Kungl. Majds Nåd. Proposition N:o 100.
1
N:o 100.
Kungl. Maj:ts nådiga proposition till Riksdagen angående reglering
af löneförhållandena ni. m. vid kontroll- och juster ings-
styrelsen; gifven Stockholms slott den 26 februari 1909.
Under åberopande af härvid fogadt utdrag af statsrådsprotokollet
öfver finansärenden för denna dag vill Kungl. Maj:t härmed föreslå
Riksdagen, att
ej mindre, - med öfverförande af den nuvarande kontroll- och juste-
rin »•sstyrelsen å ordinarie stat under benämning kontrollstyrelsen,
dels godkänna följande förslag till aflöningsstat för kontrollstyrelsen
att tillämpas från och med år 1910: _
1
|
|
K r o
|
n o r
|
—
|
I
|
! |
|
|
Tjänst-
|
|
|
I
|
|
|
görings-
|
Orts-
|
Summa.
|
|
|
|
pennin-
|
tillägg.
|
|
|
1
|
|
gar.
|
|
|
|
Öfverdirektören och chefen.........
|
5,700
|
2,500
|
800
|
9,000
|
|
} 1 öfveringenjör .......................
|
4,200
|
2,000
|
000
|
6,800
|
1 Efter 5 år kan lönen
|
i 1 d:o ........................
|
4,200
|
2,000
|
600
|
6,800
|
höjas med 600 kronor.
|
1 1 ledamot och sekreterare .........
|
4,200
|
2,000
|
600
|
6,800
|
/Efter 5 år kan lönen
|
1 vaktmästare...........................
|
700
|
350
|
150
|
1,200
|
! höjas med 100 kronor.
|
Till amanuenser, vikariatsersätt-
|
|
i
!
|
|
|
|
ningar. renskrifning m. in.......
|
_
|
i
|
-
|
6,600
|
|
Summa
|
—
|
r-^
|
_
|
37,200
|
|
Anm. Därest vaktmästare i sådan egenskap åtnjuter fri bostad samt bränsle, skall, så
länge denna förmån kvarstår, ortstillägg ej till honom utgå. äfvensom å lönen afdragas 100 kronor
årligen.
Bill. till liiksd. Prof, 1909. 1 Sami. 1 Afd. 67 Höft. 1
2
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 100.
dels godkänna följande villkor och bestämmelser för åtnjutande af
de i staten upptagna aflöningsförmåner, nämligen:
att innehafvare af ordinarie befattning i kontrollstyrelsen skall
vara underkastad den vidsträcktare tjänstgöringsskyldighet eller jämk¬
ning i åligganden, som vid en möjligen inträdande förändrad organisa¬
tion af ämbetsverket eller dess särskilda afdelningar eller eljest i all-
mänhet kan iarda stadgad, samt i sådant hänseende äfvensom därest
ämbetsverkets ställning inom statsförvaltningen så förändras, att det¬
samma ej längre kan såsom själfständigt ämbetsverk anses, eller därest
vissa ifrågavarande ämbetsverk tillhörande göromål öfverflyttas till annat
ämbetsveik, \ara pliktig att, med bibehållande af den tjänstegrad och
den aflöning han innehar, efter ny eller förändrad arbetsordning sköta
de med befattningen förenade göromål eller, efter Kungl. Maj:ts för¬
ordnande, tjänstgöra i det verk, till hvilket göromålen öfverlämnas;
att med ordinarie beiattning i kontrollstyrelsen icke må förenas
annan tjänst å rikets, Riksdagens eller kommuns stat;
att med. ordinarie befattning i nämnda ämbetsverk ej heller må
förenas vare sig uppdrag såsom ordförande eller ledamot i styrelse för
verk eller bolag, som är med Kungl. Maj:ts oktroj försedt eller blifvit
såsom aktiebolag registreradt, eller befattning såsom tjänsteman i sådant
verk eller bolag eller annan tjänstebefattning af livad slag som helst
såframt ej, hvad angår chef eller ledamot, Kungl. Maj:t och, hvad angår
innehafvare af annan befattning, kontrollstyrelsen, uppå därom gjord
framställning och efter pröfning, att ifrågavarande uppdrag eller tjänste¬
befattning ej må anses inverka hinderligt för tjänstgöringen i ämbets¬
verket, finner uppdraget eller befattningen kunna få tills vidare mot¬
tagas och bibehållas;
att tjänstgöringspenningar få uppbäras endast för den tid, befatt¬
nings .innehafvare verkligen tjänstgjort eller åtnjutit semester, men för
den tid, lian eljest varit från tjänstgöring befriad, skola utgå till den,
som erhållit förordnande att uppehålla befattningen;
att den, som af sjukdom hindras att förrätta sin befattning, äger
uppbära hela lönen jämte ortstillägget, men att den, som undfår ledig¬
het för svag hälsas vårdande, enskilda angelägenheter, tjänstgöring hos
Riksdagen, dess utskott eller revisorer eller andra särskilda uppdrag
eller i behörig ordning afstänges från tjänstgöring eller eljest är lag-
ligen förhindrad att. sköta befattningen, kan förpliktas att under ledig-
heten utöfver sina tjänstgöringspenningar afstå så mycket af lönen eller
ortstillägget, som för befattningens uppehållande erfordras eller eljest
pröfvas skäligt;
3
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 100.
att aflöning ej må utgå till tjänstinnehafvare för tid, hvarunder
han afhållit sig från tjänstgöring utan att hafva i vederbörlig ordning-
erhållit tjänstledighet eller kunna styrka giltigt förfall; ^
att, därest tjänstinnehafvare varder afstängd från tjänstgöring
eller i häkte tagen, den del af hans aflöning, som icke af kontroll¬
styrelsen pröfvas böra. användas till befattningens uppehållande, skall
under tiden innehållas, såvida ej kontrollstyrelsen finner skäligt låta
honom uppbära något där af;
att, därest förhöjning af lönen efter viss tids fortsatt innehafvande
af befattning i samma lönegrad är i staten medgifven, tidpunkten för
förhöjningen bestämmes att inträda efter fem år., under villkor att inne-
hafvaren under mer än fyra femtedelar af den tjänstetid, som erfordras
för att vinna nämnda förhöjning, med godt vitsord bestridt.sin egen
eller, på grund af förordnande, annan statens tjänst eller fullgjort annat
offentligt uppdrag, dock att härvid icke må föras honom till last den
tid han åtnjutit semester, under iakttagande att den högre aflöningen
ej får tillträdas förr än vid början af kalenderåret näst efter det, hvar¬
under den stadgade tjänsteåldern blifvit uppnådd; börande löntagare
därvid tillgodoräknas den tid, som före den nya aflöningsstatens trädande
i kraft förflutit från det att han, efter förordnande, tillträdt motsvarande
befattning i kontroll- och justeringsstyrelsen, vaktmästaren därjämte
äfven den tid, hvarunder han varit såsom ordinarie vaktmästare anställd
inom finansdepartementets kontroll- och justeringsbyrå;
att likväl löntagare, som, då han intjänat stadgad tid . för erhål¬
lande af löneförhöjning, redan uppnått den lefnads- och tjänsteålder,
som berättigar honom till pension, icke ma tillträda samma förhöjning,
att styrelsens chef och ledamöter äga årligen, när sådant kan ske
utan hinder för göromålens behöriga gång, åtnjuta semester, en hvar¬
under en och en half månad;
att vid afgång från tjänsten till följd af afskedstagande,, entledi¬
gande eller dödsfall själfva 'lönen äfvensom ortstillägget utgå till måna¬
dens slut; .
att i fråga om skyldighet att från tjänsten afgå äfvensom i fråga
om rätt till pension skall gälla hvad i särskild lag angående civila
tjänstinneliafvares rätt till pension är vid tiden för den nya lönestatens
ikraftträdande eller, såvidt angår innehafvare af befattning, som där¬
efter tillträdes, vid tillträdet till befattningen stadgadt; samt
att den, som tillträder den nya aflöningsstaten, skall vara skyldig-
underkasta sig, efter Kungl. Mapts bestämmande, upphörande af eller
4
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 100.
minskning' i extra inkomster, som kunna åtfölja tjänstebefattning eller
utgå för bestyr i sammanhang därmed;
dels i riksstaten under sjunde hufvudtiteln uppföra ett ordinarie
anslag till kontrollstyrelsen å 37,200 kronor;
dels ock medgifva, att alla expenser vid kontrollstyrelsen må be¬
stridas af det under sjunde hufvudtiteln uppförda förslagsanslaget till
kontroll å tillverkningsafgifter;
än äfven, under förutsättning att hvad sålunda föreslagits be¬
träffande kontrollstyrelsen vinner Riksdagens bifall, minska det å sjunde
hufvudtiteln för finansdepartementets afdelning af Kungl. Maj:ts kansli
uppförda ordinarie anslag med de till aflöning åt den ordinarie perso¬
nalen vid finansdepartementets kontroll- och justeringsbyrå anvisade
belopp, tillhopa 15,200 kronor, hvilka för närvarande disponeras till
bestridande af kostnaderna för kontroll- och justeringsstyrelsen;
kommande vid bifall till sistberörda förslag det för nämnda afdel¬
ning af Kungl. Maj:ts kansli i riksstaten uppförda ordinarie anslag
70,300 kronor, att nedsättas till 55,100 kronor.
De till ärendet hörande handlingar skola Riksdagens vederbörande
utskott tillhandahållas; och Kungl. Maj:t förblifver Riksdagen med all
kungl. nåd och ynnest städse välbevågen.
GUSTAF.
Carl Siv arts.
Kungl. Majds Nåd. Proposition N:o 100.
Utdrag af protokollet öfver finansärenden, hållet inför Hans
3Iaj:t Konungen i statsrådet å Stockholms slott den 26
februari 1909.
Närvarande: '
Hans excellens herr statsministern Lindman,
Hans excellens herr ministern för utrikes ärendena Trolle,
Statsråden: Albert Petersson,
Alfred Petersson,
Hederstierna,
Hammarskjöld,
Roos,
Swartz,
grefve H amilton,
grefve Ehrensvärd,
Malm.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Swartz anförde i under¬
dånighet:
Vid föredragning förut denna dag af löneregleringskommitténs
betänkande af den 8 december 1908 angående reglering af löne¬
förhållanden m. m. vid mynt- och kontrollverken samt kontroll- och
justeringsstyrelsen, i hvad betänkandet angår förstberörda båda verk, har
Eders Kungl. Maj:t beslutat, att proposition i ämnet skall till Riks¬
dagen aflåtas. Nämnda proposition afser, bland annat, att till det ämbets¬
verk, som är afsedt att träda i stället för de nuvarande mynt- och
kontrollverken, skulle från kontroll- och justeriDgsstyrelsen öfverflyttas
öfverinseendet öfver justeringsväsendet.
6
Kontroll- och
justering sty¬
relsens till¬
komst.
Kungl. Maj.is Nåd. Proposition N:o 100.
Då jag. nu går att anmäla löneregleringskommitténs förevarande
betänkande, i hvad det afser reglering af löneförhållandena m. in. vid
kontroll- och justeringsstyrelsen, samt att i anledning däraf afgifva för¬
slag, torde jag därför icke behöfva på något mera ingående sätt beröra
frågan angående öfverinseendet öfver justeringsväsendet i riket.
Beträffande den nuvarande kontroll- och j usteringsstyrelsens upp¬
komst anser jag mig, under hänvisning i öfrigt till den i lönereglerings¬
kommitténs betänkande lämnade utredning, böra erinra om följande.
