Statsutskottets Utlåtande Nr 61.
1
Nr 61.
Ankom till ^Riksdagens kansli den 6 maj 1910 kl. 4 e. m.
Utlåtande, i anledning af Kungl. Maj;ts i punkt 25 under åttonde
hufvudtiteln af statsverkspropositionen gjorda framställning
angående arfvoden åt en extra föredragande inom eckle¬
siastikdepartementet m. in. (2:a Afd.) I
I punkt 25 under åttonde hufvudtiteln af den till Riksdagen den 15
januari 1910 aflåtna propositionen angående statsverkets tillstånd och behof
har Kungl. Maj:t föreslagit Riksdagen att för beredande af arfvoden åt
extra föredragande i ecklesiastikdepartementet m. m. på extra stat för år
1911 bevilja ett anslag af 11,500 kronor, med rätt för Kungl. Maj:t att
häraf förskottsvis under år 1910 af tillgängliga medel utanordna 7,000
kronor.
I detta ärende har departementschefen till det vid statsverksproposi¬
tionen fogade statsrådsprotokollet öfver ecklesiastikärenden den 14 januari
1910 anfört följande:
»Under punkt 1 har jag redan behandlat frågan om behofvet af en
extra föredragande för vissa ärenden, tillhörande departementets läroverks-
byrå, äfvensom af tillgång till en amanuens, som fullgör den extra före¬
dragandens ordinarie göromål, och jag anhåller att beträffande härför er¬
forderliga anslag på extra stat få hänvisa till hvad jag därvid anfört.
Äfven i annat hänsende har framträdt nödvändigheten af att genom
utverkande af anslag på extra stat bereda förstärkning i departementets
arbetskrafter. Jag syftar härmed på den ej oväsentliga ökning i departe¬
mentets arbetsbörda, som särskild! för departementets s. k. folkskolebyrå
uppkommit i och med regeringsrättens tillkomst.
Bil), till Rilcsd. Prof. 1910. 4 Sami. 1 Afd. 49 Haft. (Nr 61.)
1
2
Statsutskottets Utlåtande Nr 61.
Enligt nådiga stadgan clen 5 juni 1909 angående behandlingen inom
statsdepartementen af ärenden, som tillhöra regeringsrätten, åligger det,
där ej annorledes af Eders Kungl. Maj:t förordnas, kansliråden att bereda
och föredraga de besvärsmål och andra ärenden, som böra i regeringsrätten
förekomma, samt kanslisekreterarna att i regeringsrätten föra protokoll.
Folkskolebyrån, till hvilken höra. ärenden angående folkskoleseminarier
och folkundervisningen, folkbibliotek, kyrkobetjänte, döfstum- och blind¬
undervisningen, sinnesslöa samt vanartade och i sedligt afseende för¬
summade barn, står som bekant under ledning af en fackman på berörda
undervisningsområden.
Från och med år 1893 har emellertid i anledning1 af nådig framställ-
ning i 1892 års statsverksproposition å departementets stat varit uppfördt
ett anslag af 1,000 kronor, på det chefen för folkskolebyrån skulle kunna
erhålla befrielse från beredningen af en del till bjrrån hörande mål och
ärenden. Enligt det vid berörda statsverksproposition fogade protokoll
öfver ecklesiastikärenden för den 13 januari 1892, punkten 1, yttrade
dåvarande departementschefen vid anmälan af detta anslagsbehof bland
annat följande. I olikhet med läro ver ksbyrån vore de å folkskolebyrån
förekommande rent administrativa målen och ärendena dels till antalet
öfvervägande de pedagogiska, dels ofta af ganska invecklad och tidsödande
art, hvithet i icke ringa mån berodde därpå, att, under det läroverksbyrån
hade att syssla med fast organiserade statsanstalter, folkskolebyrån hand¬
lade ärenden, beträffande hvilka det öfverlämnats åt kommunala myndig¬
heter att utöfva en ganska vidsträckt beslutanderätt och hvilka därför
företedde mycket växlande former samt påkallade efter de olika förhål¬
landena lämpade åtgärder. Tydligen kunde det icke rimligtvis fordras af
byråchefen, att han skulle kunna fullständigt sätta sig in i och ombesörja
beredningen af alla dessa administrativa mål och ärenden, särskild! be¬
tungande för eu person, som saknade egentlig ämbetsmannautbildning,
och på samma gång äga tid och krafter öfver att på tillfredsställande sätt
besörja sina öfriga åligganden, såsom bland annat att väckande och ledande
följa arbetet inom landet på folkskolans område, att iakttaga de viktigaste
företeelserna inom samma område i utlandet, att utöfva erforderlig tillsyn
öfver folkskoleinspektionen och söka få densamma på lämpligaste sätt
ordnad och utvecklad samt att själf inspektera de särskilda folkskole-
seminarierna, för hvilket ändamål han tidtals måste lämna byrån och före¬
taga resor.
