Statsutskottets utlåtande Nr 40.
1
Nr 40.
Ankom till Riksdagens kansli den 4 april 1911 kl. 4 e. m.
Utlåtande i anledning af Kungl. Maj:ts proposition an¬
gående fastställande af postverkets stat för drift¬
kostnader år 1912 samt i ämnet väckta motioner.
(4:e Afd.)
I en till Riksdagen den 13 januari innevarande år aflåten, till stats¬
utskottets förberedande behandling öfverlämnad proposition (nr 6) har
Kungl. Maj:t, under åberopande af bifogadt utdrag af statsrådsproto¬
kollet öfver civilärenden för samma dag föreslagit Riksdagen dels med¬
gifva, att den å postverkets pensionsstat för år 1911 upptagna pension
till f. d. postexpeditören H. A. Lagerström å 800 kronor må från och
med år 1912 höjas med 325 kronor och sålunda från och med nämnda
år från samma stat utgå med ett årligt belopp af 1,125 kronor; att
biträdande postexpeditören Paul Olsson Wahrenman må äga att under
sin återstående lifstid å postverkets pensionsstat uppbära ett årligt un¬
derstöd af 1,200 kronor, att utgå från och med månaden näst efter
den, under hvilken entledigande ur postverkets tjänst varder honom med-
deladt; samt att förre postföraren Anders Johan Eriksson må å samma
stat tilldelas ett årligt understöd af 120 kronor att till honom utbetalas
från och med 1911 års början; dels ock bestämma postverkets anslag
till driftkostnader för år 1912, förslagsvis, till 22,400,000 kronor, att
utgå direkt af postmedlen.
Slutsummorna af de uti förevarande proposition för år 1912 före¬
slagna stater, jämförda med motsvarande af Kung]. Maj:t för inneva¬
rande år fastställda, äro, enligt hvad åberopade statsrådsprotokollet gifver
vid handen, följande:
Bihang till Riksd, prof. 1911. 4 Sami. 1 Afd. Hd Käft. (Nr 40—41.)
!
2
StatmtsJcottets utlåtande Nr 40.
Aflöningar .......
öfvergångsstat.
Pensioner..........
Postbefordran .
Omkostnader....
|
|
År 1911.
|
|
År 1912.
|
|
|
kr.
|
12,211,800
|
— kr.
|
12,573,200
|
—
|
|
»
|
39,100
|
— »
|
37,370
|
—
|
|
»
|
240,685
|
— »
|
265,965
|
—
|
|
»
|
6,541,000
|
— »
|
6,841,000
|
—
|
|
»
|
2,625,000
|
- 5>
|
2,660,000
|
—
|
gifter.....................
|
»
|
15,000
|
-- ))
|
15,000
|
—
|
h restitutioner...
|
j>
|
17,415
|
- »
|
7,465
|
—
|
tillsammans
|
kr.
|
21,690,000
|
— kr.
|
22,400,000
|
—
|
Af den i statsrådsprotokollet lämnade utredningen inhämtas, att
de föreslagna ändringarna i de särskilda staterna afse:
Ökning.
Aflöningar:
i anslaget till generalpoststyrelsen ...... kr. 900: —
i anslaget till distrikts och lokalförvalt¬
ningarna ................................................ » 260,500: —
i anslaget till arfvoden vid postsatio-
nerna ...'................................................... » 100,000: — kr. 361,400: -
Pensioner:
genom af Kungl. Maj:t beviljade nya
understöd och pensioner................ kr. 29,710: —
genom uppförande i staten af förhöjd
pension till f. d. postexpeditören
H. A. Lagerström samt af årliga
understöd åt biträdande postexpe¬
ditören P. Olsson Wahrenman och
förre postföraren A. J. Eriksson » 1,645:— » 31,355:_
Postbefordran:
i anslaget till postbefordran å järnväg kr. 200,000: —
i anslaget till postbefordran å lands¬
väg jämte lokala transporter » 100,000: — » 300,000: —
Transport kr. 692,755: —
Statsutskottets utlåtande Nr 40.
