Motioner i Andra Kammaren, Nr 224.
19
Nr 224.
Af herr Thylander, i anledning af Kungl. Maj:ts proposition
angående godkännande af tullverkets utgiftsstater för
år 1911 m. m.
I det betänkande, som afgifvits af den på grund af Kungl. Maj:ts
beslut den 18 september 1908 tillsatta kommission för granskning af tull¬
verkets stater i deras helhet samt afgifvande af förslag till de ändringar
i dessa stater, som funnes af omständigheterna påkallade, hade kom¬
missionen bland öfvergångsstadgandena till aflöningsreglemente föreslagit
följande bestämmelse: »Den, som före 1910 års utgång antagits till
extra ordinarie tjänsteman eller betjänt vid tullverkets lokalförvaltning
eller kust- eller gränsbevakning samt, därest han före sagda tidpunkt
vunnit ordinarie anställning, öfvergår å 1911 års stat eller med eller
efter ingången af år 1911 utnämnes till ordinarie tjänst, må, i den
mån generaltullstyrelsen finner honom böra komma i åtnjutande af en
dylik förmån, i fråga om rätt till löneförhöjning vid kammarskrifvare-,
inspektörs-, vaktmästare-, kustvakt-, gränsridare- eller kustroddaretjänst
räkna sig till godo så stor del af tiden för den effektiva tjänstgöringen
såsom extra ordinarie, som öfverstiger åtta år.»
Kungl. generaltullstyrelsen, hvars utlåtande öfver förslaget in¬
fordrats, hade i enlighet med därom af personalen gjord framställan,
med godkännande af bestämmelsen i öfrigt, hemställt, dels att jämväl
den som tjänstgjort som öfveruppsyningsman eller uppsyningsman skulle
komma i åtnjutande af enahanda rätt och att med effektiv tjänstgöring
skulle förstås icke allenast aflönad utan jämväl oaflönad tjänst, dels
ock till förtydligande af hvad sålunda föreslagits, att reglementet skulle
förses med följande kompletterande bestämmelse, att »i fråga om rätt
20 Motioner i Andra Kammaren, Nr 224.
till löneförhöjning för tjänsteman, som före år 1911 befordrats till tjänst,
hvars innehafvare enligt bestämmelserna i § 4 här ofvan är att hänföra
till andra ålderstilläggsgruppen bland tjänstemän af högre grad, eller
som med eller efter ingången af år 1911 vinner sådan befordran, må
i förstnämnda fall, dock endast om tjänstemannen öfvergår å 1911 års
stat, den tid, hvarunder han före sin befordran till tjänst som ofvan
sägs innehaft anställning såsom öfveruppsyningsman, anses såsom om
han därunder innehaft tjänst, enligt samma bestämmelser hörande till
första ålderstilläggsgruppen bland tjänstemän af högre grad.»
Emellertid hafva dessa sålunda föreslagna bestämmelser helt ute¬
slutits i den till Riksdagen öfverlämnade propositionen.
Då jag emellertid anser rättvisa och billighet tala för bibehållandet
af dessa bestämmelser, får jag hemställa, att dessa bestämmelser upp¬
tagas i det till aflöningsregl em entet fogade öfvergångsstadgandet.
Det torde nogsamt vara kändt, att extratiden i tullverket intill
allra sista tiden varit ovanligt lång. Detta framgår med all önskvärd
tydlighet af den officiella befordringsstatistik, omfattande dels åren
1896—1900, dels åren 1905—-1908, som finnes tillgänglig. Af den förra
som här bifogas (Bil. I) framgår, att extraåren i medeltal till befordran
till lägsta ordinarie tjänst under perioden utgjort för tjänstemän: 14 är¬
il månader, för betjänte vid inre bevakningen 11 år 7 månader etc.
Antagligt är, att förhållandena under tidsperioden 1901 —1904 varit
ungefär enahanda, hvithet inses af en jämförelse med statistiken för
åren 1905—1908, (se Ivungl. Maj:ts proposition nr 60 till detta års
Riksdag), därvid man genast finner, att extratiden icke under tiden
nedgått, utan snarare ökats, tills den efter år 1906 börjar i någon större
mån aftaga.
Att förhållandena i detta afseende i tullverket kunnat utveckla sig
så, beror på liera samverkande omständigheter.
Vid tiden för tull sky ddssystemets trädande i kraft var ordinarie
kåren till numerären ganska fåtalig. Efter systemförändringen tilltogo
göromålen raskt och i afsevärd grad. I samma mån som göromålen
vuxo, ökades ock helt naturligt trafven på arbetskrafter. I stället för
att i mån af behof förstärka den ordinarie personalen, anlitades härför
endast extra arbetskraft. Härmed fortsattes en följd af år och det i
den utsträckning, att på åtskilliga platser den extra ordinarie personalen
vida öfversteg den ordinarie till antalet. Först så sent som år 1899
vidtogos allvarliga åtgärder häremot genom förslag att öfverföra en del
af dessa extra ordinarie på ordinarie stat. Då var emellertid skadan
redan skedd och de extra ordinarie, som dittills antagits, ha oförskyldt
Motioner i Andra Kammaren, Nr 224.
21
fått lida därför genom ovanligt sen befordran. Till att göra extratiden
särskildt lång har äfven i sin män bidragit den så att säga säsongartade
natur, arbetet inom tullverket tiar. Ty i det hänseendet skiljer sig
tullverket onekligen från andra verk, att detsamma ej i relativt lika
stor utsträckning kan begränsa sin personal, på grund af importens
och trafikens stora till- och aftagande på olika tider af året, hvaraf
följden gifvetvis blir den, att extratiden måste blifva längre än i
andra verk.
Hade nu till gengäld den åsyftade tjänstepersonalen under den
långa extratiden varit väl aflönad, så hade kanske sagda missförhållanden
varit mindre anmärkningsvärda. Så var emellertid alls icke förhållandet.