I skrifvelse den 12 maj 1906, i anledning af väckta motioner om
viss ändring i förordningen angående tillverkning och beskattning af
maltdrycker m. m., anhöll Riksdagen, att Kungl. Maj:t täcktes låta
utarbeta och för Riksdagen framlägga förslag till förändrade bestäm¬
melser rörande kontrollen vid brännvins-, socker- och maltdryckstill-
verkningen i syfte att, med bibehållande af nödig effektivitet, åstad¬
komma större enhetlighet i kontrollens organisation och minskade
kontrollkostnader.
Den 8 mars 1907 aflat Kungl. Maj:t till Riksdagen tre särskilda
propositioner med förslag till förordningar angående tillverkning af
brännvin, angående tillverkning och beskattning af maltdrycker, samt
om beskattning af socker. Enligt dessa författnings förslag skulle öfver¬
inseendet öfver kontrollen öfver tillverkning af brännvin, öfver bryggeri¬
kontrollen i riket och öfver kontrollen vid sockerbeskattningen, för
såvidt kontrollen i sistnämnda hänseende icke ankomme på tullverket,
utöfvas af ett själfständigt ämbetsverk, benämndt kontroll- och justerings¬
styrelsen.
Den 15 mars 1907 aflat Kungl. Maj:t proposition till Riksdagen
angående bestridande af kostnaden för eu kontroll- och justeringsstyrelse
in. m. \ id underdånig anmälan af nämnda ärende framhöll jag, med erin¬
ran om de åligganden, som enligt instruktion och sedermera meddelade
föreskrifter tillhörde kontroll- och justeringsbyrån och därstädes anställda
byråchef, byråingenjör och kanslisekreterare, att det var chefen för
kontroll- och justeringsbyrån, som egentligen hade att utöfva öfver¬
inseendet öfver kontrollen vid brännvins-, maltdrycks- och sockertillverk¬
ningen. Honom tillkom nämligen förmanskapet öfver hela den vid
nämnda kontroll anställda personal, liksom det ock tillhörde honom att
meddela de närmare föreskrifter, som, utöfver hvad i gällande författ¬
ningar funnes stadgadt, erfordrades med afseende å kontrollens utöfvande.
Denne tjänsteman kunde därför i själfva verket för det dåvarande sägas
vara den centrala kontrollmyndigheten.
7
Kung!. Maj.ts Nåd. Proposition No 100.
I enlighet med de nyssnämnda, för Riksdagen framlagda författ¬
nings förslagen skulle, såsom nämndt, det åligga den nya kontroll- och
j u s t er ing s s ty r el sen att utöfva öfverinseendet öfver kontrollen vid tillverk¬
ningen och beskattningen af brännvin, maltdrycker och socker, beträffande
sockerbeskattningen med den inskränkning, som följde af gällande be¬
stämmelser rörande tullverkets befattning med kontrollen. Därjämte skulle
styrelsen handhafva öfverinseendet öfver justeringsverket i riket samt
utöfva den befattning med kontrollen öfver försäljningen af brännvin,
som då tillkom chefen för kontroll- och justeringsbyrån.
Kontroll- och justeringsstyrelsen skulle sålunda hafva att beträffande
nämnda grenar af förvaltningen utöfva enahanda åligganden och befo¬
genheter, som då tillhörde kontroll- och justeringsbyrån och särskildt
dess chef.
Därutöfver skulle emellertid en i vissa hänseenden vidgad befo¬
genhet tillkomma den nya styrelsen. Sålunda skulle den öfverkontrollö-
rerna då åliggande inspektionen öfver sockerfabrikerna utöfvas direkt från
den centrala kontrollmyndigheten samt befattningen såsom öfverkontrollör
vid brännvins- och maltdryckskontrollen i Stockholm jämte angränsande
trakter bestridas af en utaf den nya styrelsens egna tjänstemän.
Därjämte skulle bestämmandet af tjänstgöringsområden för öfver-
kontrollörerna samt för justerare af mått och vikt, konstituerande af juste¬
rare och justeringskontrollörer, inkallande af öfverkontrollörer till tjänst¬
göring äfvensom vissa andra ärenden öfverflyttas från chefen för finans¬
departementet till den nya centralstyrelsen.
Redan då hade det sedan 1906 års höst införda förändrade syste¬
met för beskattning af socker gjort eu förstärkning af kontroll- och
] usteringsbyråns arbetskrafter önsklig, på det att öfverkontrollörernas
befattning med sockerkontrollen måtte kunna öfverflyttas på den centrala
kontrollmyndigheten. Därest denna öfverflyttning beslutades, blefve det
därför nödvändigt, att det nya ämbetsverket utrustades med arbetskrafter
något större än dem, hvaröfver kontroll- och justeringsbyrån förfogade.
Visserligen skulle i följd af byråns ombildning till ett själfstän-
digt ämbetsverk handläggningen åt sådana på Kung!. Maj:ts pröfning
ankommande mål och ärenden, hvilka tillhörde byrån och fortfarande
skulle tillhöra Kungl. Maj-.ts afgörande, icke vidare komma att tillhöra
den nya styrelsen i den form och på det sätt, som dittills varit fallet.
Den minskning i göromål för vissa af styrelsens tjänstemän, som
uppstode i följd häraf, skulle emellertid blifva skäligen ringa i jäm¬
förelse med den ökning, som naturligen blefve en följd af förläggandet
8
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition No 100.
af viktiga delar af själfva kontrollens utöfning till den centrala myn¬
dighetens egna tjänstemän.
Till närmare belysning af omfattningen af de göromål, som till¬
hörde kontroll- och justeringsbyrån utöfver arbetet med de på Kungl.
Maj:ts pröfning ankommande mål och ärenden, nämnde jag, att antalet
ärenden, hvilka handlades af byrån utan föredragning inför Kungl. Maj:t,
under åren 1904—1906 i medeltal för hvarje år uppgått till 1,746,
och att dessa föranledt likaledes i medeltal 1,797 från byrån utgångna
skrifvelser eller andra expeditioner. I nyssnämnda ärenden hade dock
icke inräknats det stora antal uppgifter och rapporter, som regelbundet
inkomme till byrån och där underkastades statistisk bearbetning, ej heller
de talrika justeringar af mått och vikter m. in., som där förekomme.
För genomförandet af den föreslagna nya organisationen erfordrades
därför otvifvelaktigt eu större personal än "den, som då förefanns inom
kontroll- och justeringsbyrån. Ökningen syntes dock kunna begränsas
till ytterligare en tekniskt bildad tjänsteman.
Såsom jag förut antydt, hade jag ansett landtbruksstyrelsen lämp¬
ligen kunna i vissa afseenden tjäna till förebild vid organisationen af
det nya ämbetsverket, och jag hade därvid tänkt mig, att den nya
kontroll- och justeringsstyrelsen skulle bestå af, förutom chef med
benämningen öfverdirektör, tre ansvariga ledamöter, däraf två tekniskt
bildade (ofveringenjörer) och en med civil tjänstemannautbildning (sekre¬
terare).
Öfverdirektören, hvilken, då göromålen inom ämbetsverket tillstadde
det, borde företaga inspektionsresor för kontrollens öfvervakande, skulle
i regel vara ensam beslutande och ledamöterna föredragande inför honom,
öfveringenjörerna i tekniska och sekreteraren i öfriga ärenden, med rätt
och skyldighet för föredraganden att, om han hyste afvikande mening,
låta anteckna densamma till protokollet. I öfverensstämmelse med hvad
inom de efter byråsystemet organiserade ämbetsverk i allmänhet vore
fallet, borde emellertid vid handläggningen af vissa viktigare ärenden,
förutom föredraganden, ytterligare en af de öfriga ledamöterna vara
närvarande och deltaga i ärendenas behandling.
Utom den föredragning, som skulle tillhöra de tekniska ledamöterna,
borde den ene af dem jämväl enligt öfverdirektörens bestämmande tid
efter annan företaga inspektionsresor för öfvervakande af kontrollen öfver
sockertillverkningen och den andre eller möjligen båda, efter viss fördel¬
ning, utöfva den tillsyn öfver brännvins- och maltdryckstillverkningen
i Stockholm och närmast däromkring liggande områden, som eljest till-
komme öfverkontrollör. Dessutom skulle öfveringenjörerna, liksom byrå¬
9
Kung!. Maj:ts Nåd. Proposition No 100.
ingenjören vid kontroll- och justeringsbyrån, förrätta erforderliga juste-
ringsarbeten äfvensom besörja anskaffandet af nödiga kontroll- och
j ust eringsredskap samt handhafva vården om dessa m. m. .
Sekreteraren skulle, utom honom åliggande föredragning af alla
de ärenden, hvilka icke vore af teknisk natur, hafva att uppsätta alla
styrelsens utlåtanden och expeditioner, som icke öfverlämnades till öfver-
ingenjörerna, äfvensom i öfrigt fullgöra de åligganden, som eljest i all¬
mänhet tillkomme registrator och arkivarie m. m.
Med en organisation genomförd i hufvudsaklig öfverensstämmelse
med de af mig sålunda angifna grunder, ansåg jag den centrala kon¬
trollmyndigheten blifva i flera afseenden båttre skickad föi sm uppgift,
än när ansvaret för öfverinseendet öfver kontrollen hufvudsakligen
hvilade på en enda tjänsteman, den inom kontroll- och justeringsbyrån
anställda byråchefen. .....
Jag hade förutsatt, att den nya kontroll- och justermgsstyrefsen
skulle träda i verksamhet den 1 januari 1908. Enär emellertid den
förändrade organisationen af kontrollen i öfrigt icke kunde träda i till-
lämpnino- förr än under samma års höst, då nya tillverkningsår toge
sin början, syntes med tillsättandet af den ene af öfveringenjörerna,
hvilken företrädesvis skulle hafva till uppgift att utöfva kontrollen öfvei
sockertillverkningen, kunna anstå till den 1 juli 1908, då de direkta
förberedelserna för kontrollens omläggning egentligen komme att vidtaga.
Af förut antydt skäl ansåg jag den nya styrelsen tills vidare icke
böra uppföras å ordinarie stat.
Liksom jag ansett det nya ämbetsverket lämpligen kunna organi¬
seras efter landtbruksstyrelsens förebild, syntes mig i afvaktan å en blif¬
vande mera definitiv lönereglering löneförmånerna för tjanstmnehaivarna
i det nya ämbetsverket lämpligen kunna tills vidare bestämmas efter
enahanda förebild. I enlighet därmed skulle aflöningen komma, att
utgöra för chefen 7,000 kronor, däraf 5,000 lön och 2,000 tjänstgönngs-
penningar, samt för hvar och en af de tre ledamöterna 4,500 kronor,
däraf 3,000 lön och 1,500 tjänstgöringspenningar.
För nedi"- betjäning vid ämbetsverket erfordrades en vaktmästare
med aflöning af 800 'kronor, däraf 500 lön och 300 tjänstgöringspenningar.
Till dessa aflöningsförmåner borde för styrelsens ledamöter samt
vaktmästaren jämväl komma ålderstillägg, för de förstnämnda med 500
kronor efter respektive fem och tio års tjänstgöring samt för vakt¬
mästaren med 100 kronor efter fem års tjänstgöring.
Vaktmästaren borde därjämte, i enlighet med hvad eljest gällde, vict-
Bih. till lliksd. Prof. 1909. 1 Sami. 1 Afd. 67 Höft. 2
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 100.
kännas löneafdrag med 150 kronor, därest han åtnjöte förmånen af fri
bostad.
Så länge dyrtidstillägg utginge till andra statens tjänstemän och
betjänte, syntes sådan förmån böra tillkomma äfven kontroll- och justerings-
styrelsens personal enligt enahanda grunder, som eljest vore föreskrifna.
Därjämte borde saväl chef som ledamöter tillerkännas rätt till semester
hvar och en under en och en half månad af året.
