Konstitutionsutskottets Utlåtande Nr 15.
i
Nr 15.
Ankom till Riksdagens kansli den 3 maj 1910 kl. 3 e. m.
Konstitutionsutskottets utlåtande, i anledning af Kungi. Maj:ts pro¬
position med förslag till lag angående ändrad lydelse af
§§ 33 och 73 i förordningen om kommunalstyrelse på
landet m. m. jämte en inom Riksdagen i ämnet väckt
motion.
Närvarande: herrar Nyström, Fahlbeck, Behm, Säye, Uppström, Sjöholm,
Berger, Clason, Bellinder, von Mentzer, al Callerholm, Nilsson, Beck¬
man, Ericsson, von Schéele, Berg, Gustafsson, Zimdahl, Johansson
och Karlsson. (Herr Johansson har icke närvarit vid utlåtandets
justering.)
Till konstitutionsutskottets handläggning hafva båda kamrarna
hänvisat en af Kungl. Maj:t till Riksdagen aflåten proposition, nr 86,
däri Kungl. Maj:t föreslagit Riksdagen att antaga följande förslag till
1) Lag
angående ändrad lydelse al §§ 33 och 73 i förordningen om kommtmal-
styrelse på landet den 21 mars 1862.
Härigenom förordnas, att nedannämnda §§ i förordningen om
kommunalstyrelse på landet den 21 mars 1862 skola erhålla följande
ändrade lydelse:
Eib. till Riksd. Prof. 1910. 3 Sami. 13 Höft. (Nr 15.)
1
2
Konstitutionsutskottets Utlåtande Nr 15.
§ 33.
Följande ärenden må ej af kommunalfullmäktige upptagas, utan
skola alltid i kommunalstämma handläggas:
a) fråga om försäljning, pantförskrifning eller utbyte af någon
sådan kommunen tillhörig fastighet, som för något dess gemensamma
nytta afseende ändamål genom gåfva eller testamente kommunen till¬
fallit, äfvensom öfverenskommelse, som medför förändring i de rättig¬
heter, kommunen till sådan fastighet äger;
b) påläggande af afgifter, som erfordra uttaxering för längre tid
än fem år;
c) upptagande af lån, då beslut därom är af beskaffenhet att
skola jämlikt § 73 underställas Kungl. Maj:ts nådiga pröfning och fast¬
ställelse;
d) justering af de i §§ 14 och 65 omförmälda längder;
e) val till ordförande och vice ordförande i kommunalstämman
och kommunalnämnden; så ock till kommunalfullmäktige och till leda¬
möter i kommunalnämnden.
§ 73.
För att vinna bindande kraft skola kommunalstämmans beslut
underställas Kungl. Majrts nådiga pröfning och fastställelse, då be¬
sluten angå:
a) försäljning, pantförskrifning eller utbyte af någon sådan kom¬
munen tillhörig fastighet, som för något dess gemensamma nytta af¬
seende ändamål genom gåfva eller testamente kommunen tillfallit,
äfvensom öfverenskommelse, som medför förändring i de rättigheter,
kommunen till sådan fastighet äger; och
b) upptagande af lån; dock att underställning icke erfordras i fråga
om beslut att upptaga lån, där genom sådant beslut sammanlagda be¬
loppet af kommunens utan underställning skedda upplåning icke öfver-
stiger skillnaden mellan, å ena sidan, en tiondel af den sammanlagda
inkomst, för hvilken enligt § 58 kommunalutskylder skolat för sistför-
flutna året utgöras, och, å andra sidan, den summa, som för nämnda
år beslutits skola i kommunen anskaffas genom uttaxering.
Kungl. Maj:ts nådiga pröfning skola ock underställas de af kom¬
munalstämman antagna förslag till nya eller förhöjda afgifter å den
allmänna rörelsen, såsom väg-, bro- och färjpenningar med mera.
Konstitutionsutskottets Utlåtande Kr 15.
3
Beslut eller förslag, som bör Kung!. Maj:ts nådiga pröfning under¬
ställas, skall insändas till Kung! Maj:ts befallningshafvande, hvilken
det åligger att handlingarna, jämte eget utlåtande, till Kungl. Magt
öfverlämna.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1912.
2) Lag
angående ändrad lydelse al § 74 i förordningen om kommnnalstyrelse
i stad den 21 mars 1862.
Härigenom förordnas, att § 74 i förordningen om kommunal¬
styrelse i stad den 21 mars 1862 skall erhålla följande ändrade lydelse:
§ U.
För att vinna bindande kraft skola stadsfullmäktiges äfvensom
allmänna rådstugans beslut underställas Kungl. Maj:ts nådiga pröfning
och fastställelse, då de angå:
a) försäljning, pantförskrifning eller utbyte af sådan staden till¬
hörig fastighet, som för något dess gemensamma nytta afseende ända¬
mål genom gåfva eller testamente staden tillfallit, äfvensom öfverens¬
kommelse, som medför förändring i de rättigheter, staden till sådan
fastighet äger; och
b) upptagande af lån; dock att underställning icke erfordras i fråga
om beslut att upptaga lån, där genom sådant beslut sammanlagda be¬
loppet af kommunens utan underställning skedda upplåning icke öfver-
stiger skillnaden mellan, å ena sidan, en tiondel al den sammanlagda
inkomst, för hvilken enligt § 57 stadsutslcylder skolat för sistförfiutna
året utgöras, och, å andra sidan, den summa, som för nämnda år be-
slutits skola i stadskommunen anskaffas genom uttaxering.
