Statsutskottets utlåtande Nr 98.
1
Nr 98.
Ankom till Riksdagens kansli den 16 maj 1911 kl. 3 e. m.
Utlåtande, i anledning af Kungl. Maj:ts i statsverkspropositionen
under utgifter för kapitalökning gjorda framställning
angående anslag för anordnande af gnisttelegrajförbin-
delse mellan Trälleborg och Sassnitz samt med ång-
färjorna. (4:e Afd.)
I den till innevarande års Riksdag aflåtna statsverkspropositionen har
Kung]. Maj:t under utgifter för kapitalökning, som afse statens affärsverk¬
samhet, föreslagit Riksdagen att till utförande af nya byggnader och an¬
läggningar vid statens redan trafikerade järnvägar för år 1912 anvisa ett
belopp af 2,602,219 kronor, med rätt för Kungl. Maj:t att låta förskotts¬
vis redan under år 1911 af tillgängliga medel utanordna 550,000 kronor,
i hvilken sistnämnda summa ingick 170,000 kronor för anordnande af
gnisttelegrafförbindelse mellan Trälleborg och Sassnitz samt med ång^
färjorna.
I detta ärende innehåller det vid propositionen fogade protokollet
öfver civilärenden för den 13 januari 1911 följande ur järnvägsstyrelsens
skrifvelse till Kungl. Maj:t den 27 oktober 1910 angående anslag för år
1912 till nya byggnader och anläggningar vid statens redan trafikerade
järnvägar hämtade redogörelse.
»Förslaget afser upprättande af en kuststation vid Trälleborg och
en fartygsstation på hvardera af de båda svenska ångfärjorna 'Konung
Bihang till Riksd. prot. 1911. 4 Sami. 1 Afd. 82 Raft. (Nr. 98.)
1
2
Statsutskottets utlåtande Nr 98.
Gustaf V’ och 'Drottning Victoria’. Ifrågavarande gnisttelegrafförbindelse
erfordras för erhållande af en omedelbar telegrafförbindelse för järnvägs-
tjänsten mellan landningsstationerna Sassnitz och Trälleborg. I brist på
dylik förbindelse blifva underrättelser rörande denna tjänst för närvarande
sända såsom portobelagda telegram och på omvägar förmedlade af stats-
telegrafförvaltningarna. Sålunda befordras för närvarande t. ex. tclc-
grammen från Trälleborgs hamn via statstelegrafstationen i Trälleborg,
o ö o'
Malmö, Berlin och statstelegrafstationen i Sassnitz till Sassnitz hamn.
Denna omständliga och oviga telegrambefordring är mycket ofördelaktig.
Någon säkerhet finnes därvid ej heller för att brådskande, för ångfärje-
driftens punktlighet och trygghet viktiga meddelanden skola inträffa i rätt
tid. Det har ej heller lyckats att för ändamålet få som lån disponera
någon ledning i befintliga sjökablar mellan Malmö och Arkona. Den före¬
slagna gnisttelegrafiförbindelsen skulle, utom fördelarna för ångfärjetrafiken,
medföra en afsevärd bekvämlighet för den resande allmänheten och äfven
komma att underlätta anordnandet af en för den allmänna sjöfartens be¬
hof ifrågasatt gnisttelegrafförbindelse med fyrskeppet ’Falsterboref’. —
Från preussisk sida har kungl. järnvägsdirektionen i Stettin väckt förslag
om anordnande af nämnda omedelbara gnisttelegrafförbindelse. För de på
Preussen ankommande anordningar härför hafva redan medel anvisats.
Nämnda direktion har äfven — under förutsättning att från svensk sida
komine att biträdas förslaget att på enhetligt sätt utföra de gnisttelegrafiska
anordningarna med stöd af art. 1 och 3 i det mellan de båda regeringarna
afslutna statsfördraget af den 15 november 1907 — trädt i underhand¬
lingar med järnvägsstyrelsen angående system m. m. för telegrafförbindel¬
sen i fråga. Dessa underhandlingar äfvensom underhandlingar med ’Ge-
sellschaft för drahtlose Telegraphie’ i Berlin hafva ännu icke hunnit föras
till slut, hvarför det icke är uteslutet, att det kan lyckas nedbringa an¬
läggningskostnaden under den begärda anslagssumman.»
I samma skrifvelse har järnvägsstyrelsen, enär det vore af vikt att
en del af de i skrifvelsen föreslagna arbetena redan under år 1911 helt
eller delvis komme till utförande, hemställt, att Kungl. Maj:t måtte redan under
nämnda år ställa till styrelsens förfogande, ett belopp af 550,000 kronor
för, bland andra arbeten, anordnande af ifrågavarande gnisttelegrafförbin¬
delse för en kostnad af 170,000 kronor.
