Motioner i Andra kammaren; Nr 349.
1
> r 349.
Av herr Hildebrand m. fl., i anledning av Kungl. Maj:ts 'proposi¬
tion med förslag till förordning om ändrad lydelse i vissa
delar av förordningen den 9 juni 1905 angående för¬
säljning av brännvin m. m.
Kungl. Maj:t har i proposition nr 186 framlagt ett förslag till
städers och köpingars ekonomiska frigörande från beroende av rus-
drycksmedlen, vilket för dem synes bereda en synnerligen bekymmersam
situation.
Anspråken på städernas ekonomiska ingripande för att avvända
sociala missförhållanden, förbättra folkupplysningen och giva invånarne
i olika hänseenden större förmåner växa hastigt, med resultat att ett
rationellt handhavande av städernas ekonomi erbjuder ständigt ökade
svårigheter. Staten ställer också krav på städerna, vilka mångenstädes
i utlandet äro alldeles okända. Under dessa förhållanden får varje
inkomstminskning ur allmän synpunkt en ledsam inverkan.
Till nära nog alla städers ordinarie inkomster räknas nu betydande
belopp, härflytande ur brännvinsförsäljningen. Av utskänkningsbolagens
inkomster av överlåtna rättigheter samt av den nettovinst, som skall
avstås till det allmänna, går viss del till staten, som fördelar större
delar därav på landsting, hushållningssällskap och kommuner (även stads-
kommuner) enligt grunder, som fastställas i 1905 års brännvinsförsälj-
ningsförordning, § 25: av nämnda inkomster skola, efter tilländalöpande
av en år 1905 fastslagen övergångstid, 29/100 gå direkt in i respektive
stads eller köpings kassa. Det är sålunda på två vägar, som en stad
utfår andel av brännvinsförsäljningsmedlen, dels indirekt genom statens
förmedling och dels direkt från det. inom staden arbetande försäljnings¬
bolaget.
Beträffande inkomster, som tillföras städerna på den förra vägen,
Bihang till Riksdagens protokoll 1913. 4 samt. 159 höft. (Nr 349.) 1
2 Motioner i Andra kammaren, Nr 349-
ha vi för närvarande intet att anföra. Så mycket mera däremot rörande
det förslag till avlösning av de tjugunio hundradelarna, vilka nu gå
direkt in i stadskassan.
Piiisdrycksmedelskommittén av år 1909—1911 framlade förslag till
indragning även av dessa senare medel till statsverket, men med restitu¬
tion "till städer och vissa köpingar av bestämda årsbelopp, uträknade
efter tio års medeltal med vissa tillägg under den år 1905 fastställda
övergångstiden, vilka sträcka sig fram över år 1920. Någon tidsgräns
för restitutionsbeloppens utbetalande har icke av kommittén föreslagits.
Tre ledamöter av kommittén ha emellertid reservationsvis påyrkat
en fullständig avskrivning av städernas nuvarande direkta inkomster av
brännvinsförsäljningsmedlen, så anordnad, att efter den nämnda över¬
gångstidens slut till städerna och vissa köpingar skulle utbetalas
år
|
1921
|
29 hundradelar
|
år
|
1929
|
13
|
hundradelar
|
»
|
1922
|
27
|
»
|
»
|
1930
|
11
|
|
)>
|
1923
|
25
|
»
|
»
|
1931
|
9
|
»
|
»
|
1924
|
23
|
»
|
|
1932
|
7
|
»
|
|
1925
|
21
|
))
|
|
1933
|
5
|
»
|
»
|
1926
|
19
|
»
|
»
|
1934
|
3
|
)>
|
|
1927
|
17
|
»
|
»
|
1935
|
1
|
»
|
»
|
1928
|
15
|
»
|
|
|
|
|
På detta sätt skulle städernas ekonomiska beroende av rusdrycks-
medlen visserligen bortelimineras, men då motsvarande utgiftsminskningar
icke kunna förväntas, skulle de bliva så mycket mera beroende av andra
inkomster. Det är statsmakterna, som öppna städernas inkomstkällor,
och en avskrivning av nuvarande inkomster i enlighet med reservanternas
förslag måste sålunda föranleda ett statsingripande, antingen i den rikt¬
ningen, att staten befriar städerna från vissa utgifter och själv påtager
sig desamma, eller också så, att staten anvisar nya inkomstmöjligheter.