Ty just denna grupp af tullpersonalen var under extratiden, i motsats
till hvad förhållandena samtidigt voro inom andra jämbördiga verk och
senare inom tullverket, mycket knappt aflönad, och torde dessa aflönings-
förhållanden bäst och kraftigast belysas af härtill bifogade tablå (Bil. II).
Denna statistik utvisar såväl tillbragta extraår som därunder uppburen
aflöning för den del af nämnda grupp, som för närvarande tjänstgör
vid lokaltullförvaltningsafdelningarna i Stockholm. Förhållandena vid
rikets öfriga tullplatser torde i stort sedt icke ställa sig gynnsammare.
För de tjänstemän, som haft en extra tid af 16 å 17 år och där-
öfver, skulle en lönereglering utan de åsyftade öfvergångsbestämmelserna
oemotsägligen medföra eu verklig orättvisa (Bil. III). Ty skulle för
dessa tjänsteårsberäkningen för erhållande af ålderstillägg börja först
från den tid, då anställning som ordinarie vunnits, blefve särskildt för
en del af de äldre tjänstemännen den tidpunkt alltför långt framskjuten,
då de kunde vinna den aflöningsförbättring, som det framlagda för¬
slaget afser, och de skulle komma i väsentligt ogynnsammare ställning
än deras yngre kamrater.
Senaste Riksdag medgaf posttjänstemännen just en sådan förmån.
Riksdagen har således erkännt det principiellt riktiga i en sådan åtgärd
och det är att hoppas, att enahanda bestämmelse må jämväl utsträckas
till tullverkets personal, där behofvet det verkligen kräfver, just på
grund af detta verks undantagsställning i fråga om extra tidens längd
och besvärlighet.
Att postpersonalen lämnats ett sådant medgifvande, anför stats¬
rådet och chefen för finansdepartementet, har föranledts af särskilda
förhållanden vid löneregleringen år 1909, nämligen dels att tiden, då
slutaflöningen för postexpeditör kunde ernås genom regleringen, blef
flera år förlängd mot hvad den före regleringen varit, dels äfven att
de manliga postexpeditörernas begynnelseaflöning sänktes från 2,200
22
Motioner i Andra Kammaren, Nr 224.
kronor till 1,800 kronor, men att motsvarighet till något af dessa för¬
hållanden icke föreligger beträffande tjänstinnehafvare i tullverket.
Men månne icke tulltjänstemannens bevisligt långa extratid är väl
så ägnad att framskjuta tidpunkten för ernåendet af deras slutaflöning,
som de förändrade bestämmelserna i postverkets aflöningsreglemente
är det för dess personal? Att märka är äfven, att den normala extratiden
för tullverket i förslaget satts så högt som till åtta effektiva tjänstår,
motsvarande 10 å 12 års anställning, under det att den tid, hvarutöfver
postpersonalen får tillgodoräkna sig här föreslagna förmåner, fastställts
till endast fem års anställning.
o
Förutsatt således att tullpersonalen medgifves en liknande förmån,
skulle denna i allt fall kunna draga fördel däraf först omkring fem år
senare an en posttjänsteman under alldeles samma förhållanden skulle
hafva gjort. Visserligen ha postexpeditörernas begynnelseaflöning sänkts,
men för dem som skulle komma i åtnjutande af berörda förmån inverkar
ej detta sakförhållande. Fnligt bestämmelserna i postverkets nuvarande
aflöningsreglemente är nämligen uttryckligen stadgadt, att dessa vid
sådan öfvertidsberäkning äga rätt att utgå från 2,200 kronor som lägsta
aflöning.
Fn reform i detta syfte med den begränsning den gifvits att gälla
endast dem, som före år 1911 antagits i verkets tjänst, är dessutom
så att säga själfreglerande, ty om någon befordrats till ordinarie med
mindre effektiv extratids tjänstgöring än åtta år, medför ju bestämmelsen
ingen utgift för staten.
Kommissionen och kungl. generaltullstjrrelsen ha i sina afgifna
betänkanden »med hänsyn tagen till alla däri intagna bestämmelser»,
sålunda jämväl med förutsättning att de af dem föreslagna öfvergångs-
stadgandena i deras helhet blefve fastställda, angående löneförhöjningarna
beräknat ålderstilläggsstaten till ett belopp af 450,000 kronor.
Ehuru Kungl. Maj:t på sätt som sagts ur öfvergångsbestämmelserna
uteslutit rätten till tjänstårsberäkning för extra ordinarie tiden, hvar¬
igenom samma stat bort minskas med ett däremot ungefärligen svarande
belopp, har icke desto mindre ålderstilläggsstaten i kungl. propositionen
upptagits till enahanda belopp, som af kommissionen och kungl. general¬
tullstyrelsen föreslagits, eller 450,000 kronor.
Ett bifall till denna motion skulle således icke medföra någon
rubbning i det i kungl. propositionen nr 60 uppförda förslagsanslaget
för 1911 års ålderstilläggsstat för tullverket.
På grund af hvad jag sålunda här ofvan anfört, får jag vördsamt
hemställa,
23
Motioner i Andra Kammaren, Nr 224.
att Riksdagen ville besluta, att i det till antagande
föreslagna aflöningsreglemente för tullverket inryckas
följande bestämmelser: »Den, som före 1910 års utgång-
antagits till extra ordinarie tjänsteman eller betjänt
vid tullverkets lokalförvaltning eller kust- eller gräns¬
bevakning samt, därest han före sagda tidpunkt vunnit
ordinarie anställning, öfvergår å 1911 års stat eller
med eller efter ingången af år 1911 utnämnes till
ordinarie tjänst, må, i den mån generaltullstyrelsen
finner honom böra komma i åtnjutande af en dylik
förmån, i fråga om rätt till löneförhöjning vid kammar¬
skrifvare-, inspektörs-, vaktmästare-, kustvakt-, gräns-
ridare- eller kustroddaretjänst räkna sig till godo hvad
som öfverstiger åtta år af den tid han före utnämningen
till någon af nyssberörda tjänster vare sig innehaft
ordinarie öfveruppsyningsmans- eller uppsyningsmans-
tjänst eller eljest med eller utan ersättning effektivt
tjänstgjort.
