Riksdagens Särskilda Utskotts (Nr 3) Utlåtande Nr 10.
1
Nr 10.
Ankom till Riksdagens kansli den 24 maj 1910 kl. 2 e. m.
Särskilda utskottets nr 3 utlåtande, nr 2, i anledning af dels
Kungl. Maj:ts proposition nr 202, angående anvisande
af medel till sjukkasseväsendets befrämjande, dels oek i
ämnet väckt motion.
Genom proposition nr 202 af den 29 april 1910 har Kungl. Maj:t,
i anslutning till den till Riksdagen aflåtna proposition nr 204 med för¬
slag till lag om sjukkassor, under åberopande af bilagdt utdrag af
statsrådsprotokollet öfver civilärenden för samma dag, föreslagit Riks¬
dagen att, under förutsättning att det framlagda förslaget till lag om
sjukkassor af Riksdagen antages,
medgifva, att Kungl. Maj:t må äga att för år 1911 af de till under¬
lättande af arbetares olycksfallsförsäkring och sjukkassors bildande af¬
sätta belopp använda hvad som erfordras för att bereda registrerade
sjukkassor statsbidrag i enlighet med följande grunder och under nedan
angifna villkor, nämligen:
A) beträffande sjukkassa och fortsättning skassa, som registrerats enligt
den nya lagen;
att sådan kassa må kunna af nämnda medel tilldelas
dels 1 krona för hvarje medlem, fortsättningskassa dock allenast
25 öre för medlem, därvid antalet medlemmar skall beräknas efter
förhållandena den 31 december nästföregående år; dock att för sjuk-
kassemedlem, som är medlem jämväl i annan sjukkassa, dylikt bidrag
skall utgå med endast 50 öre,
dels 25 öre för hvarje sjukdag, söndagar oräknade, för hvilken
under nästföregående år eller den del däraf, som kassan varit registre¬
rad, kontant sjukhjälp från kassan utgått med minst 90 öre eller vård
Bih. till Biksd. Prof. 1310. 9 Sami. 1 Afd. 10 Raft. (Nr 10.) 1
2
Riksdagens Särskilda Utskotts (Nr 3) Utlåtande Nr 10.
å sjukhus af kassan bekostats, dock för sjukkassa minst 50 öre och
högst 2 kronor, samt för fortsättningskassa högst 50 öre, allt per med¬
lem den 31 december nästföregående år,
dels slutligen ett belopp lika med fjärdedelen af de utgifter, kassan
under nästföregående år eller den del däraf, som kassan varit registre¬
rad, fått vidkännas för bekostande af läkarvård och läkemedel åt med¬
lemmarna, dock för sjukkassa högst 1 krona samt för fortsättningskassa
högst 25 öre, allt likaledes per medlem den 31 december nästföre¬
gående år;
att vidare i fråga om statsbidragets beräkning skall gälla:
att statsbidraget, till den del detsamma utgår i förhållande till antalet
medlemmar, icke beräknas för medlem, hvilken tillförsäkrats antingen
begrafningshjälp enbart eller sjukhjälp i mindre omfattning, än sådant
understöd enligt lag om sjukkassor den.........skall utgå till själfförsörjande
medlem, eller ock kontant sjukhjälp till belopp, öfverstigande 4 kronor
per dag; samt att ifrågavarande del af statsbidraget, för det fall kassan
icke varit registrerad under det nästföregående året i dess helhet, skall
utgå allenast i förhållande till det antal hela månader, kassan under
samma år varit registrerad;
att statsbidraget, till de delar detsamma utgår i förhållande till antal
sjukdagar eller kassans kostnader för läkarvård och läkemedel, skall
beräknas på sätt som ofvan stadgats, vare sig kassan under nästföre¬
gående år eller viss del däraf varit registrerad enligt den nya lagen
eller efter den nu gällande; och
att nyssberörda delar af statsbidraget icke beräknas för medlem,
hvilken tillförsäkrats kontant sjukhjälp till belopp, öfverstigande 4 kronor
per dag;
att slutligen med afseende å statsbidragets användning och för dess
åtnjutande skola gälla följande villkor, nämligen:
att statsbidraget må användas allenast för enahanda ändamål som