Denna fullständiga avskrivning skulle sålunda med nödvändighet bereda
statsmakterna svårigheter, ty att beröva städerna inkomster utan att
anvisa möjligheter till andra sådana, är varken rimligt eller möjligt.
Den nu sittande nykterhetskommittén har ändock anslutit sig till
rusdrycksmedelskommitténs reservanter och alltså förordat en fullständig
avskrivning till och med år 1935. Två skiljaktiga meningar ha inom
kommittén framlagts, den ena av herr K. Gr. Karlsson, som förordat
en långsammare avskrivning till och med år 1949, den andra av herr
Byström, som upptagit tanken på en fondering, till vilken vi bär nedan
utförligare återkomma, och föreslagit en tio-årig fonderingsperiod från
Motioner i Andra kammaren, Nr 349. 3
år 1921, under vilken det årliga ersättningsbeloppet hela tiden skulle
vara lika.
Föredragande departementschefen och med honom Kungl. Maj:t
ha accepterat nykterhetskommitténs mening om fullständig avskrivning-
till och med år 1935.
Städernas ekonomiska svårigheter av det kungl. förslagets anta¬
gande exemplifieras bäst därav, att här ifrågavarande inkomster skulle
utgöra
år 1915 1920 1925 1980 1935
för Stockholm......... 956,016 796,680 557,676 292,111 26,556
» Göteborg ......... 456,804 380,670 266,469 139,579 12,689
» Malmö ............... 175,716 146,430 102,501 53,691 4.881
samt för övriga städer i samma fallande skala.
Denna utveckling är synnerligen olycklig, Nykterhetskommittén
och efteråt civilministern ha uträknat, att andra lösningar vore ekono¬
miskt ofördelaktiga för staten. Enligt vår mening är detta betraktelse¬
sätt missvisande. Både statens och kommunens inkomster bäras till det
mesta av landets invånare i form av direkta eller indirekta skatter, och
en besparing för staten, som blott innebär en ökad tunga för kommunerna.
blir ingen verklig besparing för folket, utan allenast en omflyttning av
vissa belopp. När statsmakterna beröva stadskommunerna inkomster
utan att minska deras utgifter, är det således ett statsintresse att ej
blott göra övergången så mjuk som möjligt, utan även att bereda dem
andra inkomster i stället. Detta har ej tillräckligt beaktats i det kungl.
förslaget. Övergången är alldeles för brådstörtad och inga nya inkomst¬
källor öppnas.
Herr K. G. Karlssons förslag om en successiv avskrivning- till
och med år 1949 är så till vida bättre, som övergången blir längre och
därmed mjukare, men brister däri, att inkomster berövas städerna utan
att nya anvisas. Enligt vår mening finnas blott två sätt att tillgodose
städernas fullt berättigade ekonomiska intressen, det ena att, såsom
rusdrycksmedelskommittén föreslagit, låta vissa restitutionsbelopp årligen
och oförminskade utgå till städerna utan någon som helst avskrivning,
det andra att låta enahanda belopp utgå år efter år under viss tid, men
kombinera detta med en fondbildning. I nuvarande situation ge vi
obetingat företräde åt det senare alternativet.
De båda kommittéerna ha enligt vår mening rätt däri, att kravet
på stadskommunernas frigörande från ekonomiskt beroende av rusdrycks-
4
Motioner i Andra kammaren, Nr 349.
medlen växer sig allt starkare. Yi finna även detta krav, rent principiellt
sett, väl befogat, alldenstund det otvivelaktigt strider emot Gföteborgs-
systemets grundidé, att en stad på en gång övervakar och deltager i
skötseln av ett försäljningsbolag samt drager ekonomisk fördel av för¬
säljningens omfattning. Vi tro därför, att medlens indragning till stats¬
verket är fullt riktigt, naturligtvis mot skälig ersättning till städerna.