1 fråga om rätt till löneförhöjning för tjänsteman,
som före 1911 befordrats till tjänst, hvars innehafvare
enligt bestämmelserna i § 4 här ofvan är att hänföra
till andra ålderstilläggsgruppen bland tjänstemän af
högre grad, eller som med eller efter ingången af år
1911 vinner sådan befordran, må, i förstnämnda fall
dock endast om tjänstemannen öfvergår å 1911 års
stat, den tid, hvarunder han före sin befordran till
tjänst som ofvan sägs innehaft anställning såsom öfver¬
uppsyningsman, anses såsom om han därunder innehaft
tjänst, enligt samma bestämmelser hörande till första
ålderstilläggspruppen bland tjänstemän af högre grad».
Stockholm den 4 mars 1910.
I motionen instämma:
A. Tliylander.
A. Åkerman. Emil Kristensson.
A. C. Lindblad. Oskar Berg.
Alf. Lundgren. A. J. Hagström.
E. Palmstierna. Hj.
Frithiof Söderbergh. Janne Tynell.
Knut Kjellberg. L. Gast. Broomé.
Tit. Furst. Er. Berglund.
JRissén. O. Tf. Waldén.
24
Motioner i Andra Kammaren, Kr 224.
Bil. I.
Befbrdringsstatistik, utvisande i medeltal för åren 1896—1900 vid första ut¬
nämning till tjänst inom tullverkets lokalförvaltning samt kust- ock
gränsbevakning antalet lefnads- och tjänsteår.
Vid utnämning till:
lägsta ordinarie tjänste¬
mannabefattning b ...
b) lägsta ordinarie betjänt-
ningen 2)
lägsta ordinarie betjänt¬
syssla vid kustbevak-
d) lägsta ordinarie betjänt-
syssla vid gränsbevak
ningen
I medeltal
för åren:
Lefnadsår.
Tjänstår i
tullverket.
1896
|
36
|
år
|
1
|
mån.
|
14
|
år
|
7
|
mån.
|
1897
|
36
|
»
|
3
|
|
14
|
»
|
11
|
)>
|
1898
|
35
|
)>
|
|
—
|
15
|
»
|
|
|
1899
|
35
|
))
|
11
|
»
|
14
|
»
|
7
|
»
|
1900
|
37
|
»
|
8
|
»
|
15
|
3)
|
8
|
|
1896—1900
|
36
|
år
|
2
|
mån.
|
14
|
år
|
11
|
mån.
|
1896
|
32
|
»
|
11
|
»
|
11
|
»
|
2
|
»
|
1897
|
35
|
|
|
|
12
|
t»
|
2
|
»
|
1898
|
32
|
|
6
|
)>
|
10
|
t.)
|
1
|
»
|
1899
|
35
|
»
|
|
|
12
|
)>
|
6
|
»
|
1900
|
35
|
|
1
|
»
|
12
|
»
|
|
|
1896—1900
|
34
|
år
|
1
|
mån.
|
11
|
år
|
7
|
mån.
|
1896
|
29
|
»
|
1
|
»
|
6
|
»
|
6
|
»
|
1897
|
28
|
»
|
4
|
)>
|
6
|
))
|
5
|
|
1898
|
27
|
))
|
6
|
»
|
6
|
)>
|
8
|
»
|
1899
|
29
|
)>
|
1
|
)>
|
7
|
»
|
4
|
3)
|
1900
|
28
|
»
|
1
|
))
|
7
|
|
1
|
))
|
1896—1900
|
28
|
år
|
5
|
mån.
|
6
|
år
|
10
|
män.
|
(1896 och
|
1897
|
se
|
Ämna.
|
2-)
|
|
|
|
f i898
|
35
|
))
|
1
|
|
9
|
))
|
6
|
»
|
1899
|
30
|
)>
|
10
|
»
|
7
|
»
|
5
|
»
|
1900
|
29
|
)>
|
4
|
»
|
7
|
»
|
4
|
))
|
1898—1900
|
31
|
år
|
9
|
mån.
|
8
|
år
|
1
|
mån.
|
l) Här medräknas dels 7 personer, som utnämnts till öfveruppsyningsmän, dels ock 2
lersoner, som befordrats från betjäntgraden till lägsta tjänstemannagraden, samt 5 personer, som
lefordrats till öfveruppsyningsmän.
Här äro icke inräknade 7 personer, hvilka utnämnts till öfveruppsyningsmän. (Se noten i).
25
Motioner i Andra Kammaren, Nr 224.
Anm. 1. Brutet månadstal, som ej hinner till 15 dagar, har uteslutits; 15
eller flera dagar hafva räknats såsom hel månad.
Anm. 2 (till d) å föreg. sida). (Under år 1896 förekom ingen dylik utnämning.
År 1897 utnämndes blott en person; om denne, hvilkens medräknande, på grund af
hans vid utnämningen höga ålder, 48 år 4 män., och långa tjänstetid 28 år 7 män.,
skulle förryckt resultatet, här inräknas, så uppgå i medeltal för åren 1897—1900
lefnadsåren till 35 år 11 mån. och tjänsteåren till 12 år.)
Bih. till Biksd. Prof. 1910. 1 Sami.
2 Afd. 2 Band. 98 Höft.
4
26
Motioner i Andra Kammaren, Nr 224.
Typiska exempel på inkomster pr år från tullverket för *) **)
Inskrifningsår
och datum.
|
lista
året
kr.
|
2:dra
året
kr.
|
3:dje
året
kr.
|
4:de
året
kr.
|
5:te
året
kr.
|
6:te
året
kr.
|
7:de
året
kr.
|
8:de
året
kr.
|
9:de
året
kr.
|
17/6 81----
|
31
|
103
|
100
|
161
|
528
|
756
|
577
|
670
|
813
|
% 82----
|
|
177
|
282
|
408
|
502
|
597
|
930
|
1,095
|
1,095
|
V5 84 ----
|
30
|
212
|
455
|
287
|
337
|
698
|
774
|
791
|
461
|
5/i 85----
|
126
|
191
|
360
|
598
|
789
|
927
|
1,038
|
945
|
1,017
|
24'9 85 ----
|
—
|
402
|
400
|
700
|
800
|
600
|
700
|
986
|
800
|
28/i 88 ... .
|
249
|
750
|
870
|
873
|
756
|
705
|
696
|
350
|
569
|
88 ... .
|
262
|
675
|
732
|
942
|
774
|
909
|
1,044
|
1,008
|
1,041
|
712 89----
|
—
|
297
|
332
|
315
|
422
|
403
|
692
|
982
|
1,059
|
s7ro 89 ... .
|
—
|
177
|
—
|
—
|
—
|
170
|
279
|
771
|
1,200
|
27io 90 ... .
|
—
|
141
|
100
|
287
|
258
|
340
|
776
|
957
|
976
|
Ve 91----
|
90
|
123
|
362
|
591
|
630
|
949
|
1,054
|
1,143
|
1,332
|
u/6 91----
|
—
|
—
|
214
|
589
|
510
|
819
|
1,042
|
1.190
|
1,246
|
14/9 91 ... .
|
40
|
29
|
162
|
299
|
423
|
747
|
964
|
1.113
|
1,332
|
27s 92 ... .
|
75
|
202
|
182
|
395
|
528
|
860
|
987
|
1,182
|
1,264
|
1% 92 ... .
|
6
|
33
|
275
|
370
|
523
|
697
|
850
|
1,346
|
1,210
|
21/10 92 ----
|
—
|
69
|
277
|
299
|
648
|
908
|
1,387
|
1,200
|
1,196
|
9/i 93----
|
115
|
223
|
154
|
495
|
872
|
995
|
988
|
1,019
|
1,073
|
8/4 93 ... .
|
90
|
264
|
366
|
371
|
972
|
1,095
|
1,288
|
1,329
|
1,378
|
26/b 93 ... .
|
3
|
225
|
120
|
600
|
900
|
1,000
|
1,000
|
1,000
|
1,100
|
7e 93.....
|
25
|
188
|
287
|
429
|
756
|
940
|
1,115
|
1,092
|
994
|
2% 93 ... .
|
30
|
50
|
—
|
60
|
624
|
795
|
888
|
1,245
|
1,218
|
14/9 93 ... .
|
25
|
138
|
264
|
564
|
951
|
1,226
|
1,114
|
1.259
|
1.488
|
%o 93 ... .
|
—
|
95
|
95
|
98
|
609
|
775
|
1,104
|
1,184
|
1,212
|
14/v 94 ... .
|
25
|
161
|
384
|
697
|
574
|
1,011
|
1,209
|
1,325
|
1,312
|
21/io 95----
|
—
|
117
|
402
|
606
|
934
|
1,279
|
910
|
1,144
|
1,312
|
7n 95----
|
6
|
57
|
452
|
592
|
884
|
883
|
889
|
745
|
1,216
|
% 97 . . . .
|
20
|
—
|
550
|
809
|
859
|
916
|
1,180
|
1,242
|
1,544
|
2% 98 ... .
|
436
|
655 i
|
971
|
928
|
1,080 1
|
1.405
|
1,456
|
1,710
|
1,710
|
379 98 .... |
|
132
|
658 |
|
668 i
|
1,231
|
1.469 i
|
1,500
|
1,600
|
1,600
|
1,600
|
*) Tjänstgjort & tullkammaren; åtnjutit andel af provision för hamnafgifter.
**) Häri Oberäknad! arfvode för tullbehandling å Övertid af resandes effekter.
Motioner i Andra Kammaren, Nr 224.
27
Bil. Ila.
e. o tjänstemän i Stockholm med inskrifningsår 1881—1898.
j 10: de
året
kr.
|
11 de
året
kr.
|
12:te
året
kr.
|
13:de
året
kr.
|
14:de
året
kr.
|
15:de
året
kr.
|
16:de
året
kr.
|
17:de
året
kr.
|
18:de
året
kr.
|
19:de
året
kr.
|
20:de
året
kr.
