Banhoutslcottets Utlåtande Nr 9.
1
Nr 9.
Ankom till Riksdagens kansli den 4 Mars 1910, kl. 3 e. m.
Utlåtande, i anledning af Kungl. Maj:ts proposition angående
sättet för likviderande af förfallen skuld å statslån till
Östra Blekinge järnvägsaktiebolag.
i en till Riksdagen den 11 innevarande februari afbiten proposition
(nr 58) har Kungl. Maj:t under åberopande af propositionen bilagdt ut¬
drag af statsrådsprotokollet öfver civilärenden för samma dag, före¬
slagit Riksdagen
dels medgifva, att af de den 1 juli 1910 förfallna annuitets- och
räntebelopp å det Ostra Blekinge järnvägsaktiebolag den 23 april 1897
beviljade statslån å 537,500 kronor ett belopp af 108,000 kronor må
vid förstnämnda tidpunkt kapitaliseras såsom särskildt lån till bolaget,
till säkerhet för hvilket lån skall lämnas inteckning med första för¬
månsrätt i bolagets järnväg mellan Torsås och Bergkvara,
dels ock föreskrifva, att för lånets erhållande skola gälla följande
bestämmelser, nämligen:
att annuiteten beräknas till fem och en half procent å nämnda
belopp, 108,000 kronor, af hvilken annuitet först godtgöres ränta efter
fyra och en half procent å oguldet kapitalbelopp och återstoden utgör
afbetalning därå;
att emellertid bolaget må vara berättigadt att när som helst, om
det så önskar, öka amorteringen å lånet eller helt och hållet inbetala
detsamma; samt
att, därest till betalning förfallet belopp af det sålunda beviljade
lånet icke i föreskrifven ordning erlägges, bolaget skall gälda fem
procent ränta å beloppet, intill dess detsamma blifvit inbetaldt.
Till det ofvanberörda statsrådsprotokollet har föredragande depar¬
tementschefen anfört:
Bih. till Riksd. Prof. 1910. 6 Scrnl. 1 Afd. 9 Raft. (Nr 9.)
1
2
SanJcoutsJcottets Utlåtande Nr 9.
Genom nådig resolution den 5 juni 1896 har Kungl. Maj:t beviljat
koncession å järnväg af 1,067 meters spårvidd från Gullberna station å
Mellersta Blekinge järnväg till Torsås i Kalmar län. Sedan denna kon¬
cession blifvit med Kungl. Maj:ts samtycke öfverlåten å Östra Blekinge
järnvägsaktiebolag, har Kungl. Maj:t genom nådig resolution den 23
april 1897 beviljat nämnda bolag för järnvägsanläggningen, hvarför
anläggningskostnaden enligt fastställd kostnadsberäkning upptagits till
1,075,000 kronor, ett lån af 537,500 kronor att af de medel till belopp
af 7,500,000 kronor, som 1896 års riksdag ställt till Kungl. Maj:ts
förfogande till låneunderstöd för enskilda järnvägsanläggningar, utgå
med 337,500 kronor af 1897 års anslag och med 200,000 kronor af
1898 års anslag.
För tillgodonjutande af den bolaget sålunda förunnade förmån stad¬
gades, bland andra, följande villkor.
Annuiteten för låneunderstödets återgäldande beräknades till fem
procent å ursprungliga försträckningsbeloppet, af hvilken annuitet först
skulle godtgöras ränta efter fyra och en half procent å oguldet kapital¬
belopp och återstoden utgöra afbetalning därå. Anstånd med räntans
erläggande medgafs för tre år från lyftningsdagen, dock icke utöfver
ett år från den dag, eller den 1 juli 1899, då järnvägen enligt den
meddelade koncessionen senast skulle vara färdig och för trafik öppnad;
och skulle beloppet af den ränta, med hvars erläggande anstånd så¬
lunda medgifvits, inbetalas till staten, sedan genom de stadgade annui-
tetslikviderna all öfrig ränta, med hvilken anstånd icke beviljats, blifvit
gulden och kapitalet godtgjordt, så att efter nämnda tids förlopp med
annuitetens erläggande skulle fortfaras så länge, till dess äfven beloppet
af den ränta, med hvars erläggande anstånd medgifvits, blifvit till
staten inbetaldt. Kapitalafbetalningen skulle vidtaga den 1 juli 1902
och i sammanhang därmed godtgörelse ske af därförinnan upplupen
obetald ränta, för så vidt uppskof med densammas erläggande icke
beviljats; och skulle annuiteten sedermera erläggas samma dag hvarje
år, till dess försträckningen och all därå upplupen ränta blifvit till
fullo gulden. Därest till betalning förfallet 'belopp icke blefve i före-
skrifven ordning erlagdt, skulle bolaget därå gälda fem procent årlig
ränta, intill dess samma belopp blefve behörigen inbetaldt. Järnvägs¬
anläggningen med alla därtill hörande byggnader och materiel äfven¬
som all bolagets öfriga egendom skulle utgöra säkerhet för den af staten
lämnade försträckning och staten till säkerhet för sin fordrans utbe¬
kommande erhålla inteckning i järnvägen med förmånsrätt framför
hvarje annan fordran.
