Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 97.
1
N:o 97.
Kungl. Maj:ts nådiga proposition till Riksdagen, angående
utläggning af ytterligare ett järnvägsspår mellan Tomte¬
boda och Järfva järnvägsstationer m. m.; gifven Stock¬
holms slott den 5 mars 1909.
Under åberopande af bilagda utdrag af statsrådsprotokollet öfver
civilärenden för denna dag vill Kungl. Maj:t härmed föreslå Riksdagen
att för utläggning af ytterligare ett järnvägsspår mellan Tomteboda
och Järfva järnvägsstationer samt anordnande af ny håll- och lastplats
vid Hagalund, för förvärfvande af mark dels för utvidgning af berörda
hållplats till fullständig station dels för utbyggnad af Tomteboda ranger-
bangård och dels för anordnande i närheten af Hagalund af en drift¬
bangård med verkstadsanläggningar, äfvensom för utförande af en
del af driftbangården bevilja ett anslag af 2,150,000 kronor;
att af berörda anslag för år 1910 till utgående från riksgäldskon-
toret anvisa ett belopp af 1,450,000 kronor, med rätt för Kungl. Maj.t
att låta däraf förskottsvis under innevarande år af tillgängliga medel
utanordna 500,000 kronor;
att medgifva, att de delar af det för fjärde arméfördelningen af sedda
öfningsfältet vid Järfva, som, på sätt i statsrådsprotokollet omförmäles,
erfordras för framdragande af dubbelspåret mellan Tomteboda och Järfva
samt för driftbangård och framtida verkstadsanläggningar i närheten af
Hagalund, må öfverlåtas på statens järnvägar mot en ersättning af
450,000 kronor; samt
att medgifva, att nyssnämnda belopp, 450,000 kronor, må anvsin-
das till förvärfvande af mark, som af Kungl. Maj:t anses böra ingå i
omförmälda öfningsfält, samt till ersättningar åt boställshafvare, arren-
Rih. till Riksd. Prot. 1909. 1 Sami. 1 Afd. 65 Höft. (No 97.) 1
2 Kungl. Maj ds Nåd. Proposition No 97.
datorer och andra personer för mistad besittningsrätt till jord, som för
detta ändamål afstås m. m.
De till ärendet hörande handlingar skola Riksdagens vederbörande
utskott tillhandahållas; och Kungl. Maj:t förblifver Riksdagen med all
kungl. nåd och ynnest städse välbevågen.
GUSTAF.
Hugo Hamilton.
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 97.
3
Utdrag af protokollet öfver civilärenden, hållet inför Hans
Maj:t Konungen i statsrådet å Stockholms slott den 5
mars 1909.
N ärvarande:
Hans excellens herr statsministern Lindman,
Hans excellens herr ministern för utrikes ärendena Trolle,
Statsråden: Albert Petersson,
Alfred Petersson,
Hederstierna,
Hammarskjöld,
Roos,
Swartz,
grefve Hamilton,
grefve Ehrensvård,
Malm.
Departementschefen, statsrådet grefve Hamilton anförde vidare:
I sin underdåniga skrifvelse den 29 oktober 1908 angående anslag
till nya byggnader och anläggningar vid statens redan trafikerade järn¬
vägar, hvilken jag i öfriga delar redan inför Eders Kungl. Maj:t an¬
mält, har järnvägsstyrelsen jämväl gjort framställning om anvisande af
medel till utläggning af ny dubbelspårig bana å linjen Tomteboda—
Järfva samt påbörjande af anläggning för en driftbangård vid Frösunda.
Innan jag närmare redogör för järnvägsstyrelsens framställning,
tillåter jag mig erinra, att 1905 års Riksdag beviljat ett anslag af
1,920,000 kronor till utläggning af ytterligare ett järnvägsspår mellan
Järfva och Uppsala järnvägsstationer — en anläggning, som numera är
färdig och tagen i anspråk för trafik.
4
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 97.
I sin skrifvelse den 24 november 1904, däri järnvägsstyrelsen be¬
gärde anslag för nyssnämnda järnvägsspår, anförde styrelsen, bland
annat, att, enligt styrelsens åsikt, trafikförhållandena å den stambanedel,
som för statens järnvägar bildade ingångslinje till Stockholm norrifrån,
det vill säga Stockholm—Uppsala, gestaltat sig så, att linjens anord¬
nande som dubbelspårig bana måste utan dröjsmål genomföras. Då
dubbelspår funnes utlagdt mellan Stockholms centralstation och Tomte¬
boda, både, yttrade styrelsen, sistsagda station visserligen bort vara
den naturliga utgångspunkten för den ifrågasatta anordningen, helst
lokaltrafiken mellan Tomteboda och Järfva företedde ännu mer bety¬
dande dimensioner — å denna sträcka framfördes ej mindre än 40 or¬
dinarie och 13 extra tåg under dygnet — än å linjen norr om Järfva.
Då emellertid dubbelspårs utläggande å den 4,06 kilometer långa linjen
lomteboda Järfva berodde af det sätt, hvarpå frågan om ordnandet
af Stockholms bangårdsförhållanden och i sammanhang därmed fast¬
ställandet af eventuellt nya ingångslinjer till hufvudstaden slutligen
kunde varda löst, ansåg styrelsen sådan anordning därstädes icke för
det dåvarande kunna ifrågasättas.
