54
Motioner i Andra Kammaren, Nr 294.
Nr 294.
Af herrar OISSOII i Kullenhergstorp och ÅkeSSOIl, i anledning
af Kungl. Maj:ts proposition angående omorganisation
af navigationsskolorna.
Den 25 maj 1905 tillsattes af Kungl. Maj:t en kommitté, bestående
af herrar August Wall, G. O. Wallenberg, Olof Gyldén, O. F. Hedborg,
Alex. Thore och O. Gummesson med uppdrag att verkställa utredning
och inkomma med förslag såväl angående erforderliga förbättringar uti
utbildningen af handelsflottans befäl och underbefäl som ock rörande de
förändringar, hvilka borde vidtagas rörande villkoren för anställande af
befäl och underbefäl å svenska handelsflottan.
Denna kommitté, vanligen navigationskommittén kallad, afgaf den
30 oktober 1906 sitt betänkande. I detta hänvisas till ett utlåtande af-
gifvet utaf genom Sveriges Allmänna Sjöfartsförening utsedda kommitterade.
Dessa ansågo antalet navigationsskolor inom riket vara väl stort, men för¬
ordade icke dess mindre upprättandet af en fullständig navigationsskola
i Helsingborg (med både kaptens- och styrmansklass). Förslaget moti¬
verades bl. a. sålunda: »Helsingborg är rikets andra stad i afseende på
utmönstringar och den tredje i afseende på antalet inskrifna sjömän;
staden kan slutligen i afseende på tontalet fartyg med allt skäl göra an¬
språk på att räknas bland rikets lifligaste sjöstäder. I Helsingborg är
det möjligt att erhålla en för undervisningen intresserad direktion, och
öfriga betingelser för meddelandet af en effektiv navigationsundervisning
finnas på platsen. Till Helsingborg borde därför förflyttas någon af de
förut befintliga navigationsskolorna, där lärjungeantalet är ringa och där
betingelserna för skolans rätta skötsel delvis saknas.»
Navigationskommittén gör i denna punkt följande uttalande:
»Hvad sålunda blifvit anfördt, synes kommittén innebära en anvis¬
ning om den riktning, hvaruti förevarande fråga kan och bör lösas. Lika
med 1897 års kommitterade och på af den anförda grunder anser kom¬
Motioner i Andra Kammaren, Nr 294. 55
mittén indragning åt någon eller några af de nuvarande navigations¬
skolorna icke böra ske; men nyss anförda skäl hindra icke, att indragning
af sjökaptensklassen i en eller annan af de befintliga skolorna skulle
kunna utan olägenhet äga rum, och på samma gång skulle det fram¬
ställda önskemålet om upprättandet af en navigationsskola i Helsingborg
kunna tillgodoses.»
Kommittén föreslog indragande af sjökaptensklasserna vid navigations¬
skolorna i Gäfle, Västervik, Karlshamn och Strömstad och upprättandet
af en fullständig navigationsskola i Helsingborg.
I Kungl. Maj:ts proposition till årets Riksdag har emellertid denna
tanke ej vunnit beaktande. Propositionen omnämner kommitténs hufvud¬
skål, men dess konklusion blir ändock den, att navigationsskolan i Helsing¬
borg ej förordas, emedan kommerskollegium och marinförvaltningen i ett
gemensamt afgifvet utlåtande ej ansett sig kunna föreslå upprättandet af
en dylik.
De två ämbetsverken erkänna dock, att Helsingborg är »en af rikets
lifligaste sjöstäder» och att »genom det intresse stadens myndigheter lagt
i dagen för erhållande af en navigationsskola därstädes, betingelser synas
förefinnas för meddelandet af en effektiv navigationsundervisning på
platsen». Ämbetsverken anse dock ej, att dessa synpunkter böra vara
för frågan afgörande. De afstyrka Helsingborgsskolan af det enda skäl,
att dess eventuella alumner lika gärna kunna hämta sin utbildning vid
någondera af navigationsskolorna i Göteborg eller Malmö. »De, som vinna
inträde i navigationsskolorna, torde merendels vara från landsbygden,
särskildt kusttrakter, och för dem är det tvifvelsutan i allmänhet af mindre
betydelse, om de uppehålla sig å platser, som ligga på kortare eller längre
afstånd fråd deras hemorter.»