BanJcoutshottets Utlåtande Nr 9.
3
Till säkerhet för lånet, hvilket, enligt hvad fullmäktige i riksgälds¬
kontor upplyst, blifvit under åren 1897—1899 från riksgäldskontoret
utbetaldt, har inteckning i järnvägen med första förmånsrätt blifvit
fastställd den 19 juni 1899, hvarefter inteckningen förnyats den 25
maj 1908.
Östra Blekinge järnvägsaktiebolag har nu uti en till Kungl.
Maj:t ingifven skrift af den 11 februari 1909, med förmälan att bolaget
icke hvarje år sett sig i stånd att tillfullo inbetala föreskrifven annuitet
å det bolaget beviljade statslånet, i underdånighet anhållit, att Kungl.
Maj:t måtte från statskontoret bevilja bolaget ett lån med en amor¬
teringstid af fyrtio år efter lägsta möjliga ränta och till beloppet
motsvarande bolagets vid 1909 års slut förfallna annuitets- och ränte-
skuld till staten.
I förevarande skrift anföres till en början, att bolaget under de
tre första åren efter järnvägens öppnande, då trafikinkomsterna till stor
del på grund af en tillfällig transport varit jämförelsevis stora, kunnat
ordentligt fullgöra alla sina ingångna förpliktelser. Då denna trafik
närmade sig sitt slut, vidtog bolaget, enligt hvad vidare anföres, i
syfte att i någon väsentlig mån öka den så att säga ordinarie trafiken,
åtgärder för utsträckning af bolagets järnväg från Torsås till Berg-
kvara hamn; och beviljades å denna järnväg koncession den 10 mars
1899. Förhoppningarna om stegrad trafik genom tillkomsten af den
nya banlinjen visade sig också grundade, och det syntes som om bo¬
laget med lätthet skulle kunna regelbundet inbetala föreskrifna amor¬
teringar och räntor. Men efterhand inträdde sådana förhållanden, att
bolaget numera, såsom nämnts, häftade för oguldna annuiteter och räntor.
Såsom orsaker härtill har bolaget uppgifva dels de med anläggandet
af bandelen Torsås—Bergkvara förenade kostnader, dels den afsevärda
stegringen af kostnaderna för järnvägsdriften såväl i afseende å kol
och andra förnödenheter som ock å personalens aflöning, dels den till
följd af järnvägarnas utveckling erforderliga ökningen af den rullande
materielen, dels den höjda räntan å bolagets öfriga lån, dels ock slut¬
ligen den på grund af de nedgående allmänna konjunkturerna under år
1908 inträdda stagnationen i trafiken. Bolaget säger sig emellertid
hafva beräknat, att, om bolagets vid 1909 års slut till staten förfallna
annuitets- och räntebelopp — omkring 109,500 kronor — kunde såsom
ett bolaget medgifvet statslån få amorteras på 40 år, bolaget sktdle
kunna blifva satt i stånd att punktligt fullgöra alla sina förbindelser,
äfven om trafiken mot förmodan icke skulle stegras öfver sin nuvarande
4
Bankoutskottets Utlåtande Nr 9.
tillfälliga låga nivå. Till säkerhet för ett sådant lån bär bolaget er¬
bjudit inteckning antingen uti bolagets hela järnväg eller också uti
den nybyggda bandelen Torsås—Bergkvara, hvilken handel förut icke
vore betungad med statslån och som enligt bolagets uppgift dragit en
anläggningskostnad af 184,326 kronor 10 öre samt gåfve en årlig netto¬
behållning af omkring 13,000 kronor.