Frågan om ordnandet af hufvudstadens bangårdsförhållanden med
mera har nu så fortskridit, att den af Kungl. Maj:t den 8 mars 1901
tillsatta s. k. »bangårdskommittén» den 2 september 1905 afgifvit under¬
dånigt betänkande _ och förslag i ärendet. Detta betänkande och för¬
slag har också blifvit af järnvägsstyrelsen pröfvadt, i hvad dess huf-
vuddrag angår, i det styrelsen den 4 april 1907 afgifvit underdånigt
utlåtande däröfver. Därvid har styrelsen, på i utlåtandet anförda skäl,
i hufvudsak tillstyrkt utförandet af 1901 års bangårdskommittés förslag,
afseende västra stambanans införande till Stockholm i förändrad sträck¬
ning från en punkt strax norr om Ålfsjö öfver Årstaviken vid Skans¬
tull och vidare genom Södermalm till Pålsundet. Sedan detta sund
öfvergåtts, föres linjen öfver Långholmen samt går därefter öfver
Mälaren till Kungsholmen fram till Karlbergskanalen. Efter kanal-
öfvergången grena sig spåren, därvid ett godstågspår inledes till Tomte¬
boda, under det persontågspåren införas till hufvudpersonstationen.
Vid underdånig anmälan af denna styrelsens skrifvelse fann emeller¬
tid Eders Kungl. Maj:t enligt nådigt bref den 12 juli 1907 för godt
uppdraga åt styrelsen dels att låta verkställa ytterligare undersökningar
i syfte att utreda, huruvida icke vid ordnandet af Stockholms ban-
gardsfråga en kortare förbindelseled mellan Södermalm och Norrmalm
än den af bangårdskommittén och styrelsen föreslagna kunde åstad¬
kommas, dels ock inkomma med förslag till de arbeten och åtgärder,
5
Kungl. Maj.is Nåd. Proposition No 97.
som kunde vidtagas oberoende af det sätt, hvarpå bangårdsfrågan
kunde komma att slutligen lösas.
I sin nu förevarande skrifvelse af den 29 oktober 1908 meddelar
järnvägsstyrelsen, att styrelsen — till åtlydnad af det sålunda gifna
uppdraget och under förutsättning att af alla de förslag till Stock¬
holms bangårdsfrågas lösning, hvilka behandlats af 1901 ars bangards-
kommitté, endast två alternativa förslag kunde tänkas komma till ut¬
förande, nämligen antingen kommitténs förslag eller de förslag, hvilka
afse bibehållandet af västra stambanans ingångslinje i ungefär den nu¬
varande sträckningen med centralstationen å nuvarande plats eller vid
Norra bantorget — bland annat latit undersöka, huruvida det kunde
vara möjligt att definitivt utföra dubbelspår mellan Tomteboda och
Järfva oberoende af, om Stockholms bangårdsfråga blir löst på ena
eller andra af ofvannämnda sätt.
Till grund för dessa undersökningar har, utom nämnda förutsätt¬
ning att det nya dubbelspåret icke skulle hindra eller försvåra Stock¬
holms bangårdsfrågas lösning på ena eller andra sättet,, legat dels
krafvet på att dubbelspåret mellan Tomteboda och Järfva icke skulle
lägga hinder i vägen för utvidgning af Tomteboda rangerbangård till
det omfång, den i framtiden måste gifvas, dels nödvändigheten af att
erhålla en ändamålsenlig och på lämplig plats norr om hufvudperson-
stationen belägen s. k. »driftbangård:» afsedd för uppställning af per-
sontågsätt, dessas rengöring och uppvärmning med mera äfvensom för
uppställning af för persontågs framförande beliöfliga lokomotiv, dels
behofvet af ett lämpligt beläget och i öfrigt ändamålsenligt område för
anläggande af en driftreparationsverkstad, dels önskemålet att vid
Hagalund finna ett sådant läge för en ny håll- och lastplats därstädes,
att densammas framtida utvidgning till fullständig station möjliggöres,
dels slutligen behofvet af att i framtiden mellan Hagalund och. Järfva
må kunna anordnas en tillräckligt stor lastningsstation för milit.ärtåg,
hvilket behof uppstår, då de planerade militära anläggningarna vid och
i närheten af Hagalund komma till utförande. Med afseende å behofvet
af en driftreparationsverkstad har, enligt hvad styrelsen meddelar, hän¬
syn tagits såväl til] att förutnämnda utvidgning af Tomteboda ranger¬
bangård framdeles kräfver bortflyttning af de vid sistnämnda plats, nu
befintliga verkstäderna, hvilka jämväl torde erfordra afsevärd utvidg¬
ning, som ock därtill, att det' enligt styrelsens mening torde kunna
ifrågasättas, huruvida icke de vid Liljeholmen liggande verkstäderna i
framtiden måste flyttas från sin nuvarande trånga och för trafiken
hinderliga plats.
6
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition No 97.
Vidare har styrelsen låtit uppgöra fullständig plan för Tomteboda
rangerbangård sådan denna i framtiden, då trafiken så fordrar, torde
komma att gestalta sig, af hvilken plan en del redan under de närmaste
åren enligt styrelsens åsikt bör komma till utförande.