8
|
|
Transport
|
kr. 692,755:
|
Omkostnader:
|
|
|
|
i anslaget till uniformsbeklädnad .........
|
kr.
|
30,000: —
|
|
i anslaget till posthusens underhåll......
|
|
30,000: —
|
|
i anslaget till hyror för postlokaler ...
i anslaget till blankett- och cirkulär-
|
»
|
35,000: —
|
|
tryck, skrifmaterialier m. m..........
|
|
55,000: —
|
|
i anslaget till telefonafgifter och tele-
|
|
|
|
gramporto ..........................................
|
»
|
10,000: —
|
» 160,000:
|
Summa ökning kr. 852,755: —
Minskning.
Öfver gångsstaten.
i anslaget till distrikts- och lokalförvaltningarna ............ kr. 1,730: —
Pensioner.
besparing med ............................................................................ » (5,075: —
Omkostnader.
till följd däraf att anslag för inköp af inventarier ej i
staten upptagits..................................................................... » 125,000: —
Afkortning ar och restitutioner.
minskning i anslaget med....................................................... » 9,950: —
Summa minskning kr. 142,755: —
Om från summan af ökningen ........................
dragée summan af minskningen.......................
|
.......................» 852,755: —
.......................» 142,755: —
|
erhålles det belopp af.........................................
|
....................... » 710,000: —,
i
|
hvarmed enligt Kungl. Maj:ts förslag postverkets stat för driftkostnader
år 1912 skulle komma att öfverstiga postverkets utgiftsstater för år 1911.
4
Statsutskottets utlåtande Nr 40.
För jämförelse med förhållandena år 1911 böra härtill läggas de
under utgifter för kapitalökning af Kungl. Maj:t äskade och af Riks¬
dagen beviljade anslag till inköp af inventarier 125,000 kronor och till
nybyggnader 173,375 kronor.
Beträffande hvad till stöd för Kungl. Maj:ts förevarande framställning
anförts, tillåter sig utskottet hänvisa till åberopade statsrådsprotokollet.
I sammanhang med föreliggande ärende har utskottet till be¬
handling förehaft dels en inom Andra kammaren af herr J. Tynell, med
instämmande af herrar O. H. Waldén, A. Thylander och L. G. Broomé
väckt motion (nr 195), däri hemställts, att Riksdagen måtte besluta, att
antalet ordinarie postvaktmästare och postiljoner i 1912 års stat måtte
bestämmas till 1,700 i stället för af Kungl. Maj:t föreslagna 1,625
samt att aflöningsstaten måtte höjas i enlighet därmed,
dels ock eu inom samma kammare af herr J. Byström väckt mo¬
tion (nr 229), däri hemställts, att Riksdagen måtte besluta, att af de
nya ordinarie tjänstemannabefattningar af lägre grad, som Riksdagen
kan komma att bevilja för 1912, 100 måtte få beräknas på förordnande
under år 1911 och tillträdas, med rätt att beräkna ordinarie tjänstetid
från 1911 års ingång.
Hvad först beträffar den af Kungl. Maj:t föreslagna höjningen i
anslaget till aflöningar för generalpoststyrelsen, har utskottet intet att
däremot erinra. Likaledes har utskottet funnit sig böra förorda Kungl.
Maj:ts förslag i fråga om ökning af antalet ordinarie postexpeditörer,
förste postvaktmästare och förste postiljoner.
Hvad därefter vidkommer ordinarie postvaktmästare och postiljoner
innebär Kungl. Maj:ts förslag en ökning af dessas antal med 150, under
det herr Tynell i sin förenämnda motion hemställt om ytterligare ök¬
ning med 75 utöfver den af Kungl. Maj:t föreslagna.
Till stöd för denna sin framställning har herr Tynell anfört följande:
»I Kungl. Maj:ts proposition angående postverkets stater för år
1912 hemställes om att den ordinarie personalen måtte ökas med, bland
annat, 150 ordinarie postvaktmästare och postiljoner.
