10
Motioner i Andra kammaren, Nr 230.
Nr 230.
Av herr Gustafsson i Brånsta, om skrivelse till Kungl.
angående förbättring av förhållandena vid kreaturs-
transporter å statens järnvägar.
I tidningen Aftonbladet för den 29 sistlidne januari lästes en notis
af följande lydelse:
Svåra missförhållanden vid djurtransporterna. Centralförbundet tor
diurskyddsföreningarna har fått mottaga flera rapporter av ganska upp¬
seendeväckande innebörd i fråga om svårartade fall av djurplågeri vid
transport av djur. . ,. . ,, A
Så har helt nyligen vid en namngiven större station i ett av de
nordligaste länen i södra Sverige inträffat, att flera transportdjur om¬
kommit i följd av svält och vanvård! . _ „
I en annan rapport meddelas, att transportdjuren under sitt fors¬
lande på järnvägarna få lida oerhört av svält och törst. Det lär icke
vara så sällsynt, att djuren duka under av resornas vedermödor och kastas
ut livlösa vid stationerna. . . 0 ,
Centralförbundet har med anledning härav igångsatt en ingående
utredning. Även om svåra missförhållanden vid transporter till sjöss
har centralförbundet erhållit meddelanden.
Tilläggas må, att liknande missförhållanden titt och ofta inrappor¬
teras till Centralförbundet även från andra håll, men att svårigheten att
erhålla vittnen i regel omöjliggör deras lagliga beivrande. _
Så långt notisen. Om eller i vad mån dess framställning kan
lida av någon överdrift må lämnas därhän, men säkert är att på ifråga¬
varande område förekomma svåra missförhållanden, som snarast möjligt
borde undanröjas. Våra järnvägsmyndigheter ha visat en mycket be-
Motioner i Andra hammaren, Nr 230.
11
römdvärd omsorg att göra persontrafiken allt mera bekväm, bl. a.
genom oavlåtliga förbättringar i fråga om vagntyper. Beträffande djur-
transporter synas vi däremot fortfarande stå på nästan samma stånd¬
punkt som då järnvägarna först började sin verksamhet. Erfarenheten
har dock visat, att inte allt är bra som det är.
När nötkreatur lastas på järnväg, bindas de som bekant vid
vagnens långsidor, och för att de ej skola peta ut ögonen på varandra,
ställas de växelvis varannat djur med huvudet åt olika långsidor. På
detta sätt fylles vagnen och man vill gärna ha den så full, att det sista
djuret nästan tränges in. Djuren lida då mindre av stötarna vid väx¬
lingar. När vagnen så är ifylld, skall kreatursvårdaren pressa sig in
bland djuren och vistas där. Huru angenäm hans ställning kan vara,
särskilt då becksvart mörker är rådande, kan möjligen tänkas, men
knappast beskrivas.
Lämpligt synes vara att vid vagnens ena ända för vårdaren an-
bragtes en Anka med dörr inåt vagnen samt att vid mörkrets inbrott
lyse funnes i Yagnen, så att vårdaren kunde ha översikt över djuren,
men ej behöva vistas inne bland dem annat än vid behov.
Yid transport av levande djur har även kravet på en så skyndsam
transport som möjligt gjort sig allt mera gällande. Det kan ej nekas
att vid en långväga transport, verkställd med godståg, resan ofta så för-
dröjes, att djuren tillfogas svåra lidanden. Man synes därför böra taga
under övervägande, huruvida ej, särskilt vid långväga transporter,
vagnar med levande djur kunde, såvit möjligt är, åtfölja persontåg.
Till prövning föreligger för Riksdagen motion om sådan ändring av
18 kap. 16 § strafflagen, att djurplågeri må kunna bestraffas, även då
det ej kan betecknas såsom »uppenbar grymhet», och lagutskottet hem¬
ställer, att Riksdagen i skrivelse till Kungl. Maj:t må anhålla om ut¬
arbetande av förslag till sådan ändring av strafflagen. Skulle en sådan
lagändring komma till stånd, torde det kunna ifrågasättas, om ej just
beträffande de långväga kreaturstransporterna med godståg statens egna
myndigheter kunde i många fall utsättas för åtal för djurplågeri. Det
synes ingalunda med statens värdighet förenligt att med korslagda armar
invänta den situationen. Att en enskild förening påbörjat en utredning
av frågan är ju gott och väl, men bättre synes vara, att den utredningen
tages om hand av vederbörande inom järnvägarnas förvaltning, som
också bäst äro i stånd att finna de åtgärder, som kunna undanröja be¬
fintliga missförhållanden.
12
Motioner i Andra kammaren, Nr 230.
På grund av vad jag sålunda anfört, får jag vördsamt hemställa,
att Eiksdagen ville i skrivelse till Kungl. Maj:t
anhålla om utredning och åtgärder i syfte att åstad¬
komma bättre förhållanden vid kreaturstransporter å
statens järnvägar.
Stockholm den 4 februari 1913.
L. E. Gustafsson.
Stockholm, Nya Tryckeri-Aktiebolaget, 1913.