Under nu nämnda förutsättningar och med ledning af den sålunda
uPPgjorda planen till Tomteboda rangerbangård har styrelsen funnit
lämpligast, att linjen mellan Tomteboda och en omkring 900 meter
söder om Järfva stationshus midt i gamla banan belägen punkt er¬
håller helt ny sträckning, så att densamma — utförd dubbelspårig —
kommer att från Tomteboda bangårds norra ända framgå med mera
västligt läge än nuvarande linjen, passera i tunnel under Hagalunds
samhälle omkring 350 meter väster om Hagalunds nuvarande hållplats
för att åter sammanfalla med gamla linjen vid en punkt omkring 1,300
meter norr om nyssnämnda hållplats. Vid sålunda angifvet läge för
linjen skulle bekväm förbindelse erhållas med rangerbangårdens spår¬
system, som beräknas komma att sträcka sig ända fram till södra ändan
af ofvan angifna tunnel. Framdeles, då trafiken i närheten af hufvud-
staden vuxit så mycket, att det blifver nödvändigt att på linjerna inom
staden och i dess grannskap frånskilja godstrafiken från persontrafiken
och leda den första på särskilda godstågspår, torde, enligt hvad sty¬
relsen anför, visserligen ytterligare ett spår behöfva framdragas genom
tunnel under Hagalunds samhälle vid sidan om ofvan afhandlade dubbel¬
spår, men tidpunkten, då sådan åtgärd behöfver vidtagas, torde, säger
styrelsen, vara jämförelsevis aflägsen.
Vidkommande ofvan omtalade driftbangård norr om hufvudperson-
stationen samt plats för anläggande af en driftreparationsverkstad har
styrelsen anfört, att vid de utredningar beträffande omgestaltning af
bangårdsförhållandena i och invid Stockholm, som hittills verkställts,
det, såsom ofvan nämnts, visat sig af behofvet påkalladt att söka er¬
hålla ett större område någonstädes norr om hufvudpersonstationen för
anordnande af en s. k. driftbaugård, afsedd dels för uppställning af
persontågsätt, dessas rangering, rengöring och uppvärmning vintertid
m. m. dels såsom station för persontågslokomotiv. Den areal, som
kräfves för sådan driftbangård, är emellertid, säger styrelsen, så be¬
tydande, att det skulle möta afsevärda svårigheter och blifva förenadt
med allt för stora kostnader att bereda plats för densamma i hufvud-
personstationens grannskap. Den skulle sålunda under inga omständig¬
heter kunna tänkas förlagd längre mot söder än i närheten af Tomte¬
boda station. Emellertid kan enligt styrelsens åsikt med säkerhet
förutsättas, att ofvan omtalade framtida utvidgning af Tomteboda
7
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition No 97.
rangerbangård skall kräfva, att därstädes för detta ändamål får
disponeras all den mark, som med hänsyn till traktens bergiga be¬
skaffenhet kan för rangerbangårdens anläggande ifrågasättas, sålunda
äfven de områden, som för närvarande upptagas af statsbanornas vagn¬
reparationsverkstad vid Tomteboda. Vid sistnämnda plats kan således
anläggande af driftbangård icke ifrågasättas. Det är vidare, anför
styrelsen, nödvändigt reservera ett lämpligt område, till hvilket fram¬
deles må kunna förläggas dels den nuvarande vagnverkstaden vid
Tomteboda dels ock statens järnvägars nu vid Liljeholmen liggande
verkstäder, hvilka förr eller senare torde behöfva bortflyttas från sin
nuvarande obekväma och för trafiken hinderliga plats. Styrelsen har
funnit, att ett närmare beläget och i öfrigt lämpligare område för
driftbangård och framtida verkstadsanläggningar med tillhörande plats
för arbetarbostäder icke torde kunna erhållas än det, som ligger mellan
det föreslagna nya dubbelspåret Tomteboda—Järfva och Råstasjön, mot
norr begränsadt af landsvägen mellan Neder-Järfva och Spånga.
Det område, styrelsen sålunda tänkt sig, är å en ritning, som
torde få biläggas detta protokoll, utmärkt inom streckad röd linje. Om¬
rådet tillhör kronan och utgör en del af det ifrågasatta öfningsfältet
J ärfva—Spånga—J är fälla.
Enär det visat sig, att redan med nuvarande trafik de för upp¬
ställning af persontågsätt norr om hufvudpersonstationen förefintliga
spåren äro otillräckliga, så att vissa af dessa tågsätt nu måste upp¬
ställas på den för godstrafik afsedda stationen vid Norrtull, anser sty¬
relsen det vara ett trängande behof att redan under närmaste fram¬
tiden spår för detta ändamål anordnas å den ofvan föreslagna platsen
för driftbangården vid Frösunda.
Vidkommande ofvan omnämnda behof af nytt läge för Hagalunds
hållplats har styrelsen funnit, att densamma lämpligast bör förflyttas
till plats omedelbart norr om norra mynningen till tunneln för det
nya dubbelspåret under Hagalunds samhälle, och har styrelsen såsom
skäl härför framhållit, att hållplatsen, förlagd därstädes, med lätthet
kan ombildas till fullständig station, hvilket icke är fallet med den nu¬
varande i en djup bergskärning belägna hållplatsen, att denna station
blir lämpligt belägen dels såsom skiljestation, när trafiken framdeles
tagit sådant omfång, att särskildt godstågspår erfordras mellan Haga¬
lund och Tomteboda, att stationen äfven kan tjäna såsom gränsstation
för spåren in till den omedelbart norr därom föreslagna driftbangården,
att den ifrågasatta banan till Kappellskär kan ansluta sig till stationen,
vare sig nämnda banas tåg därifrån skola fortsätta till hufvudperson-
8
Kungl. Mag ds Nåd. Proposition N:o 97.
stationen på statsbanans dubbelspår eller eventuellt på eget spår framgå
mot Norrtull, samt slutligen att stationen får ett med hänsyn till Haga¬
lunds samhälle centralt läge i omedelbar närhet af spårvägen mellan
Sundbyberg och Stockholm.