Kungl. Maj:ts nådiga pröfning skola ock underställas de af all¬
männa rådstugan eller stadsfullmäktige antagna förslag till nya eller
4
Konstitutionsutskottets Utlåtande Nr 15.
förhöjda afgifter å den allmänna rörelsen, såsom väg-, bro-, hamn- och
färjpenningar med mera.
Beslut eller förslag, som bör Kungl. Maj:ts nådiga pröfning under¬
ställas, skall af magistraten, åtföljdt af dess underdåniga utlåtande i
ämnet, insändas till Kungl. Maj:ts befallningshafvande, hvilken det åligger
att handlingarna, jämte eget yttrande, till Kungl. Maj:t öfverlämna.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1912.
3) Lag
angående ändrad lydelse af § 30 i förordningen om kommunalstyrelse
i Stockholm den 25 maj 1862.
Härigenom förordnas, att § 30 i förordningen om kommunalstyrelse
i Stockholm den 23 maj 1862 skall erhålla följande ändrade lydelse:
§ so.
För att vinna gällande kraft skola stadsfullmäktiges beslut under¬
ställas Kungl. Maj:ts nådiga pröfning och fastställelse, då de angå:
a) försäljning, pantförskrifning eller utbyte af sådan staden till¬
hörig fastighet, som till bestridande af något bland stadens allmänna
behof blifvit bestämd, så ock öfverenskommelse, som medför förändring
i de rättigheter, staden till sådan fastighet äger;
b) upptagande af lån; dock att underställning icke erfordras i fråga
om beslut att upptaga lån, där genom sådant beslut sammanlagda be¬
loppet af stadens utan underställning skedda upplåning icke öfverstiger
skillnaden mellan, å ena sidan, en tiondel af den sammanlagda inkomst,
för hvilken enligt § 40 stadsutskylder skolat för sistförflutna året ut¬
göras, och, å andra sidan, den summa, som för nämnda år beslutits
skola i stadskommunen anskaffas genom uttaxering;
c) nya eller förhöjda afgifter å allmänna rörelsen för begagnande
af de platser, som åt densamma blifvit anvisade, eller de inrättningar,
som till dess betjänande äro gjorda;
Konstitutionsutskottets Utlåtande Nr 15.
5
d) förändring i de af Kung].. Maj:t för förvaltningsnämnderna fast¬
ställda instruktioner; och
e) förändring i gällande bestämmelser eller åtaganden, enligt Indika
kommunalutskylder skola utgå efter annan än den i § 40 bestämda
allmänna grund, äfvensom påläggande af ny kommunalskatt efter annan
än sist omförmälda grund.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1912.
Beträffande de skäl, som ligga till grund för Kung!. Maj:ts ifråga¬
varande förslag, tillåter sig utskottet hänvisa till de vid propositionen
fogade utdrag af statsrådsprotokollen öfver civilärenden den 26 februari
1909 och den 11 mars 1910.
I sammanhang med den kung!, propositionen har utskottet jämväl
till behandling förehaft en af friherre Palmstierna inom Andra kammaren
väckt och till utskottet hänvisad motion, nr 254, häruti motionären
hemställt, att Riksdagen uti Kungl. Maj:ts förevarande proposition måtte
besluta följande ändringar, nämligen, »beträffande § 74 mom. b uti för¬
slaget till lag angående ändrad lydelse af förordningen om kommunal¬
styrelse i stad den 21 mars 1862,
att en bestämmelse tillfogas, hvarigenom stad utöfver i momentet
angifvet lånebelopp må för inköp af fastighet, som erfordras för genom¬
förande af fastställd stadsplan och tomtindelning, äga rätt utan under¬
ställning upptaga lån, med skyldighet att, där ej lånet inom tre måna¬
ders tid återbetalas, hos Kungl. Maj:t söka tillstånd till upptagande af
fortsatt lån för ändamålet, samt
att sådan ändring i lagförslaget göres, hvarigenom stad från den
uttaxering i stadskommunen, som omnämnes i momentet, må afdraga
uttaxeringen för folkskoleväsen och barnavårdsnämnd i de fall, då denna
uttaxering beslutas af stadsfullmäktige;
beträffande tidpunkten för lagens trädande i kraft,
att densamma måtte bestämmas till den 1 januari 1913.»
I fråga om de skäl, motionären anfört till stöd för sin hemställan,
får utskottet hänvisa till motionen.
Den föreliggande utredningen i ärendet synes utskottet otvetydigt
gifva vid handen, att •— särskild! ur synpunkten af Sveriges finansiella
Utskottets
yttrande.