Det å finansdepartementets stat uppförda anslag till amanuenser,
vikariatsersättning, renskrifning m. in. var gemensamt för departementet
i dess helhet med undantag af bankbyrån, för hvilken särskilda medel
anvisats för motsvarande ändamål. I följd däraf och då departementets
kostnader för renskrifning icke bokförts särskildt för kontroll- och juste¬
ringsbyrån, kunde icke fullt exakt angifvas, huru stor del af anslaget,
som tagits i anspråk för sistnämnda byrås räkning. Enligt verkställd
beräkning kunde emellertid antagas, att under åren 1905 och 1906 an-
vändts lör byrån i medeltal sammanlagdt omkring 3,400 kronor för
hvartdera året.
Af det sålunda använda beloppet hade för hvartdera året 1,200
kronor utgått till aflöning åt enhvar af byråns två amanuenser, af hvilka
den ene, som hade teknisk utbildning, biträdde med handläggning af
tekniska ärenden och den andre med uppsättning af exjieditioner m. m.,
560 kionor i medeltal lör hvartdera året till vikariatsersättning samt
återstoden till renskrift.
För de utgifter af ifrågavarande slag, som komme att erfordras
lor kontroll- och justeringsstyrelsen, kräfdes emellertid ökning i det
belopp, som varit tillräckligt för kontroll- och justeringsbyrån. Dels
vore nämligen en icke obetydligt ökad renskrifningskostnad att förvänta
dels komme ock säkerligen ökadt behof af extra biträde att åtminstone
tidtals göra sig gällande inom styrelsen under den nya organisationen,
åkningen af erforderligt medelsbelopp hade dock ansetts tills vidare
kunna begränsas ^ till 900 kronor utöfver hvad som beräknats hafva
åtgått^ för kontroll- och justeringsbyrån för år 1906. För bestridande
af ifrågavarande utgifter vid kontroll- och justeringsstyrelsen skulle
sålunda erfordras ett belopp af sammanlagdt 4,300 kronor för år.
afseende å sättet för genomförandet af den ifrågavarande
förändringen af kontroll- och justeringsbyrån, borde den vid byrån
anställda tjänstemannapersonalens insikter och erfarenhet å förevarande
område naturligen tillgodogöras vid den nya institutionen, hvilken ju
skulle hafva i hufvudsak samma uppgifter sig förelagda som kontroll-
11
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition No 100.
och justeringsbyrån, men det kunde icke giirna ifrågasättas, att dessa
tjänstemän skulle lämna sina ordinarie befattningar för att öfvergå
till ett annat verk, ställdt å extra stat. dag hade därföi tänkt
mig, att kontroll- och justeringsstyrelsen skulle tills vidare organiseras
på det sätt, att de dåvarande tjänstemännen inom kontroll- och
justeringsbyrån, med bibehållande af sina a finansdepartementets stat
uppförda ordinarie befattningar, blefve förordnade att uppehålla närmast
motsvarande befattningar inom kontroll- och justeringsstyrelsen.
Befattningen såsom tredje ledamot i styrelsen skulle naturligen
äfven tillsättas på förordnande. Detsamma blefve gifvetvis förhållandet
beträffande öfriga befattningar i styrelsen, ifall någon af de dåvarande
tjänstinnehafvarna inom kontroll- och justeringsbyrån afginge från sin
tjänst, medan styrelsen ännu befunne sig på extra stat.
För att aflöningen till de två tjänstemän inom kontroll- och juste¬
ringsbyrån -— byråingenjören och kanslisekreteraren hvilka komroe
att förordnas såsom ledamöter i kontroll- och justeringsstyi elsen, skulle
bringas upp till det för sådan ledamot föreslagna aflöningsbelopp af
4,500 kronor, erfordrades ett tillskott i lönen af o00 kronor för dem
hvardera. Dessa belopp äfvensom den för den tredje ledamoten i sty¬
relsen föreslagna aflöningen, 4,500 kronor, ansag jag tills vidare lämp-
ligen kunna utgå af det å sjunde hufvudtiteln uppförda föislagsanslaget
till kontroll å tillverkningsafgifter. ....
Byråingenjören och kanslisekreteraren äfvensom vaktmästaren a
kontroll- och justeringsbyrån borde, oberoende af öfverflyttningen till
det nva ämbetsverket, få, med afseende a rätten till ålderstillägg enligt
den nya staten, räkna sig till godo sin tjänstgöring inom byrån, och
borde dem tillkommande liksom eljest ifragakommande ålderstillägg utgå
af det för dylikt ändamål å sjunde hufvudtiteln uppförda förslagsanslag.
Det belopp, 4,300 kronor, som erfordrades för bestridande af
kostnaden för aflöning af amanuenser samt för vikariatsersåttning,
renskrifning in. m. vid kontroll- och justeringsstyrelsen, syntes lämpligen
kunna tills vidare utgå af förslagsanslaget till kontroll å tillverknmgs-
afgifter.
Genom skrifvelse den 13 maj 1884 hade Riksdagen i sammanhang
med fastställandet af stat för kontroll- och justeringsbyrån förklarat, att
alla expenser vid nämnda byrå — hvilka expenser utgjordes af utgifter
för vård och reparation af kontrolleffekter, statistiskt tryck m. in.
skulle bestridas från anslaget för kontroll å tillverkningsafgifter. I
denna anordning syntes mig ej böra göras någon förändring.
12
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition No 100.
Äfven efter kontroll- och justeringsbyråns förändring till ett fri¬
stående ämbetsverk komme en del af de mål och ärenden, hvilka af
chefen för nämnda byrå bereddes till underdånig föredragning, fort¬
farande att i sista hand pröfvas af Kungl. Maj:t och sålunda att allt¬
jämt tillhöra finansdepartementets handläggning. Ehuru enligt de
berörda författningsförslagen afgörandet af åtskilliga frågor rörande
tillämpningen af författningarnas kontrollföreskrifter m. m. ansetts kunna
med fördel öfverlämnas åt kontroll- och justeringsstyrelsen, kvarstode
nämligen ändock vissa slag af ärenden, hvilka vore af den vikt, att
desamma fortfarande såsom dittills syntes böra ankomma på Kungl.
Maj:ts afgörande.
Dit hörde, förutom åtskilliga slag af ansökniugsärenden angående
dispens, eftergift af skatt m. in., hvilka enligt gällande författningar
skulle afgöras af Kungl. Maj:t, vissa frågor beträffande justeringsväsendet
äfvensom besvärsmål rörande tillämpningen af ej mindre de ifråga¬
varande tillverknings- och beskattningsförfattningarna än äfven för¬
fattningarna angående försäljning af brännvin, vin och Öl samt af till-
lagade, alkoholfria drycker och svagdricka och slutligen jämväl frågor
angående ändring inom dithörande lagstiftningsområden.
För beredande inom finansdepartementet af dithörande mål och
ärenden, särskildt dem, som rörde tillverkning och beskattning af bränn¬
vin, maltdrycker och socker äfvensom justeringsväsendet, erfordrades
biträde af en tjänsteman med speciella insikter och erfarenhet å före¬
varande områden. Jag ansåg ifrågavarande angelägenhet tills vidare
lämpligast kunna ordnas på det sätt, att chefen för den nya styrelsen
eller, i händelse af förfall för honom, någon annan tjänsteman inom
styrelsen förordnades att i egenskap af departementschefens biträde
bereda ifrågavarande ärenden.
Därest en sådan anordning träffades, syntes, med hänsyn därtill
att ifrågavarande mål och ärenden ännu vore till antalet jämförelsevis
få, något särskildt arfvode åt den af ifrågavarande tjänstemän, som
erhölle dylikt förordnande, icke erfordras, åtminstone för närmaste tid,
och särskilda utgifter för ändamålet sålunda kunna tills vidare undvikas.
Den enda förberedande åtgärd, som skulle behöfva träffas för öppnande
åt möjlighet till en dylik anordning, vore därför att i den blifvande
instruktionen för kontroll- och justeringsstyrelsen införa en bestämmelse,
enligt hvilken ej mindre chefen än äfven ledamöterna i styrelsen skulle
vara pliktiga att, där så påfordrades, åtaga sig ett sådant förordnande,
hvarom nyss nämnts.
13
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 100.
Det arbete, som erfordrades för uppsättningen af Kungl. Maj:ts
utslag eller beslut uti ifrågavarande mål och ärenden, kunde emellertid
icke lämpligen åläggas någon af departementets ordinarie tjänstemän,
livilka vore fullt upptagna af sina dåvarande göromål. Nämnda arbete
hade likväl dittills icke varit af större omfattning, än att detsamma
lämpligen kunde anförtros åt en amanuens under ledning af den tjänste¬
man, som skulle hafva att bereda målen och ärendena till föredragning.
Såsom godtgörelse för detta arbete syntes dock ett särskildt arfvode böra
tillgodokomma den amanuens, som erhölle uppdraget i fråga. Berörda
arfvode ansågs böra utgå af det å finansdepartementets stat uppförda
ordinarie anslag till amanuenser, vikariatsersättning m. m.
Under förutsättning att de kungl. propositionerna med förslag till
förordningar angående tillverkning af brännvin, angående tillverkning
och beskattning af maltdrycker samt om beskattning af socker, i hvad
de afsåge den dåvarande centrala kontrollmyndighetens förändrande till
en särskild kontroll- och justeringsstyrelse, vunne Riksdagens bifall,
föreslog Kungl. Maj:t, såvidt kontroll- och justeringsstyrelsen angick,
att Riksdagen måtte medgifva,
att till aflönande af dåvarande chefen för finansdepartementets
kontroll- och justeringsbyrå äfvensom af de vid byrån då anställda
byråingenjör, kanslisekreterare och vaktmästare, livilka jämlikt åtagande
skulle förordnas såsom respektive chef, ledamöter och vaktmästare vid
kontroll- och justeringsstyrelsen, finge dels disponeras de belopp, hvilka
af det å sjunde hufvudtiteln för finansdepartementets afdelning af Kungl.
Maj:ts kansli uppförda ordinarie anslag jämte sjunde hufvudtitelns för¬
slagsanslag till ålderstillägg eljest skolat i form af lön, tjänstgörings-
penningar och ålderstillägg utgå till nämnda tjänstinnehafvare, dels ock
såsom lönefyllnad åt bemälda byråingenjör och kanslisekreterare utgå al
förslagsanslaget till kontroll å tillverkningsafgifter ett belopp af 500
kronor åt hvardera för år räknadt;
att till aflönande af en tredje ledamot i kontroll- och justerings¬
styrelsen för tiden från och med den 1 juli 1908 finge af sistnämnda
förslagsanslag utgå ett belopp af 4,500 kronor för år räknadt, äfvensom,
i den mån ålderstillägg ifrågakomme för honom, därför erforderligt
belopp af det under sjunde hufvudtiteln uppförda förslagsanslaget till
ålderstillägg;
att vid tjänstledighet af annan anledning än semester för någon
af bemälda tjänstinnehafvare vid kontroll- och justeringsstyrelsen de
vikarien tillkommande tjänstgöringspenningar äfvensom den del af lönen,
som den tjänstledige kunde förpliktas att under ledigheten afstå för
Departements¬
chefen.
