Andra hammarens tredje tillfälliga utshotts utlåtande Nr 3.
1
Nr 3.
Ankom till Riksdagens kansli den 16 mars 1912 kl. 1 e. m.
Andra hammarens tredje tillfälliga utshotts utlåtande nr 3, i anledning
af herrar Nilssons i Kristianstad och Thorssons motion nr
232 om skrifvelse till Kungl. Maj:t angående inrättande af
ett nytt slag af postanstalter.
Uti en inom Andra kammaren af herrar Nilsson i Kristianstad och
Thorsson väckt och till utskottets behandling hänvisad motion, nr 232,
i hvars syfte tio af kammarens ledamöter instämt, hemställa motionär¬
erna, »att Riksdagen för sin del måtte besluta att i skrifvelse hos Kungl.
Maj:t anhålla, att utredning måtte företagas och försök anställas med
inrättande af ett nytt slags poststationer med ökad befogenhet och med
tjänstemän af lägre grad som föreståndare».
Till stöd för denna sin hemställan anföra motionärerna följande:
»Vid postverket finnas för närvarande två slag af fasta postanstal¬
ter: fullständiga postkontor med postmästare som föreståndare samt
poststationer med begränsad befogenhet och med privata personer, an¬
ställda enligt kontrakt, som föreståndare.
Förslag om inrättande af ett tredje slag af postanstalter, ett slags
mellanklass med rätt att betjäna allmänheten i det närmaste i samma
utsträckning som postkontor, men med billigare driftkostnader, har två
gånger förelegat i motioner i Riksdagen.
Första gången förelåg frågan år 1909, då herr Tynell m. fl. i motion
nr 82 yrkade bland annat, att »Riksdagen måtte besluta uttala, att försöks¬
vis inrättas poststationer med tjänstemän af lägre grad som föreståndare.»
Motionen föranledde icke tillstyrkande af utskottet, men herrar
grefve A. F. Wachtmeister, H. Andersson, F. W. Thorsson och K. V.
Bihang till Riksdagens protokoll 1912. 13 sand. 3 afd. 3 käft. (Nr 3). 1
Motionen.
2 Andra hammarens tredje tillfälliga utskotts utlåtande Nr 3.
Rydén afgåfvo en reservation, hvari uttalas sympatier för tanken att
inrätta sådana postanstalter. Reservationen bifölls af Andra kammaren.
Vid förra årets riksdag förelåg frågan för andra gången. Den var
då återigen väckt af herr Tynell (motion nr 274). Andra kammarens
tredje tillfälliga utskotts utlåtande nr 6, som gällde ifrågavarande
motion, utmynnade i en hemställan:
»att Andra kammaren för sin del ville besluta att i skrifvelse till
Kungl. Maj:t anhålla om utredning, huruvida och i hvad män åtgärder
kunna vidtagas för realiserande af frågan om större poststationers öfver¬
låtande i vissa fall åt tjänstemän af lägre grad vid postverket.»
Vid behandlingen i kammaren afslogs utskottsförslaget med 86
röster mot 62.
Då frågan nu för tredje gången bringas till Riksdagens behandling,
förtjänar det måhända påpekas, att det nu sker icke ur hufvudsakligen
postmannasynpunkt, utan att det mera är det allmännas statens och
den korresponderande allmänhetens — bästa som förestafvat oss.
Herr Tynell inleder sin vid förra årets riksdag väckta motion med
att anföra följande:
»Frågan om större poststationers öfverlåtande åt tjänstemän af lägre
grad inom postverket är af trefaldig natur. Dels afser den att, minska
statsutgifterna, dels att allmänhetens intressen skulle bättre tillgodoses
å större orter, utan att postkontor behöfver inrättas och dels att gifva
ökade befordringsmöjligheter åt nyssnämnda tjänstemän.»
Det senaste motivet är otvifvelaktigt af stor betydelse och bör icke
lämnas ur räkningen vid frågans bedömande. Sadana befordringsmöj¬
ligheter finnas vid statens järnvägar och äfven inom andra verk, och
det lider intet tvifvel om att det skulle verka uppryckande för den kår
det gäller och därmed gagnande för postväsendet och staten, om (le
lägre posttjänstemännen finge några högre befattningar att sträfva till.
Men vi hylla dock principiellt den uppfattningen, att befattningar
icke få inrättas för att skapa en tjänstemannasyssla. Det är fastmera
därför att vi tro, att en omdaning af en del postanstalter står i så liflig
samklang med en god statshushållning och med den korresponde¬
rande allmänhetens intressen, som vi dristat oss att ånyo draga frågan
inför Riksdagens behandling.
Utvecklingen inom postväsendet går ganska snabbt. Nya verksam¬
hetsområden läggas under postverket och på grund af allmänbildningens
höjande, tidningsväsendets utveckling och affärslifvets på landet upp¬
blomstrande ställas allt större kraf på postpersonalen. På många större
industriplatser kan därför en poststation af den gamla typen inte längre
Andra hammarenå tredje tillfälliga utskotts utlåtande Nr 3■ 3
vara till fyllest. Att gifva eu sådan station möjlighet att i större ut¬
sträckning betjäna allmänheten lärer inte gå för sig, hvadan ingenting
annat återstår än att förändra poststationen till postkontor. Låtom oss
se till hvad detta innebär.