6
Konstitutionsutskottets Utlåtande Nr 15.
förhållande till utlandet — en inskränkning- erfordras i den kommu¬
nerna nu tillerkända rätt att utan Kungl. Mapts medgifvande upptaga
lån. Då Kungl. Magt, i fråga om sättet för den fria lånerättens be¬
gränsning, föreslår, att gränsen skall bestämmas i förhållande till dels
den beräknade beskattningsbara inkomsten inom kommunen, dels den
beslutade uttaxeringens belopp, synes utskottet detta förslag vara ägnadt
att, såvidt möjligt, ställa den fria lånerätten i beroende af den ekono¬
miska bärkraften. Äfven i fråga om afvägning^!! af ifrågavarande gräns
kan utskottet i hufvudsak ansluta sig till Kungl. Mapts förslag. Äf de
företedda beräkningarna vill det nämligen synas, att gränsens bestäm¬
mande till skillnaden mellan, å ena sidan, en tiondel af den för före¬
gående år enligt vederbörande kommunalförfattning beräknade beskatt¬
ningsbara inkomsten inom kommunen och, å andra sidan, den summa,
som för nämnda år beslutits skola i kommunen anskaffas genom ut¬
taxering, innebär en ur allmänt ekonomisk synpunkt tillräcklig begräns¬
ning af kommunernas fria lånerätt, utan att i det hela inskränka den¬
samma på ett sätt, som kan leda till förfång för kommunernas utveck¬
ling. Att Kungl. Mapts förslag i det hela icke kan antagas på ett
för kommunerna menligt sätt inskränka deras fria lånerätt, vinner
stöd däraf, att detsamma i nu berörda hänseenden ansluter sig till det
förslag, som uppgjorts af styrelsen för svenska stadsförbundet, hvilket
förbund företräder de kommuners intressen, kvilka i främsta rummet
hafva behof af den fria lånerätten.
I ett afseende vill utskottet emellertid förorda en utvide-nins: af
den föreslagna fria lånerätten. Enligt lagen den 25 juni 1909 angående
folkskoleväsendet i vissa städer skola i stad, där stadsfullmäktige finnas
och Konungen på framställning af stadsfullmäktige eller kyrkostämma
därom förordnat, folkskoleväsendet samt frågor om uppfostran åt van-
artade och i sedligt afseende försummade barn utgöra en för hela staden
gemensam angelägenhet, hvilken staden såsom kommun har att vårda,
och i sådan stad skola kostnaderna för ofvannämnda ändamål beslutas
och utgöras på sätt om kommunalutskylder är stadgadt. Med erinran
om dessa bestämmelser har friherre Palmstierna i ofvan omförmäld a
motion framhållit, hurusom vid de statistiska beräkningar, på hvilka den
af Kungl. Mapt föreslagna begränsningen af den fria lånerätten grundats,
den omständigheten icke kunnat beaktas, att, i samma mån stadskom-
munerna öfvertaga folkskoleväsendet, den för detsamma nödvändiga ut¬
debiteringen kommer att äga rum i den borgerliga i stället för i den
kyrkliga kommunen. För de städer, som ställt folkskoleväsendet under
stadsfullmäktige, skulle enligt motionärens mening den fria lånerätten
Konstitutionsutskottets Utlåtande Nr 15.
7
sålunda blifva mer begränsad än afsikten torde hafva varit, medan åter
andra städer kunde draga i betänkande att verkställa öfverflyttningen
från den kyrkliga till den borgerliga kommunen på grund af den ytter¬
ligare inskränkning al deras lånerätt, som dåra! skulle föranledas.
Motionären har därför, på sätt ofvan nämnts, framställt yrkande, att
berörda omständighet måtte vid hithörande bestämmelsers affattande
beaktas.
Utskottet delar motionärens mening, att den olikhet i begränsningen
af skilda kommuners fria lånerätt, som blir en följd af nämnda af motio¬
nären berörda omständigheter, innebär eu afsevärd olägenhet.. Det kan
nämligen icke anses önskvärd!, att omfånget al städernas fria. lånerätt
göres beroende af, huruvida tolkskoleväsendet och barnavården äro
lagda under den borgerliga eller den kyrkliga kommunens beslutande¬
rätt. För att i fråga om den fria lånerättens omfång åstadkomma lull
likställighet mellan samtliga kommuner vill utskottet sålunda förorda
en ändring af Kungl. Maj:ts förslag i den af motionären angilna riktning;
och utskottet har utarbetat förslag till de tillägg till den föreslagna
lydelsen af hithörande bestämmelser i förordningarna om kommunal¬
styrelse i stad och kommunalstyrelse i Stockholm, som häraf påkallas.
Äfven i en annan punkt anser sig utskottet böra biträda motio¬
närens förslag. Motionären har åberopat en af den kommunala central¬
byrån verkställd beräkning, hvaraf framginge, att städerna den 31
december 1908 hade omkring 70 miljoner kronor i korta lån, men att,
om Kungl. Maj:ts förslag varit gällande, sammanlagda beloppet icke
fatt öfverskrida'37,400,000 kronor. För en motsvarande inskränkning
af den korta krediten kräfvas, framhåller motionären, i städernas ekono¬
miska förvaltning genomgripande förändringar, för hvilka den af Kungl.
Magt föreslagna tiden intill den 1 januari 1912 vore alldeles för kort.
Öfvergångstiden borde därför utsträckas ännu ett år. Svenska stads¬
förbundets styrelse, hvars förslag Kungl. Maj:t i hufvudsak följt, har
uttalat sig i enahanda riktning.
Utskottet delar den sålunda uttalade uppfattningen, att tiden för
ifrågavarande bestämmelsers ikraftträdande bör bestämmas till den 1
januari 1913. Därest tiden för fondering af ett så stort lånebelopp,
som här är i fråga, bestämmes för kort, torde nämligen vara att befara,
att kommunerna få vidkännas onödigt dryga räntekostnader.