Denna motivering mot Helsingborgsskolan, som alltså går ut på,
att det för eleverna i en navigationsskola skulle vara likgiltigt, om skolan
läge från deras hemorter nära eller fjärran, må i allmänhet få gälla —
nota bene — när det är fråga om stora afstånd. Men när det gäller en
eller ett par mil, ställer sig saken på ett helt annat sätt. För nord¬
västra Skånes tusende sjömän kan det visserligen vara likgiltigt, om deras
navigationsskola förlagts till Malmö eller till Göteborg — men läge den
i Helsingborg, så vore den så nära, att eleven kunde bo i föräldrahemmet
och resa ut och in hvarje dag eller åtminstone så ofta, att han ej behöfde
förlora kontakten med sina närmaste. Styrmans- eller kaptenskursen
blefve för vederbörande elever från nordvästra Skåne högst väsentligt
billigare, om den kunde absolveras i hemortens centrum Helsingborg.
Ö 7
56
Motioner i Andra Kammaren, Nr 294.
Och hvilket enastående »lefvande åskådningsmaterial» för eleverna skulle
ej Helsingborgs hamn och Öresund erbjuda.
Då man motsätter sig upprättandet af en navigationsskola i Helsing¬
borg, förbiser man allt för mycket nordvästra Skånes, eller närmare an-
gifvet, kuststräckan Råå—Helsingborg—Höganäs—Båstads karaktär af att
vara ett centrum för mera intensivt sjöfartsintresse än hvad som kan på¬
visas beträffande någon annan del af våra kuster. Sveriges skeppslista
vittnar därom; allmänt bekant är också, att här fostras en talrik och
dugande stam af sjöfarande. Hvad vore då naturligare och nödvändigare
än en navigationsskola i Helsingborg, hvars stora handelsflotta utgör ett
bevis för befolkningens varma intresse för rederirörelsen, i hvilken ej
blott nedlagts betydande kapital, utan hvaråt också ägnats ett framsynt
arbete, vittnande om både sakkunskap och förståelse af denna verksamhet.
Helsingborgs stadsfullmäktige ha erbjudit sig att bekosta nödig
lokal åt en eventuell navigationsskola inom staden.
Helsingborgs rangplats inom den svenska sjöfarten är ju välbekant.
Den framgår ej minst af följande redogörelse öfver handelsflottans tonnage,
hemmahörande i med navigationsskola gynnade städer, jämfördt med
Helsingborgstonnaget:
Stockholms stad . .
|
|
35 seg
|
elfartyg
|
5,159 tons
|
214 ån g.
|
118,878 tons
|
Kalmar » . .
|
|
27
|
»
|
4,301
|
»
|
8
|
))
|
2,495
|
))
|
Västervik » . .
|
|
14
|
»
|
916
|
))
|
4
|
))
|
550
|
»
|
Visby » . .
|
|
5
|
»
|
284
|
))
|
8
|
))
|
2,050
|
»
|
Karlshamn » . .
|
|
14
|
»
|
776
|
))
|
9
|
))
|
4,422
|
))
|
Malmö » . .
|
|
9
|
»
|
4,508
|
»
|
29
|
))
|
20,358
|
))
|
Göteborg » . .
|
|
53
|
»
|
20,444
|
))
|
256
|
))
|
170,728
|
))
|
Strömstad » . .
|
|
6
|
»
|
523
|
»
|
6
|
»
|
4,136
|
»
|
Gäfle » . .
|
|
8
|
»
|
4,696
|
))
|
24
|
»
|
16,826
|
»
|
Hernösands » . .
|
|
4
|
»
|
2,457
|
))
|
13
|
»
|
6,963
|
))
|
Helsingborgs ».....
(Helsingborgs sjömanshus
|
42
|
»
|
10,067
|
))
|
71
|
))
|
78,055
|
»
|
distrikt utom staden .
|
129
|
»
|
15,148
|
))
|
10
|
))
|
8,568
|
»)
|
Ofvannämnda
|
siffi
|
or äro
|
hämtade från
|
Sv.
|
officiella
|
statistik
|
för
|
kungl. kommerskollegium, med undantag hvad angår Helsingborgs sjö¬
manshusdistrikt utom staden.
57
Motioner i Andra Kammaren, Nr 294.
