Riksdagens Skrifvelse N:o 196.
1
N:o 196.
Uppläst och godkänd hos Första Kammaren den 25 maj 1909.
— — — — Andra Kammaren den 25 maj 1909.
Riksdagens skrifvelse till Konungen, i anledning af Kungl.
Maj:ts i statsverkspropositionen gjorda framställning
angående godkännande af postverkets utgiftsstater för dr
1910 rn. m.
(Statsutskottets utlåtande n:o 93 och memorial n:o 135.)
/
Till Konungen.
I den till Riksdagen den 14 januari 1909 aflåtna propositionen an¬
gående statsverkets tillstånd och behof har Eders Kungl. Maj:t under
punkt 4 af sjätte hufvudtiteln föreslagit Riksdagen
Bill. till Riksd. Prof. 1909. 10 Sami. 1 Afd. 1 Band. 52 Raft. (N:o 196.) 1
•>
Riksdagens Skrifvelse N:o 196.
dels medgifva,
att postdirektören Carl Axel Hasselrot, därest lian vid 1910 års
början ingår på 1910 års aflöningsstat och tillträder befattningen såsom
chef för det omorganiserade Stockholmsdistriktet, må äga att, så länge
han kvarstår i denna befattning eller vid annan befattning inom post¬
verket, som är jämförlig med eller högre än berörda chefsbefattning,
på öfvergångsstat uppbära, intill dess Hasselrot i laga ordning undfår
afsked med full pension, ett personligt lönetillägg, hvilket dock icke
skall grundlägga rätt till högre pension, med så stort belopp, att hans
aflöning kommer att sammanlagdt utgöra 13,000 kronor för år;
att postdirektören i Göteborg Frans Broberg må å postverkets pen-
sionsstat tilldelas en årlig pension af 5,600 kronor, med villkor att
Broberg från tjänsten afgår under år 1909, och med rätt för honom
att åtnjuta pensionen redan från och med den 1 oktober 1909, därest
Broberg därförinnan erhåller nådigt afsked, men i annat fall från och
med månaden näst efter den, hvarunder afsked varder honom beviljadt;
att matrosen å postångfartyget Oland Johan August Lundberg må
å samma stat tilldelas ett årligt understöd af 60 kronor, att till honom
utbetalas från och med 1909 års början;
att matrosen å nämnda postångfartyg Sven Gottfrid Pettersson må
å samma stat tilldelas ett årligt understöd af 135 kronor, att till honom
utbetalas från och med 1909 års början;
att den provision å frankotecken, som enligt nu gällande bestäm¬
melser utgår till poststationers eller ångbåtspostexpeditioners föreståndare,
samt den rabatt å frankotecken, som åtnjutes af antagna särskilda
frankoteckensförsäljare eller af allmänheten vid partiköp, må med 1910
års ingång upphöra;
att, då poststationsföreståndare, som varit medelst personligt kon¬
trakt anställd, eller landtbrefbärare afgår från sin befattning efter att
hafva tjänstgjort, poststationsföreståndare minst 25 år och landtbref¬
bärare minst 30 år, må, därest den afgångne visas vara i behöfvande
omständigheter, till honom utbetalas årligt understöd med lämpligt
belopp, dock högst hvad som motsvarar för poststationsföreståndare
hälften af det arfvode och för landtbrefbärare hälften af den ersättning,
som till enhvar senast utgått från postverket;
dels — under förutsättning att Eders Kungl. Maj:t beträffande nu
utgående sportelinkomster meddelar bestämmelser i enlighet med de i
statsrådsprotokollet den 12 januari 1909 af föredragande departements¬
chefen förordade grunder — godkänna de nu framlagda förslagen till
utgiftsstater för postverket, att tillämpas under år 1910 och till aflö-
3
Riksdagens Skrifvelse N:o 196.
ningsreglemente för tjänstemän vid postverket jämte till detta regle¬
mente hörande öfvergångsbestämmelser, samt på grund häraf bestämma
postverkets anslag, förslagsvis, till 21,065,000 kronor, att utgå direkt
af postmedlen;
dels medgifva, att antalet i staterna uppförda manliga och kvinnliga
postexpeditörsbefattningar må i erforderlig mån jämkas, under villkor
att sammanlagda antalet, eller 1,022, icke må öfverskridas;
dels och medgifva, att för posthusbygget i Trelleborg må, utöfver
det å postverkets stat för år 1910 anvisade anslag af högst 160,000
kronor, användas den under statskontorets förvaltning ställda fond till
posthusbyggnader.
Hvad först angår frågan om generalpoststyrelsens organisation har
Riksdagen funnit Eders Kungl. Maj:ts förslag vara grundadt på fullt riktiga
principer. Inom en förvaltningsgren, hvilken är stadd i så stark utveckling
som postverket, måste det vara af synnerlig vikt, att handläggningen af
förekommande ärenden såvidt möjligt underlättas. Såsom ledande grund¬
tankar för vinnande af detta mål har af de särskilda kommitterade,
som i förevarande ärende afgifvit betänkande och förslag, främst angif¬
va, att intet ärende bör handläggas i högre instans, än ärendets be¬
skaffenhet föranleder, samt att arbetsmetoderna inom generalpoststyrelsen
böra i görligaste mån förenklas. Med tillämpning af dessa grundsatser
skulle en del ärenden, som nu afgöras inom generalpoststyrelsen, öfverflyttas
till distriktsförvaltningarna samt vissa mål af enklare beskaffenhet, hvilka
nu beredas eller afgöras af byråcheferna, öfverlämnas till handäggning
af sekreterare eller andra å de särskilda byråerna anställda tjänstemän.
Genom denna omläggning skulle möjlighet vinnas att, trots den fortgå¬
ende stegringen i postverkets rörelse, indraga en af generalpoststyrelsens
fem byråer. På grund af dessa förändringar skulle emellertid hädanefter
ökade kraf komma att ställas på generalpoststyrelsens personal, och det
har fördenskull ansetts vara af vikt, att denna personal må äga den
kompetens och den särskilda fackinsikt, som af de förändrade förhål¬
landena betingas. Det måste ock, enligt Riksdagens mening, anses såsom
en riktig tillämpning af de för omorganisationen uppställda grund¬
tankarna, att, såsom nu är afsedt, personer med postal fackutbildning
må kunna i större utsträckning, än hittills varit möjligt, anlitas för
tjänstgöring inom postverkets styrelse. Och hvad särskildt beträffar
förslaget därom, att i generalpoststyrelsen må anställas ett antal förste
4
'Riksdagens Skrifvelse N:o 196.
postexpeditörer och postexpeditörer, har Riksdagen ansett det vara en
gifven fördel, att därigenom det nuvarande extra-ordinariesystemet inom
styrelsen kan för framtiden högst väsentligt begränsas, utan att dock
kostnaderna komma att stiga till samma belopp, som skulle betingas af
den ökning i antalet ordinarie tjänstemän, hvilken, äfven med bibehål¬
lande af den nuvarande organisationen, utan tvifvel skulle befinnas
nödvändig.
Riksdagen finner sig äfven kunna biträda hvad i statsrådsprotokollet
uttalas därom, att generalpoststyrelsen, såsom utgörande öfverstyrelse
öfver ett stort kommunikationsverk, bör erhålla en därefter lämpad
organisation. I de förslag till omorganisation af generalpoststyrelsen, som
nu af Eders Kungl. Maj:t framlagts och Indika i åtskilliga delar ansluta sig
till den nyligen genomförda omorganisationen af styrelserna för statens
öfriga kommunikationsverk, järnvägarna och telegrafverket, synes dock
tillbörligt afseende vara fäst vid de olikartade förhållanden, som städse
måste förekomma inom de skilda verken.
Beträffande den dagliga tjänstgöringstiden inom generalpoststyrelsen
hafva de särskilda kommitterade hemställt, att den ordinarie personalen
hos generalpoststyrelsen må, i likhet med personalen vid järnvägs- och tele¬
grafstyrelserna, tillförbindas att i regel vara å tjänsterummet tillstädes minst
sju effektiva timmar hvarje söckendag. Denna hemställan har biträdts af
föredragande departementschefen, som därvid förklarat sin afsikt vara att,
såvida det föreslagna aflöningsreglementet blefve godkändt, föreslå Eders
Kungl. Maj:t att rörande den dagliga tjänstgöringstiden i generalpoststy¬
relsen utfärda enahanda bestämmelser, som i anledning af 1907 års Riks¬
dags beslut fastställdes beträffande järnvägs- och telegrafstvrelserna. På
sätt vid löneregleringarna för dessa ämbetsverk ägt rum, har emellertid
Riksdagen ansett utfärdandet af dylika bestämmelser böra uppställas
såsom förutsättning för Riksdagens beslut rörande godkännande af nytt
aflöningsreglemente för tjänstemän vid postverket, och har fördenskull,
jämte det åt § 18 i detta reglemente gifvits följande lydelse: »Enhvar,
som den 1 januari 1910 eller senare tillträder befattning såsom tjänste¬
man vid postverket, är pliktig att underkasta sig reglementets villkor
och bestämmelser», efter aflöningsreglementet införts ett så lydande
stadgande:
»Detta aflöningsreglemente skall lända till efterrättelse från och med
den 1 januari 1910 under förutsättning, att, hvad generalpoststyrelsen
angår, Kungl. Maj:t dessförinnan meddelar föreskrift därom, att samtliga
ordinarie tjänstemän skola, i den män ej undantag kunna anses böra
stadgas eller för särskilda fall efter pröfning medgifvas, vara å tjänste¬
rummet tillstädes minst sju effektiva timmar hvarje söckendag.»
