Statsutskottets Utlåtande N:o 84.
1
N:o 84.
Ank. till Riksd. kansli den 30 mars 1909, kl. 12 midd.
Utlåtande, i anledning af Kungl. Maj:ts proposition angående
fullföljande af den föregående år påbörjade omorganisa¬
tionen af landtmäteristaten i orterna.
(I. A.)
I en till Riksdagen den 12 februari 1909 aflåten, till statsutskottet
för förberedande behandling remitterad proposition (n:o 38) har Kungl.
Maj:t under åberopande af bilagdt utdrag af statsrådsprotokollet öfver
jordbruksärenden för samma dag föreslagit Riksdagen att
dels godkänna den i statsrådsprotokollet intagna, af departements¬
chefen föreslagna aflöningsstaten för landtmäteristaten i orterna äfven¬
som de villkor och bestämmelser, som departementschefen föreslagit för
åtnjutande af de i samma stat för distriktslandtmätare upptagna
aflöningsförmånerna;
dels förklara, att de förutvarande innehafvare af kommissionslandt-
mätarbefattning, hvilka icke erhålla befordran till distriktslandtmätar-
tjänst, skola varda bibehållna vid den rätt till pension, som hittills till¬
kommit dem;
dels höja det i riksstaten under nionde hufvudtiteln uppförda
ordinarie anslag till landtmäteristaten i orterna från 161,400 kronor
med 322,000 kronor till 483,400 kronor; samt i anledning däraf jämväl
höja anslaget till landtmäteristaten i dess helhet, nu 233,400 kronor,
med samma belopp eller till 555,400 kronor;
Bih. till Riksd. Prot. 1909. 4 Sami. 1 Afd. 55 Höft. (N:o 84.)
1
2
Statsutskottets Utlåtande N:o 84.
dels ock å extra stat för år 1910 bevilja ett förslagsanslag å 30,000
kronor till bestridande af kostnaderna för vissa af distriktslandtmätare
företagna tjänsteresor.
Den af departementschefen föreslagna aööningsstaten för landt-
mäteristaten i orterna är af följande utseende:
|
Kronor
|
!
|
|
Lön
|
Tjänst¬
görings-
penningar
|
Orts-
tillägg
|
Arf-
voden
|
Summa
|
i
|
1 förste landtmätare
|
4,000
|
2,000
|
400
|
|
6,400
|
|
1 » »
|
4,000
|
2,000
|
200
|
—
|
6,200
|
|
4 » »
|
16,000
|
8,000
|
800
|
—
|
24,800
|
lönen höjas
|
1 » »
|
4,000
|
2,000
|
—
|
—
|
6,000
|
med 500 kr.
|
17» »
|
68,000
|
34,000
|
—
|
—
|
102,000
|
|
1 distriktslandtmä-
|
|
|
|
|
|
tare
|
2,000
|
_
|
|
|
2,000
|
j Efter 5 år kan'
|
119 distriktslandtmä-
|
|
|
|
|
|
1 lönen höjas
1 med 400 kro-
|
tare .
|
238,000
|
|
|
|
238,000
|
1 nor, efter ytter-!
' ligare 5 år lika¬
ledes med 400
|
1 extra landtmätare
|
|
—
|
—
|
1,600
|
1,600
|
högst 39 extra landtmä-
|
|
|
|
|
|
kronor samt
|
tare .........
|
—
|
—
|
—
|
62,400
|
62,400
|
efter än ytter¬
ligare 5 år
|
1 amanuens
|
|
_
|
|
2,000
10,000
600
17,400
|
2,000
10,000
600
17,400
|
|
5 amanuenser
|
|
|
|
med 400 kr.
|
1 auskultant
|
|
|
|
|
29 anskri It ant er
|
|
|
|
|
vikariatsersättning för
|
|
|
|
|
uppehållande af förste
landtmätartjänst un¬
der semester
|
|
|
|
4,000
|
4,000
|
|
|
|
|
|
|
Summa
|
—
|
—
|
—
|
—
|
483,400
|
|
Anm. För distriktslandtmätare skall lönen med därtill hörande ålderstillägg utgöra
pensionsunderlag.