de lasta afgifter, hvilka enligt 20 § i den nya lagen skola upptagas;
att medlem, för hvilken, enligt hvad ofvan är sagdt, statsbidrag
eller viss del däraf icke må beräknas, ej heller vid bestämmandet af de
lasta afgifternas storlek må tillgodoföras andel i nämnda bidrag eller
del däraf;
att, därest sjukkassa meddelar begrafningskjälp till belopp, öfver¬
stigande 200 kronor, statsbidraget skall uteslutande användas för sjuk-
hj älps verksamheten;
att fortsättningskassa, som upprättats allenast för medlemmar af eu
viss sjukkassa, ej må tilldelas den del af statsbidraget, som enligt hvad
Riksdagens Särskilda Utskotts (Nr 3) Utlåtande Nr 10. 3
ofvan angifvits skall beräknas i förhållande till antalet medlemmar i
kassan;
att kassa, som i sina stadgar upptagit bestämmelser, hvilka med
hänsyn till ändamålet med kassas verksamhet och dess sociala uppgift
pröfvas vara obehöriga, ej må tillerkännas statsbidrag; samt
att kassa, som vid ansökan om statsbidrag uppsåtligen eller af vårds¬
löshet meddelat oriktiga uppgifter, skall, efter tillsynsmyndighetens pröf¬
ning, varda statsbidrag förlustig för det år, som är i fråga;
B) beträffande sjukkassa, som är enligt nu gällande lag registrerad:
att sådan sjukkassa må kunna af berörda medel tilldelas:
1 krona 50 öre för hvarje medlem till och med 100,
1 krona för hvarje medlem därutöfver till och med 300,
50 öre för hvarje medlem därutöfver till och med 2,600, samt
25 öre för hvarje medlem därutöfver; under villkor:
att sjukkassan under föregående år haft egna inkomster, uppgå¬
ende till 'minst lika mycket som det begärda förvaltningsbidragets be¬
lopp; samt
att förvaltningsbidraget skall för år utgå i förhållande till det
antal afgiftspliktiga medlemmar, sjukkassan under nästföregående år
städse haft.
Propositionen, som remitterats till utskottets förberedande behandling,
finnes med åtföljande utdrag ur statsrådsprotokollet bilagd detta ut¬
låtande, och anhåller utskottet att i afseende å innehållet i nämnda
protokoll få hänvisa till berörda bilaga.
Till utskottet har i samband med denna proposition jämväl hän- Herr
visats en i anledning af densamma inom Andra kammaren af herr J. m' fl'
James Gibson m. fl. väckt motion nr 307, så lydande:
Med hänvisande till hvad vi i vår motion nr 306 föreslagit få vi
hemställa, att Riksdagen måtte besluta:
att sjukkassa må af statsmedel för år 1911 tilldelas bidrag under
följande villkor:
l:o) att sjukkassan skall vara hos vederbörande myndighet regist¬
rerad i enlighet med lagen om sjukkassor;
2:o) att sjukkassan skall under föregående år haft egna inkomster,
uppgående till minst lika mycket som det begärda förvaltningsbidragets
belopp; samt
3:o) att förvaltningsbidraget skall för år 1911 utgå i förhållande
Gibsons
motion.
4
Riksdagens Särskilda Utskotts (Nr 3) Utlåtande Nr 10.
till det antal afgiftspliktiga medlemmar, sjukkassan under näst före¬
gående år städse haft,
med 1 krona 50 öre för hvarje medlem till och med 500,
med 1 krona för hvarje medlem därutöfver till och med 1,000,
med 50 öre för hvarje medlem därutöfver till och med 5,000,
med 25 öre för hvarje medlem därutöfver;
och att för ändamålet ställes till Kungl. Maj:ts förfogande för år
1911 ett förslagsanslag af 700,000 kronor.
Förslag i årets Med afseende å de medel, hvilka Kungl. Maj:t afsett skola användas
proportion för beredande åt de ifrågasatta statsbidragen till registrerade sjukkassor,
om anvisande må erinras, hurusom Kungl. Maj:t i årets statsverksproposition föreslagit,
af medel. för år 1911 ett anslag af 1,000,000 kronor skulle uppföras i riks-
staten till underlättande af åtgärder för arbetares olycksfallsförsäkring
och sjukkassors bildande.
