Motioner i Andra Kammaren Nr 304.
1
Nr 304.
Af herr ZetteFStrand, i anledning af Kungl. Maj:ts propo¬
sition angående anläggning af statsbana från Lappträsk
till Veittijärvi m. m.
Af kungl. järnvägsstyrelsens berättelse för år 1908 tabell 3 inhämtas,
att större delen af bansträckorna Krylbo — Sollefteå med bibanor och
Bräcke—Norska gränsen äfvensom hela bansträckan Långsele—Boden
och h 3 af bansträckan Boden—Morjärv äro belagda med räler med vikt
af 27,27—27,5 kg. pr meter.
Vid sådant förhållande och då trafikintensiteten å stambanans fort¬
sättning från Lappträsk sannolikt blir vida mindre än å dessa banor,
kan jag ej finna tillräckliga skäl föreligga att, på sätt i propositionen
föreslagits, utföra nu ifrågavarande bansträcka enligt alternativet A 1
efter hufvudbanetyp med 34 kg:s rälsvikt, utan synes mig banan böra
utföras enligt alternativet A 2 efter hufvudbanetyp med 27,5 kg:s räls¬
vikt, hvilket enligt förslaget medför en kostnadsminskning af 87,000
kronor.
1 sammanhang därmed tillåter jag mig fästa uppmärksamheten på,
huruvida icke bland villkoren i afseende å vederbörandes skyldighet att
upplåta mark m. m. borde ingå, att grustag skulle tillhandahållas ej
allenast under bygdnadstiden utan jämväl för all framtid i den mån
sådant erfordrades för banans och vägarnas underhåll.
I anslutning till hvad här ofvan först anförts, hemställer jag:
att den i propositionen afsedda bansträckan måtte
utföras enligt alternativet A 2, samt att för ändamålet
måtte anvisas för år 1910 150,000 kronor men för år
1911 allenast 893,000 kronor.
Stockholm den 27 april 1910.
T. Zetterstrand.
Bih. till Riksd. Prof. 1910. 1 Sami. 2 Afd. 2 Band. 127 Käft. (Nr 304.) 1