Andm kammarens fjärde tillfälliga utskotts utlåtande Nr 10.
1
Nr 10.
Ankom till Riksdagens kansli den 21 april 1911 kl. 3 e. m.
Andra kammarens fjärde tillfälliga utskotts utlåtande nr 10
med anledning af en inom kammaren väckt motion
om skrifvelse till Kungl. Mcij:t i fråga om åstad¬
kommande af en statistik öfver arbetares och deras
vederlikars lefnaclsomkostnader.
Uti en inom Andra kammaren väckt motion nr 281 har
herr S. Persson i Stockholm in. fl. hemställt, att Riksdagen ville i
skrifvelse till Kungl. Maj:t hemställa, det Kungl. Maj:t snarast
möjligt ville fastställa plan för en omfattande hushålls- och bud¬
getsstatistik rörande arbetarnas och vederlikars utgifter för lifsuppe-
hället samt till Riksdagen inkomma med förslag om beviljande af
nödiga medel för nämnda undersökningar.
Såsom stöd härför har anförts följande:
»1893 års riksdag beslöt med anledning af en inom Andra kam¬
maren väckt motion, att i skrifvelse till Kungl. Maj.t anhålla om
utredning rörande lämpligaste sättet för samlande, bearbetande och
publicerande genom statens försorg af en svensk arbetsstatistik samt
om framläggande för riksdagen af de förslag, som med anledning
däraf kunde synas påkallade. På grund af denna skrifvelse anbe¬
fallde Kungl. Maj:t k. kommerskollegium och statistiska centralby¬
rån att i ärendet afgifva utlåtande. Bemälda ämbetsverk gjorde en
vidlyftig utredning af frågan samt afgåfvo yttrande därom i oktober
1894. År 1896 gjorde Kungl. Maj:t framställning till Riksdagen
om ett anslag af 27,000 kronor för anordnande af arbetarestatistik.
Riksdagen biföll icke Kungl. Maj:ts framställning oförändrad men
anslog dock 10,000 kronor för påbörjande af arbetsstatistiska under¬
sökningar.
Bihang till Biksd. prof. 1911. 9 Sami. 2 Afd. 2 Band. 4 Scr. 9 Häft. (Nr 10).
1
2 Andra kammarens fjärde tillfälliga utskotts utlåtande År JO.
Därmed började ändteligen bär i landet de förut försummade
arbetsstatistiska undersökningarna, hvilka sedan hafva årligen fort¬
gått samt utvecklats, dels genom extra anslag, inom kommerskolle¬
gium, hvarigenom för det arbetsstatistiska arbetet en del intressanta
undersökningar utförts och publicerats. Dessa undersökningars all¬
män- och samhällsnyttiga betydelse samt stora värde har betonats
af Kungl. Maj:t i framställningar till Riksdagen samt af Riksdagen
i dess skrivelser till Kungl. Maj:t, och detsamma har därjämte af
en hvar socialt intresserad samhällsmedborgare konstaterats samt är
så allmänt och väl känd!, att jag ej här behöfver vidare orda om
den saken, utan _ kan jag inskränka mig till att blott påpeka och
understryka behofvet af att denna verksamhet ytterligare utvecklas
och utvidgas.
Det är särskildt på ett område, som en sådan utveckling snarast
möjligt, helst omedelbart, bör komma till stånd.
De liufvudsakligaste undersökningarna hittills i hvad gäller ar¬
betarnas och med dem likställdas lefnadsvillkor, som af kommers-
kollegii afdelning för arbetsstatistik företagits och bearbetats, ha
gällt löne- och arbetsförhållanden samt hvad därmed närmast sam¬
manhör. Arbetarnas utgifter för sitt uppehälle ha däremot mindre
blifvit undersökta, och dock är klarhet häruti en nödvändig kom¬
plettering af kännedomen angående inkomstförhållandena för att en
tillförlitlig vetskap skall erhållas om, hur arbetareklassen verkligen
lefver,, på hvilken lefnadsstandard den står. Det enda, som åtgjorts
härutinnan, är dels de undersökningar angående detaljpris på ett
antal varuslag, som fortlöpande upptagas af kommerskollegii afdel¬
ning för arbetsstatistik å 39 orter i riket, och hvaröfver lämnas
månatliga öfversikter i afdelningens »Meddelanden». Varupriserna
är o här framställda endast i absoluta tal och ordnade i tre grupper:
»högsta», »lägsta» och »medelpris». Härutöfver har vid ett tillfälle
för postverkets och telegrafverkets räkning af afdelningen verkställts
en utredning rörande storleken af de allmänna lefnadsomkostnaderna
för postpersonalen a 258 poststationsorter i riket. Härutöfver lär vid
något tillfälle en viss begränsad undersökning ha gjorts för viss
kategori af tjänstemän, men det har äfven inträffat, att framställ¬
ningar från tjänstemän om dylika undersökningar, såsom vid sta¬
tens järnvägar af Kungl. Järnvägsstyrelsen, blifvit afslagna.
Omnämnda detaljprisundersökningar aro helt visst behöfliga och
nyttiga, hvadan det är att hoppas, att de regelbundet komma att
3
Andra kammarens fjärde tillfälliga utskotts utlåtande Nr 10.
fortfara, samt att de utvecklas dels till så stor grundlighet och fast¬
het som möjligt och dels till att minutvarupriserna upptagas på
större antal orter äu hvad hittills varit fallet. Något tillfredsstäl¬
lande material för belysning af problemet: arbetarnas verkliga lef-
nadsstandard, lämna dock icke dessa prisuppgifter, utan för bedö¬
mandet af den frågan måste så kallad hushållsstatistik upprättas. Det
är i hvad gäller denna viktiga sida af arbetsstatistiken, som ännu
ingenting är åtgjordt.
I 1902 års statsverksproposition framhölls bland de frågor, som
borde ägnas undersökning och utredning, äfven den om arbetarnas
utgifter för sitt uppehälle, och kommerskollegium framhöll äfven i
sitt yttrande vikten af sådana undersökningar, samt betonade att
sådana undersökningar borde göras genom utdrag ur arbetarnas
egna anteckningar om sina utgifter. Den kommitté, som af kolle¬
gium år 1902 tillsattes för utarbetande af plan angående det arbets-
statistiska arbetets anordnande under år 1903, yttrade sig äfven
angående nämnda undersökningar samt framhöll de svårigheter, som
voro förenade med åstadkommande af det för arbetet i fråga erfor¬
derliga materialet.