Kungl. Generalpoststyrelsen kommer till denna siffra genom att
beräkna de biträdande tjänstemännens af lägre grad tjänstålder såsom
extra till 5—4 Va år.
Beträffande beräkningen af extratiden förefaller det emellertid an-
märkningsvärdt att, under det styrelsen beträffande ökningen af anta¬
let ordinarie postexpeditörer riktigt nog sökt såvidt möjligt upprätthålla
den princip, som vunnit statsmakternas godkännande, nämligen att
Statsutskottets uti ätande Nr 40.
o
tjänstemännen böra efter ett visst antal år uppnå ordinarie anställning
styrelsen beträffande tjänstemännen af lägre grad ökat extra tiden med
1—Vs år.
Den tid, som i enlighet med ett tidigare förslag af kungl. general¬
poststyrelsen, blifvit ansedd såsom skälig för utrönande af personalens
lämplighet för posttjänsten, uppgifves i Kungl. Maj:ts proposition nr 6
sid. 5 i följande ordalag:
»Befordran till ordinarie postexpeditör har nämligen ansetts böra
äga rum efter en extra tjänstetid af vid pass 6 år, hvilken tid seder¬
mera nedsatts till 5 år, medan tjänstetiden såsom biträdande postvakt¬
mästare och biträdande postiljon ansetts böra i allmänhet begränsas till
4 år.»
Det förtjänar i detta sammanhang framhållas att de senare, de
lägre, tjänstemännens extratid af 4 år föregås af en aspirant- och reserv¬
tid, varierande mellan 3 och 6 år samt att dessa tjänstemän ofta in¬
komma i posttjänsten vid öfver 20 års ålder och sålunda vid tiden för
ordinarie anställning uppnått mogen ålder och i flertalet fall äro familje¬
försörjare.
I likhet med posttjänstemännens af lägre grad organisation hyser
jag den uppfattningen, att postverket i allt för stor utsträckning be¬
tjänar sig af extra personal och att den personal, som ständigt anlitas
i daglig tjänst, bör vara ordinarie.
Det måste, synes det mig, vara Riksdagens plikt att se till, att då
en princip en gång blifvit fastställd, denna upprätthålles med de jämk¬
ningar, som möjligen kunna betingas af sträfvandet att jämna antalet
till viss rund summa. Generalpoststyrelsens och Kungl. Maj:ts förslag-
beträffande ökningen af antalet ordinarie postvaktmästare och postiljoner
innebär emellertid ett afsteg från denna princip, hvadan jag funnit mig
föranlåten att begära ett större antal.
Sedan 150 nya ordinarie befattningar, som enligt Riksdagens beslut
skulle tillsättas från 1911 års ingång, numera blifvit besatta, återstår,
enligt hvad jag inhämtat, omkring 275 biträdande postvaktmästare och
postiljoner, Indika i denna egenskap blifvit anställda före 1907 års ut¬
gång och som sålunda vid utgången af år 1911 uppnått 4 extraår.
Om den uppflyttning under året, som kan komma att uppstå på grund
af afgång bland ordinarie personalen, sättes till 40, såsom generalpost¬
styrelsen beräknat, skulle omkring 235 nya tjänster behöfva inrättas
för att principen 4 extraår skulle vara fullföljd.
En ökning af de ordinarie postvaktmästarnes och postiljonernas
antal med 235 är lika väl förenad med postverkets behof af arbets¬
fi
Statsutskottets utlåtande Nr 40-
krafter som det antal Kungl. Magt föreslagit, ty som synes af den
kungl. propositionen funnos i november 1910 ett antal biträdande tjänste¬
män af lägre grad af 640, och generalpoststyrelsen har, enligt samma
proportion, meddelat att några indragningar af dessa tjänster icke torde
kunna äga rum.
För att emellertid få en afrundad summa har jag reducerat antalet
till 225.
