Riksdagens Skrifvelse Nr 154.
9
Nr 154.
Uppläst och godkänd hos Första kammaren den 2 juni 1910.
— — — — Andra kammaren den 2 juni 1910.
Riksdagens skrifvelse till Konungen, i anledning af Kungl. Maj:ts
i statsverkspropositionen under andra, tredje, fjärde,
femte, sjätte, sjunde, åttonde och nionde hufvudtitlarna
gjorda framställningar om provisorisk lönereglering för
befattningskafvande i statsdepartement samt vissa centrala
ämbetsverk.
(Statsutskottets utlåtande nr 10 och memorial nr 23 samt
jordbruksutskottets utlåtande nr 42.)
Till Konungen.
l:o).
I den af Eders Kungl. Maj:t till Riksdagen den 15 januari inne¬
varande år aflåtna proposition angående statsverkets tillståud och behof
har Eders Kungl. Maj:t föreslagit Riksdagen att till provisorisk löne¬
reglering för befattningshafvande i statsdepartementen, i enlighet med
de i statsrådsprotokollet öfver justitieärenden den 14 i samma månad
angifna grunder och på de af statsrådet och chefen för justitiedeparte-
Bih. till Riksd. Prat. 1910. 10 Sami. 1 Afd. 1 Band. 35 Höft. 2
10 Riksdagens Skrifvelse Nr 154.
mentet förordade villkor å extra stat för år 1911 anvisa såsom förslags¬
anslag:
under andra hufvudtiteln (punkt 8) .................... kronor 5,245:.—,
hvaraf högst 100 kronor må användas till höjning af vikariatsersättning
under semester;
under tredje hufvudtiteln (punkt 18) .................. kronor 18,850: -—,
däraf högst 455 kronor må användas till höjning af vikariatsersättning
under semester;
under fjärde hufvudtiteln (punkt 44)..................... kronor 8,270:.—,
däraf högst i75 kronor må användas till höjning af vikariatsersättning
under semester;
under femte hufvudtiteln (punkt 13)..................... kronor 4,115:.—,
däraf högst 75 kronor må användas till höjning af vikariatsersättning
under semester;
under sjätte hufvudtiteln (punkt 5).................... kronor 13,740:.—,
däraf högst 325 kronor må användas till höjning af vikariatsersättning
under semester;
under sjunde hufvudtiteln (punkt 8) ..................... kronor 7,820: —,
däraf högst 175 kronor må användas till höjning af vikariatsersättning
under semester;
under åttonde hufvudtiteln (punkt 23)............... kronor 12,645: —,
däraf högst 275 kronor må användas till höjning af vikariatsersättning
under semester;
under nionde hufvudtiteln (punkt 8) ..................... kronor 6,810: —,
däraf högst 162 kronor 50 öre må användas till höjning af vikariats¬
ersättning under semester.
Under det att, på sätt i statsrådsprotokollet meddelas, löneregle¬
ringar i enlighet med den af Riksdagen år 1907 för statskontoret fast¬
ställda stat beviljats för åtskilliga centrala ämbetsverk, hafva stats-
departementen och en stor del centrala ämbetsverk kvarstått oreglerade.
Utsikt lärer ej heller finnas att inom den närmaste tiden åstadkomma
slutlig reglering af dem. Särskildt är detta förhållandet med stats-
departementen och kommerskollegium, enär löneregleringen för dessa
sammanhänger med pågående utredningar angående, bland annat, in-
inrättande af ett nytt departement för handel och sjöfart, hvilka utred¬
ningar icke anses kunna blifva slutförda inom de närmaste åren. En
11
Riksdagens Skrifvelse Nr 154.
förändring i departementens organisation förutsätter ändringar i rikets
grundlagar, hvilket förhållande ytterligare kommer att fördröja departe¬
mentens omreglering och den därmed sammanhängande lösningen af
löneförhållandena inom kommerskollegium.