»Det torde nämligen», framhöll kommittén, »vara mindre van¬
ligt, att en arbetarfamilj förer hushållsbok, och äfven om anteck¬
ningar göras om inkomster och utgifter, lära dessa knappast före¬
ligga i en sådan form och vara förda med sådan fullständighet, att
en exakt förbrukningsstatistik därpå kan grundas. Enda utvägen
synes därför vara, att ett antal husmödrar intresseras att föra nog¬
granna anteckningar om familjens inkomster och utgifter under ett
helt år samt förses med lämplig räkenskapsbok och meddelas munt¬
liga förklaringar rörande sättet för anteckningarnas förande. Detta
grannlaga värf kan endast anförtros åt ombuden eller möjligen
andra särskild! utsedda och instruerade personer, som äga nära
kännedom om arbetarbefolkningen på platsen samt åtnjuta denna
befolknings förtroende.
Kommitterade, som ansett en undersökning af dessa förhållan¬
den vara af stor betydelse, särskildt för nödig jämförelse med lifsme-
delsprisens växlingar, hafva utarbetat förslag till hushållsbok, hvarvid
till förebild valts de i Danmark för samma ändamål använda. Dock
har det ej synts nödigt att, såsom skett i vårt grannland, uppställa
olika hushållsböcker för stads- och landtarbetare, utan har man
trott sig kunna använda samma hushållsbok för alla olika slags
4 Andra kammarens fjärde tillfälliga utskotts utlåtande Nr 10.
arbetare. Hushållsboken torde därför böra göras jämförelsevis ut¬
förlig för att kunna motsvara förhållandena på alla olika orter.
Kommitterade hafva äfven af principiella skäl ansett en mera de¬
taljerad uppställning fördelaktig, emedan hvarje post lättare kan
införas, om för densamma särskild plats är anvisad, under det att
allmänt hållna grupprubriker synas mer ägnade att missförstås.
Då arbetet med dessa böckers noggranna förande för de allra
flesta husmödrar torde falla sig rätt besvärligt, oaktadt det för dem
borde vara af direkt intresse, synes det vara nödvändigt afse ett
belopp af förslagsvis 10 kronor för enhvar, som aflämnar full¬
ständigt förd hushållsbok.
Enär emellertid för en verkligt representativ undersökning af
denna art i vårt vidsträckta och i många hänseenden olikartade
land måste erfordras ett ganska betydande antal hushållsböcker,
skulle omkostnaderna för primäruppgifternas insamlande sålunda
blifva rätt afsevärda. En dylik förbrukningsstatistik kan därför ej
med de medel och arbetskrafter, som nu finnas för arbetsstatistiken
disponibla, tänkas återkomma annat än med längre mellanrum, utan
torde lämpligen böra vid tillfälle tagas till föremål för en särskild
undersökning, om möjligt redan under nästkommande år».
Längre fram i sitt yttrande betona nämnda kommitterade vidare,
att de »af många skäl äro öfvertygade om önskvärdheten af att
detta spörsmål (undersökning af arbetarnas utgifter för sitt uppe¬
hälle) snarast möjligt undersökes». Trots detta uttalande, till h vilket
kommerskollegium anslutit sig och fastän hela sju år förflutit sedan
dess, har någon undersökning af nämnda slag på grund af brist
på medel och arbetskraft ännu ej kommit till stånd.
I utlandet har man sedan länge sysslat med hushållsstatistik.
På uppdrag af belgiska statistiska centralbyrån anställdes redan på
1850-talet undersökningar bland belgiska arbetarefamiljer och år 1855
utkom en redogörelse härom. Denna undersökning blef sedan före¬
mål för en grundlig bearbetning af chefen för Sachsens statistiska
byrå, d:r Ernst Engel, hvilken på grund af dessa bearbetningar
fastslagit vissa universella regler rörande konsumtionsutvecklingen
i skilda inkomstställningar, af stort värde. Under de sistförflutna
30 åren ha i ett flertal länder företagits statistiska undersökningar
angående arbetarehushållens budget, dels af enskilda personer och
institutioner, såsom arbetsgivare- och arbetareorganisationer m. fl.
och dels samt framförallt af offentliga ämbetsverk. Så har För¬
Andra kammarens fjärde tillfälliga utskotts utlåtande Nr 10.
5
enta Staternas arbetsbyrå företagit budgetsundersökningar med resul¬
tat, som föreligga i publikationer af 1890, 1891 och 1903, den sista
omfattande uppgifter från öfver 25,000 familjer. Statens statistiska
byrå i Danmark företog år 1897 en dylik undersökning i 45 städer
och 405 landskommuner, och i vissa tyska stater äro liknande under¬
sökningar gjorda. Slutligen må nämnas, att Stockholms stads statis¬
tiska kontor upptagit och bearbetat en intressant statistik från ett
antal hushåll i Stockholm, hvars resultat föreligger i eu stor publika¬
tion »Statistisk undersökning rörande lefnadskostnaderna i Stock¬
holm åren 1907—08». Den metod, som Stockholms statistiska kon¬
tor följde för upptagande af statistiken, och hvilken bestod uti ut¬
lämnande af hushållsböcker till ett antal familjer, hvari familjen
under ett år införde sina inkomster och utgifter med specialiserad
uppgift om ej blott utgifternas art utan därjämte alla de inköpta
föremålens art, kvantitet, pris m. m., synes ha slagit väl ut. Af
270 böcker återkommo efter årets slut 184, hvaraf 177 voro förda
i sådant skick, att de kunde godkännas. Angående resultatet i öfrigt
hänvisar jag till den omnämnda publikationen.
Vägande uttalanden till förmån för att genom statens försorg
bör upptagas och belysande bearbetas af såvidt möjligt omfattande
och grundlig hushålls- och budgetsstatistik i hvad gäller arbetarnas
och vederlikars lefnadsomkostnader kunna anföras från flera och
olika håll inom samhället. Jag påminner i detta afseende bland
annat om den framställning, som förra hösten därom gjordes till
Kung! Maj:t från Sveriges industriförbund, och hvilken framställning
af Kung! Maj:t remitterats till kommerskollegium. Syftet med
lmshåilsbudgetsstatistiken är att utröna lefnadssättet samt konsum¬
tionens kvantitet, kvalitet och ändam ålsenlighet inom de samhälls¬
klasser och å de olika orter, där statistiken upptages. Denna statis¬
tik gör det möjligt att bedöma reallönens storlek under skilda
perioder och på skilda platser, hvilket är af ofantligt stort värde, ej
minst på den grund att uppgörelserna om arbetslönerna numera
synas tendera till att af vederbörande organiserade parter göras upp
för alla orter inom riket genom förhandlingar, som föras af organisa¬
tionernas hufvudstyrelser eller af ett fåtal delegerade. Genom att
sä noggrant som möjligt lära känna hur utgifterna för uppehället
fördelas vinnas dessutom många goda erfarenheter för menige man,
hvilka helt visst verka i den riktningen, att lefnadssättet i allmän¬
6
Andra kammarens fjärde tillfälliga utskotts utlåtande Nr 10.
het blir mera ändamålsenligt, hushållen i allmänhet blifva bättre
skötta, hvarigenom det allmänna välståndet höjes.