Ett bifall härtill skulle medföra, att principen om fyra års anställ¬
ning som biträdande tjänstemän af lägre grad noggrannare skulle kunna
fullföljas än hvad hittills varit fallet, då ett hundratal hvarje år fått
»stå öfver». Några ändringsförslag i Kungl. Maj:ts kommande fram¬
ställningar till Riksdagen blefve därigenom för enskilda motionärer i
den punkten omintetgjorda, för det fall att fyra-års-principen därefter
konsekvent upprätthölles.»
Jämväl utskottet är af den mening, att antalet ordinarie postvakt¬
mästare och postiljoner bör ökas för beredande af förbättring i den
extra personalens befordringsförhållanden.
Beträffande denna ökning har utskottet ej funnit sig kunna för¬
orda densammas genomförande i den utsträckning, som af motionären
ifrågasatts, utan biträder utskottet hvad Kungl. Maj:t, i enlighet med
generalpoststyrelsens efter grundliga utredningar och undersökningar
gjorda hemställan, i detta afseende föreslagit; och finner utskottet en
ökning af antalet ordinarie postvaktmästare och postiljoner utöfver hvad
den af den sakkunniga myndigheten upprättade planen innebär, vara
så mycket mindre tillrådlig, som därigenom skulle kunna framkallas
kraf å liknande befordringsutsikter från andra kategorier tjänstemän
och sålunda föranledas betänkliga konsekvenser.
I sin förberörda motion har, såsom nämnts, herr Byström hemställt,
att af de nya ordinarie tjänstemannabefattningar af lägre grad, som
Riksdagen kan komma att bevilja för 1912, 100 måtte få beräknas på
förordnande under år 1911 och tillträdas med rätt att beräkna ordi¬
narie tjänstetid från 1911 års ingång.
Beträffande de skäl, motionären förebragt till stöd för sin fram¬
ställning, tillåter sig utskottet hänvisa till motionen.
Hvad af motionären anförts liar ej kunnat öfvertyga utskottet om
lämpligheten att på sätt motionären föreslagit besluta en förändring i
den för innevarande år redan fastställda staten, hvarför utskottet, som
anser ett beslut i sådan riktning till sina konsekvenser alltför betänk¬
ligt, ej anser sig kunna förorda bifall till motionen i fråga,
Statsutskottets utlåtande Nr 40.
7
Hvad Kung-I. Maj:t föreslagit i fråga om förhöjning med 325 kro¬
nor af den å postverkets pensionsstat för år 1911 upptagna pension å
800 kronor till f. d. postexpeditören H. A. Lagerström liar utskottet
ansett sig böra förorda, liksom utskottet funnit Kungl. Maj:ts förslag
om årliga understöd af 1,200 kronor åt biträdande postexpeditören P.
Olsson Wahrenman och af 120 kronor åt förre postföraren A. J. Eriks¬
son väl grundade.
Hvad Kung]. Maj:t i öfrigt uti förevarande proposition föreslagit
har utskottet jämväl funnit sig böra biträda.
På grund af hvad sålunda blifvit anfördt, får utskottet hemställa,
1) att Riksdagen må
a) medgifva,
att den å postverkets pensionsstat för år 1911
upptagna pension till f. d. postexpeditören H. A. Lager¬
ström å 800 kronor må från och med år 1912 höjas
med 325 kronor och sålunda från och med nämnda år
från samma stat utgå med ett årligt belopp af 1,125 kronor;
att biträdande postexpeditören Paul Olsson Wahren¬
man må äga att under sin återstående lifstid å post¬
verkets pensionsstat uppbära ett årligt understöd af
1,200 kronor att utgå' från och med månaden näst
efter den, under hvilken entledigande ur postverkets
tjänst varder honom meddeladt; samt
att förre postföraren Anders Johan Eriksson må
å samma stat tilldelas ett årligt understöd af 120 kro¬
nor att till honom utbetalas från och med 1911 års
början;
b) med bifall till Kungl. Maj:ts förslag och med
afslag å herr Tynells förevarande motion, bestämma
postverkets anslag till driftkostnader för år 1912, för¬
slagsvis, till 22,400,000 kronor, att utgå direkt af post¬
medlen.
