Eungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 193.
1
Nr 193.
Kungl. Maj:ts nådiga -proposition till Riksdagen angående förhöjdt
statsanslag till allmänna barnbördshuset i Stockholm;
gifven Stockholms slott den 29 mars 1912.
Under åberopande af bilagda utdrag af statsrådsprotokollet öfver eckle¬
siastikärenden för denna dag vill Kungl. Maj:t härmed föreslå Riksdagen
att för uppehållande af verksamheten vid allmänna barnbördshuset
i Stockholm bevilja — utöfver för barnbördshuset nu utgående anslag å
ordinarie stat, 24,853 kronor — ytterligare å extra stat för år 1913 ett
anslag å 64,250 kronor.
De till ärendet hörande handlingarna skola tillhandahållas Riksdagens
vederbörande utskott; och Kungl. Maj:t förblifver Riksdagen med all kung¬
lig nåd och ynnest städse välbevågen.
Under Hans Maj:ts
Min Allernådigste Konungs och Herres frånvaro,
Enligt Dess nådiga beslut:
GUSTAF ADOLF.
Fridtjuv Berg.
Bihang Ull Riksdagens protokoll 1912. 1 samt. 152 höft. (Nr 193.)
1
2
Kungl. Maj ds Nåd. Proposition Nr 193.
Förhöjdt
statsanslag
till allmänna
barnbörds-
hnset i
Stockholm.
Utdrag af protokollet öfver ecklesiastikärenden, hållet inför Hans Maj:t
Konungen i statsrådet å Stockholms slott den 29 mars 1912.
N ärvarande:
Hans excellens herr statsministern Staaff,
Hans excellens herr ministern för utrikes ärendena grefve Ehrensvård,
Statsråden: Petersson,
SCHOTTE,
Berg,
Bergström,
friherre Adelswärd,
Petrén,
Stenström,
Larsson,
Sandström.
Departementschefen, statsrådet Berg anförde:
Å ordinarie stat finnas för närvarande under rubriken Barnmorske-
undervisningen och barnbördshusen uppförda särskilda anslag å tillhopa
63,533 kronor, däraf för allmänna barnbördshuset i tre särskilda poster
sammanlagdt 24,853 kronor.
Vid underdånig anmälan den 13 januari 1912 af anslagsbehofven
under riksstatens åttonde hufvudtitel omförmälde jag, att dir ektionen
för allmänna barnbördshuset i underdånig skrifvelse den 10 oktober
1911 hemställt, det Kungl. Maj:t täcktes föreslå 1912 års Riksdag att från
3
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 193.
och med år 1913 tills vidare för allmänna barnbördshusets verksamhet be¬
vilja ett till 97,000 kronor förhöjdt anslag. Då emellertid denna fråga
vid aflåtandet af propositionen angående statsverkets tillstånd och behof
för år 1913 ännu icke blifvit slutbehandlad inom ecklesiastikdepartementet,
men för ändamålet erforderligt belopp borde tagas i beräkning vid fram¬
läggande af anslagsbehofven för år 1913, beslöt Kungl. Maj:t på min hem¬
ställan föreslå Riksdagen att i afbidan på nådig proposition angående för¬
höjning af anslaget till allmänna barnbördshuset för ifrågavarande ända¬
mål beräkna en höjning i det ordinarie anslaget till barnmorskeundervis-
ningen och barnbördshusen från dess nuvarande belopp, 63,533 kronor,
till 135,680 kronor eller med 72,147 kronor.
Allmänna barnbördshuset har enligt af Kungl. Maj:t den 28 januari
1898 utfärdadt reglemente för styrelsen och förvaltningen af denna in¬
rättning till ändamål dels att såsom välgörenhetsinrättning till vård emot¬
taga barnaföderskor under barnsängstiden, dels ock att såsom läro¬
anstalt lämna medicine studerande tillfälle till praktisk undervisning i
barnförlossningskonsten. Undervisning i nämnda konst skall, heter det
vidare i reglementet, vid allmänna barnbördshuset jämväl lämnas åt be¬
hörigen antagna barnmorskelärlingar, ifall särskilda omständigheter göra
sådant nödvändigt. Sedan lång tid tillbaka är emellertid undervisningen
för barnmorskeelever i Stockholm förlagd till Stockholms stads barnbördshus.
Ända till år 1911 upptogos i riksstaten under rubriken: allmänna
barnbördshuset jämväl de statsanslag, som afsågo barnmorskeundervisningen
i Stockholm. Från och med sistnämnda år äro emellertid de för barn¬
morskeundervisningen i Stockholm afsedda anslagsposterna frånskilda och
uppförda under särskild rubrik: undervisningsanstalten för barnmorskor i
Stockholm. Staten för allmänna barnbördshuset, som efter denna utbryt¬
ning upptager allenast för barnbördshusets eget behof afsedda anslags¬
poster, har numera följande utseende:
1 förestånderska ........................................................................... kronor 300: —
till inköp och underhåll af instrument.............................. » 75: —
» barnbördshusets öfriga verksamhet jämlikt särskilda
kungl. bref beviljade medel............................................. » 24,478: —
Summa kronor 24,853: —
Den af direktionen för allmänna barnbördshuset fastställda inkomst-
och utgiftsstaten för år 1911 upptager följande poster:
4
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 193.
Inkomster:
statsanslag.................................................
|
. kronor
|
24,853: —
|
hyresmedél .............................................
|
T>
|
3,047: —
|
räntemedel ..............................................
|
|
16,000: —
|
asylen: för matportioner......................
|
»
|
7,500: —
|
Summa kronor
|
51,400: —
|
Utgifter:
|
|
|
aflöningar ................................................
|
kronor
|
8,750: —
|
premier till barnmorskeelever.............
|
|
75: —
|
mathållning ..............................................
|
»
|
17,500: —
|
tvättkostnader .......................................
|
»
|
10,500: —
|
inventariers uppköp och underhåll .
|
|
1,500: —
|
fastighetens underhåll
|
»
|
3,000: —
|
värme- och lyshållning ......................
|
»
|
5,000: —
|
medikamenter...........................................
|
>
|
2,100: —
|
instrumenter ...........................................
|
»
|
700: —
|
lifräntor ...................................................
|
»
|
200: —
|
glas och porslin.....................................
|
|
300: —
|
diverse .......................................................
|
|
1,775: —
|
Summa kronor 51,400
Direktionens nu föreliggande framställning om förhöjning af stats¬
bidraget till allmänna barnbördshuset är föranledd däraf, att denna inrätt¬
ning, som senast med ingången af år 1913 väntas komma att taga i an¬
språk de nybyggnader för densamma, som nu äro under uppförande, där¬
efter kommer att bedrifva sin verksamhet i väsentligt större omfattning
än hittills. Innan jag öfvergår till en redogörelse för denna framställning,
torde jag emellertid få i korthet omnämna dels huru allmänna barnbörds-
husets förvaltning är ordnad, dels ock Riksdagens behandling af frågan
om uppförande af nya byggnader för nämnda anstalt.
