Motioner i Andra kammaren, Nr 74.
1
Nr 74.
Av herr Sjöblom, om ändrad beräkningsgrund vid förtullning
av mattor.
Enligt den gamla tulltaxan belädes reveteringsmattor (även kal¬
lade rörmattor) med en importtull av 15 procent av varans värde.
I nu gällande tulltaxa är samma artikel belagd med en tull av 7
öre per kg. Tulltaxekommittén synes icke ha velat föreslå någon
förändring, vare sig höjning eller sänkning av själva tullen, utan
endast övergång från värde till viktstull. En högst betydande tull¬
förhöjning synes dock ha på detta sätt blivit genomförd. Därtill
kommer, att dessa mattor vid förtullning efter vikt bliva högst olika
tullbelastade vid skilda importtillfällen och för olika partier även
vid samma import.
Om dessa mattor t. ex. äro förfärdigade av nyligen skördade
rör, äro de betydligt tyngre, än då de legat lagrade några månader,
och dessa senare äro i sin tur tyngre än ett eller flera år gamla.
Enligt lämnad upplysning är denna vara så känslig för rådande
väderleksförhållanden, att regn, dimma eller fuktig väderlek under
transporten kan vara nog för att höja vikten med ända till 1 kg.
eller mera per rulle. Mattorna behöva icke utsättas för direkt väta
för att de skola öka i vikt, en stark dimma kan vara nog för att
de porösa vassrören skola absorbera stora kvantiteter fuktighet. En
importör har meddelat, att en vagnslast reveteringsmattor, vars vikt
vid avsändandet från Tyskland enligt fraktsedeln belöpte sig till
cirka 5,000 kg., vid framkomsten till Sverge belöpte sig till över
6,000 kg. och alltså betingade eu tull av cirka 20 procent mera än
beräknat var, vilken importören fick betala icke för importerade
reveteringsmattor utan för ofrivilligt importerat vatten.
Bihang till Riksdagens protokoll 1913. 4 sand. 32 käft. (Nr 74—77.)
1
2
Motioner i Andra kammaren, Nr 74.
Det torde därtill vara alldeles oriktigt att en viktstull av 7 öre
per kilogram motsvarar 15 procent av värdet. Tullen är säkerligen
mer än fördubblad.
Reveteringsmattor säljas i regel i rullar om 20 kvadratmeters
yta ock i partier om 600 rullar, vilket torde motsvara ungefärligen
en järnvägsvagnslast på 5,000 kg. Inköpspriset i Tyskland torde
vara omkring 1 krona per rulle. Eu vagnslast om 600 rullar, in¬
köpspris 600 kronor, 15 procent i tull, 90 kronor = 690 kronor eller
kronor 1:15 per rulle. Efter nya tulltaxan: inköpspris 600 kronor,
tull 7 öre per kilogram å 5,000 kg. 350 kronor = 950 kronor eller
kronor 1: 58 per rulle.
Utan att i detta sammanhang vilja upptaga till prövning frågan
om tullskydds behövligket eller icke, eller principen om värde eller
viktstull synes goda skäl tala för att i detta fall en återgång från
viktstull till värdetull åstadkommes. Och den gamla tullsatsen av
15 procent av värdet torde vara mer än' tillräcklig.
Rubrik nr 277 i nu gällande tulltaxa omfattar även andra slag
av mattor än nu berörda, men synas även de kunna överföras från
vikts- till värdetull.
Det kemställes, att Riksdagen måtte besluta,
att under rubrik nr 277 i gällande tulltaxa
upptagna varor — mattor, även i förening med
andra ämnen: fot- och vagns-; mattor för bygg-
nadsändamål (reveteringsmateriel); ävensom mattor,
alla slag, av kokostågor utan inblandning av annat
spånadsämne — måtte i stället för nu gällande
viktstull åsättas en värdetull av 15 procent å
varans värde.
Stockholm den 24 jan. 1913.
Per Henning Sjöblom.