Däremot anser sig utskottet, på de af departementschefen anförda
grunder, böra afstyrka motionärens förslag i hvad det afser rätt för
stadskommun att utan underställning upptaga lån för inköp af fastighet,
som erfordras för genomförande af fastställd stadsplan och tomtindelning.
8
Konstitutionsutskottets Utlåtande Nr 15.
På grund af hvad sålunda anförts hemställer utskottet,
I) att "Riksdagen må, i anledning af Kung!. Maj:ts
förevarande proposition och den i ämnet väckta
motionen, antaga
(Nuvarande lydelse) (Föreslagen lydelse)
1) Lag
angående ändrad lydelse af §§ 35 och 73 i förordningen om kom-
numalstyx*else på landet den 21 mars 1862.
Härigenom förordnas, att nedannämnda §§ i förordningen om kom¬
munalstyrelse på landet den 21 mars 1862 skola erhålla följande ändrade
lydelse:
C 0 9
§ OO,
Följande ärenden må ej af kommunalfullmäktige upptagas, utan
skola alltid i kommunalstämma handläggas:
a) fråga om försäljning, pantförskrifning eller xitbyte af någon så¬
dan kommunen tillhörig fastighet, som för något dess gemensamma
nytta afseende ändamål genom gåfva eller testamente kommunen till¬
fallit, äfvensom öfverenskommelse, som medför förändring i de rättig¬
heter, kommunen till sådan fastighet äger;
b) påläggande af afgifter, som erfordra uttaxering för längre tid
än fem år;
c) upptagande af lån, ståltät på c) upptagande af lån, då beslut
längre återbetalning stid cin två år; därom är af beskaffenhet att skola
jämlikt § 73 underställas Kungl.
Maj ds nådiga pröfning och fast¬
ställelse;
d) justering af de i §§ 14 och 65 omförmälda längder;
e) val till ordförande och vice ordförande i kommunalstämman och
kommunalnämnden; så ock till kommunalfullmäktige och till ledamöter
i kommunalnämnden.
§ 73.
För att vinna bindande kraft skola kommunalstämmans beslut
underställas Kungl. Maj:ts nådiga pröfning och fastställelse, då be¬
sluten angå:
Konstitutionsutskottets Utlåtande Nr 15.
9
(Nuvarande lydelse) (Köreslagen lydelse)
a) försäljning, pantförskrifning eller utbyte af någon sådan kom¬
munen tillhörig fastighet, som för något dess gemensamma nytta af¬
seende ändamål genom gåfva eller testamente kommunen tillfallit, äfven¬
som öfverenskommelse, som medför förändring i de rättigheter, kom¬
munen till sådan fastighet äger; och
b) upptagande af lån, ståltät på b) upptagande af lån; dock att
längre återbetalning stid än två år. underställning icke erfordras i fråga
om beslut att upptaga lån, där genom
sådant beslut sammanlagda beloppet
af kommunens utan underställning
skedda upplåning icke öfverstiger
skillnaden mellan, å ena sidan, en
tiondel af den sammanlagda inkomst,
för hvilken enligt § 58 kommunal-
utskylder skolat för sistförflutna året
utgöras, och, å andra sidan, den
summa, som för nämnda år beslutits
skola i kommunen anskaffas genom
uttaxering.
Kungl. Maj:ts nådiga pröfning skola ock underställas de af kom¬
munalstämman antagna förslag till nya eller förhöjda utgifter å den
allmänna rörelsen, såsom väg-, bro- och färjpenningar med mera.
Beslut eller förslag, som bör Kungl. Maj:ts nådiga pröfning under¬
ställas, skall insändas till Kungl. Maj:ts befallningshafvande, hvilken det
åligger att handlingarna, jämte eget utlåtande, till Kungl. Maj:t öfver-
lämna.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1913.
2) Lag
angående ändrad lydelse af § 74 i förordningen om kommunalstyrelse
i stad den 21 mars 1862.
Härigenom förordnas, att § 74 i förordningen om kommunalstyrelse
i stad den 21 mars 1862 skall erhålla följande ändrade lydelse:
Bill. till Itiksd. Prat. 1910. 3 Sami. 13 Höft.
2
10 Konstitutionsutskottets Utlåtande Nr 15.
(Nuvarande lydelse) (Föreslagen lydelse)
§ 74.
För att vinna bindande kraft skola stadsfullmäktiges äfvensom
allmänna rådstugans beslut underställas Kungl. Maj:ts nådiga pröfning
och fastställelse, då de angå:
a) försäljning, pantförskrifning eller utbyte af sådan staden till¬
hörig fastighet, som för något dess gemensamma nytta afseende ända¬
mål genom gåfva eller testamente staden tillfallit, äfvensom öfverens¬
kommelse, som medför förändring i de rättigheter, staden till sådan
fastighet äger; och
b) upptagande af lån, ställdt på b) upptagande af lån; dock att
längre återbetalning stut än två år. underställning icke erfordras i fråga
om beslut att upptaga lån, där genom
sådant beslut sammanlagda beloppet
af kommunens utan ‘underställning
skedda upplåning icke öfverstiger
skillnaden mellan, å ena sidan, en
tiondel af den sammanlagda inkomst,
för hvilken enligt § 57 stadsutskylder
skolat för sist}orflutna året utgöras,
och, å andra sidan, den summa, som
för nämnda år beslutits skola i stads-
kommunen anskaffas genom uttaxe¬
ring; skolande i sistnämnda summa
icke inräknas de belopp, som afse
folkskoleväsendet och uppfostran åt
vanartade och i sedligt afseende för¬
summade barn.
