Motioner i Andra hammaren, Nr 101.
5
Nr 101.
Af herr Wall is, i anledning af Kungl, Maj.ts i statsverksproposi¬
tionen framlagda förslag till omorganisation af medicinal-
styrelsen.
Kommittén för medicinalstyrelsens omorganisation föreslog i sitt be¬
tänkande af den 15 november 1909, att medicinalråden skulle blifva fyra
(utom en kameral byråchef) med hvar sin af följande byråer:
hälsovårdsbyrån,
medicinalbyrån,
lasaretts- och apoteksbyrån samt
hospitalshjon.
I Kungl. Maj:ts statsverksproposition till årets riksdag återfinnas
endast tre af dessa byråer, i det att lasaretts- och apoteksbyrån strukits
och lasarettsärendena hänvisats till hälsovårdsbyrån samt apoteksärendena
till medicinalbyrån. Emellertid har vederbörande departementschef till
statsrådsprotokollet uttalat, att han är »synnerligen tveksam i fråga om
möjligheten för medicinalstyrelsen att på ett tillfredsställande sätt hand¬
hafva sin förvaltning» med det sålunda till tre inskränkta antalet medici¬
nalråd. Medicinalstyrelsen ger i sitt yttrande i frågan uttryck för den
meningen, att detta icke är möjligt.
Till medicinalbyråns handläggning skola hufvudsakligen Slöra:
alla rättsmedicinska utlåtanden, som ej angå sinnesbeskaffenhet;
granskning af omkring 500 rättsmedicinska protokoll årligen;
granskning af talrika andra rättsmedicinska yttranden (om lefvande
personer);
hela den civila läkarvården med provinsialläkare, extra provinsiallä¬
kare, stadsläkare in. fl.; dessas distrikt, befordringar, årsberättelser, rese¬
rapporter o. d.
6
Motioner i Andra kammaren, Nr 101.
Samma byrås chef måste också komma att deltaga i behandlingen
af årligen numera öfver 100 rättsmedicinska yttranden om personers sin¬
nesbeskaffenhet (se statsverkspropositionen YT hufvudtiteln sid. 16). Detta
arbete är visserligen formellt taget beroende på, om generaldirektören del¬
tager i dessa yttranden eller ej. Men då den egentliga arbetslindring,
den nya anordningen möjliggör för generaldirektören, består däri, att han
kan slippa deltaga i rättsmedicinska utlåtanden, så lärer han af sin öfriga
arbetsbördas storlek tvingas att i allmänhet begagna sig af denna möjlighet,
och om de medicinskt bildade byråchefernas antal inskränkes till tre,
skulle han tydligen icke hafva annat medicinalråd att sätta i sitt ställe än
chefen för medicinalbyrån, som också är den lämpligaste, därför att han
i alla fall skall vara rättsmedicinskt skolad.
Dessa samma här angifna åligganden tillhöra redan nu föredraganden
på medicinalstyrelsens s. k. civila rotel, och dennes tid och krafter äro
däraf i fullt mått tagna i anspråk, hvilket är väl bekant för eu hvar,
som tagit kännedom om arbetet i styrelsen.
Bifall till Kung!. Maj:ts förslag skulle innebära, att på samme medi¬
cinalråds skuldror ytterligare skulle läggas omsorgen om hela apoteksvä¬
sendet. Det är dock bekant, att vid medicinalstyrelsens inrättande 1877
ett medicinalråd anställdes så godt som uteslutande för sistnämnda förvalt¬
ningsområde, som då emellertid var vida mindre omfattande än nu. Att
denne dessutom hade att föredraga några grupper af, hvad man i medici¬
nalstyrelsen kallar, »småärenden», kan härvid knappast komma i betrak¬
tande. Apotekarledamoten i förenämnda kommitté (och med honom all¬
männa meningen inom apotekarkåren) har äfven kraft eu särskild före¬
dragande för dessa ärenden. Ett förslag att eu del af dem skulle öfver-
lämnas till föredragning af ombudsmannen bemötes af herr civilministern
därmed, att apoteksärendena »ej sällan (äro) af invecklad beskaffenhet och
(att) de ofta nog viktiga apoteksintressena, hvilka skulle sakna egen repre¬
sentant inom styrelsen, synas i allmänhet böra tillvaratagas af eu leda¬
mot» Jsid. 39).
Åt chefen för medicinalbyrån skulle visserligen beredas eu god hjälp
i arbetet genom eu särskild sekreterare (nu eu tjänsteman på kansliet)
och eu medicinalrådsassistent (nu eu läkareamanuens). Men chefsomsor¬
gerna kunna dessa icke befria honom ifrån, och lians arbetsbörda är redan
så ansenlig, att få tjänster inom förvaltningen torde vara i högre grad
betungande. Den lättnad, de bättre kvalificerade biträdena kunde bereda
honom, torde således utan tillägget af apoteksärendena vara af behofvet
påkallad.
Motioner i Andra hammaren, Nr 101.
7
Apoteksärenclena böra af här anförda skäl icke läggas till medicinal-
byrån.