Riksdagens Skrifvelse N:o 106.
5
Med afseende å livad Eders Kungl. Maj:t i öfrigt hemställt rörande
generalpoststyrelsens organisation, bär Riksdagen icke funnit anledning till
erinran mot annat än förslaget om anställande å generalpoststyrelsens
tredje byrå af en särskild arkivarie och bibliotekarie. Det synes Riks¬
dagen visserligen vara af vikt, att en särskild tjänsteman finnes att till¬
gå för utförande af de göromål, som i första rummet skolat åligga denna
arkivarie och bibliotekarie, men har Riksdagen i likhet med kommissionen
ansett, att ifrågavarande befattning lämpligen bör kunna uppdragas åt
en förste postexpeditör. Riksdagen håller jämväl före, att äfven en sådan
tjänsteman bör, såsom beträffande den föreslagna arkivarien och biblio¬
tekarien ifrågasatts, kunna till en del sysselsättas med andra uppdrag än
rena arkivarie- och bibliotekariegöromål.
Riksdagen har icke förbisett, att till äfventyrs under någon begränsad
tid särskild arbetshjälp kan vara af nöden för att bringa generalpost¬
styrelsens arkiv och bibliotek i ett ordnadt och tidsenligt skick, men
Riksdagen föreställer sig, att, därest ett dylikt behof föreligger, det¬
samma kan tillgodoses genom ett tillfälligt anslag, hvarom i sådant fall
framställning torde vara att framdeles förvänta.
Genom Riksdagens beslut om anställande af en förste postexpedi¬
tör i stället för en arkivarie och bibliotekarie kommer antalet förste
postexpeditörer i generalpoststyrelsen att utgöra 17 i stället för 16 en¬
ligt Eders Kungl. Maj:ts förslag. Detta utbyte föranleder dock icke
någon ändring i aflöningsstatens slutsumma.
Mot förslaget därom, att ytterligare 7 vaktmästare hos generalpost¬
styrelsen skulle uppföras på ordinarie stat, har Riksdagen icke funnit
något att erinra. Vid den granskning, som Riksdagen företagit af
Eders Kungl. Maj:ts framställning, i hvad den afser aflöningsförhållan-
dena vid generalpoststyrelsen, har det synts Riksdagen, att de föreslagna
aflöningssatserna äro väl afvägda, och har Riksdagen ej heller i öfrigt
funnit anledning att här framställa någon erinran.
Den af Eders Kungl. Maj:t föreslagna förstärkningen af distrikts-
förvaltningarnas personal har Riksdagen funnit vara motiverad sär¬
skilt därigenom, att åtskilliga grupper af ärenden, kvilka nu handläg¬
gas i generalpoststyrelsen, skulle vid den nya organisationens genom¬
förande öfverflyttas till distriktsförvaltningarna, under det att samtidigt
distriktsförvaltningarnas antal skulle minskas. Hvad Eders Kungl. Maj:t
i öfrigt i denna del föreslagit har ej heller gifvit Riksdagen anledning
att framställa någon erinran.
Enligt Eders Kungl. Maj:ts förslag skulle hela antalet postkontor
å 1910 års stat utgöra 250, däri inberäknadt de nuvarande filialpostkon¬
6
Riksdagens Skrifvelse N:o 19G.
toren, livilka, i sammanhang med de föreslagna förändringarna i distrikts-
indelningen, skulle ombildas till själfständiga postkontor. Mot hvad
Eders Kungl. Maj:t i detta afseende föreslagit har Riksdagen icke
funnit något att erinra.
För den omklassificering af postkontoren, som i Eders Kungl. Maj:ts
förslag afses och hvilken bland annat sammanhänger med den indragning
af nu utgående uppbörds- och frimärksprovision samt sportler, hvarom
i det följande förmäles, synas giltiga skäl vara anförda, och har ej heller
Riksdagen någon erinran att göra däremot, att postkontoren inom samtliga
klasser hädanefter angifvas i staterna endast till antalet.
Hvad angår antalet biträdande tjänstemän vid distrikts- och lokal¬
förvaltningarna, har Riksdagen funnit, att den högst betydande ökning i
den biträdande ordinarie personalen, som, till följd af postverkets snabba
utveckling, under senare tider vidtagits, så godt som uteshitande afsett
antalet postexpeditörer och postbetjänte. I öfrigt har under senare tider
nästan ingen annan förstärkning af den biträdande ordinarie personalen
ägt rum, än att från 1903 års ingång vid postkontor af första och
andra klass en förste postexpeditör varit på förordnande anställd såsom
postmästarens närmaste man. Det har under dessa förhållanden synts
Riksdsgen angeläget, att vid den nya organisationens genomförande den
öfverordnade personalen vid postkontoren i erforderlig mån förstärkes,
och Riksdagen har därför, samt då tillräcklig erfarenhet numera torde
föreligga rörande den med 1903 års ingång vidtagna anordningen att
vid de större postkontoren anställa förste postexpeditörer, icke funnit
anledning att framställa någon erinran mot uppförande å stat af förste
kontrollörer, kontrollörer och förste postexpeditörer i enlighet med Eders
Kungl. Maj:ts förslag.
Eders Kungl. Maj:ts framställning rörande antalet postexpeditörer
hvilar på den grundsatsen, att befordran till ordinarie postexpeditör i regel
bör vinnas efter en extra tjänstetid af vid pass 5 år, hvarvid emellertid
föredragande departementschefen gjort den erinran, att denna grundsats
bör tillämpas allenast i den mån densamma låter sig förenas med post¬
verkets behof af arbetskrafter. Hvad i detta afseende förekommit har
icke gifvit Riksdagen anledning att göra någon erinran.
På det att orättvisa i afseende å befordran af de manliga och
kvinnliga e. o. postexpeditörerna må förebyggas, skulle, enligt hvad af
Eders Kungl. Maj:t är föreslaget, antalet i staterna uppförda manliga
och kvinnliga postexpeditörsbefattningar kunna i erforderlig män jäm¬
kas, under villkor att sammanlagda antalet, eller 1,022, icke må öfver-
skridas, och har Riksdaden funnit sig böra lämna det härutinnan begärda
medgifvandet.
7
Riksdagens Skrifvelse N:o 196.
Hvad därefter vidkommer aflöningar för tjänstemän vid distrikts-
och lokalförvaltningarna, bär Riksdagen ansett sig böra bifalla Eders
Kungl. Maj:ts förslag därom, att den vid postkontoren utgående upp¬
börds- och frimärksprovisionen må fullständigt borttagas.
Enligt hvad i statsrådsprotokollet anföres, är det äfven afsedt, att
alla till postförvaltare eller andra tjänstemän vid postkontoren för den
egentliga posttjänsten utgående sportler skola indragas till postverket,
dock att, till undvikande af alltför brådstörtade rubbningar, denna
indragning skulle ske successivt under en nioårig öfvergångsperiod.
Häremot har Riksdagen icke funnit något att erinra, och har, på sätt
Eders Kungl. Maj:t föreslagit, Riksdagens beslut rörande godkännande
af 1910 års utgiftsstater samt aflöningsreglementet med tillhörande
öfvergångsbestämmelser gjorts beroende af den förutsättningen, att Eders
Kungl. Maj:t beträffande nu utgående sportelinkomster meddelar bestäm¬
melser i enlighet med de i statsrådsprotokollet af departementschefen
förordade grunder.
Ej heller i öfriga delar har Eders Kungl. Maj:ts förslag rörande
aflöningarna till distrikts- och lokalförvaltningarnas tjäestemän gifvit
Riksdagen anledning till någon erinran.
I en inom Riksdagen väckt motion har föreslagits, bland annat,
att arfvodet till de fast anställda förste postbetjänte fördelas så, att
160 kronor tillhöra, lönen och 80 kronor tjänstgöringspenningarna genast
vid tillträdet till den fasta anställningen; och
att i aflöningsreglementet i stället för benämningen »förste postman»
insättas de af distriktscheferna (sid. 166 i propositionen) föreslagna tit¬
larna: kontorsbiträde, postförman, förste postiljon, förste postvaktmästare,
värdebrefbärare och i stället för »postman» de likaledes af distrikts¬
cheferna föreslagna titlarna: postiljon, postvaktmästare och brefbärare.
Beträffande den första af dessa punkter har Riksdagen visserligen
icke kunnat biträda framställningen i dess helhet, men då i motionen
påpekats, att, med tillämpning af de utaf Eders Kungl. Maj:t föreslagna
bestämmelserna, åtskilliga äldre förste postbetjänte, hvilka med 1910 års
ingång kunde komma att befordras till någon af de förste postmanna-
befattningar, som enligt Eders Kungl. Maj:ts förslag skulle uppföras å
stat, skulle uppnå pensionsåldern inom kortare tid än tio år och således
vid sin afgång från tjänsten icke komma i åtnjutande af pension med
samma belopp, som skulle tillkomma deras yngre kamrater, hvilka först
vid en aflägsnare tidpunkt lämnade sin befattning, har Riksdagen funnit
sig böra, i anledning af förevarande motion, till § 2 i de föreslagna
öfvergångsbestämmelserna foga ett tillägg af innehåll, att tjänsteman al
8
Riksdagens Skrifvelse N:o 196.
lägre grad, Korn vid ingången af år 1910 tillträder någon af ifrågava¬
rande befattningar och som intill utgången af år 1909 innehaft uppdrag
att tills vidare vara förste postbetjänt, äger att, om han vid berörda
tidpunkt uppnått 55 lefnadsår, af den honom tillkommande aflöningen
beräkna 960 kronor såsom lön.