Departementschefen har icke haft något att emot förslaget erinra.
Ifrågavarande gnisttelegrafförbindelse är, enligt hvad som meddelats
utskottet, jämväl afsedd att på samma sätt som järnvägens öfriga telegraf¬
ledningar få af allmänheten disponeras.
Statsutskottets utlåtande Nr 98.
3
Utskottet, som i sitt utlåtande nr 34 till innevarande års riksdag
förklarat sig komma att framdeles under riksdagen afgifva utlåtande i detta
ärende, har emellertid fått till sig öfverlämnad i afskrift järnvägsstyrelsens
här nedan intagna skrifvelse till Kungl. Maj:t af den 6 innevarande månad.
TILL KONUNGEN.
Uti sitt den 27 oktober 1910 afgifna förslag till nya byggnader och
anläggningar år 1912 har järnvägsstyrelsen bland annat för »anordnande
af gnisttelegrafförbindelse mellan Trälleborg och Sassnitz samt med ång-
färjorna» upptagit ett belopp af kronor 170,000 att förskottsvis blifva till¬
gängliga under år 1911. Styrelsen har därvid i sin motivering för denna
anläggning bland annat framhållit, att underhandlingarna med Kungl. järn¬
vägsdirektionen i Stettin och med Gesellschaft för drahtlose Telegraphie i
Berlin vid ifrågavarande tidpunkt icke hunnit föras till slut, hvarför det
icke vore uteslutet, att det kunde lyckas nedbringa anläggningskostnaden
under den begärda anslagssumman.
Sedermera hafva dessa förhandlingar fortsatts såväl skriftligen som
ock muntligen vid sammankomster i Sassnitz och Stettin. Innan styrelsen
öfvergå!’ att närmare redogöra för resultatet af dessa förhandlingar, anser
styrelsen sig böra i underdånighet meddela följande beträffande detta ären¬
des tidigare handläggning.
Styrelsens ofvan antydda anslagsyrkande var grundad! på ett af
nämnda bolag afgifvet anbud, afseende uppförande af en kuststation i
Trälleborg och en fartygsstation å hvardera af de båda svenska ångfärjorna.
På förslag af bolaget var därvid beräknadt, att dessa gnisttelegrafstationer
skulle byggas för telegrafering med en våglängd, som vore afsevärdt större
än den å handelsfartyg vanligen använda äfvensom väsentligen skilde sig
från den af andra gniststationer i Östersjöns närhet använda våglängden,
för att därigenom erhålla en telegrafförbindelse, som möjliggjorde upp¬
rätthållandet af telegramväxlingen utan störande inverkan genom atmo¬
sfären eller från den öfriga gnisttclegraferingen på Östersjön. Med hän¬
syn dels till att äfven ett stort antal fartyg tillhörande den tyska, svenska
och danska marinen äro utrustade för gnisttelegrafering med användande af
våglängder ända upp till 1,600 meter och dels därtill att den störa tyska gnist-
stationen vid Norddeich (Emden) äfvensom gniststationen vid Göteborg
arbeta med 2,000 meters våglängd, vore man hänvisad till att använda
våglängder af 2,500 meter eller däröfver. De härför erforderliga stationsut-
4
Statsutskottets utlåtande Nr 98.
rustningarna med maskinella anordningar föranledde, att anläggningskost¬
naderna måste beräknas till ofvan nämnda, jämförelsevis höga belopp.
Vid förslagets afgifvande hade styrelsen ännu icke erhållit del af hvilken
ställning preussiska järn vägsförvaltningen intoge i förhållande till det så¬
lunda upprättade kostnadsförslaget.
Vid de sedermera fortsatta förhandlingarna har man visserligen enats
om att anläggningar utförda för en våglängd af 2,500 meter eller däröfver
vore afsevärdt mycket driftsäkrare än sådana för den vanliga förekom¬
mande våglängden, 300—600 meter, men har Gesellschaft för drahtlose
Telegraphie icke velat ikläda sig garanti för att telegraf eringen med anli¬
tande af de dyrbarare anläggningarna kan under alla förhållanden uppe¬
hållas. Under sådana förhållanden har Kungl. järnvägsdirektionen i Stettin,
hvilken till sitt förfogande för ändamålet i fråga erhållit ett anslag af 80,000
mark, icke ansett sig böra göra framställning om det tilläggsanslag, som
skulle erfordras, om anläggningarna utfördes enligt den nämnda dyrbarare
typen, utan funnit sig föranledd att, under förutsättning att järnvägssty¬
relsen delade direktionens ståndpunkt, med användande af nämnda, till¬
gängliga medel, snarast gå i författning om beställning af gnisttelegraf-
stationerna i första rummet å de båda tyska ångfärjorna och därefter vid
Sassnitz, enligt den billigare typen för en våglängd af 300—600 meter.
