsjö, men måste ju där¬
ifrån behövlig energi lämnas även till stadens övriga abonnenter, i vilket
fall en inskränkning i driften även för flottan måste bliva en följd, då
staden, såsom bekant, trätfat överenskommelse med Hemsj öbolaget om
energileverans på grund därav att energibehovet i staden vuxit över
gränsen för det nuvarande elektricitetsverkets kapacitet. Endast vid
krigstillfälle torde kronan kunna helt disponera över stadens elektricitets¬
verk och därigenom hava full garanti att få sitt energibehov fyllt, även
om sådant måste ske med åsidosättande av stadens krav på elektrisk
belysning och kraft. I andra fall syntes risk för driftavbrott böra för¬
utsättas, för så vitt ej staden anskaffade ytterligare diesel- (eller andra)
motorer såsom reserv, i vilket fall staden väl näppeligen kunde finna
med sin fördel förenligt att erbjuda energien till det nu uppgivna priset.
Vidare anförde varvsmyndigheterna, att vid bedömande av det gjorda
erbjudandet hänsyn även borde tagas till den för den närmaste framtiden
väntade utvecklingen av värmemotorerna. All anledning funnes nämli¬
gen förmoda, att man inom kort kunde erhålla värmemotorer med ännu
lägre bränsleförbrukning än de såsom mest ekonomiska nu erkända die¬
selmotorerna, likasom det arbetades med utvinnande av billigare motor¬
bränsle, å vilka vägar driftkostnaderna med motorer ytterligare skulle
reduceras. En sänkning av priset å elektrisk energi, alstrad av vatten¬
kraft, vore emellertid ej att vänta, då detta pris ju grundade sig huvud¬
sakligen på anläggningskostnaderna för vattenkraftens exploaterande.
Karlskrona stads kontrakt med Hem sjöbolaget vore också avslutat på
25 år, under vilken tid staden ej torde vara i tillfälle att sänka sitt till
kronan erbjudna pris. Med hänsyn till dessa omständigheter torde, därest
stadens anbud antoges, sådana anordningar böra vid anläggningen
vidtagas, att möjlighet bereddes att framdeles, om så skulle bliva
för marinen fördelaktigt, övergå till drift med egen självständig kraft¬
station. Då en sådan för erhållande av ekonomisk drift måste för¬
ses med ackumulatorbatteri, borde sålunda under alla förhållanden distri¬
butionen till de olika byggnaderna ske med likström. Därför talade även,
att samtliga redan gjorda installationer vore utförda för likström, och en
omläggning till fördelning med trefas-växelström skulle vålla, förutom
avsevärda kostnader för utbyte av motorer och ändring av ledningsnäten,
framför allt synnerligen besvärliga och arbetena hindrande driftavbrott.
7
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 127.
Marinförvaltningen, som med sin förenänmda skrivelse den 3 okto¬
ber 1912 överlämnat jämväl omförmälda, intill den dagen inkomna hand¬
lingar angående Karlskrona stads erbjudande av leverans av elektrisk
energi, erinrade, att redan nu från stadens elektricitetsverk likström le¬
vererades till åtskilliga av kronans byggnader såväl inom som utom
varvet efter samma tariff som till enskilda, nämligen 35 öre pr kw.-
timme för belysningsström och 16 öre för kraft (med förhöjning vissa
tider på dygnet till 35 öre). Erbjudandet innebure sålunda, att kronan
skulle fortgå på den redan inslagna vägen att anknyta sina belysnings-
installationer till stadens nät och att taxan för likström till såväl ljus
som kraft i alla kronans byggnader skulle nedsättas till 12,9 öre per
kw-timme. Beträffande de i erbjudandet gjorda alternativen, växel¬
ström eller likström, ville marinförvaltningen framhålla, att användandet
av växelström direkt för belysning i byggnaderna i fråga medförde åt¬
skilliga olägenheter, varför blott det senare alternativet av marinför¬
valtningen upptagits.
Till rekrytavdelningen tillhörande fartyg, förlagda vid mobiliserings-
kajen, bleve, enligt vad marinförvaltningen vidare anförde, fördelaktigast
att leverera likström om 70 volt — eller den spänning, varför fartygens
installationer vore avsedda — från en omformarestation, belägen exem¬
pelvis i f. d. amiralitetsproviantmagasinet. Vid beräkning av kostna¬
derna, i fall stadens anbud antoges, vore förutsatt, att denna understa¬
tion skulle taga växelström från stadens nät, vilken ström då skulle be¬
talas med 6,5 öre per förbrukad kw timme.
Marinförvaltningen hade i en vid ämbetsverkets skrivelse fogad ta¬
bell, vilken torde i avskrift få biläggas detta protokoll under Litt. A,
låtit sammanställa anläggnings- och driftkostnaderna dels för utvidg¬
ning av ingenjördepartementets central enligt varvschefens förslag i sep¬
tember 1912, dels ock för realiserande av erbjudandet från Karls¬
krona stad.
I fråga om grunderna för beräkningen av dessa kostnader anförde
marinförvaltningen följande:
Ackumulatorbatteriets underhållskostnad, som i varvschefens förslag-
beräknats till 300 kronor per år, hade upptagits till 1,000 kronor, vil¬
ket torde komma närmare verkliga genomsnittskostnaden under ett fler¬
tal av år; och priset å brännolja, som i samma förslag beräknats till 5,5
öre per kg., och vilket sedan tiden för detta förslags avgivande stegrats,
hade upptagits så högt som till 8 öre pr kg.
Vid beräkning av nuvarande kostnader för belysning i här ifråga¬
varande byggnader hade i varvschefens förslag ej medräknats underhåll
Marinförvalt¬
ningens skri¬
velse den 3
oktober 1912.
8
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:r 127
av gas- eller elektriska ledningar, ej keller utbyte av förbrukade glöd¬
strumpor, lampglas och glödlampor. För att möjliggöra en rättvis jäm¬
förelse hade motsvarande kostnader ej upptagits i marin förvaltningens beräk¬
ningar, utan antagits, att dessa poster å ömse sidor jämnt uppvägde varandra.
Belysningsinstallationerna hade i tabellen beräknats till sitt fulla be¬
lopp av 60,000 kronor, oavsett huruvida desamma redan vore på andra
anslag beviljade eller ej.
För att erhålla rättvis jämförelse mellan varvschefens i Karlskrona
förslag och stadens erbjudande i vad anginge driftkostnader och upp¬
kommande besparingar hade å driftkostnaderna pålagts dels ränta å an¬
läggningskostnader efter 4 % (motsvarande vad staten betalade för upp¬
lånade medel), dels amortering, vilken enligt erfarenhet från liknande
anläggningar kunde sättas till 2 % för byggnader och i medeltal till 4 %
för övriga delar av anläggningen.
Vidare anförde marinförvaltningen, att beräkningen, utförd efter
dessa grunder, visade, att det egna elektricitetsverket, med total anlägg¬
ningskostnad av 334,000 kronor inklusive installationer, gåve en årlig
besparing av 26,894 kronor, under det att, om ström toges från sta¬
dens elektricitetsverk, i vilket fall anläggningskostnaden uppginge till
90,500 kronor, en årlig besparing av 30,456 kronor uppkomme, eller
3,562 kronor0) mera än med det egna verket. I båda fallen uppkomme
sålunda en mycket stor besparing.