Beträffande slutligen behofvet af en mellan Järf va och Hagalund
på Nedre Frösunda mark belägen lastningsstation för militärtåg har
styrelsen funnit, att en sådan kan lämpligen anordnas strax norr om
Hagalunds station på östra sidan om statsbanans nya dubbelspår, hvar¬
vid dock torde böra förutses, att förut omnämnda bana från Kappelskär
må kunna framdragas mellan nyssnämnda dubbelspår och lastnings-
stationen.
Vidkommande kostnadsberäkningarna för de anordningar, om hvilkas
snara utförande järnvägsstyrelsen nu gjort underdåning framställning,
har styrelsen särskildt framhållit, att styrelsen funnit sig böra redan
nu upptaga kostnad för anskaffande af sådan i enskild ägo befintlig
mark, som erfordras icke endast för dubbelspårets framdragande och
anordnande af ny håll- och lastplats vid Hagalund utan äfven för de
enskilda personer tillhöriga områden, som enligt nu föreliggande planer
skulle erfordras dels för utvidgning af Hagalunds hållplats till full¬
ständig station dels för utbyggnad af Tomteboda rangerbangård till
det omfång, den i framtiden synes böra gifvas. Styrelsen anser sig
hafva skäl antaga, att åtminstone vissa delar af dessa områden kunna
förvärfvas genom utbyte mot annan Kungl. Maj:t och kronan tillhörig
mark, som icke är för statsverket behöflig, men förklarar sig styrelsen
emellertid först framdeles blifva i tillfälle att härom göra underdånig
hemställan.
Kostnaden för det nu föreslagna dubbelspåret har under vanliga
förutsättningar för dylika arbeten och under antagande af ett rälspris
af 110 kronor per ton beräknats till sammanlagdt 1,530,000 kronor,
fördelade på följande sätt:
Jordområdets anskaffning.................................... kronor 500,000
Terrassering medelst tunnelbyggnad............... » 267,000
Terrassering i öfrigt........................................... » 291,400
Konstarbeten, afloppstrummor, vägar m. m. » 48,500
öfverbyggnad ........................................................ » 150,000
Stationsanordningar .......................................... » 38,000
Signal anordningar och diverse arbeten......... » 76,000
Allmänna omkostnader ...................................... » 159,100
Summa kronor 1,530,000
9
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 97.
Af skäl, som här ofvan framhållits, anser emellertid järnvägssty¬
relsen kräfvas, att redan under närmaste framtid en mindre del af den
vid Hagalund föreslagna driftbangården kommer till utförande; och
skulle kostnaden härför enligt af styrelsen gjorda beräkningar blifva
sammanlagdt 170,000 kronor fördelade på följande sätt.
Terrassering .............................................................. kronor 13,000
Spåranordningar........................................................ ® 93,500
Stationsanordningar.................................................. » 40,800
Signalanordningar och diverse arbeten ............ » 7,000
Allmänna omkostnader............................................ » 15,700
Summa kronor 170,000
På grund af hvad styrelsen sålunda anfört har styrelsen hemställt,
dels att af det ofvannämnda öfningsfältet Järfva—Spånga Järfälla
måtte till styrelsen öfverlåtas såväl den areal, som kräfves för fram¬
dragande af det nya dubbelspåret mellan Tomteboda och Järfva som
ock det område, hvilket, enligt hvad ofvan anförts, erfordras för drift¬
bangård och framtida verkstadsanläggningar vid Hagalund, dels om be¬
viljande af 1,530,000 kronor till utförande af en ny dubbelspårig linje
mellan Tomteboda och Järfva samt 170,000 kronor för påbörjande af
driftbangårdsanläggning vid Hagalund eller sammanlagdt 1,700,000
kronor, däraf för år 1910 ett belopp af 1,000,000 kronor, med rätt för
Eders Kungl. Maj:t att af sistnämnda summa förskottsvis utanordna
500,000 kronor redan under år 1909.
På grund af nådig remiss har chefen för generalstaben den 30
november 1908 afgifvit utlåtande i ärendet.
Generalstabschefen meddelar däri, att han icke bar något att er¬
inra mot förslaget om förändrad sträckning af stambanan mellan Tomte¬
boda och Järfva stationer — ett förslag som betingar, afstående af
en ringa del af det nya öfningsfältet för fjärde arméfördelningen — eller
mot det i sammanhang därmed föreslagna ändrade läget för Hagalunds
hållplats.
Beträffande de föreslagna militärlastkajerna med tillhörande spår¬
system anför generalstabschefen, att de redan under fred hafva en viss
betydelse för trupptransporter till och från Stockholm, och att denna
betydelse blir allt större, om under krig trupptransporter af större om¬
fattning skulle komma att äga rum till eller från hufvudstaden.
Bill. till Riksd. Prot. 1909. 1 Sami. 1 Afd. 65 Höft.
2
10
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 97.
Uti den föreslagna driftbangården anser generalstabschefen kunna
erhållas en värdefull uppställningsstation för militärtåg, om vid nämnda
driftbangårds anläggning hänsyn tages till den spårlängd ett odeladt
militärtåg kräfver.
Då militärkajerna med tillhörande spår äfvensom driftbangården
tvifvelsutan äro af intresse ur allmän försvarssynpunkt och ej synas
vålla något större eller betydelsefullare intrång på öfningsfältet, till¬
styrker generalstabschefen bifall till järnvägsstyrelsens framställning
med det villkor, att vid driftbangårdens anläggning största möjliga
hänsyn tages till dess användning såsom uppställningsstation för odelade
militärtåg af minst 400 meters längd.
