18
Motioner i Första Kammaren., Nr 67.
Nr 6?.
Af herr Knaust, i anledning af Kungl. Maj:ts förslag till för¬
ordning med tulltaxa för inkommande varor, såvidt angår
rostadt kaffe m. m.
I kungl. proposition nr 69, aflämnad till Riksdagen den 2 mars
och innebärande förslag om nj tulltaxa, har af Kungl. Maj:t tullen å
brändt kaffe föreslagits till 30 öre pr kilogram. Under förutsättning
att Riksdagen bifaller den i kungl. proposition nr 24, aflämnad den
29 januari, föreslagna förhöjningen af tullsatsen å rått kaffe från 12
till 18 öre, är emellertid den sålunda ifrågasatta tullen å rostadt kaffe
enligt min mening alldeles för låg, och tillåter jag mig i anledning
häraf hemställa om nedanstående ändring i kungl. propositionen om
ny tulltaxa.
Vid bedömandet af tullsatsen å rostadt kaffe och det skydd för
den inhemska rostningsindustrien, som denna tullsats hittills varit afsedd
att innebära, torde man böra erinra sig den högst betydande viktförlust,
uppgående till ungefär 20 procent, som råkaffet vid röstningen under¬
går. Af 10 kilogram råkaffe blir sålunda endast 8 kilogram rostadt
kaffe, ofta icke ens så mycket, då viktförlusten kan uppgå ända till 25
procent. Fördelas den nuvarande tullen för 10 kilogram, 120 öre, på
de 8 kilogram, som i regeln återstå efter röstningen, så utvisar kvoten,
15 öre, tydligen den tullsats, som är oundgängligen nödvändig, för att
den effektiva tullen å rostadt kaffe icke skall understiga den nuvarande
råkaffetullen. Under denna gräns får tullen icke sänkas, för så vidt icke
importeradt rostadt kaffe skall kunna säljas under de priser, som tull¬
satsen å råkaffe tvingar den svenska industrien att beräkna. Då den
nuvarande tullsatsen å rostadt kaffe utgör 20 öre per kilogram, så har
kafferostningsindustrien sålunda hittills åtnjutit ett tullskydd af 5 öre.
19
Motioner i Första Kammaren, Nr 67.
På åtskilliga grunder och särskild! med hänsyn till de tulltekniska
hjälpmedel hvilka i hög grad öka den tyska och danska rostnings-
industriens exportförmåga, har emellertid detta skydd af kung], tulltaxe-
kommittén ansetts anmärkning svär clt låg. Under förutsättning att råkaffe-
tullen bibehålies vid 12 öre per kilogram, föreslår kommittén alltså en
höjning af tullen å rostadt kaffe från 20 till 30 öre per kilogram. Till
stöd härför anför kommittén i hufvudsak följande.
»Det tullskydd, som kafferostningsindustrien åtnjuter här i landet,
uppgår till 8 öre per kilogram, om man frånser viktförlusten vid röst¬
ningen. Detta skydd är anmärkningsvärdt lågt och i flera främmande
länder är skillnaden mellan tullarna å obrändt och brändt kaffe betydligt
större. I Norge utgör densamma 20 öre, i Tyskland 20 pf. och i
Osterrike-Ungern minst 25 h., allt per kilogram räknadt. Den inhemska
kafferostningsindustrien har ock rönt olägenhet af det anmärkta för¬
hållandet, och representanter för denna industri hafva i en till kommittén
inlämnad framställning begärt, att tullen å rostadt kaffe måtte höjas
från 20 till 30 öre per kilogram, då sålunda tullsatsen för brändt
eller rostadt kaffe skulle komma att öfverstiga tullen å det obrända
med 18 öre per kilogram. Till stöd för denna framställning har
hufvudsakligen åberopats, att industrien i fråga vore jämförelsevis
ny och arbetade under ogynnsamma förhållanden, samt att, sedan den
tyska kafferostningsindustrien helt nyligen erhållit bet}^dande lättnader
i afseende å villkoren för tullrestitution vid export af rostadt kaffe, det
vore att befara, att eu för den svenska industrien ödesdiger konkurrens
från Tyskland skulle uppstå, om ej nu gällande skydd höjdes. Kom¬
mittén, som i detta sammanhang erinrar om hvad i motiveringen till
§ 14 tulltaxeförordningen anförts angående viktförlusten vid kaffets
rostning, har, då den gjorda framställningen synts befogad, funnit sig
böra för brändt eller rostadt kaffe i förslaget upptaga eu tull af 30 öre
per kilogram. Någon anledning att icke låta kaffesurrogat fortfarande
draga samma tull som den vara, hvilken den afser att ersätta, har
kommittén icke funnit föreligga.»