Ett antagande av stadens anbud, som från denna synpunkt ställde
sig förmånligare, skulle emellertid för kronan medföra vissa olägenheter
ur militär synpunkt, påpekade i varvschefens ovannämnda skrivelse av
den 15 mars 1912. Därjämte skulle, då ingen sammanknytning med
varvets eget kraftnät i detta fall vore förutsedd eller ens möjlig, varvet
sakna resurser att i fall av behov insätta reservkraftkällor.
På grund av vad sålunda anförts, tillstyrkte marinförvaltningen i
skrivelser) den 3 oktober 1912 antagandet av omförmälda, i september
1912 upprättade förslag till eget elektricitetsverk för marinen. Kost¬
naden härför beräknades uppgå till följande belopp:
*) Anm. Ifrågavarande beräknade besparing angavs i det vid statsverkspropositio¬
nen fogade utdraget av statsrådsprotokollet över sjöförsvarsärenden med respektive
»32,529» och »5,835» kronor. Sistberörda två tal hade i detta avseende ursprung¬
ligen upptagits i marinförvaltningens skrivelse den 3 oktober 1912. Efter medde¬
lande från ämbetsverket att dessa siffror tillkommit genom felräkning, lämnades marin¬
förvaltningen tillfälle att i skrivelsen ändra dem till nu angivna »30,456» och »3,562»
kronor. Men genom förbiseende kommo de första oriktiga siffrorna att inflyta i nämnda
statsrådsprotokoll, för vars uppsättande i denna del anlitades en av skrivelsen den 3
oktober 1912 tagen kopia, däri nämnda rättelse ej införts.
9
Kung!. Maj ds Nåd. Proposition Nr 127.
För kraftstation och ledningsnät ................................... kronor 274,000: -
För installationer avginge från det av varvschefen
beräknade beloppet 60,000 kronor:
av 1912 års riksdag till sjömanskårens kaserner
beviljade..........,........................... kronor 9,600: —
för kronokvarnen, om vars om¬
ändring till elektrisk drift
utredning ännu icke förelåge » 2,000: —
samt för under annan rubrik i
skrivelsen den 3 oktober 1912
begärt anslag till skeppsgosse¬
kårens kaserner (av stations-
befälhavaren i Karlskrona
föreslaget till 8,000 kronor i
stället för beräknade 7,900
kronor), för den händelse detta
beviljades ................................. »_7,900: —
eller summa avdrag.......................... kronor 19,500: —
Alltså återstode för installationer ................................... » 40,500: —
Totala anslagsbehovet bleve alltså kronor 314,500: —
I drätselkammarens i Karlskrona förenämnda, den 2 november 1912
dagtecknade skrivelse förklarade drätselkammaren, under förbehåll av
stadsfullmäktiges godkännande, sig erbjuda kronan leverans av elektrisk
energi under i huvudsak följande förutsättningar och villkor:
»Karlskrona stad framdrager på sin bekostnad erforderliga likströms¬
kablar, avsedda för 2 x 220 volts spänning, till och inom varvets i
Karlskrona område, med undantag av till rekrytavdelningens fartyg och
länspumparna för dockorna, samt bekostar och utför erforderliga kabel¬
serviser till likströmsnätet.
Priset på ström av ovan angiven spänning utgör 12,5 öre per kwt.
Till rekrytavdelningens fartyg och länspumparna vid dockorna fram¬
drager staden på sin bekostnad trefaskablar av erforderlig dimension
och avsedda för c:a 3,000 volts spänning samt bekostar och uppsätter
2 st. kopplingskiosker med erforderliga högspänningsledningar.
Priset på trefasströmmen, uppmätt å 3,000 volts sidan, d. v. s.
omedelbart före högspänningsmotorerna, utgör 6,5 öre per kwt.
Kronan förbinder sig — i likhet med vad skett gent emot här¬
varande gasverk — att förslagsvis 18 månader i förvåg underrätta
Bihang till Riksdagens protokoll 1913. 1 saml. 91 käft. 2
Karlskrona
städs erbju¬
dande den 2
november
1912.
10
Kuncjl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 127.
staden, därest kronan ej längre önskar för ifrågavarande behov begagna
sig av elektrisk energi från staden.
Om kronan upphör att för ifrågavarande behov begagna sig av
elektrisk energi från staden, har kronan rätt att lösa till sig de kablar,
staden i och för energileveransen låtit nedlägga och bekosta inom varvets
område, vilken lösesumma, därest överenskommelse mellan kontrahenterna
ej kan träffas, bestämmes av gode män.
Vill kronan ej begagna sig av sagda lösningsrätt, är staden skyldig
att snarast möjligt borttaga de ifrågavarande kablarna.
Energileveransen kan — i vad på staden beror — taga sin början
senast sex månader efter det skriftligt avtal i ämnet upprättats mellan
kronan och staden.»
Drätselkammaren anförde vidare i samma skrivelse den 2 november
1912, att, om kronan antoge drätselkammarens sålunda gjorda erbjudande,
kammaren hade för avsikt att hos stadsfullmäktige begära anslag till
anordnande i stadens elektricitetsverk av ett dubbelt så stort ackumulatoi’-
batteri som det nuvarande.
Genom inrättande av ett dylikt batteri och då staden redan hade
installerade dieselmotorer med en effekt av 670 hkr eller c:a 450 kilo-
vatt, skulle, enligt vad drätselkammaren ytterligare framhöll, stadens
kraftstations totaleffekt bliva c:a 700 kilowatt eller ungefär 1,100 hkr,
vadan staden, även utan Hemsjökraften, bleve i stånd att leverera den
för flottans ifrågavarande behov erforderliga elektriska energien.
Vid sådant förhållande syntes den omständigheten, att staden dispo¬
nerade jämväl Hemsjökraften, ej utgöra något skäl mot en överenskom¬
melse i ifrågavarande avseende mellan kronan och staden, utan finge
densamma i stället anses utgöra en värdefull tillökning i stadens förmåga
att nu och framdeles på ett tillfredsställande sätt kunna tillgodose kro¬
nans kraftbehov.
Den av marinförvaltningen i skrivelsen den 3 oktober 1912
påpekade risk, som beroendet av en långt avlägsen kraftkälla och en
lätt förstörbar kraftlinje medförde, torde sålunda, enligt drätselkamma¬
rens mening, i förevarande fäll ej böra tillmätas någon som helst bety¬
delse, liksom, då vid stadens nu ifrågavarande förslag förutsattes, att en
sammanknytning av varvets och stadens kraftnät skulle ske, marinför¬
valtningens i sistberörda skrivelse uttalade farhågor för, att varvet skulle
sakna resurser att i fall av behov insätta reservkraftkällor, d. v. s.
varfvets nuvarande dieselmotor om c:a 215 hkr och dess andra kraft-
maskinerier, ej längre torde äga fog för sig.
11
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 127.
Med skrivelse den 22 november 1912 till chefen för sjöförsvars- stadsfuiimäk-
departementet överlämnade därefter drätselkammaren utdrag av stads- god-8"
fullmäktiges i Karlskrona protokoll för den 14 i samma månad, utvi- kännande den
sande, att stadsfullmäktige då godkänt drätselkammarens omförmälda i 14 nov‘ 1912'
skrivelsen den 2 november 1912 gjorda erbjudande om leverans av
elektrisk energi, med tillägg, att staden dessutom förbunde sig att för
varvet framdraga särskilda kablar från elektricitetsverket och att på
dessa inkoppla endast flottans anläggningar, så att vid behov det för
flottan erforderliga effektbelopp kunde i första hand tillgodoses samt en
eller två dieselmotorer reserveras för flottans räkning.