Vid en del mindre postkontor belöpte under år 1910 uppbörd och
utgifter sig till följande belopp:
Dalarö. Brist.
Uppbörd............................................................ 5,536
Utgifter............................................................ 6,278 742
Grythyttehed.
Uppbörd..................................................... 5,060
Utgifter ............. 6,007 947
Haparanda.
Uppbörd...................................................... 15,259
Utgifter ..................................................... 15,616 357
Mariefred.
Uppbörd................................... 8,158
Utgifter...................................................... 9,089 931
Möholm.
Uppbörd...................................................... 4,169
Utgifter .......................... 9,980 5,811
Trosa.
Uppbörd...................................................... 5,630
Utgifter ...................................................... 7,510 1,880
Vislanda.
Uppbörd...................................................... 6,727
Utgifter ...................................................... 8,541 1,814
Vretstorp.
Uppbörd...................................................... 6,681
Utgifter .................................................... 7,606 925
4
Andra kammarens tredje tillfälliga utskotts utlåtande Nr 3.
|
Årjäng.
|
|
Brist.
|
Uppbörd......
Utgifter ......
|
Älfdalen.
|
. 6,493
. 13,906
|
7,413
|
Uppbörd......
Utgifter ......
|
Ödeshög.
|
. 6,950
. 8,715
|
1,765
|
Uppbörd......
Utgifter ......
|
Öregrund.
|
. 7,252
. 7,951
|
699
|
Uppbörd......
Utgifter ......
|
|
. 5,280
. 5,733
|
453
|
afseende å
|
siffrorna här ofvan må
|
anföras,
|
att de äro
|
mativa i så måtto, att bland utgifterna upptagits det antal s. k. dispo-
sitionsbiträden, som finnas vid postkontoret samt att dessas aflöning
afrundats till 500 kronor för hvardera, en summa, som icke torde vara
för hög. 1 öfrigt äro uppgifterna hämtade ur postverkets berättelse
för år 1910.
För uppehållande af de tolf postkontor,_ hvilka vi nämnt här ofvan,
åsamkas sålunda staten en årlig förlust af cirka 24,000 kronor.
Därförutom finnas ett flertal postkontor, hvilka lämna obetydligt
öfverskott.
Kostnaden för det slags postanstalter, hvarom i denna motion bi¬
fråga, hade af herr Tynell beräknats sålunda:
Aflöning åt tvenne posttjänstemän af lägre grad: 1,640 + 1,400...... 3,040
Beklädnadsbidrag 2: 90.................................................................................... 180
Läkare- och sjukhiälp....................................................................................... 20
Lokalhyra.............................................................................................................. 200
Belysning, bränsle och städning.................................................................. 240
Skrifmaterial m. .................................................................... 100
Summa kronor 3,780
Det förefaller emellertid den utomstående, som om det icke skulle
vara nödvändigt att, åtminstone i början och om inte stationen är af
alltför kräfvande art, anställa två ordinarie tjänstemän vid postanstalten.
Skulle biträde erfordras, lärer, intilldess postanstalten tagit en större
Andra hammarens tredje tillfälliga utskotts utlåtande Nr 3. 5
utveckling’, såsom lokalbrefbärings inrättande eller dylikt, ett billigare
dylikt kunna erhållas, vare sig det gäller att hämta eller aflemna post
vid järnvägsstationen eller det är fråga om enklare göromål inne å
stationen.
Yi tänka oss således, att eu dylik postanstalt bör ungefärligen be¬
tinga allenast följande kostnader:
Föreståndarens aflöning och in natura-förmåner ................................. 1,740
Lokalhyra............................................................................................................... 200
Belysning, bränsle, städning m. m............................................................ 300
Summa kronor 2,240
Om biträde vore erforderligt, skulle härtill kunna läggas ett anslag
å 500 kronor. I vissa fall skulle tillkomma dyrortstillägg till före¬
ståndaren, varierande mellan 150 och 350 kronor.
Yi ha här ofvan anfört en del siffror för några postkontor i syfte
att visa, att det varit dålig statshushållning att hålla dessa dyra post¬
kontor, som år efter år visat brist, då man säkerligen i många fall
kunnat nöja sig med inrättandet af poststationer med tjänstemän af
lägre grad som föreståndare. Dessa senare postanstalter skulle enligt
vårt förmenande tjäna allmänheten lika bra som postkontor, om ock eu
del mindre restriktioner äro nödvändiga. De skulle gifvetvis fylla sitt
ändamål vida bättre än de nuvarande poststationerna, hvilkas före¬
ståndare, huru plikttrogna och dugliga de än äro, icke besitta någon
som helst fackkunskap på det postala området.