Visserligen har Riksdagen till utjämnande af skiljaktigheterna i
löneförmåner beviljat extra lönetillägg för befattningshafvare i de oreg¬
lerade verken, men dels äro för dessa lönetilläggs åtnjutande föreskrifna
sådana villkor, att en del ämbetsmän icke komma i åtnjutande af det
extra lönetillägget, dels äro lönerna för motsvarande befattningshafvare
i de reglerade ämbetsverken, jämväl efter afdrag af afgift till egen
pensionering, betydligt högre än den aflöning, som tillkommer tjänste¬
män och betjänte i oreglerade verk, äfven med inberäknande af de extra
lönetilläggen.
För lösning af frågan om provisorisk lönereglering har Eders
Kungl. Maj:t nu föreslagit en tillfällig fyllnad i nuvarande löner till
belopp, som i möjligaste mån motsvara den ökning, som tillkommit
tjänstemän och betjänte af lika grad i de reglerade centrala ämbets¬
verken, t. ex. statskontoret.
Den största svårighet, som därvid mött, har varit den, att för
sådana befattningshafvare, hvilka icke tillhöra de vanliga lönegraderna,
nämligen kanslisekreterarne och registratorerna i statsdepartementen
samt några andra tjänstemän, finna jämförliga typer i den för de regle¬
rade ämbetsverken tillämpade normalplanen. Då dessa tjänstemän
emellertid å den äldre staten intagit en mellanställning mellan första
och andra gradens tjänstemän, har Riksdagen funnit det föreslagna
bestämmande af förhöjning af denna tjänstemannagrupps löner till unge¬
färliga medeltalet mellan de förhöjningar, som kommit tjänstemän af
första och andra graden i statskontoret till del, vara riktigt. Riksdagen
har alltså funnit de i dessa afseenden föreslagna provisoriska aflönings-
tilläggen väl afvägda.
Däremot har det icke undgått Riksdagens uppmärksamhet, att
registratorerna i åtskilliga departement uppbära icke oväsentliga inkom¬
ster af sportler. Dessa beräknas i medeltal uppgå för registratorn i
justitiedepartementet till 550 kronor, för registratorn i civildepartementet
till 1,250 kronor och för registratorn i ecklesiastikdepartementet till
1,000 kronor, hvaremot desamma för förste arkivarien i utrikesdeparte¬
mentet och registratorerna i öfriga departement icke öfverstiga 500
kronor.
Då dessa sportelinkomster torde böra anses såsom ersättning för
det särskilda besvär och det ökade arbete, som äro en följd af allmän¬
12
Riksdagens Skrifvelse Nr 154.
hetens betjänande med upplysningar angående i departementen hand¬
lagda mål och ärenden, bär Riksdagen icke, vid frågan om endast provi¬
sorisk lönereglering, velat föreskrifva sportlernas totala indragning.
Men på det att icke möjlighet till föregripande af en blifvande definitiv
reglering af statsdepartementen må gifvas, har Riksdagen endast på
sådant sätt velat bifalla Eders Kungl. Maj:ts framställning om proviso¬
risk lönereglering för registratorerna i statsdepartementen, att det pro¬
visoriska aflöningstillägget minskas med det belopp, hvarmed inkomsten
af sportler öfverstiger 500 kronor. Lönetillägget skulle sålunda, under
förutsättning att de i statsverkspropositionen meddelade uppgifterna an¬
gående storleken af dessa sportler kunna läggas till grund för beräk¬
ningen, för år 1911 komma att reduceras, för registrator! i justitiede¬
partementet med 50 kronor, för registrator! i civildepartementet med
750 kronor och för registratorn i ecklesiastikdepartementet med 500
kronor, hvarigenom en minskning med tillhopa 1,300 kronor skulle
göras i anslagen till provisorisk lönereglering för statsdepartementen
för nämnda år.