Genom dessa anläggningar och motsvarande anordningar å de svenska ång¬
färjorna och vid Trälleborg kommer, såsom af anställda försök framgått,
telegrafförbindelse att kunna uppehållas de båda landstationerna sinsemel¬
lan eller mellan ångfärjorna och någondera landstationen, för så vidt icke
störningar föranledas genom andra gniststationer i eller invid dessa far¬
vatten. Anläggningarna komma äfven att sätta ångfärjorna i stånd att,
i händelse fara är å färde, alltid kunna tillkalla hjälp, enär med stöd af
den internationella gnisttelegrafkonventionen nödsignaler från fartyg skola
af andra gniststationer med ovillkorlig företrädesrätt mottagas och besvaras
samt därvid påkallade åtgärder vidtagas. Det är därvid naturligtvis icke
uteslutet, att erfarenheten af dessa anläggningar kan komma att gifva vid
handen, att förändring af anläggningarna framdeles måste vidtagas, om för
stora svårigheter yppa sig att på ett tillfredsställande sätt med dem uppe¬
hålla telegramtrafiken i fråga.
Det har äfven å svensk sida ifrågasatts att genom infordrande af
anbud från annan firma, förslagsvis »The Marconi’s Wireless Telegraph
Company», London, söka nedbringa anläggningskostnaden för ifrågavarande
anläggningar. Den tyska järnvägsdirektionen har därvid invän dt att för
densamma, på grund af nyligen träffade aftal mellan de båda nämnda bo¬
lagen, icke funnes anledning att därigenom ernå något gynnsammare an¬
Statsutskottets utlåtande Nr 98. 5
bud. Järnvägsstyrelsen, som däremot bär för afsikt att infordra sist¬
nämnda firmas anbud, har likväl icke funnit sig böra göra detta, förr än
Riksdagen beviljat de erforderliga medlen.
På grund af det anförda, får järnvägsstyrelsen, som funnit sig böra
biträda järnvägsdirektionens i Stettin ofvan angifna mening beträffande val
af våglängd för denna gnisttelegrafförbindelse, härmed i underdånighet an¬
mäla, att styrelsen beräknar utgifterna för motsvarande anordningar å de
svenska färjorna och å ångfärjestationen i Trälleborg kunna begränsas till
högst 85,000 kronor, hvarvid hänsyn tagits till att styrelsen får vidkännas
utgifter för den erforderliga telegrafmaterielens frakt och förtullning. Sty¬
relsen får därför i underdånighet hemställa,
_ att för anordnande af »gnisttelegrafförbindelse mellan Trälleborg och
Sassnitz samt med ångfärjorna» måtte, i stället för den af styrelsen den
27 oktober 1910 i förslaget till nya byggnader och anläggningar år 1912
begärda anslagssumman kronor 170,000, till styrelsens förfogande ställas
ett anslag af kronor 85,000 att förskottsvis blifva tillgängliga under inne¬
varande år. Stockholm den 6 maj 1911.
Underdånigst
F. W. II. Pegelow.
Viktor Klemming. Sven Bergelnier.
Ivar Brising.
föredragande.
Då, såsom af denna skrifvelse framgår, järnvägsstyrelsen funnit de
för anordnande af den ifrågasatta gnisttelegrafförbindelsen erforderliga
medel kunna begränsas till 85,000 kronor, får utskottet, som finner för¬
slaget om anordnande af dylik förbindelse väl grundad!., och ej har något
att erinra mot den sålunda reducerade kostnaden, hemställa,
att Riksdagen må för anordnande af gnisttelegraf¬
förbindelse mellan Trälleborg och Sassnitz samt med
ångfärjorna på extra stat för år 1912 bevilja ett anslag
af 85,000 kronor, med rätt för Kungl. Maj:t att låta
förskottsvis redan under år 1911 af tillgängliga medel
utanordna detta belopp.
Utskottets
yttrande.
6
Statsutskottets utlåtande Nr 98.
Vid bifall till hvad utskottet sålunda föreslagit kommer anslaget till
utförande af vissa nya byggnader och anläggningar vid statens redan tra¬
fikerade järnvägar att uppgå till 2,532,219 kronor.
Stockholm den 16 maj 1911.
På statsutskottets vägnar
G. BILLING.