Drätselkammarens skrivelser den 2 och den 22 november 1912 med
åtföljande handlingar remitterades till marinförvaltningen. '
Remiss till
marinförvalt¬
ningen.
Sedan nämnda ‘ ämbetsverk häröver infordrat yttrande från varvs- Varvsmyndig-
chefen i Karlskrona, ingav denne sådant till förvaltningen med skrivelse heent“n®taadnegnå9'
den 7 december 1912 och överlämnade därvid jämväl utlåtande den 6 erbjudande
december 1912 av chefen för ingenjördepartementet därstädes samt ut-
redning i ämnet, som den 5 december 1912 avgivits av elektroingen¬
jörerna vid mariningenjörkåren E. Cronvall och V. Christofferson, vilka
förut utarbetat ovan omförmälda förslag av september 1912 till utvidg¬
ning av kraftcentralen å ingenjördepartementet.
Elektroingenjörerna Cronvall och Christoff er son anförde i nämnda Biektroingen-
utredning den 5 december 1912 huvudsakligen följande: jor°ra“ 0ch°n'
Förutom den erbjudna nedsättningen i priset för likström av 2 x 220 cimstoffer-
volt spänning från 12,9 till 12,5 öre per kilowatt-timme syntes den mest
beaktansvärda punkten i det nya erbjudandet bestå i möjligheten att
sammanknyta stadens och kronans ledningsnät, givetvis under förutsätt¬
ning, att kronan ändrade egen central och installationer till samma
system som stadens.
I en av Cronvall och Christofferson upprättad tabell hade sammanställts
anläggnings- och driftkostnader för dels föregående, av marinförvaltnin¬
gen tillstyrkta förslag till utvidgning av ingenjördepartementets nuvarande
central å varvet samt motsvarande kostnader ifall stadens förevarande er¬
bjudande om strömleverans till kronans byggnader och rekrytavdelningens
fartyg antoges.
Såsom framgingo av denna tabell, skulle kronan i senare fallet
ikläda sig en anläggningskostnad av 149,000 kronor och en årlig be¬
sparing av 25,694 kronor uppkomma. Den ökade anläggningskostnaden
i jämförelse med ett antagande av stadens tidigare erbjudanden härrörde
12
Kung!. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 127.
från de ändringar i kronans central ocli de förbindelseledningar mellan
stadens och kronans nät, vilka vore erforderliga för att på ett betryg¬
gande sätt häva de betänkligheter ur militär synpunkt, vilka tidigare
uppställts mot förslaget att begagna sig av stadens erbjudanden.
På detta sätt utfört ansåge Cronvall och Christofferson, att ur syn¬
punkten av driftsäkerhet och kontinuitet i strömleveransen numera ingen
berättigad invändning kunde göras mot stadens förslag.
Därjämte hade beräkning utförts för en modifiering av förslaget till
utvidgning av ingenjördepartementets kraftcentral, vilken modifiering
ginge ut på att utesluta ackumulatorbatteriet och i dess ställe anbringa
en förbindelseledning mellan kronans och stadens nät. Härigenom min¬
skadas anläggningskostnaden för utvidgning av ingenjördepartementets
central från 334,000 till 288,500 kronor och årliga besparingen ökades
från 26,894 till 29,494 kronor per år. Staden skulle i detta fall få leve¬
rera ström på sådana tider, då på grund av ringa strömförbrukning det
ej vore lönande att hålla en maskin i ingenjördepartementets central i
gång, exempelvis nattetid och å söndagar. Dessutom kunde å samma
tider ström från stadens central användas i ingenjördepartementets verk¬
städer och övriga områden å varvet vid inträffande övertidsarbete eller
andra tillfälliga, mindre strömbehov.
I ovannämnda jämförelse vore emellertid endast beräknad den be¬
sparing, som ernåddes i årliga kostnader för belysning och kraft i bygg¬
nader å stationens och varvets östra del samt å rekrytavdelningens far¬
tyg. I händelse ingenjördepartementets central utvidgades med en ny
dieselmotor på föreslaget sätt, kunde med samma anläggningskostnad
avsevärda besparingar göras även i ingenjördepartementets driftkostnader.
4 ör närvarande producerades av befintlig dieselmotordynamo årligen c:a
300,000 kilowatt, vilkas självkostnad (medräknat bränn- och smörjolja
samt underhåll) uppginge till c:a 3 öre per kilowatt samt av ångdyna-
mos c:a 150,000 kilowatt, vilkas kostnad kunde beräknas till c:a 6,5 öre
per kilowatt eller 9,750 kronor per år. Den senare energimängden
torde efter utvidgningen kunna framställas med dieselmotor i stället för
med ångdynamomaskiner, varigenom dess pris bleve 150,000 x 3 öre =
4,500 kronor per år. En ytterligare besparing av 9,750 — 4,500 = 5,250
kronor per år uppkomme sålunda i ingenjördepartementets driftkostna¬
der, vilken besparing borde räknas till godo förslaget om utvidgning av
ingenjördepartementets central med en ny dieselmotor.
Cronvall och Christofferson tillstyrkte därför såsom mest förmånligt
för kronan, att anläggningen utfördes så som förut av dem föreslagits
genom utvidgning av kronans nuvarande kraftcentral, dock med uteslut¬
ning av ackumulatorbatteriet och anbringande i dess ställe av en för-
13
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 127.
bindelseledning mellan kronans och stadens nät, och att stadens erbju¬
dande antoges så till vida, som att från stadens central finge levereras
viss mindre kvantitet likström av 2 x 220 volt spänning till ett pris av
12,5 öre per kilowatt-timme.
Såväl chefen för ingenjördepartementet som varvschefen förordade i
sina omförmälda yttranden av respektive den 6 och den 7 december
1912 utförande av det förut framlagda förslaget till utvidgning av den
nuvarande kraftcentralen, dock med den av bemälde elektroingenjörer
numera föreslagna modifiering.
Sedan drätselkammaren i Karlskrona efter begäran hos marinför¬
valtningen fått taga del av omförmälda yttranden angående stadens sist-
berörda erbjudande samt representanter för förvaltningen och ombud
iör staden personligen förhandlat, har' drätselkammaren med skrivelse
den 31 december 1912 till marinförvaltningen avgivit följande förslag
och huvudsakliga yttrande:
Vad först anginge anordnande av en förbindelseledning mellan kro¬
nans och stadens nät samt leverans medelst sagda ledning av likström
till ett pris av 12,5 öre per kilowatt-timme, så ville kammaren, under
förbehåll av stadsfullmäktiges godkännande, å Karlskrona stads vägnar
såväl medgiva anordnande av sagda förbindelseledning som erbjuda kro¬
nan för flottans behov i Karlskrona leverans av likström medelst sagda
ledning till ett pris av 12,5 öre per kilowatt-timme, under villkor dock:
l:o) att kronan utförde och bekostade nämnda förbindelseledning,
vars närmare dimension bestämdes efter blivande överenskommelse mellan
kronan och drätselkammaren;
2:o) att staden frånsade sig skyldighet såväl att fördubbla ackumu¬
latorbatteriet som ock att i första hand eller före andra abonnenter till¬
godose flottans behov av elektrisk energi;
3:o) att kronan garanterade staden en årlig minimiförbrukning av
25,000 kilowatt; samt
4: o) att kronan ej ägde rätt att utan stadens medgivande inkoppla
strömmen från stadens nät under de tider, då den av stadsfullmäktige fast¬
ställda högtariffen för motorström å likströmsnätet vore gällande, d. v. s.
från kl.
|
7,30
|
e. m.
|
till kl.
|
9 e. in.
|
i
|
september
|
»
|
))
|
5,30
|
»
|
»
|
»
|
9 )>
|
i
|
oktober
|
|
))
|
4,30
|
i>
|
»
|
»
|
9 »
|
i
|
november
|
))
|
»
|
3,30
|
»
|
»
|
»
|
9 ))
|
i
|
december
|
»
|
;»
|
4,30
|
»
|
»
|
»
|
9 y>
|
i
|
j anuari
|
))
|
»>
|
5,30
|
|
»
|
|
9 »
|
i
|
februari
|
))
|
|
7
|
»
|
»
|
»
|
9 »
|
i
|
mars.
|
Varvschefen
och chefen
för ingenjör-
departemen¬
tet.