Vidare har Riksdagen beslutat, att i utgiftsstaterna, aflöningsregle-
mentet och öfvergångsbestämmelserna skola i stället för benämningen
»förste postman» insättas titlarna »förste postvaktmästare, förste postiljon»
och i stället för »postman» titlarna »postvaktmästare, postiljon» äfvensom
att i aflöningsreglementet benämningen »vaktmästare» skall utbytas mot
»vaktmästare hos generalpoststyrelsen». Benämningarna förste postvakt¬
mästare och postvaktmästare skulle afse sådan personal, som tjänstgör
vid fasta postanstalter, och benämningarna förste postiljon och postiljon
sådan personal, som tjänstgör vid ambulanta postanstalter eller beledsagar
landsvägspost.
Med de ändringar, hvarom ofvan förmäles, har Riksdagen funnit
sig böra biträda de särskilda förslag, som af Eders Kungl. Maj:t fram¬
lagts rörande postbetjänte.
Hvad af Eders Kungl. Maj:t föreslagits rörande anslag till ortstillägg
och till arfvoden åt extra tjänstemän, vikariatsersättning m. m. har icke
gifvit Riksdagen anledning till någon erinran.
Beträffande därefter »öfriga anslag» har Riksdagen icke funnit an¬
ledning att framställa någon anmärkning mot Eders Kungl. Maj :ts förslag
i denna del. Riksdagen har sålunda bifallit de särskilda framställningar,
som i propositionen innehållas dels rörande indragning af den nu ut¬
gående provisionen till föreståndare för poststationer och ångbåtspost-
expeditioner äfvensom af den rabatt, som nu är medgifven vid köp af
större partier frankotecken, dels rörande årligt understöd, under vissa
villkor, till poststationsföreståndare och landtbrefbärare efter sådan
funktionärs afgång från sin befattning.
I fråga om öfvergångsstaten har Riksdagen ansett sig böra bifalla
Eders Kungl. Maj:ts förslag rörande personligt lönetillägg till postdirek¬
tören Hasselrot samt i öfrigt ej funnit anledning till någon anmärkning.
Riksdagen har beträffande pensionsstaten jämväl ansett sig böra
bifalla Eders Kungl. Maj:ts förslag rörande pension till postdirektören
Broberg samt årliga understöd till matroserna Lundberg och Pettersson.
Öfriga af Eders Kungl. Maj:t gjorda framställningar under denna rubrik
hafva icke heller gifvit Riksdagen anledning till någon erinran.
På framställning af enskild motionär har Riksdagen vidare beslutat
att bevilja postföraren Anders Johan Johansson i Furusund, född den
Riksdagens Skrifvelse N:o 19(i. •'
27 juli 183G, ett årligt understöd af 300 kronor att af postmedel utgå
l‘rån och med dagen för hans afgång från sin befattning.
Mot Eders Kungl. Maj:ts förslag rörande anslagen till postbefordran
har Riksdagen icke funnit något att erinra.
Beträffande det under rubriken omkostnader uppförda anslaget till
undervisningskurser, har Riksdagen icke ansett sig böra göra någon
erinran mot att deltagare i postelevkurs må, på sätt ifrågasatts, under
den praktiska delen af dylik kurs komma i åtnjutande af någon ersätt¬
ning. Riksdagen har 'emellertid velat i detta sammanhang fram¬
hålla, att, då åtgärder alltjämt vidtagas i det synnerligen beaktans-
värda syftet att till betjänte öfverflytta en del arbete, som förut ålegat
tjänstemän, behofvet af nya tjänstemän vid postverket torde under den
närmaste tiden komma att blifva förhållandevis ringa samt att till följd
däraf nya postelevkurser torde böra tills vidare anordnas endast spar¬
samt och med ett begränsadt antal deltagare. Då emellertid i hvarje
fall reservpersonal alltid måste finnas tillgänglig för att fylla de vakan-
ser som uppkomma genom dödsfall, afskedstagande in. m., samt det
anslag, hvarom nu är fråga, skulle afses ej blott för postelevkurser, utan
äfven för den högre postexamen, som lärer komma att äga rum under
år 1910, har Riksdagen ansett sig ej böra besluta någon nedsättning
i det för nämnda år äskade anslagsbeloppet.
Hvad Eders Kungl. Maj:t hemställt rörande . öfriga anslag under
rubriken omkostnader äfvensom rörande anslagen till oförutsedda utgifter
samt afkortningar och restitutioner har icke gifvit Riksdagen anledning
till någon anmärkning.
I fråga om nybyggnader har Eders Kungl. Maj:t föreslagit, att
till uppförande af ett posthus i Trelleborg må på 1910 års stat upp¬
tagas ett anslag af 160,000 kronor äfvensom att Riksdagen må med¬
gifva, att för detta posthusbygge må, utöfver nämnda anslag, användas
den under statskontorets förvaltning ställda fond till posthusbyggnader.
Enligt hvad af statsrådsprotokollet framgår, har vid uppgörandet af de
nu föreliggande ritningarna till ifrågavarande posthus afseende särskild!
blifvit fäst därvid, att tredje våningen skulle erhålla en sådan anordning
med hänsyn till väggar in! m., att lokalerna framdeles med lätthet kunde
apteras för telegrafverkets behof, därest telegrafverket skulle finna det
lämpligt att vid utgången af dess nuvarande hyresaftal om lokal för
verkets station i Trelleborg, år 1917, flytta densamma till posthuset.
Riksdagen, som inhämtat, att de uppgjorda ritningarna vant före¬
mål för granskning inom telegrafstyrelsen, har icke funnit sig böra göra
Bih. till Riksd. Prof. 1909. 10 Sami. 1 Afd. 1 Band. 52 Höft. 2
10 Riksdagens Skrifvelse N:o 196.
någon erinran mot hvad Eders Kungl. Maj:t i förevarande hänseende
föreslagit.
I anledning af en inom Riksdagen väckt motion har Riksdagen beslutat
dels medgifva, att tjänsteman vid postverkets distrikts- eller lokalförvalt¬
ningar, hvilken, med inräknande af extra inkomster och sportler, å sin
innehafvande tjänst vid postverket skulle under år 1909 erhålla lägre
inkomst än den aflöning, som han, enligt aflöningsreglementet och öfver-
gångsbestämmelserna för 1910 års stat, skulle hafva åtnjutit, därest nämnda
reglemente och öfvergångsbestämmelser år 1909 varit gällande, må, i enlig¬
het med närmare bestämmelser, som må af Eders Kungl. Maj:t utfärdas,
såsom personligt aflöningstillägg under år 1909 äga att uppbära skillnaden
mellan berörda inkomst- och aflöningsbelopp; dock att tjänsteman icke
under något förhållande må genom detta personliga aflöningstillägg komma
i åtnjutande af högre behållen inkomst af tjänsten än honom skulle till—
godokomma under år 1910 efter afdrag af afgifterna för egen pensio¬
nering; samt dels för ifrågavarande ändamål å extra stat för år 1910
under sjätte hufvud titeln anvisa ett förslagsanslag å 580,000 kronor,
med rätt för Eders Kungl. Maj:t att låta förskottsvis under innevarande
år af tillgängliga medel anordna erforderligt belopp.
Hvad därefter A7idkommer det af Eders Kungl. Maj:t framlagda för¬
slaget till aflöningsreglemente med tillhörande öfvergångsbestämmelser,
har i en inom Riksdagen väckt motion föreslagits, att de kvinnliga
posttjänstemän, som för närvarande äro placerade inom andra lönegraden,
skola vid öfvergång till nya lönestaten i hvarje befattning åtnjuta dels
i ordinarie aflöning ett belopp, som ej får understiga hvad för när¬
varande i sådant afseende tillkommer dem, med tillägg därutöfver af
dyrortstilhigg enligt nya staten, och dels pension, ej understigande hvad
de för närvarande äro berättigade till.
Riksdagen har funnit hvad i denna motion anförts beträffande
pensionen förtjäna beaktande. En kvinnlig postexpeditör i andra löne¬
graden är enligt nu gällande stat berättigad till erhållande af en pen¬
sion af 2,100 kronor. Därest sådan tjänsteman befordras till post¬
mästare enligt den nya staten, blir pensionen i fjärde klassen 1,800
kronor och i tredje klassen 1,900 kixmor, i båda fallen en minskning i
den pension, som nu tillkommer obefordrad kvinnlig postexpeditör i
andra lönegraden. Då det synes Riksdagen billigt, att en kvinnlig post¬
expeditör af andra lönegraden, som vinner befordran enligt den nya
staten, icke lider minskning i sina nuvarande pensionsförmåner, kar
Riksdagen ansett sig böra biträda den i motionen gjorda framställning,
11
Riksdagens Skrifvelse N:o 196.
i hvad den afser pensionen, och har i anslutning härtill ett särskilt
moment tillsatts i § 4 af öfvergångsbestämmelserna.
Mot förslaget till aflöningsreglemente med tillhörande öfvergångs-
bestämmelser, i ofvan ej berörda delar, har Riksdagen icke funnit något
att erinra.