Enligt § 4 i reglementet ombesörjes allmänna barnbördshusets förvalt¬
ning i ekonomiskt hänseende af en direktion, bestående af öfverståthållaren
— hvilken dock enligt medgifvande den 2 juni 1908 vid semester och
förfall företrädes af underståthållaren — fyra af Kungl. Maj:t förordnade
ledamöter samt »ordinarie professorn i obstetrik» vid karolinska institutet.
Den sistnämnde skall tillika vara barnbördshusets öfverläkare och direktor.
I enlighet med gällande stadgar och bestämmelser för karolinska in¬
stitutet hafva — säges det i § 13 af förenämnda reglemente — direktor
5
Kungl. Maj ds Nåd. Proposition Nr 193.
och öfriga lärare i obstetrik och gynekologi vid nämnda institut att i
egenskap af klinikföreståndare hvar i den ordning, som af universitets¬
kanslern bestämmes, bestrida hälso- och sjukvården äfvensom undervis¬
ningen vid allmänna barnbördshuset. Sedan genom den år 1908 genom¬
förda löneregleringen för karolinska institutet förutvarande extra ordi¬
narie professuren i obstetrik och gynekologi förvandlats till ordinarie pro¬
fessur, har i stadgarna för institutet den 27 november 1908 (§ 83) bestämts,
att Kungl. Maj:t efter förslag af institutets lärarkollegium och på hem¬
ställan af kanslern för rikets universitet förordnar en af professorerna i
obstetrik att vara öfverläkare och direktor vid allmänna barnbördshuset,
dock att, jämlikt öfvergångsstadgande, den professor, som vid 1908 års
utgång innehade denna befattning, skulle fortfarande innehafva densamma.
År 1906 framlade direktionen för allmänna barnbördshuset förslag
till nybyggnad för nämnda inrättning å norra delen af kungl. Djur¬
gården.
De uppgjorda ritningarna utvisade, att själfva barnbördshuset skulle
innehålla rum för 64 sängar jämte nödiga lokaler för sjukvård och under¬
visning. Vidare skulle uppföras en särskild bostadsbyggnad för anstaltens
öfverläkare och direktor.
Därjämte var det direktionens afsikt att för den så kallade Bene-
dickska asylen för fattiga barnaföderskor och deras barn låta uppföra en
särskild byggnad i anslutning till barnbördshusets byggnad. Utgifterna
för asylens byggnad skulle bestridas af asylens egna, för ändamålet dispo¬
nibla medel.
Med anledning af framställda anmärkningar omarbetades förslaget.
Vid uppgörandet af det nya förslaget (1908 års förslag) hade asyl¬
byggnaden helt och hållet uteslutits. Däremot hade antalet rum för tjänst¬
görande medicine kandidater ökats från 12 till 20. Vidare hade beredts
bostad åt en underläkare, särskildt rum för den tjänstgörande läkaren samt
7 särskilda platser för hafvande kvinnor före förlossningen. Kontor och
bostad för kamreraren vid barnbördshuset voro i förra förslaget inrymda
i asylbyggnaden, men hade i det nya förslaget förlagts till en af barn¬
bördshusets flyglar.
Uti den underdåniga skrifvelse af den 25 september 1908, hvarmed
direktionen öfverlämnade det nya förslaget, erinrade direktionen därom,
att sedan det nya barnbördshuset tagits i bruk, den årliga driftkostnaden
måste blifva väsentligt större än den för det dåvarande vore, eftersom
det nya barnbördshuset blefve mer än dubbelt så stort som det gamla.
Enligt skrifvelsen bifogad beräkning skulle den årliga driftkostnaden
för det nya barnbördshuset komma att uppgå till 80,000 kronor. Som
6
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 193.
antalet patienter för år vore beräknadt till 2,000, utgjorde således kost¬
naden för hvarje patient 40 kronor. Då någon ökning uti inrättningens
egna årliga inkomster icke kunde påräknas, enär enligt gällande reglemente
för barnbördshuset vården å detsamma vore kostnadsfri, skulle behof
uppstå af en förhöjning i det till barnbördshuset då utgående årliga stats¬
anslaget. Detta anslag utgjorde för det dåvarande i afrundadt tal 25,000
kronor och skulle enligt den bifogade kalkylen framdeles behöfva höjas
med 45,000 kronor till 70,000 kronor.
Till täckande af den årliga driftkostnaden, 80,000 kronor, beräknades,
i afrundade tal:
dåvarande statsanslag........................
räntor och donationsmedel
hyresmedel............................................
ytterligare erforderligt statsanslag
.............. kronor 25,000
.............. » 9,500
............. » 1,000
............. » 44,500
Summa kronor 80,000
I propositionen den 26 mars 1909 (nr 156) föreslog Kungl. Maj:t
Riksdagen, bland annat, att — under medgifvande att till allmänna barn¬
bördshuset i Stockholm finge å kungl. Djurgården med nyttjanderätt tills
vidare, intill dess Kungl. Maj:t med Riksdagens samtycke förordnade om
markens användande för annat ändamål, afgiftsfritt och i öfrigt på de
villkor, Kungl. Maj:t bestämde, till tomtplats för nya byggnader för all¬
männa barnbördshuset upplåtas viss erforderlig mark — för uppförande
å den upplåtna tomtplatsen af nya byggnader för allmänna barnbördshuset
i hufvudsaklig öfverensstämmelse med senast framlagda ritningar med till¬
hörande kostnadsförslag äfvensom för anskaffande af nya inventarier för
barnbördshuset
dels besluta, att ett belopp intill 574,860 kronor skulle af riksgälds-
kontoret förskottsvis utbetalas, på sätt Kungl. Maj:t bestämde, för att
återgäldas i den mån den allmänna barnbördshuset tillhöriga fastigheten
nr 3 kvarteret Murmästaren i Stockholm blefve försåld och köpeskilling
därför inflöte,
dels bevilja ett anslag af 364,640 kronor, att till statsverket åter-
bäras i den mån nämnda köpeskilling kunde komma att öfverstiga 574,860
kronor.