En restitution på obestämd tid torde emellertid icke länge kunna fortgå,
varför denna utväg synes oss mycket osäker. Fastställande av en bestämd
avlösningstid är då vida lämpligare och i stort sett för städerna mera
betryggande.
Då rusdrycksmedelskommitténs utlåtande förelåg till behandling
av Stockholms stadsfullmäktige, vilkas utlåtande infordrats, godkändes
med stor röstövervikt ett av friherre Palmstierna till beredningsutskottets
betänkande reservationsvis framfört förslag om 25-årig övergångstid med
utbetalning av staten till städer av årligen samma belopp, varav dock
en varje år allt större del skulle avsättas till en fond, vars avkastning-
skulle ingå i stadskassan. Omstående tabell över ett tänkt fall med
restitution av kronor 100,000 torde bäst belysa förslagets innebörd.
Vi äro visserligen icke blinda för att anmärkningar kunna riktas
emot allt för stora kommunala fondbildningar, men i detta fall synes så
avsevärda fördelar vara förenade med ett sådant förfarande, att betänk¬
ligheterna enligt vår mening måste vika. Reservanten till berednings¬
utskottets betänkande framhåller, att man på nämnda sätt även undgår
»att sammanblanda nu ifrågavarande reformsträvan med spörsmålet om
statens och kommunernas inbördes förhållande vid förestående fattig¬
vårds-, skol- och processreform m. in., allt frågor, vilka böra lösas utan
besvärande hopkoppling med ett i realiteten så fjärran därifrån liggande
ärende som städernas och statens frigörande från inkomst av rusdrycks-
m edlen)).
I tabellen har räknats med 5 procents ränta, vilket kan synas för
högt, men då rusdrycksmedelskommittén gjort detsamma, ha vi icke
ansett ändring nödig, eftersom tabellen blott avser att exemplifiera för¬
farandet. Man bör dock göra sig klart, att ränteinkomsterna i tabellen
innebära ett maximum, som i regel helt visst icke skulle ernås, varför
inkomstminskningen mot för närvarande antagligen blir vida större.
I detta sammanhang kunna vi icke underlåta att återkomma till
olika lösningars dyrhet för staten. Utgångspunkten för bedömandet bör
icke vara något tänkt framtidsmål, med vilket övergångstidens restitu-
tionssummor jämföras, utan nuvarande förhållanden. Enligt 1905 års
Motioner i Andra kammaren, Nr 349.
5
År.
j
|
Vederlagsbelopp
100,000 kronor
|
Fondens
storlek vid
årets slut
kr.
|
Årliga
räntan å
1 fonderade
| medel
kr.
|
Stadens årliga
inkomst = del
av vederlags-
beloppet jämte j
ränta å fon¬
derade medel !
kr.
|
Därav ingår
i budgeten
kr.
|
Därav
fonderas
kr.
|
l:a ....................
|
100,000
|
|
|
|
100,000
|
2:a ....................
|
96,000
|
4.000
|
4.000
|
200
|
96.200
|
J 3:e ...................
|
92,000
|
8,000
|
12.000
|
600
|
92.600
|
4:e ....................
|
88.000
|
12,000
|
24,000
|
1.200
|
89,200
|
5:e ....................
|
84.000
|
16,000
|
40.000
|
2,000
|
86.000
|
6:e ...................
|
80,000
|
20,000
|
60.000
|
3,000
|
83.000
|
7:e ....................
|
76,000
|
24.000
|
84,000
|
4,200
|
80,200
|
8:e ....................
|
72.000
|
28.000
|
112.000
|
5.600
|
77.600
|
9:e ....................
|
68.000
|
32.000
|
144,000
|
7.200
|
75.200
|
| l():e ....................
|
64,000
|
36,000
|
180,000
|
9,000
|
73.000
|
ll:e ....................
|
60.000
|
40,000
|
220,000
|
11.000
|
71,000
|
12:e ....................
|
56,000
|
44,000
|
264.000
|
13.200
|
69,200
|
13:e ....................
|
52,000
|
48.000
|
312.000
|
15,600
|
67.600
|
14:e ....................