Till belysande af bolagets ekonomiska ställning ber jag få med¬
dela eu sammanställning af bolagets tillgångar och skulder den 31
december 1907 och samma dag 1908 samt, enligt en af bolaget upp¬
gjord approximativ beräkning, den 31 december 1909.
Tillgångar :
|
Den 81 dec.
1907.
|
Den 31 dec.
1908.
|
Den 31 dec.
1909.
|
Järnvägsanläggningen.. ......................................
|
1,152,576
|
57
|
1,154,534
|
15
|
^l,160,000
|
|
Rörliga materielen .............................................
|
241,980
|
59
|
237,113
|
85
|
233,745
|
61
|
Inventarier ............................................................
|
29,481
|
34
|
26,643
|
47
|
26,007
|
50
|
Materialier ...........................................................
|
14,287
|
12
|
10,009
|
27
|
16,000
|
—
|
Sandhemmanen..................................................
|
7,200
|
02
|
7,200
|
02
|
7,200
|
02
|
Blekinge bank, å giro................................................
|
5,285
|
47
|
5,891
|
57
|
—
|
—
|
Stationernas växelkassor..........................................
|
365
|
—
|
365
|
—
|
365
|
—
|
Utestående fraktbelopp .............................................
|
2,044
|
57
|
1,167
|
04
|
—
|
—
|
Blekinge kustbanor..................................................
|
9,746
|
95
|
3,880
|
50
|
—
|
—
|
Kalmar—Torsås järnväg ..........................................
|
316
|
63
|
321
|
63
|
—
|
—
|
Svenska Järnv. Arbetsg. garantifond ...........................
|
—
|
—
|
500
|
—
|
500
|
—
|
Diverse aktietecknare................................................
|
470
|
—
|
470
|
—
|
470
|
—
|
Karlskrona städs drätselkammare ..............................
|
—
|
—
|
185
|
—
|
—
|
—
|
Fortifikationen........................................................
|
—
|
—
|
34
|
—
|
—
|
—
|
Torsås—Vissefjärda järnvägsbyggnad..................... .....
|
—
|
—
|
288
|
54
|
—
|
—
|
Generalpoststyrelsen ...............................................
|
616
|
41
|
—
|
—
|
—
|
—
|
Diverse debitorer.....................................................
|
3,060
|
90
|
—
|
—
|
1,000
|
—
|
Kassabehållning........................................................
|
50
|
85
|
712
|
63
|
3,792
|
19
|
Summa kronor
|
1,467,482
|
42
|
1,449,316
|
67
|
1,449,080
|
32
|
r) Ökning på grand af anläggning af ett hamnspår i Bergkyara.
Bankoutskottets Utlåtande Nr 9.
5
Skulder:
Statslånet:
|
Den 31
|
dec. 1907.
|
|
Den 31 dec. 1908.
|
Den 31
|
dec. 1909.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kapital ..................
|
529,069
|
24
|
|
|
529,069
|
24
|
|
|
529,069
|
24
|
|
|
Anståndsränta .........
|
50,842
|
71
|
|
|
50,842
|
71
|
|
|
50,842
|
71
|
|
|
Öfrig ränta...............
|
48,279
|
07
|
628,191
|
02
|
64,343
|
05
|
644,255
|
|
92,796
|
43
|
672,708
|
38
|
Aktiekapitalet ......\.....
|
_
|
—
|
610,300
|
—
|
—
|
—
|
610,300
|
—
|
—
|
—
|
610,300
|
—
|
Skulder till banker å växel
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
och revers ...............
|
120,737
|
50
|
|
|
94,500
|
—
|
|
|
72,000
|
—
|
|
|
Hypoteksföreningen i
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Växjö .....................
|
935
|
15
|
121,672
|
65
|
925
|
59
|
95,425
|
59
|
920
|
—
|
72,920
|
_
|
Järnvägsstyrelsen.........
|
—
|
—
|
8,621
|
27
|
—
|
—
|
6,843
|
03
|
—
|
—
|
|
—
|
Blekinge kustbanor ......
|
—
|
—
|
2,547
|
35
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
Diverse leverantörer......
|
—
|
—
|
1,610
|
27
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obetalda aflöningar......
