Motioner i Första kammaren, Nr 151.
!
Nr 151.
Av herr Ljunggren, August, i anledning av Kungl. Maj ds
förslag till lag om behandling av alkoholister.
I Kungl. Maj:ts proposition, nr 193, föreslås i § 3, att »i varje kom¬
mun skall finnas en nykterhetsnämnd» och att, för den händelse ej sär¬
skild sådan nämnd blivit tillsatt, den skall utgöras av kommunens fång¬
vårdsstyrelse. I § 4 stadgas vidare, vilka befogenheter och förpliktelser
skola åligga densamma.
Sedan interneringslagens omfattning blivit så väsentligen inskränkt,
som framgår av § 1 i kungl. propositionen, bliva givetvis nykter hetsnämn¬
dernas befogenheter i samma mån begränsade. Men redan med den om¬
fattning, lagen enligt propositionen skulle få, är det klart, att de kom¬
munala nykterhetsnämnderna komma att erhålla en ansvarsfull och krävande
ställning. För att det skall bliva dem möjligt att i någon mån fylla de
anspråk, som säkerligen komma att ställas på dem, är det av den största
vikt, att de inom sig sluta element, som genom erfarenhet och verkligt
intresse äro väl skickade för den maktpåliggande och grannlaga uppgiften.
Bäst skulle denna synpunkt ha tillgodosetts, för den händelse lagförslaget
medgivit enskilda sammanslutningar, skyddvärn etc. att taga hand om de
i § 4 angivna uppgifterna. Därigenom hade även den nödiga kontakten
upprätthållits med på nykter hetsområdet verkande organisationer och andra
liknande sammanslutningar. Då man nu emellertid valt eu annan väg
och det icke lär finnas utsikt att utan större rubbningar av lagförslaget
få en ändring till stånd på denna punkt, så tillåter jag mig att hemställa
om ett tillägg till § 3, varigenom ovan angivna och enligt min mening
högst betydelsefulla kontakt skulle kunna mera effektivt och permanent
upprätthållas, särskilt med de organisationer, vars alldeles speciella med-
Bihang till Riksdagens protokoll 1913. 3 samt. 84 höft. (Nr 151). 1
2 Motioner i Första kammaren, Nr 151.
verkan man påkallar genom bestämmelserna i § 4 mom. 2. Detta tillägg
kunde lämpligen fogas till § 3 i tredje stycket omedelbart efter den me¬
ning, som börjar med »Särskild nykterhetsnämnd — — — —» och som
slutar med »— — — — kommunalstämmorna», och föreslår jag följande
lydelse, som jag emellertid ber utskottet modifiera eller omformulera på
lämpligt sätt: »J sådan nykterhetsnämnd höra så vitt möjligt insättas ett
lämpligt antal organiserade nykterhetsvänner». För den händelse denna
passus inskjutes, kunde följande stycke börja på detta sätt: »Om dylik
nämnds sammansättning i övrigt, val av ledamot» etc.
Det torde böra erinras därom, att denna princip — att vid till¬
sättandet av vissa kommunala uppdrag taga särskild hänsyn till sådana
medborgargrupper, som kunna tänkas hava ett särskilt intresse och sär¬
skilda kvalifikationer — icke är ny utan återfinnas exempelvis i § 25
i kungl. förordningen om taxeringsmyndigheter. Att en tillämpning av
denna princip i nu ifrågavarande tall år särskilt påkallad, anser jag för
min del vara alldeles uppenbart.
Kunde då härtill fogas en bestämmelse i § 4 av den art, som herr
Alfred Petrén i motion anvisar, så är det min övertygelse, att de olägen¬
heter, som obligatoriska kommunala nykterhetsnämnder måste medföra,
skola i väsentlig mån motverkas.
När det gäller ett så omfattande och maktpåliggande räddningsarbete,
som här är fråga om, så är det enligt min mening av den allra största
betydelse, att de frivilliga organisationer och personliga krafter, som finnas,
tagas i anspråk.
På grund av vad jag sålunda anfört, hemställer jag,
att Riksdagen ville vid ett bifall till Kungl. Maj:ts
proposition nr 193 ävenledes besluta, att vid tillsättan¬
det av de enligt § 3 stadgade kommunala nykterhets-
nämnderna i desamma skola inväljas ett lämpligt antal
medlemmar ur nykterhetssällskapen.
Stockholm den 26 april 1913.
August Ljunggren.
Tryckt kos P. Palmquists Aktiebolag, Stockkolm 1913.