Vi äro icke i stånd att i siffror angifva huru det skulle ställt sig,
därest den idé, som ligger till grund för vår motion, varit genomförd
för några decennier tillbaka, då vi icke kunna veta huru stor personal,
som kräfves på de olika platserna, men alldeles säkert är, att ingen
brist behöft uppstå, utan att i stället hvarje sådan postanstalt då skulle
ha lämnat ett icke oväsentligt öfverskott. Det har uppgifvits, att sam¬
manlagda vinsten på de 51 minsta postkontoren i riket icke uppgår
till 100,000 kronor. Hade här ifrågasatta postanstalter varit inrättade
för dessa 51 postkontor, torde utan öfverdrift kunna sägas, att vinsten
skolat uppgå till minst 300,000 kronor.
Den invändningen, att postkontoren jämväl fylla ett behof af att
utgöra en centralpunkt för omkringliggande mindre postanstalter, hvilka
lyda under desamma, är endast i en del fall befogad. Enligt postverkets
berättelse för år 1910 hade 30 postkontor underlydande postanstalter
till ett antal af allenast 5 och därunder. Af dessa hade 9 ett antal af
5, 3 ett antal af 4, 6 ett antal af 3, 2 ett antal af 2 poststationer, 6
6
Andra hammarens tredje tillfälliga utshotts utlåtande Nr S.
hade hvardera 1 och 4 hade ingen underlydande poststation. Det före¬
faller, som om detta ringa antal underlydande poststationer icke i och
för sig borde betinga en så dyrbar apparat som ett postkontor.
Det förefaller oss alldeles naturligt, att en dylik postanstalt med en
för ändamålet särskildt utbildad tjänsteman som föreståndare skall i vida
större utsträckning kunna tjäna allmänheten än de nuvarande poststa¬
tionerna. Herr Tynell yttrar härom i fjolårets motion:
»Den tidsödande inblandningen från öfverordnadt postkontors sida
rörande bland annat utväxling af postanvisningar, postförskott, inkasse¬
ringar, tidningsförskrifning borde försvinna, förmedlingen af ankommande
expressförsändelser medgifvas, värdeförsändelsers och pakets expediering
tillåtas utan den inskränkning till belopp och vikt, som för nuvarande
poststationer är anbefalld o. s. v. Rörande den utrikes postutväxlingen
är det tydligt, att samma befogenhet, som nu är till finnandes hos post¬
stationer af klass I, skulle bibehållas, hvarjämte kunde ifrågasättas, om
icke vissa förmedlingsmöjligheter, som för postkontor i allmänhet äro
medgifna, också borde tillerkännas de tilltänkta poststationerna vis a vis
Norge och Danmark.
Hvad redovisningen beträffar, torde denna, till lindring af den öfver-
ordnade förvaltningens arbete, kunna ske under mera förenklade, men
ändå betryggande former, än hvad nu är fallet.»
Gifvet är, att dylika postanstalter bli dyrare än de nuvarande, hvilka
utbjudas på entreprenad till den minstbjudande, ett i förbigående sagdt
föga tilltalande tillvägagångssätt, som knappast är staten värdigt, då
därigenom staten profiterar på underbetald arbetskraft. Att döma af
den organisationsrörelse, som gör sig gällande bland de nuvarande
poststationsföreståndarne, lära dessa heller icke vara tillfredsställda med
de nu utgående ersättningarna.
Men inrättandet af sådana postanstalter, som här äro i fråga, skall
ses med de nuvarande postkontoren och deras kostnader som bakgrund,
ty det är för att förebygga eller åtminstone uppskjuta inrättandet af
sådana, som de nya postanstalterna skulle tillkomma. De allra minsta
postkontoren betinga en kostnad af 6,000 å 7,000 kronor, under det att,
som vi anfört här ofvan, en postanstalt skulle kunna skötas för en kost¬
nad af högst 3,000 kronor, äfven då biträde medräknats.
Merkostnaden vid inrättandet af det nya slaget postanstalter, jämfördt
med de nuvarande poststationerna, blir emellertid icke så stor, som man
måhända skulle vara böjd att tro. Enligt utskottsutlåtandet öfver herr
Tynells ofvan berörda motion vid förra årets riksdag betinga de nu¬
varande poststationerna i medeltal en kostnad af:
Andra hammarens tredje tillfälliga utskotts utlåtande Nr 3.
7
60 stycken med öfver 7,000 kronor uppbörd......... 1,655 kronor,
42 » » » 6,000—7,000 » » 1,452 »
85 » )> » 5,000—6,000 » » 1,280 »
125 » » » 4,000—5,000 » » 1,103 »
Då väl endast de större poststationerna skulle kunna bli föremål
för omdaning, blefve sålunda ökningen endast 585 kronor, hvilket i före¬
kommande fall finge ökas med föreståndarens ortstillägg och eventuellt
behöfligt biträde.
Vid behandlingen af denna fråga i Andra kammaren förra året
hade herr Daniel Persson en del anmärkningar att framställa mot det
föreliggande förslaget, hvilka vi tillåta oss att i allra största korthet
här upptaga till bemötande.