Hälsovårdsbyrån skulle enligt Kung! Maj:ts förslag, utom de egentliga
kälsovårdsärendena och farsotsskyddet, få att handlägga de af kommittén
med apoteksärendena sammanförda sjukhusärendena, Indika särskildt genom
tillkomsten af tuberkulossjukhusen på senare åren fått ett betydligt ökadt
omfång. Mot eu sådan anordning talar kraftigt den omständigheten, att
chefen för hälsovårdsbyrån långa tider måste ägna hela sin kraft åt åt¬
gärderna mot kolera och andra farsoter och smittosamma sjukdomar. Det
går icke an att så belasta särskildt denna byrås chef med arbete, att han
icke kan med intresse följa vetenskapens och den praktiska hälsovårdens
utveckling samt farsoternas gång i och utom landet.
Eu lättnad i arbetet med sjukhusärendena har Ivungl. Maj:t velat
bereda byråchefen på hälsovårdsbyrån genom anställande af en särskild
lasarettsinspektör. Denne behöfdes ej, om medicinalråden blefve fyra. I
vetenskapliga rådet finnas enligt Ivungl. Maj:ts och kommitténs förslag en
kirurg och en invärtes-medicus, Indika i allt fall torde vid särskilda till¬
fällen behöfva anlitas för inspektion af sjukhus. Det vore ock till skada
för medicinalstyrelsen och dess kännedom om sjukhusväsendet i riket, om
icke vederbörande byråchef själf skulle få verkställa flertalet af ifråga¬
varande inspektioner.
Fördenskull böra ej heller sjukhusärendena hänvisas till hälsovårdsbyån.
På angå fn a grunder bör däremot den af kommittén föreslagna lasaretts-
och apoteksbyrån bibehållas. Men äfven andra viktiga skäl tala därför.
Några må här antydas.
I likhet med kommittén har Ivungl. Maj:t föreslagit, att ett af medi¬
cinalråden skall erhålla uppdraget att vara generaldirektörens ställföreträdare.
Han skall därför ock vara närvarande vid föredragning af viktiga ärenden
på de öfriga byråerna.
Belastas de nämnda byråerna så, som här ofvan visats, skulle upp¬
draget att vara ställföreträdare, såsom medicinalstyrelsen i sitt yttrande
framhållit, knappast kunna åt någon af deras chefer uppdragas. Att
hospitalshjon redan är i hög grad tyngd af ärenden, därom torde alla
vara eniga.
För att till gagnet, ej blott till namnet, få en generaldirektörens ställ¬
företrädare, torde det därför också vara nödvändigt att medicinalråden blifva
fyra, så att möjlighet finnes att genom ärendenas fördelning lätta enderas
byrågöromål så, att åt honom kan anförtros att vara en verklig suppleant
för styrelsens chef.
8
Motioner i Andra kammaren, Nr 101.
Vetenskapligt utbildade fackmän skola genom det vetenskapliga rådet
ställas vid medicinalstyrelsens sida. Men vissa fack måste dock vara re¬
presenterade af styrelsens egna ledamöter. Kommittén har i sådant afse¬
ende framhållit, att chefen för medicinalbyrån bör äga erkänd skicklighet
och erfarenhet i rättsmedicin, chefen för hälsovårdsbyrån i allmän hälsovårds-
lära och epidemiologi, chefen för lasaretts- och apoteksbvrån i sjukhus-
väsende samt chefen för hospitalshjon i sinnessjukvård. Dessa fyra spe¬
cialiteter synas medicinalstyrelsen omöjligen kunna undvara, om styrelsen
med framgång skall kunna fullgöra sin uppgift. Äfven häri ligger således
ett viktigt motiv för anställande af fyra medicinalråd.
På kansliet har Kung!. Maj:t upptagit tre sekreterare i stället för kom¬
mitténs två sekreterare och två notarier. Som denna af Kung!. Maj:t före¬
tagna förändring i kommittéförslaget tydligen står i närmaste sammanhang
med förslaget om inskränkning i medicinalrådens antal till tre, torde bifall
till hvad här ofvan föreslagits höra föranleda till minskning i sekreterarnas
antal till två och ökning af notariernas, så att i staten upptagas löner till
fem tjänstemän i första lönegraden i stället för tre.
Med anledning af det anförda hemställes,
att Riksdagen ville besluta godkänna den af Kungi.
Maj:t föreslagna staten för medicinalstyrelsen med sådan
ändring att däri uppföres aflöning för ytterligare ett me¬
dicinalråd med 8,100 kronor.
Under förutsättning af bifall till detta förslag hemställes vidare:
att i stället för aflöning till en af de föreslagna se¬
kreterarna (5,800 kronor) upptages aflöning till ytter¬
ligare två notarier (tjänstemän i lista lönegraden) med
tillsammans 8,000 kronor; samt
att det af Kung! Maj:t beräknade arfvodet för lasa-
rettsinspektioner, 1,000 kronor, utgår.
Staten skulle sålunda å ena sidan ökas med (8,100+4,000+4,000)
16,100 kronor och å andra sidan minskas med (5,800+1,000) 6,800
kronor, hvadan dess slutsumma i stället för 137,600 kronor skulle blifva
146,900 kronor.
Stockholm den 27 januari 1911.
C. Wallis.
Stockholm, A.-B. Fahlcrantz Boktryckeri, 1911.