Eders Kungl. Maj:ts förslag, att från de reglerade lönerna skall
dragas ett belopp, motsvarande befattningshafvandens skyldighet att,
därest han vore uppförd på ny stat, bidraga till sin pensionering samt
att ifrågavarande, pensionsafgiften motsvarande belopp, för åstadkom¬
mande af jämna summor bestämmes till närmast högre femtio- eller
hundratal, finner Riksdagen vara välbetänkt.
Den nu föreslagna provisoriska löneregleringen är emellertid för¬
knippad med ökad tjänstgöring för dem, som komma i åtnjutande af
densamma. I sammanhang med löneregleringens genomförande är
nämligen afsedt, att föreskrift skall meddelas om att, i likhet med hvad
som gäller i fråga om de reglerade centrala ämbetsverken, den dagliga
arbetstiden å tjänsterummet skall omfatta minst sex timmar, en åtgärd,
som ju måste anses medföra fördel för det allmänna.
Då Riksdagen icke haft anledning till ytterligare erinran emot
hvad Eders Kungl. Maj:t beträffande de allmänna grunderna och vill¬
koren för provisorisk lönereglering för statsdepartementen anfört, har
Riksdagen bifallit desamma.
Riksdagen har emellertid här velat uttala den bestämda mening,
att de provisoriska löneregleringar, som af Riksdagen medgifvas för
statsdepartement och en del centrala ämbetsverk, icke på något sätt för¬
hindra eller eljest i något hänseende föregripa vare sig ifrågakommande
omorganisation samt förestående lönereglering vid statsdepartementen
Riksdagens Skrifvelse Nr 154. 13
och. berörda centrala ämbetsverk eller de förflyttningar och indragningar
af tjänster, hvartill blifvande omorganisation eller lönereglering må
kunna föranleda.
Härefter går Riksdagen att yttra sig öfver Kungl. Maj:ts under
ofvan angifna hufvudtitlar för de särskilda departementen gjorda fram¬
ställningar angående provisorisk lönereglering för år 1911.
Emot storleken af det för justitiedepartementet begärda anslaget,
kronor 5,245, har Riksdagen ej funnit annan anledning till anmärkning
än den, som föranledes af Riksdagens ofvan gjorda uttalande, att löne-
fyllnadsbeloppet till registratom skall, då hans inkomst af sportler med
50 kronor öfverskjuter 500 kronor, minskas med nämnda öfverskott.
Till provisorisk lönereglering för justitiedepartementet skulle alltså komma
att erfordras förenämnda belopp minskadt med 50 kronor, eller 5,195
kronor, däraf högst 100 kronor skulle få användas till vikariatsersätt-
ning under semester.
Emot förslaget till provisorisk lönereglering för sjöförsvarsdeparte¬
mentet har Riksdagen ej funnit annat att anmärka, än att det provi¬
soriska lönetillägget för den kanslisekreterare, hvilken för verkställande
inom departementet af byråchef tillkommande göromål hittills uppburit
ett särskildt arfvode af 1,000 kronor, synes i enlighet med löneregle-
ringskommitténs förslag böra, hvad beträffar det tillägg, som belöper
sig på nämnda arfvode, eller 300 kronor, upptagas såsom tjänstgörings-
penningar och sålunda i sin helhet fördelas med 700 kronor i lön, 400
kronor i tjänstgöringspenningar och 400 kronor i ortstillägg.
Uti den föreslagna staten för civildepartementet bör, i enlighet
med Riksdagens här ofvan gjorda uttalande, en minskning i det regist-
ratorn tillkommande lönefyllnadsbeloppet göras med 750 kronor, eller
det belopp, hvarmed registratorns inkomster af sportler beräknas öfver¬
stiga det af utskottet såsom skälig ersättning för ökadt arbete ansedda
belopp 500 kronor.
Med iakttagande af denna minskning skulle för provisorisk löne¬
reglering af civildepartementet erfordras ett anslag af 12,990 kronor.
Under iakttagande af den minskning, som föranledes af hvad
ofvan af Riksdagen anförts beträffande registratorn i ecklesiastikdeparte¬
mentet tillkommande provisoriskt aflöningstillägg, utgör slutsumman för
Justitie¬
departementet.