14 Kungl. Maj;ts Nåd. Proposition No 100.
tjänstens uppehållande, finge utgå af samma anslag, som lönen och
tjänstgöringspenningarna till den förre;
att, därest någon af de dåvarande tjänstinneliafvarna vid kontroll-
och justeringsbyrån afginge från tjänsten, till aflönande af den, som
förordnades att uppehålla däremot svarande befattning i kontroll- och
justeringsstyrelsen, finge disponeras det belopp af förenämnda anslag
för finansdepartementets afdelning af Kungl. Maj:ts kansli, som upp-
burits af den afgångne, äfvensom, därest denne innehaft byråingenjörs-
eller kanslisekreterarbefattning vid kontroll- och justeringsbyrån, såsom
lönefyllnad ett belopp af 500 kronor för år räknadt af förslagsanslaget
till kontroll å tillverkningsafgifter jämte, i den mån sådant ifrågakomme,
ålderstillägg af förenämnda under sjunde hufvudtiteln anvisade förslags¬
anslag till ålderstillägg;
att tjänstinnehafvare inom kontroll- och justeringsbyrån, hvilken
förordnades att uppehålla tjänst inom kontroll- och justeringsstyrelsen,
finge för åtnjutande af ålderstillägg tillgodoräknas den tid, han i sådant
hänseende ägt tillgodoräkna sig med afseende å sin tjänst inom byrån;
att till aflönande af amanuenser samt till vikariatsersättning, ren-
skrifning in. m. vid kontroll- och justeringsstyrelsen ett belopp af 4,300
kronor för år räknadt finge utgå af förslagsanslaget till kontroll å till¬
verkningsafgifter; samt
att alla expenser vid kontroll- och justeringsstyrelsen finge be¬
stridas af samma anslag.
Hvad Kungl. Maj:t sålunda föreslagit bifölls af Riksdagen.
Nådig instruktion för kontroll- och justeringsstyrelsen utfärdades
den 15 november 1907.
Såsom framgår af den redogörelse jag nu lämnat, ansågs vid den
förutvarande kontroll- och justeringsbyråns förändrande år 1907 till ett
själfständigt ämbetsverk med benämningen kontroll- och justeringsstyrel¬
sen, att med afseende å den förestående regleringen af löneförhållandena
in. in. vid de centrala ämbetsverken nämnda styrelse tillsvidare ej
borde uppföras på ordinarie stat. För aflönande af styrelsens personal
Ilek disponeras den del af det för finansdepartementets afdelning af
Kungl. Maj:t.s kansli uppförda anslag, som var afsedd till aflöningen
af kontroll- och justeringsbyråns ordinarie personal. Därjämte fingo
disponeras de belopp, som eljest skolat utgå till personalen vid kon¬
troll- och justeringsbyrån såsom ålderstillägg från vederbörande för¬
slagsanslag å riksstatens sjunde hufvudtitel. De ökade anslag, som
därutöfver erfordrades för genomförande af den förändrade organisa-
15
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 100.
tionen af den centrala kontrollmyndigheten, anvisades tills vidare att
utgå af förslagsanslaget till kontroll å tillverkningsafgifter äfvensom
i viss mån af nyssnämnda anslag till ålderstillägg.
Löneregleringskommittén har hemställt, att ämbetsverket nu måtte
uppföras på ordinarie stat. Med afseende å de betydelsefulla och allt¬
jämt ökade uppgifter, som kontroll- och justeringsstyrelsen har sig ålagda,
synes mig anledning ej vidare förefinnas att bibehålla nyssberörda provi¬
soriska skick, hvari styrelsen för närvarande befinner sig.
Sedan Eders Kungl. Maj:t beslutat föreslå Riksdagen, att öfver-
inseendet öfver justeringsväsendet måtte afskiljas från de åligganden,
som nu tillkomma kontroll- och justeringsstyrelsen, torde detta ämbets¬
verk, på sätt kommittén föreslagit, lämpligen böra benämnas kontroll-
styrelsen.
I likhet med löneregleringskommittén förordar jag alltså, att den
nuvarande kontroll- och justeringsstyrelsen måtte med benämning kon¬
trollstyrelsen uppföras på ordinarie stat och i sammanhang därmed den
förutvarande kontroll- och justeringsbyrån definitivt afföras från det å
sjunde hufvudtiteln för finansdepartementets afdelning af Kungl. Maj:ts
kansli uppförda ordinarie anslag.
Beträffande den föreslagna kontrollstyrelsens organisation samt af-
löningsförmånerna för den ordinarie personalen vid styrelsen bär löne¬
regleringskommittén anfört följande.
»Kontrollstyrelsen skulle hafva att utöfva öfverinseendet öfver kon¬
trollen vid tillverkningen och beskattningen af brännvin, maltdrycker
och socker m. m., beträffande beskattningen af socker för såvidt denna
kontroll icke ankommer på tullverket, äfvensom den befattning med
kontrollen öfver försäljningen af brännvin samt med kontrollen öfver
normalpapper och normalbläck m. m., som för närvarande tillkommer
kontroll- och justeringsstyrelsen enligt de i dessa ämnen utfärdade för¬
fattningar.
Hvad särskildt angår kontrollen öfver normalpapper och normal¬
bläck m. in., har visserligen inom kommittén varit fråga om äfven detta
bestyrs afskiljande från styrelsens åligganden, men kommittén har an¬
sett sig ej böra framkomma med förslag därom, med hänsyn ej mindre
därtill, att någon tillräcklig erfarenhet ännu icke kunnat vinnas rörande
omfattningen af denna kontroll, än äfven till sättet hvarpå denna kon¬
troll nu utöfvas.
Kommittén tillåter sig att i nämnda hänseenden meddela följande
upplysningar. Enligt kungl. förordningen den 12 juli 1907 angående
lönereglerings-
kommitténs
förslag.
Organisation.
16
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 100.
de slag af papper, bläck, skrifmaskin- och stämpelfärger, som må till
vissa offentliga handlingar användas, skall till skriftliga offentliga hand¬
lingar, som icke äro af helt tillfällig betydelse, användas s. k. normal¬
papper, hörande till någon af de i förordningen omförmälda klasser.
Beträffande kontroll- och justeringsstyrelsens åligganden ifråga om
normalpapper föreskrifves i samma förordning, bland annat, att styrelsen,
som har att pröfva gjord anmälan om tillverkning inom riket af dylikt
papper, skall för en tid af högst tre år förordna kontrollanter till utöf¬
vande af den kontroll, hvarom i förordningen förmäles.
Dessa kontrollanter, af hvilka för närvarande äro anställda en vid
Grycksbo, en vid Lessebo och en vid Klippans pappersbruk, äro skyldiga
att ställa sig till efterrättelse de föreskrifter, som styrelsen meddelat.
Af vederbörande kontrollant uttagna profark skola genom kontroll-
och justeringsstyrelsens föranstaltande underkastas undersökning för utrö¬
nande, huruvida papperet är att anse såsom normalpapper och i sådant
fall till hvilken klass detsamma är att hänföra.
Ifrågavarande undersökningar, för hvilkas utförande närmare före¬
skrifter meddelats af styrelsen, äro för närvarande anförtrodda åt tekniska
högskolans materialprofningsanstalt. Den för undersöknings verkställande
fastställda afgiften, hvilken till styrelsen insändes genom vederbörande
kontrollant, tillhandahålles sedermera profningsanstaltens föreståndare.
Öfver hvarje undersökning utfärdas särskildt intyg, som jämte afskrift
däraf öfversändes till kontrollanten genom styrelsens försorg. Därest
enligt verkställd undersökning papper icke motsvarar de fordringar, hvilka
äro uppställda för den pappersklass, den å profvet befintliga vatten¬
stämpeln angifver, äger tillverkaren att påkalla frågans pröfning af
kontroll- och justeringsstyrelsen.
Till de offentliga handlingar, hvilka böra skrifvas på normalpapper,
må ej användas annat bläck än sådant, som blifvit af kontroll- och
justeringsstyrelsen godkändt såsom normalbläck.
Beträffande styrelsens befattning med kontrollen öfver normalbläck
är stadgadt, att den, som önskar få inom riket tillverkadt bläck godkändt
såsom normalbläck, har att därom göra ansökning hos styrelsen. Därvid
skall insändas ett bläckprof jämte fastställd undersökningsafgift. Profvet
skall därefter på kontroll- och justeringsstyrelsens föranstaltande under¬
kastas undersökning för bestämmande, huruvida bläcket må godkännas
såsom normalbläck, och skall denna undersökning utföras enligt de
närmare föreskrifter, som meddelats af styrelsen. Själfva undersökningen
utföres för närvarande på tekniska högskolans kemiska laboratorium, som
äfven uppbär den af styrelsen mottagna undersökningsafgiften. Därest
17
Kungl. Maj ds Nåd. Proposition N.o 100.
det profvade bläcket befunnits tillfredsställande, meddelar kontroll- och
justeringsstyrelsen godkännande, hvilket gäller för tre ar. I början af
hvarje år skall styrelsen offentliggöra förteckning å de bläcksorter, som
då äro godkända såsom normalbläck.
För åstadkommande af skrift medelst skrifmaskin eller stämpel må
icke, där ej fråga är om handling af endast helt tillfällig betydelse, till
bruk i ståtens tjänst användas annan färg än sådan, som af kontroll-
och justeringsstyrelsen genom utfärdad kungörelse förklarats lämna skrift
af minst lika stor varaktighet som skrift med normalbläck.
Hvad nu angår behofvet af ordinarie arbetskrafter hos den styrelse,
som, efter afskiljandet af justeringsväsendet, skulle hafva de nuvarande
kontroll- och justeringsstyrelsen i öfrigt tillkommande åligganden, har
nämnda behof synts kommittén böra tillgodoses med enahanda antal
befattningar, som nu finnas vid sistnämnda styrelse, nämligen, förutom
chefen, tre ansvariga ledamöter, däraf två tekniskt bildade och en tillika
sekreterare äfvensom en vaktmästare.
Att minska de tekniska ledamöternas antal på grund af justerings-
göromålens öfvertagande af annat ämbetsverk torde icke låta sig göra.
Dessa göromål hafva nämligen icke varit mer omfattande än att de
endast i mindre grad tagit tiden i anspråk för en af de tekniska leda¬
möterna; och om än kontrollgöromålen hos styrelsen icke för den
närmaste framtiden må komma att till fullo sysselsätta bägge de tekniska
ledamöterna, kvarstår dock, äfven efter justeringsgöromålens afskiljande,
mer arbete än som torde kunna utföras af endast en teknisk ledamot.
Äfven vid organisationen af den nuvarande kontroll- och justerings¬
styrelsen förutsattes, att full sysselsättning inom styrelsen ej kunde för¬
väntas för två tekniska ledamöter. Men de båda tekniska ledamöter,
som under benämningen öfveringenjörer borde anställas hos styrelsen,
skulle, utom handläggningen af de dem såsom föredragande tillhörande
ärenden, in. fl. åligganden, vara pliktiga, den ene eller bägge, att enligt
öfverdirektörens bestämmande dels genom inspektionsresor öfvervaka kon¬
trollen öfver sockerbeskattningen dels ock tjänstgöra såsom öfverkon-
trollörer vid brännvins- och maltdryckskontrollen inom Stockholms stad
och angränsande trakter.
Beträffande denna anordning framhölls, att densamma.skulle med¬
föra en väsentlig fördel, i det att den centrala kontrollmyndigheten där¬
igenom komme i eu nära och personlig beröring med den lokala kon¬
trollen och blefve i tillfälle att inhämta noggrannare kännedom om den¬
samma, än hvad då kunde ske endast genom tillfälligtvis företagna
inspektionsresor.
Bill. till Riksd. Prot. 1909. 1 Sami. 1 Afd. 07 Höft. 3
18
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition No 100.