|
833
|
943
|
719
|
791
|
594
|
679
|
988
|
876
|
1,036
|
1,022
|
ordinarie
|
1,095
|
1,095
|
954
|
1,400
|
1,400
|
1,400
|
1,400
|
ordinarie
|
|
|
562
|
931
|
854
|
1,041
|
1,344
|
1,375
|
1,401
|
1,600
|
ordinarie
|
|
1,255
|
1,089
|
1,101
|
1,493
|
ordinarie
|
|
|
|
|
|
1,083
|
1,245
|
1,248
|
1,441
|
1,493
|
1,600
|
1,600
|
ordinarie
|
|
|
|
829
|
1,008
|
1,074
|
1,080
|
1,600
|
1,600
|
1,600
|
1,600
|
1,557
|
1,600
|
ordinarie j
|
1,239
|
972
|
2,140
|
2,324
|
2,337
|
2,300
|
2,328
|
ordinarie*)
|
|
|
1,047
|
1,221
|
1,257
|
1,460
|
1,460
|
1,815
|
1,600
|
ordinarie
|
|
1
|
1,200
|
1,305
|
1,208
|
1,429
|
1,446
|
1,774
|
1,968
|
1,664
|
1,800
|
ordinarie
|
1,152
|
1,200
|
1,135
|
1,119
|
1,200
|
1,500
|
1,600
|
1,553
|
2,167
|
ordinarie*)
|
1,040
|
1,833
|
1,600
|
1,675
|
2,221
|
ordinarie**)
|
|
|
|
|
1,235
|
1,388
|
1,880
|
1,757
|
1,934
|
2,069
|
ordinarie**)
|
|
|
|
1,250
|
1,038
|
1,180
|
1,285
|
1,074
|
1,774
|
1.800
|
ordinarie
|
|
|
1,248
|
1,345
|
1,660
|
1,685
|
2,124
|
2,467
|
ordinarie*)
|
|
|
|
1,376
|
1,316
|
1,540
|
1,072
|
1,147
|
1,755
|
ordinarie
|
|
|
|
1,268
|
1,506
|
1,620
|
1,462
|
1,625
|
1,616
|
ordinarie
|
|
|
|
1,276
|
1,592
|
1,428
|
1,392
|
1,220
|
ordinarie
|
|
|
|
|
1,422
|
1,464
|
1,654
|
1,561
|
1,660
|
ordinarie
|
|
|
|
|
1,400
|
1,700
|
1,700
|
803
|
1,645
|
ordinarie
|
|
|
|
|
1,412
|
1,476
|
1,564
|
1,776
|
1,954
|
ordinarie*)
|
|
|
|
|
1,276
|
1,584
|
1,424
|
1,666
|
1,732
|
ordinarie
|
|
|
|
I
|
1,531
|
1,629
|
1,564
|
1,648
|
1,660
|
ordinarie
|
|
|
|
|
1,188
|
1,524
|
1,452
|
1,717
|
1,787
|
2,173
|
ordinarie*)
|
|
|
|
1,480
|
1,556
|
1,620
|
1,656
|
ordinarie
|
|
|
|
|
1
|
1,321
|
1,396
|
1,432
|
2,050
|
ordinarie
|
|
|
|
|
|
1,564
|
1,218
|
1,482
|
1,800
|
ordinarie
|
|
|
|
|
|
|
1,420
|
1,736
|
1,778
|
ordinarie
|
|
|
|
|
|
|
1,969
|
2,357
|
ordinarie*)
|
|
|
|
|
|
|
|
1,633
|
1,831
|
ordinarie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
28
Motioner i Andra Kammaren, Nr 224
Bil. II b.
Exempel på inkomster per år från tullverket för e. o. tjänstemän, livilka
tjänstgjort vid mindre tullkammare.
(Uppgifterna lämnade af tjänstemän, Indika kela sin extratid tjänstgjort vid mindre tullkammare och senare
som ordinarie blifvit transporterade till Stockholm. Andra uppgifter från landsorten hafva ej
hunnit anskaffas.)
Inskrif-
|
l:a
|
2:a
|
3:e
|
4:e
|
5:e
|
6:e
|
7:e
|
8:e
|
9:e
|
10:e
|
ll:e 12:e
|
13:e
|
14:e
|
15:e i 16:e
|
17:e
|
18:e
|
ningsår
|
året
|
året
|
året
|
året
|
året j året
|
året
|
året
|
året
|
året
|
året året
|
året
|
året
|
året året
|
året
|
året
|
och datum
|
kr.
|
kr.
|
kr.
|
kr.
|
kr.
|
kr.
|
kr.
|
kr.
|
kr.
|
kr.
|
kr. kr.
|
kr.
|
kr.
|
kr. i kr.
|
kr.
|
kr.
|
1889
|
|
200
|
600
|
600
|
1000 600
|
1000
|
1000
|
1000
|
1000
|
11301100
|
1600
|
1600
|
16001600
|
ordin.
|
|
1889 36/6
|
59
|
148
|
301
|
325
|
640 649
|
497
|
616
|
605
|
1070
|
11921098
|
1556
|
1600
|
1600 1600
1
|
1600
|
ordin.
|
1889 «/,
|
—
|
350
|
600
|
612
|
612| 612
|
612
|
612
|
612
|
612
|
6121600
|
1600
|
1600
|
1600 1600
|
ordin.
|
|
Bil. Illa.
Uppgift omfattande hela riket, utvisande antal tjänsteår vid utnämningen för i senaste
matrikel för tullverket upptagna ordinarie kammarskrifvare.
Tjänstgöringsort
|
Inskrif-
nings-
datum
|
Utnämnd
till
kammar¬
skrifvare
|
Antal
tjänste¬
år vid
utnäm¬
ningen
|
Tjänstgöringsort
|
Inskrif-
nings-
datum
|
Utnämnd
till
kammar¬
skrifvare
|
Antal
tjänste¬
år vid
utnäm¬
ningen
|
Stockholm.
Tullkammaren ...............
|
22 /9 84
B/4 85
17/6 81
**/9 84
1B/, 88
% 88
7i289
|
*°/8 98
7» 98
26/2 00
14/12 04
8/8 05
19/.o 06
13/12 06
|
14
14
191)
202)
17
18
17
|
Tullkammaren .............
|
27A 92
*4 80
*V8 86
20/,o 90
9/io 93
2710 92
74 93
*7, oo
|
27,, 06
l,/lö07
14/,2 08
“/» 08
14/12 08
31/12 08
17/„ 09
«/, 09
|
15
272)
223)
18
15
16
16
9
|
*) Tjänstgjort som extra hufvudsakligen i revisionsbyrån.
2) Ej hela tiden tjänstgjort.
s) Förut varit tullinspektor i Sandhamn.
Motioner i Andra Kammaren, Nr 224.
