Motioner i Andra kammaren, Nr 151.
1
Nr 151.
Af herr Almqvist m. fl., om understöd af statsmedel åt landt-
liusliållsskolan å Brogård.
Den kommitté, som i december 1908 afgaf sitt betänkande om ord¬
nandet af den lägre landtbruksundervisningen, framhåller i detta betän¬
kande starkt behofvet af särskild undervisning i skolor och kurser för
landsbygdens kvinnliga ungdom i de sysslor, som tillkomma en husmor
på landet, och har uppgjort detaljerade förslag för ett helt system af
landthushållsskolor och husmoderskurser. Kommittén påpekar samtidigt
behofvet af för dylika skolor och kurser utbildade lärarinnor äfvensom
behofvet af konsulenter och ledare af studieresor för de sidor af landt-
kuskållningen, som i regeln komma på husmoderns lott. Genom 1910
års Riksdag beviljades anslag för anordnande genom hushållningssäll¬
skapens försorg af husmoderskurser af olika slag för det mindre jord¬
brukets behof, för hvilka kurser naturligtvis behöfvas lärarinnor med
särskild utbildning för landthushåll. Slutligen lär den kommitté, som
bär att yttra sig om folkundervisningen, komma att föreslå, att under¬
visning i jordbruk och landthushåll skall ingå i folkskolans fortsättnings¬
kurser, och det måste då naturligtvis beredas de blifvande lärarinnorna
i dessa ämnen möjlighet att i särskilda, med praktiskt jordbruk förenade
läroanstalter inhämta kunskaper och öfning i de ämnen, som skola bli
föremål för deras undervisning.
Hittills, och ännu när kommittén afgaf sitt betänkande, har blott
funnits en anstalt, som direkt afsett utbildning af lärarinnor i huslig
ekonomi för landsbygdens behof, nämligen Fredrika-Bremer-Förbundets
skola å Rimforsa i Östergötland. Kommittén förutser, att den ensam
Bihang Ull Biksd. prof. 1911. 1 Samt. 2 Afl. 2 Band. 59 Höft. (Nr 151—152.) 1
2
Motioner i Andra kammaren, Nr 151.
icke skall vara på långt när tillräcklig att fylla beliofvet af lärarinnor,
konsulenter o. s. v., och framhåller »önskvärdheten af att, därest fråga
uppstode om inrättande i andra delar af landet af dylika skolor, äfven
dessa måtte komma att understödjas af statsmedel, i den mån sådant vore
af nöden för lärarinnebildningen.»
Sedan 1907 års kommitté sålunda uttalade sig, har eu ny läro¬
anstalt med samma syfte som Eimforsaskolan börjat sin verksamhet i
Uppland. Styrelsen för Fackskolan för huslig ekonomi i Uppsala kar
länge haft sin uppmärksamhet fäst på behofvet af att de lärarinnor i
huslig ekonomi, som få sin verksamhet förlagd till landsbygden, i sam¬
manhang med sin utbildning i (Ifrigt äfven gjordes förtrogna med sådana
sysslor och intressen, som tillhöra skötseln af ett landthushåll, och skolan
har i mån af utrymme och tillgångar i öfrigt sökt ordna sin undervis¬
ning för blifvande lärarinnor i sådan riktning, bl. a. genom att i sin
läroplan upptaga mindre kurser i mjölkhushållning och trädgårdsskötsel.
Fn verkligt tillfredsställande undervisning i landthushållning kunde emeller¬
tid naturligtvis icke' gifvas med de resurser, en stad kan erbjuda, och
skolstyrelsen har därför under förra året inköpt eu mindre landtegen¬
dom, 1 1U mtl Brogård i Tensta socken, en half mil från Wattholma järn¬
vägsstation i Uppland, och dit förlagt den praktiska undervisningen i landt¬
hushåll för blifvande lärarinnor i huslig ekonomi.