Historik. Frågan om ökade statsbidrag till sjukkassorna och förändrade grunder
för bidragens utgåen de har, alltsedan nu gällande lag om sjukkassor år
1891 antogs och s. k. förvaltningsbidrag till de enligt denna lag regist¬
rerade sjukkassor i samband därmed för första gången beviljades, vid
flera tillfällen varit föremål för behandling inom Riksdagen. .Detta har
sålunda ägt rum åren 1896, 1897, 1898, 1899 och 1902.
Hittills till- Under . föregående tid hafva s. k. förvaltningsbidrag för ett år i
'Smeker sänder beviljats de enligt 1891 års lag registrerade sjukkassor. För-
rörande valtningsbidragens belopp och villkoren för deras åtnjutande hafva efter
tlimegUtre- ^ian(^ blifvit underkastade vissa förändringar. De bestämmelser härut-
rade sjuk- innan, hvilka för närvarande tillämpas, fastställdes vid 1899 års riksdag
kassör. och utfärdades första gången genom kungl. kungörelsen den 26 maj
1899, som alltsedan denna tid legat till grund för förvaltningsbidragens
beviljande.
Enligt dessa bestämmelser må sjukkassa kunna af statsmedel till¬
delas förvaltningsbidrag under villkor:
l:o) att sjukkassan skall vara hos vederbörande myndighet registrerad
i enlighet med lagen om sjukkassor;
2:o) att sjukkassan skall under föregående år hafva haft egna in¬
komster, uppgående till minst lika mycket som det begärda förvaltnings-
bidragets belopp; samt
3:o) att förvaltningsbidraget skall för år utgå i förhållande till det
antal afgiftspliktiga medlemmar, sjukkassan under nästföregående år
städse haft,
Riksdagens Särskilda Utskotts (Nr 3) Utlåtande Nr 10.
5
med 1 krona 50 öre för hvarje medlem till och med 100,
med 1 krona för hvarje medlem därutöfver till och med 300,
med 50 öre för hvarje medlem därutöfver till och med 2,600; samt
med 25 öre för hvarje medlem därutöfver.
Befogade invändningar hafva under senare år gjorts gällande gent¬
emot ändamålsenligheten af dessa grunder.
Med afseende å handläggningen af frågor rörande förvaltningsbidrag
åt sjukkassor äfvensom beträffande hvilka medel, som skola användas
för beredande af bidragen, gälla allt fortfarande de föreskrifter, som
härom finnas meddelade i kung], kungörelsen den 10 juni 1892, däri
förordnats:
»att fråga om beviljande af förvaltningsbidrag skall handläggas och
beviljadt förvaltningsbidrag skall utbetalas, beträffande sjukkassa, som
är registrerad hos öfverståthållareämbetet, af statskontoret, och hvad
angår annan registrerad sjukkassa af Vår vederbörande befallnings¬
hafvande;
att det åligger styrelsen för registrerad sjukkassa, som önskar
komma i åtnjutande af förvaltningsbidrag, att till myndighet, som nyss
sagts, ingifva skriftlig ansökning därom äfvensom att, i händelse regi¬
streringen ej skett hos samma myndighet, där bidraget sökes, vid an¬
sökningen foga af registreringsmyndigheten om kassans registrering ut-
färdadt bevis, innefattande jämväl de upplysningar, som erfordras för
att bedöma, huruvida och till hvad belopp förvaltningsbidrag må be¬
viljas; skolande dylikt bevis af registreringsmyndigheten utan lösen på
begäran tillhandahållas sjukkassans styrelse;
samt att förvaltningsbidragen skola utgå af de till underlättande af
åtgärder för arbetares olycksfallsförsäkring och sjukkassors bildande af¬
sätta medel.»
I sitt yttrande till statsrådsprotokollet har departementschefen ut¬
förligt redogjort för de motiv, som legat till grund för Kungl. Maj:ts
nu föreliggande proposition. I sådant afseende bär framhållits den mera
ingående beskaffenheten af den lagstiftning, som nu är ifrågasatt, hvilken
på åtskilliga sätt kringskurit sjukkassornas själfbestämmanderätt och
uppställt vissa kraf rörande arten och omfattningen af kassornas under-
stödsverksamhet. Då denna lagstiftning likväl är byggd på frivillig-
hetens grund, hafva emellertid, för att sjukkassornas frihet icke måtte
alltför mycket bindas, fordringarna i sistnämnda hänseende icke kunnat
ställas så högt, som varit önskvärdt och öfverensstämmande med nutida
Departements¬
chefen.
