4
Riksdagens Skrifvelse Nr 122.
Nr 122.
Uppläst och godkänd ho3 Första kammaren den 24 maj 1910.
— — — — Andra kammaren den 24 maj 1910.
Riksdagens skrifvelse till Konungen, i anledning af väckta motioner
om beviljande af anslag till låneunderstöd åt enskilda
järnvägar.
(Statsutskottets utlåtande nr 26.)
Till Konungen.
Uti särskilda inom Riksdagen väckta motioner har föreslagits, att Riks¬
dagen måtte besluta att till låneunderstöd för enskilda järnvägar bevilja
och ställa till Eders Kungl. Maj:ts förfogande ett extra anslag af 7,500,000
kronor att utgå under 5 år från och med år 1912 med 1,500,000 kronor
årligen, dock så att belopp, som ej blifvit till utgående under ett af dessa
år anvisadt, Unge för det efterföljande året af samma femårsperiod dispo¬
neras, samt för öfrigt på de villkor, som Riksdagen närmare bestämde.
Riksdagens Skrifvelse Rr 122. 5
Lika med motionärerna har Riksdagen ansett lämpligt att, i likhet
med hvad som skett för särskilda femårsperioder alltsedan år 1871, ånyo
för en tid af fem år ställa till Eders Kungl. Maj:ts förfogande ett be¬
stämdt anslag, att i enlighet med af Riksdagen fastställda villkor utgå
såsom lån till enskilda järnvägsanläggningar.
Beträffande anslagets belopp har Riksdagen ock ansett sig böra bi¬
träda motionärernas förslag att för nästa femårsperiod anvisa samma
summa, 7,500,000 kronor, som åren 1896, 1901 och 1906 beviljades för
enahanda ändamål.
Riksdagen finner jämväl, att motionärerna förebragt fullgiltigt skäl
för medlens beviljande innevarande år, ehuru de äro afsedda att utgå först
från och med år 1912.
Hvad angår villkoren för låneunderstödens utlämnande och tillgodo¬
njutande, hafva de nu gällande bestämmelserna i detta hänseende synts
höra i allmänhet bibehållas. Hvad i punkt 4) af dessa bestämmelser inne-
hålles har emellertid funnits böra, för ernående af större tydlighet, få en
i viss mån ändrad lydelse. I öfrigt har Riksdagen ej haft anledning be¬
sluta någon ändring i de af 1906 års Riksdag för järnvägslånefonden
meddelade bestämmelser. I detta sammanhang vill Riksdagen emellertid,
med hänsyn till hvad Riksdagen uti skrifvelse till Eders Kungl. Maj:t den
22 sistlidne februari anfört i fråga om åstadkommande, utöfver för när¬
varande förefintlig kontroll öfver de med statslån understödda enskilda
järnvägarna, af en mera betryggande sådan, uttala, att Riksdagen är öfver-
tygad därom, att Eders Kungl. Maj:t, beträffande nu ifrågavarande anslag,
vidtager åtgärder för att i fråga om de enskilda järnvägar, som må komma
i åtnjutande af lån från detsamma, åstadkomma, i den mån en blifvande
utredning kan därtill föranleda, en betryggande teknisk-ekonomisk kontroll
såväl beträffande själfva anläggningens planerande och genomförande som
ock hvad angår därmed sammanhängande förvaltningsåtgärder.
På grund af det anförda har Riksdagen till låneunderstöd för enskilda
järnvägar beviljat och ställt till Eders Kungl. Maj:ts förfogande ett extra
anslag af 7,500,000 kronor att utgå under fem år från och med år 1912
med 1,500,000 kronor årligen, dock så att belopp, som ej blifvit till ut¬
gående under ett af dessa år anvisadt, må för ett efterföljande år af samma
femårsperiod disponeras, ägande Eders Kungl. Maj:t att å detta anslag till
understödjande af nya, ännu ej påbörjade enskilda järnvägsanläggningar
anvisa af Eders Kungl. Maj:t beviljade understödsbelopp att utgå i enlighet
med följande villkor och bestämmelser:
l:o) att kostnadsförslag och arbetsplan fastställas af Eders Kungl.