Omförmälda årliga anslag af 1,000 kronor har före regeringsrättens
trädande i verksamhet användts till arfvode åt en kanslisekreterare eller
annan tjänsteman inom departementet, som därför hufvudsakligen haft att
Statsutskottets It flätande Nr 61.
3
i statsrådsberedningen föredraga vissa besvärsmål eller ärenden af mera
juridisk art, uppgående sammanlagdt till ett 60-tal årligen, och därjämte
att under byråchefens frånvaro på ämbetsresor utan särskild ersättning
bereda och föredraga på byråns handläggning ankommande löpande ärenden.
De skäl, som år 1892 talade för att chefen för folkskolebyrån borde
befrias från en de! göromål, äga numera med den under årens lopp in¬
trädda ökningen i antalet till byrån hörande mål och ärenden än mera
giltighet. Under det till byrån år 1892 inkommo 406 mål och ärenden,
är motsvarande siffra för år 1909 764. Vidare är att märka, att, då ju
numera en hel del af dessa mål skola föredragas i regeringsrätten, före¬
draganden i fråga om dem ej längre har det stöd i juridiskt och formellt
afseende, som eljest lämnas af expeditionschefen. Enligt den förut om¬
nämnda stadgan af den 5 juni 1909 har föredraganden nämligen att ensam
svara såväl för målens beredning och föredragning som för uppsättande
af utgående expeditioner. Med hänsyn såväl härtill som till regerings¬
rättens arbetssätt, hvithet till största delen format sig efter högsta dom¬
stolens förebild, har ansetts erforderligt att fullständigt befria byråchefen
från föredragningen i regeringsrätten och i stället anförtro densamma åt
eu person med såväl juridisk utbildning som erfarenhet af domstolarnas
arbetssätt. Denna person har sålunda öfvertagit föredragningen ej blott
af de mål, hvarifrån byråchefen alltsedan' år 1893 varit frikallad, utan
äfven af öfriga på byråns handläggning ankommande besvärsmål. Eders
Kungl. Maj:t bär den 5 juni 1809 på hemställan af dåvarande departe¬
mentschefen förordnat kanslisekreteraren å folkskolebyrån att tills vidare
ombestyra denna föredragning. Såsom ersättning härför har tillerkänts
honom förut omförmälda arfvode eif 1,000 kronor årligen.
Om ock detta arfvode kunde betraktas såsom skälig ersättning för
det arbete vederbörande före regeringsrättens trädande i verksamhet här¬
för haft sig ålagdt, måste det under nu inträdda förhållanden anses allt¬
för knappt tillmätt. Det har nämligen visat sig, att föredragningen i
regeringsrätten af mål tillhörande folkskolebyrån tager föredragandens hela
tid i anspråk, i det att denne för undvikande af alltför stor balans af
oafgjorda mål måst beredas tillfälle till upprepade extra föredragningar
utöfver hvad som för regeringsrättens höstsession enligt uppgjord arbets¬
plan bestämts. Att föredragningen i regeringsrätten af mål från folkskole¬
byrån ej heller för framtiden kommer att medgifva sysslande meod några
som helst andra göromål, kan redan nu tillförlitligen bedömas. A byrån
inkomna besvär, hörande till regeringsrättens handläggning, utgjorde för
halfåret 1/7—31/12 1909 64 eller beräknadt för helt år 128. Härtill böra
läggas åtskilliga mål, som röra statsbidrag till aflönande af lärare m. m.,
4
Statsutskottets Utlåtande Nr 61.