6 Riksdagens Särskilda Utskotts (Nr 3) Utlåtande Nr 10.
anspråk på en ändamålsenlig och effektiv sjukförsäkring, utan måste
hvad härutinnan brister afhjälpas på frivillighetens väg. Det torde, för
ernående häraf, då vara af vikt, att staten genom beviljande af ökadt
understöd till sjukkassorna enligt för sådant ändamål lämpade grunder
uppmuntrar till och underlättar en utveckling i antydd riktning. De¬
partementschefen har vidare framhållit, hurusom det torde hafva sin
stora betydelse för att befordra och påskynda en behöflig större anslut¬
ning till sjukkasseverksamheten bland de obemedlade lagren af befolk¬
ningen, att sjukkassorna genom ökade bidrag från det allmänna beredas
större lättnad i sin verksamhet än hittills skett.
Till styrkande af nu anförda skäl och för belysande af, i hvad mån
statens ingripande i berörda hänseende kan anses påkalladt, hänvisar
departementschefen till förhållandena i de främmande länder, hvarest
man på den sociala försäkringens område hunnit längst i utveckling.
Behöfligheten af ökade statsbidrag till sjukkassorna och mera ända¬
målsenliga grunder för bidragens utgående, än de för närvarande till-
lämpade, hafva under senare tid med allt större styrka gjorts gällande
af sjukkasseverksamhetens målsmän. Offentliga uttalanden i detta hän¬
seende hafva förekommit alltemellanåt, särskildt vid de tvenne hittills
afhållna sjukkassekongresserna i vårt land. Sjukkassefolkets önsknings-
mål härutinnan hafva ock vid flere tillfällen af dess representanter fram¬
förts till såväl regeringen som enskilda ledamöter af Riksdagen.
Departementschefen har äfven åberopat, hurusom inom Riksdagen
röster flere gånger höjts för ett kraftigare understödjande af den fri¬
villiga sjukkasseverksamheten från statens sida och äfven rönt mycket
påtagliga sympatier.
De olika myndigheter och sakkunnige, som vid skilda tillfällen haft
att yttra sig i frågan, hafva ock, enligt hvad departementschefen anfört,
enstämmigt vitsordat behofvet af ett mera effektivt statsunderstöd till
sjukkasseväsendet.
Vid beviljande af statsunderstöd till sjukkasseverksamheten i större
utsträckning än hitintills torde det, framhåller departementschefen, vara
nödvändigt att uppställa nya grunder för statsunderstödets fördelning
kassorna emellan; detta redan af den anledning, att de nuvarande stats¬
bidragen afsett att utgöra bidrag till sjukkassornas förvaltningskostnader,
medan de ökade bidrag, som nu äro föreslagna, måste anses till väsentlig
del utgöra ett understöd jämväl till bestridande af sjukkassornas egent¬
liga sjukförsäkringskostnader; men äfven därför att de nu tillämpade
grunder för förvaltningsbidragen till sjukkassorna, såsom ofta framhållits,
visat sig vara mindre ändamålsenliga i flere hänseenden.
7
Riksdagens Särskilda Utskotts (Nr 3) Utlåtande Nr 10.
För att få utrönt, såväl i hvad mån eu förhöjning af statsbidragen
kunde anses böra äga rum, som äfven efter hvilka grunder de ökade
bidragen lämpligen böra utgå, har inom civildepartementet verkställts
särskild utredning af för ändamålet tillkallade sakkunnige. Öfver de
förslag, som framgått såsom resultat af denna utredning, hafva seder¬
mera utlåtanden infordrats från vederbörande myndigheter, hvarefter de
ursprungliga förslagen i anledning af dessa utlåtanden inom civildeparte¬
mentet blifvit underkastade omarbetning i vissa delar. I sitt yttrande
till statsrådsprotokollet har departementschefen närmare angifvit de
hufvudsynpunkter, hvilka legat till grund för det slutliga, af Kungl. Maj:t
nu framlagda förslaget, och tillåter sig utskottet med afseende härå hän¬
visa till den bilagda propositionen (sid. 16 o. f.).