Enligt utdrag af statsrådsprotokollet öfver ecklesiastikärenden för den
26 mars 1909, hvilket fanns bifogadt nämnda proposition, yttrade veder¬
börande departementschef vid föredragning af frågan om nybyggnad för
allmänna barnbördshuset bland annat:
7
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 193.
Redan däraf, att allmänna barnbördshusets lokaler i det hela befunne sig i samma
skick som år 1858, syntes det departementschefen vara påtagligt, att desamma icke
kunde motsvara nutida kraf på en dylik inrättning. I upprepade framställningar hade
ock barnbördshusets direktion betonat den trängande nödvändigheten af att i hälso¬
vårdens och undervisningens intresse nya modernt inredda byggnader uppfördes för
barnbördshusets räkning. Hvad direktionen därutinnan anfört, hvilket vunnit under¬
stöd af samtliga i ämnet hörda sakkunniga myndigheter, syntes icke kunna jäfvas,
och departementschefen ansåge frågan vara af den art, att den icke längre tålde att
skjutas åt sidan.
Allmänna barnbördshuset vore väl från början en välgörenhetsinrättning, men
i den mån läkarutbildningen i obstetrik förlagts dit, hade inrättningens ursprungliga
syfte trädt i skuggan för det statsändamål, densamma hade att fylla. Allmänna barn¬
bördshuset kunde därför nu i det hela sägas vara en statsanstalt, ehuru detsamma
intoge en själfständig ställning under förvaltning af en särskild direktion. Det stats¬
ändamål, barnbördshuset tillgodosåge, hade ock bebjärtats därigenom, att bidrag af
allmänna medel anvisats såväl till anskaffande af lokaler för inrättningen som till den¬
sammas drift. Då fråga förelåge om uppförande af nya tidsenliga byggnader för all¬
männa barnbördshuset, syntes det departementschefen därför, att statsmakterna i un¬
dervisningens intresse icke borde undandraga sig att lämna bidrag till befordrande af
frågans lyckliga lösning.
Mot det framlagda ritningsförslaget, sådant detsamma slutligen förelåg, hade
departementschefen icke någon erinran att göra.
Ur departementschefens yttrande torde i (ifrigt följande uttalande
höra särskildt framhållas:
»Då barnbördshuset» — yttrade departementschefen — »med den utvidgning
däraf, som i undervisningens intresse tillämuas, måste, på sätt direktionen ock ställt i
utsikt, för sin drift kräfva ökade anslag af statsmedel, synes mig lämpligt att, innan
de nya byggnaderna tagas i bruk, förslag till ny stat för inrättningen, grundad på
förutgången ingående utredning, underställes Riksdagens pröfning.»
Riksdagen biföll propositionen, i hvad den afsåg byggnaderna för
själfva barnbördshuset, men afslog för det dåvarande framställningen, så
vidt angick uppförande af boställsbyggnad för öfverläkaren och direktorn
vid barnbördshuset.
I proposition till 1910 års Riksdag, nr 168, föreslog Kungl. Maj:t
Riksdagen att bevilja anslag till uppförande af bostad för direktorn och
öfverläkaren vid allmänna barnbördshuset å den till nybyggnad för barn¬
bördshuset afsedda tomtplats å kungl. Djurgården, men blef propositionen
icke af Riksdagen bifallen.
8
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 193,
I sin ofvan omnämnda underdåniga framställning den 10 oktober
1911 har direktionen för allmänna barnbördshuset anfört:
Uti underdånigt yttrande den 25 september 1908 angående föreslagen nybyggnad
för allmänna barnbördshuset både direktionen framhållit, att sedan det nya barnbörds¬
huset tagits i bruk, den årliga driftkostnaden måste blifva väsentligt större än förut samt
att, då någon ökning uti barnbördshusets årliga inkomster icke kunde påräknas på
grund däraf att, enligt Kungl. Maj:ts nådiga reglemente för barnbördshuset den 28
januari 1898, vården å detsamma vore kostnadsfri, en ökning i det dåvarande stats¬
anslaget blefve oundgänglig.
Alltsedan den 15 juli 1910, då byggnadsarbetet å det nya barnbördshuset tagit
sin början, hade nämnda arbete fortgått utan några störande afbrott, så att direktionen
hade anledning förmoda, att det nya barnbördshuset skulle kunna tagas i bruk i slutet
af år 1912. Från och med år 1913 komme alltså behofvet af ett större statsanslag att
göra sig gällande, och hade direktionen med anledning häraf nu ansett sig böra därom
göra underdånig framställning.
Med anledning häraf hade direktionen uppgjort förslag till inkomst- och utgifts-
stat för år 1913, hvilket bifogades direkiionens skrifvelse. Vid bestämmandet af lö¬
nerna hade direktionen i allmänhet tagit hänsyn till de af Stockholms kommun senast
fastställda utgiftsstater för liknande inrättningar. Sålunda hade direktionen upptagit
ålderstillägg efter vissa år till vissa funktionärer. Lön till öfverläkare vore icke upp¬
tagen i förslaget af den anledning, att, enligt det för anstalten gällande reglementet,
det ålåge vissa lärare vid karolinska institutet att utan särskild ersättning bestrida
sjukvården inom anstalten. Däremot hade lön upptagits till en underläkare af det
skäl, att då Riksdagen icke velat medgifva, att en särskild byggnad för barnbörds¬
husets direktor blefve uppförd inom anstaltens område, barnbördshuset i det utvidgade
skick, det efter nybyggnaden erhölle, icke kunde undvara eu examinerad läkare, som
ständigt funnes på platsen. Direktionen vore nämligen af den mening, att läkar¬
vården icke kunde på ett tillfredsställande sätt uppehållas af den amanuens, som, med
kontant aflöning från karolinska institutet, skulle jämlikt reglementets föreskrift tjänst¬
göra å barnbördshuset. Denna amanuenstjänst bestredes af personer, som icke alltid
vore utbildade läkare, hvarjämte tjänstens innehafvare ofta ombyttes.
Bland utgifterna förekomme äfven under titel »lifräntor» en post på 200 kronor.