|
48,000
|
52.000
|
364,000
|
18,200
|
66.200
|
15:e ....................
|
44,000
|
56,000
|
420,000
|
21,000
|
65.000
|
16:e ....................
|
40.000
|
60,000
|
480,000
|
24,000
|
64.000
|
1 17:e ....................
|
36,000
|
64.000
|
544.000
|
27.200
|
63.200
|
18:e ...................
|
32.000
|
68,000
|
612.000
|
30,600
|
62.600
|
19:e ....................
|
28.000
|
72.000
|
684.000
|
34.200
|
62.200
|
! 20:e ....................
|
24,000
|
76.000
|
760,000
|
38.000
|
62,000
|
j 21:a ...................
|
20,000
|
80,000
|
840,000
|
42.000
|
62,000
|
22:a ....................
|
16,000
|
84.000
|
924,000
|
46,200
|
62,200
|
23:e ....................
|
12.000 1
|
88,000
|
1,012,000
|
50,600
|
62,600
|
24:e ....................
|
8,000 !
|
90.000
|
1,102,000 !
|
55,100
|
63.100
|
25:e ....................
|
4,000
|
94.000
|
1,196,000
|
59,800
|
63.800
|
26:e ....................
|
0,000
|
100.000
|
1.296.000 |
|
64,800
|
64.800
|
brännvins försälj ningsförordning gå försäljningsmedlen dels till kommuner,
landsting och hushållningssällskap, dels till städer och vissa köpingar,
i förra fallet genom statens förmedling, i det senare direkt. Staten
drager själv inga inkomster av dessa medel. Skulle nu även den senare
delen gå in i statens kassa, med restitution till städerna, så uppkommer
ingen utgiftsökning för staten, så länge de inflytande beloppen räcka till
att bestrida restitutionerna. Man torde, för att fullkomligt säkerställa
staten för extra utgifter, böra komplettera fondbildningen för städerna
med en bestämmelse, att om "Vioo av de till staten inflytande brännvins-
försälj ningsmedlen icke räcka till för de fastställda restitutionerna till
6 Motioner i Andra kammaren, Nr 349.
städer och vissa köpingar, så bör en proportionell minskning (med samma
belopp å fullt tusental kronor) ske i restitutionsbeloppen.
I likhet med vad Kungl. Maj:t föreslagit anse vi det lämpligt att
som utgångspunkt taga 39/ioo av försäljningsmedlens medeltal under viss
tid. Städerna uppburo tidigare betydligt större andel, som dock ned-
sattes år 1905 med fastställande av en övergångstid till och med. år
1920. Under åren 1915—1920 inträder således en successiv minskning
i städernas inkomster, så att de först från och med år 1921 nedgått
till 29/ioo- Att häri göra någon ändring synes icke påkrävt. Den 25-
åriga fonderingsperioden bör alltså taga sin början år 1921 och omfatta
tiden 1921—1945, med samma restitutionsbelopp under alla år som för
året 1921.
Vi finna det likaledes tilltalande och för fondbildningsförfarandet
lämpligast, att uträkning av 29/ioo icke behöva årligen göras, utan att fixa
belopp i förväg fastslås för varje stad och köping samt för varje år.
Härvid följa vi Kungl. Maj:ts förslag, endast med den ändringen, att
1921 års restitutionsbelopp enligt vårt förslag skulle bliva normerande
för hela tiden 1921—1945. Vi ha ej heller något att invända mot
Kungl. Maj:ts förslag, att restitutionerna till köpingarna skulle upphöra
med år 1926.
Då restitutionsbeloppen per år i vissa fall äro jämförelsevis små,
svnes det oss lämpligast att fastställa fondering endast där årsbelopp
överstiga 10,000 kronor, men giva städer och köpingar rätt att besluta
fondering, dock så, att ett en gång fattat beslut om sådan fondering är
bindande till restitutionsperiodens slut.
Under åberopande av vad vi här ovan anfört, hemställa vi,
att Riksdagen måtte, med ändring av vad Kungl.