I syfte att nedbringa kostnaderna så mycket som möjligt, och på
samma gång göra utbildningen i bästa mening praktiskt fruktbärande,
har styrelsen kombinerat undervisningen i Uppsalaskolan och Brogårds-
skolan på det sätt, att de inledande teoretiska ämnena, fysiologi och
hälsolära, kemi och födoämneslära samt matlagning i inskränkt mening
inhämtas under en hösttermin i Uppsala; därefter tillbringa samma elever
ett helt kalenderår på Brogård och få, på samma gång de fortsätta med
praktisk matlagning, där öfva sig i alla sådana arbeten, som pläga ledas
eller utföras af en husmor på landet, grofbak, slakt och tvätt, fullstän¬
digt på egen hand sköta ladugård och mejeri, grisar, höns och andra
smådjur samt trädgården och inom jordbruket utföra sådana arbeten,
som pläga utföras af kvinnor. Den teoretiska undervisningen i jordbruk
och husdjursskötsel, i mjölkhushållning, slakt o. s. v. meddelas i omedel¬
bart sammanhang med det praktiska arbetet. 3 ä 4 timmar i veckan ägnas
åt sammanfattande öfversikter, repetitioner och kompletteringar af det,
som i sammanhang med det praktiska arbetet inhämtats. Följande vår
tillbringa eleverna åter vid skolan i Uppsala, då undervisningen i teore¬
Motioner i Andra kammaren, Nr 151.
3
tiska ämnen afslutas ock den hufvudsakliga undervisningen i pedagogik
och metodik med tillhörande öfnings- och proflektioner gifves.
Arbetet å Brogård ledes af tre lärarinnor, af hvilka två ha speciell
utbildning i liusdjursskötsel, mjölkhushållning och trädgårdsskötsel, den
tredje förestår hushållet och leder arbetena inomhus samt bak och slakt.
Som lärare tjänstgör i öfrigt en af Uppsala läns hushållningssällskaps
konsulenter, som på samma gång är styrelsens rådgifvare och biträde
vid skötseln af jordbruket. Ifrågavarande kurs i »huslig ekonomi och
landthushållning», som kursen benämnes i fackskolans program, mot¬
svarar en af fackskolans tidigare lärarinnekurser på det sätt, att i den
förut ettåriga teoretisk praktiska stadskursen inskjutits ett års praktik i
landtkushåll med ordnad sakkunnig undervisning. Genom denna kom¬
bination vinnes:
att lärarinnornas antal i Brogård kan inskränkas till tre, medan
två eller tre ytterligare skulle behöfvas, om äfven den teoretiska
undervisningen i fysiologi och hälsolära, kemi och födoämneslära samt
pedagogik och metodik skulle lämnas där (och dessa lärarinnor icke
skulle där kunna få full sysselsättning);
att man vid den teoretiska undervisningen kan tillgodogöra sig de
rikare resurser i fråga om både lärarekrafter och laboratorier och sam¬
lingar, som en universitetsstad kan erbjuda;
att eleverna på Brogård få intensiv praktik i såväl gröfre och tyngre
som lättare sysslor och få personligen i fullt mått göra sig förtrogna
med det fysiska arbetets natur och villkor, på samma gång detta arbete,
efter den inledande teoretiska underbyggnaden, för dem framträder i
nytt ljus och får ett ökadt intresse;
att de på grund af denna praktik kunna tillgodogöra sig den af-
slutande teoretiska utbildningen med helt andra vyer, än om det prak¬
tiska arbetet kommc vare sig före början eller efter slutet af de teore¬
tiska kurserna, på samma gång detta genom föregående och efterföl¬
jande teoretiska studier får sin belysning och reglering;
att rikligare tillfälle till öfnings- och proflektioner i staden kan be¬
redas, då fackskolan där, utom öfriga kurser för äldre flickor, har elfva
barnafdelningar.
Brogårdskursen är så till vida fristående och själfständig,
att den har sin egen administration, ekonomi och räkenskaper.
Och meningen är, att plats där skall beredas äfven för utexaminerade
'ärarinnor i huslig ekonomi, som vilja komplettera sin utbildning med
4
Motioner i Andra kammaren, Nr 151.
en kurs i landthushåll. Utom de 14 elever, som tillhöra den kombi¬
nerade landthushållskursen, har Brogård redan nu plats för ytterligare
fyra elever och får plats för flera, så snart vissa förändringar i en af
flygelbyggnaderna hinna vidtagas.
Fastigheten är af skolstyrelsen inköpt för 27,000 kronor. Den var
så rikligt bebyggd, att skola, elever och lärarinnor där kunnat inrym¬
mas utan nybyggnader. Styrelsen beräknar för skola och hushåll en
hyra af sammanlagdt 1,200 kronor (motsvarande 8 % å 15,000 kronor,
hvartill åbyggnaderna kunna värderas utöfver hvad för sjulfva jordbru¬
ket kräfves). A andra sidan beräknas elevernas arbete i jordbruk, ladu¬
gård o. s. v. till 1,000 kronor för år. Den stat för år 1911, som sty¬
relsen uppgjort (se Bil.) visar, att i understöd för själfva skolan behöfvas
4,000 kronor. Styrelsens mening hade varit, att äfven andra af Upp¬
salaskolans lärarinnekurser skulle få någon undervisning i landthushåll,
men då Kung!. Maj:t i årets statsverksproposition icke upptagit den
förhöjning i Uppsalaskolans årsunderstöd, som för ändamålet begärts,
eller kr. 800, måste denna undervisning tills vidare bortfalla och ut¬
giftssidans olika poster minskas med belopp, som tillsammantagna mot¬
svara dessa 800 kronor.
