Motioner i Första Kammaren, Nr 16.
1
Nr 16.
Af herr Ros m. fl., om anslag till låneunderstöd för enskilda järn¬
vägar.
I öfverensstämmelse med de grundsatser, som sedan längre tid till¬
baka tillämpats, har 1906 års Riksdag till låneunderstöd för enskilda järn¬
vägar för femårsperioden 1907—1911 ställt till Kungl. Maj:ts förfogande
ett anslag af 7,500,000 kronor, att utgå med 1,500,000 kronor årligen.
Att staten såsom hittills bör genom låneunderstöd underlätta och främja
den enskilda företagsamheten, då det gäller att förbättra och utveckla vårt
kommunikationsväsende, synes vara uppenbart. Att behofvet af ökade
järnvägsförbindelser fortfarande är synnerligen stort framgår också däraf,
att vid 1909 års slut funnos 35 koncessionerade järnvägar med tillsam¬
mans en längd af 1,312,8 kilometer, å hvilka arbetet ej påbörjats, samt
23 koncessionsansökningar å järnvägsanläggningar med en sammanräknad
längd af 882,9 kilometer, öfver hvilka väg- och vattenbyggnadsstyrelsen
afgifvit utlåtanden, men å hvilka nådig resolution ej utfärdats, hvarjämte
inkommit ytterligare 30 koncessionsansökningar å järnvägar med samman¬
lagd längd af 1,199,9 kilometer, öfver hvilka väg- och vattenbyggnads¬
styrelsen ej afgifvit underdåniga utlåtanden. Tillsammans funnos alltså 88
utarbetade järn vägsförslag med en sammanräknad längd af 3,395,6 kilometer.
Den femårsperiod, för hvilken 1906 års Riksdag anvisat medel till
understödjande af enskilda järnvägar, utgår såsom nämnts icke förrän år
1911. Frågan om beviljande af ytterligare medel till en dylik järn vägs¬
lånefond skulle sålunda under vanliga förhållanden icke hafva kommit
under Riksdagens pröfning förrän nästkommande år. Nu föreligga emel¬
lertid särskilda omständigheter, som göra det angeläget, att frågan redan
nu upptages till behandling.
Från den senast beviljade lånefonden har nämligen Kungl. Maj:t re¬
dan anvisat lån till belopp af 4,696,500 kronor. Af fonden återstår så¬
lunda för närvarande icke mer än 2,803,500 kronor.
Bill. till Rilcsd. Prot. 1910. 1 Sami. ‘2 Afd. 1 Band 6 Rätt. (Nr 16.)
1
2
Motioner i Första Kammaren, Nr 16.
Emellertid har hos Kungl. Maj:t gjorts framställning om statslån till,
förutom ostkustbanan, ej mindre än 12 redan koncessionerade järnvägar,
däraf 5 normalspåriga med en sammanlagd längd af 217,483 kilometer
och 7 smalspåriga med en sammanlagd längd af 296,785 kilometer. Där¬
jämte har sökts statslån för 2 ännu icke koncessionerade järnvägar om
sammanlagdt 130,9 kilometer, däraf den ena normalspårig med en längd
af 99,3 kilometer. Det sammanlagda beloppet, hvarför statslån sökts, upp¬
går till ej mindre än 15,298,000 kronor. Vissa af de till låneunderstöd
ifrågasatta järnvägsföretagen äro därjämte af den omfattning, att, därest
en af dessa ansökningar skulle bifallas, den allra största delen af hvad
som återstår af lånefonden därför skulle tagas i anspråk.
Den pröfning af lånefrågorna, som af Kungl. Maj:t skall företagas,
måste gifvetvis på grund af disproportionen mellan antalet lånesökande
och de tillgängliga låneanslagen blifva af både svår och ömtålig beskaffen¬
het, särskildt då det gäller att träffa valet mellan järnvägar, som med
hänsyn till betydelsen för det allmänna och andra på saken inverkande
omständigheter kunna anses väsentligen likvärdiga.
Om däremot 1910 års Riksdag ansloge medel för en ny femårsperiod,
1912—1916, skulle Kungl. Maj:t kunna redan nu uppgöra en plan för
medlens disponerande för en något längre tid framåt, och därigenom utan
ökade utgifter från statens sida på bättre sätt stödja järnvägsföretag, som
Kungl. Magt finner vara af beskaffenhet att böra snarast möjligt komma
i åtnjutande af låneunderstöd.
Den nya lånefonden synes böra sättas till samma belopp som den
senaste eller 7,500,000 kronor.
På grund af hvad sålunda anförts, få vi vördsamt hemställa,
att Riksdagen måtte besluta, att till låneunderstöd
för enskilda järnvägar bevilja och ställa till Kungl.
Maj:ts förfogande ett extra anslag af 7,500,000 kro¬
nor, att utgå under 5 år från och med år 1912 med
1,500,000 kronor årligen, dock så att belopp, som ej
blifvit till utgående under ett af dessa år anvisadt, må
för det efterföljande året af samma femårsperiod dispo¬
neras, samt för öfrigt på de villkor, som Riksdagen
närmare må bestämma.
Stockholm den 20 januari 1910.
Gustaf Bos. E. L. Petersson. Knut Larsson.
Stockholm, Ivar Hseggströms Boktryckeri A. B., 1010.