Hufvudgrunderna i det nu föreliggande omorganisationsförslaget
angifvas af departementschefen, enligt samma statsrådsprotokoll, vara
dels utbytande af det nuvarande systemet, enligt hvilket ifrågavarande
Statsutskottets Utlåtande N:o 84.
3
landtmätare uteslutande aflönas genom arfvoden enligt taxa af de
enskilda personer, som anlita deras tjänstebiträde, mot ett system,
hvarigenom de skulle aflönas såviil af staten med vissa bestämda belopp
som af don allmänhet, hvilken anlitar dem, genom arfvoden enligt eu
väsentligen nedsatt taxa, dels ock borttagandet af den nuvarande friheten
för allmänheten att inom vissa gränser välja den förrättningsman, den
önskar, samt af den därmed sammanhängande konkurrensen mellan
landtmätarna om förordnanden och införandet i stället af distriktsindelning
med skyldighet och rättighet för distriktslandtmätaren att i regel utföra
alla förrättningar inom distriktet. Genom taxans nedsättning skulle en
afsevärd lindring beredas allmänheten i dess landtmäterikostnader.
Beträffande utredningen i öfrigt i ärendet tillåter sig utskottet
att hänvisa till hvad statsrådsprotokollet därom innehåller.
Sedan lång tid tillbaka hafva önskemål framburits dels från den
jordbrukande allmähetens sida att kunna erhålla mindre kostsamma Jandt-
mäteriförrättningar och dels från landtmätarnas sida att icke uteslutande
vara hänvisade till den alltid ovissa inkomsten genom arfvoden af en¬
skilda personer för hvarje särskild, under konkurrens med yrkeskam¬
rater erhållen förrättning utan att i likhet med andra tjänstemän komma
i åtnjutande af en bestämd aflöning och få verka, enhvar inom sitt
eget bestämda område. Dessa onekligen behjärtansvärda önskemål
kunna uppenbarligen icke vinnas på annat sätt, än genom att staten
träder emellan; och då ifrågavarande tjänstemäns verksamhet är till
gagn icke blott för dem, som omedelbart anlita deras tjänstebiträde,
utan äfven för landet i dess helhet, synes billigheten kräfva, att staten
icke undandrager sig de uppoffringar, som i detta afseende kunna skä¬
ligen erfordras. Då nu genom det föreliggande förslaget denna ange¬
lägenhet synes kunna ordnas på ett lyckligt sätt, har utskottet, i öfver¬
ensstämmelse med de i ärendet hörda myndigheternas nästan enhälligt
uttalade gillande af förslaget, funnit sig böra biträda detsamma, dock
under den gifna förutsättningen, att den i utsikt ställda nedsättningen
af taxan för landtmäteriförrättningar kommer till stånd.
En af de i ärendet hörda länsstyrelserna har visserligen ifråga¬
satt, huruvida inrättandet af ett så stort antal distriktslandtmätar-
tjänster som det föreslagna vore behöflig! åtminstone för närvarande;
men då, enligt hvad utredningen gifver vid handen, för närvarande
omkring 185 landtmätare äro fullt sysselsatta af de göromål, som enligt
förslaget skulle utföras af tillsammans högst 160 distrikts- och extra
Utskottets ytt¬
rande.
4
Statsutskottets Utlåtande N:o 84.
landtmätare, samt någon minskning i dessa göromål icke torde kunna
under en öfverskådlig framtid förväntas inträda, har utskottet funnit
det icke vara tillrådligt att ytterligare begränsa antalet af berörda
landtmätare. Då sålunda någon nedsättning af antalet distrikts- och
extra landtmätare icke torde kunna vidtagas, synes ej heller, med
hänsyn till vikten däraf, att de extra landtmätarna må kunna påräkna
befordran till distriktslandtmätarbefattning vid ej alltför framskriden
ålder, någon rubbning i förslagets, enligt utskottets mening, väl
afvägda proportion mellan antalet distriktslandtmätare och extra landt¬
mätare böra ifrågakomma.
