Första kammarens andra tiltfålliga utskotts utlåtande Nr 1.
i
Nr 1.
Ankom till Riksdagens kansli den 22 februari 1912 kl. 12 m.
Första kammarens andra tillfälliga utskotts utlåtande nr 1,
i anledning af grefve Spens motion, nr 66, om för¬
kortande af stadgade tider' för inlämnande af ansökning
och Överklagande af förslag till vissa tjänster.
I en till Första kammaren afgifven motion, nr 6G, hemställer grefve
Spens:
»att Riksdagen ville i skrifvelse till Kungi. Maj:t anhålla, att Kungl.
Majit måtte, med upphäfvande af nu gällande bestämmelser om femtio¬
sex dagars ansökningstid till vissa tjänster och samma tid för anförande
af besvär öfver tjänsteföretag, utfärda föreskrifter om kortare tid, t. ex.
trettio dagar dels för sökande af de tjänster, för hvilka nämnda långa
ansökningstid ännu gällde, och dels för besvärs anförande öfver förslag till
sådana tjänster.»
Till stöd för denna hemställan har motionären anfört följande:
»I fråga om tillsättning af ett stort antal civila tjänster gälla fortfarande
i midten af 1700-talet utfärdade bestämmelser, enligt hvilka sökande till
sådan ledig tjänst äga att anmäla sig till tjänstens erhållande inom femtio¬
sex dagar från den dag ledigheten uppkom samt att, sedan förslag till tjän¬
sten blifvit behörigen upprättadt och till vederbörande inkommit, inom ytter¬
ligare femtiosex dagar öfver förslaget anföra besvär.
Bestämmelserna om dessa ansöknings- och besvärstider innehållas i
kungl. förordningen den 27 februari 1739, kungl. förordningen den 8
november 1757, kungl. förklaringen den 31 mars 1767 och kungl. för¬
ordningen den 23 november 1756.
Bihang till Riksdagens protokoll 1912. 12 sand. 2 afd. 1 haft. (Nr 1.)
Motionen.
Motiveringen.
i
2 Första kammarens andra tillfälliga utskotts utlåtande Nr 1.
Enligt dessa bestämmelser, livilka ursprungligen gällde för tillsättning
af alla tjänstemän, hvilka utnämndes af Kungl. Maj:t, tillsättas alltjämt
häradshöfdingar, borgmästare, rådmän i Stockholm, landssekreterare, lands-
kamrerare, kronofogdar och häradsskrifvare.
För tillsättande af någon af nu nämnda tjänster åtgår således i all¬
mänhet minst fem månader och, därest besvär öfver det upprättade för¬
slaget anföras, ännu längre tid.
En så lång ansöknings- och besvärstid kunde vara af beliofvet påkal¬
lad vid tiden för dessa bestämmelsers tillkomst på grund af dåvarande out¬
vecklade kommunikationer och den långsamhet, hvarmed nyheter då spredos.
I nuvarande tid äro säkerligen dessa ansöknings- och besvärstider obehöf¬
lig! långa.
Det är i och för sig alltid en olägenhet, att en tjänst måste uppe¬
hållas på förordnande någon längre tid. Kontinuiteten i tjänstutöfningen
minskas däraf. En tillförordnad tjänsteman innehar ej heller den själf-
ständiga ställning och den erfarenhet, som en ordinarie innehafvare af be¬
fattningen har och som ofta kan vara nödvändig för tjänstens fullgörande
på ett fullt tillfredsställande sätt. Både tjänsteverksamheten och till följd
däraf äfven allmänheten blir därför ofta lidande genom långvariga vakanser.
Hvad särskild! landsstaten beträffar, hafva inträffade långa vakanser,
synnerligast under senare tid, vållat vederbörande länsstyrelse svårigheter,
enär för tjänstens behöriga uppehållande under ledigheten, vare sig denna
inträffat inom länsstyrelsen eller bland länets kronofogdar och häradsskrif¬
vare, måst förordnas någon af länsstyrelsens ordinarie tjänstemän, samt läns¬
styrelsen då tidtals varit i saknad af tillräckligt antal lämpliga extra tjänste¬
män för att med önsklig såväl skyndsamhet som noggrannhet kunna be¬
handla hos länsstyrelsen anhängiga ärenden. Det är ju alltid mycket osäkert,
huruvida någon af länsstyrelsens egna tjänstemän blir utnämnd till den
lediga tjänsten, och fullt lämplig person kan därför icke af säker utsikt
till befordran inom beräknelig tid lockas att taga anställning såsom extra
tjänsteman vid länsstyrelsen under vakans. Uppstå flera vakanser samtidigt
inom samma län, blifva naturligtvis förhållandena än ogynnsammare. Att
för längre vakanstider antaga mindre lämpliga extra tjänstemän medför gif-
vetvis olägenhet äfven ur den synpunkten, att sådana tjänstemän till följd
af tjänstgöringstidens längd kunna få berättigade anspråk att få fast anställ¬
ning vid länets landsstat, så fort tillfälle därtill yppar sig. Långa vakan¬
ser kunna därför, åtminstone under sådana förhållanden som nu råda, lätte¬
ligen föranleda eu sänkning af duglighetsnivån bland landsstatstjänstemännen.