2) att herr Byströms ofvan omförmälda motion
icke må af Riksdagen bifallas.
Stockholm den 4 april 1911.
På statsutskottets vägnar:
G. BILL1NG.
8
Statsutskottets utlåtande Nr 40.
Reservationer:
Vid punkt 1, mom. b (angående anslaget till postverkets driftkost¬
nader för år 1912):
af herrar J. T. Larsson, friherre J. C. Beck-Friis, A. Ekman, Å.
V. Rydén, J. J. Byström, A C. Lindblad och C. G. Thor, hvilka ansett,
att utskottets yttrande och förslag i denna del bort hafva följande ly¬
delse:
»Jämväl utskottet-----befordringsförhållanden.
Enligt utskottet tillhandakomna upplysningar gestalta sig för när¬
varande dessa förhållanden sålunda att, sedan från 1911 års början 150
nya postvaktmästar- och postiljonsbefattningar samt några gamla så¬
dana, hvilka blifvit lediga, tillsatts, hvarjämte åtskilliga biträdande post-
vaktmästare och postiljoner, som voro i tur att befordras, förbigåtts,
återstodo, om man bortser från de förbigångna:
166 obefordrade med tjänstetid 4 —31/2 år
88 » » » 3Vi—3 »
224 » » kortare tjänstetid.
Antages, att af dessa ett antal af 190 (150 nya + med beräkning åt
vanlig årsåtgång 40) befordras under innevarande år, skulle alltså vid 1912
års början kvarstå obefordrade 64 åt andra och samtliga af tredje gruppen.
För de 64, som tillhörde andra gruppen, skulle tjänstetiden den 1
januari 1912 utgöra:
för 21
» 19
» 17
» 7
4 år 3 månader
4 » 2 »
4 » 1 »
4 »
För dem, som tillhörde tredje
dag utgöra:
för 10 ....................
>» 10 ....................
» 5 ....................
» 40 .....................
» 8 .....................
» 12 ....................
» 11 ....................
gruppen, skulle tjänstetiden samma
3 år 11 månader
3 » 10 »
3 » 9 »
3 » 8 »
3 » 7 »
3 » 6 »
3 » 5 »
Statsutskottets utlåtande Nr 40.
9
för
|
6'.............
|
..... 3
|
år
|
4
|
månader
|
»
|
6 ..............
|
...... 3
|
»
|
3
|
»
|
»
|
6 ...............
|
...... 3
|
»
|
2
|
»
|
»
|
3 ...............
|
...... 3
|
|
1
|
|
»
|
10...............
|
3
|
»
|
|
|
»
|
97 mindre
|
än 3
|
»
|
|
|
Utskottet, som delar den i det af kommissionen för afgifvande af ytt¬
rande och förslag beträffande lönereglering för postverket afgifna be¬
tänkande uttalade uppfattning, att tiden för tjänstgöring såsom extra
postbetjänt i allmänhet bör begränsas till 4 år, håller emellertid också
före, att denna tid bör betraktas såsom minimitid för tjänstgöring så¬
som extra, så att befordran till ordinarie icke må äga ruin förrän
efter sådan tjänstgöring under minst 4 år.
Det synes utskottet önskvärdt, att, med iakttagande häraf, tiden för
tjänstgöring såsom extra i största möjliga mån blifver för ifrågavarande
befattningshafvare lika tillmätt, så att icke för ett antal de fyra åren
endast med en obetydlighet öfverskridas, under det andra få vänta fem
år eller mera på befordran till ordinarie.
Ett bifall till Kungl. Maj:ts förslag skulle visserligen i viss mån
tillgodose dessa synpunkter, men utskottet förmenar, att ett inrättande
af ett antal nya ordinarie befattningar utöfver hvad Kungl. Maj:t före¬
slagit skulle vara i väsentlig grad ägnadt att mera bidraga till åstad¬
kommande af största möjliga likformighet beträffande tiden för ifråga¬
varande tjänstemäns befordran till ordinarie. Tillsättandet af nya ordi¬
narie befattningar i större utsträckning än Kungl. Maj:ts förslag afser
skulle väl kunna medföra, att något år ett större antal tjänstemän upp¬
flyttades till ordinarie och ett annat år de uppflyttade blefve färre, men
då detta icke innebär någon rubbning i tjänstemännens antal, hvilket
blir detsamma, vare sig respektive befattningshafvare äro extra eller
ordinarie, och då den skillnad i lönehänseende, som af en dylik ökning
betingas, är relativt obetydlig, under det att den stora betydelsen för
tjänstemännen att ej behöfva vänta alltför länge utöfver de fyra åren
på befordran till ordinarie ej lärer kunna bestridas, har utskottet ansett
den anmärkta omständigheten icke böra utgöra hinder för ökning af
antalet ordinarie befattningar utöfver hvad Kungl. Maj:t föreslagit.
En så stor ökning, som af motionären föreslagits, skulle emellertid,
enligt hvad i ärendet förefintlig utredning gifver vid handen, kunna
medföra, att till följd af afgång under året så många af den extra per¬
sonalen uppflyttades till ordinarie, att för några af dessa tiden för tjänst¬
göring såsom extra komme att understiga den tid af fyra år, hvilken
Bihang till Riksd. prof. 1911. 4 Sami. 1 Afd. Haft. 2
10
Statsutskottets utlåtande Nr 40.
utskottet såsom nämnts ansett böra vara minimum för sådan tjänstgö¬
ring, vid hvilket förhållande utskottet gifvetvis ej kunnat förorda öknin¬
gens genomförande i denna utsträckning. Utskottet har nämligen ansett,
att såväl meranämnda princip beträffande minimitiden för tjänstgöring
såsom extra som ock angelägenheten att personalen ej må behöfva
vänta afsevärdt utöfver nämnda tid på sin befordran äfvensom att
största möjliga likformighet må uppnås i fråga om tiden för denna be¬
fordran skulle i vederbörlig mån tillgodoses, därest herr Tynells mo¬
tion i så måtto bifölles, att antalet nya ordinarie postvaktmästar- och
postiljonsbefattningar bestämdes till 200.
Én sådan förhöjning i antalet skulle innebära en ökning i den af
Kungl. Maj:t föreslagna aflöningsstaten i dess helhet med 5,000 kronor,
hvartill emellertid komme en höjning af anslaget till ortstillägg med
ett belopp, uppgående till, enligt hvad utskottet inhämtat, 7,600 kronor.
I sin förberörda motion — — — — — sig böra biträda.
På grund af hvad sålunda blifvit anfördt, får utskottet hemställa,
1) att Riksdagen må
a) medgifva,
att den-----1911 års början;
b) i anledning af Kungl. Maj:ts framställning
och herr. Tynells förevarande motion bestämma post¬
verkets anslag till driftkostnader för år 1912, förslags¬
vis, till 22,412,600 kronor att utgå direkt af post-
medlen.»
Vid punkt 2 (angående herr J. J. Byströms motion om retroaktiv
verkan af ett eventuellt beslut om inrättande af vissa nya ordinarie
tjänstemannabefattningar af lägre grad vid postverket);
af herr J. J. Byström, som yrkat, att utskottet måtte hemställa,
att förenämnda motion måtte af Riksdagen bi¬
fallas.
Det skulle här antecknas, att herrar E. A. G. A. Wijjcander, grefve
C. O. Taube, F. Berg, F. W. Thorsson och K. Starbäck icke deltagit i
förestående ärendes behandling inom utskottet, äfvensom att grefve
A. F. Wachtmeister icke närvarit vid ärendets slutbehandling.