Vidare anföres, att det är af stor betydelse för riksförsvaret, att
en normalspårig järnväg ut till Roslagen kommer till stånd, och att
det därför är önskvärdt, att frågan om den s. k. Kappellskärsbanans
indragande — som i nu föreliggande ärende är af sekundär betydelse
— tillbörligen beaktas, så att ej utan synnerligen talande skäl hinder
resas mot denna banas framdragande öfver Öfningsfältet.
Frågan om plats för verkstadsanläggningar och arbetarbostäder
står, enligt hvad generalstabschefen meddelar, ej i samma direkta sam¬
manhang med försvarets intressen som ofvan omnämnda driftbangård
och militärlastkajer, och då därtill ett afstående af det för dessa anlägg¬
ningar begärda området synes träda öfningsfältets intressen ganska
nära inpå lifvet, anser chefen för generalstaben denna del af frågan
hvarken kunna eller böra afgöras genom ett enkelt afstående af det
begärda området.
Jämväl arméförvaltningen har, efter nådig befallning, den 24
februari 1909 afgifvit utlåtande i ärendet.
Under åberopande af en vid utlåtandet fogad karta öfver det för
kronans räkning till öfningsfält för fjärde arméfördelningen inköpta
området jämte en kartan vidfogad förklaring erinrar arméförvaltningen,
att inom öfningsfältets gränser finnas flera större eller mindre områden,
som icke öfverlåtits till landtförsvaret och därför begränsa möjligheten
för ett rationellt utnyttjande af öfningsfältet såsom sådant. Skulle nu
landtförsvaret dessutom afstå den mark, hvarom nu är fråga, kommer,
säger arméförvaltningen, öfningsfältet i hela östra delen att blifva
hardt när obrukbart och särskildt skulle ett bifall till järnvägsstyrel¬
sens förslag, enligt hvilket landsvägen Järfva—Spånga å en lång sträcka
från järnvägsöfvergången skulle utgöra gränsen för järnvägens område,
försvåra öfningarna därigenom att en truppstyrka efter öfvergången af
järnvägen skulle vara förhindrad att utbreda sig åt söder.
11
Kung!. Maj.ts Nåd. Proposition No 07.
Arméförvaltningen säger sig emellertid icke kunna underskatta be¬
tydelsen för järnvägsstyrelsen att å ifrågavarande plats komma i be¬
sittning af ett tillräckligt område för de af styrelsen afsedda ändamål.
Arméförvaltningen bär därför, enligt hvad i utlåtandet meddelas,
underhandlat med järnvägsstyrelsen i syfte att finna en sådan lösning
af frågan, att järnvägens markbehof skulle tillgodoses utan att landt-
försvarets intressen behöfde eftersättas. Därvid har det förslag fram¬
kommit, att gränserna för järnvägsstyrelsens mark skulle så^ ändras,
att det närmast landsvägen befintliga området skulle bibehållas för
landtförsvaret och till järnvägsstyrelsen upplåtas det område, som jag å
förut omnämnda ritning låtit utmärka. Såsom vederlag för detta om¬
råde skulle på järnvägsstyrelsens bekostnad för landtförsvarets räkning
förvärfvas och till arméförvaltningen öfverlämnas dels länsmansbostället
a/8 förmedladt mantal n:r 5 Ursvik dels det därintill gränsande hem¬
manet Lilla Ursvik dels ock lägenheten Freden. .
I likhet med chefen för fjärde arméfördelningen, hvilken afgifva
yttranden i ärendet, säger sig arméförvaltningen för tillgodoseende af
erforderligt öfningsutrymme för trupperna, endast under den förutsätt¬
ning att ifrågavarande fastigheter ställas till landtförsvarets förfogande,
kunna tillstyrka, att ifrågavarande, för landtförsvarets räkning dyrt förvärf-
vade mark fråntages öfningsfältet. Därjämte föreslår arméförvaltningen,
att såsom villkor för öfverlåtelsen föreskrifves skyldighet för järnvägssty¬
relsen att upprensa och reglera ett genom området gående vattendrag,
så att men vid begagnandet af den landtförsvaret behållna marken vid
Råstasjön ej uppkommer.
Vid arméförvaltningens utlåtande liar fogats ett af domänmtenden-
ten i Stockholms län Oscar Tamm angående värdet af förutnämnda
egendomar afgifvet yttrande.
Det af järnvägsstyrelsen nu framlagda förslaget om anordnande af
dubbelspår mellan Tomteboda och Järfva stationer samt paböijande af rande,
anläggning af en driftbangård är grundadt på den förutsättning, att
Stockholms bangårdsfråga kommer att i hufvudsak lösas antingen i
öfverensstämmelse med bangårdskommitténs förslag eller ock i enlig¬
het med de förslag, hvilka afse bibehållande af västra stambanans in-
gångslinje i ungefär nuvarande sträckning med centralstationen förlagd
till nuvarande plats eller vid Norra bantorget. Med hänsyn till hvad
hittills i denna fråga förekommit torde också med visshet kunna anta¬
gas, att Stockholms bangårdsförhållanden komma att ordnas i endera
af dessa båda riktningar. Af de förslag, som i berörda hänseende
12
Kung!. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 97.
framkommit, skulle för öfrigt endast de, som förutsätta hufvudstatio-
nens förläggande till Eriksbergsområdet eller till området vid Skogsin¬
stitutet, hafva inverkan på den nu föreliggande frågan. På grund af
de dispositioner, som på senare tiden träffats rörande dessa områden,
lärer emellertid all tanke på nämnda förslag få anses fullständigt
öfvergifven.