|
—
|
—
|
2,046
|
81
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tillgångar utöfver
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
skulder:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Reservfond...............
|
11,441
|
74
|
|
|
11,441
|
74
|
|
|
11,456
|
47
|
|
|
Å vinst- o. förlustkonto
|
81,051
|
31
|
92,493
|
05
|
81,051
|
31
|
92,493
|
05
|
81,695
|
47
|
93,151
|
94
|
Summa kronor
|
—
|
—
|
1,467,482 42
|
—
|
|
1,449,316
|
67
|
|
|
1,449,080
|
32
|
Bolaget har uppgifvit, att för ordnande af bolagets växel- och
reversskulder träffats aftal med bankinrättning i Karlskrona om. ett
amorteringslån från den 1 januari 1910 å 72,000 kronor.
Bolagets inkomster och utgifter under åren 1907 och 1908 framgå
af följande sammanställning, i hvilken jämväl upptagits en af bolaget
i förevarande afseende gjord approximativ beräkning för år 1910.
Inkomster:
|
1907.
|
1908.
|
1910.
|
Af trafiken ............................................................
|
159,009
|
50
|
155,401
|
63
|
155,401
|
63
|
Materialhyror .........................................................
|
4,675
|
27
|
4,579
|
15
|
4,579
|
15
|
Behållning å anslutningsafgifter.................................
|
631
|
50
|
696
|
50
|
697
|
50
|
Försåld sand..........................................................
|
2,581
|
57
|
2,520
|
93
|
2,585
|
—
|
Arrendeinkomst ......................................................
|
250
|
|
250
|
—
|
250
|
—
|
Diverse inkomster ...................................................
|
1,268
|
30
|
3,135
|
74
|
3,131
|
—
|
Summa kronor
|
168,416 |l4
|
166,583
|
95
|
166,644
|
28
|
6
Bankoutskottets Utlåtande Nr 9.
Väg- och
vattenbygg-
nadsstyrelsen,
Utgifter:
|
1907.
|
1908.
|
1910.
|
För trafiken ............................................................
|
125,618
|
24
|
126,934
|
45
|
124,000
|
_
|
Kantor och annuitet å statslånet.................................
|
25,303
|
14
|
26,063
|
98
|
!) 31,093
|
28
|
Öfriga räntor .........................................................
|
8,112
|
88
|
6,336
|
94
|
3,960
|
—
|
Afskrifningar...........................................................
|
8,999
|
08
|
7,248
|
58
|
—
|
—
|
Amortering å enskilda lån .......................................
|
—
|
—
|
—
|
—
|
7,200
|
—
|
Behållning...............................................................
|
382
|
80
|
—
|
—
|
391
|
—
|
Summa kronor
|
168,416
|
14
|
166,583
|
95
|
166,644
|
28
|
1) Under förutsättning att statslånet ordnas i enlighet med bolagets ansökning.
Trafikinkomsterna för dag och bankilometer hafva uppgått år 1907
till 8 kronor 71 öre och år 1908 till 8 kronor 54 öre.
Till följd af nådig remiss har väg- och vattenbyggnadsstyrelsen
den 11 juni 1909 afgifvit underdånigt utlåtande i ärendet och därvid
till en början erinrat, att Riksdagen vid upprepade tillfällen på grund
af enskilda järnvägars mindre goda ekonomi nödgats verkställa afskrif-
ningar å dem beviljade statslån. Sålunda har, sedan Länna—Norrtälje
järnvägsaktiebolag trädt i likvidation, riksgäldskontoret, som fått bola¬
gets järnväg på sig öfverlåten, i sin ordning öfverlåtit densamma till
Stockholm—Rimbo järnvägsaktiebolag, i sammanhang hvarmed Länna—
Norrtälje järnvägsaktiebolag befriats från statsskulden, hvilken skuld,
efter att hafva blifvit till visst belopp nedsatt, öfvertagits af Stock¬
holm—Rimbo järnvägsaktiebolag. Likaledes har 1904 års riksdag,
bland annat, bestämt, att statens kapital- och räntefordran hos Vis-
landa—Bolmens järnvägsaktiebolag skulle till den del, samma fordran
öfverstege 800,000 kronor, från 1904 års utgång och tills vidare i stats-
räkenskaperna föras inom linjen, samt att, sedan bolaget ställt viss säker¬
het för sin skuld, statens fordran utöfver angifna kapitalbeloppet, 800,000
kronor, med därå upplupen ränta skulle varda afskrifven.