Ytterligare
erbjudanden
från Karls¬
krona städs
sida den 31
dec. 1912.
14
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 127.
Emellertid hade vid ovannämnda förhandlingar framkommit ett nytt
uppslag, som torde komma att ställa sig ännu förmånligare för kronan.
Detta nya uppslag innebure, att staden till kronan skulle i huvud¬
sak leverera endast trefasenergi samt att flottan skulle begagna sig av
likström från stadens elektricitetsverk blott för sådana etablissement,
som kronan funne kunna lämpligen anslutas till stadens likströmsnät.
Drätselkammaren ville därför, under förbehåll av stadsfullmäktiges
godkännande, alternativt erbjuda kronan för flottans behov eu leverans
av elektrisk energi på följande villkor:
Staden levererade till kronan dels trefas växelström om 3,000—
3,300 volts spänning och 50 perioder pr sekund, dels ock likström om
2 X 220 volts spänning.
För leverans av trefasströmmen skulle gälla i huvudsak följande be¬
stämmelser :
l:o) Leveransen skedde av staden dels inom ingenjördepartementets
nuvarande maskinrum, dels ock inom av kronan uppförda transforma¬
torsstationer vid mobiliseringskajen, å Stumholmen samt i sjömanskårens,
skeppsgossekårens och kustartilleriets kaserner, och skulle staden på sin
bekostnad till sagda sex platser framdraga för leveransen erforderliga
trefaskablar med undantag av nätkablar, därest kronan önskade an¬
bringa sådana;
2:o) Förbrukningen av den levererade trefasenergien skulle uppmätas
dels å en maximalkilowattmätare, som angåve den största efter senaste
avläsning under någon kvartstimme uttagna medeleffekten, dels å eu
kilowattimmätare för oliksidig belastning, som summerade alla av kro¬
nan förbrukade kilowattimmar, vilka mätapparater skulle uppsättas inom
stadens elektricitetsverk samt avläsas den sista dagen i varje månad.
Efter varje avläsning skulle maximalvisaren återföras till nolläget.
Betalning för den levererade trefasenergien utginge enligt något av
de nedan angivna tv änne alternativen:
Alternativ
a) Ett grundpris, som erlades med kronor 70: — pr kilowatt och
år under hela kontraktstiden för minst 150 kilowatt vare sig denna
effekt under hela året uttagits eller ej. Denna effekt kallades årseffekt.
Skulle kronan under någon månad uttaga kraft utöver årseffekten,
utginge priset härför med 5 kronor 83 öre pr kilowatt och månad.
Dessa månatliga grundpris betalades för det antal kilowatt, varmed
det under månaden å maximimätaren avlästa kilowattalet överstege 150
kilowatt.
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 127.
15
b) En förbrukningsavgift av 1,1 öre för varje enligt kilowattimme¬
mätaren förbrukad kilowattimme.
Alternativ II:
a) Ett grundpris, som erlades med kronor 70: — per kilowatt och
år under hela kontraktstiden för minst 150 kilowatt, vare sig denna
effekt under året uttagits eller ej. Denna effekt kallades årseffekt.
Kronan ägde rätt att jämväl i detta alternativ uttaga kraft utöver års¬
effekten, men ansåges den elektriska effekt, som kronan uttoge, vara
medeltalet av årets fyra högsta månadsavläsningar.
b) En förbrukningsavgift av 1,1 öre för varje enligt kilowattimme¬
mätaren förbrukad kilowattimme.
3:e) Kronan skulle äga rätt att under en tid av högst 6 månader
räknat från den dag uppgörelse träffats med staden angående ifråga¬
varande energileverans och under förutsättning att kronans olika bygg¬
nader ej innan dess hunnit anslutas till nätet beräkna energiförbruk¬
ningen efter ett pris av 5 kronor 83 öre per max. förbrukad kilowatt
och månad.
4:o) Staden förbunde sig att vid eventuella driftsavbrott å kraft¬
ledningen från Hemsjö i första hand tillgodose kronans ifrågavarande
behov av trefasström medelst sitt nuvarande dieselmotoraggregat om
350 effektiva hästkrafter, dock med skyldighet för kronan, om staden
skulle hava svårighet att på dylikt sätt tillgodose kronans kraftbehov,
att för kraftbehovets fyllande igångsätta egna reservmaskinerier.
5:e) Kontraktstiden skulle bestämmas efter kronans val till fem
eller tio år.
Leveransen av likström skulle ske till ett pris av 12,5 öre per kilo¬
wattimme samt avse de flottans etablissement, som kronan ville ansluta
till stadens likströmsnät, vare sig dessa etablissement redan vore an¬
slutna till sagda nät eller ej, därvid emellertid förutsattes, att kronan
bekostade alla servisledningar inom kronans områden.
Med skrivelse den 17 januari 1913 överlämnade därefter drätsel¬
kammaren till marinförvaltningen transumt av stadsfullmäktiges i Karls¬
krona protokoll för den 9 i samma månad, utvisande, att stadsfullmäk¬
tige sistnämnda dag godkänt de av drätselkammaren i skrivelsen den
31 december 1912 gjorda erbjudanden.
Vederbörande varvsmyndigheter i Karlskrona hördes jämväl över
drätselkammarens sistberörda erbjudanden; och avgåvos yttranden av
elektroingenjören Christofferson, chefen för ingenjördepartementet och
varvschefen respektive den 15, den 16 och den 22 januari 1913.
Stadsfullmäk¬
tiges i Karls¬
krona god¬
kännande den
9 jan. 1913.
Varvsmyndig-
heterna angå¬
ende stadens
erbjudande
den 31 dec.
1912.
16
Elektroingen¬
jören
Christoffer-
son.
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 127.
Elektroingenjören Cliristofferson anförde därvid, att det av staden i
skrivelsen den 31 december 1912 gjorda nya erbjudandet vore för kronan
så till vida fördelaktigare än de föi'ut framställda, att det genom tariffens
form (en fast avgift för års- respektive månadsefl ekt, räknat efter det
maximalt uttagna effektbeloppet i kilowatt, samt en lägre variabel av¬
gift per kilowatt) möjliggjorde, genom sammankoppling med ingenjör¬
departementets befintliga kraftstation, ett bättre utnyttjande av den för
kronan disponibla energien.