Maj:t, som ock närmare bestämmer de ställen, hvilka järnväg skall beröra.,
6
Riksdagens Skrifvelse Nr 122.
varande det sökande bolaget skyldigt att godtgöra de särskilda kostnaderna
för möjligen erforderliga kontroll undersökningar, besiktningar, extra bi¬
trädens användande med mera dylikt, hvilka kunna af kostnadsförslagets
och arbetsplanens granskning föranledas;
2:o) att det lånesökande bolaget, för att kunna erhålla statsunderstöd,
skall vara skyldigt hos Eders Kung!. Maj:t styrka, att det förfogar öfver
ett kapital, som jämte statslånet är fullt tillräckligt till järnvägsanlägg¬
ningens utförande på sätt arbetsplan och kostnadsförslag innehålla och
hvaraf minst så stor del, som motsvarar hälften af den beräknade anlägg¬
ningskostnaden, bör utgöras af inbetaldt eller tecknadt aktiebelopp eller
eljest utan återbetalningsskyldighet lämnadt tillskott till järnvägsanlägg¬
ningens utförande;
3:o) att låneunderstödet må utgöra högst hälften af anläggningskost¬
naden efter det fastställda kostnadsförslaget samt lyftas i män af ar¬
betets fortgång på sätt och å tider, som Eders Kung!. Maj:t bestämmer,
dock med iakttagande däraf, att inbetalningarna å den del af anläggnings¬
kapitalet, som bör utgöras af aktiekapital eller eljest utan återbetalnings¬
skyldighet lämnadt tillskott, skola ske i förhållande till de andelar af låne-
summan, som lyftas, och före lyftningen af dessa låneandelar; skolande
härjämte en tiondedel af den beviljade låneförsträckningen innestå, till dess
besiktning af järnvägsanläggningen blifvit i öfverensstämmelse med § 2
mom. 2 af kungl. kungörelsen den 11 december 1874 angående ordningen
för afsyning och besiktning af enskilda järnvägar och deras upplåtande
för allmän trafik förrättad samt väg- och vattenbyggnadsstyrelsen meddelat
tillstånd till banans öppnande för allmän trafik;
4:o) att med afseende å ifrågavarande försträckningar skall iakttagas:
a) att annuiteten för låneunderstödets återgäldande beräknas till fem
procent å ursprungliga försträckningsbeloppet, af hvilken annuitet först
godtgöres ränta efter fyra och eu half procent å oguldet kapitalbelopp
och återstoden utgör afbetalning därå;
b) att beträffande den ränta, som å lyftande lånebelopp upplöper under
en tid omfattande högst tre år från lyftningsdagarna men dock ej sträckande
sig utöfver ett år från den dag, då järnvägen enligt Eders Kungl. Maj:ts
bestämmande senast skall vara färdig och öppnad för trafik, må medgifvas
anstånd med betalningen på det sätt, att denna ränta, benämnd anstånds-
ränta, genom fortsatt annuitetslikvid erlägges till staten först sedan i stad¬
gad ordning såväl all annan ränta som ock hela lånekapitalet inbetalts;
c) att, så snart å lyftadt lånebelopp upplupit ett års ränta, som icke
är att hänföra till anståndsränta, förstnämnda räntas belopp skall inbetalas
till staten;
Riksdagens Skrifvelse Nr 122. 7
d) att kapitalafbetalning skall genom erläggande af fullständig an¬
nuitet vidtaga tre år efter den dag, då järnvägen enligt Eders Kungl.