Herr Perssons yttrande kan sammanfattas i följande punkter:
Pa) att denna fråga lian ordnas på ett billigare sätt.
I fråga om en poststation med en tjänsteman af lägre grad som
föreståndare gör han följande kostnadsberäkning: Aflöning 1,640 kro¬
nor; beklädnadsbidrag 90 kronor; läkare- och sjukhjälp 10 kronor;
lokalhyra 200 kronor; belysning, bränsle och städning 240 kronor samt
skrifmaterialier 100 kronor = 2,280 kronor. Emot denna summa an-
gifver han för en poststation med en kvinnlig postexpeditör som före¬
ståndare, eu anordning, som varit påtänkt beträffande en ifrågasatt om¬
daning af poststationen i Lidingö villastad, endast en summa af 1,500
kronor. Men han räknar i förra fallet med maxim!-, i senare med mi-
nimiaflöning. Om man besinnar, att den kvinnliga postexpeditörens af¬
löning växer med ålderstilläggens tillkomst till 2,100 kronor och därtill
lägger öfriga utgifter: för lokalhyra 200 kronor, för belysning, bränsle
och städning 240 kronor och för skrifmaterialier 100 kronor, så hinner om¬
kostnaden för en sådan poststation upp till en summa af 2,640 kronor.
Härtill få läggas utgifter för posttransporter, ty den kvinnliga post-
expeditören transporterar nog icke själf. Slutsumman blir då minst
2,840 per år för en poststation med en kvinnlig postexpeditör som före¬
ståndare. För en poststation med en tjänsteman af lägre grad som
föreståndare ha vi, som ofvan synes, trott oss kunna nedbringa kost¬
naden till 2,240 kronor.
2:a) Datt endast en klass af poststatens tjänstemän» skulle tillgodoses därigenom.
Härvid må märkas, att tjänstemännen af lägre grad härigenom
skulle erhålla en utvidgad befordringsmöjlighet; nu kunna de endast
uppnå ställningen som »första postvaktmästare eller första postiljoner».
8
Andra kammarens tredje tillfälliga utskotts utlåtande Nr 3.
Utskottets
yttrande.
De kvinnliga postexpeditörerna däremot kunna befordras till första post-
expeditörer och postmästare, och den syssla herr Persson afser, nämligen
en poststationsföreståndaresyssla, innebär icke någon befordran för en
kvinnlig postexpeditör.
3:e) '»att det skulle vara ganska svårt för posttjänstemän af lägre grad att
sköta en sådan station».
I det afseendet finna vi tillräckligt att hänvisa till det af Riksda¬
gens samtliga ledamöter väl kända fimhållandet, att dessa tjänstemän
visat sig med heder kunna sköta »rullande postkontor» öfverallt ute i
landet och många andra sysslor, som de öfvertagit efter tjänstemän af
högre grad.
Hvad språkkunskapen och turisttrafikens kraf angår, så besitta nog
inte de nuvarande poststationsföreståndarne större förmåga i det afse¬
endet än hvad tjänstemän af lägre grad inneha. Säkerligen äro såväl
turisterna som andra korrespondenter bäst betjänta med att förestån-
darne besitta fackkunskaper. Språkkunskap lärer de nuvarande post¬
stationsföreståndarne besitta i mycket ringa grad, möjligen med undan¬
tag af stationsinspektorerna, men dessa lära i allmänhet icke själfva
handlägga postgöromålen.»
Af ofvanstående framgår, att motionärerna grunda sin hemställan
på omsorgen om statens finanser och allmänhetens behof af förbättrade
postala anordningar, hvartill som berättigadt om än underordnadt syfte
sluter sig beredandet af ökade befordringsmöjligheter åt posttjänstemän¬
nen af lägre grad. Utskottet vill därför i första hand tillse, i hvad mån
besparingar kunna ske genom inrättandet af de nya poststationerna.
Gifvetvis blifva de nya poststationerna billigare än postkontoren, då
tjänstemän af lägre grad afses skola ersätta sådana af högre grad
och de senares löneförmåner äro afsevärdt högre. Högsta lönegraden
för tjänstemän af lägre grad är 1,640 kronor, hvartill kommer bekläd-
nadsbidrag samt läkare- och sjukhjälp med tillhopa 100 kronor. Post¬
mästare af lägsta klassen åtnjuta däremot i lön: kvinnliga 2,700 kronor
med två ålderstillägg om 200 kronor och manliga 3,500 kronor med
ett ålderstillägg om 300 kronor och två om 400 kronor. Lägsta löne¬
beloppet för kvinnlig postexpeditör är 1,500 kronor med tre ålders¬
tillägg om 200 kronor, under det högsta aflöningen för obefordrad
tjänsteman af lägre grad är 1,400 kronor, hvartill kommer ofvannämnda
100 kronor för beklädnads-, läkare- och sjukhjälp. Vid jämförelse mel¬
lan postkontor af nuvarande typ med två tjänstemän af högre grad
9
Andra hammarens tredje tillfälliga utshotls utlåtande Nr 3.
och de föreslagna nya poststationerna med lika antal tjänstemän af lägre
grad blir besparingen å utbetalade löner tydligen ganska afsevärd och
torde komma att i medeltal belöpa sig till omkring 2,000 kronor per
postkontor. I händelse att, som motionärerna tänkt sig, de nya poststatio¬
nerna i vissa fall skulle kunna skötas af en tjänsteman af lägre grad med
eventuellt användande af extra biträde, biir besparingen naturligtvis
ännu större. Jämförelsen utfaller ännu mer till de nya poststationernas
förmån, om man tar i betraktande, att extra kostnader för transporter
uppkomma, när tjänstemän af högre grad användas. Å orter, där dyr-
ortstillägg förekomma, äro dessa äfven högre för tjänstemän af högre
grad.