Första kammarens andra tillfälliga niskotts utlåtande Nr 1. 3
I de instruktioner, som under senare åren af Kungl. Maj:t utfärdats
för ämbetsverk eller styrelser, har också ansökningstiden till ledig tjänst,
där öfver hufvud taget någon ansökningstid stadgats, bestämts till trettio
dagar från det kungörelse om ledigheten varit i allmänna tidningarna intagen
samt tiden för besvärs anförande öfver upprättade tjänsteförslag satts till
trettio dagar, räknade från den dag, då förslaget upprättades. Dessa tider
synas vara fullt tillräckliga och väl afvägda.
En förkortning af vakanstiden komme visserligen att medföra något
minskade besparingar å respektive hufvudtitlar, då iu den, som uppehåller
ledig tjänst af ifrågavarande slag, för närvarande endast äger uppbära de
med tjänsten förenade tjänstgöringspenningar och — beträffande häradshöf-
dingar -— äfven halfva lönen, hvaremot lönen i öfrigt besparas åt stats¬
verket. Men då, såsom den af Kungl. Maj :t tillsatta löneregleringskommit-
tén i sitt betänkande angående reglering af löneförhållandena m. m. vid
landsstaten anfört, det är såväl i det allmännas intresse för erhållande af
dugande vikarier å vakanta tjänster, som ock i öfverensstämmelse med bil¬
lighet mot vederbörande vikarier, att den, som på förordnande förvaltar ledig
tjänst, under tiden åtnjuter de med tjänsten förenade aflöningsförmåner,
synes det vara att vänta, att besparingar på vakanser snart komma att upp¬
höra helt och hållet.
På hufvudsakligen de skäl, som nu anförts, hemställde landshöfdinge-
ämbetet i Jönköpings län i skrifvelse till Kungl. Maj:t den 11 maj 1907,
att Kungl. Maj:t måtte utfärda bestämmelser om kortare tid t. ex. trettio
dagar dels för sökande af ofvan nämnda tjänster vid landsstaten äfvensom
af länsnotarie- och länsbokhållareänst, till hvilka ansökningstiden jämlikt
35 § i landshöfdingeinstruktionen nu jämväl är femtiosex dagar, samt dels
för besvärs anförande öfver förslag till landssekreterare-, landskamrerare-,
landträntmästare-, kronofogde- och häradsskrifvartjänst.
Öfver denna framställning hördes samtliga öfriga länsstyrelser, hvilka
därvid i allmänhet tillstyrkte nådigt bifall till densamma. Pråm stä 11 n in gen
har dock ännu icke ledt till annat yttrande af regeringen än att, vid fram¬
läggande af kungl. propositionen till 1908 års riksdag angående löneregle¬
ring för landsstaterna i länen m. m., dåvarande chefen för civildepartemen¬
tet yttrade, att framställningen borde komma under bedömande i samband
med den revision af landshöfdingeinstruktionen, hvarom Kungl. Maj:t fram¬
deles torde vilja förordna.
Då löneregleringen för landsstaten ännu icke blifvit genomförd, har
emellertid revisionen af landshöfdingeinstruktionen blifvit uppskjuten, och
Utskottets
rande.
4 Första kammarens andra tillfälliga utskotts utlåtande Nr 1.
någon ny sådan instruktion torde icke ännu på åtskilliga år vara att för¬
vänta.
Om med förändrade bestämmelser angående tillsättning af häradshöf-
dingetjänster skulle anstå, till dess ny lönereglering för dem antagits, skulle
de gamla bestämmelserna få gälla en afsevärd tid ännu; och beträffande
borgmästaretjänster, för hvilka, då de äro allönade af stadskommunerna, någon
gemensam lönereglering icke förekommer, lärer i hvarje fall den förelig¬
gande frågan böra företagas till afgörande utan samband med utfärdande
af någon instruktion för dem.
Enligt stadgar för tekniska högskolan af den 28 juni 1901, för Chal¬
mers tekniska läroanstalt af den 14 november 1902, för tekniska elemen¬
tarskolorna af den 15 juni 1877 och för tekniska skolan i Stockholm af
den 10 juli 1891 tillsättas professorer och lärare vid nämnda läroanstalter
efter femtiosex dagars ansökningstid från den dag, då kungörelse om den
lediga tjänsten törsta gången varit införd i Post- och Inrikes tidningar.