Denna utgift grundade sig därpå, att direktionen år 1870 fått emottaga en donation
på 6,000 kronor, den så kallade Lundgrenska donationen, med villkor att direktionen
förbunde sig att till två af donator bestämda personer utbetala lifräntor med tillhopa
300 kronor årligen. Af dessa personer hade en redan aflidit, och det vore till den
ännu kvarlefvande, som ifrågavarande 200 kronor utbetalades.
För bestridande af utgifterna, som enligt framställningen bifogadt statförslag
uppginge till 106,460 kronor, ägde barnbördshuset inga andra tillgångar än dels
räntan på den så kallade kapitalfonden, hvilken ränta, beräknad efter 4 %K uppginge
till 8,299 kronor 54 öre, dels ock hyresmedel, som beräknats komma att inflyta för
6 till tjänstgörande medicine kandidater ständigt uthyrda rum, hvilka hyresmedel upp¬
tagits till 1.080 kronor, eller tillhopa 9,379 kronor 54 öre.
Visserligen ägde barnbördshuset tre andra fonder, nämligen
Liebertska fonden på........................................ kronor 3,000: —
professor Westermarks fond på ........................ » 613: 12
och G. F. Althainz’ fond på .................................... » 50,000: —,
9
Kung!. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 193.
men som afkastningen af dessa fonder, enligt vederbörandes bestämmelser, icke finge
användas för barnbordshusets direkta underhåll, kunde däraf ingenting beräknas för
själfva driftkostnaden.
Skillnaden emellan allmänna barnbordshusets sålunda beräk¬
nade utgifter ....................................................................................... kronor 106,460: —
och inkomster.................................................................................... »_9,379: 54
eller ............................................... kronor 97,080: 46
utgjorde det belopp, som årligen erfordrades af statsmedel för barnbordshusets behof i
dess utvidgade skick.
Direktionen hade vid upprepade tillfällen haft anledning taga i öfvervägande,
huruvida icke någon ersättning skulle kunna utkräfvas af de kvinnor, som erhölle vård
å anstalten, men direktionen hade hittills icke funnit lämpligt att till Kungl. Maj:t
inkomma med något förslag i sådant hänseende. Barnbordshusets traditionella och i
dess reglemente fastslagna karaktär af välgörenhetsinrättning skulle nämligen där¬
igenom till stor del upphöra, hvilket redan i och för sig vore ur humanitär synpunkt
motbjudande. Därjämte skulle en sådan anordning helt visst förorsaka minskning i
beläggningen, hvarigenom en måhända ödesdiger brist i det för undervisningen så
viktiga kliniska materialet skulle komma att uppstå.
På grund af hvad direktionen sålunda anfört, hemställde direktionen i under¬
dånighet, att Kungl. Maj:t täcktes i nåder föreslå 1912 års Riksdag att från och med
år 1913 tills vidare bevilja ett årligt bidrag för allmänna barnbordshusets underhåll
med 97,000 kronor.
Det af direktionen åberopade förslaget till stat för år 1913 är af
följande lydelse:
Inkomster:
Ränta å kapitalfonden, som nu upp¬
går till 207,488 kronor 53 öre, be¬
räknad efter 4 % ............................. kronor 8,299: 54
Hyresmedel från tjänstgörande medi¬
cine kandidater för 8 rum, däraf 6
beräknas ständigt kunna uthyras
för 15 kronor per månad och rum » 1,080: — kronor 9,379: 54
Statsanslag.................................................................................... »_97,080: 46
Summa kronor 106,460: —
Utgifter:
Enligt bilagd beräkning ................................................ kronor 106,460: —
Summa kronor 106,460: —
Bihang till Riksdagens protokoll 1912. 1 sand. 152 käft. (Nr 193.) 2
10
Kungl. Maj ds Nåd. Proposition Nr 193.
Den till nyssnämnda förslag till stat hörande förteckning å utgifter
lyder sålunda:
Beräkning af utgifter vid allmänna barnbördshuset för år 1913.
Antal
portio¬
ner
1
2
2
1
2
15
1
1
2
27
a) Löner, arfvoden och dylikt:
1 underläkare, aflöning.....................................................
bostad med möbler, värme och kost.
1 predikant, arfvode ........................................................
till direktionens disposition för uppehållande af kam¬
rerar-, kassörs- och sekreterargöromålen ....................
1 maskinist1), aflöning.....................................................
bostad och värme.
1 maskinistbiträde1), aflöning .........................................
bostad med möbler, värme och kost.
2 eldare, aflöning åt hvar och en 460 kronor ..............
bostad med möbler, värme och kost.
1 vaktmästare1), aflöning..................................................
bostad och värme.
2 drängar, aflöning till hvar och en 400 kronor...........
bostad med möbler, värme och kost.
1 husmoder1), aflöning ....................................................
bostad med möbler, värme, lyse och kost.
2 sköterskor2), aflöning till hvar och en 500 kronor.....
bostad med möbler, värme, lyse och kost.
15 sköterskebiträden, aflöning till hvar och en 300 kronor
bostad med möbler, värme, lyse och kost.
1 köksförestånderska1), aflöning...................................
bostad med möbler, värme, lyse och kost.
1 tvättförestånderska2), aflöning .......................................
bostad med möbler, värme, lyse och kost.
2 portvakter (kvinnliga)8), 4), aflöning åt hvar och en
200 kronor .......*............................................................
bostad med möbler, värme, lyse och kost.
till ålderstillägg..................................................................
för beredande af semester, vikariatsersättning under
sjukdom och dylikt.....................................................
transport —
Kronor
2,800
1,000
3.000
1,600
800
920
960
800
660
1.000
4,500
660
500
400
5,100
1,000
öre
Kronor
öre
25,700
25,700
x) jämte 5 ålderstillägg å 120 kronor efter respektive 3, 6, 9, 12 och 15 år.
2) » 5 » k 100 » » »3, 6, 9, 12 och 15 år.
3) » 5 » å 60 » » y> 3, 6, 9, 12 och 15 år.
*) med skyldighet att passa telefon.
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 193. 11
Antal
|
|
|
|
|
|
portio¬
ner
|
|
Kronor
|
öre
|
Kronor
|
öre
|
27
|
transport
|
—
|
—
|
25,700
|
—
|
|
b) Inventariers inköp och underhåll:
|
|
|
|
|
|
för patienterna ..................................................................
|
5,500
|
—
|
|
|
|
» personalen och kandidaterna......................................
|
2,500
|
—
|
8,000
|
—
|
|
c) Ljus och värme:
|
|
|
|
|
|
beräknad utgift för gas ...................................................
|
1,000
|
—
|
|
|
|
» » » elektricitet ......................................
|
5,500
|
—
|
|
|
|
annan kostnad (kol och ved) .........................................
|
8,500
|
_
|
15,000
|
—
|
|
d) Skrifmaterialier, tryckkostnader, böcker och dylikt
|
|
|
800
|
—
|
|
e) Benhållning och tvätt:
|
|
|
|
|
8
|
8 städerskor, aflöning å 240 kronor.................................
|
1,920
|
—
|
|
|
4
|
4 tvättbiträden, aflöning .................................................
|
1,080
|
—
|
|
|
|
beräknad utgift till renhållningsverket ...........................
|
200
|
—
|
|
|
|
» » » vattenledningsverket.......................
|
3,000
|
—
|
|
|
|
annan kostnad ..................................................................
|
3,800
|
—
|
10,000
|
|
|
f) Kosthåll:
|
|
|
|
|
1 underläkare .................................................................
|
600
|
—
|
|
|
|
43 betjänte å 90 öre per dag (328,50 x 43)..................
|
14,125
|
50
|
|
|
|
70 patienter å 50 öre » » (182,50 x 70)..................
|
12,775
|
—
|
|
|
4
|
4 köksbiträden, aflöning...................................................
|
1,200
|
—
|
28,700
|
50
|
|
g) Medikamenter och dylikt:
|
|
|
|
|
|
apoteksvaror .....................................................................
|
1,000
|
—
|
|
|
|
förbrukningsartiklar (bomull, gas, desinfektionsmedel
|
|
|
|
|
|
och dylikt) ...................................................................
|
4,200
|
—
|
5,200
|
—
|
|
h) Underhållsarbeten för fastigheten........................
|
|
|
4,000
|
—
|
|
i) Instrumenter och undervisningsmateriell............
|
|
|
3,000
|
—
|
|
k) Näringspreparat m. m........................................
|
|
|
500
|
-
|
|
1) Lifräntor...............................................................
|
|
|
200
|
—
|
|
m) Oförutsedda utgifter .............................................
|
|
|
5,359
|
50
|
43
|
Summa
|
—
|
—
|
106,460
|
—
|
12
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 193.
Medicinalstyrelsen har i underdånigt utlåtande den 3 november 1911
förklarat sig för sin del icke hafva något att erinra mot bifall till hvad
direktionen hemställt.
Härefter har statskontoret i underdånigt yttrande den 18 november
1911 i ärendet anfört:
I enlighet med den uppfattning af barnbördshusets ställning till statsverket, som
departementschefen i sitt ofvan omnämnda yttrande till statsrådsprotokollet den 26
mars 1909 uttalat, och då barnbördshusets direktion i sin underdåniga skrifvelse den
25 september 1908, hvilken jämväl anfördes i nämnda statsrådsprotokoll, erinrat därom,
att sedan det nya barnbördshuset tagits i bruk, den årliga driftkostnaden måste blifva
väsentligt större än förut, eftersom det nya barnbördshuset blefve mer än dubbelt så stort
som det gatnla, ansåge statskontoret, att staten svårligen kunde undandraga sig de
ökade driftkostnader, som till följd af det med statens bistånd utförda nybygget be¬
funnes erforderliga.
Beträffande beloppet af dessa kostnader hade statskontoret gjort nedanstående
sammanställning af de beräkningar, direktionen förebragt dels i sin nu föreliggande
underdåniga skrifvelse den 10 oktober 1911 och dels i sin förenämnda underdåniga
skrifvelse den 25 september 1908.
Enligt beräkning
|
|
1908.
|
|
1911.
|
aflöningar.......................................................
|
..... kronor 19,880: —
|
kronor
|
25,700: —
|
inventariers inköp och underhåll ..............
|
..... T>
|
5.000: —
|
|
8,000: —
|
ljus och värme ..............................................
|
..... »
|
9,000: —
|
»
|
15,000: —
|
renhållning och tvätt ..................................
|
..... »
|
8,000: —
|
|
10.000: —
|
kosthåll .........................................................
|
..... »
|
21.900: —
|
|
28,700: 50
|
glas och porslin ..........................................
|
... »
|
500: —
|
»
|
- -
|
medikamenter och dylikt ............................
|
..... »
|
4,500: —
|
»
|
5,200: —
|
fastighetens underhåll .................................
|
..... »
|
5,000: —
|
»
|
4.000: —
|
instrumenter och undervisningsmateriel^......
|
..... »
|
1,000: —
|
»
|
3,000: —
|
lifräntor .......................................................
|
..... »
|
200: —
|
|
200: —
|
skrifmaterialier m. m..................................
|
|
- -
|
»
|
800: —
|
näringspreparat m. m..................................
|
..... »
|
—
|
»
|
500: —
|
afgälder ....................................................
|
|
937: 30
|
ä>
|
—
|
premier åt barnmorskelärlingar ...................
|
..... »
|
75: —
|
»
|
—
|
oförutsedda utgifter ....................................
|
..... »
|
4,007: 70
|
)
|
5,359: 50
|
Summa kronor 80,000: —
|
|
106,460: —
|
I de nu beräknade aflöningarna inginge ålderstillägg med hela det belopp, 5,100
kronor, hvartill desamma enligt förslaget högst kunde uppgå. Om denna beräkning
skulle kunna godkännas, borde 5,100 kronor af det anslag, som komme att beviljas,
erhålla karaktären af förslagsanslag, med skyldighet för direktionen att däraf rekvirera
endast så mycket, som verkligen åtginge till ålderstillägg.
I de nu beräknade utgifterna vore upptagna respektive 2,800 kronor och 600
kronor till aflöning och kosthåll åt en underläkare. Nödvändigheten af dessa utgifts¬
poster syntes statskontoret tvifvelaktig, då, såsom i ofvan åberopade statsrådsprotokoll
omnämndes, ej blott undervisningen utan äfven sjukvården vid anstalten skulle be¬
stridas af lärare i obstetrik och gynekologi vid karolinska institutet.
