Motioner i Andra Kammaren, N:o 195.
1
N:o 195.
Af herr Lindley, om skrifvelse till Kungl. Maj:t angående
vidsträcktare användande af lägre tjänstemän ock
betjänte vid tullverket i högre beställningar.
Vid behandlingen af 7:de hufvudtiteln i 1908 års statsverks-
proposition — tullstaten — fästes undertecknads uppmärksamhet
vid den mängd af nya tjänstemän, som af tullverket begärdes att
blifva uppförda å ordinarie stat. Sammanlagdt 97 befattningar och
af dessa icke mindre än 50 tjänstemän i högre befattningar; 1 förste
kontrollör, 16 kontrollörer i andra lönegraden, 22 kammarskrifvare
i tredje lönegraden, 4 kammarskrifvare i andra lönegraden, 7 kammar¬
skrifvare i första lönegraden samt 6 uppsyningsmän och 41 vakt¬
mästare i första, andra och tredje lönegraderna. Disproportionen i
bebofvet af högre och lägre tjänsteinnehafvare är särdeles iögon¬
fallande.
Vid närmare granskning af tullverkets stater under de senaste
10 åren framträder med full tydlighet, att här föreligger en allmän
tendens att utöka antalet högre tjänstebefattningar.
Af bifogade tabell (bilaga A) framgår, att de högre tjänstemanna¬
posterna ha under 1 O-årsperioden 1898—1908, stigit:
i Stockholm
Kontrollörer.....från 9 till 28 st. = 311 %.
Kammarskrifvare . . från 22 till 67 st. = 304 %.
Vaktmästare.....från 88 till 142 st. = 161 %.
Bih. till Riksd. Prof. 1909. 1 Sami. 2 Afd. 2 Band. 83 Häft. (N:it 195, 196).
1
2
Motioner i Andra Kammaren, N:o 195.
i Göteborg
Kontrollörer.....från 7 till 24 st. = 342 %.
Kammarskrifvare . . från 22 till 40 st. = 181 %.
Vaktmästare.....från 81 till 131 st. = 161 °/o.
(Vaktmästarekårens ökningsprocent minskas, om man medräknar
roddarne såsom vaktmästare 1898; dessa hafva nämligen nu bort-
tagits).
Af samma tabell framgår äfven att dessa tjänstetillsättningar
ba synnerligast ägt rum under senare delen af denna 10-åi\speriod.
Tullverkets matriklar för åren 1898, 1904 och 1908 visa samtidigt,
till jämförelse, följande siffror:
Uppbörd:
Stockholm .
Göteborg . .
Hela riket .
|
1897
. 16,541,186
. 9,542,694
. 43,755,017
|
1903
20,737,412
10,490,169
57,036,606
|
1907
21,960,434
11,928,367
60,689,768
|
|
Omkostnader:
|
|
|
1897
2,700,170
|
1903
3,486,359
|
1907
4,495,483
|
Omkostnader % 5,9
|
5,9
|
7,2
|
Procentstegringen i tullverkets omkostnader under den senare
tidsperioden torde nog till en stor del få tillskrifvas de efter år 1903
inträdande löneförhöjningarne, men en betydande del måste dock
påföras ofvan påpekade tendens att tillsätta högre tjänstemän för
att utföra det arbete, som förut handhafts af lägre tjänstemän och
betjänte.
I motiveringarne till framställningarne för inrättandet af dybka
nya tjänstebefattningar bar det som oftast anförts sådana skäl som:
». . . . måste det nämligen anses mindre lämpligt, att föreståndare¬
befattningen vid (ifrågavarande) expedition fortfarande som hittills
anförtros åt en tjänsteman af endast kontrollörs grad.» Efter det
framställningen bifallits bar förutvarande kontrollör fått en högre
titel och åtföljande löneförhöjning samt därigenom ökad kompetens
Motioner i Andra Kammaren, N:o 195.
3
att sköta sitt ansvarsfulla ämbete. Man torde icke förvånas, att
den misstanken vinner insteg, att dessa tjänstetillsättningar till stor
del äro tillkomna för att möjliggöra en snabbare befordran, med
ty åtföljande löneförhöjningar. Misstankarne i detta hänseende
styrktes åtskilligt genom ett samtal, som undertecknad förlidet år
hade med tulldirektören i Göteborg och hvari ifrågavarande person
betonade, att han ansåg ett dylikt förfaringssätt fullt legitimt och
korrekt.
Utan att här vilja ingå på principerna vid ett sådant beford¬
ringssätt, måste jag dock bemärka, att dess tillämpning synes ha
gått ut på att endast bereda befordringsmöjligheter åt de högre
tjänstemännen, under det de lägre tjänstemännen eller betjänte hela
lifvet igenom äro hänvisade att stanna vid eu grad, utan någon
nämnvärd utsikt till befordran. Det är därför ingen dag för tidigt,
att en undersökning verkställes om huruvida icke åt lämpliga per¬
soner inom tullverkets betjänte, kunna anförtros ansvarsfullare
poster, än de nu bekläda och därigenom bereda dessa grupper större
befordringsmöjligheter samt åt statsverket afsevärda besparingar.
Som ytterligare stöd för denna motion torde påpekas, att Kung!