Att kommerskollegii uppmärksamhet varit riktad på frågans
stora betydelse har jag förut påvisat, och orsaken till att ännu
ingenting blifvit åtgjordt synes mig framgå af kommerskollegii skrif¬
velse af den 4 sistlidne november till Kungl. Maj:t, hvari det bland
annat heter: »På grund af mängden af delningen sålunda påhvilande
utredningsarbeten har, såsom redan anförts i kollegii underdåniga
utlåtande af 9 november 1909, planerandet af någon ny större
arbetarestatistisk specialundersökning först under senare delen af
innevarande år kunnat taga sin början. Bland flera ämnen, som
därvid företrädesvis synts kollegium böra komma i betraktande,
har kollegium äfven nu, liksom vid flera föregående tillfällen, haft
sin uppmärksamhet fästad på önskvärdheten af att i görligaste mån
utredningar komma till utförande beträffande dels arbetares af olika
kategorier och inom olika delar af riket utgifter för sitt uppehälle
(lefnadsomkostnadsundersökningar) och dels den omfattande koo¬
perativa rörelsen af olika slag. Upptagandet af förstnämnda ämne
såsom föremål för en arbetsstatistisk specialundersökning, hvilken
tidigare vid ett par tillfällen varit allvarligt ifrågasatt, och för hvilket
ändamål redan år 1903 inom kollegium utarbetats ett första förslag,
synes det kollegium, med hänsyn till å ena sidan de för det statis¬
tiska arbetet afsedda anslagens begränsning och karaktär och å
andra sidan de med en dylik undersökning, särskildt i vårt land,
förenade afsevärda kostnader, arbeten och tidsutdrägt, allt fort¬
farande icke kunna komma till utförande, såvida icke ett särskildt
större anslag för ifrågavarande ändamål ställes till förfogande.
Emellertid har kollegium, på grund af ämnets stora vikt och på
kollegii genom Sveriges industriförbunds nyligen till Eders Kung!.
Maj:t gjorda framställning om en hela landet omfattande budgets-
undersöknings snara anordnande ej mindre för olika inkomstklasser
än för olika yrken o. s. v., hvilken framställning Eders Kungl.
Maj:t den 27 nästlidne oktober remitterat till kollegium för ytt¬
randes afgifvande, gått i författning om utarbetande af en förbe¬
redande plan för en ingående sådan undersökning samt verkstäl¬
lande af en närmare beräkning af de kostnader, som kräfvas för
dess utförande. Först i början af nästkommande år torde kollegium
dock vara färdigt att afgifva slutligt utlåtande i ämnet.»
Häraf framgår, att kommerskollegium anser frågan af största
Andra kammarens fjärde tillfälliga utskotts utlåtande Nr 10. 7
rikt. Enligt hvad jag efter förfrågningar å kommerskollegium er¬
farit, lärer den i ofvan anförda skrifvelse omförmälda planen snart
vara färdig att föreläggas Kung! Maj:t. För sju år sedan före¬
lädes, som ofvan påpekats, äfvenledes eu plan från kollegium, och
jag har ofvan visat, att förslag förelåg att redan år 1904 företaga
den omnämnda hushållsbudgetsundersökningen. Den har dock ej
ännu kommit till stånd.
Såsom förhållandena utvecklas bör den viktiga undersökningen
nu ej längre få uppskjutas utan omedelbart komma till stånd samt
utföras i hela den omfattning, som är nödvändigt för erhållande af
en så klar inblick som möjligt på det viktiga sociala område, det
bär gäller.»
Såsom af motionen framgår har Sveriges industriförbund redan
ingått till Kung! Maj:t med en framställning i det syfte motionen
innebär. Denna framställning var af följande lydelse":
»Som väl bekant, hafva andra länder sedan flera år tillbaka
låtit utarbeta statistik öfver lefnadskostnaderua, dels för familjer
med olika årsinkomst, dels för familjer med olika yrken, dels för
familjer, som äro barnlösa, dels sådana, som bestå af man, hustru
och resp. 1, 2, 3, 4 och 5 barn, dels ock för familjer, boende på
olika orter i samma land, såsom i Förenta staterna särskildt för
hvarje stat. Man har ock till jämförelse skaffat sig uppgifter från
andra länder, hvarigenom man vunnit värderika upplysningar, sär¬
deles viktiga för att säkert kunna bedöma nutidens brännande sociala
frågor och på samma gång erhålla kännedom om det egna landets
förmåga att bestå i den konkurrenskamp om leverans af arbets¬
produkter till andra länder, hvarom industriländerna sinsemellan
hårdnackadt täfla och måste af själfbevarelsedrift täfla, för att i
största möjliga mån kunna utjämna värdet af varuutbytet.
I »The eighteenth Annual Report of the Commissioner of
Labor», innehållande »Cost of Living and Retail Prices of Food»,
förekommer en sammanställning af en del af ifrågavarande arbetes
statistiska data, hvilken som exempel här nedan anföres.
Utskottets
yttrande.
8
Andra kammarens fjärde tillfälliga utskotts utlåtande År 10.
Sammanfattning af inkomst och utgift per individ i 11,156 genomsnittsfamiljer
grupperade efter familjehufvudets födelseland.
Familjehufvudets
födelseland
Summa
famil¬
jer
Summa
in¬
komst
individ
|
|
|
Utgift pr individ för
|
|
|
Summa
utgift |
individ j
|
Hyra
|
Bränsle
|
Lyse
|
Kläder
|
Diverse
|
Summa
af
föreg.
|
J
Föda 1
1
|
$*
|
$
|
$
|
$
|
$
|
$
|
$
|
$ 1
|
$
|
171.47
|
29.17
|
7.21
|
1.77
|
21.26
|
34.05
|
93.46
|
68.39 i
|
161.851
|
140.84
|
22.30
|
6.95
|
1.62
|
17.22
|
21.32
|
69.41
|
67.90
|
137.31;
|
165.57
|
27.44
|
7.55
|
1.78
|
21.79
|
29.28
|
87.84
|
67.62
|
155.461
|
158.14
|
25.55
|
7.44
|
1.81
|
18.55
|
28.86
|
82.21
|
67.08,
|
149.29
|
176.35
|
31.22
|
7.60
|
1.96
|
22.63
|
30.98
|
94.39
|
71.76
|
166.15
|
154.12
|
27.03
|
6.69
|
1.59
|
19.98
|
29.89
|
85.18
|
60.99
|
146.171
|
152.33
|
26.36
|
7.07
|
1.67
|
18.32
|
27.99
|
81.41
|
65.45
|
146.80i
|
149.97
|
28.32
|
6.77
|
1.70
|
17.23
|
25.66
|
79.68
|
66 49
|
146.1 / j
|
138.69
|
24.64
|
6.36
|
1.69
|
15.63
|
23.53
|
71.85
|
60.46
|
132.31
|
145.08
|
21.35
|
8.49
|
1.71
|
16.41
|
23.10
|
71.06
|
55.47
|
126.53!