Kungl. Maj:ts nådiga pröfning skola ock underställas de af all¬
männa rådstugan eller stadsfullmäktige antagna förslag till nya eller
förhöjda af gifter å den allmänna rörelsen, såsom väg-, bro-, hamn- och
färjpenningar med mera.
Beslut eller förslag, som bör Kungl. Maj:ts nådiga pröfning under¬
ställas, skall af magistraten, åtföljdt af dess underdåniga utlåtande i
ämnet, insändas till Kungl. Maj:ts befallningshafvande, hvilken det
åligger att handlingarna, jämte eget yttrande, till Kung!. Maj:t öfver-
lämna.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1913.
Konstitutionsutskottets Utlåtande Nr 15. H
(Nuvarande lydelse) (Föreslagen lydelse)
3) Lag
angående ändrad lydelse ai § 30 i förordningen om kommunalstyrelse
i Stockholm den 25 maj 1862.
Härigenom förordnas, att § 30 i förordningen om kommunalstyrelse
i Stockholm den 23 maj 1862 skall erhålla följande ändrade lydelse:
§ 30.
För att vinna gällande kraft skola stadsfullmäktiges beslut under¬
ställas Kung!. Maj:ts nådiga pröfning och fastställelse, då de angå:
a) försäljning,' pantförskrifning a) försäljning, pantförskrifning
eller utbyte af sådan staden till- eller utbyte af sådan staden till¬
hörig' fastighet, som, till bestridande hörig fastighet, som till bestridande
af något bland stadens allmänna af något bland stadens allmänna
behof, är vorden bestämd, så ock behof blifvit bestämd, så ock öfver-
öfverenskommelse, som medför för- enskommelse, som medför föränd-
ändring i de rättigheter, staden till ring i de rättigheter, staden till sådan
sådan fastighet äger
O '
b) upptagande af lån i utländskt
mynt eller annat på längre betal¬
ningstid, än fem år, ståltät län;
fastighet äger;
b) upptagande af lån; dock att
underställning icke erfordras i fråga
om beslut att upptaga lån, där genom
sådant beslut sammanlagda beloppet
af stadens utan underställning skedda
upplåning icke öf'verstiger skillnaden
mellan, å ena sidan, en tiondel af
den sammanlagda inkomst, för hvilken
enligt § 40 stadsutskylder skolat för
sistförftutna året utgöras, och, å
andra sidan, den summa, som för
nämnda är beslutits skola i stads-
kommunen anskaffas genom uttaxe¬
ring; skolande i sistnämnda summa
icke inräknas de belopp, som afse
folkskoleväsendet och uppfostran åt
vanartade och i sedligt afseende för¬
summade barn;
12
Konstitutionsutskottets Utlåtande Nr 15.
(Nuvarande lydelse) (Föreslagen lydelse)
c) nya eller förhöjda af gifter å c) nya eller förhöjda afgifter å
allmänna rörelsen, för begagnande allmänna rörelsen för begagnande
af de platser, som åt densamma af de platser, som åt densamma
anvisade blifva, eller de inrättningar, blifva anvisade, eller de inrättningar,
som till dess betjänande gjorda wto; som till dess betjänande äro gjorda;
d) förändring i de af Kungl. Maj:t för förvaltningsnämnderna
fastställda instruktioner; och
e) förändring i gällande bestämmelser eller åtaganden, enligt hvilka
kommunalutskylder skola utgå efter annan än den i ^ 40 bestämda
allmänna grund, äfvensom påläggande af ny kommunalskatt efter annan
än sist omförmälda grund.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1913.
II) att det i förevarande motion framställda
yrkande, att i § 74 mom. b) i förslaget till lag an¬
gående ändrad lydelse af förordningen om kommunal¬
styrelse i stad den 21 mars 1862 eu bestämmelse
måtte tillfogas, hvarigenom stad utöfver i momentet
angifvet lånebelopp måtte för inköp af fastighet, som
erfordras för genomförande af fastställd stadsplan och
tomtindelning, äga rätt utan underställning upptaga
lån, med skyldighet att, där ej lånet inom tre måna¬
ders tid återbetalas, hos Kungl. Maj:t söka tillstånd
till upptagande af fortsatt lån för ändamålet, icke må
föranleda någon Riksdagens åtgärd.
Stockholm den 29 april 1910.
På utskottets vägnar:
J. F. NYSTRÖM.
Konstitutionsutskottets Utlåtande Nr 15.
13
Reservation
af herrar Clason, von Mentzer och Zimdahl, som anfört:
Den princip, på hvilken man velat bygga don här föreslagna lag¬
ändringen, har varit den, att den s. k. fria lånerätten inom en kommun
skall stå i ett bestämdt beroende af kommunens ekonomiska kärkraft.
Svenska stadsförbundets styrelse bär i sin, med anledning af Kung!.