Till hvad tulltaxekommittén sålunda yttrar, torde kunna fogas,
att i Tyskland sedan år 1906 restitution af kaffetullen är medgifven på
sådant sätt, att för 100 kilogram rostadt kaffe, som exporteras, med-
gifves tullfrihet för 120 kilogram råkaffe.
Hvad slutligen konsumenternas intressen angår, torde det icke
med skäl kunna sägas, att de på något kännbarare sätt genom den
föreslagna tullförhöjningen trädas för nära. Den starka konkurrens,
som’ för närvarande råder inom kafferostningsindiistrien, och som den
20
Motioner i Första Kammaren, Nr 67.
på grund af hela sin natur sannolikt alltid kommer att få vidkännas,
skall med säkerhet ha till följd, att tullen, liksom nu är fallet, icke
kommer att verka som ett vapen mot konsumenterna, utan som ett la¬
tent, men välbehöfligt skydd mot utländsk konkurrens, hvilken ej sällan
tagit illojala och osunda former.
Tulltaxekommitténs förslag innebär, enligt hvad ofvanstående kal¬
kyler utvisa, en välbehöflig höjning af rostningsindustriens effektiva
skyddstull till 15 öre per kilogram. Förutsättningen härför, den nu¬
varande råkaffetullens bibehållande vid 12 öre, har emellertid som bekant
rubbats genom ofvanberörda kungl. propositionen nr 24, där det före¬
slås en höjning af denna tullsats till 18 öre per kilogram. För rostadt
kaffe utgör, om behörig hänsyn tages till viktförlusten vid röstningen,
häremot svarande tullsats 22% öre. Härtill bör läggas den skyddstull
å 15 öre, som af fullt ax ekommittén föreslagits. Hela tullsatsen å rostadt
kaffe blir sålunda, om man vill följa tulltaxekommitténs förslag, 37y2
öre, i stället för 30 öre, som i den kungl. propositionen ifrågasattes.
Då emellertid icke af Ivungl. Magt några särskilda skäl anförts för
denna oförmodade afvikelse från kommittéförslaget, torde det kunna
förmodas, att den närmast är att återföra på ett förbiseende, som är
så mycket naturligare, som den kungl. propositionen rent formellt står
i öfverensstämmelse med sagda förslag. Likaså torde af lätt insedda
skäl tiden för den ifrågasatta tullförhöjningens ikraftträdande icke, som
i den kungl. propositionen om ny tulltaxa föreslås, böra sättas till den
1 december 1911, utan till samma tidpunkt som den föreslagna för¬
höjningen af tullen å rått kaffe eventuellt träder i kraft.
På grund af hvad sålunda anförts, tillåter jag mig hemställa,
att Riksdagen, vid bifall till den kungl. proposi¬
tionen om förhöjning af tullen å råkaffe från 12 till
18 öre, måtte besluta sådana ändringar i den kungl.
propositionen rörande ny tulltaxa, att tullen å rostadt
kaffe m. m. sättes till 37% öre per kilogram, samt
att denna tull träder i kraft samtidigt som den före¬
slagna förhöjningen af tullen å rått kaffe.
Stockholm den 16 mars 1910.
Gustaf Knaust.
STOCKHOLM, ISAAC MARCUS’ BOKTRYCKERI-AKTIEBOLAG, 1910.