Hvad nu förevarande framställning beträffar anmärker väg- och
vattenbyggnadsstyrelsen, att här icke ifrågasättes någon afskrifning
eller något efterskänkande af bolagets skuld till staten utan endast en
under nuvarande omständigheter för bolaget nödvändig förändring i
BanJcoutsJcottets Utlåtande Nr 9.
7
sättet för likvidering af en del af dess statslån, och anser styrelsen
de vid den underdåniga ansökningen fogade tablåerna och revisions¬
berättelsen gifva stöd för bolagets förhoppningar om en snart inträf¬
fande förbättring i dess ekonomi. Detta finner väg- och vattenbygg¬
nadsstyrelsen jämväl kunna förväntas på den grund, att bolagets nu¬
varande tryckta läge, såsom jämväl af framställningen framgår, icke
torde vara beroende på för ringa trafikökning utan på tillfälliga or¬
saker, hvars verkningar inom kort kunna anses öfverståndna.
De sålunda framhållna omständigheterna, järnvägsbolagets jäm¬
förelsevis goda ställning samt de vid föregående tillfällen af med detta
likartad natur andra järnvägsbolag beviljade afskrifningar tillika med
den af bolaget erbjudna inteckningssäkerheten torde enligt styrelsens
förmenande väl berättiga Kungl. JVIaj:ts förordande af bifall till ansök¬
ningen i fråga, hvarför styrelsen tillstyrker densamma.
Sedan fullmäktige i riksgäldskontoret lämnats tillfälle att yttra sig
i ärendet, hafva fullmäktige i skrifvelse den 1 juli 1909 meddelat, att
bolagets skuld för statslånet då uppgick till följande belopp:
Förfallet. Icke förfallet. Summa.
kapital ......................................... 16,778: 02 512,291: 22 529,069: 24
ränta ............................................ 74,600: 88 --— 74,600: 88
öfverränta.................................... 3,037: 06 --— 3,037: 06
anståndsränta.................•..............— 50,842: 71 50,842: 71
Summa kronor 94,415: 96 563,133: 93 657,549: 89
Under förutsättning att någon inbetalning å statslånet icke verk¬
ställdes under år 1909 skulle bolagets förfallna skuld vid 1909 års slut
hafva ökats med öfverränta till ett belopp af 2,271 kronor 77 öre och
sålunda uppgå till 96,687 kronor 73 öre. Då bolaget i sin till Kungl.
Maj:t ingifna skrift upptagit bolagets vid nämnda tidpunkt »till staten
förfallna annuitets- och räntebelopp» till omkring 109,500 kronor, har
häri enligt riksgäldsfullmäktiges mening förmodligen inräknats den å
senare halfåret 1909 belöpande räntan å det icke förfallna kapitalet,
hvilken ränta emellertid först den 1 juli 1910 förfaller till betalning.
Äfven med denna beräkning kommer man dock, anmärka fullmäktige,
icke fullt till det af bolaget angifna beloppet utan endast till 108,150
kronor 25 öre.
| | Den ökade realsäkerhet, som genom inteckning i bolagets järnväg
antingen å hela sträckan Gullberna—Bergkvara eller å linjen mellan
Riksgälds-
fnllmäktige.
8
Banhoutshottets Utlåtande Nr 9.
Departements¬
chefen.
Utskottets
yttrande.