Maj:ts bestämmande senast skall vara färdig och öppnad för trafik, skolande
v i sammanhang härmed likvid ske af all därförinnan upplupen, obetald
ränta, som icke är att hänföra till anståndsränta; och
e) att, därest till betalning förfallet belopp icke i föreskrifven ordning
erlägges, låntagaren skall därå gälda fem procent ränta, intill dess samma
belopp varder behörigen inbetaldt;
o:o) att järnvägsanläggningen med alla därtill hörande byggnader och
materiel äfvensom all bolagets öfriga egendom skall utgöra säkerhet för
den af staten lämnade försträckning och staten till säkerhet för sin for¬
drans utbekommande erhålla inteckning med förmånsrätt framför hvarje
annan fordran i den järnväg, för hvars anläggning den ifrågavarande för¬
sträckningen beviljats; börande ej mindre såsom villkor för statslånets er¬
hållande och tillgodonjutande i bolagsordningen intagas stadgande om bo¬
lagets skyldighet att till säkerhet för statens fordran inteckna bolagets
järnväg med förmånsrätt för samma fordran framför hvarje annan fordran
hos bolaget, än ock en tredjedel af det beviljade statslånet innestå, till
dess inteckning med ofvan stadgad förmånsrätt i bolagets järnväg med¬
delats för förut lyftade andelar af lånet; hvarjämte ofvanberörda sista
tredjedel ej må utbekommas, förrän inteckning för dess belopp med för¬
månsrätt framför hvarje annan fordran än statens blifvit i bolagets järn¬
väg behörigen meddelad;
6:o) att Eders Kungl. Maj:t skall insätta en med särskild instruktion
försedd ledamot i direktionen för hvarje järnvägsbolag, som innehar lån
af staten, och utse en revisor att deltaga uti granskningen af bolagets för¬
valtning och räkenskaper, samt att arfvode till sålunda utsedd direktör
och revisor skall bekostas af bolaget;
7:o) att hvarje järnvägsbolag, som erhållit statsunderstöd, skall vara
skyldigt underkasta sig såväl de bestämmelser i fråga om samtrafik, hvilka
Eders Kungl. Maj:t kan finna godt för bolaget bestämma, som ock i öfrigt
alla de villkor och kontroller, som af Eders Kungl. Maj:t pröfvas lämpliga
och nödiga; samt
8:o) att hvarje sådant bolag, som nyss är nämndt, må, då Eders Kungl.
Maj:t så pröfvar lämpligt,
dels erhålla upplåtelse af den för järnvägsanläggningen erforderliga,
kronan tillhöriga jord sålunda: att jord, som står under kronans omedel¬
bara disposition, upplåtes utan någon ersättning; att jord från de under
bruk och bergverk för nödigt skogsfång upplåtna kronoallmänningar upp¬
låtes utan annan godtgörelse än ersättning till vederbörande innehafvare
8
Riksdagens Skrifvelse Nr 122.
för intrång i nyttjanderätten; att jord från de genom domänstyrelsens för¬
sorg utarrenderade kronoegendomar, hvilka icke upplåtits till förenade
mötespassevolanskassornas fond, stuterierna eller Vadstena krigsmanshus-
fond, upplåtes utan annan ersättning än för minskning i arrendatorns
brukningsområde under den återstående arrendetiden äfvensom för skada
och intrång; samt att för jord, som är till boställe eller åt enskild person,
menighet eller inrättning med åborätt eller annorledes än hvad ofvan sagts
upplåten, ersättning skall lämnas såväl för själfva marken som för skada
och intrång; skolande ersättningen i ofvan nämn da fall bestämmas i den
ordning, förordningen angående jords eller lägenhets afstående för allmänt
behof den 14 april 1866 stadgar;
dels ock kostnadsfritt begagna för anläggningen sådana å kronans
ägor belägna kalk- och stenbrott jämte grustäkter, som kunna vara dispo¬
nibla.
Stockholm den 24 maj 1910.
Med undersåtlig vördnad: