Motioner i Andra kammaren, Nr 233.
9
Nr 233.
Af herr Jeansson i Kalmar, om skrifvelse till Kungl. Maj:t angå¬
ende fördjupande af farleden i Kalmar sund,
Med anledning af en kungl. proposition till 1897 års riksdag be¬
viljades medel till upprensning af en 6,000 meter lång farled i Kalmar
sund, så att fartyg med 6 meters djupgående skulle kunna passera
genom sundet.
Motiven till detta anslag voro dels kommersiella, dels strategiska.
Den af Kungl. Maj:t tillsatta sjöfartsnäringskommittén hemställde
uti sitt den 12 september 1890 afgifna betänkande, att för erhållande
af en snabbare förbindelse och tryggare sjöväg från det öfre Sverige,
Kalmar sund måtte göras tillgängligt äfven för större fartyg, och att
härtill måtte lämnas särskilt anslag af statsmedel, och från de sjö¬
militära myndigheterna hade framhållits den stora betydelsen för vårt
försvar att alla våra stridsfartyg skulle genom föreslagna fördjupningen
af Kalmar sund kunna passera därigenom. Men huru djup rännan borde
göras, därom voro meningarna delade. Lotsstyrelsen hade i sitt betän¬
kande hemställt, att med hänsyn dels till sjöfartens behof af ökadt
vattendjup till följd af fartygens växande storlek och djupgående, dels
ock med hänsyn till djupen i Flintrännan och Kejsar-Wilhelms-kanalen
rännan i Kalmar sund icke borde göras grundare än att 7 meter djup¬
gående fartyg kunde där passera. Däremot hade chefen för flottans
stab anfört, att farledsdjupet borde göras så stort, att våra stridsfartyg
vid lägsta vattenstånd kunde fritt passera, d. v. s. 6 meter, hvilket djup
han ansåg skulle jämväl tillgodose krafven ur handelssjöfartens synpunkt.
Han höll t. o. m. före, att ett större djup än vår flotta behöfde skulle
Bihang till Riksdagens protokoll 1912. 4 samt. 84 käft. (Nr 232, 233). 2
10
Motioner i Andra kammaren, Nr 333.
ha en menlig inverkan på farledens militära värde. Sjöfartsnäringskom-
mittén ansåg också 6 meter vara tillräckligt, då enligt Sveriges skepps¬
lista för år 1895—96 det ej funnes mer än 7 ångfartyg och 17 segel¬
fartyg, som hade ett djupgående af mer än 6 meter.
Under sådana förhållanden var det ju helt naturligt, att den kungl.
propositionen upptog 6-meters-förslaget, hvilket också af Riksdagen
bifölls.
De 15 år, som gått sedan detta beslut fattades, ha emellertid åda¬
galagt, att man hade gjort klokare i att lyssna till lotsstyrelsens för¬
slag, och att detta var mera framsynt. Ty 6-meters-farleden hade knap¬
past hunnit blifva färdig, förrän det måste konstateras, att den olägen¬
het, som man velat undanröja, fortfarande stode kvar, att nämligen
farleden vore för grund. Och detta ej blott ur merkantil utan äfven ur
sjömilitär synpunkt.
Under denna tid har nämligen antalet svenska fartyg med ett
djupgående af mer än 6 meter mångdubblats, och allt tyder ju på, att
fartyg af en storlek och ett djupgående, som förr endast förekom un¬
dantagsvis, årligen bli allt vanligare. Detta har sin grund dels i den
allmänna tendensen att drifva fraktfart med allt större fartyg, för att
göra rederinäringen mera lönande, dels ock däri, att importen numera
i mycket hög grad sker direkt från aflägsna länder, hvars produkter
förr hitfraktades via kontinenthamnar. Sålunda drifva ju numera stats-
subventionerade svenska rederier direkt fraktfart på Sverige från dels
La Platå, dels Ostasien. Dessa ångare äro emellertid för djupgående
för att kunna inkomma till Kalmar, och det har därför upprepade gån¬
ger inträffat, att ångarne varit erbjudna frakt till nämnda plats, men
afböjt af den anledning att de icke kunna anlöpa. I stället få ångarne
ofta gå med en de! af lastutrymmet oupptaget på resorna till Sverige,
och Johnson-linjen måste ju t. o. in. begära ökad subvention af staten
på grund af svårigheten att erhålla tillräckligt mycket gods i hemfrakt.