Enligt verkställda beräkningar skulle statsbidragen, bestämda enligt
de af Kungl. Maj:t föreslagna grunder, uppgå till belopp, i genomsnitt
motsvarande ungefär 2 kronor 25 öre per medlem. Därvid har dock
bortsetts från den del af bidraget, som är afsedd att utgå i förhållande
till sjukkassas utgifter för läkarvård och medicin. Där dessa sistnämnda
slag af understöd förekomma skulle statsbidragen komma att ökas med
ytterligare intill eu krona per medlem. Så länge våra sjukkassor icke
i större omfattning bekosta sina medlemmar vård af läkare och läke¬
medel, komma dock den häraf beroende delen af statsbidraget endast i
jämförelsevis ringa utsträckning att tagas i anspråk. I regel skulle bi¬
dragen komma att uppgå till minst 1 krona 50 öre och högst 3 kronor
eller, där läkarvård och medicin meddelas, 4 kronor, allt per medlem.
Deras storlek skulle dock inom dessa gränser växla med sjukkjälpstiden,
men än mera med genomsnittsåldern och framför allt med sjukligheten
inom de olika kassorna.
Inom civildepartementet hafva af de tillkallade sakkunniga verk¬
ställts omfattande beräkningar beträffande de utgifter, statsverket skulle
komma att få vidkännas för de ifrågasatta statsbidragen till sjukkassorna.
Eu sammanfattning af resultaten utaf de sakkunnigas beräkningar
må här meddelas.
I. Vanliga sjukkassor.
Statsbidrag i förhållande till medlemsantalet kr.
» » » » antal sjukdagar »
» » » » kostnaderna för
............... »
Summa kr.
1911.
|
1912.
|
556,400
|
599,200
|
S00,000
|
894,400
|
62,500
|
68,750
|
,418,900
|
1,562,350
|
läkarvård och medicin
8
Riksdagens Särskilda Utskotts (Nr 3) Utlåtande Nr 10.
II. Fortsättning skassor.
Statsbidrag’ i förhållande till medlemsantalet kr. 15,750 17,500
» » » » antal sjukdagar » 10,625 11,875
* » > » kostnaderna för
läkarvård och medicin ...................................... » — —
Summa kr. 26,375 29,375
Summa summarum kr. 1,445,275 1,591,725
Till jämförelse må meddelas de motsvarande belopp, som beräknats
utgå enligt nu gällande grunder. Dessa belopp hafva befunnits blifva:
för år 1911 ............ 540,000 kronor
» » 1912 ............ 580,000
De sakkunniga hafva framhållit, att beräkningarna äro verkställda
på sådant sätt, att de nämnda slutsiffrorna kunna anses jämförelsevis
rundligt tilltagna.
Vidare hafva de sakkunniga fäst uppmärksamheten därå, att man
med tämligen stor säkerhet kunde utgå ifrån, att icke — såsom vid beräk¬
ningarna förutsatts — samtliga nu registrerade sjukkassor komme att
låta registrera sig enligt den nya lagen redan under första året efter
dess ikraftträdande. En genomgripande omläggning af hela sjukkasse-
verksamlieten vore därför nödvändig. Det finge då tagas i betraktande,
bland annat, att 30 å 40 procent af samtliga nu registrerade kassor
med afseende å medlemsantal icke fyllde det mått, som den nya lagen
komme att härutinnan kräfva, samt vidare, att flera sjukkassor med
tillsammans en tämligen stor medlemsnumerär måste, för att kunna regi¬
streras, underkasta sig vidtgående förändringar i sin organisation i
anledning af att de för närvarande meddelade begrafningshjälp i större
utsträckning, än som enligt föreliggande förslag komme att framgent
vara registrerad sjukkassa medgifvet o. s. v. På grund af dessa omständig¬
heter blefve man mångenstädes sannolikt nödsakad att låta med registre¬
ringen en tid anstå. Vidare funnes anledning förmoda, att det nu all¬
mänt förekommande bruket att samtidigt tillhöra flera sjukkassor vid
genomförandet af nu ifrågasatta lagstiftningsåtgärder skulle till afsevärd
del försvinna, något som vore ägnadt att icke obetydligt reducera det
årliga anslagsbeloppets storlek.