Maj:t föreslagit, giva § 1 i förordning angående ersätt¬
ning till städer och vissa köpingar, landsting och hushåll¬
ningssällskap för till statsverket indragna brännvinsför-
säljningsmedel följande lydelse:
§ I-
Nedan omförmälda städer och köpingar erhålla under härefter
angivna år följande ersättningsbelopp:
Motioner i Andra kammaren, Nr 349.
7
Stockholm ...................
Södertälje ...................
Norrtälje ......................
Sigtuna .....................
Östhammar...................
Öregrund......................
Vaxholm.....................
Sundbyberg (1921—26)....
Uppsala ......................
Enköping......................
Nyköping......................
Strängnäs ...................
Torshälla......................
Eskilstuna ...................
Mariefred......................
Trosa .........................
Malmköping (1921—26)....
Linköping ...................
Norrköping...................
Söderköping .................
Vadstena.......................
Skeninge ............ .......
Motala..........................
Jönköping ....................
Eksjö . .......................
Grenna..........................
Växjö .........................
Ljungby (1921—26) ........
Kalmar..........................
Västervik.......................
Vimmerby ....................
Oskarshamn .................
Borgholm.......................
Mönsterås (1921—26) ...
Mörbylånga (1921-26).....
Nybro (1921—26) ...........
Visby .........................
Karlskrona ....................
Karlshamn ....................
Sölvesborg .................
Ronneby .......................
Kristianstad....................
Simrishamn....................
Ängelholm ....................
Båstad (1921—26)...........
Hässleholm (1921—26).....
Malmö ..........................
Landskrona...................
Hälsingborg.......
Ystad ..............
Lund.............................
Trälleborg ...................
Skanör med Falsterbo.....
Hörby (1921—26) ...........
1915
|
1916
|
1 1917
|
! 1918
|
1919
|
1920
|
1921—1945 per år
(1921—1926 per år,
|
Kr.
|
Kr.
|
i Kr.
|
Kr.
|
Kr.
|
Kr.
|
där så angives)
Kr.
|
956,016
|
902,904
|
876,848
|
849,792
|
823,236
|
796,680
|
770,124
|
45,324
|
42,806
|
1 41,547
|
40,288
|
39,029
|
37,770
|
36,511
|
14,688
|
13,872
|
13,464
|
13,056
|
12,648
|
12,240
|
11,832
|
5,940
|
5,610
|
5,445
|
5,280
|
5,115
|
4,950
|
4,785
|
8,964
|
8,466
|
8,217
|
7,968
|
7,719
|
7,470
|
7,221
|
1,980
|
1,870
|
1,815
|
1,760
|
1,705
|
1,650
|
1,595
|
12,924
|
12,206
|
11,847
|
11,488
|
11,129
|
10,770
|
10,411
|
28,872
|
27,268
|
26,466
|
25,664
|
24,862
|
24,060
|
23,258
|
78,156
|
73,814
|
71,643
|
69,472
|
67,301
|
65,130
|
62,959
|
28,152
|
26,588
|
25,806
|
25,024
|
24,242
|
23,460
|
22,678
|
42,660
|
40,290
|
39,105
|
37,920
|
36,735
|
35,550
|
34,365
|
13,572
|
12,818
|
12,441
|
12,064
|
11,687
|
11,310
|
10,933
|
5,904
|
5,576
|
5,412
|
5,248
|
5,084
|
4,920
|
4,756