|
162.00
|
24.41
|
7.48
|
1.70
|
18.64
|
29.38
|
81.61
|
69.57
|
151.181
|
131.64
|
22.85
|
6.48
|
1.71
|
15.48
|
21.92
|
68.44
|
62.44
|
130.88
|
178.73
|
28.63
|
7.50
|
1.86
|
21.72
|
34.32
|
94.03
|
70.79
|
164.82
|
170.30
|
29.91
|
7.90
|
1.86
|
20.92
|
29.92
|
90.51
|
70.18
|
160.69
|
168.57
|
31.03
|
7.94
|
1.88
|
17.00
|
31.79
|
89.64
|
69.24
|
158.88
|
152.42
|
26.14
|
6.67
|
1.49
|
19.94
|
25.64
|
79.88
|
63.35
|
143.23
|
168.09
|
29.99
|
7.79
|
1.85
|
19.80
|
30.49
|
89.92
|
69.23
|
159.15
|
155.28
|
27.27
|
7.11
|
1.74
|
18.75
|
27.34
|
82.21
|
66.70
|
148.91
|
165.57
|
28.48
|
1 7.17
|
1.76
|
20.34
|
31.60
|
89.35
|
67.78
|
157.13
|
Förenta Staterna .......
Österrike-Ungern ......
Canada .....................
Danmark ..................
England ..................
Frankrike..................
Tyskland..................
Irland .....................
Italien .....................
Nederländerna .........
Norge .....................
Ryssland ..................
Skottland..................
Sverige.....................
Schweiz ..................
Wales .....................
Andra utlänningar......
Summa utlänningar i allt
Summa i allt (Förenta;
staterna och utlandet)1
7.248
151
404
43
366
34
I. 031
1.016
129
31
59
212
93
230
23
32
54
3.908
II. 156
* Totalinkomsten i de olika staterna varierar högst väsentligt nämligen från dolk
265.61 i Colorado ned till dolk 103.82 i Tennessee.
En fullständig och mera specificerad statistik förekommer i
»Stockholms stads statistik. Lefnadskostnaderna i Stockholm 1907
—1908», i hvilken bland annat förekomma synnerligen noggranna
specifika uppgifter på de olika födoämnen, som ingå i familjebud-
geten, animala och vegetabila. Detta är af synnerlig vikt för att
däraf kunna bedöma, om använda födoämnen innehålla tillräcklig
näring och äro hygieniskt och ekonomist riktigt valda.
Först sedan ett tillräckligt antal af arbetarbudgeter finnas till¬
gängliga, blir det möjligt att erhålla en tillförlitlig bild af det sociala
läget bland de arbetande klasserna, och först med detta material
erbjudes möjlighet att bedöma privathushållets ekonomi._ Många af
de frågor, som nu stå på dagordningen, komma därigenom att
erhålla ett värdefullt statistiskt underlag, så t. ex. vår långsamma
kapitalbildning och den påstådda obenägenheten för sparande.
Det synes Sveriges industriförbund, att ett verkligt behof både
Andra kammarens fjärde tillfälliga utskotts utlåtande Nr 10. 9
till det allmännas och det enskildas nytta skulle fyllas genom eu
budgetundersökning, och anhåller Sveriges industriförbund att få
framföra några önskemål beträffande en sådan undersöknings plan¬
läggning. En fullständig lefnadskostnadsundersökning bör omfatta
två skilda delar: eu föränderlig del, som omfattar priserna på de
olika varor, vilka ingå i ett normalt hushåll, samt en konstant del,
som omfattar kvantiteten af de olika varor, som familjen förbrukat,
skatter, hyror m. in., med andra ord specifik budget. Den senare
delen innebär en standard-undersökning, som blott efter vissa längre
tidrymder behöfver förnyas, den förra däremot måste oftare förnyas.
De statistiska data, som kungl. kommerskollegii afdelning för arbets-
statistik sedan en följd af år insamlat om lifsmedelspriser och bostads¬
hyror, äro visserligen i och för sig värdefulla men kunna dock icke
komma till sin fulla rätt, så länge icke någon utredning verkställts
angående budgeternas specificering. I detta sammanhang får Sveriges
industriförbund också uttala som sin åsikt, att denna fortlöpande
statistik skulle vinna i värde, om den kunde kompletteras med upp¬
gift om de på olika orter utgående skattebeloppen för exempelvis
en beskattningsbar inkomst af arbete utaf 1,000:—, 1,500:—, 2,000:—
och 2,500 kronor.
För en något så när fullständig budgetsundersökning måste
efter vår uppfattning följande tre synpunkter beaktas. För det
första måste undersökningen sträcka sig öfver en tillräckligt stor
lokal yta för att blifva af något värde. I ett land som Sverige,
där lefnadssätt och priser till följd af landets stora utsträckning
och växlingarna i klimatet äro mycket olika i skilda landsändar, är
det icke tillräckligt att hafva eu enda normalbudget upprättad, utan
måste man säkerligen upprätta en för hvarje län; en arbetare af
viss yrkesspecialitet och med viss inkomst lefver säkerligen icke på
samma sätt i Skåne som i de nordligaste landskapen. För det andra
måste särskilda undersökningar göras för olika inkomstklasser. Det
torde nämligen vara otvifvelaktigt, att i en budgets stora hufvud-
grupper ingå skilda delar i högst olika proportioner såväl på olika
orter som vid olika inkomster, och eu undersökning, som blott om¬
fattar en enda sådan klass, tillåter omöjligen några som helst säkra
slutsatser i fråga om de öfriga klasserna. Sannolikt betungas olika
inkomstklasser relativt olika af skatter och lifsmedelstullar, och å
andra sidan är, såsom den nyligen utgifna »Statistisk undersökning
angående lefnadskostnaderna i Stockholm» visar, sparandet större i
Bihang till Riksd. prof. 191.1. 9 Sami. 2 Afd. 2 Band. 4 Ser. 9 Häft. 2
10
Andra kammarens fjärde tillfälliga utskotts utlåtande Nr 10.
vissa lägre inkomstklasser än i närmast högre. En tredje uppdel¬
ning slutligen kunde lämpligen ske efter husfaderns yrke. Genom
att för alla de undersökta orterna t. ex. en viss specialitet grof-
arbetare och en viss kvalificerad yrkesarbetare tages som utgångs¬
punkt, kan nämligen den åsyftade undersökningen bättre motsvara
ett af sina väsentliga syftemål, nämligen att möjliggöra en jämförelse
af förhållandena i olika landsdelar, hvarvid gifvetvis borde tillses,
att dessa arbetare äfven vore i ungefärligen samma inkomstklass.