hvilka inkomma i början af hvarje år, på den grund att terminerna för
ansökning därom hos Eders Kungl. Maj:ts vederbörande befallningshaf¬
vande utgå i december eller januari. Före den 1 maj inkommo år
1908 30 och år 1909 19 dylika besvärmål. Slutligen är att märka,
att enligt den för kammarkollegium den 26 maj 1909 utfärdade nådiga
instruktion denna myndighet upphört att vara instans i mål rörande folk¬
skollärares aflöning samt uppförande och underhåll af skolhusbyggnader.
Härigenom torde ett afsevärdt antal mål, ofta af invecklad art, komma att
tillföras byrån, hvilka mål då ej undergått den grundliga utredning och
pröfning, som förut ägnats dem i kammarkollegium. Som emellertid en¬
ligt öfvergångsstadgandena i nämnda instruktion alla dylika mål, som
inkommit till kollegiet före deri 1 juni 1909, äfvensom de mål, hvari
myndighet före samma dag meddelat beslut, fortfarande skola handläggas
af kollegium, hafva förändringens verkningar ännu ej framträdt. På grund
af hvad jag nu anfört och med hänsyn till den alltjämt fortgående ut¬
vecklingen på de folkskolebyrån underlagda områden torde byråns till
regeringsrättens handläggning hörande mål kunna beräknas till bortåt 200
om året.
Beredning till föredragning af dessa mål är, såsom antydts, synnerligen
tidsödande och mödosam. Utom det att en del mål rörande skolväsendets ord¬
nande, förslag och val till folkskollärare-, klockare- och organistbefattningar
samt varning och afsättning af folkskollärare i regel äro af mycket vidlyftig
art, erfordras till följd af bristande utredning ofta nog, utom remisser till
myndigheter, att genom skriftväxling från vederbörande införskaffa hand¬
lingar och upplysningar, som äro för målens bedömande nödvändiga. För
målens allsidiga belysning fordras ock eu ingående kännedom af eu mängd
i hithörande ämnen gällande författningar och deras tillämpning, hvilket
i många fall påkallar ett noggrant studium af riksdagstryck och prece-
densfall. Beskaffenheten af handlingarna i målen, där vederbörande nästan
undantagslöst själfva föra talan utan anlitande af sakkunnigt biträde, göra
ock utarbetandet af detaljerade föredragningspromemorior till en nöd¬
vändighet. Föredraganden i regeringsrätten har vidare att i hvarje mål
afgifva skriftligt förslag till beslut, något, som kan vara både kräfvande
och tidsödande. Slutligen är att märka, att en hel del mål, såsom angå¬
ende skolväsendets ordnande samt folkskollärare-, klockare- och organist¬
val, då klagan jämväl föres öfver upprättadt förslag, samt de mål — van¬
ligen afseende statsbidrag — däri tillika gjorts ansökan att, om klagan
icke befinnes lagligen grundad, af nåd erhålla det äskade beloppet, skola,
efter det regeringsrätten afgifvit utlåtande, föredragas i statsrådsberednin¬
gen för att sedermera afgöras af Eders Kungl. Maj:t i statsrådet. För
Statsutskottets Utlåtande Nr 61.
5
besparing af arbetskraft har hittills den praxis tillämpats, att föredragan¬
den i regeringsrätten äfven föredrager målen i statsrådsberedningen, där
byråchefen då är närvarande för att tillhandagå med erforderliga fackliga
upplysningar. Denna praxis synes mig ändamålsenlig, och jag anser den¬
samma fortfarande böra följas.