Ur synpunkten af bangårdsfrågans slutliga lösning torde därför
icke något hinder möta att anordna de af järnvägsstyrelsen nu ifråga¬
satta anläggningarna.
Hvad då till en början angår det föreslagna dubbelspåret mellan
Tomteboda och Järfva, synes vara uppenbart, att detta är af behofvet
synnerligen påkalladt redan af den anledningen, att detsamma utgör
den felande länken i en sammanhängande dubbelbananordning mellan
Uppsala och Stockholm. För öfrigt är trafiken å denna handel så be¬
tydande, att störa svårigheter möta att å nuvarande enkelspår besörja
densamma. A linjen Tomteboda—Järfva framgå sålunda enligt nu gäl¬
lande tidtabell dagligen 56 ordinarie och 12 extra tåg.
Af anledningar, som i järnvägsstyrelsens skrifvelse närmare ut¬
vecklats och hvilka synas vara yäl grundade, har föreslagits, att vid
utförande af nu förevarande anläggning linjen mellan Tomteboda och
en omkring 900 meter söder om Järfva belägen punkt skall gifvas
helt ny sträckning, hvilket medför att banan genom en omkring 450
meter lång tunnel kommer att passera under Hagalunds samhälle.
Järnvägsstyrelsen har framhållit, att framdeles sannolikt kommer att
erfordras, att ett tredje spår framdrages å ifrågavarande linje. Enligt
det nu föreliggande förslaget skulle mark förvärfvas till sådant om¬
fång, att ännu ett spår skall kunna i framtiden utläggas. Tunneln
under Hagalund är åter afsedd att utsprängas endast för två spår.
Emellertid . beräknas, enligt hvad i järnvägsstyrelsen meddelats mig,
en trespårig tunnel kosta lika mycket som en tvåspårig och en en¬
kelspårig tillsammans. Någon anledning att nu bygga tunneln för tre
spår föreligger således icke, helst behofvet af ett tredje spår ej torde
komma att uppstå på lång tid.
Järnvägsstyrelsen föreslår vidare, att i sammanhang med utläggande
af dubbelspåret vissa andra åtgärder och anordningar vidtagas.
Det växande behofvet åt utrymme vid Stockholms centralstation
och norra stationen betingar nämligen en utflyttning af den del af rö¬
relsen, som afser persontågens bildande och uppställning i och för ren¬
göring, städning, uppvärmning och undersökning. För uppställning af
reservtågsätt finnes å nämnda bangårdar mycket litet utrymme. Man
13
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition No 97.
har därför för sådant ändamål nödgats anlita Norrtulls station, något
som dock kunnat ske endast på bekostnad af den godsrörelse, hvarför
stationen är afsedd. Att bereda det erforderliga ökade. utrymmet i
sammanhang med bangårdarna inom Stockholm skulle, enligt hvad jag
varit i tillfälle att öfvertyga mig om, stöta på betydande svårigheter
och kräfva mycket stora kostnader. Å järnvägsstyrelsens bangårdsbyrå
uppgjorda planer och beräkningar för bangårdsanläggningarna vid Tom¬
teboda peka tydligen hän därpå, att den kronan tillhöriga mark invid
denna station, som kan påräknas för järnvägsändamål, måste reserveras
för godstågens uppställning, vagnarnas växling i och för fördelning
till de olika godsmottagnings- och godsafsändningsplatserna i och in¬
vid hufvudstaden samt vagnarnas sammanförande för bildande af ut¬
gående godståg. Att till Tomteboda förlägga järnväg driftbangård för
persontågsättens skötsel skulle gifvetvis försvåra stationens utbildning
för dess egentliga ändamål och dessutom kräfva betydande markinköp
till de höga pris, som tomter i omkringliggande förstäder betinga.
Terrängförhållandena å denna, enskilda tillhöriga mark lära ock lägga
stora hinder i vägen för dess anordnande för bangårdsändamål.
Nu anförda omständigheter synas väl motivera den plan, som järn¬
vägsstyrelsen framlagt, nämligen att förlägga driftbangården för person¬
trafiken till det staten tillhöriga området norr om Hagalund, nedre
Frösunda och Ritorp, som dels upplåtits från kronan dels förvärfvats
från enskild för det tillämnade öfningsfältet för fjärde arméfördelningen.
Afståndet från Stockholms centralstation, 5—6 kilometer, blir visser¬
ligen stort, men de driftkostnader, som härigenom uppkomma, torde
uppvägas af fördelarna af stort utrymme utan alltför betydande utgifter
för markförvärf.
Ett villkor för att valet af denna plats skall kunna fullt försvaras
trots afståndet från hufvudstationen är emellertid, att äfven lokomotiv-
station för persontågtjänsten skall kunna förläggas dit och att fram¬
deles verkstäder för den i bruk varande materielens snabba och eko¬
nomiska revision skola kunna där uppföras, något som dock ej behöfver
ske, förrän de vid Tomteboda och Liljeholmen befintliga verkstäder
måste slopas för att lämna rum för bangårdsutvidgningar.