Maj ds ursprungliga förslag i ämnet afgifna skrifvelse af den 17 oktober
1909 med styrka betonat detta. »Vid valet af mätare», heter det, »för
bestämmandet af, hur stort upplånad t rörelsekapital hvarje samhälle bör
ha rättighet till, är det, enligt styrelsens mening, af vikt att finna dd
mest tillförlitliga uttrycket för kommunernas ekonomiska bärkraft och för¬
måga att fullgöra åtagna förpliktelser.» Sedan därefter påvisats, att enbart
uttaxeringens storlek »ger hvarken Kung!. Maj:t eller långifvaren den
bild af kommunens ekonomiska bärkraft, som bör åskådliggöras, när
det gäller att bestämma, huru mycket kommunen får låna», heter det
vidare:
»Vill man hafva ett uttryck för kommunens ekonomiska bärkraft,
som fullt motsvarar förhållandena, borde en noggrann beräkning göras
af hela dess förmögenhets värde och möjligheten att realisera densamma
samt af alla de inkomster, som tillflyta stadens kassa. Då man emeller¬
tid af praktiska skäl för föreliggande fall måste nöja sig med en enklare
beräkningsgrund, synes det styrelsen — särskild! med hänsyn därtill
att måttet på den fria upplåning sr ätten kör stå i relation till de möjligheter,
kommunen äger att genom beskattning uttaga den summa, som motsvarar
skuldbeloppet — som om den för fast egendom samt för inkomst af
kapital och arbete påförda bevillningen vore att föredraga framför den
i lagförslaget upptagna.
Rätten att upptaga lån utan Kungl. Maj ds tillstånd bör därför
ställas i visst förhållande till bevillningen. Men dessutom bör hänsyn
tagas till i hvad mån kommunens ekonomiska bärkraft blifvit ansträngd af
för året utdebiterad beskattning. Detta torde lämpligast kunna ske, om
det belopp, kommunen skulle berättigas upplåna, utgör skillnaden mellan
eu viss i lagen bestämd multipel af bevillningskronornas antal och den
å detta verkställda utdebiteringen.»
14
Konstitutionsutskottets Utlåtande Nr 15.
Den kungl. propositionen liar sedermera i fråga om principen för
begränsningen accepterat den ståndpunkt, som svenska stadsförbundets
styrelse bär intagit. Äfven utskottet har anslutit sig till samma grund¬
sats, då det yttrat, att då »Kungl. Maj:t, i fråga om sättet för den fria
lånerättens begränsning, föreslår, att gränsen skall bestämmas i för¬
hållande till dels den beräknade beskattningsbara inkomsten inom kom¬
munen, dels den beslutade uttaxeringens belopp, synes utskottet detta
förslag vara ägnadt att, såvidt möjligt, ställa den fria lånerätten i
beroende af den ekonomiska bärkraften».
1 tillämpningen öfvergifven emellertid utskottets förslag denna
såsom riktig förut antagna grundsats, att lånerätten skall bero af å ena
sidan den beräknade beskattningsbara inkomsten inom kommunen och
å andra sidan den inom kommunen beslutade uttaxeringen. Det är näm¬
ligen själfklart, att om en kommuns ekonomiska bärkraft skall uttryckas
genom förhållandet mellan å ena sidan dess hela beskattningsbara in¬
komst och å andra sidan dess utdebitering per bevillningskrona, i sist¬
nämnda faktor bör inräknas all utdebitering på denna inkomst, likgiltigt
för hviiket ändamål denna utdebitering äger rum. Utskottet föreslår
emellertid, i anslutning till en af friherre Palmstierna väckt motion, att
vid beräkningen af utdebiteringen i städerna icke skall i densamma
inräknas de belopp, som afse folkskoleväsendet och uppfostran åt van-
artade och i sedligt afseende försummade barn.
Detta bortseende, vid en beräkning af uttaxeringen, från en viss
del af densamma är naturligtvis fullkomligt godtyckligt och ger en
alldeles skef bild af en kommuns verkliga ekonomiska bärkraft. Det
är så mycket negentligare att gå så tillväga, som af inom utskottet
företedda siffror framgår, att flerstädes stadskommunernas uttaxering
för kyrka och skola — i hvilken uttaxering tvifvelsutan skolväsendet
ingår med den långt öfvervägande summan — utgör en mycket afse-
värd del af hela uttaxeringen, exempelvis från 30% ända upp till 45%
af det hela1). \ ill man nå det afsedda målet, lånerättens begränsning
efter kommunens verkliga bärkraft, kan det icke vara riktigt att vid
beräkningen af dess utdebitering undantaga eu så betydande post som
dess utdebitering för folkskoleväsen och barnuppfostran.
Äfven den kungl. propositionens förslag i detta hänseende synes
p I Stockholm och Gföteborg, där redan nu utdebiteringen för skolväsendet be-
slutes af stadsfullmäktige, uppgår den till sammanlagdt öfver 4 millioner kronor. Skulle
utskottets förslag genomföras, skulle sålunda kommunernas fria lånerätt utvidgas med
ett så betydande belopp utöfver hvad Kungl. Maj:t i sin proposition föreslagit.
Konstitutionsutskottets Utlåtande Nr 15.