Under åberopande af hvad sålunda blifvit anfördt, får Riksdagen
anmäla,
att Riksdagen i anledning af Eders Kungl. Maj:ts
förevarande framställning och inom Riksdagen väckta
motioner
dels medgifvit, att postdirektören Carl Axel Hassel¬
rot, därest han vid 1910 års början ingår på 1910 års
aflöningsstat och tillträder befattningen såsom chef för
det omorganiserade Stockholmsdistriktet, må äga att,
så länge han kvarstår i denna befattning eller vid
annan befattning inom postverket, som är jämförlig
med eller högre än berörda chefsbefattning, på öfver-
gångsstat uppbära, intill dess Hasselrot i laga ordning
undfår afsked med full pension, ett personligt löne¬
tillägg, hvilket dock icke skall grundlägga rätt till
högre pension, med så stort belopp, att hans aflöning
kommer att sammanlagdt utgöra 13,000 kronor för år;
dels medgifvit, att postdirektören i Göteborg Frans
Broberg må å postverkets pensionsstat tilldelas en årlig
pension af 5,600 kronor, med villkor att Broberg från
tjänsten afgår under år 1909, och med rätt för honom
att åtnjuta pensionen redan från och med den 1 oktober
1909, därest Broberg därförinnan erhåller afsked, men
i annat fall från och med månaden näst efter den, hvar¬
under afsked varder honom beviljadt;
dels medgifvit, att matrosen å postångfartyget Öland
Johan August Lundberg må å samma stat tilldelas ett
årligt understöd af 60 kronor, att till honom utbetalas
från och med 1909 års början;
dels medgifvit, att matrosen å nämnda postång¬
fartyg Sven Gottfrid Pettersson må å samma stat till¬
delas ett årligt understöd af 135 kronor, att till honom
utbetalas från och med 1909 års början;
12
Riksdagens Skrifvelse N:o 196.
dels medgifvit, att den provision å frankotecken,
som enligt nu gällande bestämmelser utgår till post¬
stationers eller ångbåtspostexpeditioners föreståndare,
samt den rabatt å frankotecken, som åtnjutes af an¬
tagna särskilda frankoteckensförsäljare eller af allmän¬
heten vid partiköp, må med 1910 års ingång upphöra;
dels medgifvit, att då poststationsföreståndare, som
varit medelst personligt kontrakt anställd, eller landt-
brefbärare afgår från sin befattning efter att hafva
tjänstgjort, poststationsföreståndare minst 25 år och
landtbrefbärare minst 30 år, må, därest den afgångne
visas vara i behöfvande omständigheter, till honom
utbetalas årligt understöd med lämpligt belopp, dock
högst hvad som motsvarar för poststationsföreståndare
hälften af det arfvode och för landtbrefbärare hälften af den
ersättning, som till enhvar senast utgått från postverket;
dels, under förutsättning att Eders Kungl. Maj:t
beträffande nu utgående sportelinkomster meddelar be¬
stämmelser i enlighet med de i statsrådsprotokollet
den 12 januari 1909 af föredragande departements¬
chefen förordade grunder, godkänt de vid denna skrif¬
velse fogade förslag till utgiftsstater för postverket att
tillämpas under år 1910 (Bil. A) och till aflönings-
reglemente för tjänstemän vid postverket jämte till
detta reglemente hörande öfvergångsbestämmelser (Bil.
B) samt på grund häraf bestämt postverkets anslag,
förslagsvis, till 21,065,000 kronor, att utgå direkt af
postmedlen;
dels medgifvit, att antalet i staterna uppförda man¬
liga och kvinnliga postexpeditörsbefattningar må i
erforderlig mån jämkas, under villkor att sammanlagda
antalet, eller 1,022, icke må öfverskridas;
dels medgifvit, att för posthusbygget i Trelleborg
må, utöfver det å postverkets stat för år 1910 anvisade
anslag af högst 160,000 kronor, användas den under stats¬
kontorets ftffvaltning ställda fond till posthusbyggnader;
dels medgifvit, att tjänsteman vid postverkets
distrikts- sller lokalförvaltningar, hvilken, med inräk¬
nande af extra inkomster och sportler, å sin inne¬
hafvande tjänst vid postverket skulle under år 1909
13
liiksäagens Skrifvelse N:o 10(i.
erhålla lägre inkomst än den aflöning, som lian, enligt
aflöningsreglementet och övergångsbestämmelserna för
1910 års stat, skulle hafva åtnjutit, därest nämnda
reglemente och öfvergångsbestämmelser år 1909 varit
gällande, må, i enlighet med närmare bestämmelser,
som af Eders Kungl. Maj:t utfärdas, såsom personligt
aflöningstillägg under år 1909 äga att uppbära skill¬
naden mellan berörda inkomst- och aflöningsbelo p p,
dock att tjänsteman icke under något förhållande må
genom' detta personliga aflöningstillägg komma i åt¬
njutande af högre behållen inkomst af tjänsten än
honom skulle tillgodokomma under år 1910 efter af¬
drag af afgifterna för egen pensionering; samt
dels för det i näst föregående punkt emförmälda
ändamål å extra stat för år 1910 under sjätte hufvud-
titeln anvisat ett förslagsanslag å 580,000 kronor, med
rätt för Eders Kungl. Maj:t att låta förskottsvis under
innevarande år af tillgängliga medel anordna erforder¬
ligt belopp; samt
dels beslutat att bevilja postföraren Anders Johan
Johansson i Furusund, född den 27 juli 1836, ett årligt
understöd af 300 kronor att af postmedel utgå från
och med dagen för hans afgång från sin befattning.
Stockholm den 25 maj 1909.
Med undersåtlig vördnad.
14
Riksdagens Skrifvelse N:o 196.
/
Bil. A.
Utgiftsstater för postverket
att tillämpas under år 1910.
A. Aflöning^.
1. Generalpoststyrelsen.
Generalpostdirektören....................
4 byråchefer
1 kamrerare
5 sekreterare
3 förste aktuarier
2 intendenter
1 ombudsman
1 aktuarie
1 förrådsförvaltare
7 notarier
1 registrator
5 revisorer
2 revisorer och bokhållare
(8,000—9,000 kr.) förslagsvis
(6,000-7,000 »)
(6,000-7,000 » )
(5,000—6,500 » )
(5,000—6,500 » )
(5,000—6,500 ») »
(4,200—5,500 »)
(4,200—5,500 ») »
(4,200—5,500 » )
(4,200-5,500 » )
(4,200—5,500 » ) »
(4,200—5,500 » ) .>
17 förste postexpeditörer, manliga (3,200—4,200 » )
12 postexpeditörer, » (1,800—3,800 » )
20 “ , kvinnliga (1,500—2,100 » ) »
19 vaktmästare (1,140—1,650 » )
Förste vaktmästaren, arfvode.................
Ortstillägg, förslagsvis
Arfvoden åt extra tjänstemän, vikariatsersättning m. m., för¬
slagsvis .....................
13.000
36.000
7.000
33.000
17.000
13.000
5.000
5,000
. 5,500
32.300
5.000
26,600
10,500
65.000
38,400
36.000
24.300
200
20.000
50.000
442,800
442,800 I—|
Transport|
Riksdagens Skrifvelse N:o 196.
15
|
|
|
K
|
ron
|
O
|
r.
|
|
Transport
|
—
|
—
|
442,800
|
—
|
|
|
2. Distrikts■ och lokalförvaltningarna.
|
|
|
|
|
|
|
|
6 postdirektörer (7,000—8,000 kr.) förslagsvis
|
48,000
|
—
|
|
|
|
|
9 postmästare af klass 1 A (5,500—7,000 » )
|
»
|
■) 64,200
|
—
|
|
|
|
|
21 .. » » 111 (5,000—6,500 » )
|
»
|
132,000
|
—
|
|
|
|
|
6 öfvcrkontrollörer (5,000—6,500 » )
|
»
|
31,500
|
—
|
|
|
|
|
18 postmästare af klass 2 A (4,600—6,000 » )
|
|
104,100
|
—
|
|
|
|
|
7 förste kontrollörer (4,600—6,000 » )
|
>»
|
41,000
|
—
|
|
|
|
|
26 postmästare af klass 2 B (4,200—5,500 » )
|
»
|
138,000
|
—
|
|
|
|
|
(manlig 3,800 —5,000 » 1
76 » » » 31 ’ )
|
)>
|
379,600
|
_
|
|
|
|
|
(kvinnlig 2,900—3,400 » J
|
|
|
|
|
|
|
|
52 kontrollörer (3,800—5,000 » )
|
)>
|
250,000
|
—
|
|
|
|
|
(manlig 3,500—4,600 » 1
|
|
|
|
|
|
|
|
100 postmästare af klass 4< ____ „ „__ 1
|
»
|
443,400
|
—
|
|
|
|
|
(kvinnlig 2,700—3,100 » )
|
|
|
|
|
|
|
|
142 förste postexpeditörer, manliga (3,200—4,200 »)
|
»
|
566,000
|
—
|
|
|
|
|
27 » » kvinnliga (1,900—2,500 » )
|
»
|
67,500
|
—
|
|
|
|
|
750 postexpeditörer, manliga (1,800—3,800 » )
|
»
|
2,034,600
|
—
|
|
|
|
|
240 » , kvinnliga (1,500—2,100 » )
|
»
|
433,200
|
—
|
|
|
|
|
450 förste postvaktmästare och
|
|
|
|
|
|
|
|
förste postiljoner ...................(1,340—1,640 » )
|
»
|
710,000
|
—
|
|
|
|
|
1,400 postvaktmästare
|
|
|
|
|
|
|
|
och postiljoner...... (1,100—1,400 resp. 1,640 » )
|
»
|
1,800,000
|
—
|
|
|
|
|
Ortstillägg, förslagsvis ......................................
|
|
540,000
|
—
|
|
|
|
|
Arfvoden ät extra tjänstemän, vikariatsersättning m. m., för-
|
|
|
|
|
|
|
slagsvis .....................................................
|
|
1,855.000
|
—
|
9,638,100
|
|
|
|
3. öfriga anslag.
|
|
|
|
|
|
|
Arfvoden vid poststationer, förslagsvis .................
|
|
1,780,000
|
—
|
|
|
|
|
» åt frimärksförsäljare » .................
|
|
55,000
|
—
|
|
|
|
|
Gratifikationer m. m. åt tjänstemän......................
|
|
20,000
|
—
|
|
|
|
|
Understöd åt personer, som äro eller varit anställda vid post-
|
|
|
|
|
|
|
verket eller anlitats i dess ärenden .................
|
|
20,000
|
—
|
1,875,000
|
—
|
11,955,900
|
—
|
|
Transport
|
—
|
-
|
|
-
|
11,955,900
|
—
|
L) Häri innefattas äfven särskilda arfyoden till 3 postmästare.