Jämföras åter kostnaderna för de nya poststationerna med dem för de
nuvarande poststationerna, utfaller jämförelsen till de senares förmån.
Enligt motionärernas beräkning skulle sammanlagda kostnaden för en af
de nya stationerna med två tjänstemän af lägre grad uppgå till 3,780 kro¬
nor och för en dylik med en tjänsteman och ett extra enskildt biträde
med 500 kronors aflöning till 2,740 kronor. Frånsedt att det beräknade
anslaget till extra biträde i de flesta fall torde vara för lågt och att
möjligheten att anordna en poststation med endast en tjänsteman ej är
stor, blir den af motionärerna angifna kostnaden betydligt större än för¬
de nuvarande poststationerna. Enligt af utskottet inhämtade upplys¬
ningar utgöres medelkostnaden för de 13 poststationer, hvilkas uppbörd
uppgår till öfver tio tusen kronor, 1,658 kronor, och för de 110, hvilkas
uppbörd öfverstiger sex tusen kronor, 1,448 kronor.
Det är därför, såsom äfven af motionärerna framhålles, uteslutande
som ersättning för de nuvarande postkontoren som de föreslagna nya
poststationerna skulle medföra en statsekonomi vinst. I händelse af
förverkligande af motionärernas önskemål är därför af synnerlig vikt, att
dessa poststationer ej komma att upprättas å resp. platser, förrän tid¬
punkten under nuvarande förhållanden brukar anses vara inne att inrätta
postkontor, enär ett tidigare upprättande däraf tydligen skulle tillskynda
statsverket afsevärd förlust. Motionärerna synas dock knappast tänka
sig denna skarpa begränsning, som för vinnande af besparing är nöd¬
vändig, ty vid redogörelse för poststationernas nuvarande omkostnader
antyda de som en antaglig nödvändig begränsning allenast, att omda¬
ningen till nya stationer inskränkes till de 60 större poststationerna med
öfver 7,000 kronors uppbörd. Men denna begränsning skulle i stället
innebära en omdaning i mycket för stor omfattning. För att utröna, i
hvilken utsträckning de ifrågasatta nya poststationerna ekonomiskt skulle
Bihang Ull Riksdagens protokoll 1912. 13 sand. 3 afd. 3 käft. (Nr 3). 2
10
Ändra hammarens tredje tillfälliga utskotts utlåtande Nr 3.
kunna anordnas, har utskottet inhämtat upplysning, angående huru
många postkontor under de senare åren inrättats. I postverkets stater
hafva år 1903 anvisats 12 nya postmästareaflöningar, år 1906 10 och
år 1909 15. Af de sistnämnda äro 6 ännu icke tagna i bruk, och sedan
1909 har endast ett nytt postkontor inrättats, i Saltsjöbaden, hvarjämte
ett beslutats för Norrköpings stad. Af dessa uppgifter tyckes framgå, att
åtminstone för närvarande utvecklingen till postkontor försiggår med en
viss försiktighet, hvaraf följer, att de nya poststationernas verksamhets¬
fält blefve ganska litet, försåvidt ej en allmännare omändring af de
redan inrättade mindre postkontoren till postanstalter af den nya typen
skulle företagas, hvilket dock motionärerna ej synas förutsätta. En an¬
ledning till förhoppning att behofvet af nya postkontor framdeles kom¬
mer att aftaga, anser utskottet ligga däri, att med det ökade antalet
postkontor behofvet af nya centralpunkter för kringliggande poststa¬
tioner torde minskas, så att postkontors inrättande endast behöfde
föranledas af starkt ökad lokaltrafik.