15
emellertid icke tillfredsställande. Enligt detsamma skulle sistnämnda
utdebitering icke tagas med i beräkningen af kommunens uttaxering,
så länge den beslötes på kyrkostämma, men väl tagas med i beräk¬
ningen, så snart den beslötes af stadsfullmäktige. Den skulle sålunda
medtagas i Stockholm och Göteborg samt i de öfriga städer, där vid
lagens ikraftträdande folkskoleväsendet öfverflyttats till stadsfullmäktige,
men icke i de återstående. Då utskottet häremot anmärker, att det
icke kan »anses önskvärdt, att omfånget af städernas fria lånerätt
göres beroende af, huruvida folkskoleväsendet och barnavården äro lagda
under den borgerliga eller den kyrkliga kommunens beslutanderätt»,
kan donna invändning icke frånkännas befogenhet. Men utskottets eget
försök att lösa svårigheten genom att helt enkelt bortse från eu be¬
tydande del af kommunens utdebitering är icke mindre oegentligt.
Det enda riktiga blir under sådana förhållanden att låta den fria
lånerättens begränsning bero af å ena sidan kommunens förmögenhet
och å andra sidan dess hela utdebitering, den må vara beslutad på vare
sig kyrkostämma eller kommunalstämma (resp. allmän rådstuga eller
stadsfullmäktige), På samma gång en dylik anordning genomför den
fulla likställighet mellan samtliga kommuner, som äfven utskottet efter-
sträfvat, är det den enda, som verkligen öfverensstämmer med den för
hela detta lagförslag antagna grundprincipen om lånerättens bestäm¬
mande efter kommunernas ekonomiska bärkraft.
Vi hafva på dessa grunder yrkat, att utskottet skulle föreslå,
A) att Riksdagen må, i anledning af Kungl. Maj:ts
förevarande proposition och den i ämnet väckta mo¬
tionen, antaga
1) Lag
angående ändrad lydelse åt §§ 35 och 73 i förordningen om korn-
hus tullstyrelse på landet den 21 mars 1862.
Härigenom förordnas, att nedannämnda §§ i förordningen om kom¬
mun al styrelse på landet den 21 mars 1862 skola erhålla följande ändrade
lydelse:
16
Konstitutionsutskottets Utlåtande Nr 15.
(Nuvarande lydelse) (Föreslagen lydelse)
§ 33.
Följande ärenden må ej af kommunalfullmäktige upptagas, utan
skola alltid i kommunalstämma handläggas:
a) fråga om försäljning, pantförskrifning eller utbyte af någon
sådan kommunen tillhörig fastighet, som för något dess gemensamma
nytta afseende ändamål genom gåfva eller testamente kommunen till¬
fallit, äfvensom öfverenskommelse, som medför förändring i de rättig¬
heter, kommunen till sådan fastighet äger;
b) påläggande af afgifter, som erfordra uttaxering för längre tid
än fem år;
c) upptagande af lån, ståltät på c) upptagande af lån, då beslut
längre återbetalningstid än två år; därom är af beskaffenhet att skola
jämlikt § 73 underställas Kungl.
Maj:ts nådiga pröfning och fast¬
ställelse;
d) justering af de i §§ 14 och 65 omförmälda längder;
e) val till ordförande och vice ordförande i kommunalstämman
och kommunalnämnden; så ock till kommunalfullmäktige och till leda¬
möter i kommunalnämnden.
§ 73.
hör att vinna bindande kraft skola kommunalstämmans beslut
underställas Kungl. Maj:ts nådiga pröfning och fastställelse, då be¬
sluten angå:
a) försäljning, pantförskrifning eller utbyte af någon sådan kom¬
munen tillhörig fastighet, som för något dess gemensamma nytta af¬
seende ändamål genom gåfva eller testamente kommunen tillfallit, äfven¬
som öfverenskommelse, som medför förändring i de rättigheter, kom¬
munen till sådan fastighet äger; och
b) upptagande af _ lån, ståltät på b) upptagande af lån; dock att
längre återbetalningstid än tva av. underställning icke erfordras i fråga
om beslut att upptaga lån, där genom
sådant beslut sammanlagda beloppet
af kommunens utan underställning
skedda upplåning icke öfverstiger
skillnaden mellan, å ena sidan, en
tiondel af den sammanlagda inkomst,
Konstitutionsutskottets Utlåtande Nr 15.
17
(Nuvarande lydelse) (Föreslagen lydelse)
för hvilken enligt § 58 kommunal-
utskylder skolat för sistförflutna året
utgöras, och, å andra sidan, den
summa, som för nämnda år enligt
beslut af kommunalstämma samt af
kyrkostämma skolat å berörda inkomst
uttaxeras.
Kungl. Maj:ts nådiga pröfning skola ock underställas de af kom¬
munalstämman antagna förslag till nya eller förhöjda afgifter å den
allmänna rörelsen, såsom väg-, bro- och färjpenningar med mera.
Beslut eller förslag, som bör Kungl. Maj:ts nådiga pröfning under¬
ställas, skall insändas till Kungl. Maj:ts befallningshafvande, hvilken
det åligger att handlingarna, jämte eget utlåtande, till Kungl. Maj:t
öfverlämna.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1913.
2) Lag
angående ändrad lydelse af § 74 i förordningen om kommun alstyrelse
i stad den 21 mars 1862.
Härigenom förordnas, att § 74 i förordningen om kommunalstyrelse
i stad den 21 mars 1862 skall erhålla följande ändrade lydelse:
§ 74.