|
72,144
|
68,136
|
66,132
|
64,128
|
62,124
|
60,120
|
58,116
|
7,236
|
6,834
|
6,633
|
6,432
|
6,231
|
6,030
|
5,829
|
8,496
|
8,024
|
7,788
|
7,552
|
7,316
|
7,080
|
6,844
|
21,348
|
20,162
|
19,569
|
18,976
|
18,383
|
17,790
|
17,197
|
85,464
|
80,716
|
78,342
|
75,968
|
73,594
|
71,220
|
68,846
|
123,300
|
116,450
|
113,025
|
109,600
|
106,175
|
102,750
|
99,325
|
9,864
|
9,316
|
9,042
|
S,768
|
8,494
|
8,220
|
7,946
|
10,116
|
9,554
|
9,273
|
8,992
|
8,711
|
8,430
|
8,149
|
7,812
|
7,378
|
7,161
|
6,944
|
6,727
|
6,510
|
6,293
|
19,764
|
18,t> t) (5
|
18,117
|
17,568
|
17,019
|
16,470
|
15,921
|
57,168
|
53,992
|
52,404
|
50,816
|
49,228
|
47,640
|
46^052
|
22,968
|
21,692
|
21,054
|
20,416
|
19,778
|
19,140
|
18,502
|
1,404
|
1,326
|
1,287
|
1,248
|
1,209
|
1.170
|
1,131
|
53,604
|
50,628
|
49,137
|
47,648
|
46,159
|
44,670
|
43,181
|
9,936
|
9,384
|
9,108
|
8,832
|
8,556
|
8,280
|
8,004
|
68,076
|
64,294
|
62,403
|
60,512
|
58,621
|
56,730
|
54,839
|
20,052
|
18,938
|
18,381
|
17,824
|
17,267
|
16,710
|
16,153
|
13,752
|
12,988
|
12,606
|
12,224
|
11,842
|
11,460
|
11,078
|
32,436
|
30,634
|
29,733
|
28,832
|
27,931
|
27,030
|
26,129
|
9,288
|
8,772
|
8,514
|
8,256
|
7,998
|
7,740
|
7,482
|
9,036
|
8,534
|
8,283
|
8,032
|
7,781
|
7,530
|
7*279
|
8,208
|
7,752
|
7,524
|
7,296
|
7,068
|
6,840
|
6,612
|
16,236
|
15,334
|
14,883
|
14,432
|
13,981
|
13,530
|
13,079
|
35,280
|
33,320
|
32,340
|
31,360
|
30,380
|
29,400
|
28,420
|
62,964
|
59.466
|
57,717
|
55,968
|
54,219
|
52,470
|
50,721
|
28,944
|
27,336
|
26,532
|
25,728
|
24,924
|
24,120
|
23,316
|
13,212
|
12,478
|
12,111
|
11,744
|
11,377
|
11,010
|
10,643
|
19,728
|
18,632
|
18,084
|
17,536
|
16,988
|
16,440
|
15,892
|
57,096
|
53,924
|
52,338
|
50,752
|
49,166
|
47,580
|
45,994
|
6,912
|
6,528
|
6,336
|
6,144
|
5,952
|
5,760
|
5,568
|
24,048
|
22,712
|
22,044
|
21,376
|
20,708
|
20,040
|
19,372
|
6,696
|
6,324
|
6,138
|
5,952
|
5,766
|
5,580
|
5,394
|
25,272
|
23,868
|
23,166
|
22,464
|
21,762
|
21,060
|
20,358
|
175,716
|
165,954
|
161,073
|
156,192
|
151,311
|
146,430
|
141,549
|
30,060
|
28,390
|
27,655
|
26,720
|
25,885
|
25,050
|
24,215
|
99,180
|
93,670
|
90,915
|
88,160
|
85,405
|
82,650
|
79,895
|
32,976
|
31,144
|
30,228
|
29,312
|
28,396
|
27,480
|
26,564
|
47,232
|
44,608
|
43,296
|
41,984
|
40,672
|
39,360
|
38,048
|
19,728
|
18,632
|
18,084
|
17,536
|
16,988
|
16,440
|
15,892
|
2,232
|
2,108
|
2,048
|
1,984
|
1,922
|
1,860
|
1,798
|
8,352 j
|
7,888
|
7,656
|
7,424
|
7,192
|
6,960
|
6,728
|
8
Motioner i Andra kammaren, Nr 349.
|
1915
Kr.
|
1916
Kr.
|
1917
Kr.
|
1918
Kr.
|
1919
Kr.
|
1920
Kr. j
|
1921—1945 per år
(1921—1926 pei år,
där så angives)
Kr.
|
Eslöv..............................
|
20,556
|
19,414
|
18,843
|
18,272
|
17,701
|
17,130
|
16,559
|
Laholm...........................
|
17,136
|
16,184
|
15,708
|
15,232
|
14,756
|
14,280
|
13,804
|
Halmstad........................
