Motioner i Andra Kammaren, N:o 247.
1
N:o 247.
Af herr Camitz, i anledning af Kungl. Maj:ts proposition
med förslag till lag angående rätt till pension för tjänste¬
män vid statens järnvägar m. m.
Kung!. Maj:ts proposition n:o 132 med förslag till lag angående
rätt till pension för tjänstemän vid statens järnvägar in. m. innehåller
i dess § 1 b) bland annat den bestämmelsen, att endast sådan delägare
i statens järnvägstrafiks pensionsinrättning, som enligt denna pensions-
inrättnings reglemente blifver pensionsberättigad före den 1 januari
1915, äger valfrihet bestämma, huruvida han önskar att nämnde lagbe¬
stämmelser må å honom vinna tillämpning.
Sakkunnige hafva i sitt år 1908 afgifna utlåtande föreslagit, att
alla nuvarande delägare i statens järnvägstrafiks pensionsinrättning må
äga valfrihet i detta afseende. Samma kungl. proposition innehåller i
dess 2 § c), att banmästare af l:a och 2:dra klass, bangårdsmästare,
tågmästare, konduktör, stationsförman, lokomotiveldare, vagnskötare, ban¬
vakt och stationskarl skola erhålla full pension vid uppnådda 63 år.
Sakkunnige föreslå härvidlag 62 år.
Jag tillåter mig anhålla, det Riksdagen måtte godkänna de sak¬
kunniges förslag i de af mig här ofvan angifna afseendena.
Af de sakkunniges utredning angående ifrågavarande valfrihet fram¬
går, att en sådan icke skulle komma att medföra någon som hälst ökad
kostnad för staten, och då ett bifall till min anhållan i berörda afseende
är egnad tillgodose ett fullt berättigadt och rättvist kraf och helt säkert
komme att mötas med tillfredsställelse af många gamla järnvägsmän,
samt undanröja eljest uppkommande missnöje och bitterhet, hyser jag
den förhoppningen, att Riksdagen välvilligt måtte bevilja densamma.
Ett bifall till min anhållan om sänkning af åldersgränsen med ett
år för ofvannämnde tjänstemän, torde ej heller i verkligheten vålla
statsverket några ökade utgifter.
Bill. till Ttiksd. Bröt. 1909. / Sami. 2. Afd. 2 Band. Bil Höft. (fris 247, 248.)
2
Motioner i Andra Kammaren, N:o 248.
I öfrigt anslutande mig till sakkunniges utförliga motivering här¬
utinnan heder få hemställa,
att Riksdagen måtte besluta att i Kungl. Maj:ts
proposition n:o 132 med förslag till lag angående
rätt till pension för tjänstemän vid statens järnvägar
m. m. göra följande ändringar:
I 1 § b) strykas orden från och med »därest» till
och med »pensionsberättigad» och i 2 § c) ändras
ordet »sextiotre» till »sextiotvå».
Stockholm den 20 april 1909.
C. L. Camitz.
N:o 248.
Af herr Kobb, i anledning af Kungl. Maj:ts proposition
med förslag till lag angående rätt till pension för tjänste¬
män vid statens järnvägar m. in.
I proposition n:o 132 till innevarande Riksdag har Kungl. Maj:t
framlagt ett förslag till lag angående rätt till pension för tjänstemän
vid statens järnvägar in. m. Detta förslag är i sin ordning grundadt
på ett yttrande afgifvet af »sakkunnige», som för detta ändamål af
Kungl. Maj:t blifvit tillsatta. Den kungl. propositionen afviker emellertid
i tvenne viktiga punkter från de »sakkunniges» förslag, hvilka afvikelse!*
enligt min uppfattning, såsom varande en af de »sakkunnige» äro till en
afgjord nackdel för järnvägspersonalen utan att tillika för staten inne¬
bära någon afsevärd fördel.
Sakkunnige, med hvilka såväl kungl. järnvägsstyrelsen som direk¬
tionen för pensionskassan hafva instämt, hade föreslagit, att pensions¬
åldern för den så kallade tåg- och linjepersonalen skulle sättas till 62
år, men Kungl. Maj:t har, såsom mig synes utan tillräckligt vägande
skäl, höjt denna ålder till 63 år. Det är visserligen sant, att en sådan
höjning af pensionsåldern medför en minskning i ålderspensionerna och