Kommittén tiar tänkt sig, att, efter justeringsgöromålens från¬
skiljande, vederbörande öfveringenjörs verksamhet som öfverkontrollör
vid brännvins- och maltdryckstillverkningen skulle kunna utsträckas
öfver ett större område än för närvarande, hvarigenom kunde inbesparas
arfvodesbelopp till annan eller andra särskilda öfverkontrollörer. Där¬
jämte skulle tillfälle beredas för öfveringenjör att i större omfattning,
Aflom sfer än nu kan ske, ägna sig åt inspektionen öfver sockerfabrikerna.»
maner för den Med förmälan att aflöningen för öfverdirektören vid kontroll- och
°rdio,ZLPCr' j1JsterillSsst)'Telsen är i gällande lönestat upptagen till 7,000 kronor,
däraf 5,000 i lön och 2,000 i tjänstgöringspenningar, yttra kommitterade
följande angående aflöningsförmånerna för den ordinarie personalen:
»I delen I af sina betänkanden, innefattande allmänna förutsätt¬
ningar och grunder för en reglering af löneförhållanden m. in. inom de
centrala ämbetsverken, upptog kommittén såsom tillhörande normala
lönegrader öfverdirektörer och jämförliga chefer med en aflöning af
7,000 kronor samt generaldirektörer med 9,000 kronor (till hvilken sist¬
nämnda grupp då jämväl hörde generaldirektören i statskontoret).
Kommittén föreslog i samma del för generaldirektör i normalgrad
eu aflöning af 10,000 kronor samt för öfverdirektör och annan därmed
jämförlig chef i normalgrad 8,000 kronor.
Vid 1907 års riksdag blef emellertid, på förslag af Kungl. Maj:t,
aflöningen för generaldirektören i statskontoret bestämd till 11,000 kronor.
'IiH samma belopp sattes vid 1908 års riksdag aflöningen för
generaldirektören i domänstyrelsen samt för blifvande generaldirektör i
kammarkollegium.
Och då därmed torde få anses medgifvet, att jämväl vid före¬
stående löneregleringar aflöningen till generaldirektör i normalgrad bör
sättas 2,000 kronor högre än den utgjorde, då kommittén afgaf delen
I, lärer väl äfven för öfverdirektör i normalgrad aflöningsförhöj ningen
böra bestämmas till 2,000 kronor och aflöningen således sättas till 9,000
kronor. Detta belopp torde lämpligen böra fördelas sålunda, att 5,700
utgöra lön, 2,500 tjänstgöringspenningar och 800 ortstillägg.
Kommittén hemställer alltså, att öfverdirektören och chefen för
kontrollstyrelsen må erhålla en aflöning af 9,000 kronor, däraf 5,700 i lön,
2,500 i tjänstgöringspenningar och 800 i ortstillägg.
I fråga om den ställning i aflöningshänseende, som bör tilldelas
kontrollstyrelsens ledamöter, får kommittén till en början erinra därom,
att, såsom framgår af det statsrådsprotokoll öfver finansärenden, som
fanns bilagdt den till 1907 års Riksdag aflåtna propositionen angående
bestridande af kostnaden för en kontroll- och justeringsstyrelse, till
19
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition No 100.
förebild vid organisationen af denna styrelse tjänat landtbruksstyrelsen
äfvensom att, i afvaktan å en blifvande mera definitiv lönereglering,
löneförmånerna för tjänstinnehafvarna i det nya verket ansetts lämp¬
ligen kunna tills vidare bestämmas efter enahanda förebild. I enlighet
därmed fastställdes aflöningen för hvar och en al de tre ledamöterna
i kontroll- och justeringsstyrelsen till den för andra gradens tjänstemän
då gällande eller till 4,500 kronor, däraf 3,000 i lön och l,500itjänst-
göringspenningar, jämte två ålderstillägg, hvardera å 500 kronor.
Vid 1908 års riksdag beslöts emellertid att höja aflöningarna för
landtbruksstyrelsens ledamöter till hvad som skulle tillkomma tjänste¬
män i tredje normalgraden enligt den vid 1907 års riksdag lör stats¬
kontoret antagna normaltyp.
Att i öfverensstämmelse härmed nu föreslå uppförande af den
nya kontrollstyrelsens ledamöter i tredje normalgraden har kommittén
ansett icke böra ifrågakomma, särskild! som området för den centrala
kontrollmyndighetens verksamhet under de senare åren allt mera till¬
ökats och torde inom en icke aflägsen framtid måhända komma att än
ytterligare utvidgas, hvadan det kan antagas, att styrelsen knappast
ännu fått sin organisation slutgiltigt genomförd.
Å andra sidan torde det emellertid, efter den förhöjning,, som
bestämts för ledamöterna i landtbruksstyrelsen, och med hänsyn till de
viktiga uppgifter, som skulle åligga kontrollstyrelsen, icke kunna anses
billigt att bibehålla sistnämnda styrelses ledamöter uti andra normal¬
graden, äfven med den högre aflöning, som skulle tillkomma denna
grad. Kommittén har därför ansett kontrollstyrelsens ledamöter böra
sättas i en mellangrad mellan andra och tredje graderna.
För ett rätt handhafvande af de på den centrala kontrollmyndig¬
heten hvilande åligganden måste nämligen för ifrågavarande ledamots-
befattningar kunna påräknas personer af framstående duglighet.
Hvad först beträffar de tekniska ledamöterna, torde, med afseende
å den sakkunskap, som hos dem måste fordras, det blifva förenadt med
svårighet att vid befattningarnas tillsättande, efter uppkommen ledighet,
i konkurrensen med den enskilda industrien erhålla tillräckligt kompe¬
tenta sökande för eu aflöning motsvarande endast andra gradens.
Enahanda synpunkt torde äfven på sin tid hafva gjort sig gällande,
då öfveringenjörerna i patent- och registreringsverket "blefvo i afiönings-
hänseende ställda mellan andra och tredje lönegraderna vid centrala
ämbetsverk.
Sekreteraren i kontroll- och justeringsstyrelsen åligger, i likhet
med de tekniska ledamöterna, att bereda och föredraga till hans hand-
20
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 100.
läggning hörande ärenden, och är han jämväl i likhet med de tekniska
ledamöterna ansvarig för styrelsens beslut i de ärenden, i hvilkas be¬
handling han deltager, såvida han nämligen ej låtit till protokollet
anteckna sin afvikande mening.
Sålunda torde sekreteraren, hvilken har att inom verket företräda
den juridiska och administrativa sakkunskapen, få anses inom detta
verk intaga samma ställning i förhållande till styrelsens öfriga leda¬
möter, som nuvarande sekreteraren i landtbruksstyrelsen intager i för¬
hållande till de andra ledamöterna i sistnämnda styrelse. Nyssnämnda
sekreterare har vid den för landtbruksstyrelsen genomförda lönereglering
också i allo jämnställts med de öfriga ledamöterna såväl i aflönings-
hänseende som beträffande befattningens benämning.
Då med hänsyn till den ställning, den administrativa ledamoten i
den centrala kontrollmyndigheten sålunda intager, det måste vara af
vikt att för denna befattning erhålla en väl kvalificerad person, och då
någon befordran inom verket icke torde kunna ifrågakomma för sådan
befattnings innehafvare, lärer i likhet med hvad som, enligt hvad ofvan
omförmälts, äger rum inom landtbruksstyrelsen denne ledamot icke böra
tilldelas lägre aflöningsförmåner än de tekniska ledamöterna. Därest
kommitténs förslag härutinnan vinner bifall, synes emellertid den ad¬
ministrativa ledamoten lämpligen kunna benämnas byrådirektör.
I den nya aflöningsstat för kammarrätten, som antogs vid 1908
års riksdag, uppfördes revisionskommissarierna i nämnda ämbetsverk
uti mellangrad mellan andra och tredje normalgraderna. Kommittén
har funnit sig böra föreslå, att enahanda aflöningsförmåner, som sålunda
tilldelats sistnämnda tjänstemän, må tillkomma ledamöterna i den nya
kontrollstyrelsen; och hemställer kommittén fördenskull, att en hvar af
ledamöterna i kontroilstyrelsen må åtnjuta en aflöning af 6,800 kronor,
däraf. 4,200 i lön, 2,000 i tjänstgöringspenningar och 600 i ortstillägg,
hvartill kan komma ett ålderstillägg till lönen med 600 kronor efter
fem år.
I kontroll- och justeringsstyrelsens stat finnes uppförd en vakt¬
mästare. Eu sådan måste äfven finnas i den föreslagna kontrollstyrel¬
sen, och torde aflöningen till honom böra bestämmas i likhet med hvad
som vid 1907 och 1908 årens riksdagar medgifvits vaktmästare i all¬
mänhet uti centrala ämbetsverk.
Med afseende härå hemställer kommittén, att vaktmästaren hos
kontrollstyrelsen tilldelas en aflöning af 1,200 kronor, däraf 700 i lön,
350 i tjänstgöringspenningar och 150 i ortstillägg, hvartill kan komma
ett ålderstillägg till lönen efter fem år med 100 kronor; samt att i
21
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition No 100.
blifvande stat för verket den. bestämmelsen intages, att, därest vakt¬
mästare i sådan egenskap åtnjuter fri bostad samt bränsle, skall, så
länge denna förmån kvarstår, ortstillägg ej utgå till honom äfvensom
å lönen afdragas 100 kronor årligen.»
Ordföranden i löneregleringskommittén, byråchefen F. H. Schlytern *~r**...
och kommitténs ledamot herr C. Persson i Stallerhult hafva i en vid förslag.
kommitténs förevarande betänkande fogad reservation uttalat en afvi¬
kande mening beträffande de af kommittén för kontrollstyrelsens leda¬
möter föreslagna aflöningsförmåner. Reservationen är i hufvudsak af
följande lydelse.
B Vi hafva icke kunnat instämma med kommitténs flertal i att
upptaga den föreslagna kontrollstyrelsens ledamöter uti aflöningshän-
seende i en mellangrad mellan andra och tredje normalgraderna för
tjänstemän vid centrala ämbetsverk.
Såsom framgår af det statsrådsprotokoll öfver finansärenden, som
fanns bilagdt den till 1907 års Riksdag aflåtna propositionen angående
bestridande af kostnaden för en kontroll- och justeringsstyrelse, har till
förebild vid organisationen af denna styrelse tjänat landtbruksstyrelsen;
och i afvaktan å en blifvande mera definitiv lönereglering ansågos löne¬
förmånerna för tjänstinnehafvarna i det nya verket lämpligen kunna tills
vidare bestämmas efter enahanda förebild. I enlighet därmed fastställdes
aflöningen för hvar och en af de tre ledamöterna i kontroll- och justerings-
styrelsen till den för andra gradens tjänstemän då gällande eller till
4,500 kronor, däraf 3,000 i lön och 1,500 i tjänstgöringspenningar,
iämte två ålderstillägg, hvartdera å 500 kronor.
Det synes oss icke vara af några sedermera inträffade förhållanden
påkalladt att redan nu föreslå ifrågavarande ledamöters uppflyttning i
högre aflöningsgrad.
Hvad kommittén i sitt förslag under rubriken »organisation» anfört
beträffande ifrågavarande styrelse, som efter afskiljande af öfverinseendet
öfver justeringsväsendet ansetts kunna benämnas kontrollstyrelsen, gifver,
enligt vår mening, ej heller anledning till ledamöternas uppflyttning i
högre lönegrad.
Icke heller synes till stöd därför kunna anföras den omständig¬
heten, att vid 1908 års riksdag landtbruksstyrelsens ledamöter till¬
erkändes aflöningsförmåner i högre grad.
Till de två tjänstemän inom den förutvarande kontroll- och juste-
ringsbyrån, nämligen byråingenjören och kanslisekreteraren, som från
och med den 1 januari i908 varit förordnade såsom ledamöter ikontroll-
Kontroll- och
justerings-
sty felt ens
underdåniga
utlåtande.