Till den bifogade staten bör den upplysning fogas, att densamma
blott gäller undervisningen. Logis och kost betala eleverna själfva på
det sätt, att de äro inackorderade i skolhushållet.
Inköpspriset 27,000 kronor gällde blott själfva fastigheten. Upp¬
sättningen af yttre inventarier för jordbruket (kreatursbesättningen in¬
begripen) har kräft kr. 9,055: 84; behöfliga reparationer och ändringar
ha kostat kr. 4,857:31. Inre inventarier för skolan, hushållet samt
lärarinne- och elevbostäder ha dragit en kostnad af kr. 6,357: 32. Till
betäckning af dessa utgifter ha af för saken intresserade personer och
af Stiftelsen Lars Hiertas Minne gifvits sammanlagdt 9,950 kr., och
styrelsen har iklädt sig personligt betalningsansvar för 12,000 kronor.
Öfriga skulder innestå i fastigheten mot inteckningar. Därtill kommer,
att skolan, som började i september föregående år och under detta första
år icke haft något offentligt understöd, naturligtvis redan har en för¬
lust att bära. Vi anföra dessa siffror för att å ena sidan visa, hvilka
uppoffringar enskilda underkastat sig för att få skolan till stånd. Å
andra sidan är det ock förklarligt, om dessa enskilda källor nu gifvit
hvad de förmå och om styrelsen med mycket bekymmer motser den
närmaste framtiden.
5
Motioner i Andra kammaren, Nr 151.
* 1
Vi ha oss bekant, att skolstyrelsen hos Kungl. Maj:t dels anhållit
om framställning till årets Riksdag om ett understöd för själfva skolan
å 4,000 kronor för hvartdera af åren 1911 och 1912, dels anhållit om
ett bidrag å 2,500 kronor till betäckande af kostnaderna för repara¬
tioner och ändringar från det till Kungl. Maj:ts disposition stående an¬
slaget till undervisningsanstalter för jordbruk och landtmannanäringar.
Af vissa yttranden till statsrådsprotokollet, anförda under 9:do
hufvudtiteln i 1910 och 1911 års statsverkspropositioner, sammanställda
med det betänkande, som afgifvits af landtbruksundervisningskommittén,
ser det ut, som skulle meningen vara, att, sedan kommitténs förslag
rörande det mindre jordbruket och rörande de lägre landtbruksskolorna
vid 1910 och 1911 års riksdagar kommit före, till en följande Riksdag,
alltså 1912, göra framställning om medel för ordnande af undervisning
i landthushåll för kvinnor i anslutning till af ofvannämnda kommitté
framställda förslag; och skulle då i detta sammanhang frågan om stats¬
understöd för Brogårdsskolan kunna upptagas. Då uppstår frågan, huru
Brogårdsskolan under tiden skall reda sig. Det måste naturligtvis för
skolstyrelsen, som gjort sig mycket besvär och iklädt sig ganska allvar¬
samma förbindelser för att få skolan till stånd, som redan haft en
elevafdelning i läroanstalten och nyss där mottagit den andra, vara
nedslående att se skolan utsatt för så allvarsamma ekonomiska svårig¬
heter.
Det vill i öfrigt synas, att om man genom 1912 års riksdag, alltså
för 1913, tänker sig ett omfattande och högst nödigt undervisningsverk
för vårt lands kvinnor skall bringas till stånd, och då för detta natur¬
ligtvis behöfves en betydlig stab af lärarinnor, om verket skall ha fram¬
gång, så måste man förut sörja för att lärarinnor finnas att tillgå. Att
den enda utbildningsanstalten å Rimforsa då ej på långt när räcker till,
är uppenbart och betonas eftertryckligt af den kommitté, hvars betän¬
kande vi förut åberopat. För sakens framgång torde också vara önsk-
värdt att ha mer än en ^bildningsanstalt, emedan endast på så sätt
olika orters behof och olika uppslag och synpunkter i utbildningen kunna
komma till sin rätt.