29
Tjänstgöringsort
|
Inskrif-
nings-
datum
|
Utnämnd
till
kammar¬
skrifvare
|
Antal
tjänste¬
år vid
utnäm¬
ningen
|
Tjänstgöringsort
|
Inskrif-
nings-
datum
|
Utnämnd
till
kammar¬
skrifvare
|
Antal
tjänste¬
år vid
utnäm¬
ningen
|
TJppbördskontoret...........
|
7*
8,
|
1
84
93 !
|
27n 04
25/4 «8
|
21
15
|
Packhusinspektionen ......
|
28/
/ 9
3/
/ 9
|
99
00
|
14/
/12
44/
/12
|
08
08
|
9
8
|
Kassörskontoret.............
|
13/
|
86 !
|
M/u 04
|
18
|
|
3/
12
|
00
|
14/
/12
|
08
|
8 1
|
Packhusinspektionen ......
|
13/
.8
U/s
|
88 I
89
|
14/i2 04
14/7, 04
|
16 |
16 1
|
|
19/
/10
30/
1
|
93
01
|
18/
/1
18A
|
09
09
|
15
7 S
|
|
23/„
|
89
|
14/j" 04
|
15 |
|
Nederlagskontoret ........
|
23/t
|
80
|
8/
/12
|
93
|
14
|
|
5/r
|
90
|
27i‘. 04
|
15
|
|
9/
/9
|
82
|
4/
/12
|
97
|
15
|
|
ir
|
90
|
29/“ 04
|
14
|
|
24 '
/ 9
|
85
|
28/
/12
|
04
|
19
|
|
7r
|
91
|
23/„ 05
|
14
|
|
5 /
/ 2
|
85
|
13/
/12
|
06
|
222)
|
|
25/
|
89
|
3% 06
|
17
|
|
28/
11
|
88
|
13/
/12
|
06
|
19
|
|
B,
|
91
|
u/« 06
|
15
|
|
6/
.'12
|
88
|
13/
/12
|
06
|
18
|
|
11/
|
91
|
2% 06
|
15
|
Tullbevakningsinspekt. ...
|
11/
/ 7
|
82
|
4/
/12
|
97
|
15
|
|
23,
|
89
|
«/12 06
|
17i)|
|
|
|
|
|
|
|
|
1S/4
|
91
|
13/12 06
|
16
|
Uppsala.
|
29/
/ 4
|
97
|
15/
< 6
|
08
|
11
|
|
14/
|
91
|
i3/1; 06
|
15
|
21/
/ 2
|
01
|
44/
/12
|
08
|
8
|
|
13 '
/ G
|
92
|
13/12 06
|
14
|
Linköping.
|
26/
• 9
|
01
|
17/
/ 2
|
09
|
7
|
|
15/
' 8
|
92
|
13/12 06
|
14
|
Norrköping.
|
20/
/11
|
88
|
4-4/
/12
|
04
|
14
|
|
24/
|
92
|
13/10 06
|
14
|
13/5
|
90
|
14/
|
04
|
15
|
|
27io
|
92
|
ls/i2 06
|
14
|
|
23/
/ 5
|
89
|
25/
12
|
05
|
16 |
|
|
7x
|
93
|
13/l2 06
|
14
|
|
13/t
|
86
|
13/
/12
|
06
|
20
|
|
74
|
93
|
13/in 06
|
14
|
|
25/
|
99
|
x72
|
08
|
9 |
|
|
26/
|
93
|
13/ 06
|
14
|
|
<
|
01
|
l7/a
|
09
|
7
|
|
26/
/ 5
|
93
|
06
|
14
|
Jönköping.
|
16/i
|
02
|
14/n
|
08
|
7 1
|
|
14/
/ 9
|
93
|
13/j, 06
|
13
|
27/
/11
|
02
|
i72
|
09
|
6
|
|
29/
/ 8
|
94
|
13/i2 06
|
12
|
Kalmar-
|
%
|
88
|
16/i
|
02
|
13
|
|
711
|
91
|
u/2 07
|
15
|
|
14/
|
89
|
29/
/ 5
|
05
|
16
|
|
32/4
|
95
|
n „ 07
|
12
|
Oskarshamn.
|
22 /
|
79
|
15/
llc.
|
04
|
253)!
|
|
i6/e
|
98
|
n/2 07
|
9
|
|
13/4
|
86
|
44/
/12
|
08
|
23
|
|
14/7
|
94
|
25/4 08
|
14
|
Västervik.
|
Va
|
91
|
43/
12
|
05
|
14 i
|
|
S2/12 94
27io 95
9/u 95
% 97
|
25/4 08
14/i2 08
14/10 08
14 / 08
/12 uo
|
13
13
13
11
|
Visby.
Karlskrona.
|
26/
/ 9
26/
/ 6
10/
/ 6
26/o
|
01
78
99
01
|
17/2 09
14/'lä 04
14/12 08
i’/. 09
|
7
264)
10
8
|
|
11/ 07
/11 y/
30/„ 98
|
14 ■ 08
12 uo
14/i, 08
|
11
10
|
Karlshamn.
|
/3
20/
/ 6
|
01
|
23/
/ 3
|
08
|
7
|
|
10/
/ 7
|
99
|
47i2 08
|
9
|
Åhus.
|
3%
|
98
|
13 /
/ 8
|
08
|
10
|
*) Ej hela tiden tjänstgjort.
2) Tjänstgjort som extra ordinarie å revisionsbyrån.
3) Förut varit uppsyningsman; tjänsten förändrad till kammarskrifvartjänst.
4) Förut varit öfveruppsyningsman; tjänsten förändrad till kammarskrifvartjänst.
30
Motioner i Andra Kammaren, Nr 224.