|
55,620
|
52,530
|
50,985
|
49,440
|
47,895
|
46,350
|
44,805
|
Falkenberg .....................
|
28,728
|
27,132
|
26,334
|
25,536
|
24,738
|
23,940
|
23,142
|
Varberg ........................
|
35,136
|
33,184
|
32,208
|
31,232
|
30,256
|
29,280
|
28,304
|
Kungsbacka ..................
|
19,080
|
18,020
|
17,490
|
16,960
|
16,430
|
15,900
|
15,370
|
Göteborg........................
|
456,804
|
431,426
|
418,737
|
406,048
|
393,359
|
380,670
|
367,981
|
Kungälv ........................
|
16,524
|
15,606
|
15,147
|
14.688
|
14,229
|
13,770
|
13,811
|
Marstrand .....................
|
9,180
|
8,670
|
8,415
|
8,160
|
7,905
|
7,650
|
7,39o
|
Uddevalla........................
|
52,380
|
49,470
|
48,015
|
46,560
|
45,105
|
43,650
|
42,195
|
|
19,368
|
18,292
|
17,754
|
17,216
|
16,678
|
16,140
|
15,602
|
Lysekil...........................
|
27,504
|
25,976
|
25,212
|
24,448
|
23,684
|
22,920
|
22,156
|
Vänersborg.....................
|
28,008
|
26,452
|
25,674
|
24,896
|
24,118
|
23,340
|
22,562
|
|
63,432
|
59,908
|
58,146
|
56.384
|
54,622
|
52,860
|
51,098
|
Alingsås ........................
|
17,784
|
16,796
|
16,302
|
15,808
|
15,314
|
14,820
|
14,326
|
Ulricehamn.....................
|
14,112
|
13,328
|
12,936
|
12,544
|
12,152
|
11,760
|
11,368
|
Åmål ...........................
|
12,888
|
12,172
|
11,814
|
11,456
|
11,098
|
10,740
|
10,382
|
Trollhättan .....................
|
26,964
|
25,466
|
24,717
|
23,968
|
23,219
|
22,470
|
21,721
|
Mariestad ....................
|
32,904
|
31,076
|
30,162
|
29,248
|
28,384
|
27,420
|
26,506
|
Lidköping .....................
|
37,800
|
35,700
|
34,650
|
33,600
|
32,550
|
31,500
|
30,450
|
|
27,288
|
25,772
|
25,014
|
24,256
|
23,498
|
22,740
|
21,982
|
Skövde ..........................
|
40,788
|
38,522
|
37,389
|
36,256
|
35,123
|
33,990
|
32,857
|
Falköping .....................
|
31,788
|
30,022
|
29,139
|
28,256
|
27,373
|
26,490
|
25,607
|
Hio ..............................
Vara (1921-26)...............
|
11,268
|
10,642
|
10,329
|
10,016
|
9,703
|
9,390
|
9,077
|
19,584
|
18,496
|
17,952
|
17,408
|
16,864
|
16,320
|
15,776
|
J Karlstad ........................
|
68,580
|
64,770
|
62,865
|
60,960
|
59,055
|
57,150
|
55,24o
|
Kristinehamn ..................
|
36,396
|
34,374
|
33,363
|
32,352
|
31,341
|
30,330
|
29,319
|
Filipstad .......................
|
33,876
|
31,994
|
31,053
|
30,112
|
29,171
|
28,230
|
27,289
|
Arvika...........................
|
30,420
|
28,730
|
27,885
|
27,040
|
26,195
|
25,350
|
24,505
|
Säffle (1921-26) ............
|
11,916
|
11,254
|
10,923
|
10,592
|
10,261
|
9,930
|
9;599
|
Örebro ...........................
|
122,436
|
115,634
|
112,233
|
108,832
|
105,431
|
102,030
|
98,629
|
Askersund ....................
|
12,816
|
12,104
|
11,748
|
11,392
|
11,036
|
10,680
|
10,324
|
Nora..............................
|
12,744
|
12,086
|
11,682
|
11,328
|
10,974
|
10,620
|
10,266
|
Lindesberg ..................
|
19,404-
|
18,326
|
17,787
|
17,248
|
16,709
|
16,170
|
15,631
|
Västerås .......................
|
72,144
|
68,136
|
66,132
|
64,128
|
62,124
|
60,120
|
58,116
|
i Arboga..........................