Maj:t nu uppdragit åt eu för ändamålet tillsatt kommitté att granska
tullverkets stater, och torde det därför vara synnerligen lämpligt,
att äfven dessa ofvan anförda synpunkter därvid måtte tagas under
ompröfning.
Med stöd af hvad som ofvan blifvit anfördt ber jag att få
hemställa,
att Riksdagen i skrifvelse till Kungl. Maj:t
anhåller, att den kommitté, som af Kungl. Maj:t
tillsatts för granskning af tullverkets stater, måtte
anbefallas att äfven fästa sin uppmärksamhet vid
huruvida icke vid tullverket lägre tjänstemän och
betjänte skulle i större utsträckning, än hvad hit¬
tills varit fallet, kunna användas i anställningar,
som nu besättas med tjänstemän af högre rang,
och därigenom inbespara användandet af öfver-
kvalificerad arbetskraft.
Stockholm den 20 februari 1909.
C. G. Lindley.
4
Motioner i Andra Kammaren, N:o 195.
Bilaga A.
Den ordinarie personalen inom tullverkets lokalafdelningar i
Stockholm och Göteborg. — Ej byråerna i Stockholm.
Stockholm:
Befattning
|
Tullkam¬
mare
|
Tullupp-
börds-
kontor
|
Konfiska¬
tions- och
kassörs-
kontor
|
Packhus¬
inspek¬
tionen,
den tull-
behand¬
lande myn¬
digheten
|
Neder¬
lags-
kontoret
|
Tullbevak-
ningsinspek-
tionen, den
godsbeva-
kande
apparaten
|
98
|
04
|
08
|
98
|
04
|
08
|
98
|
04
|
08
|
98
|
04
|
08
|
98
|
04
|
08
|
98
|
04
|
08
|
Öfverinspektor.........
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
1
|
1
|
|
|
|
1
|
1
|
1
|
Tullförvaltare .........
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
—
|
1
|
1
|
1
|
—
|
—
|
—
|
Uppbördskassör ......
|
—
|
—
|
—
|
—
|
1
|
1
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
|
|
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
1
|
|
|
|
l:ste kontrollör ......
|
_
|
_
|
1
|
—
|
_
|
_
|
_
|
_
|
_
|
1
|
2
|
3
|
|
|
|
|
|
|
2:dre » ......
|
—
|
—
|
1
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
|
1
|
1
|
4
|
|
|
|
|
|
|
5
|
10
|
14
|
4
|
O
|
1
|
1
|
1
|
|
Bevakningskontrollör..
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
O
O
|
Kammarskrifvare......
|
8
|
10
|
18
|
1
|
1
|
2
|
—
|
1
|
1
|
9
|
16
|
39
|
3
|
3
|
6
|
1
|
1
|
1
|
Biträdande kammar-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
skrifvare...............
|
2
|
2
|
2
|
—
|
—
|
—
|
1
|
—
|
—
|
5
|
5
|
5
|
2
|
2
|
—
|
—
|
—
|
—
|
Öfveruppsyningsmän...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
1
|
1
|
3
|
3
|
—
|
Uppsyningsman ......
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
1
|
2
|
—
|
—
|
—
|
7
|
7
|
9
|
Vaktmästare............
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
13
|
24
|
—
|
—
|
—
|
80
|
90
|
118
|
Kammarvaktmästare...
|
1
|
3
|
3
|
—
|
—
|
—
|
1
|
1
|
1
|
|
|
|
|
|
|
1
|
1
|
1
|
Roddare ...............
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
8
|
—
|
|
Göteborg:
|
|
1
|
1
|
i
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Öfverinspektor.........
|
|
|
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
1
|
1
|
1
|
—
|
—
|
—
|
1
|
1
|
1
|
Tullförvaltare .........
|
1
|
1
|
i
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
i!
|
1
|
1
|
1
|
—
|
—
|
—
|
l:ste kontrollör ......
|
—
|
—
|
i
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
1
|
2
|
2!
|
|
|
|
|
|
—
|
2:dre » ......
|
1
|
2
|
i
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
—
|
Bevakningskontrollör..
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
Kontrollör...............
|
1
|
1
|
4
|
—
|
—
|
1
|
—
|
—
|
—
|
3
|
6
|
11
|
—
|
—
|
1
|
1
|
1
|
—
|
Öfveruppsyningsmän...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
1
|
1
|
3
|
3
|
—
|
Kammarskrifvare......
|
9
|
11
|
13
|
1
|
1
|
—
|
—
|
1
|
1
|
9
|
18
|
22
|
2
|
2
|
2
|
1
|
1
|
1
|
Biträdande kammar-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
skrifvare...............
|
2
|
2
|
2
|
—
|
—
|
—
|
1
|
—
|
—
|
2
|
2
|
2
|
1
|
1
|
—
|
—
|
—
|
—
|
Uppsvningsmän ......
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
1
|
1
|
—
|
—
|
—
|
4
|
4
|
8
|
Vaktmästare............
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
—
|
3
|
5
|
8
|
1
|
1
|
1
|
76
|
86
|
122
|
Kammar vaktmästare...
|
1
|
2
|
2
|
1
|
1
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
—
|
1
|
1
|
1
|
Roddare ...............
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12
|
12
|
—
|