22 Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition No 100.
och justeringsstyrelsen, utgick intill nämnda tidpunkt aflöningen i enlighet
med de för kanslisekreterare inom statsdepartement i allmänhet gällande
bestämmelser. Från nämnda tidpunkt fingo de sina aflöningar förhöjda
i öfverensstämmelse med hvad som gäller för tjänstemän i andra graden
vid centrala verk, som ännu ej varit föremål för ny lönereglering.
Därvid var ock förutsatt, att bemälde byråingenjör och kanslisekreterare
skulle få, med afseende å rätten till ålderstillägg enligt staten för
kontroll- och justeringsstyrelsen, räkna sig till godo sin tjänstgöring
inom kontroll- och justeringsbyrån.
Det synes oss, som skulle det vara till fyllest, att ledamöterna i
kontrollstyrelsen allenast erhålla den förhöjning i aflöning, som betingas
af de förbättringar i aflöningsförmåner, hvilka i allmänhet böra komma
den andra normalgradens tjänstemän till godo enligt de normaltvper
för aflöningarna vid centrala ämbetsverk, som fastställts vid 1907 och
1908 årens riksdagar för statskontoret m. fl. ämbetsverk.
Enligt vår mening hade därlör kommittén bort uti ifrågavarande
hänseende hemställa, att till en hvar af kontrollstyrelsens tre ledamöter,
nämligen två öfveringenjörer och en sekreterare, aflöningen må utgå
med 5,800 kronor, däraf 3,600 i lön, 1,800 i tjänstgöringspenningar
och 400 i ortstillägg, hvartill kunna komma två ålderstillägg till lönen,
det ena med 500 kronor efter fem år och det andra, likaledes med 500
kronor, efter ytterligare fem år.»
I infordradt underdånigt utlåtande af den 28 december 1908 har
kontroll- och justeringsstyrelsen förklarat sig för närvarande ej hafva
något att erinra mot den af löneregleringskommittén för ämbetsverket
föreslagna aflöningsstat, hvaremot styrelsen beträffande nyssberörda
reservation anmärkt följande.
Enligt det statsrådsprotokoll, som fanns bilagdt den till 1907 års
Riksdag aflåtna propositionen angående bestridande af kostnaden för
en kontroll- och justeringsstyrelse, hade till förebild vid organisationen
af denna styrelse tjänat landtbruksstyrelsen, och blefvo i afvaktan å
en blifvande mera definitiv lönereglering löneförmånerna för tjänst-
innehafvarna i det nya verket tillsvidare bestämda efter enahanda före¬
bild, eller de för landtbruksstyrelsen då gällande. Lönereglerings-
kommitten, som i sitt föreliggande betänkande principiellt fasthållit vid
omförmälda likställighet, äfven efter det vid 1908 års Riksdag aflönin¬
garna lör landbruksstyrelsens ledamöter blifvit höjda till tredje normal¬
graden, hade likväl, med hänsyn särskildt därtill att kontrollstyrelsen
med förevarande förslag knappast kunde antagas få sin organisation
23
Kungl. Maj ds Nåd. Proposition N:o 100.
slutgiltigt genomförd, ej nu tagit steget fullt ut och föreslagit upp¬
förande af den nya kontrollstyrelsens ledamöter i tredje normalgraden.
Då detta af anförda skäl ej syntes böra för närvarande förekomma,
hade kommittén stannat vid att föreslå, att kontrollstyrelsens ledamöter
sattes i en mellangrad mellan andra och tredje graderna.
Särskildt de af styrelsens nuvarande ordinarie personal, livilka
under en långvarig tjänstgöring vid den centrala kontrollmyndigheten,
en under snart 20 år och två under snart 25 år, haft tillfälle att erfara,
hurusom de verket ålagda uppgifter vuxit i såväl omfattning som be¬
tydelse, kunde därför, lika med kommittén, ej anse billigt att bibehålla
styrelsens ledamöter i andra normalgraden äfven med den högre aflöning,
som skulle tillkomma denna grad. Det kunde ej heller anses välbetänkt
från statsverkets synpunkt att pålägga för svagt aflönade statsfunktio-
närer öfverinseendet öfver kontrollen, då ju detta öfverinseende, efter
den lokala! kontrollens omläggning genom rikets indelning i smärre
kontrollörsdi8trikt (på vederbörande öfveringenjörs föredragning), i
själfva verket innefattade förvaltningen af det för kontroll å tillverk-
ningsafgifter anvisade förslagsanslaget. Betydelsen häraf framginge af
det faktum, att de styrelsen underlydande tjänstebefattningar uppginge
till mera än 1,500, för hvilka styrelsen hade att (på den administrativa
ledamotens föredragning) bestämma arfvode, där dessa befattningar
förestodes af kontrollörer vid brännvins- och maltdryckstillverkningen
samt tillsyningsmän vid maltdryckstillverkningen, d. v. s. i de ojäm¬
förligt flesta fall.
Det långt gående afsteg från nyssberörda ståndpunkt i afseende
å likställighet mellan landtbruksstyrelsen och kontrollstyrelsen, som
reservanterna ifrågasatt, innebure sålunda ej blott ett bestämdt öfver¬
gifvande af den fastslagna principen utan vore äfven ägnadt att med¬
föra ett föga tillrådligt försvagande af öfverinseendet öfver kontrollen.
Slutligen betonade kontroll- och justeringsstyrelsen, att det af¬
skiljande från styrelsens verksamhet af justeringsgöromålen, som af
kommittén tillstyrkts, endast i ringa mån berörde ledamöterna, enär
precisionsjusteringen i regel verkställdes af styrelsens tekniska amanuens.
I likhet med löneregleringskommittén anser jag, att den nuvarande
kontroll- och justeringsstyrelsens organisationsform bör bibehållas för
kontrollstyrelsen och att kontrollstyrelsen sålunda bör bestå af en öfver¬
direktör och chef samt tre ansvariga ledamöter, däraf två tekniskt
bildade och en tillika sekreterare hos styrelsen.
Deparlemetiti-
chefen.
24
Kungl. Majits Nåd. Proposition N:o 100.
Jag anser vidare, att utom hvad angår justeringsärendena, någon för¬
ändring icke bör göras med afseende å den i instruktionen för kontroll-
och justeringsstyrelsen stadgade skyldighet för öfverdirektören eller den
ledamot, som Kungl. Maj:t i hans ställe förordnar därtill, att biträda
chefen för finansdepartementet med beredande till underdånig föredrag¬
ning af de på Kungl. Maj:ts pröfning ankommande mål och ärenden till¬
hörande förvaltningsområden, beträffande hvilka kontroll- och justerings¬
styrelsen har att utöfva inseende eller eljest taga befattning.
Att det afskiljande från styrelsens verksamhet af justeringsgöro-
målen och dessas öfverflyttande till mynt- och justeringsverket, hvilken
förändring ingår i det förslag till organisation af sistnämnda verk,
Eders Kungl. Makt beslutat förelägga Riksdagen, icke i afsevärd grad
kommer att minska kontrollstyrelsens arbete, synes mig framgå af den
nu föreliggande utredningen. Då, såsom kontroll- och justeringsstyrel¬
sen bland annat anfört i sitt förenämnda underdåniga utlåtande, precisions-
justeringen för närvarande i regel verkställes af den hos styrelsen
anställde tekniska amanuensen, torde särskilt de tekniska ledamöterna
i styrelsen endast i ringa mån beröras af ifrågavarande förändring.
Enligt gällande instruktion åligger det de tekniska ledamöterna,
öfveringenjörerna, att utom handläggning af de ärenden, hvilka tillhöra
dem såsom föredragande, den ene eller båda, enligt öfverdirektörens
bestämmande dels inom Stockholms stad jämte angränsande trakter,
utan annan godtgörelse än kostnadsersättning för resa utom hufvud-
staden, utöfva den tillsyn öfver brännvins- och maltdryckstillverkningen,
som eljest åligger öfverkontrollör, dels ock, mot åtnjutande af rese- och
traktamentsersättning, tid efter annan företaga inspektionsresor för öfver-
vakande af kontrollen öfver sockerbeskattningen. Denna anordning
lärer efter justeringsgöromålens afskiljande kunna vinna tillämpning i
utsträckt omfattning, och i den mån så kan ske är det eu beaktans-
värd fördel genom den speciella sakkunskap i fråga om den lokala kon¬
trollen och dennas lämpliga anordning, som sålunda tillföres styrelsen.
Denna synpunkt framhölls af mig, såsom förut erinrats, vid framläggan¬
det år 1907 af förslaget till upprättande af kontroll- och justerings¬
styrelsen och vann därvid och jämväl inom Riksdagen beaktande.
Vidare torde vid bedömandet af denna fråga hänsyn tagas till
den af löneregleringskommittén framhållna möjligheten af besparing i
annat hänseende, som genom förevarande anordning kan uppstå, näm¬
ligen på det sätt att genom utsträckning af vederbörande öfveringenjörs
verksamhet såsom öfverkontrollör arfvodesbelopp till annan eller andra
särskilda öfverkontrollörer kunde inbesparas.
25
Kungi. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 100.
I öfrigt vill jag i detta sammanhang fästa uppmärksamheten å,
hurusom kontrollstyrelsens viktigaste och flesta uppgifter falla inom så
rörliga lagstiftningsområden som de angående beskattning af brännvin,
maltdrycker och socker samt försäljning af brännvin, vin och Öl in. m.
Detta förhållande har hittills medfört och torde med afl säkerhet äfven
hädanefter komma att medföra afsevärdt arbete för kontrollstyrelsens
chef och ledamöter i form af utredningar och biträde vid utarbetande
af förslag inom berörda olika områden, där styrelsen besitter särskild
sakkunskap.
Den hittills försiggångna utvecklingen synes också göra sannolikt,
att styrelsens verksamhetsområde kommer att ytterligare utvidgas. I
sådant hänseende vill jag erinra, att, sedan den nuvarande organisationen
beslöts år 1907, redan tillkommit dels i anledning af nådiga förordningen
den 12 juli 1907 angående de slag af papper, bläck, skrifmaskin- och
stämpelfärger, som må till vissa offentliga handlingar användas, hand¬
hafvande! af kontrollen öfver normalpapper, normalbläck in. in. dels
ock enligt nådiga förordningen den 6 mars 1908 angående särskild
skatt å majs, använd vid tillverkning af stärkelse, tillsynen öfver sådan
tillverkning.
Någon minskning af den ordinarie personalen anser jag sålunda
icke kunna ifrågasättas.
Den af 1907 års Riksdag fastställda staten för kontroll- och juste-
ringsstyrelsen har följande utseende:
•
|
Kronor.
|
|
|
|
Tjänst-
|
|
|
|
Lön.
|
görings-
|
Summa.
|
|
|
|
penningar.
|
|
|
Öfverdirektören och chefen ....................
|
5,000
|
2,000
|
7,000
|
|
|
|
|
|
. Efter 5 år kan lönen
|
1 öfveringenjör......................................
|
3,000
|
1,500
|
4,500
|
höjas med 500 kro-
|
|
3,1X10
|
1,500
|
4,500
|
! nor och efter 10
|
|
|
|
|
år med ytterligare
|
1 ledamot och sekreterare.......................
|
3,000
|
1,500
|
4,500
|
t 500 kronor.
|
|
|
|
|
1 Efter 5 år kan lönen
|
1 vaktmästare .......................................
|
500
|
300
|
KOO
|
> höjas med 100 kro-
|
Till amanuenser, vikariatsersättning, ren-
|
|
|
|
|
skrifning m. m............................
|
|
—
|
4,300
|
|
Summa 1 —
|
—
|
25,600
|
|
Anm. Om vaktmästare i sådan egenskap åtnjuter fri bostad, skall, så länge denna för¬
mån kvarstår, lönen minskas med 150 kronor.