Av stadens båda alternativ rörande ersättningens utgående vore
Alternativ I det fördelaktigaste, då det möjliggjorde ett uttagande under
vissa månader (t. ex. vintermånaderna, då ljusbelastningen vore stor och
fartygen tillhörande Karlskrona rekrytavdelning även ökade belastningen)
av ett större effektbelopp än det garanterade mot ett lika billigt pris
som under övriga månader.
För tillgodogörande av den disponibla energien fordrades anläg¬
gande av en omformarestation i ingenjördepartementets kraftstation,
varigenom energi kunde vid liten belastning å stationens nät, t. ex.
sommarmånader, levereras till ingenjördepartementets likströmsnät utan
annan kostnad än den variabla avgiften av 1,1 öre per kwt. Härför
erfordrades emellertid sådana anordningar i ingenjördepartementets
central, att det totala av kronan förbrukade energibeloppet där kunde
uppmätas och registreras. Om denna omformare försåges med s. k.
synkron trefasmotor kunde densamma även vid behov (t. ex. linjefel
under vintermånaderna) möjliggöra ingenjördepartementets kraftmaski¬
ners användning för stationens behov, därigenom att motorn kunde gå
som generator och lämna ström till stationens växelströmsnät.
I särskilt upprättad tabell, som bilades Christoffersons yttrande,
vore beräknad anläggnings- och driftkostnad för en anläggning för tillgo¬
doseende av samma ljus- och kraftbehov, som föregående förslag i ärendet
avsåge, med anslutning till stadens växelströmsnät enligt dess senaste
erbjudande. Härvid vore förutsatt, att följande byggnader åtminstone
tillsvidare skulle fortfarande vara anslutna till stadens likströmsnät:
flottans sjukhus, stationsbefälhavarens ämbetshus, gniststationen, rep-
slagarebanan, arbetsposten I. C. och eventuellt kungl. örlogsmanna-
sällskapet, för vilkas elektriska energi betalning alltså skulle utgå efter
12.5 öre per kilowatt.
I tabellen vore ingen hänsyn tagen till de besparingar, som kunde
göras i ingenjördepartementets drift. Dessa kunde uppskattas sålunda:
Under sommarmånaderna och vid tillfällen av liten belastning torde av
ingenjördepartementet kunna årligen mottagas c:a 100,000 kilowatt å
17
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 127.
omformarens likströmssida. Dessa 100,000 kilowatt kostade, om de
genererades av befintlig dieselmotor, c:a 100,000 x 3 öre — 3,000 kr.
Om de erhölles av staden kostade de med en verkningsgrad å omfor¬
maren av 80 % “-77-— X l.i = 1,375 kr., vadan besparingen per år upp-
U.8
ginge till 1,625 kronor.
En jämförelse i driftkostnad mellan nu ifrågavarande förslag och
det senaste förslaget å utvidgning av ingenjördepartementets kraftcentral
med förbindelseledning till stadens nät gåve följande resultat:
Driftkostnader per år.
|
Eget verk
med förbindelse¬
ledning till
stadens nät.
Kr.
|
Växelström
enligt senaste
förslag.
Kr.
|
29,494
5,250
|
33,954
1,625
|
Besparing i ingenjördepartementets central ...............................
|
Besparing summa kronor
|
34.744
|
35,579
|
Vilket förslag, som ur ekonomisk synpunkt vore fördelaktigast, torde
vara svårt att avgöra, då skillnaden i de beräknade siffrorna torde ligga
inom felräkningens område. I avseende på driftsäkerhet torde de förut
å ingen]ördepartementet uppgjorda förslagen med deras större maskin¬
kapacitet och oberoende av längre kraftledning vara fördelaktigare, även
om man genom stadens förbindelse att vid linjefel i första hand till¬
godose kronans behov av trefasström och möjlighet att såsom reserv
även för stationen använda ingenjör departementets nuvarande diesel- och
ångmaskinen torde kunna hava tillräcklig säkerhet mot längre drift¬
avbrott. Kortare driftavbrott torde i alla händelser icke kunna undvikas
vid kraftöverföring på längre avstånd. / avseende på ljusets beskaffenhet
torde även de förra förslagen vara att föredraga, då spänningsvariatio¬
nerna i trefasnätet visat sig uppgå till 10 % (3,000—3,300 volt).
Chefen för ingenjördepartementet uttalade, att, ehuruväl stadens sena¬
ste erbjudande i flera avseenden ställde sig för kronan fördelaktigare än
tidigare gjorda sådana, bemälde chef dock, med hänvisning till vad av
honom förut i ärendet anförts och med särskilt avseende fästat på den
synnerligen viktiga driftsäkerheten, allt fortfarande ansåge, att det den
Bihang till Riksdagens protokoll 1913. 1 samt. 91 höft. 3
Chefen för
ingenjördepar-
tementet.
18
Varvscliefen.
Marinförvalt¬
ningens skri¬
velse den 11
februari 1913.
Kungl. Majds Nåd. Proposition Kr 127.
5 december 1912 uppgjorda förslaget till utvidgning av ingenjördepar-
tementets kraftcentral med förbindelseledning till stadens nät vore vida
att föredraga, särskilt vad ingenjör departementets drift beträffade.
Varvscliefen har jämväl funnit det senaste erbjudandet av staden
vara väsentligen fördelaktigare för kronan än de tidigare framlagda.
Emellertid ansåg varvscliefen det fortfarande vara betänkligt att ställa
Karlskrona fästning, vidkommande dess förseende med elektrisk energi,
i så avsevärd grad beroende av en långt avlägsen kraftkälla och en lätt
förstörbar kraftlinje så nära kusten. Ur enbart denna synpunkt syntes,
enligt varvschefens mening, en egen fullt självständig kraftstation vara
att föredraga.
Marinförvaltningen har med skrivelse den 11 februari 1913 över¬
lämnat omförmälda, efter avlåtande av ämbetsverkets skrivelse den 3
oktober 1912 i ärendet inkomna handlingar, och torde därtill hörande,
ovan omförmälda tabellariska kostnadsberäkningar, upprättade dels den
5 december 1912 av Cronvall och Christofferson och dels den 15 januari
1913 av Christofferson få fogas vid detta protokoll såsom bilagor under
respektive Kitt. B och Kitt. C.
För egen del har marinförvaltningen i sin skrivelse den 11 februari
1913 anfört, att på sätt framginge av elektroingenjörerna Cronvalls och
Christofferssons utredning den 5 december 1912 ett antagande av drät¬
selkammarens erbjudande den 2 november 1912 skulle — för så vitt de
i detsamma framhållna fördelarna skulle utnyttjas i avsikt att undan¬
röja de med det första förslaget från drätselkammaren förbundna olä¬
genheterna vid förekommande driftavbrott å ledningen från Hemsjö —
medföra en anläggningskostnad av 149,000 kronor och en driftkostnad
av 42,605 kronor, varvid den uppkommande årliga besparingen ej be¬
räknades bliva högre än 25,694 kronor. Då därtill komme, att drätsel¬
kammaren förutsatt, att Karlskrona stad skulle få leverera elektrisk
energi till hela varvsområdet och sålunda jämväl i och för de behov,
som tillgodosåges genom ingenjördepartementets nuvarande dieselmotor-
och ångmaskinerier, vilket skulle innebära, att ingenjördepartementets
nyanlagda och synnerligen driftekonomiska dieselmotoraggregat skulle
försättas ur bruk, måste detta drätselkammarens erbjudande av ämbets¬
verket avstyrkas.