Vidare är en uppdelning efter yrken äfven önskvärd på den grund,
att olika slag af kroppsarbete kräfva eu väsentligen olika samman¬
sättning af budgeten, så att äfven om belägenheten och inkomst¬
klassen äro desamma, eu förskjutning i lönens köpkraft icke desto
mindre kan uppkomma. Hvad i öfrigt angår undersökningens plan¬
läggning, t. ex. beträffande budgeternas uppställning, torde det ofvan-
nämnda arbetet i fråga om förhållandena i Stockholm vara ett
mönster af fullständighet. Denna uppställning synes också så mycket
mera lämplig, som den fullständigt lär täcka den äfvenledes nyligen
utkomna ofvan berörda undersökningen för större städer i Tyskland,
och torde det vara att förvänta, att samma planläggning äfven
kommer att följas i framtida undersökningar.
Till slut får Sveriges industriförbund framhålla, att det skulle
anse som lyckligt, om såsom ett komplement till denna undersök¬
ning en utredning kunde åstadkommas, hvilken anslöte sig till det
stora engelska arbetet »Cost of Living», hvilket omfattar eu jäm¬
förelse af lefnadskostnaderna i England, Frankrike, Tyskland och
Belgien. Förutsättning härför vore gifvetvis, att denna specialut¬
redning vore uppställd i öfverensstämmelse med ofvan nämnda in¬
ternationella undersökning.
På grund af hvad sålunda blifvit anfördt, anhåller Sveriges in¬
dustriförbund att i underdånighet få hemställa
dels att en hela landet omfattande budgetsundersökning snarast
möjligt måtte verkställas ej mindre för olika inkomstklasser än för
olika yrken,
dels också att i anslutning till denna undersökning en special¬
utredning för vinnande af jämförelse med utländska förhållanden
måtte utföras i öfverensstämmelse med of vanberörda engelska.»
Denna skrifvelse, hvilken den 27 oktober 1910 remitterats till
kung! kommerskollegium för yttrande, har inom kollegium föranledt
Andra kammarens fjärde tillfälliga utskotts utlåtande Nr 10.
11
eu förberedande utredning, hvilken bedrifves af den arbetsstatistiska
af delningen och af ser planläggning jämte kostnadsberäkningar för
en dylik statistisk undersökning. För att få kännedom om de even¬
tuella resultaten af denna preliminära utredning och när kollegii
utlåtande vore att förvänta, har utskottet anhållit om upplysningar
från ämbetsverket. Detta har lämnat följande meddelande uti en
till utskottet ställd skrifvelse af den 24 april:
»Genom nådigt beslut den 7 innevarande april har kommers-
kollegium fått sig anbefalldt att inkomma med yttrande, innefattande
af Riksdagens Andra kammares fjärde tillfälliga utskott begärda
upplysningar dels angående de eventuella resultaten af en, på grund
af nådig remiss den 27 oktober 1910, inom kollegii afdelning för
arbetsstatistik pågående förberedande utredning rörande anordnandet
af lefnadskostnadsundersökningar i Sverige och dels om tidpunkten, när
kollegii eget utlåtande i ämnet kunde vara att förvänta. I anledning
däraf får kollegiet härmed i underdånighet anföra följande.
Såsom redan omförmälts i kollegii underdåniga skrifvelse den
4 november 1910 angående användningen af det arbetsstatistiska
anslaget för år 1911, beslöt kollegiet omedelbart efter mottagandet
af ofvannämnda nådiga remiss, hvarigenom kollegiet anbefalldes att
afgifva utlåtande i anledning af Sveriges industriförbunds under¬
dåniga framställning om verkställande af en omfattande lefnads-
kostnadsundersökning, att å kollegiets afdelning för arbetsstatistik
skulle utföras en förberedande utredning rörande planläggningen af
och kostnaderna för en dylik undersökning.
Till följd af andra pågående arbeten har ifrågavarande utred¬
ning ännu icke hunnit fullbordas, men torde densamma, för så vidt
inga oförutsedda hinder mellankomma, kunna afslutas före juni
månads utgång. Tämligen omedelbart därefter torde kollegiet kunna
afgifva sitt utlåtande i ämnet till Eders Kungliga Majestät.
Hvad vidare beträffar de hittills ernådda resultaten af den å
afdelningen för arbetsstatistik pågående förberedande utredningen,
torde eu mera detaljerad redogörelse för desamma knappast vara
på sin plats, då de, som nämndt, ännu icke äro slutgiltiga. Under
sådana förhållanden är kollegiet endast i tillfälle att mera i allmänhet
angifva de spörsmål, utredningen afser att närmare klarlägga, äfven¬
som, ehuru med reservation, antyda eu del resultat, som däraf synas
komma att framgå.
Till en början har då upptagits till närmare ompröfning- behof-
12 Andra kammarens fjärde tillfälliga utskotts utlåtande Nr 10.
ligheten af en mera ingående lefnadskostnadsutrednings anordnande
äfven i Sverige. Därvid har man kommit till det resultat, att en
sådan utredning är ur flera synpunkter synnerligen önskvärd och
af ett verkligt behof påkallad. Därefter har det gällt att afgöra, hvilken
omfattning en undersökning af ifrågavarande slag lämpligen borde
erhålla samt hvilken metod borde tillämpas vid primärmaterialets
insamlande. För utredande af dessa spörsmål har ett ingående
studium ägnats de liknande undersökningar, som tidigare blifvit
utförda i utlandet, och de erfarenhetsrön, som därvid gjorts. Utred¬
ningen kommer att därom meddela en, om ock mera kortfattad,
redogörelse. Bland dessa utländska utredningar har äfven upp¬
märksammats den af Englands Board of Trade verkställda inter¬
nationella lefnadkostnadsundersökningen, för hvilken skall redogöras
uti en särskild bilaga. Som vidare den af Stockholms stads stati¬
stiska kontor utförda lefnadskostnadsundersökningen i Stockholm
1907-—1908 ansetts böra tjäna till vägledning för den nu ifrågasatta,
mera omfattande undersökningen för hela riket, skall för densamma
redogöras uti eu annan bilaga.