Bih. till Riksd. Prat. 1909. 1 Sami. 1 Afd. 67 Höft.
4
26
Kungl. Maj:ts Nåd, Proposition N:o 100.
De förändringar beträffande berörda aflöningsförmåner, hvilka
blifvit af löneregleringskommittén föreslagna, anser jag mig böra förorda.
I fråga om kommitténs förslag att öfverdirektören och chefen för
kontrollstyrelsen må erhålla en aflöning af 9,000 kronor, däraf 5,700 i
lön, 2,500 i tjänstgöringspenningar och 800 i ortstillägg, rådde inom
kommittén ingen meningsskiljaktighet.
Rörande aflöningen till de tre ledamöterna i styrelsen föreligga
däremot, såsom jag redan nämnt, två förslag. Kommitténs hemställan i
denna punkt går ut på, att en hvar af ledamöterna i kontrpllstyrelsen
måtte åtnjuta en aflöning af 6,800 kronor, däraf 4,200 i lön, 2,000 i
tjänstgöringspenningar och 600 i ortstillägg, hvartill kunde komma ett
ålderstillägg till lönen med 600 kronor efter fem år.
Reservanterna åter föreslå en aflöning af 5,800 kronor, däraf 3,600
i lön, 1,800 i tjänstgöringspenningar och 400 i ortstillägg, hvartill kunde
komma två ålderstillägg till lönen, det ena med 500 kronor efter fem
år och det andra, likaledes med 500 kronor, efter ytterligare fem år.
V id prof ningen af de skäl, som anförts till förmån för hvartdera af
dessa förslag, har jag icke kunnat finna annat än att den högre aflö¬
ningen är från kommittémajoritetens sida på ett tillfredsställande sätt
motiverad.
Gentemot den af reservanterna uttalade mening, att sedan kon¬
troll- och j usteringsstyrelsens nuvarande stat fastställdes inga förhållanden
inträffat, som påkallade ifrågavarande ledamöters uppflyttning redan nu
i högre aflöningsgrad,. anser jag mig böra erinra därom, att under åren
1907 och 1908 åtskilliga löneregleringar blifvit beslutade af Riksdagen,
därvid i intet fall för ledamöter i centralt styrelseverk aflöningen blifvit
satt så låg som den af reservanterna för kontrollstyrelsens ledamöter
nu föreslagna, hvilken motsvarar aflöningen för tjänsteman i andra
normalgraden.
De viktiga uppgifter, som åligga den centrala kontrollmyndigheten,
kräfva, såsom kommittén ock framhållit, å ifrågavarande ledamotsbefatt-
mngar personer af framstående duglighet.
Af de tekniska ledamöterna måste fordras insikter i tekniken inom
de tillverkningsgrenar, öfver hvilka kontrollstyrelsen liar att öfva kontroll.
Vid det ^ förhållande att ifrågavarande tillverkningar i stor omfattning
drifvas såsom storindustri, synes det mig nödvändigt att fästa tillbörligt
beaktande vid storindustriens förmåga att draga in i sin tjänst personer
med sakkunskap och duglighet. Då staten för de ifrågavarande befatt¬
ningarna måste hafva fullt kompetenta innehafvare, lärer det därför
vara af synnerlig vikt att ej ställa dessa befattningar för lågt i aflönings-
hänseende.
27
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 100.
Men äfven om berörda omständighet icke förelåg, anser jag, att
såväl de tekniska ledamöternas som den administrativa ledamotens be¬
fattningar ställa så stora kraf på innehafvarna, att den af kommittémajori¬
teten förordade högre aflöningen är befogad. Med hänsyn bland annat
till de af mig nyss angifna utredningar m. m., hvilkas verkställande af
dem påfordras, är det nämligen nödvändigt, att dessa ledamöter i största
möjliga utsträckning följa och göra sig underkunniga om såväl rent
tekniska som skattetekniska och äfven öfriga framsteg och förändringar,
som äga rum inom de områden, som utgöra och blifva föremål för
styrelsens verksamhet. Utöfver den ordinarie ämbetsverksamheten torde
alltså studier af ej obetydlig omfattning tillkomma för ifrågavarande
tjänstemän.
Hvad ytterligare angår den administrativa ledamoten, har denne
den speciella uppgiften att inom styrelsen representera författningskun¬
skapen och ämbetsmannarutinen, och de viktiga skatteintressen, som
det åligger styrelsen att tillvarataga för staten, ställa stora anspråk i
berörda hänseenden på ifrågavarande ledamot. Härvid är nämligen att
beakta, att, jämte det styrelsen har att öfvervaka tillämpningen af be-
skattningsförordningarna och de af Kungl. Maj:t utfärdade ordnings-
stadgar, det åligger styrelsen att utarbeta och utfärda de speciella före¬
skrifter angående detaljerna vid kontrollen, Indika erfordras till kom¬
plettering af de i nämnda förordningar och stadgar inrymda mera all¬
männa bestämmelser rörande kontrollens anordnande. Från styrelsen
utgå därför till ganska afsevärdt antal särskilda föreskrifter, cirkulär
m. m. till ledning för den stora kontrollpersonalen, och för dessas öfver¬
ensstämmelse med gällande lag och författningar är gitvetvis den i hit¬
hörande frågor föredragande administrativa ledamoten närmast ansvarig.
Äfven berörda åligganden synas mig kräfva, att den administrativa
ledamoten ställes i jämbredd med styrelsens tekniska ledamöter.
Under åberopande i öfrigt af hvad löneregleringskommittén anfört
till stöd för sin hemställan i fråga om aflöningen åt de tre ledamöterna
i kontrollstyrelsen, förordar jag nämnda hemställan till godkännande;
dock finner jag icke skäl biträda förslaget, att den administrativa leda¬
moten skulle benämnas byrådirektör.
Emot löneregleringskommitténs hemställan beträffande den före¬
slagna vaktmästaren hos kontrollstyrelsen synes mig intet vara att erinra.
Såsom förutsättning för den blilvande aflöningsstaten bör upp¬
ställas, att samtliga ordinarie tjänstinnehafvare skola, i den mån ej
undantag kunna anses böra stadgas eller för särskilda fall efter prof-
28 Kungl. Mctj:ts Nåd. Proposition N:o 100.
ning medgifvas, vara å tjänsterummet tillstädes minst 6 timmar hvarje
söckendag. J
Löneregleringskommittén har uppgjort förslag till aflöningsvillkor
för ordinarie tjänstinnehafvare i kontrollstyrelsen, därvid kommittén haft
till förebild de aflöningsvillkor, som stadgats för landtbruksstyrelsen
enligt nådiga kungörelsen den 2 oktober 1908. Jag har icke funnit
något att erinra mot detta kommitténs förslag.
Anslag till
amanuenser,
vikariats-
ersättningar,
renskrifning
in. in.
Såsom förut meddelats, medgaf 1907 års Riksdag, att till af¬
lönande af amanuenser samt till vikariatsersättning, renskrifning m. m.
vid kontroll- och justeringsstyrelsen ett belopp af 4,300 kronor för
år räknadt finge utgå af förslagsanslaget till kontroll å tillverknings-
afgifter.
Detta belopp var afsedt att komma till användning på följande sätt:
två amanuenser med arfvode af 1,200 kronor hvardera kronor 2,400:_
ersättning- åt vikarier under IV2 månads semester för hvar
och en af styrelsens ledamöter å 187 kronor 50 öre „ 562: 50
renskrifning........................ „ 900: —
ersättning åt extra biträden in. m............ 437: so
Summa kronor 4,300: —
Under antagande att två amanuenser äfven skulle blifva behöfliga
hos den ifrågasatta kontrollstyrelsen, har kommittén ansett sig böra vid
beräknandet af det anslag, hvarifrån amanuensarfvoden skola utgå, ställa
beräkningen uti ifrågavarande afseende efter de grunder, som följts
beträffande kammarkollegium och kammarrätten, eller till i medeltal
1,800 kronor för hvarje amanuens.
Vid regleringen år 1908 af löneförhållandena vid nyssnämnda två
ämbets\ erk hade, fortsätter kommittén, för uppehållande af amanuens¬
befattning under sjukdom och semester samt då amanuens förordnats
att bestrida ordinarie tjänst under innehafvarens semester och tjänst¬
ledighet beräknats omkring 450 kronor för hvarje amanuens. Samma
belopp syntes äfven böra beräknas vid kontrollstyrelsen.
Enligt kommitténs förslag skulle rätt till semester, på enahanda
sätt som nu är fallet inom kontroll- och justeringsstyrelsen, tillkomma
kontrollstyrelsens ledamöter hvardera under en och en half månad år¬
ligen. För dessa semesterledigheter erfordras vikariatsersättningar, och
har kommittén härfor beräknat ett sammanlagdt belopp af 750 kronor.
För renskrifning har kommittén upptagit enahanda belopp, som
från och med den 1 januari 1908 beräknats för ändamålet inom kontroll-
och justeringsstyrelsen, eller 900 kronor.
29
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 100.
Till ersättning åt extra biträden m. m. är för närvarande beräk-
nadt ett belopp af 437 kronor 50 öre. För erhållande af en jämnare
slutsumma har för ifrågavarande ändamål af kommittén upptagits ett
belopp af 450 kronor.
Kommittén hemställer, att i staten för kontrollstyrelsen må upp¬
föras ett anslag af 6,600 kronor till amanuenser, vikariatsersättningar,
renskrifning m. m.
Enligt kommitténs beräkning skulle det ifrågavarande anslaget å
6,600 kronor till amanuenser, vikariatsersättningar, renskrifning m. m.
komma till användning på ungefär följande sätt:
arfvoden till 2 amanuenser å 1,800 kronor ................................. 3,600: —
vikariatsersättningar under ledamöternas semester ..................... 750: —
uppehållande af amanuensbefattningarnaunder semester, sjuk¬
dom m. ............................................................................................ 900: —
renskrifningskostnad...................- ................................................... 900; —
ersättning åt extra biträden m. m................................................. 450:
6,600
För närvarande äro, såsom jag förut nämnt, hos kontroll- och
justeringsstyrelsen anställda två amanuenser, däraf en teknisk. Jämväl
hos kontrollstyrelsen torde dessa amanuenser erfordras, och synes mig
intet vara att erinra mot det för sådant ändamål föreslagna belopp.
Medel till ersättande af vikarier för amanuenserna under sjukdom
och ledighet samt förordnande att bestrida ordinarie tjänst torde höra
å det ifrågavarande anslaget beräknas med 900 kronor i enlighet med
den af kommittén angifna grund eller till omkring 450 kronor för
hvardera amanuensen. Beträffande öfriga af löneregleringskommitten
under förevarande anslag beräknade belopp synes ej heller vara något
att anmärka, då de i det närmaste svara mot de i gällande stat
för kontroll- och justeringsstyrelsen för enahanda ändamål inräknade
belopp.
Såsom jag förut erinrat hafva expenser såväl vid den förutvarande
kontroll- och justeringsbyrån som vid den nuvarande kontroll- och
justeringsstyrelsen bestridits från förslagsanslaget till kontroll å tillverk-
ningsafgifter. Dessa expenser utgöras af utgifter för vård och repara¬
tion af kontrolleffekter, statistiskt tryck in. m., hvarjämte från samma
anslag utgår erforderligt belopp för hyra för den lokal, där kontroll-
och justeringsstyrelsen är inrymd. I denna anordning synes mig ej
böra göras någon förändring i sak, men det torde vara erforderligt att
Departements-
chefen.
Expenser.
30
Kostnads¬
beräkning.
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 100.
begära Riksdagens bemyndigande, att motsvarande utgifter vid kontroll-
styrelsen må bestridas på enahanda sätt.