Köping........................ •
|
17,064
|
16,116
|
15,642
|
15,168
|
14,694
|
14,220
|
13,746
|
25,524
|
24,106
|
23,397
|
22,688
|
21,979
|
21,270
|
20,561
|
|
48,636
|
45,934
|
44,583
|
43.232
|
41,881
|
40,530
|
39,179
|
Falun ........................
|
65,484
|
61,846
|
60,027
|
58,208
|
56,389
|
54,570
|
52,751
|
| Hedemora .....................
|
24,732
|
23,358
|
22,671
|
21,984
|
21,297
|
20,610
|
19,923
|
|
2,844
|
2,686
|
2,607
|
2,528
|
2,449
|
2,370
|
2,291
|
i Gävle ...........................
|
83,520
|
78,880
|
76,560
|
74,240
|
71,920
|
69,600
|
67,280
|
Söderhamn ....................
|
30,132
|
28,458
|
27,621
|
26,784
|
25,947
|
25,110
|
24,273
|
1 Hudiksvall .....................
|
35,856
|
33,864
|
32,868
|
31,872
|
30,876
|
29,880
|
28,884
|
{ Härnösand .....................
|
43,524
|
41,106
|
39,897
|
38,688
|
37,479
|
36,270
|
35,061
|
1 Sundsvall ....................
|
75,996
|
71,774
|
69,663
|
67,552
|
65,441
|
68,330
|
61,219
|
} Örnsköldsvik ................
|
23,364
|
22,066
|
21,417
|
20,768
|
20,119
|
19,470
|
18,821
|
Sollefteå (1921—26) .........
|
33,876
|
31,994
|
31,053
|
30,112
|
29,171
|
28,230
|
27,289
|
Östersund........................
|
55,584
|
52,496
|
50,952
|
49,408
|
47,864
|
46,320
|
.44,776
|
Umeå ...........................
|
36,288
|
34,272
|
33,264
|
32,256
|
31,248
|
30,240
|
29,232
|
Skellefteå.......................
|
17,244
|
16,286
|
15,807
|
15,328
|
14,849
|
14,370
|
13,891
|
|
34,992
|
33,048
|
32,076
|
31,104
|
30,132
|
29,160
|
28,188
|
|
9,360
|
8,840
|
8,580
|
8,320
|
8,060
|
7,800
|
7,540
|
| Haparanda ....................
|
13,428
|
12,682
|
12,309
|
11,936
|
11,563
|
11,190
|
10,817
|
9
Motioner i Andra kammaren, Nr 349.
Städer med större årsbelopp enligt denna tabell
för tiden 1921—1945 än kronor 10,000 skola från och
med år 1921 avsätta vissa andelar till en fond, vilken
bör placeras på fullt betryggande sätt och varav räntan
såväl under 25-årsperioden som efteråt ingår i stadens
kassa för bestridande av dess utgifter. Till fonden
avsättas första året 4 procent och varje år ett med
4 procent ökat procenttal, andra året således 8 pro¬
cent, tredje året 12 procent och tjugufemte året 100
procent.
Städer och köpingar med årsbelopp under perioden
efter 1921 å högst 10,000 kronor äga rätt att vardera
avsätta en fond efter samma grunder, varvid märkes,
att beslut om sådan fondbildning kan fattas när som
helst under perioden och att det sedan är bindande
till periodens slut.
Skulle något år 29/ioo av de till staten inflytande
brännvinsförsäljningsmedlen understiga hoplagda restitu-
tionsbeloppen till städer och köpingar, inträder en
motsvarande minskning i nämnda belopp, fördelad
proportionellt, d. v. s. med samma belopp per fullt
1,000-tal kronor.
Stockholm den 26 april 1913.
Karl Hildebrand. Allan Cederborg. Knut A. Tengdahl.
Bihang till Riksdagens protokoll 1913. 4 samt. 159 höft. (Nr 349.)
2