Det arbete, som hvilar på föredraganden af mål från folkskolebyrån,
är så omfattande och ansvarsfullt, att föredraganden, såsom j ag förut fram¬
hållit, måste fullständigt befrias från sina åligganden såsom kanslisekrete¬
rare, därest icke pålitligheten i målens beredning och föredragning skall
äfventyras. Den för en kanslisekreterare tillmätta aflöningen synes mig
icke tillnärmelsevis utgöra skälig ersättning för nu ifrågavarande, för
kanslisekreterartjänsten alldeles främmande uppdrag. I jordbruksdeparte¬
mentet, där äfvenledes eu kanslisekreterare är fullt upptagen med be¬
redning af mål till regeringsrätten, har ock denne kanslisekreterare till¬
erkänts väsentligt bättre aflöningsförmåner än dem, som med anlitande
af nu tillgängliga medel kunna beredas här ifrågavarande kanslisekre¬
terare i ecklesiastikdepartementet. På Eders Kung!. Maj:ts framställning
beviljade 1909 års Riksdag på extra stat för år 1910 till arfvode åt en
extra föredragande i jordbruksdepartementet m. m. ett belopp af 7,000
kronor med rätt för Kungl. Maj:t att låta häraf förskottsvis under år
1909 i män af behof utanordna högst 3,000 kronor. Detta anslag, som
gjordes beroende af regeringsrättens trädande i verksamhet, användes i
enlighet med för Riksdagen framlagda grunder bland annat sålunda, att
en kanslisekreterare, som föredrager i regeringsrätten, erhåller till sina öf¬
rig^ aflöningsförmåner ett tilläggsarfvode af 2,000 kronor. I analogi här-
med torde deri kanslisekreterare, som i regeringsrätten föredrager mål från
folkskolebyrån, under nuvarande förhållanden höra utöfver sina löneför-
måner såsom kanslisekreterare erhålla ett arfvode af 2,000 kronor årligen.
Enär härtill kan fortfarande användas förut af mig omnämnda, å departe¬
mentets stat upptagna ordinarie anslag å 1,000 kronor, skulle således er¬
fordras anslag å extra stat till belopp af 1,000 kronor för år. Då emel¬
lertid, vid bifall till mitt under punkt 23 framställda förslag om proviso¬
risk lönereglering för år 1911 för departementets ordinarie personal, ifråga¬
varande kanslisekreterare skulle för nämnda år erhålla ett aflöningstillägg,
som, efter afdrag af beräknad pensionsafgift, uppgår till omkring 1,000 kronor,
synes mig för nämnda år icke erfordras något ytterligare arfvodestillägg.
Sådant är däremot behöfligt för år 1910, och skulle sålunda på extra stat
för år 1911 behöfva äskas 1,000 - kronor att förskottsvis utgå redan år
1910. På sätt jag under punkt 1 anfört beträffande arfvode till en extra
föredragande å läroverksbyrån, skulle äfven för extra föredraganden å folk-
6
Statsutskottets inlåtande Nr 61.
skolel >yrån gälla, att hans aflöningsförmanor, oafsedt eventuella ålderstillägg,
icke få öl verstiga 6,000 kronor för år. Mindre besparingar kunna således
tänkas uppkomma å såväl det ifrågasatta extra anslaget som ofvan om-
förmälda, å ordinarie stat uppförda anslag å 1,000 kronor.
Vidare torde vara nödvändigt, att åt föredraganden i regeringsrätten
åt mål från folkskolebyrån, såsom fallet är i jordbruksdepartementet, be-
redes biträde af en amanuens. För arbetets behöriga gång är det nämligen
nödigt, att föredraganden erhåller hjälp vid uppsättningen af expeditioner,
förandet af anteckningsbok öfver regeringsrättsmål, kollationering, expediering
af utslag med mera. A andra sidan måste, såsom jag redan antydt, föredragan¬
den fullständigt befrias från de till hans kanslisekreteraretjänst hörande
göromål.
Under hösten 1 909 har nu ifrågavarande kanslisekreterares protokolls-
tjänstgöring i såväl statsrådet som regeringsrätten bestridts af en extra ama¬
nuens mot åtnjutande af allenast en något förhöjd gratifikation vid jultiden.
Öfriga till kanslisekreterarebefattningen hörande göromål hafva uppehållits af
folkskolebyråns båda fast anställda amanuenser, utan att de därför erhållit nå¬
gon särskild ersättning. Detta förhållande kan naturligtvis icke i längden
utan vidare fortfara. Jag har tänkt mig att åt den amanuens, jag före¬
slagit såsom biträde åt föredraganden af regeringsrättsmål å folkskole¬
byrån, kunde uppdragas att fullgöra föredragandens protokollstjänstgöring
både i regeringsrätten och i statsrådet äfvensom att i öfrigt, i den mån
sådant skäligen kan påfordras, biträda med arbetet å byrån. Byråns ama¬
nuenser skulle då få svara för återstoden af kanslisekreterarens tjänste¬
åligganden. Man måste gifvetvis tills'-, att sistnämnda amanuenser erhålla
någon ersättning för det ökade arbete, som sålunda skulle åläggas dem.
För närvarande synes det mig dock icke nödigt att i sådant syfte göra
framställning till Riksdagen, då utväg tills vidare lärer kunna beredas att
i annan ordning förskaffa dem erforderlig arfvodesförhöjning.
I fråga om storleken af det arfvode, som borde tillerkännas föredra¬
gandens biträde, synas mig förhållandena i jordbruksdepartementet kunna
tjäna till förebild. Enligt för Riksdagen framlagd fördelning af det förut af
mig omnämnda extra anslaget för beredande af arfvode åt en extra före¬
dragande inom jordbruksdepartementet m. in. uppbär nämligen den ama¬
nuens, som biträder föredraganden i regeringsrätten, för år 1910 ett belopp
af 2,000 kronor. Enahanda belopp skulle jag vilja föreslå äfven för den
nu ifrågavarande amanuensen. Då det är af vikt, att denne anställes redan
från och med år 1910, skulle på extra stat för år 1911 för.detta ända¬
mål erfordras anslag af 4,000 kronor.
Statsutskottets Utlåtande Nr 61.
t De belopp, som för uppehållande, på sätt jag här och under punkt
1 föreslagit, af extra föredragning inom departementet behöfva af Riks¬
dagen begäras å extra stat för år 1911, äro sålunda följande:
arfvode åt kanslisekreteraren å läroverksbyrån för år
1910............................................................................................ kronor 2,000: —
fyllnadsarfvode åt densamme för år 1911........................... » 500: —
arfvode åt en amanuens, som uppehåller kanslisekreterare-
tjänsten å läroverksbyrån, 2,000 kronor för hvardera
af åren 1910 och 1911 ......................................................... » 4,000: —
fyllnadsarfvode åt kanslisekreteraren å folkskolebyrån
för år 1910 ........................................................................... » 1,000:_
arfvode åt eu amanuens, som biträder å folkskolebyrån,
2,000 kronor för hvartdera af åren 1910 och 1911... » 4,000:_
eller tillhopa kronor 11,500: —
_ Det förslag jag nu framlagt synes mig vara ägnadt att med minsta
möjliga kostnader afhjälpa de svårigheter, som möta för uppehållande af
den på departementet hvilande, för hvarje år växande arbetsbördan.
Genom förslagets antagande skulle väl för viktiga områden af departe¬
mentets verksamhet endast tillförordnade krafter komma att användas,
men då jag afsett endast beredande af möjlighet att vederbörligen hålla
arbetet i gång, till dess den på dagordningen stående frågan rörande om¬
organisation af Eders Kungl. Maj:ts kansli vunnit sin lösning, synes mig
en sådan tillfällig anordning kunna försvaras.»
Såsom af statsrådsprotokollet framgår, äräaf det äskade anslaget, 11,500
kronor, ett belopp af tillhopa 6,500 kronor afsedt till arfvoden för åren
1910 och 1911 åt en extra föredragande å läroverksbyrån samt åt vika¬
rien för denne föredragande, hvilken i allmänhet skulle vara kanslisekre¬
teraren å nämnda byrå. Beträffande nu ifrågavarande extra föredragande
vill utskottet erinra därom, att utskottet under punkt 1 af sitt utlåtande
angående regleringen af utgifterna under riksstatens åttonde hufvudtitel
vid behandling af Kungl. Maj:ts förslag angående dispositionen af ett be¬
lopp af 500 kronor, som för närvarande utgår såsom bidrag till den extra
byråchefens aflönande, yttrat följande:
»På sått i statsrådsprotokollet erinras, anvisades ifrågavarande anslag
af 1904 års Riksdag till arfvode åt den kanslisekreterare, som af Kungl.
Maj:t förordnades att på eget ansvar till föredragning bereda vissa ärenden,
som skulle föreläggas Riksdagen. Sedermera blef genom beslut af 1907
års Riksdag beloppet disponerad! såsom bidrag till aflönande af den extra
Utskottets
yttrande.
8
Statsutskottets Utlåtande Nr 61.
byråchef för läroverksärenden, som från och med sistnämnda år varit inom
departementet anställd och till hvars aflöning i öfrig! ett belopp af 5,900
kronor varit för åren 1908—1910 å extra stat uppfördt. Då emellertid
läroverksbyråns arbetsbörda under de senaste åren tillväxt så, att nämnda
extra byråchef icke längre anses kunna medhinna alla honom åliggande
göromål, har man funnit nödigt, att för vissa af de till byrån hörande
ärenden redan för innevarande år en särskild extra föredragande anställes
med ett arfvode af 2,000 kronor för år. Denne extra föredragande skulle
i regeln vara en kanslisekreterare, hvilken då tillika skulle uppbära den
för denna tjänst anslagna lönen 4,000 kronor. För beredande af tillgång
till det särskilda arfvodet för år 1911 begäres nu, dels att ofvanberörda
belopp, 500 kronor, må för ändamålet användas, dels ock, på sätt af punkt
28 iiär nedan inhämtas, ett anslag å extra stat af 500 kronor. Åter¬
stående 1,000 kronor skulle utgöras af den provisoriska löneförbättring
för, bland andra tjänstemän, kanslisekreterarne, hvarom, enligt hvad som
framgår af punkt 26 här nedan, Kungl. Maj:t gjort framställning. Det för
ar 1910 erforderlig^ beloppet äskas i sin helhet på extra stat. För den
amanuens, som förordnas till vikarie för ofvannämnde kanslisekreterare,
föreslås ett arfvode af 2,000 kronor för år eller för åren 1910 och 1911
4,000 kronor, som likaledes äskas å extra stat.
Utskottet, som af den i ärendet lämnade utredningen funnit behofvet
af lättnad i arbetet för den extra byråchefen i ecklesiastikdepartementet
ådagalagdt, har icke något att erinra mot de för vinnande af detta ända¬
mål nu föreslagna åtgärderna, hvilka, med hänsyn till de provisoriska för¬
hållanden, som i afvaktan på flen slutliga lösningen af frågan om orga¬
nisationen af Kungl. Majtts kansli måste vara inom departementet rådande,
synas utskottet lämpliga. Likaledes har utskottet intet att erinra mot be¬
loppet af de för den extra föredraganden och dennes vikarie föreslagna
arfvodena, eller mot att det såsom bidrag till den extra byråchefens af¬
lönande förut disponerade anslaget af 500 kronor i stället ingår i den
extra föredragandens arfvode för 1911. Beträffande däremot sättet för
beredande af tillgång till det till samma arfvode för nämnda år ytterligare
erforderliga beloppet, 1,500 kronor, är denna fråga, såsom af det ofvan
anförda framgår, delvis beroende af Riksdagens beslut angående Kungl.
Maj:ts framställning om provisorisk löneförbättring för departementets
tjänstemän, öfver hvilken framställning utskottet, på sätt i punkt 26 här
nedan anmäles, framdeles kommer att afgifva utlåtande; och kommer där¬
för frågan om extra anslag för nu förevarande ändamål att först längre
fram under Riksdagen blifva föremål för utskottets yttrande.»
Utskottets härefter i enlighet med Kungl. Maj:ts förslag gjorda hem-
Statsutskottets Utlåtande Nr 61.
fl
ställa!) om disposition, på sätt i dess yttrande omförmäles, af berörda an¬
slag å 500 kronor har af Riksdagen bifallits. Frågan om anställande å
läroverksbyrån af en extra föredragande samt beloppet af dennes och hans
vikaries aflöning kan sålunda sägas redan vara af Riksdagen afgjord.
1 afseende å sättet för beredande af medel till bemälde föredragandes
aflöning får utskottet erinra därom, att Riksdagen numera i de hufvud-
sakliga delarna bifallit Kung]. Maj:ts framställning om provisorisk löne¬
reglering för Kung!. Maj:ts kansli och att sålunda kanslisekreteraren å
läroverksbyrån blifvit tillerkänd den löneförhöjning af 1,000 kronor, som
af departementschefen beräknats skola ingå i det för honom såsom extra
föredragande föreslagna särskilda arfvode ä 2,000 kronor årligen. På
grund af hvad sålunda förekommit får utskottet tillstyrka bifall till Kung!.
Ma j:ts förslag i den nu omhandlade delen.
Vidkommande härefter återstoden af det äskade anslaget, eller 5,000
kronor, är detta belopp afsedt för aflönande af en extra föredragande å
folkskolebyrån samt en såsom biträde åt honom anställd amanuens. Denne
extra föredragande skulle uteslutande hafva till åliggande att fullgöra den
på byrån ankommande föredragningen inför regeringsrätten. För hans
aflönande härför beräknas ett belopp af 2,000 kronor utöfver hans kansli-
sekreterareaflöning å 4,000 kronor. Berörda 2,000 kronor skulle utgöras
dels af det kanslisekreterarne, enligt hvad ofvan nämnts, för år 1911 till¬
erkända provisoriska lönetillägg å 1,000 kronor, dels ock af ett å departe¬
mentets stat för närvarande uppfördt belopp af 1,000 kronor för beredande
af nödigt biträde åt chefen för folkskolebyrån vid föredragning af vissa
ärenden. Då emellertid provisoriskt lönetillägg för innevarande år ej ut¬
går, äskas motsvarande belopp, 1,000 kronor, på extra stat för år 1911,
med rätt för Kungl. Maj:t att under år 1910 förskjuta beloppet. Till
arfvode efter 2,000 kronor för år åt en såsom biträde åt den extra före¬
draganden anställd amanuens under åren 1910 och 1911 äskas på extra
stat för sistnämnda år 4,000 kronor.
Utskottet har vid behandling af denna del af förslaget icke kunnat
undgå att fästa sig därvid, att här föreligger en fråga af stor praktisk
räckvidd. Visserligen beviljade Riksdagen år 1909 å jordbruksdeparte¬
mentets stat anslag till en extra föredragande inför regeringsrätten, men
denna åtgärd föranleddes förnämligast af kammarkollegii omorganisation,
och utskottet fann sig då ej föranlåtet att ingå på spörsmålet om själfva
arbetssättet inom regeringsrätten. Nu föreliggande framställning om an¬
slag till en extra föredragande å ecklesiastikdepartementets folkskolebyrå
motiveras däremot hufvudsakligen af den tillökning i departementets ar¬
bete, som uppkommit genom regeringsrättens tillkomst; och har utskottet
Bill. till Rilesd. Prat. 1910. 4 Samt. 1 Afd. 4,9 Häft. 2
10
Statsutskottets Utlåtande -Nr 61.
därför helt naturligt måst uppställa för sig den frågan, om liknande fram¬
ställningar från andra departement kunna i större utsträckning vara att
förvänta. För bedömandet af detta spörsmål synes det anförande, hvarmed
statsrådet och chefen för civildepartementet den 13 sistlidne april be¬
svarade en i Andra kammaren i ämnet framställd interpellation, vara
vägledande. Statsrådet meddelade därvid, att, sedan närmare erfarenhet
vunnits om lämpligaste sättet för föredragningen i regeringsrätten, redan
vissa förenklingar i arbetssättet vidtagits och lättnader beredts för de
föredragande departementstjänstemännen. Han framhöll vidare, att, liksom
säkerligen regeringsrätten komme att såsom hittills tillse, att alla för¬
enklingar, som vore möjliga, vidtoges, regeringen skulle med hänsyn till
vunnen erfarenhet inom Kungl. Maj:ts kansli ägna förevarande fråga afl
uppmärksamhet. Med hänsyn till de ekonomiska konsekvenser, anställandet
inom statsdepartement^! af extra föredragande inför regeringsrätten skulle
kunna medföra, yttrade statsrådet:
»I interpellantens motivering beröres äfven den ekonomiska frågan
och framhålles faran af att regeringsrättens arbetssätt skulle i en när¬
liggande framtid betinga anordnandet af ett stort ämbetsverk, motsvarande
hvad nedre justitierevisionen är för högsta domstolen. På grund af hvad
jag redan anfört, lärer vara tydligt, att något sådant icke torde ifråga¬
komma. Väl är det så, att genom regeringsrättens tillkomst arbetsbördan
för vissa tjänstemän i statsdepartementen i någon mån ökats, men å andra
sidan hafva äfven därigenom lättnader beredts departementen, särskildt
några af expeditionscheferna. I de departement och byråer, där de till
regeringsrätten öfverlämnade målen endast förekomma i ett mindre antal,
kan gifvetvis den i så fall obetydliga ökningen i arbetet ej i och för sig
motivera anställandet af någon ny tjänsteman. Genom eu ändrad för¬
delning af arbetet inom departementet eller byrån torde den genom om¬
organisationen något rubbade jämvikten lätt nog kunna återställas. Där
åter regeringsrättsmålen förekomma i stort antal, är förhållandet i viss
mån annorlunda. Enbart för sig kan dock den af omorganisationen fram¬
kallade arbetsökningen inom ett departement ej motsvara en persons hela
arbetskraft, men väl kan denna komma att tagas i anspråk till följd af
samtidigt inträffad ökning af arbetsmaterialet inom departementet >.
Utskottet vill med anslutning till dessa uttalanden framhålla nöd¬
vändigheten af att åt föredragningen inom regeringsrätten gifvas så enkla
och litet betungande former som möjligt, så att de föredragande departe¬
mentstjänstemännen s arbete ej varder genom denna föredragning onödigtvis
ökadt. Därest detta iakttages, vill utskottet hålla före, att med all sanno¬
Statsutskottets Utlåtande Nr 61.
11
likhet särskilda, för ifrågavarande föredragning afsedda tjänster inom
Kung!. Maj:ts kansli icke vidare skola behöfva inrättas.
Hvad beträffar den nu föreslagna extra föredragande inom ecklesiastik¬
departementets folkskolebyrå, bär utskottet särskilt med hänsyn därtill
att den nuvarande chefen för nämnda byrå har sin hufvudsakliga utbild¬
ning förlagd till skolväsendets område — något, som jämväl torde komma
att blifva fallet med eu framtida innehafvare af tjänsten — och sålunda
svårligen kan vara i besittning af den rättsliga kunskap och erfarenhet,
som måste anses i hög grad af behofvet påkallad för föredragningen inför
regeringsrätten, icke velat motsätta sig det för ändamålet nu äskade an-
slaget.
Då det emellertid icke synes utskottet alldeles uteslutet, att den extra
föredragandens arbetstid icke varder fullt upptagen af de för honom så¬
lunda i första hand afsedda göromålen, anser sig utskottet böra uttala sin
förväntan, att, i den mån så varder fallet, ifrågavarande tjänsteman må
varda tagen i anspråk för biträde vid öfriga å byrån förekommande ar¬
beten.
Kungl. Maj:ts förslag angående anställande af ytterligare en amanuens
å byrån med arfvode af 2,000 kronor för år har ej heller gifvit utskottet
anledning till erinran.
På grund af hvad sålunda anförts får utskottet hemställa,
att Riksdagen må för beredande af arfvoden åt
extra föredragande i ecklesiastikdepartementet m. m. på
extra stat för år 1911 anvisa ett anslag af 11,500 kro¬
nor, med rätt för Kungl. Maj:t att häraf förskottsvis
under år 1910 af tillgängliga medel utanordna 7,000
kronor.
Stockholm den 6 maj 1910.
På statsutskottets vägnar:
G. BIKUNG.
Herr H. Andersson har begärt få antecknadt, att han icke deltagit
i förestående ärendes behandling inom utskottet.