Då de nya poststationernas prisbillighet jämförd med postkontorens är
påtaglig och ett gynnsamt inflytande på det ekonomiska resultatet af
postdriften på de platser, där stationer af ny typ lämpligen kunna
anordnas, naturligen häraf föranledes, är visserligen de nuvarande mindre
postkontorens bärighet af mindre intresse, men utskottet har likväl
undersökt de uppgifter, som af motionärerna lämnas angående de tolf
mindre postkontorens uppbörder och utgifter, samt funnit, att dessa
ej gifva en fullt tydlig bild af de verkliga förhållandena. Postkontorens
inkomster äro nämligen upptagna allenast med det belopp, hvartill deras
egen frankoteckensuppbörd belöper sig, under det att postkontorens s.
k. kontanta inkomster icke medtagits. Utgifterna äro däremot upptagna
utan hänsyn till att i dem ingå kostnader för postalt arbete äfven för
poststationernas och öfriga underlydande postanordningars räkning. Som
bekant utgöra postkontoren centralpunkter för kringliggande poststatio¬
ner, i det att postanvisningar, postförskottsförsändelser och inkasse-
ringshandlingar ej försändas direkt mellan två poststationer, utan måste
passera det öfverordnade postkontoret, som bokför försändelserna och
redovisar medlen. Äfven tidningar, som beställas vid poststationerna,
rekvireras genom det öfverordnade postkontoret. Härtill kommer post¬
kontorets ökade arbete, när postföringslinier och landtbrefbärarelinier
därifrån utgå. Allt detta förorsakar naturligen ett ökadt behof af
personal med åtföljande kostnader. Det inflytande, som dessa förhål¬
landen hafva, märkes på t. ex. Årjeng, som enligt motionärernas tablå
bland i denna upptagna postkontor utvisar den största förlusten eller
11
Andra hammarens tredje tillfälliga utskotts utlåtande Nr 3.
7,413 kronor. Årjeng har enligt generalpoststyrelsens berättelse för år
1910 4 tjänstemän af högre grad och 3 af lägre, hvilket naturligen före¬
faller särdeles märkligt i fråga om ett postkontor med en egen uppbörd
af endast 6,493 kronor. Förklaringen ligger emellertid däri, att under
Årjeng äro förlagda ej mindre än 11 poststationer och 27 landtbref-
bärings- och postföringslinier.
För att erhålla en riktig bild af hvarje postkontors bärighet borde
därför egentligen utgifterna fördelas dels på den lokala trafiken, och dels
på den del af kontorets verksamhet, som hänför sig till poststationerna.
Då en sådan uppdelning gifvetvis måste blifva ganska godtycklig, torde en
bättre uppfattning af förhållandena vinnas, om inkomster och utgifter
från såväl postkontoret som underliggande poststationer sammanställas och
med hvarandra jämföras. Om vid en sådan jämförelse postbefordrings-
afgifterna, fördelade efter en, så vidt möjligt är, rättvis grund, läggas till
öfriga utgifter, hvilket ej skett i motionärernas uppgifter, torde en än
bättre föreställning om de verkliga förhållandena vinnas. Beträffande kost¬
naden för postbefordringen äger det förhållandet rum, att denna för
järnvägspostföringen utbetalas direkt af postverkets hufvudkassa eller
genom postdirektionerna, men däremot för landsvägspostföringen af det
postkontor, under hvilket postföringslinien lyder. Härigenom blifva
vissa postkontor i Norrland med sina långa landsvägsposter särdeles
betungade, under det att andra kontor i de sydligare delarne af lan¬
det stundom ej utbetala något för detta ändamål.
En något så när rättvis fördelning torde i detta afseende kunna
åstadkommas, om samtliga postföringsafgifter för hela riket samman¬
slås och sedan fördelas å de olika postkontoren i förhållande till deras
respektive inkomster. _ Till utskottets förfogande har ställts en omräk¬
ning enligt här angifna grunder af de 12 af motionärerna anförda
postkontorens bärighet, och visar denna, att statsverket af ifrågavarande
kontor haft en inkomst af öfver 20,000 kronor i stället för en förlust af
cirka 24,000 kronor enligt motionärernas beräkningar. På enahanda
sätt utförd beräkning af det ekonomiska resultatet af de 51 minsta
postkontoren i riket visar en inkomst för statsverket af öfver 334,000
kronor i stället för i motionen uppgifna 100,000 kronor.
Som ofvan framhållits, utgöres en afsevärd del af postkontorens
arbete af förmedling af poststationernas verksamhet, och bortfallandet
af den inskränkning i poststationernas själfständighet, som denna för¬
medling innebär, i den mån detta nämligen anses kunna gå för sig,
torde komma att utgöra den hufvudsakliga fördelen för den korresponde¬
rande allmänheten af de nya poststationernas inrättande. Skiljaktig¬
12
Andra hammarens tredje tillfälliga utskotts utlåtande Nr 3.
heterna mellan postkontorens och.poststationernas befogenhet äro nämligen
hufvudsakligen att finna på denna den inre posttjänstens område och
beröra den korresponderande allmänheten endast i den mån, som dessa
anordningar verka försenande på postbefordringen. I förhållande till
allmänheten äga däremot poststationerna en befogenhet, som^ endast i
ganska få fall är mindre än postkontorens, hvilket ock framgår af ne¬
danstående tablå.
Jämförelse mellan postkontors och poststations befogenhet att mottaga
och utlämna postförsändelser.
Olika slag af postför- Postkontor Poststation I. klass,
sandelser.
A) Postförsändelsers mottagande till postbefordran.
Vanliga brefpostförsän- utan inskränkning
delser
Rekommenderade bref- utan inskränkning
postförsändelser
utan inskränkning.
ej rekommenderade in-
kasseringsbref till ut¬
landet (förekommer
sällan).