Såsom ofvan angifvits, afsåg förstnämnda i midten af 1700-talet utfär¬
dade författningar om kungörelse af lediga tjänster endast sådana tjänster,
hvilkas innehafvare utnämndes af Kungl. Maj:t, men i praxis har den i
samma författningar stadgade kungörelsetid användts äfven vid tillsättande
af andra lediga tjänster i sådana fall, då särskild föreskrift om tiden för
kungörandet saknats. Sålunda har inom Jönköpings och, enligt hvad för
mig uppgifvits, äfven inom andra län varit brukligt, att magistraterna utsatt
femtiosex dagars kungörelsetid för återbesättande af lediga rådmans- och
stadsfiskalstjänster. Därest ofvan omförmälda gamla författningar upphäf-
des och nya bestämmelser utfärdades om kortare ansökningstid vid till¬
sättande af tjänster, hvilkas innehafvare utnämnas af Kungl. Maj:t, är det
antagligt, att kortare ansökningstid äfven komme att användas beträffande
andra tjänster, för hvilka föreskrift i fråga om ansökningstid nu saknas.»
ytt- Såsom af motionen framgår har Kungl. Maj:ts befallningshafvande i
Jönköpings län i skrifvelse till Kungl. Maj it den 11 maj 1907 gjort ena¬
handa framställning som den i förevarande motion beträffande tjänsterna
vid landsstaten. I häröfver afgifna utlåtanden har Kungl. Maj:ts befall¬
ningshafvande i Alfsborgs län framhållit, att en ansökningstid af 30 dagar
möjligen skulle kunna vara för kort, därest en tjänsteman, som ämnade
söka landsstatstjänst i någon mer aflägsen och honom obekant del af riket,
önskade taga närmare kännedom om förhållandena i denna trakt, hvarjämte
Kungl. Maj:ts befallningshafvande i Skaraborgs och Värmlands län ifråga-
Första kammarens andra tillfälliga utskotts utlåtande Nr 1. 5
satt, att ifrågavarande ändring borde genomföras i sammanhang med ut¬
färdande af ny instruktion för länsstyrelserna. Dessa Kungl. Maj:ts be¬
fallningshafvande hafva dock tillstyrkt bifall till den gjorda framställningen
liksom samtliga öfriga Kung], Maj:ts befallningshafvande med undantag af
Kungl. Maj:ts befallningshafvande i V ästmanlands län, som anför såsom skäl för
sitt afstyrkande, att några olägenheter ej förmärkts af de nuvarande be¬
stämmelserna; att dessa förefölle nyttiga ur den synpunkten, att de läm¬
nade tillfälle till utbildning för obefordrade tjänstemän; samt att, därest den
föreslagna förändringen skulle genomföras, den syntes böra omfatta alla be¬
ställningar, för hvilka de åberopade föråldrade författningarna gällde.
Öfver berörda framställning hördes äfven kammarkollegiet och stats¬
kontoret, hvilka i ärendet afgåfvo gemensamt utlåtande och däri uttalade,
att med hänsyn till de förändrade förhållanden, som inträdt, sedan gällande
fatalietid fastställts, intet syntes vara att erinra mot att denna tid nu ned-
sattes till trettio dagar. Beträffande förslaget om bestämmelsernas utfär¬
dande först i sammanhang med ny instruktion funne ämbetsverken hinder
ej möta för att redan dessförinnan genom särskild nådig förordning före¬
skrifter lämnades i förevarande afseende, och detta så mycket mindre som
gällande instruktion för landshöfdingarne i rikets län samt de vid läns¬
styrelserna anställda tjänstemän endast hänvisade till gällande föreskrifter.
Såsom motionären anfört, gäller bestämmelsen om 56 dagars ansök¬
nings- och klagotid följande befattningar, nämligen de, som innehafvas
utaf håradshöfdingar, borgmästare, rådmän i Stockholm, landssekreterare,
landskamrerare, kronofogdar, häradsskrifvare, länsnotarie!-, länsbokhållare
samt professorer och lärare vid tekniska högskolan, Chalmers tekniska
läroanstalt, tekniska elementarskolorna och tekniska skolan i Stockholm.
Då önskvärdheten af en ändring i enlighet med motionärens förslag
af bestämmelserna om ansöknings- och klagotid för ifrågavarande tjänster
synes fullt framgå af de skäl och omständigheter, som anförts i motionen,
finner sig utskottet, med stöd tillika af de uttalanden, som i förevarande
ämne gjorts af åtskilliga myndigheter, böra tillstyrka bifall till motionen.
Utskottet får sålunda hemställa:
att Första kammaren för sin del behagade besluta,
att Riksdagen ville i skrifvelse till Kung!. Maj:t anhålla,
det Kungl. Maj:t måtte, med upphäfvande af nu gällande
bestämmelser om femtiosex dagars ansökningstid till vissa
6
Första kammarens andra tillfälliga utskotts utlåtande Nr 1.
tjänster och samma tid för anförande af besvär öfver
tjänsteföretag, utfärda föreskrifter om kortare tid i
nämnda afseenden.
Stockholm den 22 februari 1912.
På utskottets vägnar:
Gi. LAGrEEBJEL tv e.
CENTRALTRYCKERIET, STOCKHOLM I9IJ,