Emot den föreslagna aflöningsstaten, som beträffande förste landt¬
mätare, amanuenser och posten till vikariatsersättning öfverensstämmer
med hvad nästlidet års Riksdag därutinnan beslutat, har utskottet icke
något att erinra, liksom utskottet ej heller funnit anledning till anmärk¬
ning emot de för åtnjutande af de i staten för distriktslandtmätare
upptagna aflöningsförmånerna föreslagna, med hvad som redan enligt
1908 års Riksdags beslut föreskrifvits i fråga om åtnjutande af de för
förste landtmätare upptagna aflöningsförmånerna i hufvudsak öfverens¬
stämmande allmänna villkor och bestämmelser.
I fråga om möjligheten att bereda dem af nuvarande kommissions-
landtmätare och vice kommissionslandtmätare, som skäligen kunna göra
anspråk därpå, lämplig anställning enligt den nya staten, har departements¬
chefen till omförmälda statsrådsprotokoll uttalat, att detta icke skulle möta
svårighet, beroende, bland annat, därpå, att till landtmäteristaten hörde
en del personer, som antingen innehade annan statstjänst eller redan
åtnjöte pension af statsverket på annat håll. Med anledning häraf har
utskottet velat uttala den mening, att personer, som med annan statstjänst
förenat befattning som kommissionslandtmätare och vice kommissions¬
landtmätare eller efter erhållen pension ägnat sig åt sådan befattnings
utöfvande, synas vid fråga om befordran böra likställas med öfriga
sådana landtmätare; kommande gifvetvis beträffande deras pension de
i gällande lag angående civila tjänsteinnehafvares rätt till pension
intagna bestämmelser angående pensions förenande med lön eller pension
från annan statstjänst att vinna tillämpning.
Såsom förutsättning för den föreslagna distriktsindelningens ge¬
nomförande torde, såsom departementschefen ock framhållit, ändring i
13 § skiftesstadgan, hvilket författningsrum innehåller bestämmelser
om landtmätares förordnande till landtmäteriförrättning, erfordras; och
har Kungl. Maj:t äfven till Riksdagen aflåtit proposition i sådant syfte.
Däi'est Kungl. Maj:ts nu förevarande framställning vinner Riksdagens
Statsutskottets Utlåtande N:o 84.
5
bifall, lärer Riksdagen jämväl besluta den ändring i skiftesstadgan, som
däraf må föranledas.
Vidkommande slutligen kraf vet på anslag för vissa af distrikts-
landtmätarnas resor finner utskottet, i betraktande af det för utskottet
väl kända, af handlingarna i målet bestyrkta förhållandet, att vid en
del mindre landtmäteriförrättningar landtmätarens reseersättning uppgår
till högre belopp än arfvodet för förrättningen, hvadan gifvetvis åt¬
skilliga sådana mindre förrättningar till skada för den ordning och reda,
som bör råda beträffande äganderätten till jorden, aldrig komma till
stånd, förslaget om åliggande för distriktslandtmätarna att företaga regel¬
bundet återkommande resor genom distriktet för utförande af mindre
förrättningar synnerligen behjärtansvärdt. V id en sådan anordning
torde åtminstone en del af resekostnaden böra utgå af statsmedel; och
har utskottet icke något att erinra emot hvad Härutinnan föreslagits
eller emot beloppet af det för ändamålet äskade anslaget samt det-
sammas uppförande såsom förslagsanslag och å extra stat.
På grund af hvad sålunda anförts och i anslutning till Kungl.
Maj:ts förslag, får utskottet hemställa,
att Riksdagen må
a) godkänna följande afiöningsstat för landt-
mäteristaten i orterna att gälla från och med den 1
januari 1910:
6
Statsutskottets Utlåtande N:o 84.
1
|
Kronor
|
|
|
|
Tjänst-
|
Orts-
|
|
|
|
|
Lön
|
görings-
|
till-
|
Arf-
|
Summa
|
|
|
|
pen¬
ningar
|
tagg
|
voden
|
|
|
1 förste landtmätare
|
4,000
|
2,000
|
400
|
_
|
6,400
|
|
1 » »»
|
4,000
|
2,000
|
200
|
—
|
6,200
|
Efter 5 år kan:
|
4 „
|
10,000
|
8,000
|
800
|
—
|
24,800
|
J lönen höjasj
1 med 500 kr. i
1
|
* »» »
|
O
O
|
2,000
|
—
|
—
|
6,000
|
! 17 „
|
08,000
|
34,000
|
—
|
—
|
102,000
|
)
|
1 distriktslandtmä-
|
|
|
|
|
|
|
|
2,000
|
|
|
|
2,000
|
|
] 119 distriktslandtmä-
|
|
|
|
1 lönen höjas;
|' med 400 kr.,
|
|
238,000
|
|
|
|
238,000
|
j efter ytter-1
|
|
|
|
|
1 extra landtmätare
|
|
—
|
-
|
1,600
|
1,600
|
ligare 5 år!