Betydelsen af att hafva verkstäder för nyss omförmälda ändamål
förlagda i omedelbar närhet af driftbangården torde inses af följande
förhållanden, om hvilka jag gjort mig underrättad. Den betydande
lokomotiv- och vagnpark, som dagligen samlas å driftbangården, kräf-
ver ständiga småreparationer för att hållas i tjänstdugligt skick. En
mängd dylika reparationer kan utföras utan att fordonen behöfva tagas
14 Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 97.
ur den regelbundna tjänstgöringen, om erforderliga hjälpmedel och
öfrad personal finnas att tillgå i omedelbar näi'het af uppställnings¬
platsen. De revisioner, som med regelbundna korta mellanrum måste
företagas å persontågs!okomotiv och personvagnar för att förekomma
hastig förslitning och däraf föranledda omfattande reparationer, måste
kunna utföras med minsta möjliga tidsförlust. Om en dag förspilles
för fordonets transport till och en dag för dess transport från verk¬
staden, inverkar detta med stor lokomotiv- och vagnpark högst väsent¬
ligt på behofvet af reservfordon. Vid så hög anskaffningskostnad som
25,000—35,000 kronor för en boggivagn och 65,000—75,000 kronor
för ett persontågslokomotiv växa också ränteförlusterna på materielen
betydligt, om dagar i stället för timmar åtgå för materielens vidmakt¬
hållande.
Dessa viktiga ekonomiska skäl synas mig med styrka tala för nöd¬
vändigheten af att vid uppgörande af planen för den nya driftbangår¬
den hafva för ögonen behofvet af en framtida verkstadsanläggning i
samband med bangården, äfven om med anläggandet af verkstaden
ännu kan anstå någon tid. Den mark, som för densamma erfordras,
måste därför reserveras redan vid fattande af beslut i fråga om drift¬
bangården, så att planens förverkligande icke omöjliggöres genom andra
dispositioner. Ett för ändamålet synnerligen lämpligt område finnes nu
i västlig riktning från det till den egentliga driftbangården afsedda om¬
rådet, liksom detta tillhörande det tillämnade öfningsfältet för fjärde
arméfördelningen.
På sätt framgår af arméförvaltningens utlåtande, hafva mellan armé-
förvaltningen och järnvägsstyrelsen förts underhandlingar, hvilka gifvit
till resultat, att gränserna för det område, som från öfningsfältet skulle
tagas i anspråk, något jämkats, och har jag icke något att erinra mot
det sålunda jämkade förslaget, hvars innebörd närmare framgår af den
förut omnämnda ritningen. Icke heller chefen för landtförsvarsdeparte¬
mentet, med hvilken jag samrådt i ärendet, har haft någon anmärkning
att framställa mot förslaget.
Emellertid skulle, enligt hvad framgår af arméförvaltningens ut¬
låtande och ytterligare betonats af chefen för landtförsvarsdepartementet,
bruket af den östra delen af öfningsfältet, sedan ifrågavarande område
afskurits för järnvägens räkning, blifva hardt när omöjliggjordt, därest
icke till fältet i stället lädes länsmansbostället Ursvik och hemmanet Lilla
Ursvik äfvensom lägenheten Freden. Arméförvaltningen har därför hem¬
ställt, att såsom vederlag för nu förevarande område skulle på järnvägs¬
styrelsens bekostnad för fältet förvärfvas omförmälda egendomar och lägen-
15
Kung!. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 97.
het. Dessa hafva af domänintendenten Tamm i hans förutnämnda ytt¬
rande uppskattats till ett värde af sammanlagdt 503,350 kronor.
Innan jag går vidare, tillåter jag mig erinra, att Riksdagen år 1905
— jämte det vissa kronoegendomar i Spånga socken upplåtits till landt-
försvaret för att användas till öfningsfält för armén tillhörande trupper
— medgifvit, att vissa områden af Norra Djurgården finge försäljas i
den ordning Kungl. Maj:t bestämde, samt att af de genom försäljningen
inflytande medel finge användas högst 4,000,000 kronor, bland annat,
till förvärfvande af den mark, som jämte de från kronan upplåtna egen¬
domarna ansåges böra ingå i öfningsfältet.
Af förutnämnda belopp, hvilket skulle af tillgängliga medel få för¬
skjutas, hafva, enligt hvad i arméförvaltningen uppgifvits, hittills an-
vändts sammanlagdt 3,332,524 kronor 95 öre. Emellertid kräfves, en¬
ligt hvad vidare för mig uppgifvits, för öfningsfältet inköp af, för¬
utom ofvan omförmälda fastigheter, vissa andra egendomar och områden
i närheten af fältet. Härtill torde knappast förslå återstoden af det
anvisade beloppet å 4,000,000 kronor.
Några medel för att åt landtförsvaret förvärfva Lilla Ursvik, läns-
mansbostället och Freden finnas således icke tillgängliga. Vid sådant
förhållande synes mig skäligt, att för den mark, som för järnvägens
räkning tages i anspråk, lämnas vederlag. Dock har jag icke kunnat
finna lämpligt, att sådant sker på det af arméförvaltningen ifrågasatta
sättet, utan anser jag ur alla synpunkter bäst, att ersättning lämnas i
penningar för värdet af den mark, som till järnvägen afstås.
Den mark, hvarom nu är fråga, innehåller i areal omkring 502,000
kvadratmeter. Domänintendenten Tamm, som anmodats saluvärdera om¬
rådet, har efter besiktning på platsen meddelat, att af detsamma om¬
kring en femtedel utgöres af god tomtmark och återstoden, som består
af åker, delvis lågländt belägen, af endast medelgod och till en del
mindre god tomtmark; och har Tamm förklarat, att han anser värdet
af området på grund af närheten till Järfva station och med hänsyn
till markens beskaffenhet böra beräknas till 450,000 kronor. Mot denna
beräkning synes mig icke vara något att erinra, en åsikt som delas af
chefen för landtförsvarsdepartementet. Med detta belopp torde därför
landtförsvaret böra ersättas.