Sjöförsvars¬
departementet.
Civildeparte¬
mentet.
Ecklesiastik¬
departementet.
Jordbruks
departementet.
14 Riksdagens Skrifvelse Nr 154.
genomförande af provisorisk lönereglering för departementet 12,145
kronor.
Enligt uppgift skulle registratorns i jordbruksdepartementet års¬
inkomst af sportler icke uppgå till 500 kronor. För den händelse
emellertid registratorns i sistnämnda departement sportelinkomster under
det år, provisoriskt aflöningstillägg afser, skulle öfverstiga 500 kronor,
torde för hans vidkommande, i likhet med hvad för registratorerna i
öfriga statsdepartement gäller, aflöningstillägget böra minskas med ett
belopp, motsvarande skillnaden mellan sportelinkomsten och nämnda
summa.
Då de af Eders Kungl. Maj:t föreslagna villkoren för åtnjutande
af provisorisk lönereglering för departementen äro alfattade i öfverens¬
stämmelse med de villkor, som af Riksdagen fastställts vid löneregle¬
ringar af centrala ämbetsverk, har Riksdagen icke halt något att erinra
mot desamma.
På grund af hvad ofvan anförts, har Riksdagen
dels till provisorisk lönereglering för befattningshafvande i stats-
departementen, i enlighet med de här ofvan angifna grunder å extra
stat för år 1911 anvisat såsom särskilda förslagsanslag:
under andra hufvudtiteln.................................................. 5,195 kronor,
däraf högst 100 kronor må användas till höjning af vikariatsersättning
under semester;
under tredje hufvudtiteln................................................ 18,850 kronor,
däraf högst 455 kronor må användas till höjning af vikariatsersättning
under semester;
under fjärde hufvudtiteln ................................................ 8,270 kronor,
däraf högst 175 kronor må användas till höjning af vikariatsersättning
under semester;
under femte hufvudtiteln................................................... 4,115 kronor,
däraf högst 75 kronor må användas till höjning af vikariatsersättning
nnnor
under sjätte hufvudtiteln.................................................. 12,990 kronor,
däraf högst 325 kronor må användas till höjning af vikariatsersättning
under semester;
under sjunde hufvudtiteln ............................................... 7,820 kronor,
däraf högst 175 kronor må användas till höjning af vikariatsersättning
under semester;
Riksdagens Skrifvelse Nr 154. 15
under åttonde hufvudtiteln............................................. 12,145 kronor,
däraf högst 275 kronor må användas till höjning af vikariatsersättning
under semester;
under nionde hufvudtiteln................................................ 6,810 kronor,
däraf högst 162 kronor 50 öre må användas till höjning af vikariats¬
ersättning under semester;
dels godkänt följande villkor, utöfver redan gällande lönevillkor,
för åtnjutande af de provisoriska aflöningstilläggen, nämligen:
att tjänsteman icke må med den befattning, för hvilken löne-
fyllnaden utgår, förena vare sig uppdrag såsom ordförande eller ledamot
i styrelse för veide eller bolag, som är med Kungl. Maj:ts oktroj för¬
såt eller blifvit såsom aktiebolag registreradt, eller befattning såsom
tjänsteman i sådant verk eller bolag eller annan tjänstebefattning af
hvad slag som helst, såframt ej, hvad angår tjänsteman, som af Kungl.