Genom ett antagande av drätselkammarens senaste den 31 december
1912 avgivna och av stadsfullmäktige godkända erbjudande skulle den förut
gjorda erbjudanden vidlådande olägenheten av fara för uppkommande
19
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 127.
driftavbrott, vilka å en sådan ledning som den från Eemsjö även i freds¬
tid ej syntes kunna undvikas, enligt ämbetsverkets mening vara till
största delen undanröjd i det att dels staden förbundit sig att viddrift-
avbrott å kraftledningen från Hemsjö i första hand och sålunda framför
övriga abonnenter tillgodose kronans behov av växelström från sitt
nuvarande dieselmotoraggregat om 350 Iller, samt att, på sätt ett från
drätselkammaren den 7 februari 1913 ingånget telegram utvisade, för
dieselmotorernas drift kostnadsfritt för kronan ständigt hålla på lager
55,000 liter brännolja, dels ock den nu möjliggjorda sammankopplingen
med ingenjördepartementets elektriska kraftcentral gjorde, att på bästa
möjliga sätt den från Hemsjö genom staden levererade elektriska ener¬
gien tillgodogjordes, varigenom såväl driftkostnaderna kunde nedbringas
och större årlig besparing sålunda ernås som även en avsevärd reserv
erhållas. Då även den uppkommande årliga besparingen, beräknad till
35,579 kronor, vore avsevärt större än den, som skulle uppkomma ge¬
nom ett antagande av förut gjorda erbjudanden, nämligen 5,123 kronor
större än enligt det första till marinförvaltningen ställda erbjudandet och
9,885 kronor större än enligt erbjudandet av den 2 november 1912,
syntes dessa två sistnämnda icke längre böra ifrågakomma till anta¬
gande.
Visserligen ansåge marinförvaltningen det av varvschefen i Karls¬
krona förordade förslaget om utvidgning av varvets nuvarande elektriska
kraftcentral vara från militär synpunkt att föredraga. Men då dels anlägg¬
ningskostnaden därför vore betydligt större, dels den uppkommande be¬
sparingen sannolikt bleve något mindre, dels ock ett antagande av stadens
erbjudande, för såvitt olägenheter därav i en framtid skulle yppa sig, medgåve
eu utvidgning av varvets nuvarande elektriska kraftcentral, ansåge marin¬
förvaltningen, att drätselkammarens den 31 december 1912 gjorda erbju¬
dande angående leverans av såväl växelström som likström borde antagas
och att alternativ I därvid vore att föredraga. Den där tillämpade for¬
men av tariff, grundad på ett visst pris per använd årseffekt och därtill
en mindre förbrukningsavgift, vore numera allmänt i bruk vid vatten¬
kraftanläggningar, bland annat vid statens kraftstation i Trollhättan.
Densamma erbjöde vid de avsevärda kraftbelopp, som här vore i fråga,
framför drätselkammarens tidigare erbjudna tariffer, vilka avsåge ett
visst pris per kilowatt-timme, väsentliga fördelar, särskilt därigenom att
abonnenten, i detta fall kronan, bleve i tillfälle att på ett mera ekono¬
miskt sätt än förut ordna driften av sin egen kraftcentral. Beträffande
den anläggningskostnad, som ett tillgodogörande av detta erbjudande
skulle medföra, uppginge densamma till 173,800 kronor, från vilken
20
Departements¬
chefens
yttrande.
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 127.
summa dock skulle avräknas dels 9,600 kronor, vilka beviljats av 1912
års riksdag för installation i sjömanskårens kaserner, dels ock 2,000
kronor för kronokvarnon, om vars omändring till elektrisk drift utred¬
ning ännu ej förelåge.
Erforderliga medelsbehovet utgjorde således 162,200 kronor, och
inginge <lå i denna summa 7,900 kronor för införande av elektrisk be¬
lysning i skeppsgossekårens kasern, vilket belopp av marinförvaltningen
i skrivelsen den 3 oktober 1912, angående utgifterna under riksstatens
femte huvudtitel för år 1914, i samband med vissa föreslagna för¬
ändringar i samma kasern begärts, men ej upptagits i innevarande års
statsverksproposition.
På grund av den uppkommande stora besparingen i driftkostnader
vore det synnerligen fördelaktigt, om anläggningen kunde komma till
utförande snarast möjligt, varför marinförvaltningen ville framhålla önsk¬
värdheten av att hälften av de erforderliga medlen, eller 81,100 kronor,
finge disponeras redan under innevarande år.
Marinens behov av belysning och mekanisk kraft i Karlskrona torde
utan tvivel praktiskt och ekonomiskt mest fördelaktigt tillgodoses genom
anlitande av elektrisk energi. Och den vidare utredningen i förevarande
ärende, som efter statsverkspropositionens avlåtando numera inkommit,
synes mig giva ytterligare stöd för den åsikten, att frågan om erhållande
av erforderlig elektrisk energi för dessa ändamål lämpligen kan lösas
genom överenskommelse om leverans därav från stadens sida. Sedan
nya, för kronan mera betryggande erbjudanden i detta avseende avgivits
av staden, har även marinförvaltningen ansett sig kunna giva efter på
sitt föregående krav å eget elektricitetsverk för kronan och i stället
förorda antagande av ett dylikt erbjudande. Med hänsyn till de av marin¬
förvaltningen anförda skäl anser även jag, att drätselkammarens i Karls¬
krona av stadsfullmäktige godkända erbjudande av den 31 december 1912
bör antagas och således läggas till grund för de elektriska anordnin¬
garna för marinens behov i Karlskrona. Ett godtagande av detta förslag
skulle visserligen, såsom förut nämnts, medföra en första kostnad för
en gång för kronan av 162,200 kronor, medan det tidigaste från stadens
sida avgivna förslaget, såsom i statsverkspropositionen meddelats, skulle
i sådant avseende kräva endast 90,500 kronor. Men det senast avgivna
erbjudandet bereder, enligt vad de sakkunniga myndigheterna framhållit,
avsevärd större säkerhet för en tillräcklig och oavbruten tillförsel av
kraft för marinen än det andra, varför det från denna synpunkt är att
föredraga. Därtill kommer, att med anlitande av berörda, sist lämnade
21
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 127.
erbjudande enligt förutnämnd beräkning en årlig besparing i driftkost¬
naderna till belopp av 5,123 kronor skulle vinnas i förhållande till vad
utnyttjande av det tidigaste erbjudandet skulle medföra. Den högre
kostnaden för eu gång (162,200—90,500=) 71,700 kronor bliver sålunda
väl uppvägd av denna besparing i årliga utgifter.
Vad beträffar den av marinförvaltningen särskilt omnämnda, i för¬
berörda belopp å 162,200 kronor ingående posten å 7,900 kronor för
införande av elektrisk belysning i skeppsgossekårens kasern, anhåller jag
få nämna, att förvaltningen i sin skrivelse den 3 oktober 1912 angående
utgifterna under riksstatens femte huvudtitel för år 1914 gjort fram¬
ställning om beredande av medel till åtskilliga förändringar i nämnda
kasern, däribland inledande av elektrisk belysning. Detta förslag be¬
träffande kasernen har ännu icke underställts Kungl. Maj:ts prövning,
men den däri ingående detaljen rörande den elektriska belysningen sy¬
nes mig nu lämpligen böra komma till utförande i samband med de
övriga elektriska anläggningarna.