På skäl, som i utredningen skola närmare utvecklas, komma
för en blifvande riksundersökning att förordas i hufvudsak samma
planläggning och metoder för primäruppgifternas insamling och bear¬
betning, som kommit till användning vid den ofvannämnda stock-
holmsutredningen. Sålunda synes primär materialet böra utgöras af
ett erforderligt antal, för särskildt utvalda familjer under ett helt
år förda, detaljerade hushållsböcker. De på denna väg erhållna
uppgifterna böra sedermera underkastas en synnerligen ingående
bearbetning. Med afseende å undersökningens omfattning torde det
möjligen komma att befinnas lämpligast att, såsom ock Industri¬
förbundet i sin framställning synes hafva afsett, till en början be¬
gränsa densamma till att endast omfatta industriarbetare inom olika
yrken och inkomstklasser å olika orter i riket. I alla händelser
torde såväl teoretiska som praktiska skäl afgjordt tala för, att eu
sådan hela riket omfattande budgetsundersökning, därest den kom¬
mer till utförande, icke utsträckes till att omfatta äfven landtarbetarne.
På skäl, som anföras uti 1910 års utredning om och förslag till
landtarbetarestatistik, vill det nämligen synas, som om särskilda
budgetsutredningar rörande landtarbetare hellre än att på en gång
anordnas öfver hela riket böra företagas i samband med de på
landtarbetarestatistikens program stående lokalundersökningarna, om
Andra kammarens fjärde tillfälliga utskotts utlåtande Nr 10. 13
och när de komma, till utförande i den omfattning, som i förslaget
af setts.
Men äfven en till industriarbetareklassen begränsad budgets¬
undersökning torde af olika skäl, som komma att i utredningen
närmare utvecklas, böra ytterligare begränsas såväl lokalt som med
hänsyn till yrkeskategorierna. I förstnämnda afseende torde sålunda
komma att föreslås, att utredningen, därest den anordnas som en
riksundersökning för en gång, begränsas till arbetarne i ett antal
städer och större industrisamhällen på landsbygden, exempelvis in¬
alles ett 60-tal orter i olika delar af riket. Med hänsyn åter till
yrkeskategorierna torde i förslaget till planläggning af en sådan un¬
dersökning komma att förordas, att undersökningen inriktas på att
hufvudsakligen nå ett fåtal sådana, nämligen dels arbetare utan sär¬
skild yrkesutbildning och dels yrkesarbetare inom några vissa å ett
flertal orter företrädda yrkesgrenar, exempelvis järn- och metallar¬
betare samt typografer, ehuru visserligen äfven en mindre del andra
yrkesarbetare böra medtagas, äfvensom att hufvudmassan af hus¬
hållsböcker böra placeras hos arbetare med fast anställning året om
och endast ett mindretal hos s. k. säsongarbetare.
Vidkommande därefter frågan om det antal införskaffade bud¬
geter, som kunna anses erforderliga för en mera uttömmande sta¬
tistisk undersökning af här afhandlade slag, är det uppenbart, att
densamma erbjuder mycket stora svårigheter att på förhand utreda.
Äfven med ofvan angifna begränsning af undersökningen torde, där¬
est denna skall omfatta riket i dess helhet, för densamma böra inför¬
skaffas minst 1,000 för bearbetning fullt användbara årsbudgeter,
eller ungefär samma antal, som legat till grund för den senast ut¬
förda motsvarande undersökningen i Tyskland. För att med säker¬
het kunna påräkna att erhålla ett så stort antal för bearbetning
fullt användbara hushållsböcker lärer det blifva erforderligt att förse
minst 3,000 arbetarefamiljer med hushållsböcker samt söka intres¬
sera och instruera enhvar af dem för hushållsböckernas ordentliga
förande under loppet af ett år. Procenten af dem, som under årets
lopp tröttna eller af andra orsaker upphöra med den detaljerade
bokföringen, liksom ock af dem, hvilka trots det de fortsätta, dock
aflämna sin hushållsbok i ett sådant skick, att den ej lämpar sig
för bearbetning, har nämligen öfverallt visat sig blifva synnerligen
stor. Af orsaker, som i den arbetsstatistiska afdelningens ut¬
redning i frågan komma att närmare utvecklas, i samband med
14 Andra hammarens fjärde tillfälliga utskotts utlåtande Nr 10.
framläggande af förslag till undersökningsorter, till hushållsböcker¬
nas fördelning, bokförarnas utväljande och instruerande o. s. v.,
lärer det jämväl vara att förutse, att procenten af dem, som afgå
eller måste utrangeras vid en dylik riksundersökning i Sverige, sna¬
rare blir större än mindre, än erfarenheten på andra håll gifvit vid
handen.
Slutligen har ock vid den förberedande utredningen synnerlig
uppmärksamhet ägnats åt att söka verkställa en beräkning af de
kostnader, som en statistisk undersökning af förevarande slag måste
betinga. Att dessa under alla förhållanden blifva högst afsevärda,
ligger i öppen dag, och äfven af denna grund måste det vara ange¬
läget att ej gifva undersökningen större dimensioner, än som ound¬
gängligen äro af nöden för att ernå tillfredsställande resultat. Den
drygaste delen af kostnaderna har måst beräknas för primärupp¬
gifternas införskaffande. Först och främst lärer det vara ofrån¬
komligt, enligt hvad erfarenheten gifvit vid handen, att en mindre
kontant ersättning lämnas hvarje person, som ordentligt under ett
helt år sökt fullgöra sitt åtagande att föra detaljerad hushållsbok
och efter årets slut aflämnat sådan af eu viss fullständighet, och
detta vare sig boken visar sig vara fullt användbar för statistisk
bearbetning eller af en eller annan anledning måste utrangeras. Om
ock ifrågavarande ersättning icke i gemen lärer behöfva fastställas
till ett så högt belopp som vid den meranämnda stockholmsunder¬
sökningen, där den utgick med 25 kronor för hvarje godkänd hus¬
hållsbok — förutom några extra premier, den högsta om 100 kronor,
för de bäst förda hushållsböckerna — utan till äfventyrs befinnas
böra utgå med växlande belopp, exempelvis lägst 10 kronor och
högst 25 kronor allt efter olika orter och de afgifna uppgifternas
beskaffenhet, jämte ett fåtal premier om 25, 50 och 100 kronor, så
måste beräkningen af ersättningen enbart för böckernas förande
dock komma att uppgå till omkring 30,000 kronor (2,000 hushålls¬
böcker och en ersättning af i medeltal 15 kronor per bok). Därtill
kommer än vidare ett icke obetydligt belopp, som måste beräknas
för ersättning till instruktörer, som, efter att hafva sörjt för hus¬
hållsböckernas lämpliga utplacering efter dem meddelad plan, lämna
råd och anvisningar samt öfvervaka böckernas ordentliga förande
och till sist insamla desamma. Äfven om för sådant ändamål i
största möjliga utsträckning kunna anlitas kommerskollegii ombud
i orterna för det arbetsstatistiska arbetet, folkskolelärare, fackför-
Andra kammarens fjärde tillfälliga utskotts utlåtande Nr 10. 15
eningsförtroendemän, förmän och andra lämpliga personer, som
kunna tänkas vara för uppgiften intresserade, och äfven om dylik
ersättning i en del fall icke påfordras, måste dock en ersättning af
t. ex. i medeltal 10 kronor per bok, för exempelvis 2,000 af 3,000
utlämnade, draga en kostnad af 20,000 kronor. Tages slutligen
hänsyn till att uti eu del fall särskilda kostnader för resor för an¬
visningars meddelande och dylikt torde blifva af nöden, synas be¬
räkningarna af kostnaderna enbart för införskaffande af de såsom
erforderliga förutsatta 1,000 hushållsböckerna komma att sluta på
ett belopp, som snarare öfver- än understiger 50,000 kronor.