Maj:t utnämnes, Kungl. Maj:t, och hvad angår innehafvare af annan
befattning, vederbörande chef, uppå därom gjord framställning och efter
pröfning, att ifrågavarande uppdrag eller tjänstebefattning ej må anses
inverka hinderligt för tjänstgöringen vid det egna verket, finner upp¬
draget eller befattningen kunna få tillsvidare mottagas och bibe¬
hållas ;
att, ifråga om rätt att åtnjuta aflöningsförmåner under tjänst¬
ledighet, hvad som stadgats angående lön gäller jämväl beträffande
ortstillägg;
att aflöning ej må utgå till tjänstinnehafvare för tid, hvarunder
han af hållit sig från tjänstgöring utan att hafva i vederbörlig ordning
erhållit tjänstledighet eller kunna styrka giltigt förfall;
att, därest tjänstinnehafvare varder afstängd från tjänstgöring
eller i häkte tagen, den del af hans aflöning, som icke pröfvas böra
användas till befattningens uppehållande, skall under tiden innehållas,
såvida ej finnes skäligt låta honom uppbära något däraf;
att hvad som föreskrifvits ifråga om tidpunkten för inträdande af
löneförhöjning första och andra gången skall äga motsvarande tillämp¬
ning beträffande tredje löneförhöjningen, där sådan äger rum;
att löntagare, som, då han intjänat stadgad tid för erhållande af
löneförhöjning, redan uppnått den lefnads- och tjänsteålder, som be¬
rättigar honom till pension, ej må tillträda samma förhöjning;
att tjänsteman, som har sig anförtrodd uppbörd eller kontroll å
uppbörd, är pliktig att begagna sig af semester å tid af året, som af
vederbörande chef bestämmes; äfvensom
16
Riksdagens Skrifvelse Nr 154.
att samtliga ordinarie befattningshafvande skola, i den mån ej
undantag kunna anses böra stadgas eller för särskilda fall efter pröfning
medgifvas, vara å tjänsterummet tillstädes minst sex timmar hvarje
söckendag; samt
dels föreskrifvit till iakttagande vid utbetalningen af provisoriska
aflöningstillägg
dels att å lönen skall afdragas, efter år räknadt, så stort belopp
— afrundadt, om sådant erfordras för vinnande af jämn summa, till
närmast högre femtio- eller hundratal och, hvad vaktmästare beträffar,
till 30 kronor för förste vaktmästare och 25 kronor för andre vakt¬
mästare samt portvakt — som motsvarar den pensionsafgift, hvilken
enligt lagen den 11 oktober 1907 angående civila tjänstinnehafvares rätt
till pension skulle hafva af vederbörande befattningshafvande erlagts
såsom bidrag till egen pensionering, om berörda lag varit å honom
tillämplig; börande dock därvid iakttagas, att den, som oberoende af
den provisoriska löneregleringen är skyldig att erlägga pensionsafgift
enligt berörda lag, skall därutöfver vidkännas allenast så stort afdrag,
som betingas af lönetillökningen vid den provisoriska löneregleringen,
hvarvid afdraget, efter sammanläggning med pensionsafgiften, afrundas
på förut angifvet sätt;
dels ock att, om vaktmästare eller portvakt, för hvilken föreslagits
provisoriskt aflöningstillägg å 400 kronor, åtnjuter fri bostad med bränsle,
skall, så länge denna förmån kvarstår, från ortstillägget eller lönen af¬
dragas så stort belopp, att det, tillsammans med hvad som enligt den
ordinarie aflöningsstaten för berörda förmån afdrages från aflöningen,
uppgår till 250 kronor.
2:o).
Under punkt 14 af sjätte hufvudtiteln har Eders Kungl. Maj:t i
propositionen angående statsverkets tillstånd och behof föreslagit Riks¬
dagen att till provisorisk lönereglering för ordinarie befattningshafvare
i väg- och vattenbyggnadsstyrelsen, i enlighet med de i statsrådsproto¬
kollet öfver civilärenden den 14 januari innevarande år tillstyrkta grunder
och på däruti förordade villkor, på extra stat för år 1911 bevilja ett
förslagsanslag af 10,370 kronor, däraf högst 270 kronor 83 öre må
användas till höjning af vikariatsersättning under semester.
Riksdagen får härmed anmäla, att Riksdagen icke bifallit Eders
Kungl. Maj:ts förenämnda framställning.
Riksdagens Skrifvelse Nr 154.