På grund av det anförda finner jag, att medel för ifrågavarande
ändamål till belopp av 162,200 kronor böra begäras hos Riksdagen, och
då, på sätt marinförvaltningen framhållit, de elektriska anläggningarna
böra snarast möjligt komma till stånd, synes hälften av beloppet eller
81,100 böra få disponeras redan innevarande år.
Jag hemställer fördenskull, det täcktes Eders Kungl. Maj:t föreslå
Riksdagen
att för elektriska anläggningar för marinens behov i Karlskrona
bevilja på extra stat för år 1914 ett anslag av 162,200 kronor, med rätt
för Kungl. Maj:t att låta förskottsvis utanordna hälften av detta belopp,
eller 81,100 kronor, redan under innevarande år.
Till vad departementschefen sålunda hemställt täck¬
tes Hans Maj:t Konungen, på tillstyrkan av statsrådets
övriga ledamöter, lämna bifall; och skulle proposition
till Riksdagen avlåtas av den lydelse, en vid detta
protokoll fogad bilaga utvisar.
Ex protocollo:
S. L. Sörensen.
22
Kungl. Mnj:ts Nåd. Proposition Nr 127.
Bilaga Litt. A.
Anläggnings- och driftkostnad för ett elektricitetsverk å Kungl. Flottans varv,
Karlskrona, enligt förslag i september 1912.
Obs. I kalkylen ingår icke anläggnings- och driftkostnad för den nuvarande kraftstationen å Ingenjör¬
departementet, utan endast för nytillkommen anslutning.
|
System:
Utvidgning av nuvarande
kraftcentralen å Ingenjör¬
departementet.
|
System:
Från stadens elektricitetsverk
tages ström om dels 2 x 220
volt likström direkt till bygg¬
nader i land, dels 3,000 volt
3-fas-ström, omformad till 70
volt likström för fartygen.
|
Anläggningskostnad:
|
Kronor.
|
Summa
kronor.
|
Kronor.
|
Summa
kronor.
|
|
|
|
|
Ändring av byggnad m. m.........................
Dieselmaskineri och oljetank ...................
|
18,000
61,600
37.000
27.000
17.000
52.500
15.500
45,400
60.000
|
|
2,000
|
|
Elektriskt maskineri ............................................
Ackumulatorbatteri..............................
Instrumentering ...............................
Ledningsnät ....................................
Omlindningar och ändringar........................
Oförutsett och varvsprocent 20 % ...........................
Installationer i byggnader......................................
|
334,000
|
9.500
2.500
11,550
4,950
60,000
|
90,500
|
Årliga driftkostnader:
|
|
|
|
Ränta efter 4 % å anläggningskapitalet.....................
Amortering efter 2 % å byggnader...........................
» » 4 % å maskineri m. m...................
|
13,360
430
12,500
|
26,290
|
3,620
50
3,580
|
7,250
|
Underhåll av dieselmotor ..................
» » dynamomaskiner ...............................
» » instrumentering .
» » ackumulatorbatteri .............................
» » kabelnät............................................
|
400
100
150
1,000
100
|
1,750
|
50
100
50
|
200
|
Kungl. Maj.is Nåd. Proposition Nr 127.
23
|
System:
Utvidgning av nuvarande
kraftcentralen å Ingenjör¬
departementet.
|
System:
Från stadens elektricitetsverk
tages ström om dels 2 x 220
volt likström direkt till bygg¬
nader i land, dels 3,000 volt
8-fas-ström, omformad till 70
volt likström för fartygen.
|
|
Kronor.
|
Summa
kronor.
|
Kronor.
|
Summa
kronor.
|
Lön åt ett maskinistbiträde .....................................
|
1,000
|
1,000
|
|
|
Förbrukning av brännolja 129,000 kg. å 8 öre per kg.
» » smörjolja m. ni..............................
|
10,320
2,045
|
12,365
|
Elektrisk energi]
124,750 kwt \
|
16,093
|
» » elektrisk energi ..............................
|
—
|
—
|
h 12,9 öre J
| 220,000 kwt. \
| ä 6,5 öre j
|
14,300
|
Summa kronor
|
—
|
41,405
|
—
|
37,843
|
Driftkostnader:
|
|
|
|
|
Pris öre per kwt. efter 278,600 kwt. per år...............
|
—
|
14,8
|
—
|
13,o
|
Nuvarande kostnad för belysning och kraft...... kronor
|
—
|
68,299
|
—
|
68,299
|
Besparing per år ....................................... »
|
—
|
26,894
|
—
|
30,456
|
24
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 127.
Bilaga till yttrande av nedanämnda dag till Chefen
för Ingenjör departementet, Karlskrona.
Bilaga Litt. B.
Anläggnings- och driftkostnad för ett elektricitetsverk å
Kung!. Flottans varv, Karlskrona.
Obs. I kalkylen ingår icke anläggnings- och driftkostnad för nuvarande kraftstationen å ingenjördeparte¬
mentet, utan endast för nytillkommen anslutning,
|
|
|
System:
|
System:
|
|
System:
|
Samma som föregående,
|
Ström från
|
stadens
|
|
Utvidgning
|
av nuva-
|
dock med uteslutning
|
verk 2 x 220 volt lik-
|
|
rande kraftcentralen
|
av ackumulatorbatte-
|
ström till byggnader-
|
|
å Ingenjördeparte-
|
riet, i vars ställe till-
|
na samt 3,000 volt
|
|
mentet (samma som
|
kommer en förbindelse-
|
3-fas-ström, omformad
|
|
föregående förslag).
|
ledning till stadens
|
till 70 volt
|
likström
|
|
|
|
nät.
|
för fartygen.
|
|
Kronor.
|
|
Kronor.
|
Summa
|
Kronor.
|
Summa
|
|
kronor.
|
kronor.
|
kronor.
|
Anläggningskostnad:
|
|
|
|
|
|
|
Ändring av byggnad m. in.........................
|
18,000
|
|
10,300
|
|
2,000
|
|
Dieselmaskineri och oljetank .....................
|
01,600
|
|
61,600
|
|
—
|
|
Elektrisk maskineri....................................
|
37,000
|
|
33,500
|
|
18,100
|
|
Ackumulatorbatteri...................................
|
27,000
|
|
—
|
|
—
|
|
Instrumentering .......................................
|
17,000
|
|
9,000
|
|
9,000
|
|
Ledningsnät.............................................
|
52,500
|
|
60,500
|
|
19,550
|
|
Omlindningar och ändringar.......................
|
15,500
|
|
15,500
|
|
25,500
|
|
Oförutsett och varvsprocent c:a 20 % .........
|
45,400
|
|
38,100
|
|
14,850
|
|
Installationer i byggnader...........................
|
60,000
|
334,000
|
60,000
|
288,500
|
60,000
|
.1.49,000
|
Årliga driftkostnader:
|
|
|
|
|
Ränta efter 4 % å anläggningskapital ........
|
13,360
|
|
11,540
|
|
5,960
|
|
Amortering efter 2 % å byggnader ............
|
430
|
|
270
|
|
40
|
|
» » 4 % å maskineri m. m.......
|
12,500
|
26,290
|
11,000
|
22,810
|
5,880
|
11,880
|
Kungl. Maj:ts Nåd. "Proposition Nr 127.