Man kunde visserligen förmena, att den nya skolan först någon tid
borde vara i verksamhet, för att man af resultatet må kunna döma, om
den förtjänar offentligt understöd eller ej. Häremot må då anmärkas,
att Brogårdsskolan blott är en filial eller afläggare af Uppsalaskolan,
under samma styrelse och ledning som denna, och att, då Uppsala-
6
Motioner i Andra kammaren, Nr 151.
skolan i mycket hög grad tillvunnit sig såväl regeringens och Riksdagens
som allmänhetens förtroende — hvilket framgår å ena sidan af det be¬
tydliga understöd densamma åtnjuter och som vid denna riksdag före¬
slås till höjning, å andra sidan af dess stora elevantal och det ännu
mångfaldt större antalet sökande till dess kurser — man med visshet
kan förutse, att äfven den nya skolan skall skötas lika förträffligt, som
Uppsalaskolan enligt allas samstämmande omdömen skötes. Yi hänvisa
i öfrigt till att landtbruk sstyrelsen redan tillstyrkt statsunderstöd (se Bil.)
och att Kungi. Maj:t redan ådagalagt sin uppskattning af skolan genom
att bevilja det bidrag till organisationskostnaderna, som skolstyrelsen
begärt.
Yi torde i detta sammanhang böra påpeka, att Sällskapet Uppsala
enskilda läroverk, som upprättat såväl fackskolan i Uppsala som Bro-
gårdsskolan, är eu offentlig institution, så till vida som hvarken säll¬
skapets eller styrelsens medlemmar äga af verksamheten draga någon
vinst; vidare
att Brogårdsskolan är en fristående anstalt, hvars ekonomi är full¬
ständigt skild från Uppsalaskolans, men hvars verksamhet är i vissa
afseenden kombinerad med denna;
att genom Brogårdsskolans upprättande ingen minskning sker i
Uppsalaskolans verksamhet, utan den har lika många kurser och elever
med samma undervisningstid där som förut;
att jordbruk och elevhushåll å Brogård naturligtvis skola bära sig
själfva och att det ifrågasatta statsunderstödet uteslutande afser undervis¬
ningens behof för utbildning af lärarinnor i landthushåll; samt till sist
erinra om
att den likartade skolan å Rimforsa under de första åren af sin
verksamhet 1908—10 hade 4,000 kr. årligen i statsunderstöd och att
1910 års Riksdag på framställan af regeringen höjde understödet för 1911
till 6,000 kronor.
På grund af hvad sålunda anförts hemställa vi vördsamt,
att Riksdagen behagade besluta, att till landt-
hushållsskolan å Brogård i Uppland för utbildning af
lärarinnor må för hvardera af åren 1911 och 1912
utgå ett understöd å fyratusen kronor under de när¬
mare villkor, som Kungl. Maj:t äger bestämma, samt
att för ändamålet å extra stat för 1912 under nionde
7
Motioner i Andra kammaren, Nr 151.
hufvudtiteln anvisa ett belopp af kr. 8,000: —, med
rätt för Kung!. Maj:t att däraf under 1911 af till¬
gängliga medel förskottera hälften.
Stockholm den 25 januari 1911.
Knut Almqvist.
O. Alfr. Berg. L. P. Mallmin. Conrad Vahlquist. K. A. Borg.
I motionens syfte instämma:
Nils Eden. J. E. Cervin. Bikard Hagberg. J. M. Jiihlin.
Oscar Forssling. Joll. Ström. Carl Gripenstedt.
Bilaga.
Utdrag ur kungl. landtbruksstyrelsens underdåniga skrifvelse den 16 november
1910, angående statsunderstöd åt Uppsala enskilda läroverks fackskola för huslig
ekonomi å Brogård.
På sätt lan dtbruksstyrelssn uti sitt underdåniga utlåtande den 18 oktober
1909 öfver landtbruksundervisuingskommitténs betänkande framhållit, anser sty¬
relsen, att nämnda kommittés förslag böra i den mån förhållandena sådant med¬
gifva genomföras.
Hvad angår kurser i huslig ekonomi för kvinnliga elever, så kan 1910 års
Riksdag, genom att öfverensstämmelse med Eders Kung!. Majds i hufvudsaklig
anslutning till nämnda kommittés förslag om ordnande, hvad angår det mindre
jordbruket, af dylika kurser, affattade nådiga proposition, anslå medel, anses
hafva för sin del gillat kommitténs förslag därutinnan.