Kungl. Maj.is Nåd. Proposition Nr 193. 13
Det f°r instrumenter och undervisningsmateriell upptagna beloppet, 3,000 kronor,
förefölle val högt, då år 1908 ett belopp af 1,000 kronor ansetts tillräckligt till in¬
strumenters uppköp och underhåll. Statskontoret tilltrodde sig visserligen icke att i
detta hänseende föreslå någon ändring, men ville påpeka, att för närvarande utginge
endast 700 kronor till instrumenter vid allmänna barubördshuset och endast 500 kronor
för anskaffande och underhållande af undervisningsmateriell vid den numera till södra
barubördshuset flyttade undervisningsanstalten för barnmorskor i Stockholm.
®.l ^Mler..i öfrig» hänseenden vagade statskontoret mot medicinalstyrelsens till¬
styrkan föreslå ändring, ehuru såväl slutsumman som enskilda poster företedde eu an¬
märkningsvärd stegring från år 1908 till år 1911.
Direktionen öfver allmänna barnbördshuset, som erhållit tillfälle att
yttra sig med anledning af hvad statskontoret uttalat, har i underdånig
skrifvelse den 25 november 1911 anfört:
s^tskontoret anfört, hade anslaget till löner upptagits med beräkning af
alderstillägg för sådan personal, som ansetts därtill berättigad. Detta hade skett af
det skäl, att direktionen^ ansett lämpligast, att anslaget till barnbördshusets drift och
administration beviljades åtminstone till en början under form af förslagsanslag, något
som icke syntes innebära någon risk eller oegentlighet, enär barnbördshusets förvalt-
ning voie föremal för samma granskning och kontroll som hvarje annan statens in¬
rättning. Det uppgjorda statförslaget vore därför afsedt att vara en beräkningsgrund
för anslaget i dess helhet.
.i råga om förslaget att anställa en underläkare vid allmänna barnbördshuset
vidhölle direktionen sin framställning i denna del och åberopade såsom skäl därför
hvad i dess underdåniga skrifvelse den 10 oktober 1911 därom blifvit anfördt.
Beträffande den af statskontoret gjorda anmärkning, att anslaget till instrurnenter
och undervisningsmateriell nu upptagits till 3,000 kronor, under det att samma anslags¬
post ar 1908 ^ beräknats till endast 1,000 kronor, berodde denna afsevärda skillnad i
anslaget därpå att, då vid bestämmande af sistnämnda summa beräknats, att en stor
del af den dyrbara undervisningsmateriellen, som användes vid allmänna barnbörds-
huset, skulle, hädanefter som hittills, bekostas af karolinska institutet, direktionen nu-
mera ansett lämpligare, att hela denna utgiftspost uppfördes å barnbördshusets stat,
hvarigenom en tydligare uppgift om den verkliga kostnaden vunnes.
Karolinska mediko-kirurgiska institutets lärarkollegium har i infordradt
yttrande den 14 december 1911 anfört:
o Med afseende a don af statskontoret gjorda anmärkningen i fråga om uppförande
a barnbördshusets stat af löneförmåner för en underläkare hade lärarkollegiet ansett
sig höra framhålla, att den föreslagna befattningen syntes vara af behofvet synnerligen
val påkallad; men då, på sätt jämväl af statskontoret blifvit anmärkt, det ålåge karo¬
linska institutet att genom sina vederbörande lärare bestrida sjukvården vid barnbörds-
buset, syntes befattningen rätteligen böra uppföras på karolinska institutets och icke
pa barnbördshusets stat; men borde likväl underläkaren, på sätt föreslaget blifvit, er¬
hålla bostadsrum å barnbördshuset äfvensom kost, uppvärmning och lyse. Hvad an-
gmge de föreslagna aflöningsförmånerna hade lärarkollegiet velat anmärka, att befatt¬
ningen yoie afsedd för eu läkare med mera omfattande erfarenhet och långvarigare
anställning än de för hingst ett år antagna läkare, som under benämning amanuenser
vore fastade vid karolinska institutets kliniker i allmänhet.
14
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 193.
Då statskontoret vidare förklarat sig finna det för instrumenter och undervisnings- ‘
materiell upptagna beloppet, 3,000 kronor, vara väl högt tilltaget, ansage sig lärar¬
kollegiet böra erinra, att något särskilt anslag för tillgodoseende af materiella behof
vid obstetriska kliniken icke funnes uppfördt å karolinska institutets stat, att från
institutets s. k. allmänna materiellanslag under de senare åren plägat för sådant ända¬
mål utgå omkring 100 eller 150 kronor, men att med afseende å de många och vik¬
tiga ändamål, för bvilka detta anslag vore afsedt, det icke kunde förutses, om eller
huru länge något som helst bidrag kunde vara att framdeles påräkna härifrån.
Utöfver hvad sålunda anförts hade det af barnbördshusets direktion uppgjorda
förslaget till stat, såvidt detsamma under den för dess granskning anslagna korta tiden
hunnit af lärarkollegiet genomgås, icke ansetts böra gifva anledning till någon erinran.
Till detta yttrande har universitetskanslern förklarat sig icke halva
något att tillägga.
Härefter har löneregleringskommittén den 14 mars 1912 afgifvit under¬
dånigt utlåtande i ärendet och därvid anfört:
»Till följd af den nu nära förestående betydande utvidgningen af ifrågavarande
institution komma uppenbarligen kostnaderna för dess drift att blifva väsentligt höjda.
Att ökadt anslag af statsmedel skulle komma att kräfvas för barnbördshusets
drift, påpekades ock af vederbörande departementschef, då fråga den 26 mars 1909
förevar hos Kungl. Maj:t om äskande hos Riksdagen af anslag för institutionens ny¬
byggnad. Departementschefen uttryckte jämväl den uppfattningen, att allmänna barn-
bördshuset dåmera i det hela kunde sägas vara en statsanstalt, ehuru detsamma intoge
en själfständig ställning under förvaltning af en särskild direktion.
Kommittén håller ock för sin del före, att staten icke lärer kunna undandraga
sig en väsentlig ökning af det nuvarande årsanslaget till allmänna barnbördshuset.
Det synes kommittén emellertid, att förhöjningen i anslag icke omedelbart bör
göras å ordinarie stat, utan tills vidare medgifvas genom anslag a extra stat.