Assurerade postförsän¬
delser
a) inrikes
b) till utlandet
Paket
a) inrikes
b) till utlandet
Postanvisningar
a) inrikes
b) till utlandet
utan begränsning ej öfver 20,000 kronor,
intill det för hvarje ej öfver 20,000 kronor,
land högst medgifna
belopp
intill 50 kg. intill 10 kg.
intill den för hvarje intill 10 kg.
land högst medgifna
vikt
intill 1,000 kronor
intill det för hvarje
land högst medgifna
belopp
intill 500 kro¬
nor
endast till
Norge och
Danmark
och till
dessa land
intill 500
kronor.
telegram-
postanvis-
ningar
mottagas
icke.
Andra kammarens
Olika slag af postför¬
sändelser.
Postförskottsförsändel-
ser
a) inrikes
b) till utlandet
Tidningsprenumeration
tredje tillfälliga utskotts
Postkontor.
intill 1,000 kronor
intill det för hvarje
land högst medgifna
belopp
utan inskränkning
utlåtande Nr 3. 13
Poststation I. klass.
intill 1,000 kronor,
intill det för hvarje
land högst medgifna
belopp.
utan inskränkning.
B) Postförsändelsers utlämnande till adressaterna.
Vanliga brefpostförsän-
delser
Rekommenderade bref-
postförsändelser
Assurerade postförsän¬
delser
Paket
Postanvisningar
Postförskottsförsändel-
ser
Tidningar
utan inskränkning
utan inskränkning
utan inskränkning
utan inskränkning
utan inskränkning
utan inskränkning
utan inskränkning
utan inskränkning.
utan inskränkning.
intill 20,000 kronor; för
poststation vid Sta¬
tens järnvägar dock
utan inskränkning,
intill 10 kg.
utan inskränkning,
utan inskränkning.
utan inskränkning.
Det synes därför utskottet naturligare att taga i öfvervägande, huru¬
vida icke åtminstone vid de större poststationerna inskränkningarna i
deras befogenhet kunde helt eller delvis bortfalla, än att för dessa in¬
skränkningars skull planera dyrbarare nya poststationer. Hvad åter
allmänhetens obehag af poststationernas underordnade ställning i för¬
hållande till postkontoren beträffar, torde detta i regel ej heller vara
af den betydelse, att det berättigar till kraf på dyrbarare anordningar.
Någon grundad förhoppning att allmänheten skulle blifva bättre be¬
tjänad genom utbyte af de nuvarande poststationsföreståndarne mot post¬
tjänstemän synes ej heller förefinnas. Särskildt vid de större poststa¬
tionerna torde valet af föreståndare ske med urskillning, och klagomål
mot den nuvarande anordningen hafva ej försports. Äfven torde vara
anledning att taga i betraktande, att postanstalter med tjänstemän af
högre eller lägre grad såsom föreståndare naturligen hållas öppna en¬
dast å bestämda tider, under det att vid de nuvarande poststationerna
allmänheten ofta till aflägset boendes fördel expedieras å tider, då rätt
därtill ej finnes.
14 Andra hammarens tredje tillfälliga utskotts utlåtande Nr 3.
Utskottet anser därför, att ur synpunkten af den korresponderande
allmänhetens tillgodoseende tillräckliga skäl ej föreligga för upprättande
af poststationer af ny typ, samt anser att, om än i de fall, då de nya
poststationerna verkligen komma att ersätta postkontor, en besparing
vinnes, ganska stor möjlighet föreligger att de tilltänkta poststationerna
kunna komma att utbreda sig på de nuvarande poststationernas område,
hvilket utskottet anser böra förebyggas.
Hvad den tredje synpunkten eller beredande af befordringsmöjlig-
beter för de lägre posttjänstemännen beträffar, är det tydligen ej för när¬
varande många platser att vinna, i den händelse att utskottets uppfatt¬
ning, nämligen att de nya poststationerna på intet vis få inkräkta på de
nuvarande poststationernas område, vinner Riksdagens gillande. Utskottet
har emellertid ingalunda tagit afstånd från Riksdagens vid upprepade
tillfällen uttalade uppfattning om det synnerligen lämpliga, såväl ur be-
sparingssynpunkt som ur synpunkten att genom ökade befordringsmöj-
ligheter böja de lägre tjänstemännens intresse för arbetet i postverkets
tjänst, att i största möjliga utsträckning till de lägre tjänstemännen
öfverflytta de göromål, som hittills förbehållits tjänstemän af högre grad.
En sådan öfverflyttning bär äfven under de senare åren i afsevärd ut¬
sträckning ägt rum, hvarom det ökade antalet till förste postiljoner och
förste postvaktmästare befordrade tjänstemän af lägre grad bär vittne.
Dessa utgjorde år 1904 340 stycken, men i februari i år 782 stycken,
under det antalet posttjänstemän af högre grad nedgick från 1,402
stycken år 1904 till 1,351 år 1910. Den användning, som de befordrade
tjänstemännen af lägre grad vunnit, framgår af följande tabell.