Då denna fråga förekom i riksdagen, framhölls i Andra kammaren, att
frakter nog stode att få, om ångarne angjorde Kalmar. Ty det är inga
små kvantiteter, som årligen införas till Kalmar från La Platå. Under
fjolåret har till nämnda plats införts omlmng 6,000 tons, och i år vän¬
tas en import af minst 10,000 tons gods med direkta ångare från La
Platå, och därjämte betydande kvantiteter omlastade öfver Hamburg
och andra hamnar på kontinenten. Om Johnson-linjens ångare kunnat
anlöpa Kalmar, skulle de förvisso kunnat påräkna att erhålla högst be¬
tydande partier af dessa godsmängder, hvarför i frakter nu till i all¬
Motioner i Andra hammaren. Nr 233.
11
mänhet utländska fartyg utbetalas 1 å 200,000 kr. Likaså importeras
till Kalmar årligen c:a 5,000 tons ris från Indien, och om Ostasiatiska
kompaniets ångare kunde gå in till Kalmar, skulle de ju kunna på¬
räkna detta gods i hemfrakt, och detta utgör c:a 125,000 kronor. Så¬
lunda skulle, om möjlighet bereddes för ångare af större djupgående
att kunna ingå till Kalmar, dessa statssubventionerade ångare erhålla,
just hvad de bäst behöfva, nämligen hemfrakt, och genom de på detta
sätt betydligt ökade fraktinkomsterna för dessa ångare skulle deras
behof af subvention af statsmedel afsevärdt, minskas, och en stor del af
kostnaderna för farledens ytterligare fördjupning skulle statsverket så¬
lunda få på annat håll ersatta genom minskade utgifter i subvention
till ifrågavarande ångare. Att äfven vårt lands exportindustri skulle få
stor och mera allmän nytta af att ej endast Stockholm utan ännu en
ostkusthamn — och det en med så goda järnvägsförbindelser som Kal¬
mar — anlöptes af de statsunderstödda linjernas ångare, det ligger
ju i öppen dag, äfvensom att den direkta exporten härigenom skulle
ökas.
Ur sjömilitär synpunkt blefve en djupare farled genom Kalmar
sund af stor betydelse, genom att lämna fri passage åt krigsfartyg af
större djupgående än 6 meter. Och hvilken fartygstyp som än kommer
att beslutas såsom varande för vårt sjöförsvar lämpligast, så är dock
högst sannolikt, att dess djupgående kommer att öfverstiga nämnda
mått. För öfrigt visar det sig, att äfven våra nuvarande största pan¬
sarfartyg icke kunna obehindradt passera Kalmar sund under hvilka
vattenförhållanden som helst.
Det djup, till hvilket farleden borde uppmuddras, bör lämpligen
bestämmas till 24 fot (7,13 meter), och samtidigt borde som villkor upp¬
ställas, att Kalmar stad låter fördjupa inloppet till Kalmar hamn till
lika djup.
Beträffande kostnaderna för arbetets verkställande är ju omöjligt
att göra några beräkningar, innan nödiga undersökningar verkställts,
men då det rör sig om eu fördjupning af ungefär samma mått som
förra gången, torde kostnaderna icke blifva väsentligt högre än då.
På grund af hvad jag sålunda anfört, tillåter jag mig hemställa,
att Riksdagen måtte i skrifvelse till Kungl. Maj:t
anhålla, att Kungl. Maj:t ville verkställa utredning
angående lämpligheten att fördjupa farleden i Kalmar
12
Motioner i Andra kammaren, Nr 233.
sund, så att fartyg med 7,13 meters djupgående kunna
passera.
Stockholm den 2 februari 1912.
Joh. Jeansson
i Kalmar.
I motionens syfte instämmer
E. Indebetou.
Stockholm, K. B. Boströms Boktryckeri, 1912.