Efter det barnbördshusets nya byggnad, såsom direktionen antagit, i slutet af år
1912 kunnat tagas i bruk och anstalten blifvit i tillfälle att bedrifva sin verksamhet i
det utvidgade skick, som afsetts med den nya byggnaden, torde lämpligen någon tids
— åtminstone ett eller annat års — erfarenhet böra afvaktas, innan förhöjningen af
det nuvarande årsanslaget varder till beloppet definitivt fastställd genom hela det er¬
forderliga årsanslagets uppförande på ordinarie stat.
Det finnes, enligt kommitténs mening, äfven ett annat skäl, som talar för att
den från och med år 1913 erforderliga förhöjningen af det nuvarande årsanslaget till
allmänna barnbördshuset tills vidare beviljas allenast å extra stat.
I den kostnadsberäkning, som ligger till grund för direktionens nu föreliggande
förslag till stat, har för en stor del af personalen ifrågasatts aflöningsförmåner efter
mönster af dem, som af Stockholms stadsfullmäktige beviljats befattningshafvare vid
stadens sjukvårdsinrättningar. De vid sistnämnda inrättningar utgående afiöningsför-
månerna afvika dock såväl från dem, som skola utgå vid garnisonssjukhuset i Stock¬
holm enligt den af 1912 års Riksdag på Kungl. Maj:ts förslag godkända stat, som ock,
såvidt kommittén meddelade handlingar utvisa, från dem, som finnas upptagna uti
gällande stat för Stockholms hospital vid liouradsberg, äfvensom från dem, som bestämts
för personal vid serafimerlasarettet.
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 193. 15
Det synes kommittén emellertid böra göras till föremål för utredning och prof¬
il? i behörig ordning, huruvida ej, i den man möjligt och lämpligt befiunes, en-
hetliga afiömngsgrunder må kunna och böra bestämmas för såväl sådana sjukvårds¬
inrättningar, livilka i likhet med garnisonssjukhuset i Stockholm och Stockholms ho-
spital äro att anse såsom uteslutande statsinstitutioner, som ock sådana inrättningar,
•Ti ~s utgifter, såsom fallet är med serafimerlasarettet och allmänna barnbördshuset
till väsentlig del bestridas af statsmedel.
Att verkställa en utredning i dessa hänseenden och på grund däraf afrifva för¬
slag i ämnet faller ej inom ramen af de kommittén hittills gifna uppdrag och skulle,
atiw °m så vore falleti eJ kunnat medhinnas på den korta tid, som stått kommittén
till förfogande för nu förevarande ärendes handläggning, samtidigt med att kommittén
hatt att behandla andra angelägna ärenden.»
Kommittén har därefter meddelat vissa delar af den utredning i fråga
om arfvodesförhöjningar vid garnisonssjukhuset i Stockholm, som åter-
iinnes å sid. 79—85 af det vid statsverkspropositionen till 1912 års Riks¬
dag fogade statsrådsprotokollet öfver landtförsvarsärenden för den 13 ja¬
nuari 1912.
Kommittén fortsätter:
»Ofvertygad som kommittén är om lämpligheten, för att ej säga nödvändigheten,
dåra! att den erforderliga höjningen af nu utgående statsanslag till allmänna barn-
bordshuset tills vidare beviljas endast medelst anslag å extra stat, har kommittén sökt
— äfven genom jämförelser med stater för vissa andra sjukvårdsinrättningar — bilda
sig en uppfattning om hvad i nämnda hänseende erfordras för år 1913.
Därvid har kommittén kommit till det resultat att, då det nu gäller allenast en
approximativ anslagskalkyl, kommittén icke tilltrott sig att i den af direktionen »jorda
beräkningen föreslå andra ändringar än i nedan angifna hänseenden.
Kommittén vill dock bestämdt hafva uttalat, att hvad som i aflönings- och andra
hänseenden kan komma att bestämmas för år 1913 icke bör på något sätt fa anses
föregripa eu kommande mer eller mindre definitiv reglering af berörda förhållanden.
Hvad beträffar den föreslagna uuderläkarbefattningen får kommittén erinra, att
sjukvården vid anstalten för närvarande bestrides alternerande af endera utaf de bägce
professorerna i obstetrik och gynekologi vid karolinska institutet och en docent” i
nämnda ämnen vid samma institut. Därjämte finnes å karolinska institutets stat, för
tjänstgöring å dess obstetriska klinik vid allmänna barnbördshuset, en klinisk ama¬
nuens med bostad vid anstalten. Utöfver dessa läkarbefattningar skulle enligt direk¬
tionens förslag inrättas en underläkarbefattning med bostad inom anstalten.
. ^ en jämförelse med de läkarkrafter, som finnas vid Stockholms stads södra
barnbördshus med ett sängantal af omkring 100 sängar, har kommittén icke funnit
sl8 tillräckligt ofvertygad om behofvet af den föreslagna underläkarbefattningen vid
allmänna barn börds huse t, helst om i annat föreliggande sammanhang väsentligt för-
riu*i anöningsförmaner må kunna beredas den vid allmänna barnbördshuset an¬
ställda kliniska amanuensen å karolinska institutets stat, hvarigenom större fordrimmr
skulle kunna ställas på denne.
Därest emellertid ifrågavarande underläkarbefattning det oaktadt skulle befinnas
oundgängligen erforderlig, anser sig kommittén böra i så måtto ansluta sig till den
16
Kiingl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 193.
af karolinska institutets lärarkollegium uttalade och af universitetskanslern biträdda
uppfattningen, att befattningen lämpligen borde uppföras pa karolinska institutets och
icke på barnbördshusets stat. . .
I direktionens beräkning är upptagen en post ä 3,000 kronor till direktionens
disposition för uppehållande af kamrerar-, kassörs- och sekreterargöromålen’.
Nämnda göromål bestridas för närvarande af eu enda befattningshafvare, kam¬
reraren, mot en ersättning af 1,200 kronor jämte 400 kronor såsom hyresbidrag. En¬
ligt hvad för kommittén uppgifvits, skulle afsikten vara att för framtiden, efter om¬
ständigheterna, antingen uppdraga göromålen åt en person eller fördela dem på flera
personer.
Det torde böra bemärkas, att den person, som ma komma att bestrida kamrerar-
och kassörsgöromålen, eventuellt ock sekreterargöromålen, skulle jämte kontanta aflö-
ningen åtnjuta förmånen af boställsvåning med uppvärmning och belysning.