I detta sammanhang torde, på sätt bemälde departementschef hem¬
ställt, böra utverkas Riksdagens medgifvande att använda berörda be¬
lopp å 450,000 kronor till förvärfvande af annan mark för öfningsfältet.
Då emellertid järnvägsstyrelsen icke beräknat någon ersättning för
ifrågavarande mark, torde kostnaden för .driftbangården böra ökas med
ett belopp af 450,000 kronor.
16
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 97.
Mot järnvägsstyrelsens kostnadsberäkningar och förslag har jag i
öfrigt icke funnit något att erinra. Jag tillåter mig endast anmärka,
att det belopp, 500,000 kronor, som upptagits såsom kostnad för för¬
värf af enskilda tillhörig mark, gifvetvis är approximativt, då det svår¬
ligen låter sig på förhand beräkna, till livilket värde marken kan
komma att af en expropriationsnämnd uppskattas.
Med hänsyn till den genom ersättningen till landtförsvaret ökade
kostnaden, torde för år 1910 erfordras ett anslag af 1,450,000 kronor,
hvilket lärer böra anvisas att utgå från riksgäldskontoret.
Detta förslag skulle således innebära, att redan nu förvärfvas all
i enskild ägo befintlig mark, som erfordras för framdragande af dubbel¬
spåret mellan Tomteboda och Järfva, för anordnande af ny håll- och
lastplats vid Hagalund och framtida utvidgning af denna hållplats till
fullständig station samt för Tomteboda rangerbangårds utbyggnad till
afsedt omfång; att vidare förvärfvas den kronan tillhöriga jord, som är
behöflig för dubbelspårets framdragande samt för driftbangården och
framtida verkstadsanläggning med plats för arbetarbostäder; att dubbel¬
spår utlägges i delvis förändrad sträckning mellan Tomteboda och
Järfva, i sammanhang hvarmed anlägges ny håll- och lastplats för
Hagalund; samt att en mindre del af driftbangården, på sätt framgår
af ritningen, nu anordnas för sitt ändamål.
På grund af hvad jag sålunda anfört, får jag i underdånighet hem¬
ställa, att Eders Kungl. Maj:t behagade föreslå Riksdagen
att för utläggning af ytterligare ett järnvägsspår mellan Tomteboda
och Järfva järnvägsstationer samt anordnande af ny håll- och lastplats
vid Hagalund, för förvärfvande af mark dels för utvidgning af berörda
hållplats till fullständig station dels för utbyggnad af Tomteboda ran-
gerbangård och dels för anordnande i närheten af Hagalund af en
driftbangård med verkstadsanläggningar äfvensom för utförande af
en del af driftbangården bevilja ett anslag af 2,150,000 kronor;
att af berörda anslag för år 1910 till utgående från riksgäldskon¬
toret anvisa, ett belopp af 1,450,000 kronor, med rätt för Eders Kungl.
Maj:t att däraf låta förskottsvis under innevarande år af tillgängliga
medel utanordna 500,000 kronor;
att medgifva, att de delar af det för fjärde arméfördelningen af-
sedda öfningsfältet vid Järfva, som, på sätt ofvan omförmäles,
erfordras för framdragande af dubbelspåret mellan Tomteboda och
Järfva samt för driftbangård och framtida verkstadsanläggningar i när¬
heten af Hagalund, må öfverlåtas på statens järnvägar mot en ersätt¬
ning af 450,000 kronor; samt
17
Kungl. Mag ds Nåd. Proposition N:o 97.
att medgifva, att nyssnämnda belopp, 450,000 kronor, må använ¬
das till förvärfvande af mark, som af Eders Kungl. Maj:t anses böra
ingå i omförmälda öfningsfält, samt till ersättningar . åt. boställshaf-
vare, arrendatorer och andra personer för mistad besittningsrätt till
jord, som för detta ändamål afstås, m. m.
Till denna af statsrådets öfriga ledamöter bi¬
trädda hemställan behagade Hans Maj:t Konungen
lämna bifall samt förordnade, att proposition i ämnet
af den lydelse, bilaga till detta protokoll utvisar,
skulle aflåtas till Riksdagen.
Ur protokollet:
' Carl G. Edman.
Bih. till Riksd. Prat. 1909. 1 Sami. 1 Afd. 65 Haft.
/Pörpnc
E/-Q.noä_
El/Sorp
rSroF/bn ~~p
v/o r/iosono^.
13 för/t7////c
vrofc?/,.
/fo/upp/og
Er/or der//po områden /dr dr//Ebongard ocå
verdoJodo on/åggn/ngor nom//dr n<g// dubbe/op.
7bm/-eé>oc/o do/
läge? område
///Jornirdgoo/g
deponera dr o/ Erm é/or^o/rn/ngen.
foreo/ogef område
/7/rdmoe/örro/Zn/ng,
nu d/oponeradf ap/
d/oponerad/opErm epörvodn/ngen.
/rån er/dr/Zdo efbrded/g/ område.
MMp
/7u /frågor o do on/aggnmgar
Zra/77//do u/ddgr?/r?gor
PA a/o
'KLSSffiL
VA d> /
yjfA
'r£~.L?d,
RE
WW
y&A
737*1
7*72
RE
TIPfi
vigt
T*X2g
sst
SS
vret
7*12
wa
sa
sss
Gen.Stab. Lit Anst.Sfockholm
uTE76<5/7/ne sze ny dubbelszs/e/6 bs/he
P/ELLpn
TO/7PEBOBd~dÉEEUS7
BETE/T
s/E/dz&B/i/r/G s/e de/etsbs/ex5S7ED
□