likaledes
|
högst 39 extra landt-
|
|
|
|
|
|
med 400 kr.
|
|
|
|
|
62,400
|
62,400
|
samt efter
|
|
|
|
|
än ytterli-
|
|
|
|
|
2,000
|
2,000
|
gare ö år
|
|
|
|
|
I f
|
|
|
|
10,000
|
10,000
|
|
j o amanuenser ......
|
—
|
—
|
—
|
med 400 kr.
|
|
|
|
|
600
17,400
|
600
17,400
|
|
29 auskultant»- ......
vikariatsersättning
|
|
_
|
—
|
|
|
|
för uppehållande af
förste landtmätar-
tjänst under se-
|
|
|
|
4,000
|
4,000
|
!
|
|
|
|
|
|
Summa
|
— : —
|
_
|
—
|
483,400
|
:
|
Anm. För distriktslandtinätare skall lönen med därtill körande
ålderstillägg utgöra pensionsunderlag.
b) godkänna följande villkor och bestämmelser
för åtnjutande af de i samma stat för distriktslandt-
mätare upptagna aflöningsförmånerna, nämligen:
att distriktslandtinätare skall vara underkastad
såväl den vidsträcktare tjänstgöringsskyldighet eller
jämkning i åligganden som ock den reglering af tjänst-
göringsområde, eller förflyttning till annat tjänst-
göringsområde, som kan varda föreskrifven, vare sig
Statsutskottets Utlåtande N:o 84.
7
vid en möjligen inträdande förändrad organisation af
landtmäteristaten eller särskilda delar däraf eller eljest,
samt i sådant hänseende särskildt vara pliktig att
med bibehållande af den lön han innehar fullgöra de
nya eller förändrade tjänstegöromål, som efter en dylik
omorganisation kunna varda honom ålagda;
att med distriktslandtmätartjänst icke må förenas
annan tjänst å rikets, Riksdagens eller kommuns stat;
att med distriktslandtmätartjänst icke heller må
förenas vare sig uppdrag såsom ordförande eller leda¬
mot i styrelse för verk eller bolag, som är med Kungl.
Maj:ts oktroj försedt eller blifvit såsom aktiebolag
registreradt, eller befattning såsom tjänsteman i sådant
verk eller bolag eller annan tjänstebefattning af hvad
slag som helst, såframt ej landtmäteristyrelsen, uppå
därom gjord framställning och efter pröfning, att
ifrågavarande uppdrag eller tjänstebefattning ej må
anses inverka hinderligt för tjänstgöringen vid landt¬
mäteristaten, finner uppdraget eller befattningen kunna
få tills vidare mottagas och bibehållas;
att distriktslandtmätare, som åtnjuter tjänstledig¬
het, skall, därest han ej träffat aftal med vikarien om
dennes aflöningsvillkor, till vikarien afstå det arfvode
enligt taxa, hvilket belöper å de af vikarien verk¬
ställda tjänstegöromål;
att den, som af sjukdom hindras att förrätta sin
befattning, äger uppbära hela lönen, men att den, som
undfår ledighet för svag hälsas vårdande, enskilda
angelägenheter, tjänstgöring hos Riksdagen, dess ut¬
skott eller revisorer eller andra särskilda uppdrag
eller i behörig ordning afstänges från tjänstgöring eller
eljest är lagligen förhindrad att sköta befattningen,
kan förpliktas att under ledigheten, utöfver arfvode,
som nyss är sagdt, afstå så mycket af lönen, som
för tjänstens uppehållande erfordras eller eljest pröfvas
skäligt;
att aflöning ej må utgå till tjänsteman för tid,
hvarunder han afhållit sig från tjänstgöring utan att
hafva i vederbörlig ordning erhållit tjänstledighet eller
kunna styrka giltigt förfall;
8
Statsutskottets Utlåtande N:o 84.