Än tydligare visas Helsingborgs karaktär af just ett sådant sjöfarts-
centrum, där en navigationsskola kunde bli af största nytta genom följande
Uppgift
öfver cl nedannärnnda sjömanshus inskrifna befälhafvare och öfrig! sjöfolk
vid 1909 ars utgång samt antalet påmönstrade under samma år.
Antalet inskrifna Antalet påmönstrade
sl/12 1909 under år 1909
Sjömanshuset i Stockholm........ 3,932 personer 3,677 personer
))
|
» Göteborg.....
|
. . . 5,140
|
))
|
7,210
|
))
|
»
|
» Malmö.......
|
. . . 1,454
|
))
|
1,551
|
))
|
»
|
» Hernösand.....
|
. . . . 728
|
))
|
395
|
))
|
))
|
» Strömstad.....
|
... 766
|
))
|
208
|
))
|
1)
|
» Karlshamn.....
|
. . . 715
|
))
|
487
|
))
|
»
|
» Kalmar......
|
. . . 1,214
|
))
|
—
|
))
|
»
|
» Västervik.....
|
... 648
|
))
|
171
|
))
|
»
|
» Galle .......
|
. . . 1,141
|
))
|
812
|
))
|
»
|
» Visby.......
|
... 572
|
))
|
'396
|
))
|
))
|
» Helsingborg . . . .
|
. . . 2,711
|
»
|
2,932*
|
))
|
Som af dessa öfversikter framgår, kommer Helsingborg som sjöfarts-
centrum och som en stad, dit sjöfolket söker sig för att få hyra, näst
efter Stockholm. Helsingborgs sjömanshus har årligen med flera sjömän
att skaffa än Malmö och Gcfle tillsammantagna. Öfriga städer med
navigationsskolor kunna i dessa afseenden ej jämnställas med Helsingborg.
Skulle hos Riksdagen betänkligheter förefinnas mot upprättandet af
en ny navigationsskola, så gifver den kungl. propositionen anvisning på
flera navigationsskolor i mindre sjöfartsstäder, hvilka utan verklig skada
för sjöfartsnäringen torde kunna indragas, hvarigenom det af oss här
nedan begärda anslaget till en navigationsskola i Helsingborg mer än väl
kunde täckas.
* Rå tullstation 122 påmönstrade.
Helsingborg... 2,932 »
Summa 3,054 påmönstrade.
Bill. till Rissel. Prof. 1910. 1 Sami. 2 Afd. 2 Band. 121 Käft.
8
58
Motioner i Andra Kammaren, Kr 295.
På här angifna grunder hemställa vi, att Riksdagen måtte besluta
att i Helsingborg måtte inrättas en fullständig
navigationsskola med såväl kaptens- som styrmans-
klass och att till aflönande af lärarekrafter vid den¬
samma måtte å ordinarie stat anvisas samma belopp,
som i Kungl. Maj:ts nådiga proposition föreslås an-
visadf till navigationsskolan i Malmö.
Stockholm den 13 april 1910.
Olof Olsson K. Åkesson.
i Kullenbergstorp
tfr 295.
Af herr Lill(lley, i anledning af Kungl. Maj:ts proposition,
angående omorganisation af navigationsskolorna.
Kungl. Maj:t har i sin proposition nr 103 angående navigations¬
skolornas omorganisation, med undantag för de föreslagna lönerna, i
hufvudsak följt den för ändamålet tillsatta kommitténs förslag.
Denna år 1905 tillsatta kommitté bestående af herr August Wall,
G. 0. Wallenberg, Olof Gyldén, O. F. Hedborg, Alex. Thore och O.
Gummesson hade till uppgift att verkställa utredning och inkomma med
förslag såväl angående erforderliga förbättringar uti utbildningen af
handelsflottans befäl och underbefäl som ock rörande de förändringar
som böra vidtagas ifråga om villkoren för anställning såsom befäl eller
underbefäl å svenska handelsfartyg. Någon representant för sjömans-
eller oexaminerade maskinist- och eldarekårerna fanns icke med i denna
kommitté, hvadan man här saknar alla uttryck för deras uppfattning i
ofvan berörda frågor. Veterligt har icke häller någon särskild åtgärd
vidtagits för att inhämta dessa kategoriers åsikter.