Medan den nu gällande staten för kontroll- och justeringsstyrelsen
slutar å .„............................................................................ kronor 25,600: —
skulle enligt det af mig nu förordade förslaget staten
för kontrollstyrelsen sluta å............................................... „ 37,200:_
och således öfverstiga den nuvarande staten för kontroll- och justerings¬
styrelsen med 11,600 kronor.
Därest emellertid till slutsumman i sistnämnda stat lägges det
extra lönetillägg, tillhopa 1,548 kronor, som för år 1908 tillkommit
vissa i samma stat upptagna befattningshafvare, blir totalsumman 27,148
kronor och v den verkliga ökningen i utgifter allenast 10,052 kronor.
Vid dessa beräkningar har hänsyn icke tagits till ålderstillägg,
livilka. fortfarande skulle utgå af sjunde hufvudtitelns gemensamma an¬
slag till ålderstillägg.
Vid underdånig anmälan den 12 nästlidne januari af de frågor,
som tillhörde regleringen af riksstatens sjunde hufvudtitel för år 1910,
yttrade jag, bland annat, att, därest kontroll- och justeringsstyrelsen
blefve uppförd på ordinarie stat, i samband därmed den förutvarande
inom finansdepartementet anordnade kontroll- och justeringsbyrån, hvilken
fortfarande till formen kvarstår å departementets stat, ehuru därför
anvisade aflöningsmedel jämlikt Riksdagens medgifvande tillsvidare dispo¬
neras för aflönande af den allenast på förordnande tillsatta personalen
inom kontroll- och justeringsstyrelsen, borde från departementets stat
definitivt afföras och det i riksstaten för departementets afdelning af
Eders Kungl. Maj:ts kansli uppförda anslaget i följd däraf minskas.
Det belopp, som sålunda, vid bifall till det af mig nu förordade förslag
angående uppförande å ordinarie stat af kontrollstyrelsen, skulle afgå,
utgör 15,200 kronor. Slutsumman af berörda för finansdepartementet
uppförda anslag, som enligt senast fastställda riksstat uppgick till
70,300 kronor, skulle därigenom blifva 55,100 kronor.
Med undantag af styrelsens expenser, däri jag inbegriper lokalhyra,
komme de för bestridande af kostnaderna för kontroll- och justerings¬
styrelsen erforderliga belopp, hvilka jämlikt beslut af 1907 års Riksdag
skulle utgå af förslagsanslaget till kontroll å tillverkningsafgifter, gifvet-
vis att i och med uppförandet af kontrollstyrelsen å ordinarie stat icke
vidare tagas i anspråk.
På grund af hvad jag sålunda anfört, hemställer jag i under¬
dånighet, att Eders Kungl. Maj:t måtte föreslå Riksdagen, att
31
Kungl. MajUs Nåd. Proposition N:o 100.
ej mindre, med öfverförande af den nuvarande kontroll- och juste-
ringsstyrelsen å ordinarie stat under benämning kontfollstyrelsen,
dels godkänna följande förslag till aflöningsstat för kontrollstyrelsen
att tillämpas från och med år 1910:
|
|
K r o
|
n o r.
|
|
|
|
Lön.
|
Tjänst-
görings-
pennin-
gar.
|
Orts-
tillägg.
|
Summa.
|
|
Öfverdirektören och chefen .........
1 öfveringenjör...........................
1 <l:o ...........................
11 ledamot och sekreterare .........
1 vaktmästare ...........................
Till amanuenser, vikariatsersätt-
ningar, .renskrifning m. m.......
|
5,700
4.200
4.200
4.200
700
|
2,500
2,000
2,000
2,000
. 350
|
800
600
600
600
150
|
9,000
6,800
6,800
6,800
1,200
6,600
|
(Efter 5 år kan lönen
j höjas med 600 kronor.
) Efter 5 år kan lönen
i höjas med 100 kronor.
|
Summa
|
—
|
-
|
—
|
37,200
|
|
Anm. Därest vaktmästare i sådan egenskap åtnjuter fri bostad samt bränsle, skall, så
länge denna förmån kvarstår, ortstillägg ej till honom utgå äfvensom å lönen afdragas 100 kronor
årligen.
dels godkänna följande villkor och bestämmelser för åtnjutande af
de i staten upptagna aflöningsförmåner, nämligen:
att innehafvare af ordinarie befattning i kontrollstyrelsen skall
vara underkastad den vidsträcktare tjänstgöringsskyldighet eller jämk¬
ning i åligganden, som vid en möjligen inträdande förändrad organisa¬
tion af ämbetsverket eller dess särskilda afdelningar eller eljest i all¬
mänhet kan varda stadgad, samt i sådant hänseende äfvensom därest
ämbetsverkets ställning inom statsförvaltningen så förändras, att det¬
samma ej längre kan såsom själfständigt ämbetsverk anses, eller därest
vissa ifrågavarande ämbetsverk tillhörande göromål öfverflyttas till annat
ämbetsverk, vara pliktig att, med bibehållande af den tjänstegrad och
den aflöning han innehar, efter ny eller förändrad arbetsordning sköta
de med befattningen förenade göromål eller, efter Kungl. Maj:ts för¬
ordnande, tjänstgöra i det verk, till hvilket göromålen öfverlämnas;
att med ordinarie befattning i kontrollstyrelsen icke må förenas
annan tjänst å rikets, Riksdagens eller kommuns stat;
32
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 100.
att med ordinarie befattning i nämnda ämbetsverk ej heller må
förenas vare sig Uppdrag såsom ordförande eller ledamot i styrelse för
verk eller bolag, som är med Kungl. Maj:ts oktroj försedt eller blifvit
såsom aktiebolag registreradt, eller befattning såsom tjänsteman i sådant
verk eller bolag eller annan tjänstebefattning af hvad slag som helst,
såframt ej, hvad angår chef eller ledamot, Kungl. Maj:t och, hvad angår
innehafvare af annan befattning, kontrollstyrelsen, uppå därom gjord
framställning och efter pröfning, att ifrågavarande uppdrag eller tjänste¬
befattning ej må anses inverka hinderligt för tjänstgöringen i ämbets¬
verket, finner uppdraget eller befattningen kunna få tills vidare mot¬
tagas och bibehållas;
att tjänstgöringspenningar få uppbäras endast för den tid, befatt¬
nings innehafvare verkligen tjänstgjort eller åtnjutit semester, men för
den tid, han eljest varit från tjänstgöring befriad, skola utgå till den,
som erhållit förordnande att uppehålla befattningen;
att den, som af sjukdom hindras att förrätta sin befattning, äger
uppbära hela lönen jämte ortstillägget, men att den, som undfår ledig¬
het för svag hälsas vårdande, enskilda angelägenheter, tjänstgöring hos
Riksdagen, dess utskott eller revisorer eller andra särskilda uppdrag
eller i behörig ordning afstänges från tjänstgöring eller eljest är lag¬
ligen förhindrad att sköta befattningen, kan förpliktas att under ledig¬
heten utöfver sina tjänstgöringspenningar afstå så mycket af lönen eller
ortstillägget, som för befattningens uppehållande erfordras eller eljest
pröfvas skäligt;
att aflöning ej må utgå till tjänstinnehafvare för tid, hvarunder
han afhållit sig från tjänstgöring utan att hafva i vederbörlig ordning
erhållit tjänstledighet eller kunna styrka giltigt förfall;
att, därest tjänstinnehafvare varder afstängd från tjänstgöring
eller i häkte tagen, den del af hans aflöning, som icke af kontroll¬
styrelsen pröfvas böra användas till befattningens uppehållande, skall
under tiden innehållas, såvida ej kontrollstyrelsen finner skäligt låta
honom uppbära något däraf;
att, därest förhöjning af lönen efter viss tids fortsatt innehafvande
af befattning i samma lönegrad är i staten medgifven, tidpunkten för
förhöjningen bestämmes att inträda efter fem år, under villkor att inne-
hafvaren under mer än fyra femtedelar af den tjänstetid, som erfordras
för att vinna nämnda förhöjning, med godt vitsord bestridt sin egen
eller, på grund af förordnande, annan statens tjänst eller fullgjort annat
offentligt uppdrag, dock att härvid icke må föras honom till last den
33
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 100.
tid han åtnjutit semester, under iakttagande att den högre aflöningen
ej får tillträdas förr än vid början af kalenderåret näst efter det, hvar¬
under den stadgade tjänstealdern blifvit uppnådd, börande löntagare
därvid tillgodoräknas den tid, som före den nya aflöningsstatens trä¬
dande i kraft förflutit från det att han, efter förordnande, tillträdt mot¬
svarande befattning i kontroll- och justeringsstyrelsen, vaktmästaren
därjämte äfven den tid, hvarunder han varit såsom ordinarie vakt¬
mästare anställd inom finansdepartementets kontroll- och justermgsbyrå;
att likväl löntagare, som, då han intjänat stadgad tid för erhål¬
lande af löneförhöjning, redan uppnått den lefnads- och tjänstealder,
som berättigar honom till pension, icke må tillträda samma förhöjning;
att styrelsens chef och ledamöter äga årligen, när sådant kan ske
utan hinder för göromålens behöriga gång, åtnjuta semester, en hvar
under en och en half månad;
att vid afgång från tjänsten till följd af afskedstagande,_ entledi¬
gande eller dödsfall sjkifva lönen äfvensom ortstillägget utgå till måna¬
dens slut; . „ „ . . . c .
att i fråga om skyldighet att från tjänsten afgå äfvensom i fråga
om rätt till pension skall gälla hvad i särskild lag angående civila
tjänstinnehafvares rätt till pension är vid tiden för den nya lonestatens
ikraftträdande eller, såvidt angår innehafvare af befattning, som där¬
efter tillträdes, vid tillträdet till befattningen stadgadt; samt
att den, som tillträder den nya aflöningsstaten, skall vara skyldig
underkasta sig, efter Kungl. Maj:ts bestämmande, upphörande af eller
minskning i extra inkomster, som kunna åtfölja tjänstebefattning eller
utgå för bestyr i sammanhang därmed;
dels i riksstaten under sjunde hufvudtiteln uppföra ett ordinarie
anslag till kontrollstyrelsen a 37,200 kronor,
dels ock medgifva, att alla expenser vid kontrollstyrelsen må be¬
stridas af det under sjunde hufvudtiteln uppförda förslagsanslaget till
kontroll å tillverkningsafgifter;
än äfven, under förutsättning att hvad sålunda_ föreslagits beträf¬
fande kontrollstyrelsen vinner Riksdagens bifall, minska det å sjunde
hufvudtiteln för" finansdepartementets afdelning af Kungl. Maj:ts kansli
uppförda ordinarie anslag med de till aflöning åt den ordinarie peiso¬
nalen vid finansdepartementets kontroll- och justermgsbyrå anvisade be¬
lopp, tillhopa 15,200 kronor, hvilka för närvarande disponeras till be¬
stridande af kostnaderna för kontroll- och justeringsstyrelsen;
Bill. till liiksd. Prot. 1909. 1 Sami. 1 Afd. 67 Höft. 5
34
Kungl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 100.
kommande vid bifall till sistberörda förslag det för nämnda afdel-
™nfnni ^Un^‘ MaJ:ts kansli i riksstaten uppförda ordinarie anslag,
70,300 kronor, att nedsättas till 55,100 kronor.
Hvad föredragande departementschefen sålunda
hemställt, däri statsrådets öfriga ledamöter instämde,
behagade Hans Maj:t Konungen bifalla; och skulle
nådig proposition till Riksdagen aflåtas af den lydelse,
bilagan litt.... vid detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Axel Alexanderson.
STOCKHOLM, ISAAC MAKCUö' BOKTRYCKERI-AKTIEBOLAG, 1909.