17
3: o).
I punkt 25 af sjätte hufvudtiteln har Eders Kung!. Magt före¬
slagit Riksdagen att till provisorisk lönereglering för ordinarie befatt-
nmgshafvare i medicinalstyrelsen, i enlighet med de i statsrådsproto¬
kollet tillstyrkta grunder och på de däruti förordade villkor, på extra
stat för år 1911 bevilja ett förslagsanslag af 18,930 kronor, däraf högst
612 kronor 50 öre må användas till höjning af vikariatsersättning under
semester.
Eders. Kungl. Maj:ts ifrågavarande framställning har icke af Riks¬
dagen bifallits, hvilket Riksdagen härmed skolat för Eders Kungl. Makt
anmäla.
4:o).
Beträffande provisorisk lönereglering för patent- och registrerings¬
verket . har Eders Kungl. Maj:t, som å ämbetsverkets omkostnadsstat
upptagit ett förslagsanslag å 17,520 kronor till provisorisk lönereglering
för den å patent- och registreringsverkets aflöningsstat uppförda per¬
sonal, under punkt 6 al sjunde hufvudtiteln föreslagit, bland annat, att
detta anslag måtte för nämnda ändamål disponeras i enlighet med de i
statsrådsprotokollet öfver finansärenden den 14 januari 1910 tillstyrkta
grunder och i öfrigt .förordade villkor.
Riksdagen har
dels å patent- och registreringsverkets omkostnadsstat uppfört ett
förslagsanslag å 17,520 kronor till provisorisk lönereglering för den å
verkets aflöningsstat upptagna personal att disponeras i enlighet med de
i statsrådsprotokollet öfver finansärenden den 14 januari 1910 angifna
grunder;
dels godkänt de under punkt 1 här ofvan upptagna villkor för
åtnjutande af de nu ifrågavarande provisoriska aflöningstilläggen; samt
dels till iakttagande vid utbetalningen af de provisoriska aflönings-
tilläggen meddelat de under punkt 1 här ofvan intagna föreskrifter.
o:o).
Eders Kungl. Maj:t har under punkt 11 af sjunde hufvudtiteln
föreslagit Riksdagen att till provisorisk lönereglering för befattnings-
hafvare i öfverintendentsämbetet, med undantag af kassören och bok¬
hållaren, i enlighet med de af departementschefen tillstyrkta grunder
Bih. till Riksd. Prof. 1910. 10 Sami. 1 Åfd. 1 Band. 35 Käft. 3
18
Riksdagens Skrifvelse Nr 154.
och på de af honom förordade villkor på extra stat för år 1911 be¬
vilja ett förslagsanslag af 6,550 kronor, däraf högst 145 kronor må
användas till höjning af vikariatsersättning under semester.
Riksdagen har icke bifallit Eders Kungl. Maj:ts förevarande fram¬
ställning.
6:o).
Under punkt 13 af sjunde hufvudtiteln diar Eders Kungl. Maj:t
föreslagit Riksdagen att till provisorisk lönereglering för befattnings-
hafvare i kommerskollegium, i enlighet med de af departementschefen
tillstyrkta grunder och på de af honom förordade villkor, på extra
stat för år 1911 bevilja ett förslagsanslag af 17,095 kronor, däraf
högst 525 kronor må användas till höjning af vikariatsersättning under
semester.
Då beloppet af det under år 1909 till befattningshafvare inom
kommerskollegium utbetalade extra lönetillägg utgjort 10,672 kronor,
kommer, under iakttagande af hvad under punkt 1 här ofvan anförts,
kostnaden för genomförande af provisorisk lönereglering för nu ifråga¬
varande befattningshafvare i kommerskollegium att uppgå till 6,423
kronor.