att, därest tjänsteman varder afstängd från tjänst¬
göring eller i häkte tagen, den del af hans lön, som
icke af landtmäteristyrelsen pröfvas böra användas till
befattningens uppehållande, skall under tiden innehållas,
såvida ej landtmäteristyrelsen finner skäligt låta honom
uppbära något däraf;
att, vid sjukdomsförfall eller när det erfordras
för beredande af semester, distriktslandtmätare skall
vara skyldig att, om han förordnas att uppehålla förste-
landtmätartjänst, densamma, mot åtnjutande i först¬
nämnda fall af de för befattningen anslagna tjänst-
göringspenningar, men i senare fallet af däremot sva¬
rande belopp, bestrida, dock ej längre än samman-
lagdt tre månader under ett och samma kalenderår;
att beträffande tidpunkterna för de förhöjningar
af lönen efter viss tids fortsatt innehafvande af distrikts-
landtmätartjänst, som äro i staten medgifna, tidpunkten
för första förhöjningen bestämmes att inträda efter
fem år, under villkor att innehafvaren under mer än
fyra femtedelar af den tjänstetid, som erfordras för
att vinna nämnda förhöjning, med godt vitsord be-
stridt sin egen eller, på grund af förordnande, annan
statens tjänst eller fullgjort annat offentligt uppdrag,
och för andra förhöjningen, efter ytterligare fem år,
på samma villkor, samt för tredje förhöjningen, efter
än ytterligare fem år, äfvenledes på samma villkor,
under iakttagande, hvad hvar och en af omförmälda
löneförhöjningar angår, att den högre aflöningen ej
får tillträdas förr än vid början af kalenderåret näst
efter det, hvarunder den stadgade tjänsteåldern blifvit
uppnådd; börande löntagare, som förut varit kommis-
sionslandtmätare, därvid tillgodoräknas den tid, som
före den nya aflöningsstatens trädande i kraft förflutit
från det han tillträdt kommissionslandtmätarbefatt-
ningen;
att likväl löntagare, som, då han intjänat stadgad
tid för erhållande af löneförhöjning, redan uppnått den
lefnads- och tjänsteålder, som berättigar honom till
pension, icke må tillträda samma förhöjning;
Statsutskottets Utlåtande N:o 84.
9
att vid afgång från tjänsten till följd af afskeds¬
tagande, entledigande eller dödsfall lönen utgår till
månadens slut;
att i fråga om skyldighet att från tjänsten afgå
äfvensom i fråga om rätt till pension skall gälla hvad
i särskild lag angående civila tjänstinnehafvares rätt
till pension är vid tiden för samma lönestats ikraft¬
trädande eller, såvidt angår innehafvare af befattning,
som därefter tillträdes, vid tillträdet till befattningen
stadgadt; samt
att den, som tillträder den nya aflöningsstaten,
skall vara skyldig underkasta sig, efter Kungl. Maj:ts
bestämmande, omreglering af de extra inkomster, som
kunna åtfölja tjänstebefattning eller utgå för bestyr i
sammanhang därmed;
c) förklara, att de förutvarande innehafvare af
kommissionslandtmätarbefattning, hvilka icke erhålla
befordran till distriktslandtmätartjänst, skola varda bibe¬
hållna vid den rätt till pension, som hittills till¬
kommit dem;
d) höja det i riksstaten under nionde hufvudtiteln
uppförda ordinarie anslag till landtmäteristaten i orterna
från 161,400 kronor med 322,000 kronor till 483,400
kronor samt i anledning däraf jämväl höja anslaget
till landtmäteristaten i dess helhet, nu 233,400 kronor,
med samma belopp eller till 555,400 kronor; samt
e) å extra stat för år 1910 bevilja ett förslags¬
anslag å 30,000 kronor till bestridande af kostnaderna
för vissa af distriktslandtmätare företagna tjänsteresor.
Stockholm den 30 mars 1909.
På statsutskottets vägnar:
G. BILLING.
Herrar friherre C. H. Falkenberg och F. Berg hafva begärt få
autecknadt, att de icke deltagit i förestående ärendes behandling inom
utskottet.
Bih. till Riksd. Prof. 1909. 4 Sami. 1 Afd. 55 Höft.
2