Hvad åter beträffar kostnaderna för det sålunda insamlade
materialets bearbetning, synes den vid stockholmsundersökningen
vunna erfarenheten kunna tjäna till ledning. Kostnaden för bear¬
betning af 150 hushållsböcker belöpte sig nämligen där till inemot
7,000 kronor. Under förutsättning, att, såsom lämpligt synes vara,
i hufvudsak samma bearbetningsmetod, ehuru med vissa förenk¬
lingar, kommer till användning vid en blifvande riksundersökning,
borde bearbetningen af det sjudubbelt större materialet för den se¬
nare — 1,000 hushållsböcker — möjligen låta sig göra för en kost¬
nad af cirka 30,000 kronor.
Den slutliga kostnadsberäkningen för en riksundersökning af
ofvan angifna omfattning torde sålunda näppeligen komma att under¬
stiga 80,000 kronor, däri dock icke inräknats af undersökningen
föranledda tryckningskostnader och dylikt, hvilka förutsatts skola
på sedvanligt sätt bestridas af vederbörande hufvudtitels anslag för
skrifmaterialier och expenser, ved m. m.
Det särskilda anslag, som för en dylik budgetsundersökning er¬
fordras, måste emellertid blifva beroende af, huruvida utredningen
kan anordnas såsom ett led i den ordinarie serien af större arbets-
statistiska specialundersökningar och sålunda en del af kostnaderna
kunna bestridas af det årligen utgående anslaget för det arbetsstatis-
tiska arbetet, eller om budgetsundersökningen anses böra omedel¬
bart anordnas utan att däraf föranledes någon rubbning i det öf-
riga arbetsstatistiska arbetet. Äfven i sistnämnda fall skulle visser¬
ligen planläggningen och öfvervakandet af arbetet tillkomma afdel-
ningens fast anställda personal, men den närmaste ledningen och
utförandet af arbetet måste då anförtros åt eu särskild person med
erforderligt antal extra anställda biträden.
Till äfventyrs kunde det befinnas lämpligt att, väl icke för
16 Andra kammarens fjärde tillfälliga utskotts utlåtande Nr 10.
kostnadernas nedbringande, men för deras fördelning på flera år,
verkställa utredningen efter hand, det vill säga genom att inskränka
densamma till exempelvis ett fåtal orter eller någon viktigare yrkes¬
grupp för hvarje år, eu möjlighet, som kollegiet dock på utrednings¬
arbetets nuvarande stadium endast anser sig böra omnämna, utan
att våga bestämdt förorda.
Under den förberedande planläggningen har emellertid äfven
tagits under allvarligt öfvervägande, huruvida icke densamma, därest
den kommer till utförande, samtidigt borde utvidgas till att om¬
fatta, förutom industriarbetare, äfven tjänstemän af lägre grader och
med dem jämställda personer i allmän tjänst. Att vid fastställande
af dylik personals aflöningsförmåner skälig hänsyn bör tagas till
lefnadskostnadernas storlek å orten, har under de senare åren blif-
vit allt allmännare erkändt. Denna princip har man ock sökt till-
lämpa vid de senaste löneregleringarna för t. ex. statens kommuni-
kationsverk där så kallade dyrortsgrupperingar, något olika för olika
verk, blifvit genomförda. Därvid har visserligen bland annat den
genom kollegiets afdelning för arbetsstatistik insamlade och utarbetade
fortlöpande statistiken öfver hyres- och lifsmedelsprisen å vissa orter
kunnat tjäna till ledning. För de senaste dyrortsgrupperingarna vid
post- och telegrafverken har kollegium ock efter anhållan af veder¬
börande ämbetsverk genom sin afdelning för arbetsstatistik låtit
verkställa en tillfällig utredning rörande de viktigaste slagen af
lefnadskostnader (lifsmedel, hyror och skatter) å samtliga post- och
telegrafstationer i riket, en utredning, som dock under gifna
förhållanden icke kunnat blifva så uttömmande och exakt, som
önskvärdt hade varit. Vid denna utrednings verkställande gjorde
sig särskild! saknaden af en konsumtionsstatistik för olika orter
i riket starkt gällande, i det att en sådan endast förelåg för Stock¬
holm (den i det föregående omnämnda utredningen), hvilken uppen¬
barligen icke kan vara säkert utslagsgifvande för orter i andra delar
af riket. Utan att en allmän, riket i dess helhet omfattande hus-
hållsstatistisk undersökning kommer till stånd, hvarigenom särskilda
kushållsbudgeter kunna erhållas ej mindre för olika klasser af in¬
komsttagare än äfven för skilda landsdelar, lärer ock en i alla hän¬
seenden fullt rättvis och enhetlig reglering af lönerna ur dyrorts-
synpunkt svårligen låta sig genomföra. Och ehuru visserligen en
sådan budgetsutredning som den af Industriförbundet påyrkade, af¬
seende enbart industriarbetare, skulle blifva till stort gagn och
Andra kammarens fjärde tillfälliga utskotts utlåtande Nr 10. 17
kunna erbjuda väsentlig ledning äfven för bedömande af de lägre
tjänstemannaklassernas förhållanden, äro dock se senares villkor i
så många afseenden olika industriarbetarnas, att en tjänstemanna-
lamiljs hushållning antagligen i åtskilliga hänseenden företer vä¬
sentliga afvikelse!* från en industriarbetares. Samma behof, som
röreliggei för industrien att i detalj lära känna de villkor och för¬
hållanden, hvarunder dess arbetare lefva, bör ock förefinnas för det
allmänna med afseende å de i dess tjänst anställda arbetstagare.
Itn dylik budgetsundersökning för lägre tjänstemän torde ock
kunna utföras för en relativt mindre kostnad, enär det torde kunna
förutsattas, att flertalet för en dylik statistik erforderliga budgeter
skola kunna erhållas utan att kontant ersättning därför lämnas.