Riksdagens Särskilda Utskotts (Nr 3) Utlåtande Nr 10. 9
Med hänsyn till dessa m. fl. omständigheter hafva de sakkunniga
uttalat den förmodan, att anslagsbeloppen för åren 1911 och 1912 icke
komme att öfverstiga respektive 1,000,000 och 1,300,000 kronor och
sålunda blefve väsentligt mindre än de ofvan beräknade.
Gifvet är, att man i nu berörda hänseenden icke med någon större
säkerhet kan bilda sig en uppfattning. Hvad de sakkunniga sålunda
sökt göra gällande torde dock, framhåller departementschefen, hafva all
sannolikhet för sig.
Under sådana förhållanden har departementschefen ansett sig kunna
uttala den meningen, att för år 1911 det anslag af 1,000,000 kronor,
som enligt förslag i årets statsverksproposition skulle uppföras i riks-
staten till underlättande af åtgärder för arbetares olycksfallsförsäkring
och sjukkassors bildande, kan antagas tillräckligt för bestridande af
statsbidragen till sjukkassorna enligt de nu föreslagna grunder. Sist¬
nämnda siffra har äfven lagts till grund för det anslag Kungl. Maj:t
af innevarande års Riksdag äskat för beredande af ökadt statsbidrag till
sjukkassorna.
Det torde med afseende å förevarande Kungl. Maj:ts proposition
böra tilläggas, att handläggandet af de frågor, som röra beviljandet af
statsbidrag till sjukkassorna och utbetalandet af dessa bidrag, äro afsedda
att öfverlämnas till den för hela riket gemensamma registrerings- och
tillsynsmyndighet, som enligt föreliggande lagförslag skulle komma att
upprättas för sjukkasseväsendet. Den närmare anordningen härvid är
emellertid af denna anledning berörd i Kungl. Maj:ts proposition nr
203 angående anordnande af ifrågavarande myndighet m. m.
Föreliggande Kungl. Maj:ts proposition, hvilken, såsom af det an¬
förda framgår, utgör resultatet af ingående utredningar samt en om¬
sorgsfull granskning från ämbetsmyndigheters sida, synes utskottet
innefatta en i det hela lycklig lösning af den uppgift, som förelegat.
Utskottet delar den mening, hvaråt departementschefen gifvit ut¬
tryck beträffande nödvändigheten af att ökadt understöd af statsmedel
beredes sjukkasseverksamheten i samband med genomförandet af den
nu föreslagna nya lagstiftningen.
Efter att hafva tagit del af de vid propositionen fogade framställ¬
ningar och yttranden har utskottet, vid företagen granskning af de skäl
och beräkningar, hvarpå Kungl. Maj:ts förslag slutligen fotats, för sin
del icke haft något att däremot erinra. Vid sådant förhållande har ut¬
skottet icke funnit anledning att påyrka någon ändring i hvad Kungl.
Maj:t föreslagit.
Bill. till RiJcsd. Prot. 1910. 9 Sami. 1 Åfd. 10 Höft.
Utskottet.
2
10
Herr Gibsons
m. fl. motion.
Riksdagens Särskilda Utskotts (Nr 3) Utlåtande Nr 10.
Den af herr Gibson m. fl. väckta motion nr 307, som jämväl be¬
rör frågan om statsbidrag till sjukkasseverksamheten, anser utskottet
besvarad genom utskottets utlåtande angående Kungl. Maj:ts proposition
nr 204 med förslag till lag om sjukkassor samt de i anledning däraf
af nu nämnda motionärer in. fl. väckta motioner.
Utskottet får alltså hemställa:
l:o) att Riksdagen måtte besluta att antaga Kungl.
Maj:ts i propositionen nr 202 innefattade förslag, samt
2:o) att herr Gibsons m. fl:s motion nr 307 icke
måtte till någon Riksdagens åtgärd föranleda.
Stockholm den 22 maj 1910.
På särskilda utskottets vägnar:
H. CAVALLI.
Reservation
af herr Tengdahl, som begärt få antecknadt, att han inom utskottet
reserverat sig mot utskottets åtgärd att företaga justering af sitt ut¬
låtande utan att detta dessförinnan förelegat i korrektur.
Stockholm, K. L. Beckmans Boktr., 1910.