För att vinna bindande kraft skola stadsfullmäktiges äfvensom
allmänna rådstugans beslut underställas Kungl. Maj:ts nådiga pröfning
och fastställelse, då de angå:
a) försäljning, pantförskrifning eller utbyte af sådan staden till¬
hörig fastighet, som för något dess gemensamma nytta afseende ända¬
mål genom gåfva eller testamente staden tillfallit, äfvensom öfverens¬
kommelse, som medför förändring i de rättigheter, staden till sådan
fastighet äger; och
b) upptagande af lån, ståltät på b) upptagande af lån; dock alt
längre återbetalning stid än två år. underställning icke erfordras i fråga
Bih. till Riksd. Prot. 1910. 3 Sami. 13 Höft. 3
18
Konstitutionsutskottets Utlåtande Nr 15.
(Nuvarande lydelse) (Föreslagen lydelse)
om beslut att upptaga lån, där genom
sådant beslut sammanlagda beloppet
af kommunens utan underställning
skedda upplåning icke öfverstiger
skillnaden mellan, å ena sidan, en
tiondel af den sammanlagda inkomst,
för hvilken enligt § 57 stadsutskylder
skolat för sistförfiutna året utgöras,
och å andra sidan, den summa, som
för nämnda år enligt beslut af all¬
män rådstuga eller stadsfullmäktige
samt af kyrkostämma skolat å be¬
rörda inkomst uttaxeras.
Kling!. Maj:ts nådiga pröfning skola ock underställas de af all¬
männa rådstugan eller stadsfullmäktige antagna förslag till nya eller
förhöjda af gifter å den allmänna rörelsen, såsom väg-, bro-, hamn- och
färjpenningar med mera.
Beslut eller förslag, som bör Kungl. Majts nådiga pröfning under¬
ställas, skall af magistraten, åtföljdt af dess underdåniga utlåtande i
ämnet, insändas till Kungl. Maj:ts befallningshafvande, hvilken det
åligger att handlingarna, jämte eget yttrande, till Kungl. Maj:t öfver-
lämna.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1913.
3) Lag
angående ändrad lydelse af § SO i förordningen om kommunalstyrelse
i Stockholm den 23 maj 1862.
Härigenom förordnas, att § 30 i förordningen om kommunalstyrelse
i Stockholm den 23 maj 1862 skall erhålla följande ändrade lydelse:
§ 30.
För att vinna gällande kraft skola stadsfullmäktiges beslut under¬
ställas Kungl. Maj:ts nådiga pröfning och fastställelse, då de angå:
Konstitutionsutskottets Utlåtande Nr 15.
19
(Nuvarande hjdelse)
a) försäljning, pantförskrifning
eller utbyte af sådan staden till¬
hörig fastighet, som, till bestridande
af något bland stadens allmänna
behof, är vorden bestämd, så ock
öfverenskommelse, som medför för¬
ändring i de rättigheter, staden till
sådan fastighet äger;
b) upptagande af lån i utländskt
mynt eller annat på längre betal¬
ningstid, än fem år, ståltät lån',
(Föreslagen lydelse)
a) försäljning, pantförskrifning
eller utbyte af sådan staden till¬
hörig fastighet, som till bestridande
af något bland stadens allmänna
behof blifvit bestämd, så ock öfver¬
enskommelse, som medför förändring
i de rättigheter, staden till sådan
fastighet äger;
b) upptagande af lån; dock att
underställning icke erfordras i fråga
om beslut att upptaga lån, där genom
sådant beslut sammanlagda beloppet
af stadens utan underställning skedda
upplåning icke öfverstiger skillnaden
mellan, å ena sidan, en tiondel af
den sammanlagda inkomst, för hvilken
enligt § 40 städs utskyld er skolat för
sistförflutna året utgöras, och, å
andra sidan, den summa, som för
nämnda år enligt beslut af stads¬
fullmäktige samt af kyrkostämma
skolat å berörda inkomst uttaxeras;
c) nya eller förhöjda afgifter å
allmänna rörelsen för begagnande
af de platser, som åt densamma
blifvit anvisade, eller de inrättningar,
som till dess betjänande äro gjorda;
Magt för förvaltningsnämnderna
fastställda instruktioner; och
e) förändring i gällande bestämmelser eller åtaganden, enligt hvilka
kommunalutskylder skola utgå efter annan än den i § 40 bestämda
allmänna grund, äfvensom påläggande af ny kommunalskatt efter annan
än sist omförmälda grund.
c) nya eller förhöjda afgifter å
allmänna rörelsen, för begagnande
af de platser, som åt densamma
anvisade blifvit, eller de inrättningar,
som till dess betjänande gjorda äro;
d) förändring i de af Kung!
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1913.
20
Konstitutionsutskottets Utlåtande Nr 15.
(Nuvarande lydelse) (Föreslagen lydelse)
B) att det i förevarande motion framställda
yrkande, att i § 74 mom. b) i förslaget till lag an¬
gående ändrad lydelse af förordningen om kommunal¬
styrelse i stad den 21 mars 1862 en bestämmelse
måtte tillfogas, hvarigenom stad utöfver i momentet
angifvet lånebelopp måtte för inköp af fastighet, som
erfordras för genomförande af fastställd stadsplan och
tomtindelning, äga rätt utan underställning upptaga
lån, med skyldighet att, där ej lånet inom tre måna¬
ders tid återbetalas, hos Kung]. Maj:t söka tillstånd
till upptagande af fortsatt lån för ändamålet, icke må
föranleda någon Riksdagens åtgärd.
STOCKHOLM, ISAAC MAECUS’ BOKTRYCKERI-AKTIEBOLAG, 1910.