Under erinran om hvad Riksdagen under punkt 1 anfört be¬
träffande möjligheterna att inom de närmaste åren kunna genomföra
slutlig reglering af departementen, far Riksdagen framhålla, att kommers-
kollegii organisation utan tvifvel kommer att i hög grad beröras af en
sådan omreglering, så att någon definitiv lönereglering ej gärna kan
tänkas genomförd för kommerskollegium före statsdepartementens slut¬
liga omreglering.
Den af Eders Kungl. Maj:t föreslagna provisoriska löneregleringen
skulle sålunda komma att för ett flertal år förhjälpa detta ämbetsverks
tjänstemän och betjänte till en med de reglerade centrala ämbetsverkens
befattningshafvare jämförlig inkomst.
Då det aflöningstillägg, som skulle tillkomma befattningshafvarne
i kollegium är uppgjordt i enlighet med de af Riksdagen under punkt 1
godkända grunder samt Eders Kungl. Maj:t för detta tilläggs åtnjutande
föreslagit samma villkor, som bestämts för de reglerade ämbetsverken,
har Riksdagen bifallit Eders Kungl. Maj:ts förevarande förslag till pro¬
visorisk lönereglering för den å kommerskollegii ordinarie stat upp¬
förda personalen.
19
Riksdagens Skrifvelse Nr 154.
Då Riksdagen icke haft anledning till erinran i anledning af Eders
Kungl. Maj:ts förslag till provisorisk lönereglering för k om m er skol le si u m,
har Riksdagen ö ’
dels till provisorisk lönereglering för befattningshafvare i kom¬
merskollegium, i enlighet med de här ofvan angifna grunder, på extra
stat för år 1911 beviljat ett förslagsanslag af 17,095 kronor, däraf högst
525 kronor må användas till höjning af vikariatsersättning under
semester;
dels godkänt de under punkt 1 här ofvan upptagna villkor för
åtnjutande af de nu ifrågavarande provisoriska aflöningstilläggen; samt
dels till iakttagande vid utbetalningen af de provisoriska aflönings-
tiUäggen meddelat de under punkt 1 här ofvan intagna föreskrifter.
7:o).
I punkt 33 under sjunde hufvudtiteln har Eders Kungl. Maj:t
föreslagit Riksdagen att till provisorisk lönereglering för befattnings-
hafvare i statistiska centralbyrån i enlighet med de af departementschefen
tillstyrkta grunder och på af honom förordade villkor, på extra stat
för år 1911 bevilja ett förslagsanslag af 7,570 kronor, däraf högst 225
kronor må användas till höjning af vikariatsersättning under semester.
Eders Kungl. Maj:ts förevarande framställning har icke af Riks¬
dagen bifallits.
8:o).
Eders ^ Kungl. Maj:t har i punkt 33 under åttonde hufvudtiteln
föreslagit Riksdagen att för beredande i enlighet med af departements¬
chefen i statsrådsprotokollet öfver ecklesiastikärenden den 14 januari
innevarande år tillstyrkta grunder af provisoriskt aflöningstillägg att,
på de af honom förordade villkor, utgå till vissa befattningshafvare vid
nationalmuseum, ett förslagsanslag af 4,395 kronor, däraf högst 25
kronor må användas till höjning af vikariatsersättning under semester.
Riksdagen har
dels för beredande, i enlighet med de i statsrådsprotokollet öfver
ecklesiastikärenden den 14 januari 1910 angifna grunder, af provisoriska
aflöningstillägg att utgå till vissa befattningshafvare vid nationalmuseum
på extra stat för år 1911 anvisat ett förslagsanslag af 4,395 kronor,
däraf högst 25 kronor må användas till höjning af vikariatsersättning
under semester;
20
Riksdagens Skrifvelse Nr 154.
dels godkänt de under punkt 1 här ofvan upptagna villkor för
åtnjutande af de nu ifrågavarande provisoriska aflöningstilläggen; samt
dels till iakttagande vid utbetalningen af de provisoriska aflönings¬
tilläggen meddelat de under punkt 1 här ofvan intagna föreskrifter.
Stockholm den 2 juni 1910.
Med undersåtlig vördnad.