1
1
Tjänstgöringsort
|
Inskrif-
nings-
datum
|
Utnämnd
till
kammar¬
skrifvare
|
Antal
tjänste¬
år vid
utnäm¬
ningen
|
Tjänstgöringsort
|
Inskrif-
nings-
datum
i
|
Utnämnd
till
kammar¬
skrifvare
|
Antal
tjänste¬
år vid
utnäm¬
ningen
|
Malmö.
|
|
|
|
|
Helsingborg.
|
7u
|
92
|
13/,n 06
|
14
|
Tullkammaren ..............
|
7V
|
82
|
12/7 97
|
15
|
30/
|
93
|
13/1" 06
|
13
|
|
75
|
90
|
13/i-> 06
|
17
|
|
29/r
|
00
|
“■jo 08
|
9
|
|
10/5
|
94
|
13/„ 06
|
13
|
|
14/6
|
00
|
14/12 08
|
9
|
|
Va
|
95
|
13/io 06
|
12
|
|
29/
|
01
|
u/io 08
|
7
|
|
30/
! 8
|
97
|
3 4 07
|
10
|
|
%
|
00
|
31/,.“ 08
|
8
|
|
%
|
96
|
% 07
|
11
|
Ystad.
|
12
|
85
|
14/jö 04
|
20
|
|
Va
|
99
|
14/j, 08
|
9
|
|
2v;,
|
88
|
28/,2 04
|
16
|
|
24/9
|
00
|
”/, 09
|
8
|
Trelleborg.
|
17/
/ 2
|
96
|
13/i2 06
|
11
|
|
15 /
/10
|
00
|
17/„ 09
|
8
|
S/8
|
96
|
M/„ 07
|
11
|
Kassörskont.................
|
Vn
|
00
|
17/„ 09
|
8
|
|
14/s
|
98
|
14/,s 07
|
10
|
|
96
|
17A 09
|
13
|
|
10/7
|
94
|
14/n 08
|
14
|
Packhusinspektionen ....
|
16/
/ 7
|
83
|
4/12 97
|
14
|
Halmstad.
|
17 7
|
01
|
17/2 09
|
7
|
|
37,
|
87
|
14/r, 04
|
18
|
|
12/
|
89
|
M/i. 07
|
18
|
|
*/„
|
89
|
14/ 04-
/12
|
15
|
|
30/
/ 6
|
98
|
“A, 08
|
10
|
|
“/«
|
87
|
29/l2 04
|
18
|
Yarberg.
|
19/
/ 9
|
87
|
14/12 04
|
17
|
|
18*
/ 6
|
88
|
"/u 04
|
17
|
|
30/
|
89
|
29/,2 07
|
15
|
|
27/
|
88
|
2%2 04
|
16
|
|
|
|
|
|
17/
/ 8
|
89
|
29Zi2 04
|
15
|
Göteborg.
|
|
|
|
|
|
23/,
|
90
|
29/,2 04
|
15
|
Tullkammaren ..............
|
16/
|
82
|
10/n 94
|
13
|
|
10/
' 9
|
95
|
22/j 06
|
10
|
|
19/
|
82
|
27/r> 96
|
14
|
|
7/
/ 8
|
90
|
13/,2 06
|
16
|
|
15/
/«
|
82
|
4/i2 97
|
15
|
|
19/
/10
|
92
|
13/,2 06
|
14
|
|
9/
17
|
85
|
14/io 04
|
19
|
|
1.9/
/10
|
92
|
13/^ 06
|
14
|
|
5/
' 9
|
84
|
29/jo 04
|
20
|
|
10/7
|
94
|
«/,. 06
|
12
|
|
n/
/10
|
86
|
29,jo 04
|
18
|
|
“A
|
95
|
13/1o 06
|
12
|
|
24 '
/ 3
|
87
|
7s 05
|
18
|
|
24/5
|
95
|
13/i2 06
|
12
|
|
17/
|
90
|
12/10 05
|
15
|
|
6/
/ 9
|
92
|
nA 07
|
14
|
|
15/
|
00
|
x7o 07
|
7
|
|
1/
/12
|
92
|
”/, 07
|
14
|
|
10/7
|
99
|
14/j2 08
|
9
|
|
!3/
/12
|
94
|
ls/5 07
|
12
|
|
27/
|
01
|
14/,2 08
|
7
|
Tullbevakningsinspekt. ...
|
7/
/ 6
|
82
|
14/l2 04
|
23
|
|
2/
/ 6
|
02
|
14/lä 08
|
7
|
1
Lund.
|
|
|
|
|
|
26/
|
00
|
17/2 09
|
8
|
3/e
|
01
|
14/12 08
|
8
|
Kassörskont..................
|
19/6
|
99
|
21/9 08
|
9
|
|
Landskrona.
|
V7
|
01
|
24/4 09
|
8
|
Packhusinspektionen ......
|
16/s
|
86
|
14/12 04
|
18
|
24/4
|
93
|
u/2 07
|
14
|
18/9
|
86
|
14/n 04
|
18
|
|
20/
/'10
|
95
|
12/io 07
|
12
|
|
13/6
|
87
|
14/jo 04
|
18
|
|
3/
/ 9
|
00
|
14/„ 08
|
8
|
|
13/g
|
87
|
14/i2 04
|
18
|
Helsingborg.
|
19/
/ 6
|
90
|
14/12 04
|
14
|
|
7s
|
92
|
14/j2 04
|
12
|
|
13/
/ 8
|
88
|
39/i2 04
|
16
|
|
19/
/ 9
|
87
|
29/12 04
|
17
|
|
17/
/ 8
|
89
|
1S/12 06
|
17
|
|
14/
/ 6
|
88
|
29/12 04
|
17
|
|
13/
/ 6
|
92
|
13/12 06
|
14
|
|
7»
|
95 1
|
29/lä 04
|
10
|
Motioner i Andra Kammaren, Nr 224.