16
Riksdagens Skrifvelse N:o 196.
B. Öfvergångsstat.
1. Generalpoststyrelsen.
11 tjänstemän i l:a graden, förslagsvis.......
Arfvoden åt extra tjänstemän, »
Transport
Afgå under A. upptagna aflöningar
1 kammarskrifvare.......................
Återstod
2. Distrikts- och lokalförvaltningarna.
Personligt aflöningstillägg till postdirektören C. A. Hasselrot.
förslagsvis..................................................................
1 postdirektör i Malmö...................................................
5 postmästare af klass 2 B (4,200—5,500 kr.) förslagsvis......
2 » » » 3 (3,800—5,000 » ) » ......
Afgå under A. upptagna aflöningar
Återstod
1 kontrollör
1 »
1
1
Lön.
|
Tjänst-
görings-
pennin-
gar.
|
Pro-
visions-
ersätt-
ning.
|
3,000
|
_
|
1,000
|
_
|
900
|
_
|
2,550
|
—
|
850
|
—
|
700
|
—
|
2,100
|
—
|
700
|
—
|
700
|
—
|
2,100
|
—
|
700
|
—
|
500
|
—
|
Uppbörds- och frimärksprovision, förslagsvis.
C. Pensioner.
(Enligt särskild förteckning.)
Tjänstemän, som erhållit afsked....................................
Tjänstemän med flera, som skadats under tjänstutöfning...
Aflidna tjänstemäns med fleras änkor och barn ...............
Transport
K
o n o r.
—
|
—
|
44,000
|
|
30,000
|
—
|
74,000
|
—
|
65,000
|
—
|
9,000
|
—
|
1,600
|
—
|
5,000
|
|
4,000
|
—
|
27,000
|
—
|
10,000
|
—
|
46,000
|
—
|
41,500
|
—
|
4,500
|
|
4,900
|
|
4,100
|
—
|
3,500
|
—
|
3,300
|
—
|
15,000
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
10,600
35,300
211,130
375
2,775
11,955,900
45,900
214,280
12,216,080
Riksdagens Skrifvelse N:o 106.
17
Transport
D. Postbefordran.
(Förslagsanslag.)
Postbefordran å järnväg .................................................
» » landsväg jämte lokala transporter...............
Postbefordran sjöledes:
mellan Sveriges fastland och Gottland ...........................
» öfriga inrikes orter ...........................................
» Sverige och Tyskland ........................................
», » » Danmark ........................................
» » » Finland..........................................
» » » Storbritannien och Amerika..............
Transitersättning åt främmande postverk..........................
E. Omkostnader.
(Förslagsanslag.)
Felräkningspenningar.....................................................
Ersättning för tjänsteresor i allmänhet.............................
postlinje....
L» Öl UggUlllQ OlUUlUlVi »»V ,1 -----7 O-----O 1
eller å landsvägspostlinje ......................................
Uniformsbeklädnad..................................................
Sjukvård m. .......................................................
Undervisningskurser ................................................
Posthusens underhåll...............................................
Hyror för postlokaler...............................................
Postlokalers uppvärmning, belysning och städning........
Tillverkning af franko tecken......................................
Inköp och underhåll af inventarier.............................
Blankett- och cirkulärtryck, skrifmaterialier m. m......
Förbrukningsartiklar .............................................
Telefonafgifter och telegramporto .............................
Diverse utgifter.....................................................
F. Oförutsedda utgifter..................................
G. Afkortningar och restitutioner, förslagsvis ..
H. Nybyggnader..............................................
K
|
r o n o
|
r.
|
—
|
|
—
|
_ '
|
12,216,080 -
|
|
|
3,800,000
|
|
|
—
|
|
1,720,000
|
|
|
85,000
|
|
|
|
|
110,000
|
—
|
|
|
|
265,000
|
—
|
|
|
|
25,000
|
—
|
|
|
|
25,000
|
—
|
|
|
|
14,000
|
—
|
524,000
|
—
|
|
—
|
—
|
100,000
|
—
|
6,144,000 -
|
|
|
70,000
|
|
—
|
—
|
75,000
|
—
|
|
—
|
—
|
250,000
|
—
|
|
é
|
_
|
60,000
|
—
|
|
—
|
—
|
300,000
|
—
|
|
—
|
—
|
25,000
|
—
|
|
—
|
—
|
10,000
|
—
|
|
—
|
—
|
50,000
|
|
|
—
|
—
|
270,000
|
|
|
—
|
|
340,000
|
|
|
—
|
|
240,000
|
|
|
—
|
|
225,000
|
—
|
|
—
|
|
380,000
|
|
|
—
|
|
170,000
|
|
|
—
|
|
20,000
|
|
|
—
|
|
30,000
|
|
2,515,000 -
15,000 -
|
—
|
|
—
|
|
—
|
|
—
|
|
14,920 -
|
—
|
|
—
|
|
160,000 -
|
la —
|
1-
|
-1
|
_
|
-|a,Q65,OOo|-
|
Bill. till Riksd. Prot. 1909. 10 Sami. 1 Afd. 1 Band. 52 Höft.
18
Puksdagens Skrifvelse N:o 196.
Bil. B.
Aflöningsreglemente för tjänstemän vid postverket.
§ L
Till generalpostdirektören utgår arfvode af postmedlen med 13,000
kronor för år, att utbetalas i samma ordning som lön.
_ Till öfriga tjänstemän utgår fast aflöning enligt följande stat, hvilken
angifver tjänstemännens fördelning i vissa grupper, de för tjänstemännen
inom en och samma grupp bestämda aflöningsbelopp samt det antal år,
som bör förflyta från det tjänsteman tillträdt visst aflöningsbelopp, intill
dess han kan komma i åtnjutande af det närmast högre.
Tjänstemän af högre grad.
|
Kronor.
|
År
|
Kronor.
|
År
|
Kronor.
|
i År
1
|
Kronor
|
llr
|
IL
j Kronor.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ii
|
Byråchef .....................
|
—
|
—
|
—
|
_
|
8,000
|
3
|
j 8,500
|
3
|
ii
j 9.000
|
Postdirektör................
|
—
|
—
|
—
|
—
|
7,000
|
3
|
j 7,500
|
3
|
8,000
|
Kamrerare; sekreterare....................
|
—
|
—
|
—
|
—
|
6,000
|
3
|
I 6,500
|
3
|
7,000
|
Postmästare af klass 1 A.................
|
—
|
—
|
5,500
|
3
|
6,000
|
3
|
6,500
|
3
|
7,000
|
Förste aktuarie; intendent; ombudsman; post-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mästare af klass 1 B; öfver kontrollör
|
—
|
—
|
5,000
|
3
|
5,500
|
3
|
6,000
|
3
|
6,500
|
Postmästare af klass 2 A; förste kontrollör...
|
—
|
—
|
4,600
|
3
|
5,000
|
3
|
5,500
|
3
|
6,000
|
Aktuarie; förrådsförvaltare; notarie; registra-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
tor; revisor; revisor och bokhållare; post-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
mästare af klass 2 B ...
|
—
|
—
|
4,200
|
3
|
4,600
|
3
|
5,000
|
3
|
5,500
|
Postmästare af klass 3, manlig; kontrollör...
|
—
|
—
|
3,800
|
3
|
4,200
|
3
|
4,600
|
3
|
5,000
|
Postmästare af klass 4, manlig .
|
—
|
—
|
3,500
|
3
|
3,800
|
3
|
4,200
|
3
|
4,600
|
Förste postexpeditör, manlig .........
|
—
|
—
|
3,200
|
3
|
3,500
|
3
|
3,800
|
3
|
4,200
|
Postexpeditör, manlig....................... i
|
1,800
|
2
|
2,000
|
2
|
2,200
|
2
|
2,400
|
2
|
—
|
i
|
2,600
|
3
|
2,900
|
3
|
3,200
|
3
|
3,500
|
3
|
3,800
|
Postmästare af klass 3, kvinnlig ...............
|
—
|
—
|
—
|
—
|
2,900
|
3
|
3,100
|
O i
O
|
3,400
|
Postmästare af klass 4, kvinnlig ...............
|
—
|
—
|
—
|
—
|
2,700
|
3
|
2,900
|
3
|
3,100
|
Förste postexpeditör, kvinnlig ...................
|
—
|
—
|
1,900
|
3
|
2,100
|
3
|
2,300
|
3
|
2,500
|
Postexpeditör, kvinnlig1)...........................
|
—
|
|
1,500
|
3
|
1,700
|
3
|
1,900
|
3
|
2,100
|
Tjänstemän af lägre grad.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vaktmästare hos generalpoststyrelsen2)......
|
1,140
|
3
|
1,260
|
3
|
1,380
|
3
|
1,500
|
3
|
1,650
|
Förste postvaktmästare; förste postiljon....
|
-
|
|
—
|
|
1,340
|
5
|
1,490
|
5
|
1,640
|
Postvaktmästare; postiljon ........
|
- 1
|
|
—
|
|
1,100
|
5
|
1,250
|
5
|
1,400
|
*) För kvinnlig postexpeditör, som icke åtnjuter ortstillägg, höjes efter tre år slutaflöningon med 100
kronor, hvilket belopp anses tillhöra lönen, men dock icke medför höjning af pensionsunderlaget.