Torsås och Bergkvara enligt bolagets förslag skulle komma att bere¬
das statens fordran, därest bolagets nu förfallna skuld till staten finge
kapitaliseras till ett särskildt lån, anse fullmäktige innefatta ett beaktans-
värdt skäl för vidtagande af en anordning i det af bolaget angifna
syftet. Fullmäktige finna sig därför kunna tillstyrka, att framställning
därom göres till Riksdagen. Med hänsyn till hvad ofvan blifvit upplyst
beträffande bolagets skuld vid 1909 års slut anse fullmäktige det ifråga¬
satta nya lånet böra bestämmas till högst 108,000 kronor, och synes full¬
mäktige lämpligast, att detta lån tillhandahålles bolaget vid nästa annu-
itetstermin den 1 juli 1910 genom afräkning till motsvarande belopp
å bolagets då förfallna skuld för det nuvarande statslånet. För det
nya lånet anse fullmäktige räntan kunna, i likhet med hvad för stats¬
lån till enskilda järnvägsanläggningar eljest är bestämdt, sättas till
4 Va procent, och föreslå fullmäktige annuiteten till 5 Va procent af
ursprungliga kapitalbeloppet. Lånet skulle härigenom blifva slutamor-
teradt på en tid af 39 år. Dock torde enligt fullmäktiges mening det
böra medgifvas låntagaren att när som helst öka amorteringen å lånet
eller helt och hållet inbetala detsamma. Därest till betalning förfallet
belopp icke i föreskrifven ordning erlägges, bör enligt fullmäktiges åsikt
låntagaren därå gälda 5 procent ränta, till dess beloppet blifvit inbetaldt.
Hvad slutligen angår realsäkerheten för det nya lånet, torde det enligt
fullmäktiges mening få anses fullt betryggande för statsverket, om lånet
intecknas med första förmånsrätt i järnvägen Torsås—Bergkvara.
Ett ordnande af likvideringen af bolagets nu förfallna skuld till
staten i hufvudsaklig öfverensstämmelse med hvad bolaget i sin ansök¬
ning hemställt synes, såsom också fullmäktige i riksgäldskontoret fram¬
hållit, vara till fördel för statsverket, på samma gång bolaget därige¬
nom beredes en lättnad.
Jag finner mig därför böra tillstyrka hvad fullmäktige i riks¬
gäldskontoret i förevarande hänseende föreslagit.»
Äfven utskottet finner den här ifrågasatta anordningen förmånlig
både för staten och för järnvägsbolaget. Därigenom att det nya lånet
intecknas med första förmånsrätt i den nybyggda bandelen Torsås—
Bergkvara, hvilken icke tagits i betraktande vid det ursprungliga stats¬
lånets beviljande, kommer statens säkerhet för hela det åt Ostra Ble¬
kinge järnvägsaktiebolag lämnade låneunderstödet att förstärkas, och
detta utan att bolaget fördenskull betungas. Utskottet anser sig följ¬
aktligen hafva skäl tillstyrka, att lånet beviljas på det sätt Kung]. Maj:t
föreslagit.
BanJcoutslcottets Utlåtande Nr 9.
9
Hvad angår de för lånets erhållande af Kungl. Maj:t föreslagna
bestämmelserna, bär utskottet endast velat uttala, att stadgandet beträf¬
fande öfverränta synes böra affattas i närmaste öfverensstämmelse med
motsvarande stadgande i de villkor, som af Riksdagen fastställts för
låneunderstöd i allmänhet till enskilda järnvägar.
På grund af hvad sålunda anförts, hemställer utskottet,
att Riksdagen må, i anledning af Kungl. Maj ds
förevarande proposition,
dels medgifva, att af de den 1 juli 1910 förfallna
annuitets- och räntebelopp å det Östra Blekinge järn¬
vägsaktiebolag den 23 april 1897 beviljade statslån å
537,500 kronor ett belopp af 108,000 kronor må vid
förstnämnda tidpunkt kapitaliseras såsom särskildt lån
" till bolaget, till säkerhet för hvilket lån skall lämnas
inteckning med första förmånsrätt i bolagets järnväg
mellan Torsås och Bergkvara,
dels ock föreskrifva, att för lånets erhållande skola
gälla följande bestämmelser, nämligen:
att annuiteten beräknas till fem. och en half pro¬
cent å nämnda belopp, 108,000 kronor, af hvilken
annuitet, först godtgöres ränta efter fyra och en half
procent å oguldet kapitalbelopp och återstoden utgör
afbetalning därå;
att emellertid bolaget må vara berättigadt att när
som helst, om det så önskar, öka amorteringen å lånet
eller helt och hållet inbetala detsamma; samt
att, därest till betalning förfallet belopp icke i
föreskrifven ordning erlägges, bolaget skall därå gälda
fem procent årlig ränta, intill dess samma belopp
varder behörigen inbetaldt.
Stockholm den 25 februari 1910.
På bankoutskottets vägnar:
WERNER G. von SCHWERIN.
Bill. till RikscL. Prot. 1910. 6 Sand. 1 Åfd. 9 Haft.
2