31
Tjänstgöringsort
|
Inskrif-
nings-
datum
|
Utnämnd
tm
kammar¬
skrifvare
|
Antal
tjänste¬
år vid
utnäm¬
ningen
|
Tjänstgöringsort
|
Inskrif-
nings-
datum
|
Utnämnd
till
kammar¬
skrifvare
|
Antal
tjänste¬
år vid
utnäm¬
ningen
|
Packhusinspektionen .....
|
U/fi
|
89
|
13/s
|
05
|
16
|
Karlstad.
|
17/
/12
|
Öl
|
|
08
|
7
|
|
16/j
|
90
|
7s
|
05
|
16
|
Mon.
|
28/
|
03
|
24/4
|
09
|
6
|
|
18/
/ 6
|
88
|
16/
/12
|
05
|
13
|
Charlottenberg.
|
26 r
'9
|
Öl
|
3.3/
/ 8
|
07
|
6
|
|
28/
|
90
|
iö
/ 2
|
06
|
16
|
Örebro.
|
3-3 /
|
Öl
|
H/
/12
|
08
|
8
|
|
278
|
91
|
13/
' 12
|
06
|
15
|
|
7/
/II
|
Öl
|
3-7/
/ 2
|
09
|
7
|
I
|
%
|
92
|
13/
/12
|
06
|
14
|
Västerås.
|
19/7
|
86
|
14/
/12
|
04
|
18
|
|
6/
' 7
|
96
|
13/,2
|
06
|
10
|
Falun.
|
6/l0
|
98
|
8/
|
07
|
8
|
|
5/
/ 7
|
97
|
“/»
|
07
|
10
|
Gäfle.
|
3-6/
/ 7
|
83
|
5/
/12
|
98
|
15
|
|
%
|
97
|
7„
|
07
|
10
|
|
13/8
|
88
|
14/
|
04
|
16
|
|
1S/c
|
92
|
14/,o
|
07
|
16
|
|
%
|
87
|
28/
|
04
|
17
|
|
5
<1
|
97
|
14/
/12
|
07
|
10
|
|
29/5
|
02
|
17/2
|
09
|
7
|
|
2B/7
|
02
|
24/
|
09
|
7
|
Söderhamn.
|
12/
|
91
|
8/
|
07
|
15
|
|
25/*
|
99
|
14/
<12
|
08
|
10
|
Hudiksvall.
|
1/
|
92
|
14/
|
04
|
12
|
N eder! agskontoret ......
|
17/«
|
80
|
15/
12
|
98
|
18
|
Härnösand.
|
Vy
|
87
|
14/
/12
|
04
|
17
|
|
r'/9
|
96
|
lv/2
|
08
|
11
|
|
28/
|
99
|
24/
|
09
|
10
|
Tullbevakningsinspekt. ..
|
18/
tQ
|
88
|
8/
/ 8
|
05
|
17
|
Sundsvall.
|
5/
/ 5
|
90
|
20/
/ 8
|
06
|
16
|
|
|
|
|
|
|
|
30/
/ 6
|
98
|
u/2
|
07
|
9 ‘
|
Lysekil.
|
9/'i
|
99
|
3.4/
/12
|
08
|
10
|
|
27/
/ 8
|
96
|
15/
/ 6
|
08
|
12
|
Uddevalla.
|
17/2
|
99
|
i4/
/12
|
07
|
9
|
|
6/
/ 9
|
00
|
34/
|
08
|
8
|
Strömstad.
|
V8
|
92
|
21/o
|
08
|
16
|
Östersund.
|
20/
|
Öl-
|
25/
|
08
|
7
|
Borås.
|
“/•
|
02
|
17/2
|
09
|
6
|
Storlien.
|
2/e
|
00
|
11/
|
07
|
7
|
Lidköping.
|
10/
/ 6
|
99
|
3-4/
/12
|
07
|
9
|
Luleå
|
nö
|
95
|
17A
|
09
|
14
|
Karlstad.
|
13/
.9
|
86
|
15/
/12
|
04
|
18
|
Haparanda.
|
26/
/ 6
|
99
|
12/u
|
08
|
9
|
Vid beräkningen af tjänsteår i ofvanstående tabell bär den tid, som öfverstiger ett hälft år,
beräknats som helt år och den tid, som understiger ett hälft år, bortkastats.
32
Motioner i Andra Kammaren, Nr 224.
Bil. Ill b.
Tabell utvisande medeltal af tjänsteår vid utnämning till ordinarie kammarskrifvare
dels i kela riket, dels i Stockholm, Göteborg och Malmö
(de tre största tullplatserna).
Inskrif-
ningsår
|
Medeltal
tjänsteår
för hela
riket
|
Medeltal
tjänsteår
för
Stockholm,
Göteborg
och Malmö
|
Inskrif-
ningsår
|
Medeltal
tjänsteår
för hela
riket
|
Medeltal
tjänsteår
för
Stockholm,
Göteborg
och Malmö
|
Inskrif-
ningsår
|
Medeltal
tjänsteår
för hela
riket
|
Medeltal
tjänsteår
för
Stockholm,
Göteborg
och Malmö
|
1880
|
19 7s
|
22 7*
|
1888
|
16 75
|
16 7b
|
1896
|
ii vT
|
11 Va
|
1881
|
19
|
19
|
1889
|
16 7,3
|
18
|
1897
|
i o v7
|
10 17
/ 2
|
1882
|
15 %
|
15 v7
|
1890
|
15 v12
|
15 Va
|
1898
|
9 */7
|
10
|
1883
|
14 v,
|
14
|
1891
|
15
|
15
|
1899
|
9 7,3
|
9 7a |
|
1884
|
co
OO
rH
|
18 3A
|
1892
|
14 !/
/ 3 6
|
14 B/,i
|
1900
|
8 7u
|
8 7t
|
1885
|
18 7#
|
18 Va
|
1893
|
14 »/
in
|
14 7a
|
1901
|
7 4/
' 117
|
7
|
1886
|
19 Vid
|
18 Va
|
1894
|
12 7,
|
12 7»
|
1902
|
6 a/a
|
7
|
1887
|
17 Va
|
17 75
|
1895
|
12
|
12 ä/5
|
1903
|
6
|
—
|
Af tabellen framgår att ingen nämnvärd tidsvinst skulle hafva vunnits genom att söka
befordran från Stockholm och de öfriga större tullplatserna till de mindre landsortstull-
kamrarne.
STOCKHOLM, ISÅAC MARCUS’ BOKTRYCKERI-AKTIEBOLAG, 1910.