2) Förste vaktmästare åtnjuter särskildt arfvode af 200 kronor om året. Därest vaktmästare i sådan
egenskap åtnjuter fri bostad med belysning och uppvärmning samt i öfrigt erforderligt bränsle, skall, så länge
denna förmån kvarstår, å lönen afdragas 300 kronor årligen.
Riksdagens Skrifvelse N:o 196. 19
Förestående aflöningsbelopp fördelas på följande sätt i lön och
tj änstgöringspenningar.
|
Lön.
|
Tjänst-
görings-
penningar.
|
Summa
aflöning.
|
Tjänstemän af högre grad.
|
Kronor.
|
Kronor.
|
Kronor.
|
5,600
|
3,400
|
9,000
|
|
|
5,300
|
3,200
|
8,500
|
|
5,000
|
3,000
|
8,000
|
|
4,800
|
2,700
|
7,500
|
|
4,600
|
2,400
|
7,000
|
|
4,300
|
2,200
|
6,500
|
|
4,000
|
2,000
|
6,000
|
|
3,700
|
1,800
|
5,500
|
|
3,400
|
1,600
|
5,000
|
|
3,100
|
1,500
|
4,600
|
|
|
2,900
|
1,300
|
4,200
|
|
2,700
|
1,100
|
3,800
|
|
2,550
|
950
|
3,500
|
|
2,400
|
800
|
3,200
|
|
2,175
|
725
|
2,900
|
|
1,950
|
650
|
2,600
|
|
1,800
|
600
|
2,400
|
|
1,650
|
550
|
2,200
|
|
1,500
|
500
|
2,000
|
|
1,350
|
450
|
1,800
|
|
1,900
|
1,500
|
3,400
|
|
1,800
|
1,300
|
3,100
|
|
1,775
|
1,125
|
2,900
|
|
1,750
|
950
|
2,700
|
|
1,700
|
800
|
2,500
|
|
1,650
|
650
|
2,300
|
|
1,575
|
525
|
2,100
|
|
1,425
|
475
|
1,900
|
|
1,275
|
425
|
1,700
|
|
1,125
|
375
|
1,500
|
20
Riksdagens Skrifvelse N:o 196.
|
Lön.
|
Tjänst-
görings-
penningar.
|
Samma
aflöning.
|
Tjänstemän af lägre grad.
|
Kronor.
|
Kronor.
|
Kronor.
|
1,000
|
650
|
1,650
|
|
950
|
550
|
1,500
|
Vaktmästare hos generalpoststyrelsen .....................
|
900
|
480
|
1,380
1,260
|
|
850
|
410
|
|
800
|
340
|
1,140
|
|
960
|
680
|
1,640
|
Förste postvaktmästare; förste postiljon........................
|
900
|
590
|
|
1,490
|
|
840
|
500
|
1,340
|
|
|
800
|
600
|
1,400
|
Postvaktmästare; postiljon.........................................1
|
800
|
450
|
1,250
|
|
|
800
|
300
|
1,100
|
Utöfver den fasta aflöningen utgår arfvode till postmästaren vid
postkontoret Stockholm 1 med 500 kronor, vid postkontoret Göteborg
1 med 400 kronor och vid postkontoret Malmö 1 med 300 kronor, allt
för år. Sådant arfvode anses såsom lön, men medför icke höjning af
pensionsunderlaget.
§ 2.
För åtnjutande af den i stat uppförda aflöning och förhöjning däraf
efter viss tid gälla följande allmänna bestämmelser:
1. Tjänsteman är underkastad såväl föreskrifterna i vederbörande
instruktion som ock den utvidgade eller ändrade tjänstgöring eller den
förflyttning till annan tjänstgöringsort eller annan befattning vid post¬
verket, som kan varda honom i behörig ordning ålagd, dock utan minsk¬
ning i den honom vid förflyttningen tillkommande fasta aflöning. Lika¬
ledes må vid postkontors nedflyttning i lägre klass vederbörande post¬
mästare, intill dess han afgår från tjänsten i fråga, äga uppbära aflöning
i den klass, som postkontoret före nedflyttningen tillhört.
2. Med ordinarie befattning vid postverket må icke förenas annan
tjänst å rikets, Riksdagens eller kommuns stat.
Ej heller må med sådan befattning förenas vare sig uppdrag såsom
ordförande eller ledamot i styrelse för verk eller bolag, som är försedt
med Kungl. Maj:ts oktroj eller blifvit registreradt såsom aktiebolag, eller
21
Riksdagens Skrifvelse N:o 196.
befattning såsom tjänsteman i sådant verk eller bolag eller annan tjänste¬
befattning af hvad slag som helst, så framt ej, hvad angår generalpost¬
direktören eller byråchef, Kungl. Maj:t och, hvad angår innehafvare åt
annan befattning, generalpoststyrelsen uppå därom gjord framställning
och efter pröfning, att ifrågavarande uppdrag eller tjänstebefattning ej
må anses inverka hederligt för fullgörandet af tjänstgöringen vid post¬
verket, finner uppdraget eller befattningen kunna få tills vidare motta¬
gas och bibehållas. . ...
3. Tjänsteman äger uppbära tjänstgöringspennmgar endast tor
den tid, han verkligen tjänstgjort eller åtnjutit semester eller för bere¬
dande af semester bestridt högre befattning, eller under den tid, som
han på uppdrag af generalpoststyrelsen användt för att utom sin tjanst-
a-öringsort göra iakttagelser i posttjänsten eller idka språkstudier eller
som åtgått för fullgörande af de skyldigheter, hvilka ålegat honom
såsom fullmäktig eller revisor vid civilstatens änke- och pupillkassa.
Tjänsteman, som af sjukdom hindras att förrätta sin befattning,
äger uppbära hela lönen. . ...
4. Den, som af annan anledning, än som i mom. 3 omiormaies,
åtnjuter ledighet eller är hindrad att bestrida sin befattning, kan för¬
pliktas att af lönen afstå så mycket, som, utöfver hvad vikarien i ofngt
äger uppbära, erfordras för befattningens uppehållande eller eljest pröl-
vas skäligt. ...........
Därest emellertid tjänsteman blifvit oförmögen till tjänstgöring i
följd af kroppsskada, ådragen under tjänsteutöfning, må den fasta af-
löningen till honom utgå under högst sex månader oafkortad samt etter
denna tid med belopp, som bestämmes af Kungl. Makt. ...
5 Erfordras för tjänsteman vikarie i följd af sjukdomslörtall, tjän¬
steresa, semester eller uppdrag att vara fullmäktig eller revisor vid civil¬
statens änke- och pupillkassa, är annan tjänsteman skyldig att, om han
förordnas å högre befattning, bestrida densamma, dock ej längre tid
än sammanlagdt tre månader under samma kalenderår.
Om förordnandet erfordras till följd af sjukdomsförfall, ager den
vikarierande att, utöfver egen aflöning, af den tjänstlediges tjänstgör mgs-
penningar uppbära skillnaden mellan tjänstgöringspenningarna i lägsta
lönegraden för, å ena sidan, den högre befattning, som uppehälles, och,
å andra sidan, den vikarierandes egen befattning.
Erfordras åter förordnandet af annan anledning, som i detta inom.
säges, äger den vikarierande åtnjuta allenast den honom eljest till¬
kommande aflöning.
22 Riksdagens Skrifvelse N:o 196.
6. Har generalpostdirektören beviljats ledighet och vikarie för
honom förordnats, beror på Kungl. Maj :ts pröfning, huru stor del af
arfvodet skall afstås till vikarien.
Byråchef, som jämlikt gällande föreskrift utöfvar den allmänna till¬
synen öfver ärendenas gång inom generalpoststyrelsen, då generalpost¬
direktören begagnar sig af semester eller är frånvarande på tjänsteresa,
äger under tiden uppbära särskild! arfvode af 10 kronor för dag.
§ 3.
För erhållande af aflöningsförhöjning efter viss tids fortsatt inne¬
hafvande af befattning gälla såsom allmänna villkor,
att tjänsteman under mer än fyra femtedelar af den tjänstetid, som
erfordras för att vinna aflöningsförhöjning, med godt vitsord bestridt sin
egen eller, på grund af förordnande, annan statens tjänst eller fullgjort
annat offentligt uppdrag, dock att härvid icke må föras honom till last
den tid, lian åtnjutit semester eller annan tjänstledighet utan afstående
af tjänstgöringspenningar, samt
att tjänsteman icke redan uppnått den lefnadsålder, vid hvilken
han är skyldig att afgå från tjänsten.
Aflöningsförhöjning tillträdes vid början af kalenderåret näst efter
det, hvarunder den stadgade tjänsteåldern blifvit uppnådd.
Vid befordran äger tjänsteman af högre grad att genast tillträda
den nya befattningens begynnelseaflöning, därest denna är högre än den
aflöning, han senast uppburit. Eljest äger han att i fråga om aflönings¬
förhöjning i den nya befattningen tillgodoräkna sig den tid intill 3 kalen¬
derår, hvarunder han i ena eller andra befattningen innehaft den aflö¬
ning, som utgått vid befordringstillfället.