Distrikt.
|
Förste
postiljoner
vid järn vägs¬
posten.
|
Förste postvaktmästare vid postdirek¬
tionerna och postkontoren.
|
S u in m a.
|
Förste postvakt¬
mästare, som
utföra göromål,
hvilka förut
utförts af
tjänstemän af
högre grad.
|
Förman
etc.
|
Värdebref-
bärare.
|
Södra..............................
|
89
|
1 5
|
|
|
104
|
Malmö .............................
|
|
14
|
6
|
9
|
29
|
Västra ..............................
|
74
|
27
|
19
|
32
|
152
|
Östra.................................
|
75
|
8
|
4
|
—
|
87
|
Stockfiol ms ................
|
|
68
|
74
|
94
|
236
|
M ol 1 p.rsta......................
|
104
|
9
|
|
118
|
Norra................................
|
41
|
13
|
2
|
—
|
56
|
Summa
|
383
|
154
|
no
|
135
|
782
|
15
Andra hammarens tredje tillfälliga utskotts utlåtande Nr 3.
Af tabellen framgår, att nära hälften äro sysselsatta vid järnvägs-
posten,. under det att vid postkontoren antalet af dem, som direkt er¬
sätta tjänstemän af högre grad, endast är 154. Visserligen kan denna
öfverflyttning af göromål till de lägre tjänstemännen endast ske i den
mån som ledigheter uppkomma bland tjänstemännen af högre grad samt
behof af nya tjänster uppstår, men äfven förefaller arten af de göro¬
mål, som anförtros åt de lägre tjänstemännen, begränsad på ett sätt,
som förefaller onödigtvis inskränka det af Riksdagen som önskvärdt be¬
tecknade utbytet af tjänstemän. Deras arbete vid järnvägsposten utgöres
hufvudsakligen af sortering och dirigering af post, och detsamma torde
vara förhållandet vid de fasta postkontoren, hvarjämte vid dessa före¬
komma sådana göromål som journalisering och avisering af värdeför¬
sändelser och postanvismngar samt biträde vid tidningsbokföring och
handläggning åt tidningsgöromål. Däremot får den lägre tjänstemannen
icke taga befattning med allmänhetens expediering och postförsän¬
delsernas taxering — den s. k. disktjänsten — hvilka göromål jämte
redovisning af influtna och uppburna medel utgöra poststationsförestån-
darnes egentliga uppgifter. Då således hvarje poststationsföreståndare
måste lära sig dessa göromål, förefaller det utskottet sannolikt, att
bland det stora antalet lägre posttjänstemän åtskilliga finnas, som med
fördel kunde inläras detta arbete. Genom utvidgning af de lägre
tjänstemännens verksamhet i denna riktning och genom att underlätta
deras inhämtande af erforderliga teoretiska kunskaper anser utskottet
på effektivaste sätt beredas ökade befordiungsmöjligheter för de lägre
posttjänstemännen, hvarjämte utsikt vinnes för uppnående af motionär¬
ernas önskemål på det enda ekonomiskt fördelaktiga sättet, nämligen
att de mindre postkontoren må kunna förestås af posttjänstemän af lägre
grad. Utskottet styrkes i sin uppfattning af denna anordnings möjlig¬
het af det förhållandet, att landets järnvägsstationer i förhållande till
sin storlek äro indelade i klasser, af hvilka de mindre förestås af sta-
tionsmästare, som äro tjänstemän af lägre grad.
Den anordning, som utskottet här ifrågasätter, kräfver emellertid
en utredning, hvilken ej ingår i motionärernas yrkande, angående förut¬
sättningarna för möjligheten att förordna tjänstemän af lägre grad att
förestå de mindre postkontoren.
Då utskottet, såsom af ofvanstående framgår, ej kunnat finna, att
det hvarken ur statsekonomisk synpunkt, ej heller ur synpunkten af
allmänhetens bättre betjänande eller af beredande utaf ökade befordrings-
möjligheter för postfunktionärer af lägre grad föreligga tillräckliga skäl
16 Andra kammarens tredje tillfälliga utskott utlåtande Nr 3:
för vidtagande af de åtgärder, som motionärerna påyrka, får utskottet
hemställa,
att herrar Nilssons i Kristianstad och Thorssons
motion ej må till någon Andra kammarens åtgärd för¬
anleda.
Stockholm den 16 mars 1912.
På utskottets vägnar:
AXEL von SNEIDERN.
Reservation
af herr Lernke, som anfört:
Emot senare delen af utskottets motivering från och med satsen:
»Utskottet har emellertid ingalunda tagit afstånd från etc.» har jag
ansett mig böra reservera mig, på den grund, att de uttalanden, ut¬
skottet i denna del af motiveringen gjort, icke kunna sägas vara för¬
anledda af motionärernas yrkande och förty måste anses ligga utanför
motionens område.
Herr Molin i Södertälje har begärt få antecknadt, att han ej del¬
tagit i ärendets behandling inom utskottet.
Stockholm, K. B. Boströms Boktryckeri, 1912.