Dels torde nämligen inom dessa befolkningsgrupper finnas åtskilliga
familjer, som redan nu detaljerad! bokföra sina inkomster och ut-
g’i^tei‘.. °ch hvilka skola befinnas villiga ställa sina hushållsböcker
till förfogande för bearbetning, och dels borde tillräckligt många
familjer kunna påräknas vilja af intresse för saken utan särskild
ersättning åtaga sig ett sådant arbete. Den hufvudsakliga kostnads¬
ökningen for eu dylik utvidgad budgetsundersökning skulle sålunda
belöpa sig på bearbetningen af själfva materialet, hvilken kostnad,
för så vidt exempelvis 600 ä 700 budgeter kunde erhållas och vi¬
sade sig för ändamålet tillfylles, knappast borde öfverstiga 20 000
kronor.
Såsom _ i det föregående blifvit antydt, torde det dock vid ett
närmare öfvervägande af detta viktiga spörsmål och alla de fakto¬
ri, till hvilka hänsyn därvid måste tagas, kunna komma att visa
sig möjligt att, i stället för att anordna en sådan hela riket om¬
fattande större specialutredning för en gång — för hvilken kost¬
naden, efter de hittills utförda beräkningarna att döma, och för så
vilt deri planlägges på det sått och erhåller den omfattning, som
i et föregående blifvit förutsatt, skulle belöpa sig till allra minst
00,000 kronor detta utredningsarbete från början anordnas i
mindre skala, men i stället får fortgå under en längre tid. En ut-
vidgning och fördjupning af den nuvarande permanenta pris¬
statistiken afseende enbart hyrespriser och minuthandelspriser
.i vissa orter i riket har länge för kollegium framstått så¬
som ett önskningsmål, men dess realiserande har hittills an¬
setts böra stå tillbaka för andra kraf, som tid efter annan fram¬
fot på eu utvidgning af de arbetsstatistiska arbetena. Eu mindre
Hiliang till Riksd. protokoll 1911. 9 Sami. 2 A fä. 2 Band. 4 Ser. 9 Raft. 3
18 Andra kammarens fjärde tillfälliga utskotts utlåtande Nr 10.
ökning af anslaget för dessa arbeten torde emellertid förr eller
senare påfordran. Genom att göra denna ökning af årsanslaget
något större — exempelvis 15,000 kronor — för möjliggörande
af eu utvidgad och fördjupad prisstatistik, af utredningar om bo¬
stads- och skatteförhällandena för smärre inkomsttagare samt slut¬
ligen af permanenta budgetsundersökningar, skulle det låta sig gorå
att årligen insamla och bearbeta åtminstone ett 100-tal budgetei.
Genom en svstematisk anordning af detta arbete, på sätt i det föie-
gående blifvit antvdt, och dess permanenta fortsättande torde däråt
efter en följd af år kunna framgå ett resultat, som i betydelse icke
skulle understiga dem, hvilka skulle ernåtts genom en enda, för en
gång verkställd stor och kostsam riksundersökning. Åt denna vik¬
tiga fråga kommer emellertid, som nämndt, uti den blifvande till -
ständiga utredningen och kollegii slutliga utlåtande å remissen att
ägnas den största uppmärksamhet. , ,
Hvad slutligen beträffar den sista delen af Industriförbundets
framställning, hvari hemställes, att i anslutning till den ifrågasätta
budgetsundersökningen måtte anordnas eu specialutredning för vin¬
nande af jämförelse med utländska förhållanden, torde en sådan
specialutredning, enligt hvad i kollegii slutliga utlåtande kommer
att påvisas, böra blifva tämligen enkel och låta sig utföra för eu
jämförelsevis obetydlig kostnad, därest kufvndundersoknmgen, den
svenska budgetsutredningen, kommer till stånd. Äfven med hänsyn
till vikten af att kunna regelbundet och i detalj följa resultaten åt
de utredningar på förevarande område, som i allt större utsträck¬
ning företagas i utlandet, att tid efter annan åstadkomma liknande
utredningar inom vårt eget land samt anställa ingående jämförelser
mellan förhållandena i Sverige och motsvarande förhållanden i ut¬
landet synes det emellertid höra tagas under omsorgsfullt öfver¬
vägande, huruvida icke den ofvan antydda anordningen att utvidga
och fördjupa vår pei*manenta lefnadskostnadsstatistik samt föran¬
stalta om fortgående budgetsundersökningar, om ock i mindre skala,
skulle vara att föredraga.» . . n , ,
Af denna redogörelse framgår, att Sveriges industriförbunds
initiativ blifvit föremål för ingående uppmärksamhet från Kung!
Maj:ts och kung! kommerskollegii sida. Sedan ärendet nu äfven
inom Riksdagen framförts såsom ett spörsmål af betydelse^ för
arbetarklassen, torde det få anses sannolikt, att Kung! Maj:t tulitoijei
den erforderliga utredningen i ämnet. Härtill synes också särskild
Andra kammarms fjärde tillfälliga utskotts utlåtande Nr 10. 19
anledning föreligga, dä kungl. kommerskolleginm, såsom af motio¬
nen framgår, redan tidigare afsett att åstadkomma en utredning
om de mindre bemedlade klassernas lefnadsvillkor.
Utskottet vill äfven framhålla, att förutom de speciella industri-
och arbetarintressen, som anknyta sig till en dylik utredning, det
för statsmakterna vore af mycket stor betydelse, om densamma
verkställdes. Därigenom kunde grundläggande material erhållas till
belysande af den nuvarande ekonomiska politikens verkningar direkt
på det lefvande folket och vägledning erhållas till de åtgärder, som
äro ägnade att förbättra dess lifsvillkor. För beskattningsväsendets
rationella utdaning och sociallagstiftningens successiva påbyggande
är det tillika ytterst värdefullt att äga tillförlitlig kännedom om
rådande lefnadsförhållanden hos de befolkningslager, hvarom här
är fråga. De officiella löneregleringarna, hvilka nu ofta grunda sig
på synnerligen bristfälliga uppgifter om reallönens förändringar,
skulle också genom periodiska utredningar af åsyftadt slag erhålla
autentiska upplysningar för ett rättvist afvägande af framställda
anspråk.
Ehuru utskottet sålunda anser sig kunna till fullo instämma i
motionens syfte, finner det likväl icke skäl föreligga att tillstyrka
motionen, enär, såsom af det anförda framgår, ärendet redan är
föremål för utredning, och Kungl. Maj:t enligt förmodan kommer
att vidtaga de åtgärder, hvartill densamma må föranleda. Utskottet
får alltså hemställa,
att herr Perssons i Stockholm motion, nr 281,
icke må till någon Riksdagens åtgärd föranleda.
Stockholm den 28 april 1911.
På utskottets vägnar:
ERIK PALMSTIERNA.