Postvaktmästare eller postiljon, som befordrats till förste postvakt¬
mästare eller förste postiljon, erhåller därvid aflöningsförhöjning med
240 kronor samt äger i fråga om ytterligare aflöningsförhöjning i den
nya befattningen tillgodoräkna sig den tid, han åtnjutit den aflöning,
som utgått vid befordringstillfället.
Därest tjänsteman efter egen ansökning förflyttas från en befattning
till en annan, hvars slutaflöning är lägre, äger han bekomma samma af-
löning,. som han skulle hafva uppburit, om han kvarstått i den förra
befattningen, med iakttagande dock att högre aflöning än den för den
nya befattningen bestämda slutaflöning icke utgår.
Riksdagens Skrifvelse N:o 196.
23
§ 4.
Tjänsteman, som på förordnande förvaltar ledig tjänst, äger att,
likasom ock vikarie i succession efter honom, under tiden åtnjuta fast af¬
löning till samma belopp, som han skulle hafva uppburit å sin egen tjänst,
samt dessutom skillnaden mellan tjänstgöringspenningarna i lägsta löne¬
graden för, å ena sidan, den högre befattning, som uppehälles, och, å
andra sidan, den vikarierandes egen befattning.
Extra tjänsteman äger att under uppdrag, hvarom i denna § är fråga,
uppbära aflöning i lägsta graden å den tjänst, som han uppehåller.
§ 5.
Vid afgång från postverkets tjänst till följd af afskedstagande, ent¬
ledigande eller dödsfall utgår själfva lönen till månadens slut.
Aflider vid postverket anställd person, som innehar befattning,
hvilken icke är uppförd å ordinarie stat, må, därest och i den mån den
myndighet, som antagit honom, så pröfvar skäligt, den för honom be¬
stämda aflöningen utgå till månadens slut.
Aflider tjänsteman, vare sig ordinarie eller extra, i följd af olycks¬
händelse, timad under tjänsteutöfning, må ett belopp, motsvarande den
aflidnes fasta aflöning för en månad, såsom begravningshjälp tilldelas
hans dödsbo.
§ 6.
Afhåller sig tjänsteman från tjänstgöring utan att hafva i veder¬
börlig ordning erhållit tjänstledighet eller kunna styrka giltigt förfall,
må han under tiden ej åtnjuta någon aflöning. Varder tjänsteman af-
stängd från tjänstgöring eller tagen i häkte, skall under tiden den del
af hans aflöning, som pröfvats icke böra användas till befattningens
uppehållande, innehållas, såvida ej generalpoststyrelsen finner skäligt
låta honom uppbära något däraf.
§ 7.
Postmästare af klasserna 3 och 4, kontrollörer, förste postexpedi-
törer, postexpeditörer, förste postvaktmästare, förste postiljoner, post¬
vaktmästare och postiljoner, stationerade å ort, där de allmänna lefnads-
kostnaderna äro särskild! höga, äga, så länge de tjänstgöra å sådan ort,
24
Riksdagens Skrifvelse N:o 196.
uppbära ortstillägg, utgående, enligt af generalpoststyrelsen fastställda
grunder, med följande belopp, för år räknadt:
till omförmälda tjänstemän af högre grad med femton eller tio procent
af den fasta aflöningen, dock högst 450 respektive 300 kronor till manlig
tjänsteman och högst 225 respektive 150 kronor till kvinnlig tjänsteman;
till omförmälda tjänstemän af lägre grad
antingen med 250 kronor, med förhöjning efter fem år till 300
kronor och efter tio år till 350 kronor,
eller med 200 kronor, med förhöjning efter fem år till 250 kronor
och efter tio år till 300 kronor,
eller med 150 kronor.
Ortstillägg, som utgår till tjänsteman af högre grad, anses såsom
lön, men medför icke höjning af pensionsunderlaget; ortstillägg, som
åtnjutes af tjänsteman af lägre grad, anses såsom tjänstgöringspen-
ningar.
Beträffande förhöjning af ortstillägget åt tjänsteman af lägre grad
gälla enahanda bestämmelser som i fråga om förhöjning af den fasta
aflöningen.
§ 8.
Postvaktmästare eller postiljon, som meddelats uppdrag att tills
vidare bestrida viktigare göromål, kan erhålla tillägg till tjänstgörings-
penningarna med högst 20 kronor, för månad räknadt, enligt de närmare
bestämmelser, som meddelas af generalpoststyrelsen.
I 9.
Felräkningspenningar tillkomma:
intendenten vid postverkets hufvudkassa med 500 kronor;
tjänsteman, som tjänstgör såsom kassör vid distriktsförvaltning, med
300 kronor, därest minst 500,000 kronor årligen af honom utbetalas i
aflöningar och omkostnader m. in., men i annat fall med 120 kronor;
tjänsteman, som tjänstgör såsom hufvudkassör vid något af post¬
kontoren Stockholm 1, Göteborg 1 och Malmö 1, med 180 kronor;
tjänsteman, som vid postkontor, där postanvisningsmedel genom
postverkets försorg utsändas till adressaterna, utlämnar dylika medel
till brefbärare, med 120 kronor; samt
tjänsteman och af generalpoststyrelsen antagen eller af postdirektör
för ordnad biträdande postexpeditör, som i regelbunden tjänstefördelning
Riksdagens Skrifvelse N:o 7.96'. 25
och under viss, af generalpoststyrelsen bestämd minimitid hvarje söcken¬
dag å postkontor betjänar allmänheten samt därvid mottager och utläm¬
nar kontanta medel, med 120 kronor vid postkontor af l:a eller 2.a
klass och med 60 kronor vid postkontor af 3:e eller 4:e klass;
allt för år räknadt.
Felräkningspenningarna utgå alltid till den, som bestrider tjänsten.
§ io.
Anmärkningsprovision tillkommer tjänsteman hos generalpoststy¬
relsen enligt de närmare grunder, Kungl. Maj:t bestämmer, med högst
femton procent å hvarje belopp, som på grund af anmärkning, gjord
af sådan tjänsteman, antingen, såsom ej upptaget till redovisning eller
såsom obehörigen krediteradt, inflyter till postverket och utan anmärk¬
ningens framställande ej skulle hafva kommit verket till godo, eller,
såsom för högt debiteradt eller för lågt krediteradt, återgäldas till
vederbörande.
§ 11-
Uniformspersedlar in natura eller beklädnadsersättning till visst
belopp må tilldelas tjänstemän af lägre grad, ordinarie och extra, enligt
bestämmelser, som utfärdas af generalpoststyrelsen.
§ 12-
Tjänstemän af lägre grad, ordinarie och extra, erhålla enligt de
närmare bestämmelser, Kungl. Maj:t meddelar, läkarvård och medika-
menter på postverkets bekostnad.
§ 13-
Vid tjänsteresa inom riket utgår resekostnads- och traktaments-
ersättning enligt resereglementet, därest icke för vissa slag af tjänste¬
resor andra föreskrifter eller bestämmelser om lägre ersättningsberäk-
ning meddelats. _ . .
Det ankommer på generalpoststyrelsens pröfning, huruvida tjänste¬
man, som förordnats bestrida befattning a annan ort än stationsorten,
må komma i åtnjutande af hyresbidrag, utgörande för dag högst en
femtedel af det vid resor enligt resereglementet utgående traktamente.
Bill. till Riksd. Prof. 1909. 10 Sami. 1 Afl. 1 Band. 52 Häft. 4
26
Riksdagens Skrifvelse N:o 196.
§ 14.
Tjänsteman äger årligen, när sådant utan hinder för göromålens
behöriga gång kan ske, åtnjuta semester, generalpostdirektören, byrå¬
chef, kamrerare, sekreterare, förste aktuarie, intendent och ombudsman
under 45 dagar, annan tjänsteman af högre grad de första 3 kalender¬
åren, hvarunder han innehar ordinarie anställning i postverket, under
15 dagar och därefter under 30 dagar, samt tjänsteman af lägre grad
de första 3 kalenderåren af sin ordinarie anställning under 8 dagar
och därefter under 15 dagar.
Tjänsteman, som har sig anförtrodd uppbörd eller kontroll å upp¬
börd, är pliktig att å tid af aret, som bestämmes af vederbörande öfver-
ordnad myndighet, begagna sig af semester.
§ 15.
Grunderna för aflöningen till extra tjänstemän bestämmas af
Kungl. Maj:t.
§ 16-
Generalpostdirektör, hvilken minst 12 år innehaft generaldirektörs
förordnande, är berättigad att i pension uppbära 6,000 kronor. Om
generalpostdirektör, innan han uppnår 12 tjänstår, antingen på grund
af sjukdom befinnes oförmögen till nöjaktig vidare tjänstgöring eller
ock utan egen begäran nödgas afgå från sin befattning, utan att på
grund af tjänstefel hafva förverkat densamma, är han berättigad att i
pension uppbära 5,000 kronor, då afgången sker före eller vid 6 tjänstår,
samt. 5,500 kronor, då afgången sker efter 6 men före 12 tjänstår.
Pensionen utgår af postmedlen, och skall såsom pensionsafgift ett be¬
lopp af 360 kronor årligen afdragas å det för generalpostdirektören
bestämda arfvodet eller den honom, intill dess han uppnått 65 år, till¬
kommande pension.
I fråga om skyldighet för annan tjänsteman att afgå från tjänsten
mot åtnjutande af pension gäller hvad i lagen angående civila tjänst-
innehafvares rätt till pension stadgas.
§ 17<
Generalpostdirektören tillsättes genom förordnande på viss tid;
öfrig» tjänstemän vid postverket tillsättas genom konstitutorial, h vilket
skall anses innebära, att tjänsteman kan i administrativ väg afsätta^
från sin befattning på grund af fel eller försummelse i tjänsten.