25
|
|
|
System:
|
System:
|
|
System:
|
Samma som föregående
|
Ström från
|
stadens
|
|
Utvidgning
|
av nuva-
|
dock med uteslutning
|
verk 2 x 220 volt lik-
|
|
rande kraftcentralen
|
av ackumulatorbatte-
|
ström till byggnader-
|
|
å Ingenjördeparte-
|
riet, i vars ställe till-
|
na samt 3,000 volt
|
|
mentet (samma som
|
kommer en förbindelse-
|
3-fas-ström, omformad
|
|
föregående förslag).
|
ledning till stadens
|
till 70 volt
|
likström
|
|
|
|
nät.
|
för fartygen.
|
|
Kronor.
|
Summa
kronor.
|
Kronor.
|
Summa
kronor.
|
Kronor.
|
Summa
kronor.
|
Underhåll av dieselmotor..........................
|
400
|
|
400
|
|
—
|
|
» » dynamomaskiner.....................
|
100
|
|
100
|
|
50
|
|
» » instrumentering.....................
|
150
|
|
150
|
|
100
|
|
» » ackumulatorbatteri................
|
1.000
|
|
—
|
|
—
|
|
» » kabelnät ..............................
|
100
|
1.750
|
100
|
750
|
50
|
200
|
Lön åt ett maskinistbiträde ........................
|
1,000
|
1,000
|
1,000
|
1,000
|
—
|
_
|
Förbrukning av brännolja å 8 öre per kg. ...
|
129,000 kg.
|
—10,320
|
116,000 kg.
|
= 9,280
|
—
|
|
» » smörjolja m. m...................
» » elektrisk energi från stadens
|
—
|
2,045
|
—
|
1,840
|
~
|
|
verk å 12,5 öre per kwt. ..
|
—
|
—
|
25,000 kwt.
|
= 3,125
|
124,750 kwt.
|
= 16,095
|
» » elektrisk energi från stadens
|
|
|
|
|
|
|
verk å 6,5 öre per kwt. ...
|
—
|
—
|
—
|
—
|
222,000 kwt.
|
= 14,430
|
Summa kronor
|
—
|
41,405
|
—
|
38,805
|
—
|
42,605
|
Driftkostnader, öre per kwt. efter 278,600 kwt.
|
|
|
|
|
|
|
per år ................................................
|
—
|
14,8
|
—
|
13,9
|
—
|
15,2
|
Driftkostnader, nuvarande kostnad för belys-
|
|
|
|
|
|
|
ning och kraft ......................... kronor
|
—
|
68,299
|
—
|
68,299
|
—
|
68,299
|
Driftkostnader, besparing per år ...... kronor
|
—
|
26,894
|
—
|
29,494
|
—
|
25,694
|
Driftkostnader, besparing per år under förut-
|
|
|
|
|
|
|
sättning att all elektrisk energi fram-
ställes med dieselmotorer i stället för ång-
dynamos................................. kronor
|
|
32,144
|
|
34,744
|
|
|
Stockholm och Karlskrona den 5 December 1912.
Erik Cronvall. V. Christofferson.
Bihang till Riksdagens protokoll 1913. 1 samt. 91 höft.
4
26
Kungl. Maj:ts Nåd. Propsition Nr 127.
Bilaga Litt. C.
Bilaga till yttrande av nedannämnda dag till chefen för
ingenjördepartementet.
Anläggnings- och driftkostnad för elektricitetsverk å Kungl. Flottans varv
i Karlskrona.
System: Ström från stadens elektricitetsverk: 3-fas växelström,
3,000 volt, till flertalet byggnader och till rekrytavdelningens fartyg
samt likström 2 x 220 volt till några byggnader.
Anläggningskostnad.
Ingeniördepartementets kraftstation.
Flyttning av en nuvarande ångmaskin ..............
1 st. 150 Kw. 3-fasväxelström-likströmsomfor
mare........................................................................
Grund, uppsättning....................................................
Igångsättningsanordning.........................................
Instrumentering för växelström, högspänning.....
Instrumentering för likström, kablar....................
Spänningsdelare 10 kvv. ..........................................
Oförutsett och varvsprocent ...................................
2,500:
. 12,000
|
—
|
1,000
|
'--
|
. 1,000
|
—
|
. 2,000
|
—
|
. 9,000
|
—
|
. 2,000
|
—
|
5,800
|
—
|
35,300:
Mätanordningar.
1 st. kw.-timmätare med maximalvisare, uppsatt
i stadens elektricitetsverk med ström och
spänningstransformatorer ............................... 400: —
Transport 400:
35,300:
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 127.
27
Transport 400: —
1 st. registrerande wattmeter i I. I). med spän-
ni ngstrånsförnlatoror ........................................ 600: —
1,500 m. mätkabel 3x10 kvmm., 500 volt (för¬
lagd av staden i dess kabelgrav) ................ 3,300: —
12,000 tegel för täckning......................................... 400: —
Kw.-timmätare i centralen och i byggnader ..... 1,800: —
Montage, diverse tillbehör.......................................... 1,500: —
Oförutsett och varvsoiilkostnåder ........................... 1,600: —
Transformatorer och sekundärnät.
4 st. transformatorer 3300 115 volt å 25 kw.
2 st. transformatorer 3300/115 volt å 50 kw.
Instrumentering för 6 st. fransk å 800 ............
Inredning av transformatorrum, 6 st. å 500 ...
Kabelnät, sekundärt för 110 volt .......................
Oförutsett och varvsprocent.................................
Omformarestation för rekrytavdelningen.
Inredning av rum .................................................... 2,000: —
2 st. omformare å 45 kw. ....................................... 9,500: —
Instrumentering ........................................................... 2,500: —
Ledningsnät.................................................................... 11,550: —
Oförutsett och varvsprocent..................................... 5,150: —
Installationer i byggnader enligt föregående utredning ............
Ändring av nuvarande installationer för övergång till växel¬
ström ...........................................................................................
Summa kronor
4,500: —
3,400: —
4,800: -
3,000: —
12,000: -
5,500: —
Årliga driftkostnader.
Ränta efter 4 %....................................................... 6,952: —
Amortering 4 % ........................................................ 6,952: —
35,300: -
9,600: —
33,200: —
30,700: —
60,000: —
5,000: —
173,800: —
13,904: —
Transport
13,904 —
28
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 127.
Transport
Underhåll av dynamomaskiner.................................
» » instrumentering.................................
» » kabelnät ..............................................
|
100: —
200: —
100: —
|
13,904: —
400: —
|
Förbrukning av smörjolja.......................................
Förbrukning av elektrisk energi från stadens
elektricitetsverk:
|
|
75: -
|
Växelström.
|
|
|
150 kilowatt årseffekt å 70 kronor .....................
60 » månadseffekt 4 månader å 5: 83
kronor ....................................................................
325,750 kilowatt å 1,1 öre.......................................
c:a 12 % förluster i transformatorer och ledningar
|
10,500: —
1,400: —
3,583: —
1,858: —
|
17,341: —
|
Likström.
|
|
|
21,000 kilowatt å 12,5 öre .......................................
|
2,625: —
|
2,625: —
|
Summa kronor
Pris per kilowatt efter 278,600 = 12,3 öre
Nuvarande kostnad för belysning och kraft..............................
Kostnad för belysning och kraft enligt ovanstående ............
|
34,345: —
68,299: —
34,345: —
|
Alltså en besparing per år
|
av kronor
|
33,954: —
|
Karlskrona, flottans varv den 15 januari 1913.
V. Christofferson.
Stockholm, K. L. Beckmans Boktryckeri, 1913.