Uti underdånigt utlåtande den 4 oktober 1910, med förslag till förnyadt
nådigt reglemente för med statsmedel understödda åtgärder till höjande af det
mindre jordbruket m. m., har också landtbruksstyrelsen föreslagit anordnande af
8
Motioner i Andra hammaren, Nr 151.
undervisningskurser för särskild! antagna kvinnliga elever antingen såsom all¬
männa kurser i kuslig ekonomi och landthushållning på minst två, högst sex
veckor (s. k. husmoderskurser) eller såsom specialkurser på minst sex, högst tolf
dagar, omfattande huslig ekonomi eller någon af de delar af landthushållningen,
som falla inom kvinnans verksamhetsområde. För sådana kursers hållande fordras
emellertid utbildade lärarinnor, och det är därför synnerligen önskvärd!, att flera
lärarinnekurser komma till stånd.
Mot förslaget till program för ifrågavarande kurser har landtbruksstyrelsen
icke något att erinra, men torde gifvetvis, om anslag till kurserna beviljas, förslag
till plan för undervisningen böra underställas landtbruksstyreisens pröfning liksom
i (ifrigt i hufvudsak samma villkor uppställas, som för närvarande gälla för
understödet till Rimforsaskolan eller
att två frielever skola äga åtnjuta kostnadsfri undervisning, dock utan att
vara befriade från afgifter för kost och logi;
att för inträde i skolan skall erfordras, att sökande erhållit högre flick-
skolebildning eller visar sig eljest hafva förvärfvat motsvarande kunskaper eller
genomgått folkhögskolekurs;
att sådana inträdessökande, som därjämte kunna förete intyg om praktisk
duglighet och vana vid landtliga göromål, skola äga företräde;
att afgifter för undervisning, kost, logi och lyse ej öfverstiger 600 kronor
för år;
samt att till landtbruksstyrelsen skall tre månader efter lärokursens afse¬
lande ingifvas berättelse om skolans verksamhet.
Likaså torde icke vara något att erinra mot beloppet af understödet eller
dettas utgående för åren 1911 och 1912.
På grund af hvad sålunda blifvit anfördt och med hänvisande till landt¬
bruksstyreisens underdåniga utlåtande denna dag angående statsbidrag till ifråga¬
varande skolas grundande, får landtbruksstyrelsen i underdånighet hemställa, att
Eders Kungl. Maj:t täcktes till nästinstundande Riksdag aflåta nådig proposition,
att Riksdagen må å extra stat för år 1912 bevilja ett belopp af åttatusen kronor
att utgå till understöd åt den med fackskolan för huslig ekonomi i Uppsala för¬
bundna skolan för utbildning af lärarinnor i landthusbållning vid Brogård med
4,000 kronor för år 1911 och 4,000 kronor för år 1912, med rätt för Eders
Kungl. Maj:t att af tillgäDgliga medel under år 1911 förskjuta det för samma år
till skolan anslagna beloppet, 4,000 kronor.
Stockholm den 16 november 1910.
M. v. Fedil a en.
Underdånigst
Aug. Lyttkens.
Fredrik Egerström.
Motioner i Andra hammaren, Nr 151.
9
Stat för undervisningen å fackskolans landtegendom Brogård under
1911 enligt styrelsens beslut den 8 oktober 1910.
Inkomster:
Elevafgifter 14 x 180 ......................................
För kurs A och B från skolan i Uppsala.......
För elevernas arbete i jordbruk och ladugård
Förutsatt statsanslag .......................................
......................... 2,520: —
........................ 800: —
......................... 1,000: —
......................... 4.000: -
Summa kronor 8,320: —
Utgifter:
|
—
|
|
—
|
|
......................... 200
|
—
|
|
.................. 200
|
—
|
|
.......................... 300
|
_
|
Itc Utll it tlUUOl uou e/iouuiuiu^ui. ••••
|
................. 400
|
—
|
Aflöningar och arfvoden .............
Diverse omkostnader (transporter,
|
...................... 5,800
telefon, försäkringar m. m.)............... 700
|
—
|
Summa kronor 8,320
|
—
|
Specifikation å aflöningar.
Frk. Amelie Carlstedti
Agnes Sundberg? för 10 män
G. Jönsson ’
Agronomen I. Ekvall å 15 kronor
Naturaförm.
500: —
... 500: —
500: —
Kontant.
1,500: -
1,500: -
1,000: -
300: -
1,500:
4,300
1,500
Summa kronor 5,800
Bihang till Riksd. prof. 1911. 1 Samt. 2 Afä. 2 Band. 59 Käft.
2