Riksdagens Skrifvelse N:o 190.
27
§ 18-
Enhvar, som den 1 januari 1910 eller senare tillträder befattning
såsom tjänsteman vid postverket, är pliktig att underkasta sig reglementets
villkor och bestämmelser.
Detta aflöningsreglemente skall lända till efterrättelse från och med
den 1 januari 1910 under förutsättning att, hvad generalpoststyrelsen
angår, Kungl. Maj:t dessförinnan meddelar föreskrift därom, att samt¬
liga ordinarie tjänstemän skola, i den mån ej undantag kunna anses
höra stadgas eller för särskilda fall efter pröfning medgifvas, vara å
tjänsterummet tillstädes minst sju effektiva timmar hvarje söckendag.
Öfvergångsbestämmelser.
§ I-
För de tjänstemän af högre grad, som innehafva tjänst vid 1909
års slut och hvilka med 1910 års ingång tillträda befattning å sist¬
nämnda års stat, skola i afseende å beloppet af begynnelseaflöningen
vid sådant tillträde tillämpas följande särskilda bestämmelser.
1. Ifrågavarande tjänstemän anses vara indelade i följande fem
grupper:
första gruppen: byråchefer och postdirektörer;
andra gruppen: tjänstemän i 2:a graden hos generalpoststyrelsen
och postmästare af l:a klassen;
tredje gruppen: tjänstemän i l:a graden hos generalpoststyrelsen
och postmästare af 2:a klassen;
fjärde gruppen: kontrollörer och postmästare af 3:e klassen;
femte gruppen: postmästare af 4:e klassen och postexpeditörer.
2. Tjänsteman äger tillgodoräkna sig den tid, som förflutit sedan
han tillträdt innehafvande tjänst eller tjänst, tillhörande samma eller
högre eller närmast lägre grupp. Följande i 1910 års stat uppförda
nya befattningar anses vid sådan beräkning vara fördelade på före-
nämnda grupper sålunda, att
till första gruppen hänföres postdirektör;
28
Riksdagens Skrifvelse N:o 196.
till andra gruppen: kamrerare, sekreterare, förste aktuarie, intendent,
ombudsman, öfverkontrollör;
till tredje gruppen: förste kontrollör, aktuarie, förrådsförvaltare, no¬
tarie, registrator, revisor, revisor och bokhållare;
till femte gruppen: förste postexpeditör.
3. Af Kungl. Maj:t utfärdadt förordnande för tjänsteman att vara
postinspektor anses likställdt med innehafvande af ordinarie tjänst, till¬
hörande första gruppen.
Med innehafvande af ordinarie tjänst likställes äfven:
af generalpoststyrelsen utfärdadt förordnande för tjänsteman att be¬
strida en tjänst, då sådant föranledts däraf, att tjänsteman af Kungl.
Maj:t förordnats bestrida byråchefsbefattning eller postinspektörsbefatt-
ning;
förordnande att tills vidare bestrida någon af de för år 1909 på
extra stat uppförda femton postmästarbefattningar af 4:e klassen;
af generalpoststyrelsen utfärdadt uppdrag för postexpeditör att tills
vidare tjänstgöra såsom afdelningsföreståndare eller förste postexpeditör;
samt
förordnande för e. o. postexpeditör att tills vidare bestrida någon
af de för år 1909 på extra stat uppförda etthundra postexpeditörsbefatt-
ningar.
Likaledes anses uppdrag för tjänsteman att tills vidare vara före¬
ståndare för filialpostkontor likställdt med innehafvande af postmästar-
tjänst i den klass, som kontoret kommer att tillhöra från 1910 års början.
4. Tjänsteman, som innehaft anställning antingen såsom post¬
mästare af 4:e klass enligt 1902 års stat och i 1903 års stat hänförts
till lägre klass än den 2:a eller ock såsom kontrollör å 1902 års stat,
må, därest han i föreskrifven ordning inträdt å 1903 års stat, äga att,
jämväl vid tillträdande af befattning inom grupp utöfver den närmast
högre, med undantag af den första, räkna sig till godo tjänstgöring
efter anställning såsom postmästare af 4:e klass enligt 1902 års stat
eller såsom kontrollör enligt sistnämnda stat.
Hvad i detta mom. stadgas skall beträffande begynnelseaflöningen
för tjänsteman, som i samma mom. afses, äga tillämpning, jämväl om
han befordras efter 1910 års ingång.
§ 2.
Tjänsteman af lägre grad, som vid ingången af år 1910 tillträder någon
af de på stat uppförda förste postvaktmästare- eller förste postiljonsbefatt-
ningarna och som intill utgången af år 1909 innehaft uppdrag att tills vidare
29
Riksdagens Skrifvelse N:o 19G.
vara förste postbetjänt, äger att, om han vid berörda tidpunkt uppnått
55 lefnadsår, af den honom tillkommande aflöningen beräkna 960 kronor
såsom lön.
I öfrigt tillämpas för tjänsteman af lägre grad aflöningsreglementets
bestämmelser, såsom om dessa varit gällande under hvars och ens före¬
gående tjänstgöringstid å ordinarie befattning;
och likställes därvid förordnande att tills vidare bestrida någon af
de för år 1909 på extra stat uppförda etthundra postbetjäntbefattningar
med innehafvande af dylik befattning på ordinarie stat.
§ 3.
Den, som vid 1909 års slut innehar ordinarie tjänst i generalpost-
styrelsen och med 1910 års ingång tillträder befattning, tillhörande den
i § 1 omförmälda femte gruppen, må i fråga om begynnelseaflöningen
vid sådant tillträde räkna sig till godo så stor del af tiden för tjänst¬
göringen såsom e. o. tjänsteman, som öfverskjuter 5 år; och äger han,
därest fråga är om anställning såsom postexpeditör, vid sådan beräkning
utgå från 2,200 kronor såsom lägsta aflöning.
Den, som före 1908 års utgång antagits till e. o. tjänsteman i
generalpoststyrelsen eller till e. o. postexpeditör, må, i den mån general¬
poststyrelsen finner honom böra komma i åtnjutande af en dylik förmån,
i fråga om begynnelseaflöning och aflöningsförhöjning såsom post¬
expeditör räkna sig till godo så stor del af tiden för tjänstgöringen
såsom e. o. tjänsteman eller e. o. postexpeditör, som öfverskjuter 5 år;
och äger manlig tjänsteman att vid sådan beräkning utgå från 2,200
kronor såsom lägsta aflöning.
§ 4.
Därest tjänsteman vid tillträdande af 1910 års aflöningsstat skulle
komma att i fast aflöning och ortstillägg erhålla lägre inkomst än sum¬
man af hans nedannämnda förmåner, nämligen: lön, tjänstgöringspen-
ningar och ålderstillägg under år 1909, extra lönetillägg för år 1909, där
sådant, jämlikt af Riksdagen fastställda grunder, fortfarande skall till
honom utgå för år 1909, ålderstillägg, som enligt nuvarande aflönings¬
stat intjänats att utgå från 1910 års början, samt provision å samma
tjänst under år 1908, äger han att såsom personligt tillägg till tjänst-
göringspenningarna uppbära skillnaden, intill dess aflöningen stigit till
samma belopp.
Bill. till Riksd. ProL 1909. 10 Sami. 1 Afd. 1 Band. 52 Raft
5
30
Riksdagens Skrifvelse N:o 196.
Därest kvinnlig tjänsteman, som år 1909 åtnjuter aflöning såsom
postexpeditör af andra lönegraden, framdeles vinner befordran enligt
1910 års aflöningsstat, äger sådan tjänsteman bibehållas vid den högre
pensionsrätt, som tillkommer postexpeditör af andra lönegraden enligt nu
gällande aflöningsstat.
§ 5.
Därest den nuvarande intendenten vid postverkets persedelförråd
ingår på 1910 års aflöningsstat, med öfvertagande af befattningen såsom
förrådsförvaltare, äger han fortfarande att åtnjuta semester af 45 dagar
årligen.
Den i aflöningsreglementet för vissa tjänstemän angifna begräns¬
ningen af semestertiden till 15 eller 8 dagar under de första 3 kalender¬
åren, hvarunder tjänsteman innehar ordinarie anställning, tillämpas icke
beträffande tjänsteman, som tillträdt ordinarie tjänst i verket före 1909
års utgång.
§ 6.
Vid postverket anställd tjänsteman, som vid 1909 års utgång inne¬
har befattning å 1902 års eller 1909 års aflöningsstat, är skyldig ingå
på 1910 års aflöningsstat, såvida han icke före den 1 mars 1910 för¬
klarar, att han ej är villig underkasta sig de villkor och bestämmelser,
som äro stadgade för sådant inträde. Till tjänsteman, som före sist-
berörda tidpunkt afgifvit dylikt förklarande, skola aflöningsförmåner utgå
enligt för honom förut gällande grunder.
§ 7.
De med en befattning förenade sportler och öfriga extra inkomstei
tillfalla i allmänhet den, som bestrider befattningen, men åtnjutas af
tjänstens ordinarie innehafvare äfven för den tid, då han åtnjuter semester
eller för beredande af semester bestridt högre befattning, eller under
den tid, som han på uppdrag af generalpoststyrelsen användt för att
utom sin tjänstgöringsort göra iakttagelser i posttjänsten eller idka
språkstudier eller som åtgått för fullgörande af de skyldigheter, h vilka
ålegat honom såsom fullmäktig eller revisor vid civilstatens änke- och
pupillkassa.
Stockholm, K. L. Beckmans Boktryckeri, 190».