Utan att vilja göra någon erinran mot att i den approximativa kalkylen upptages
det af direktionen för samtliga ifrågavarande göromåls bestridande föreslagna beloppet,
har dock kommittén ansett sig böra ifrågasätta, huruvida icke vid ett definitivt ord¬
nande af anstaltens organisation eu sysslomansbefattning ma böra inrättas därstädes,»
med skyldighet för befattningens innehafvare att bestrida såväl kamrerar- och kassörs-
som ock sekreterargöromålen. o ...
Vidkommande den i direktionens beräkning upptagna posten a 5,100 kronor till
ålderstillägg skulle — under den af kommittén antagna förutsättningen, att auslags-
förhöjningen till anstalten tills vidare skulle beviljas allenast å extra stat — något
anslagsbelopp till bestridande af ålderstillägg gifvetvis icke böra förekomma vid beräk¬
nande af anslagsbehofvet för år 1918.
Hvad angår de af direktionen för städerskor, tvättbiträden och köksbiträden i
beräkningen angifna aflöningsförmåner anser sig kommittén böra meddela, att, enligt
hvad upplyst blifvit, afsikten varit, att nämnda befattningshafvare skulle åtnjuta, för¬
utom kontant aflöning och fri kost, jämväl fri bostad med möbler, värme och lyse.
Under rubriken kosthåll har i direktionens beräkning upptagits ett belopp af
600 kronor till en underläkare. Detta belopp har visserligen synts kommittén högt
tilltaget, men har kommittén vid beräknande af den anslagsökning, som må befinnas
erforderlig för anstalten, icke ansett sig böra göra någon ändring i nämnda belopp.
Vare sig endast en klinisk amanuens eller jämväl en särskild underläkare skulle komma
att tjänstgöra vid anstalten och erhålla bostad där, lärer det i hvarje fall böra be¬
räknas kosthåll för åtminstone en af nämnda läkare.
I fråga om öfriga i direktionens beräkning upptagna poster har kommittén, ehuru
en och annan post förefallit nog högt tilltagen, icke velat payrka någon ändring,, då
anslagslorhÖjningen, i händelse af bifall till hvad kommittén i detta ^hänseende före-
slagit” skulle, intill dess närmare erfarenhet vunnits, anvisas allenast å extra stat.
Vid godkännande af kommitténs i det föregående angifna uppfattning skulle
alltså den af direktionen till 106,460 kronor beräknade utgiftssumman för allmänna
barnbördshusets drift kunna minskas dels med aflöning till en underläkare, 2.800 kronor,
och dels med det till ålderstillägg afsedda beloppet 5,100 kronor eller tillhopa 7,900
kronor. Det af direktionen begärda statsanslaget, 97,000 kronor, skulle följaktligen
kunna sänkas till 89,100 kronor. in»
Då på ordinarie stat redan är anvisadt ett belopp af 24,853 kronor, skulle så¬
lunda för år 1913 erfordras ytterligare anslag å 64,247 kronor eller afrundadt 64,250
kronor att utgå å extra stat.
17
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Kr 193.
Emellertid torde böra slutligen framhållas, att då kommittén ansett sig höra för
år 1913 föreslå nämnda förhöjning i anslag till allmänna barnbördshus^, kommittén
forutsatt, att anstalten redan från ingången af ar 1913 skulle komma att drif vas i sin
vidgade omfattning.»
I hvad löneregleringskommittén sålunda yttrat instämmer jag till alla de- m^ahr*efen
lar. Den behöfliga anslagsförbättringen bör sålunda tillsvidare beredas barn-
bördshuset å extra stat, och från den af direktionen begärda anslagssumman
bör afdragas hvad som beräknats åtgå dels tills aflöning af en underläkare,
2,800 kronor, dels ock till beredande af ålderstillägg åt personalen, 5,100
kronor, tillhopa 7,900 kronor. Efter detta afdrag skulle behofvet af till¬
skott från statsmedel uppgå till 89,100 kronor. Då på ordinarie stat
redan är anvisadt ett belopp af 24,853 kronor, skulle sålunda på extra
stat för år 1913 erfordras ytterligare 64,247 kronor eller afrundadt 64,250
kronor.
Jag vill i detta sammanhang framhålla, att, på sätt lönereglerings¬
kommittén med rätta betonat, arfvodet till den föreslagna underläkaren,
om sådant öfverhufvud skall utgå, bör uppföras å karolinska institutets
stat. Då det är min afsikt att inom den närmaste tiden för Kungl. Maj:t
framlägga förslag till löneförbättring för karolinska institutets amanuenser
och därmed likställda befattningshafvare vid institutet, blir jag därvid i
tillfälle att angifva min uppfattning angående behöfligheten af här om-
förmälda underläkarbefattning.
Jag har redan tillkännagifvit min anslutning till löneregleringskom-
mitténs hemställan i ärendet. Då jag, liksom tydligen kommittén och
äfven statskontoret, har en känsla af att en del poster i det af direktio¬
nen framlagda statförslaget äro väl högt upptagna, men mot i ären¬
det hörda sakkunniga myndigheters yttranden icke nu vågar föreslå någon
ytterligare afprutning på det äskade beloppet, vill jag emellertid under¬
stryka, att därest det belopp, jag ansett mig kunna ifrågasätta för ar
1913, varder beviljadt, detta icke får anses innefatta ett godkännande till
siffran af ;det framlagda statförslagets särskilda poster. Det är min för¬
hoppning, att direktionen vid tillämpningen af detsamma skall iakttaga
all möjlig sparsamhet, så att, när statsanslaget en gång definitivt fastslås,
erfarenheten skall hafva visat, att besparingar kunnat göras.
Jag hemställer nu, att Eders Kungl. Maj:t täcktes föreslå Riksdagen,
att för uppehållande af verksamheten vid allmänna
barnbördshuset i Stockholm bevilja — utöfver för barn-
bördshuset nu utgående anslag å ordinarie stat, 24,853
Bihang till Riksdagens protokoll 1912. 1 samt. 152 höft. (Kr 193.) 8
18
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition Nr 193.
kronor — ytterligare å extra stat för år 1913 ett anslag
å 64,250 kronor.
Till denna af statsrådets öfriga ledamöter biträdda
hemställan behagade Hans Maj:t Konungen lämna nådigt
bifall; och skulle nådig proposition af den lydelse, bi¬
laga vid detta protokoll utvisar, aflåtas till Riksdagen.
Ur prokollet:
G. Hummerhielm.
Stockholm, Ivar Hieggströms Boktryckeri A. B., 1912.